Terug
Gepubliceerd op 09/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 05/12/2022 - 19:30

Contantbelasting op het inzamelen aan huis, het verwijderen en verwerken van rest- en gft-afval, pmd-afval en asbest - goedkeuring

Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Emmily Talpe, Burgemeester
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Jan Laurens, Stefaan Williams, Hans Feys, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Miet Durnez, Raadsleden
Juridische grond en bevoegdheden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 dd. 15 februari 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding inzake gemeentefiscaliteit

Het decreet van 23 december 2011 betreffende duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet genoemd) dat het duurzaam materialenbeheer in Vlaanderen regelt. Meer in het bijzonder is dit decreet de juridische grond op basis waarvan de gemeenten instaan voor de organisatie van de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval dat ontstaat op hun grondgebied.  Artikel 26 van dat decreet laat toe dat de gemeente een intergemeentelijk samenwerkingsverband (in casu IVVO) machtigt de door de gemeente goedgekeurde belastingen voor het beheer van huishoudelijk afval te innen in opdracht van die gemeente. Dergelijke machtiging levert voor de gemeente een administratieve vereenvoudiging op.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA genoemd). Het legt de gemeenten op om rekening te houden met diverse kosten bij het bepalen van de gemeentelijke afvalbelastingen en de voorwaarden van de bijdrage in de kosten van huishoudelijk afvalbeheer.  Tevens wordt een minimale en maximale tarifering voor bepaalde afvalfracties vastgelegd in bijlage 5 van Vlarema.

Het Uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 16 september 2016 dat het Vlaamse afval- en materialenbeleid voor de planperiode 2016-2022 vertaalt.

Het Ministerieel Besluit tot toekenning van een subsidie aan IVVO voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid dd. 3 december 2020.

De door de gemeente verleende beheeroverdracht aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO wiens raad van bestuur voorstelt om de gemeentelijke contantbelasting reglementen te uniformiseren en vereenvoudigen.

IVVO streeft ernaar om binnen haar werkgebied uiteindelijk tot één uniforme tarifering te komen.

De stad wordt geconfronteerd met stijgende ophaalkosten voor restafval (prijsherziening ophaalcontract ifv formule met personeelkost + diesel).  Volgens het diftarprincipe dient dit verrekend aan de vervuiler.

Het is aangewezen om hetzelfde tarief restafval huis aan huis en grofvuil recyclagepark aan te houden bij indexering opdat restafval niet aangetrokken wordt via goedkoper tarief op het recyclagepark. De stijging dient eveneens doorgerekend via de restafvalzak om het gebruik van de restafvalzak niet te bevoordeligen tegenover de restafvalcontainer.

In het voorliggende Lokaal Materialenplan 2023-2030 krijgen lokale besturen de opdracht om de hoeveelheid restafval aanzienlijk te doen dalen.  Dit vergt bijkomende sorteer- en preventie-inspanningen van de burger.  Door een financiële prikkel kan die hiertoe extra gemotiveerd worden: wie minder restafval aanbiedt en dus beter sorteert, zal minder betalen (daarom wordt tarief gft niet geïndexeerd).

De tariefverhoging op restafval/grofvuil is berekend volgens de indexeringsbasis (gezondheidsindex per 1/1/2020) zoals voorzien in het huidige contantbelastingsreglement en resulteert in een geïndexeerd bedrag van 0,22 EUR/kg (voor restafval in containers) en 1,55 EUR/restafvalzak.

De indexering zal jaarlijks gebeuren per 1 januari. De indexeringswijze is gebaseerd op artikel 5.1.4 van het Vlarema en de berekening wordt eenduidig opgenomen in dit reglement.

Feiten, context en argumentatie

De Raad van Bestuur van IVVO adviseert haar gemeenten om de tarieven van het niet-recycleerbaar restafval (inclusief grofvuil) globaal te indexeren om een verdere harmonisering conform haar modelreglement aan te houden als volgt:

- de 2 bestaande  tarieven voor restafval aan huis en grofvuil recyclagepark via indexering aan te passen naar : 0,22 €/kg en 0,23 €/kg (ter vervanging van tarieven 0,185 en 0,200) om verdere harmonisatie van de tarieven aan te houden                 

- het streefdoel na afloop van het huidige modelreglement is uniformisering, maw één tarief voor restafval voor elke IVVO burger                                        

Op advies van Administratie Binnenlands Bestuur dient de indexering van de tarieven eenduidig bepaald.  De indexering zal jaarlijks gebeuren per 1 januari. De indexeringswijze is gebaseerd op artikel 5.1.4 van het Vlarema en de berekening wordt omschreven in dit reglement.

De hoeveelheid restafval moet verder dalen door hogere sorteerinspanningen conform het Lokaal Materialenplan 2023-2030.  Selectieve afvalfracties worden bijgevolg niet geïndexeerd.
De inzameling van grofvuil (eveneens als restafval te beschouwen) op afroep wordt aangepast.  De werkelijke ophaal-en verwerkingskost is veel hoger dan 50 EUR en is niet evenredig aan de contantbelasting voor restafval. Het verhogen van dit bedrag zet eveneens aan tot hogere sorteerinspanningen.

In het vorige besluit werden naar aanleiding van enkele recente ontwikkelingen eveneens volgende elementen opgenomen:

- de inzameling van vergelijkbaar bedrijfsafval en horeca (waarbij de aanbiedingskost per container voor horeca wegvalt), maar dat dient te voldoen aan de Vlarema-bepalingen.  Voor grotere hoeveelheden dient het bedrijf een contract af te sluiten met IVVO of een private ophaler

- de tarifering voor de aankoop van papieren GFT-zakken (klein formaat voor particulier en groot formaat voor bvb. horeca)

- bij het correct gebruik van de containers worden maximale gewichten vermeld

- project bronophaling asbest (tarieven plaatzak of container)

Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente;

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen; 

Beschikkend gedeelte

Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 17 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden Laurens, Desomer, Williams, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six en Dehollander) en 1 niet gestemd (raadslid De Roo) :

Artikel 1

Er wordt voor een termijn met ingang van 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 een contantbelasting gevestigd op de inzameling en verwerking van rest- en gft-afval via het diftarsysteem en van pmd-afval.  Voor de bronophaling van gebonden asbestafval is de termijn bepaald in artikel 9.

Artikel 2

De definities opgenomen in het Materialendecreet en het VLAREMA zijn van toepassing op dit reglement.

Onder restafval wordt verstaan:

Alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit zowel naar hoeveelheid als naar samenstelling en die in een daartoe bestemd recipiënt kunnen worden aangeboden met uitzondering van alle selectief ingezamelde afvalstoffen aan huis, via brengpunten en/of via recyclagepark.

Onder gft wordt verstaan:

Groente-, fruit- en tuinafval  zoals schillen en resten van fruit, groenten en aardappelen, dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten, broodresten, koffiedik en papieren koffiefilters, huishoudpapier, noten, pitten, vlees-en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen,..), vaste zuivelproducten (kaasresten), eieren, eierschalen, fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout,..), kamer-en tuinplanten, schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout, mest van kleine huisdieren (hamster, cavia, konijn) en die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of bedrijfsactiviteit die gelijkaardig is met een huishouden.

Onder PMD wordt verstaan:

Plastieken verpakkingen, Metalen verpakkingen en drankkartons.

Onder asbest wordt verstaan:

Cementgebonden asbest, waaronder dak- en gevelbekleding, schoorsteenpijpen, bloembakken,…

Artikel 3

De belasting is hoofdelijk verschuldigd door:

- de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister, en die geregistreerd is als aansluitpunt van het DIFTAR-systeem en als dusdanig gekend is als afvalproducent, gebruik makend van container(s) voorzien van een elektronische gegevensdrager

- de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening

- iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en/of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening

- verenigingen, gemeenschapshuizen, kerkfabrieken, openbare en semi-openbare instellingen,… die beroep doen op de dienstverlening

Artikel 4

Containers

Het rest- en gft-afval wordt aangeboden in respectievelijk grijze en groene containers die in opdracht van de gemeente door IVVO ter beschikking worden gesteld. De containers zijn eigendom van IVVO. Andere containers worden niet geledigd. Het restafval kan eveneens aangeboden worden in reglementaire restafvalzakken.

De containers bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker gekend is. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt. Het gebruik van een restafvalcontainer en/-of officiële restafvalzak is verplichtend.

De ophaler aangeduid door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO waartoe de gemeente behoort, haalt alleen restafval op opgeborgen in de IVVO restafvalcontainer (en de officiële restafvalzakken van de gemeente), overeenkomstig het plaatselijk politiereglement.

De ophaler aangeduid door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO waartoe de gemeente behoort, haalt alleen PMD op opgeborgen in de officiële pmd zakken met IVVO-logo, overeenkomstig het plaatselijk politiereglement.

Het gebruik van een gft-container is niet verplichtend. Het gft-afval mag niet met het restafval aangeboden worden.  Naast het gebruik van een gft-container wordt het thuiscomposteren tevens gepromoot. Het standaardvolume van de restafval- en gft-container is 120/140 liter maar aansluitpunten kunnen ook kiezen voor een container van 40l of 240 l.

In specifieke gevallen kan voor rest- en gft-afval tevens gebruik gemaakt worden van een verzamelcontainer van 770l of 1100l.

Artikel 5

Art. 5.1 Contantbelasting

Art. 5.1.1 De contantbelasting voor restafval is samengesteld als volgt :

RESTAFVALCONTAINERS

restafval

40 l

120/140 l

240 l

770 l en 1100 l

Tariefverwerking (per kg)

0,22 EUR

Vergelijkbaar bedrijfsafval :

-          voor categorie bedrijven en horeca met domicilie met aanbieding op 1 adres : beperkt tot max. 2x 240 liter containers

-          voor non-profit organisaties kan afgeweken worden van deze beperking mits hiervoor goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen wordt verleend

Restafval van bedrijven en horeca 

40 l

120/140 l

240 l

770 l of 1100 l

Aanbiedingskost (per aangeboden container)

1,00

1,00

1,00

4,00

Tariefverwerking (per kg)

0,22 EUR

RESTAFVALZAKKEN

De contantbelasting op het verstrekken van de officiële restafvalzakken wordt vastgesteld op :

- voor restafvalzakken voor huishoudelijk restafval, klein formaat : 1,55 EUR per zak

De belasting is contant verschuldigd door de koper en dient betaald op het ogenblik van de afgifte van de zakken.

De kosten voor de fractie restafval (per kg voor restafvalcontainers en per volume voor restafvalzakken) zijn gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de index van 1 september 2022.  Deze kosten zullen jaarlijks op 1 januari aangepast worden op basis van de gezondheidsindex van de maand september die aan de aanpassing voorafgaat.

De berekening gebeurt als volgt :

Elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de gezondheidsindex die van toepassing was op 1 september van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de gezondheidsindex die van toepassing was op 1 september 2022. Het zo verkregen getal wordt afgerond tot twee decimalen na de komma. Het derde decimaal uit de voormelde berekening wordt altijd naar boven afgerond. Indien het verkregen getal lager is, dan worden de kosten niet aangepast.

Art. 5.1.2 De contantbelasting voor gft-afval is samengesteld als volgt :

GFT-CONTAINERS 

Gft-afval

40 l

120/140 l

240 l

770 l of 1100 l

Verwerking (per kg) 

0,085 EUR

 Vergelijkbaar bedrijfsafval :

-          voor categorie bedrijven en horeca met domicilie met aanbieding op 1 adres

-          voor non-profit organisaties kan afgeweken worden van deze bepaling mits hiervoor goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen wordt verleend 

Gft-afval van bedrijven en horeca

 

40 l

120/140 l

240 l

770 l of 1100 l

Verwerking (per kg)

0,085 EUR

PAPIEREN GFT-ZAKKEN

De contantbelasting op het verstrekken van papieren zakken voor GFT klein formaat (8 liter) wordt vastgesteld op: 6,00 EUR per bundel van 80 zakjes.

De contantbelasting op het verstrekken van papieren zakken voor GFT groot formaat (45 liter) wordt vastgesteld op: 8,00 EUR per bundel van 20 zakjes.

De belasting is contant verschuldigd door de koper en dient betaald op het ogenblik van de afgifte van de zakken.

Art. 5.1.3 De contantbelasting voor pmd-afval is samengesteld als volgt :

PMD ZAKKEN

De contantbelasting op het verstrekken van de officiële pmd-zakken wordt vastgesteld op 

a. voor pmd voor huishoudelijk gebruik, standaard formaat :   0,15 EUR per zak

b. voor pmd voor scholen, zakken voor 120 l containers :   0,30 EUR per zak

De belasting is contant verschuldigd door de koper en dient betaald op het ogenblik van de afgifte van de zakken.

Art. 5.1.4.. Er wordt een contantbelasting gevestigd op de volgende ingezamelde fracties huis-aan-huis van huishoudelijke en huishoudelijk vergelijkbare oorsprong:

Fractie

Contantbelasting volgens gewicht of volume

Contantbelasting volgens frequentie

a) grof vuil

 

100 euro/ophaling op afroep

(uitgezonderd oude metalen: gratis)

b) plastieken verpakkingen, metalen verpakkingen
en drankkartons (PMD)

 

0,15 EUR/zak standaard formaat (3,00 EUR/rol van 20 zakken)

0,30 EUR/zak groot formaat, enkel voor scholen (3,00 EUR/rol van 10 zakken) 

 

c) groenafval snoeihout

 

50 EUR/ophaling op afroep

De contantbelasting voor restafval- en PMD-zakken is contant verschuldigd door de koper en dient betaald op het ogenblik van de afgifte van de zakken, tegen afgifte van een kwitantie. De contantbelasting voor het ophalen van grof en groot tuinafval op afroep wordt geïnd door het stadsbestuur.

Art. 5.2 Voorschotbedrag containers rest- en gft-afval

De contantbelasting wordt betaald met voorschotten.  De voorschotten worden geïnd via een betalingsuitnodiging te betalen via het IVVO klantenportaal, terug de vinden op de IVVO website: https://ivvo.be of via overschrijving. Betaling in cash is enkel mogelijk op de IVVO Klantendienst, Bargiestraat 6 te 8900 Ieper tijdens de kantooruren.

Elk betaald voorschot blijft verbonden aan de referentiepersoon voor de duur van de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt beroep doet op de huis-aan-huis inzameling van restafval en gft-afval wordt het daarmee samenhangend bedrag van de contantbelasting van het voorschot afgehouden.

De voorschotbedragen zijn de volgende :

 

40 l tem 240 l 

770 l tem 1100 l

Aansluitpunt met 1 tem 2 containers voor restafval en/of gft-afval

25 EUR

Aantal containers * 200 EUR

Aansluitpunt met 3 tem 5 containers voor restafval en/of gft-afval

70 EUR

Aantal containers * 200 EUR

Aansluitpunt met >5 containers voor restafval en/of gft-afval

Aantal containers * 35 EUR

Aantal containers * 200 EUR

De betalingsuitnodiging vermeldt het voorschotbedrag verhoogd met het eventuele negatieve saldo.

Art. 5.3 Drempelbedrag containers rest- en gft-afval

Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag ontvangt het aansluitpunt een nieuwe betalingsuitnodiging voor een voorschot.  Het drempelbedrag per aansluitpunt is :

 

40 l tem 240 l 

770 l of 1100 l

Aansluitpunt

10 EUR/aansluitpunt

30 EUR/aansluitpunt

De historiek van de ledigingen wordt enkel bij de betalingsuitnodiging gevoegd mits aanvraag bij de klantendienst. De historiek is steeds raadpleegbaar op het IVVO klantenportaal, terug de vinden op de IVVO website: https://ivvo.be  Indien de gebruiker niet tijdig zijn saldo aanzuivert waardoor zijn voorschot onder 0 EUR komt, worden zijn containers niet meer geledigd bij de eerstvolgende aanbieding indien zijn betalingsuitnodiging én zijn herinnering zijn vervallen tot zijn saldo is aangezuiverd.

Art. 5.4 Activatie/desactivatie containers rest- en gft-afval

IVVO staat in voor de activatie van de containers bij de (her)opening van een (afgesloten) aansluitpunt. De containers worden door IVVO gedesactiveerd indien geen actieve aansluiting.

Artikel 6

Bedrijfsafval

Het vergelijkbaar bedrijfsrestafval kan enkel ingezameld worden als huishoudelijk afval zoals dit wettelijk is bepaald. Dit bedrijfsrestafval dient qua aard, samenstelling en hoeveelheid vergelijkbaar met het huishoudelijk afval van een gemiddeld gezin (zie definitie ‘met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen’ in het VLAREMA, artikel 1.2.1, §2, 54°).  Op dit restafval gelden sorteerverplichtingen (voor een lijst van verplichte selectieve fracties : zie VLAREMA, artikel 4.3.2).

De hoeveelheden vergelijkbaar restafval van bedrijven ingezameld onder dit reglement zijn beperkt als volgt:

-          voor categorie bedrijven met domicilie met aanbieding op 1 adres : max. 2x 240 liter containers voor restafval

-          voor non-profit organisaties kan afgeweken worden van deze beperking mits hiervoor goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen wordt verleend

Bij het overschrijden van deze hoeveelheden wordt dit gelijkaardig bedrijfsafval genoemd en dient een contract te worden afgesloten rechtstreeks met IVVO of met een private ophaler. Dezelfde sorteerverplichtingen blijven van kracht.

Artikel 7

De contantbelasting wordt geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO.  Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

Artikel 8

Andere kosten

Art. 8.1 Tarieven omruilen container rest- en gft-afval / plaatsen slot

Art. 8.1.1 Omruiling

Voor de omruiling van een container wordt een omruilingskost aangerekend van 12 EUR per container. Deze kosten worden verrekend via de retributie huis aan huis ophaling rekening. De eerste omruiling is gratis, indien de container leeg, proper en in goede staat wordt aangeleverd.

Art. 8.1.2 Vervanging door oneigenlijk gebruik

De vervanging van defecte containers door oneigenlijk gebruik door de containergebruiker (waaronder meer afval aanbieden dan het maximum toegelaten gewicht waardoor de container scheurt tijdens het ledigen) wordt als volgt aangerekend :

40 liter : 35 EUR  per container (max. 20 kg)

120-140 liter : 40 EUR per container (max. 56 kg)

240 liter : 50 EUR per container (max. 96 kg)

770 liter : 240 EUR per container (max. 308 kg)

1100 liter : 300 EUR per container (max. 440 kg)

De vervanging van onderdelen en/of elektronische gegevensdrager : 20 EUR per interventie

Bovenvermelde bedragen zijn inclusief btw.  Deze kosten worden aangerekend via een aparte factuur en worden geïnd in naam en voor rekening van IVVO.  Deze kosten dienen betaald te worden vooraleer de opdracht wordt uitgevoerd.

Art. 8.1.3 Plaatsing slot

Voor de levering en plaatsing van een kantelslot wordt een kost van 42,35 EUR aangerekend per container inclusief btw. Deze kost wordt aangerekend via een aparte factuur en wordt geïnd in naam en voor rekening van IVVO.  Deze kost dient betaald te worden vooraleer de opdracht wordt uitgevoerd. 

Art. 8.2 Tarieven stopzetting

Indien de klant de container(s) in goede staat, leeg en proper zelf terugbrengt naar het recyclagepark/milieupark is de stopzetting gratis.

Indien de container(s) niet leeg en proper worden aangeleverd worden de verwerkingskosten van het afval aangerekend, verhoogd met een reinigingskost van 12 EUR per container.

Indien IVVO de container dient op te halen bij stopzetting van het gebruik van de container(s) wordt een kost aangerekend van 12 EUR per aansluitpunt. Deze kosten worden verrekend via de contantbelasting huis aan huis ophaling rekening

Art. 8.3 Administratiekosten/boetes

Voor het versturen van betalingsherinneringen zal IVVO administratiekosten aanrekenen van 5 EUR per herinnering vanaf de 2de herinnering. Misbruik van de containers of het aanbieden van containers met foutieve inhoud kan worden gesanctioneerd volgens het gemeentelijk politiereglement.

Artikel 9

Project bronophaling asbest

Art. 9.1. Er wordt een contantbelasting gevestigd voor de huis-aan-huisinzameling van asbesthoudende cementgebonden bouwmaterialen. In afwijking van artikel 1 zal de begin- en einddatum van dit project afhangen van de beschikbare middelen van de subsidiërende overheden.

Art. 9.2 De contantbelasting is hoofdelijk verschuldigd door iedere projectdeelnemer.  De aard van de projectdeelnemer is vastgelegd in de algemene voorwaarden van IVVO en raadpleegbaar op haar website.
Elke projectdeelnemer kan maximaal 6 asbestzakken of maximaal 2 containers ter beschikking krijgen per uniek adres.

Art. 9.3 De contantbelasting wordt vastgesteld als volgt:
- De contantbelasting op een plaat- en/of kuubzak (max. ± 30 m² bouwmateriaal) bedraagt 30 EUR per zak.
- De contantbelasting op een container (max. ± 300 m² bouwmateriaal) bedraagt 170 EUR per container.

Art. 9.4 De contantbelasting wordt geïnd door IVVO en is vooraf betaalbaar bij het indienen van de aanvraag.

Art. 9.5 De algemene voorwaarden zoals vastgelegd door IVVO dienen door de projectdeelnemer nageleefd te worden.

Art. 9.6 Eventuele kosten aangerekend door derde partijen wegens het niet naleven van de algemene voorwaarden zullen door IVVO worden doorgerekend aan de projectdeelnemer.

Artikel 10

De bepalingen van onderhavig reglement worden van kracht met ingang van 1 januari 2023.  Het reglement van 8 november 2021 betreffende de contantbelasting op het inzamelen aan huis, het verwijderen en verwerken van rest- en gft- afval, pmd-afval en asbest wordt per 1 januari 2023 opgeheven.

Artikel 11

Bekendmaking

Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.  De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.