Terug
Gepubliceerd op 08/09/2022

Notulen  Raad Maatschappelijk Welzijn

ma 04/07/2022 - 21:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
Verontschuldigd: Edouard Wallays, Katrien Desomer, Hans Feys, Nancy Six
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen vorige zitting.

      Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
      Verontschuldigd: Edouard Wallays, Katrien Desomer, Hans Feys, Nancy Six
      Juridische grond en bevoegdheid

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      Feiten, context en argumentatie

      De notulen van de raad van 30 mei 2022 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

       

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de raad de notulen van 30 mei 2022 goed te keuren met 19 ja stemmen en 8 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Dehaerne).

  • Openbaar

    • Welzijn

      • Reglement ten laste name energieschulden - goedkeuring.

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Edouard Wallays, Katrien Desomer, Hans Feys, Nancy Six
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).

        De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering

        Wet van 15 december 2021 houdende maatregelen in het licht van de hoge energieprijzen in 2021, en in het bijzonder de artikelen 2 en 3.

        De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering.


        Feiten, context en argumentatie

        De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering vermeldt twee doelstellingen:

        • De noodzakelijke ondersteuning en sociale en budgettaire begeleiding verstrekken aan personen die betalingsmoeilijkheden ondervinden, inzonderheid met hun rekeningen voor gas en elektriciteit. Het gaat hier om de onderhandeling inzake afbetalingsplannen en/of het opzetten van een budgetbegeleiding
        • Financiële maatschappelijke steun toekennen aan personen waarvan de schuldenlast van die aard is dat zij, ondanks hun persoonlijke inspanningen, hun gas- en elektriciteitsrekeningen niet meer kunnen betalen.

        De wet komt in artikel 4 tegemoet aan de eerste doelstelling door tussenkomsten in personeelskosten toe te kennen aan de OCMW’s zodat zij bemiddelingsdiensten kunnen opzetten.

        Artikel 6 komt tegemoet aan de tweede doelstelling via twee soorten maatregelen: enerzijds het toekennen van tegemoetkomingen inzake niet-betaalde rekeningen, anderzijds de mogelijkheid om maatregelen te nemen in het kader van een preventief sociaal energiebeleid. Binnen het kader van de middelen die worden toegekend, beslist het OCMW autonoom aan welke in artikel 6 vermelde maatregel voorrang wordt gegeven.

        Voor 2022 werden aan OCMW Ieper de volgende middelen toegekend vanuit het Energiefonds. 

        • Art. 4 - Personeel: € 274.348,25
        • Art. 6 - Preventieve acties: € 35.178.68
        • Bijkomende middelen voor 2022:
          • € 19.303,76 (restmiddelen energiefonds 2021): in te zetten voor cliënten die geen recht openen op sociaal tarief in functie van de stijgende energieprijzen.
          • Dit extra en unieke budget zal worden toegevoegd aan het bedrag van het gas- en elektriciteitsfonds 2022. Het kan enkel door de OCMW’s gebruikt worden voor de realisatie van de doelstellingen beschreven in het kader van artikel 6.


        Financiële gevolgen

         

        Jaar Budgetartikel Budget Reeds vastgelegd Oud beschikbaar Voorgesteld Nieuw beschikbaar Datum consultatie
        2022 ACO090002/0900/648222  â‚¬63.481   â‚¬  â‚¬  â‚¬  â‚¬ 05/07/2022

        De toegekende steun in kader van dit reglement wordt jaarlijks meegenomen in de verantwoording voor de besteding van de middelen uit het Energiefonds.  Voor 2022 is er nog een overdracht van 19.303,76 EUR te besteden in 2022

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen onderstaand reglement goed te keuren:

        Reglement ten laste name energieschulden

        Artikel 1. Doelgroep

        Iedere persoon die gevestigd is op het grondgebied van de stad Ieper, waarvoor het O.C.M.W. Ieper bevoegd is en die aan de voorwaarden voldoet.

        Artikel 2. Voorwaarden

        Elke aanvraag tot financiële steun in dit kader wordt gevolgd door een sociaal onderzoek. Op basis hiervan beslist het bijzonder comité voor de sociale dienst autonoom over de éénmalige toekenning.

        Aan de volgende voorwaarden moet voldaan worden:

        1. Aan betrokkene of in geval van samenwoonst zijn/haar partner werd door OCMW Ieper nog geen steun verleend in kader van energieschulden.
        2. Betrokkene heeft op moment van de hulpvraag openstaande schulden bij één of meerdere commerciële of sociale leveranciers.
        3. Betrokkene is het afgelopen jaar opgestart binnen schuldhulpverlening van het O.C.M.W. of gestart in een collectieve schuldenregeling.  

         Bijkomende voorwaarden

        1. Betrokkene beschikt over niet meer dan één onroerende eigendom.
        2. Er is geen procedure tot uithuiszetting lopend.
        3. Betrokkene schreef zich in in het kandidatenregister voor een sociale woongelegenheid, dit voor zover betrokkene een woning huurt op de privémarkt.  
        4. Betrokkene beschikt over minder dan 6.200 EUR spaargeld met uitzondering van de gelden die gespaard worden voor uitbetaling schuldeisers binnen de collectieve schuldenregeling. 

         Artikel 3. Financiële steun: bedrag tussenkomst

        Het O.C.M.W. komt tussen in 50% van de opgebouwde schuld bij de energieleveranciers met een maximum van 1000 EUR. Voor de resterende schuld, wordt een afbetaalplan afgesproken binnen schuldhulpverlening of de collectieve schuldenregeling.

        Dit bedrag wordt rechtstreeks overgemaakt aan de schuldeiser en wordt niet teruggevorderd.

        Betrokkene wordt aangemeld voor de uitvoering van een energiescan in functie van rationeel energieverbruik.

        Artikel 4. Aanvraag

        Aanvragen gebeuren na afspraak met de dienst Welzijn.

        4.1. Dossierbeheerder schuldhulpverlening

        Indien betrokkene in schuldhulpverlening is bij de dienst welzijn, voert een medewerker van team schuldhulpverlening het sociaal onderzoek. Als blijkt dat betrokkene openstaande schulden heeft bij een commerciële of sociale leverancier, kan een vraag tot tussenkomst ten bedrage van 50% (met maximum van 1000 EUR) worden voorgelegd aan het BCSD dat hierin autonoom een beslissing neemt.

        4.2. De beheerder van de collectieve schuldenregeling kan contact opnemen met de dienst Welzijn indien zijn cliënt openstaande schulden heeft bij een commerciële of sociale leverancier. Een vraag tot tussenkomst ten bedrage van 50% (met maximum van 1000 EUR) zal worden voorgelegd aan het BCSD dat hierin autonoom een beslissing neemt.

        Artikel 5.  Betaling

        Het O.C.M.W. maakt dit bedrag rechtsreeks over aan de energieleverancier of schuldbemiddelaar.

        Artikel 6: Energiefonds

        De tussenkomst in energieschulden wordt meegenomen in de jaarlijkse verantwoording voor de besteding van de middelen uit het Energiefonds.

        Artikel 7: Beschikbare middelen/budget

        De uitbetaling van deze toelage geschiedt binnen de perken van het begrotingskrediet.

        Artikel 8.  Inwerkingtreding

        Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van de stad Ieper en treedt in werking na 10 dagen te rekenen vanaf de publicatie.

        Artikel 9 : Bekendmaking

        Het reglement zal  bekendgemaakt worden op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.

      • Tijdelijk reglement Extra energietoelage 2022 - goedkeuring.

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Edouard Wallays, Katrien Desomer, Hans Feys, Nancy Six
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).

        De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering

        Wet van 15 december 2021 houdende maatregelen in het licht van de hoge energieprijzen in 2021, en in het bijzonder de artikelen 2 en 3.

        De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering.

        De wet van 15 december 2021 houdende maatregelen in het licht van de hoge energieprijzen in 2021.


        Feiten, context en argumentatie

        De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering vermeldt twee doelstellingen:

        • De noodzakelijke ondersteuning en sociale en budgettaire begeleiding verstrekken aan personen die betalingsmoeilijkheden ondervinden, inzonderheid met hun rekeningen voor gas en elektriciteit. Het gaat hier om de onderhandeling inzake afbetalingsplannen en/of het opzetten van een budgetbegeleiding
        • Financiële maatschappelijke steun toekennen aan personen waarvan de schuldenlast van die aard is dat zij, ondanks hun persoonlijke inspanningen, hun gas- en elektriciteitsrekeningen niet meer kunnen betalen.

        De wet komt in artikel 4 tegemoet aan de eerste doelstelling door tussenkomsten in personeelskosten toe te kennen aan de OCMW’s zodat zij bemiddelingsdiensten kunnen opzetten.

        Artikel 6 komt van zijn kant tegemoet aan de tweede doelstelling via twee soorten maatregelen: enerzijds het toekennen van tegemoetkomingen inzake niet-betaalde rekeningen, anderzijds de mogelijkheid om maatregelen te nemen in het kader van een preventief sociaal energiebeleid. Binnen het kader van de middelen die worden toegekend, beslist het OCMW autonoom aan welke in artikel 6 vermelde maatregel voorrang wordt gegeven.

        Voor 2022 werd het OCMW volgende middelen toegekend vanuit het Energiefonds. 

        • Art. 4 - Personeel: € 274.348,25
        • Art. 6 - Preventieve acties: € 35.178.68
        • Bijkomende middelen voor 2022
          • € 19.303,76 (restmiddelen energiefonds 2021): in te zetten voor cliënten die geen recht openen op sociaal tarief in functie van de stijgende energieprijzen.
          • De wet van 15 december 2021 houdende maatregelen in het licht van de hoge energieprijzen in 2021 bepaalt de richtlijnen
          • Het extra en unieke budget zal worden toegevoegd aan het bedrag van het gas- en elektriciteitsfonds 2022. Het kan enkel door de OCMW’s gebruikt worden voor de realisatie van de doelstellingen beschreven in het kader van artikel 6.


        Financiële gevolgen

         

        Jaar Budgetartikel Budget Reeds vastgelegd Oud beschikbaar Voorgesteld Nieuw beschikbaar Datum consultatie
        2022 ACO090002/0900/648222  â‚¬63.481   â‚¬  â‚¬  â‚¬  â‚¬ 05/07/2022

        De toegekende steun in kader van dit reglement wordt jaarlijks meegenomen in de verantwoording voor de besteding van de middelen uit het Energiefonds.  Voor 2022 is er nog een overdracht van 19.303,76 EUR te besteden in 2022. Deze bijkomende middelen dienen expliciet ingezet te worden voor deze tijdelijke maatregel. 

         


        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen onderstaand reglement goed te keuren :

        Tijdelijk reglement Extra energietoelage 2022

        Artikel 1: Doelgroep

        De volgende categorieën van inwoners van het grondgebied van de stad Ieper komen in aanmerking op voorwaarde dat zij op moment van de aanvraag geen aanspraak kunnen maken op het sociaal tarief én betalingsmoeilijkheden hebben wat betreft gas- en/of elektriciteitsfacturen:

        • Categorie 1: Alleenstaanden / samenwonenden / gezinnen met schuldenlast. Hieronder wordt begrepen dat minstens één persoon binnen het gezin in collectieve schuldenregeling zit of in schuldhulpverlening is bij het OCMW.
        • Categorie 2: Gezinnen met een laag inkomen. Het bedrag van het jaarlijks bruto belastbaar inkomen van het huishouden mag niet hoger zijn dan de inkomensgrens voor recht op verhoogde tegemoetkoming.

        Artikel 2: Bijkomende voorwaarden

        Opdat een aanvrager de éénmalige tussenkomst kan genieten is vereist:

        1. Aan betrokkene of in geval van samenwoonst zjin / haar partner werd door OCMW Ieper nog geen steun verleend in kader van energieschulden.
        2. Dat betrokkene beschikt over niet meer dan één onroerende eigendom, hetgeen met een verklaring op eer wordt aangetoond.
        3. Er is geen procedure tot uithuiszetting lopende.
        4. Dat betrokkene beschikt over niet meer dan € 6.200 aan spaargelden, hetgeen met een verklaring op eer en rekeninguittreksels wordt aangetoond.

        Artikel 3: Bedrag tussenkomst

        Aan alle gezinnen / personen die behoren tot één van de in artikel 1 vermelde categorieën wordt tussengekomen in de eindafrekening van 2021-2022. Dit voor 1/3 van het totale gas – of elektriciteitsverbruik in functie van verwarming met een maximum van € 500.

        Betrokkene wordt aangemeld voor de uitvoer van een energiescan in functie van rationeel energieverbruik.

        Artikel 4:  Aanvraag

        Aanvragen gebeuren na afspraak met de dienst Welzijn.

        De eindafrekening 2021-2022 en het laatste aanslagbiljet personenbelasting dient betrokkene voor te leggen.
        Indien het gezinsinkomen het afgelopen jaar is gedaald, dient dit te worden gestaafd door middel van rekeninguittreksels van de laatste 3 maanden.

        Artikel 5: Betaling

        De betaling wordt overgemaakt aan:

        • De energieleverancier ingeval van openstaande schulden, of in het andere geval aan betrokkene zelf.
        • De schuldbemiddelaar indien betrokken in collectieve schuldenregeling is.

        Artikel 6: Energiefonds

        Deze eenmalige energietoelage wordt meegenomen in de verantwoording voor de besteding van de extra middelen uit het Energiefonds voor het jaar 2022.

        Artikel 7: Beschikbare middelen/budget

        De uitbetaling van deze toelage geschiedt binnen de perken van het begrotingskrediet.

         Artikel 8: Inwerkingtreding en duur

        Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van de stad Ieper en treedt in werking na 10 dagen te rekenen vanaf de publicatie en loopt tot en met 31.12.2022.

        Artikel 9 : Bekendmaking

        Het reglement zal bekendgemaakt worden op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.

      • Reglement minimale levering aardgas of elektriciteit - goedkeuring.

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Edouard Wallays, Katrien Desomer, Hans Feys, Nancy Six
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 77 en 78 84, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).

        De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering

        Wet van 15 december 2021 houdende maatregelen in het licht van de hoge energieprijzen in 2021, en in het bijzonder de artikelen 2 en 3.

        De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering.


        Feiten, context en argumentatie

        De wet van 4 september 2002 houdende toewijzing van een opdracht aan de openbare centra voor maatschappelijk welzijn inzake de begeleiding en de financiële maatschappelijke steunverlening aan de meest hulpbehoevenden inzake energielevering vermeldt twee doelstellingen:

        • De noodzakelijke ondersteuning en sociale en budgettaire begeleiding verstrekken aan personen die betalingsmoeilijkheden ondervinden, inzonderheid met hun rekeningen voor gas en elektriciteit. Het gaat hier om de onderhandeling inzake afbetalingsplannen en/of het opzetten van een budgetbegeleiding
        • Financiële maatschappelijke steun toekennen aan personen waarvan de schuldenlast van die aard is dat zij, ondanks hun persoonlijke inspanningen, hun gas- en elektriciteitsrekeningen niet meer kunnen betalen.

        De wet komt in artikel 4 tegemoet aan de eerste doelstelling door tussenkomsten in personeelskosten toe te kennen aan de OCMW’s zodat zij bemiddelingsdiensten kunnen opzetten.

        Artikel 6 komt van zijn kant tegemoet aan de tweede doelstelling via twee soorten maatregelen: enerzijds het toekennen van tegemoetkomingen inzake niet-betaalde rekeningen, anderzijds de mogelijkheid om maatregelen te nemen in het kader van een preventief sociaal energiebeleid. Binnen het kader van de middelen die worden toegekend, beslist het OCMW autonoom aan welke in artikel 6 vermelde maatregel voorrang wordt gegeven.

        Voor 2022 werd het OCMW volgende middelen toegekend vanuit het Energiefonds. 

        • Art. 4 - Personeel: € 274.348,25
        • Art. 6 - Preventieve acties: € 35.178.68
        • Bijkomende middelen voor 2022
          • € 19.303,76 (restmiddelen energiefonds 2021): in te zetten voor cliënten die geen recht openen op sociaal tarief in functie van de stijgende energieprijzen.
          • De wet van 15 december 2021 houdende maatregelen in het licht van de hoge energieprijzen in 2021 bepaalt de richtlijnen
          • Het extra en unieke budget zal worden toegevoegd aan het bedrag van het gas- en elektriciteitsfonds 2022. Het kan enkel door de OCMW’s gebruikt worden voor de realisatie van de doelstellingen beschreven in het kader van artikel 6.

        Het OCMW Ieper past reeds meerdere jaren het systeem van minimale levering aardgas van de Vlaamse overheid jaarlijks toe, dit tijdens iedere winterperiode van 1 november tem 31 maart. De kost voor de minimale levering aardgas wordt teruggevorderd bij de aardgasnetbeheerder (70%), de resterende 30% wordt bekostigd met de middelen van het energiefonds POD MI. Dit reglement voorziet in de mogelijkheid om ook minimale levering elektriciteit te voorzien voor personen die uitsluitend verwarmen op elektriciteit. De kosten voor de minimale levering elektriciteit worden gefinancierd met de middelen van het energiefonds van de POD MI.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar Budgetartikel Budget Reeds vastgelegd Oud beschikbaar Voorgesteld Nieuw beschikbaar Datum consultatie
        2022 ACO090002/0900/648222  â‚¬63.481   â‚¬  â‚¬  â‚¬  â‚¬ 05/07/2022

        De toegekende steun in kader van dit reglement wordt jaarlijks meegenomen in de verantwoording voor de besteding van de middelen uit het Energiefonds.  Voor 2022 is er nog een overdracht van 19.303,76 EUR te besteden in 2022

        De kost voor de minimale levering aardgas wordt teruggevorderd bij de aardgasnetbeheerder (70%), de resterende 30% wordt bekostigd met de middelen van het energiefonds POD MI.

        De kosten voor de minimale levering elektriciteit zijn 100% ten laste van het energiefonds van de POD MI.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen onderstaand reglement goed te keuren :

        Reglement minimale levering aardgas en elektriciteit

        Artikel 1: Doelgroep

        1. Eigenaars van een budgetmeter aardgas of een digitale meter aardgas waarbij opladingen gebeuren door middel van prepaid.
        2. Eigenaars van een budgetmeter elektriciteit of een digitale meter elektriciteit, die uitsluitend verwarmen met elektriciteit en waarbij opladingen gebeuren door middel van prepaid.

         Artikel 2: Bijkomende voorwaarden

        Elke aanvraag tot financiële steun in dit kader wordt gevolgd door een sociaal onderzoek. Op basis hiervan beslist het bijzonder comité voor de sociale dienst autonoom over de toekenning.

        Er is automatische toekenning indien de aanvrager actieve openstaande energieschulden heeft die maandelijks ononderbroken worden afbetaald in de budgetmeter of digitale meter.

        Bijkomende voorwaarden

        1. Dat betrokkene beschikt over niet meer dan één onroerende eigendom.
        2. Er is geen procedure tot uithuiszetting lopende.
        3. Betrokkene schreef zich in in het kandidatenregister voor een sociale woongelegenheid indien hij een woning huurt op de privémarkt. 
        4. Betrokkene beschikt over minder dan 6.200 euro spaargeld met uitzondering van de gelden die gespaard worden voor uitbetaling schuldeisers binnen de collectieve schuldenregeling. 

        Artikel 3: Bedrag tussenkomst

        De door de Vlaamse overheid voorziene bedragen voor de halfmaandelijkse opladingen worden toegepast.

        Deze bedragen worden halfmaandelijks opgeladen op de budgetmeter of digitale meter in de periode november tot en met maart.

        Indien betrokkene ononderbroken maandelijkse zomeropladingen (april tem oktober) kan aantonen op het moment van aanvraag, volgt een extra halfmaandelijkse oplading in de maand december.

        Artikel 4:  Aanvraag

        Aanvragen gebeuren na afspraak met de dienst Welzijn.

        Ieder jaar worden de inwoners met een budgetmeter woonachtig in Ieper geïnformeerd over de mogelijkheid om gebruik te maken van de minimale levering aardgas / elektriciteit.

        Artikel 5: Betaling

        De opladingen gebeuren halfmaandelijks rechtstreeks op de budgetmeter of digitale meter van betrokkene.

        Artikel 6: Energiefonds

        De kosten voor de minimale levering aardgas worden voor 70% teruggevorderd bij de aardgasnetbeheerder, de resterende 30% wordt meegenomen in de jaarlijkse verantwoording voor de besteding van de middelen uit het Energiefonds.

        De kosten voor de minimale levering elektriciteit wordt 100% meegenomen in de jaarlijkse verantwoording voor de besteding van de middelen uit het Energiefonds.

        Artikel 7: Beschikbare middelen/budget

        De uitbetaling van deze toelage geschiedt binnen de perken van het begrotingskrediet.

        Artikel 8: Inwerkingtreding en duur

        Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van de stad Ieper en treedt in werking na 10 dagen te rekenen vanaf de publicatie.

        Artikel 9 : Bekendmaking

        Het reglement zal bekendgemaakt worden op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.

      • Reglement betreffende ondersteunende maatregelen ter bevordering van de participatie en de sociale, culturele en sportieve ontplooiing

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Edouard Wallays, Katrien Desomer, Hans Feys, Nancy Six
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).

        Feiten, context en argumentatie

        De toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering van OCMW-gebruikers richt zich tot de gebruiker van het OCMW in de ruime zin, met name de persoon die gebruik maakt van gelijk welke vorm van openbare dienstverlening die behoort tot de opdrachten van het OCMW.

        Binnen het algemene kader van participatie en sociale activering zijn er drie beleidsprioriteiten:

        1. Bevorderen van maatschappelijke participatie
          De toelage kan aangewend worden voor volgende initiatieven ter bevordering van de maatschappelijke participatie van OCMW-gebruikers: 
          1. De volledige of gedeeltelijke financiering van de deelname door de gebruikers aan sociale, sportieve of culturele manifestaties
          2. De volledige of gedeeltelijke financiering van de deelname door de gebruikers aan sociale, culturele of sportieve verenigingen met inbegrip van lidgeld en de voor de deelname noodzakelijke benodigdheden en uitrustingen
          3. De ondersteuning en de financiering van initiatieven van of voor de doelgroep op sociaal, cultureel of sportief vlak.
          4. De ondersteuning en de financiering van initiatieven die de toegang en de participatie van de doelgroep tot de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën bevorderen.
        2. Het organiseren van collectieve modules
          Deze toelage kan aangewend worden voor de financiering van het organiseren van collectieve modules, dewelke de individuele begeleiding in het kader van de geïndividualiseerde projecten voor maatschappelijke integratie kunnen aanvullen. Sinds het Koninklijk besluit van 2020 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering is er geen verplichting meer om collectieve activiteiten te organiseren.
        3. Bestrijden van kinderarmoede
          Het gedeelte van de toelage dat voorbehouden wordt voor de bestrijding van kinderarmoede kan aangewend worden voor volgende initiatieven:
          1. De volledige of gedeeltelijke financiering van maatschappelijke dienstverlening om de maatschappelijke integratie van kinderen van gebruikers via deelname aan sociale programma's te bevorderen. Worden inzonderheid bedoeld: 
          • De maatschappelijke dienstverlening in het kader van de deelname aan sociale programma's;
          • De maatschappelijke dienstverlening in het kader van onderwijsondersteuning; 
          • De maatschappelijke dienstverlening in het kader van psychologische ondersteuning voor het kind of voor de ouders in het kader van de raadpleging van een specialist; 
          • De maatschappelijke dienstverlening in het kader van paramedische ondersteuning; 
          • De steun bij de aankoop van pedagogisch materiaal en spellen. 
          1. De volledige of gedeeltelijke financiering van initiatieven met of voor kinderen van gebruikers om hun maatschappelijke integratie te bevorderen. Worden inzonderheid bedoeld de kosten voor het opzetten van acties met het oog op de sociale integratie van kansarme kinderen.

        Dit reglement heeft betrekking op de beleidsprioriteit 1, het bevorderen van de maatschappelijke participatie.

        Jaarlijks worden aan de OCMW's middelen toegekend in kader van socio-culturele participatie op basis van de volgende verdeelsleutel:

        • 75 % op basis van het aantal gerechtigden op een leefloon als bedoeld door de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie, of op een financiële maatschappelijke hulp terugbetaald door de staat in het kader van artikel 5 van de wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn in de gemeente op datum van 1 januari 2016.
        • 25 % op basis van het aantal rechthebbenden op een verhoogde verzekeringstegemoetkoming als bedoeld in artikel 37, § 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, in de gemeente op 1 januari 2016.

        Deze verdeelsleutel is evolutief in de tijd — parameter wordt gemeten op 1 januari van het voorgaande jaar — en volgt de werkelijkheid op de voet. De verdeelsleutel vertrekt van een objectief criterium dat een aanwijzing vormt voor de armoedegraad in een bepaalde stad of gemeente en voor de werklast van het OCMW.

        In de maand juli wordt zoals jaarlijks het geval is het Koninklijk besluit gepubliceerd en worden de OCMW's in kennis gesteld van het subsidiebedrag.

         

        Financiële gevolgen
        Jaar Budgetartikel Budget Reeds vastgelegd Oud beschikbaar Voorgesteld Nieuw beschikbaar Datum consultatie
        2022 ACO090002/0900/648250  â‚¬35.000  â‚¬ 0  â‚¬ 35.000  â‚¬  â‚¬ 04/07/2022

        Dit bedrag wordt jaarlijks voor een groot deel gesubsidieerd door POD MI (jaarlijks bepaald via Koninklijk besluit, bvb in 2021: 27.753 EUR).  Daarbovenop is er een eigen bijdrage voor zover nodig vanuit het OCMW.   De toegekende individuele steun steun in kader van dit reglement wordt jaarlijks meegenomen in de verantwoording voor de besteding van de middelen socio-culturele participatie (POD MI)

         


        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen onderstaand reglement goed te keuren :

        Reglement betreffende ondersteunende maatregelen ter bevordering van de participatie en de sociale, culturele en sportieve ontplooiing

        Artikel 1: Doelgroep

        Volgende personen openen automatisch recht op tussenkomst in kader van socio-culturele participatie:

        • personen die recht hebben op leefloon of equivalent leefloon.
        • personen met openstaande schulden en een actief lopend dossier schuldhulpverlening binnen OCMW Ieper.

         Volgende personen kunnen aanspraak maken op individuele tussenkomst na sociaal onderzoek en bij beslissing van het BCSD:

        • Ouders met kinderen, niet behorend tot bovenstaande doelgroepen maar in begeleiding bij het OCMW.

        Onder socio-culturele participatie worden kosten begrepen voor :

        • Sociale, culturele en sportieve manifestaties
        • Deelname aan sociale, culturele of sportieve verenigingen
        • Ondersteuning en financiering van de initiatieven van of voor de doelgroep op sociaal, cultureel of sportief vlak
        • Initiatieven ter bevordering van de toegang tot nieuwe informatie- en communicatietechnologieën

         Artikel 2: Bijkomende voorwaarden

        1. Betrokkene beschikt over niet meer dan één onroerende eigendom;
        2. Betrokkene beschikt over niet meer dan € 6.200 aan spaargelden, hetgeen met een verklaring op eer en rekeninguittreksels wordt aangetoond.

        Artikel 3: Bedrag tussenkomst

        De tussenkomst bedraagt 80% van de ingediende kost én maximaal € 100 per jaar voor volwassenen en € 200 per jaar voor kinderen jonger dan 18 jaar.

        Artikel 4: Beperkingen en uitsluitingen

        • De tussenkomst in kosten internet en gsm-abonnement bedraagt maximaal € 100 / gezin van het aandeel van de volwassene.
        • De tussenkomst in de aankoop van telecommunicatiemateriaal kan maximaal € 200 / gezin bedragen.
        • Uitpas-activiteiten met korting komen niet in aanmerking.
        • Sportkledij komt enkel voor tussenkomst in aanmerking indien dit gecombineerd is met een lidmaatschap van een sportclub of een sportabonnement.

        Artikel 4:  Aanvraag

        Aanvragen gebeuren na telefonische afspraak met een medewerker van de dienst Welzijn.

        Artikel 5: Energiefonds

        De tussenkomsten socio-culturele participatie worden meegenomen in de verantwoording voor de besteding van de middelen socio-culturele participatie (POD MI) waar het O.C.M.W. Ieper jaarlijks aanspraak op maakt.

        Artikel 6: Beschikbare middelen/budget

        De uitbetaling van deze toelage geschiedt binnen de perken van het begrotingskrediet.

        Artikel 7: Inwerkingtreding en duur

        Dit reglement treedt in werking 10 dagen te rekenen vanaf de publicatie.

        Artikel 8 : Bekendmaking

        Het reglement zal bekendgemaakt worden op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.

    • Financiële dienst

      • Meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025, deel OCMW - goedkeuring

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Edouard Wallays, Katrien Desomer, Hans Feys, Nancy Six
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De raad wordt gevraagd de meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025, deel OCMW, vast te stellen en goed te keuren.

        De meerjarenplanaanpassing van de stad Ieper en het OCMW kan als volgt worden samengevat: 

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen stelt de raad maatschappelijk welzijn met 16 ja stemmen en 11 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens Dehaerne, Dehollander, Sabels en Vancayseele) de meerjarenplanaanpassing 5 2020 - 2025, wat het deel OCMW betreft, vast en wordt deze goedgekeurd. 

  • Mededelingen

    • Mededelingen.

      Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
      Verontschuldigd: Edouard Wallays, Katrien Desomer, Hans Feys, Nancy Six

Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter