Terug
Gepubliceerd op 05/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 05/09/2022 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Emmily Talpe, Burgemeester
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Hans Feys, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Isabelle Duquesne, Saskia Dehollander, Raadsleden
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen van 4 juli 2022.

      Juridische grond en bevoegdheden

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      Feiten, context en argumentatie

      De notulen van de vergadering van 4 juli 2022 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 21 ja stemmen en 8 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert en Gheysens) de notulen van de zitting van 4 juli 2022 als goedgekeurd te beschouwen.

  • Openbaar

    • Patrimonium

      • Verkoop driehoekig stuk restgrond langs Breydelhofstraat 8 te Brielen: goedkeuring.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Stad Ieper is eigenaar van een driehoekig stukje restgrond dat dienstig zou zijn voor het verkavelingsproject van Hyboma. Hyboma stelde per brief de vraag om dit driehoekig stukje restgrond gelegen tussen lot 11 en de Breydelhofstraat 8 te Brielen aan te kopen.

        Deze grond is kadastraal gekend als deel van Ieper, 4de afdeling Brielen, sectie B, perceelnummer 0079A3. Het stukje grond heeft een oppervlakte van 62,6 m2.

        Landmeter Jori Verschaeve heeft een opmetings- en schattingsverslag opgemaakt, de waarde werd bepaald op 92,652 EUR/m2, dus in totaliteit 5.800,00 EUR.

        De woning in Breydelhofstraat 8 te Brielen is een huurwoning en eigendom van Ons Onderdak. Dit is de enige andere potentiële kandidaat-koper gezien de ligging van deze grond. Er werd navraag gedaan bij Ons Onderdak naar de interesse voor aankoop van dit stukje restgrond. Deze was negatief.

        De aankoop van het driehoekige stuk restgrond zou ten goede komen in het project om footprint van de woning lot 11 en de oriëntatie van de oprit te kunnen aanpassen.

        Advies van de Groendienst hierin is: spievormige groenzone heeft weinig waarde, aangezien het een volledig ingesloten restzone betreft.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze verkoop goed te keuren en de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichtingen ambsthalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte. Op voorstel van college van burgemeester en schepenen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 16 ja stemmen en 13 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Sabels en Vancayseele):

        Artikel 1: over te gaan tot de verkoop van het driehoekige stuk restgrond, groot 62,6 m², gelegen tussen lot 11 en de Breydelhofstraat 8 te Brielen, als een deel van het perceel kadastraal gekend als Ieper, 4de afdeling Brielen, sectie B, perceelnummer 0079A3, te verkopen aan Hyboma voor een bedrag van 5.800 EUR, bepaald volgens plan en schattingsverslag.

        Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de beslissing.

        Artikel 3: de akte te laten verlijden door een notaris aangesteld door de koper.

        Artikel 4: de voorzitter en de algemeen directeur aan te stellen om de akte en alle bijgaande stukken met betrekking tot de verkoop te ondertekenen.

        Artikel 5: de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambsthalve inschrijving te nemen bij overschrijving van de akte.

      • Rijselstraat, Pascarishof - kosteloze overdracht naar het openbaar domein: goedkeuring.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Voor de realisatie van het Pascarishof, dit is het binnenplein van het voormalig Nazareth-gebouw in de Rijselstraat 133 - 133A 133B, waar nu sociale woongelegenheden van het O.C.M.W. alsook sociale (koop)woningen en het Vrij CLB gevestigd zijn, trad Ons Onderdak op als bouwheer. Het O.C.M.W. is eigenaar van dit binnenplein.

        De definitieve oplevering ervan vond plaats op 12.08.2020. 

        Het is wenselijk de overdracht naar het openbaar domein niet langer uit te stellen zodat op deze locatie vaststellingen van parkeer- en verkeersovertredingen mogelijk worden.

        Voorgesteld wordt dan ook conform eenieders oorspronkelijke bedoeling over te gaan tot kosteloze overdracht van dit binnenplein naar het openbaar domein van de stad.

        Voor de samenstelling van het dossier en het verlijden van de akte kan een beroep worden gedaan op de dienst Vastgoedtransacties.

        De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie dient te worden vrijgesteld van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen. 

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: Akkoord te gaan met de kosteloze overdracht door het O.C.M.W. naar het openbaar domein van de stad van het binnenplein Pascarishof, deel uitmakend van het perceel kadastraal gekend als Ieper, 1e afdeling, sectie H, nr. 0026L en aangeduid als lot 1 met een oppervlakte van 14a 54ca op het metingsplan van het landmeterskantoor Feys.

        Artikel 2: De dienst Vastgoedtransacties te gelasten met de samenstelling van het dossier en het verlijden van de akte houdende kosteloze overdracht.

        Artikel 3: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur desgevallend te machtigen de akte en alle bijgaande stukken te ondertekenen.

        Artikel 4: De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.

    • Kerkfabrieken

      • Protestantse kerk: budgetwijziging 2022

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 2, 41 en 43.

        De omzendbrief BB 2007/01 van 12 januari 2007 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad heeft in zitting van 8 november 2021 akte genomen van het budget 2022 van de Protestantse kerk.

        De kerkraad van de Protestantse kerk heeft op 14 juni 2022 beslist om het budget 2022 van de kerkfabriek te wijzigen.

        Op 5 augustus 2022 heeft de Protestantse kerk de budgetwijziging 2022 ingediend bij het gemeentebestuur.

        De Arpee heeft, in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan, gunstig advies verleend aan de wijziging van het budget 2022 van de Protestantse kerk.

        De gemeentelijke bijdrage in de budgetwijziging blijft binnen de grenzen van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan. De gemeenteraad dient hiervan akte te nemen binnen een termijn van 50 dagen die ingaat op de dag na het inkomen van de budgetwijziging bij de gemeenteoverheid.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 26 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1 :   Akte te nemen van de budgetwijziging 2022 van de Protestantse kerk. 

        Artikel 2 :   Een afschrift van dit besluit via de applicatie Religiopoint te sturen aan de provinciegouverneur, de Protestantse kerk en het erkend representatief orgaan.

    • Financiën

      • Rapport over het eerste semester 2022 conform artikel 263 van decreet lokaal bestuur - kennisname

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Het artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er voor het einde van het derde kwartaal aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn een opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.

        Het opvolgingsrapport bevat stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tot 30 juni 2022.

        Beschikkend gedeelte

        De gemeenteraad neemt hiervan kennis.

    • Verkeer en mobiliteit

      • Visienota regionaal mobiliteitsplan

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De vervoerregio Westhoek is momenteel bezig met de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan, dat een kader zal geven aan het gewenste mobiliteitsbeleid voor de vervoerregio.
        De opbouw van het regionaal mobiliteitsplan bestaat uit vier fasen:
        • Fase 1: inventarisatie en onderzoek
        • Fase 2: opbouw strategische visie en operationele doelstellingen
        • Fase 3: actieplan
        • Fase 4: evaluatie en monitoring

        Met de goedkeuring van de oriëntatienota in het voorjaar van 2020 werd de eerste fase afgerond.

        Sindsdien werd een intensief proces gevoerd, waarbij de vervoerregio met input van stakeholders en burgers een visie op de mobiliteit van de toekomst uitwerkte. Dit toekomstscenario omschrijft hoe de vervoerregio kijkt naar de mobiliteit in de regio in 2030, met een doorkijk tot 2050. Het resultaat van dit proces is de voorliggende visienota.

        De visienota doet geen uitspraak over budgetten en verantwoordelijkheden, maar omschrijft louter het toekomstbeeld dat de steden, gemeenten, provincie en Vlaamse actoren vertegenwoordigd in de vervoerregio nastreven. De nota moet dan ook in deze zin worden gelezen.
        De visienota werd een eerste keer voorlopig gevalideerd in de vervoerregioraad van 1/06/2022. De aangepaste versie ligt, voor een tweede keer, ter voorlopige validatie in de vervoerregioraad van 28/09/2022. Bijgevolg wordt aan de verschillende gemeenteraden gevraagd om eventuele opmerkingen door te geven, zodat deze kunnen worden meegenomen bij de goedkeuring. Het is de intentie om de visienota vervolgens eind september af te ronden.
        De visienota zal vervolgens de basis vormen voor het uitwerken van het actieplan. In deze derde fase van het regionaal mobiliteitsplan zal de visie worden geconcretiseerd naar regionale acties. Het mobiliteitsplan bevat de thema's veiligheid, ruimte, toegankelijkheid, fiets, openbaar vervoer op lange termijn, autoverkeer, parkeren, wegencategorisering, vrachtverkeer en logistiek.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de Gemeenteraad met 16 ja stemmen en 11 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne en Six) tegen 2 neen stemmen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) het ontwerp van visienota betreffende het regionaal mobiliteitsplan goed te keuren. 

    • Omgeving

      • Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie

        Juridische grond en bevoegdheden

        Artikel 170 § 4 van de Grondwet.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Vlaamse Codex ruimtelijke ordening van 15 mei 2009 en wijzigingen, meer specifiek de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.

        De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.

        Feiten, context en argumentatie

        Bij verkoop van onroerende goederen dient verplicht vastgoedinformatie (stedenbouwkundige informatie, milieu-informatie, etc.) opgevraagd te worden bij de gemeente. Het is bovendien belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed.

        Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen Dit verloopt op heden individueel per gemeente. Sommige gemeenten werken met een softwaretoepassing (zoals stad Ieper), anderen doen dit nog manueel. Daarbij gaat het om een specifieke dienstverlening waarbij administratieve stukken afgeleverd worden.  Het is opportuun hiervoor een vergoeding te vragen.

        Momenteel wordt een digitaal platform ontworpen, het Vastgoedinformatieplatform, een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. Gemeenten werken hiervoor samen met het agentschap Digitaal Vlaanderen om dit Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld.

        Vanaf januari 2024 is het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform decretaal verplicht. Alle gemeenten zullen de aanvragen vanaf deze datum moeten behandelen via dit platform. Stad Ieper stapt over op het vastgoedinformatieplatform voor het verlenen van stedenbouwkundige uittreksels vanaf 3 oktober 2022.

        Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. De stad Ieper wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.

        Het innen van de retributie zal nog tot 1 januari 2024 via de stad Ieper zelf gebeuren. Daarna zal de gemeentelijke retributie betaald moeten worden via het Vastgoedinformatieplatform. De gemeentelijke retributie zal maandelijks doorgestort worden naar de stad Ieper. In die zin dient het retributiereglement aangepast te worden.

        Het vroegere stedelijk reglement betreffende de retributie op de aanvragen om stedenbouwkundige inlichtingen dateerde van 2 december 2019. In dat reglement werd 30 euro aangerekend per kadastraal perceel voor vastgoedinformatie. Dit bedrag is laag in vergelijking met de rest van de Vlaamse steden en gemeenten. Dit werd ook aangegeven door de VVSG. Er is daarbij geen intentie om met de invoering van het vastgoedinformatieplatform naar eenzelfde tarief te gaan voor alle steden en gemeenten.

        In zitting van 4 juli 2022 werd een nieuw reglement goedgekeurd waarbij het tarief werd verhoogd naar 80 euro (=mediaan van Vlaamse gemeenten) per kadastraal perceel, met ingang van 1 oktober 2022, de instapdatum voor stad Ieper voor het vastgoedinformatieplatform.

        Vanuit de juridische dienst van Digitaal Vlaanderen dient voorliggend reglement nogmaals goedgekeurd te worden omdat er modaliteiten opgenomen worden rond de samenwerking met Digitaal Vlaanderen in functie van de werking van het Vastgoedinformatieplatform.

         

        Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente.

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 18 ja stemmen en 11 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne en Six) akkoord te gaan om voor het verlenen van stedenbouwkundige uittreksels vanaf 3 oktober 2022 over te stappen op het vastgoedinformatieplatform, als volgt: 

        Artikel 1 - Definities

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

        1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

        2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

        3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

        4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

        5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;

        6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:

        a)    de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        b)    de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;

        c)     de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;

        9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

        10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

        13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

        Artikel 2 - Algemeen

        De stad Ieper verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De stad Ieper doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De stad Ieper stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.

        In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

        Met ingang van 1 oktober 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt ten voordele van stad Ieper een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.

        Artikel 3 - Verschuldigde van de retributie

        De retributie is verschuldigd door de aanvrager. Zijn vrijgesteld:

        1. Federale overheden
        2. Vlaamse overheden
        3. Provinciale overheden                                                                                                         
        4. Lokale overheden en OCMW’s
        5. Intergemeentelijke samenwerkingen
        6. Hulpverleningszones, politiezones

        Artikel 4 - Bedrag

        Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:

        Voorwerp aanvraag

        Retributiebedrag

        Vastgoeddossier

        80 EUR

        De retributie dient per kadastraal perceel, waarvoor een aanvraag via het Vastgoedinformatieplatform wordt gedaan, te worden betaald.

        De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.

        Artikel 5 - Invorderingswijze

        De retributie is verschuldigd door de aanvrager en wordt vereffend door overschrijving op rekening van de stad Ieper na ontvangst factuur.

        Indien de factuur door de aanvrager niet tijdig betaald wordt, wordt bij een aangetekende betalingsherinnering een administratieve kost van 10 euro aangerekend.

        Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens

        §1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de stad Ieper voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.

        §2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

        1. aanvragers; en
        2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

        §3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:

        1. contact- en identificatiegegevens;
        2. financiële gegevens;
        3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer;
        4. vastgoedinformatie;
        5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

        §4. De stad Ieper bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die stad Ieper verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de stad Ieper bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

        §5. De stad Ieper doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de stad Ieper, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst.

        Artikel 7 – Ondertekening

        De vastgoeddossiers die de stad Ieper via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.

        Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering

        Dit reglement vervangt vanaf 1 oktober 2022 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.

        Artikel 9 - Bekendmaking

        Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

  • Interpellaties

    • Water-/Droogteproblematiek. (Interpellatie van raadslid Gheysens)

      Feiten, context en argumentatie

      Om met de deur in huis te vallen, we leven in het donkerroodste gebied van Vlaanderen. Nee, niet de politieke kleur, maar de droogte index. De driehoek Ieper-Kortrijk-Roeselare, had een neerslagtekort van 330mm begin augustus, en veel is er sindsdien om niet te zeggen niks, uit de lucht gevallen. We krijgen dan ook de codering uiterst droog volgens de neerslag-evapotranspiratie-index.

      De natuur in onze streek kreunt onder de droogte: bomen beginnen aan bladval uit stress, poelen staan droog met de nefaste gevolgen voor het leven in en rondom, gazons en tuinplanten zijn al lang niet meer groen. Ons klimaat verandert, het is immers de 5de zomer op rij die als droog tot uiterst droog mag bestempeld worden. 

      Maar de grootste verliezers van dit fenomeen, zijn momenteel de landbouwers. Bij hen droogt samen met het milieu ook hun inkomen op! Water is een schaars goed geworden sedert het oppompverbod van half juli, en landbouwers investeren tot de laatste euro in hun gewassen om toch nog iets van een oogst te halen. Water soms kilometers vervoeren om hun aardappelen, groenten, maïs toch nog wat te doen groeien. Het is zo lastig om te vechten tegen natuur en milieu vertellen landbouwers ons! En gelijk hebben ze, en daarom is het onze taak om ook vanuit de lokale overheid een handje toe te steken.

      Ieder jaar stromen er nog miljoenen liters water tijdens de zomer naar de zee. We spreken zowel over gezuiverd afvalwater van Aquafin en industrie, als over oppervlaktewater na regen. Ook onweersbuien worden grootser en intenser. Straten die blank komen te staan en ondergelopen huizen zien we meer en meer. Met de locatie van bekkens stroomopwaarts langs grote beken, wordt het overtollig water dan ook opgevangen voor het de woonkernen bereikt. Bufferbekkens komen dan ook iedereen ten goede, maar over hun locatie moet uiteraard goed nagedacht worden, om hinder voor omwonenden te beperken.

       En daarom volgende vragen vanuit de CD&V-fractie:

      -          Hoever staat het nu met het bufferbekken te Vlamertinge?

      -          Zijn er contacten gelegd met Aquafin om vanuit hun zuivering te Ieper, landbouwers te bevoorraden?

      -          Werden reeds andere locaties onderzocht voor bufferbekkens in Ieper en deelgemeenten?

      -          Hoe zien jullie de toekomst wat betreft waterbevoorrading naar de landbouw toe?

    • Na rallystad nu ook veilige stad voor fietser en voetganger. (Interpellatie van raadslid Sabels)

      Feiten, context en argumentatie

      Het is binnenkort weer zover, “Week van de mobiliteit” en laat dat elk jaar in september voor Groen een belangrijk moment zijn om te interpelleren over veiligere en betere mobiliteit. 

      We hebben het in vorige gemeenteraden al over verschillende zaken gehad. 11 punten voorgesteld voor een betere mobiliteit, ingepikt op het mobiliteitsplan of kleinere voorstellen gelanceerd zoals fietsstraten of fietszones in onze stad. Vaak botsten deze voorstellen op een njet, hier of in de plenaire verkeerscommissie. 

      We willen deze gemeenteraad dan ook aangrijpen om het debat over de mobiliteit in Ieper open te breken. 

      Ten eerste willen we nog eens meegeven dat werken beter gepland moeten worden. Er is enorm veel commentaar gekomen over de werken en veiligheid rond de Kemmelseweg. Deze werken hadden moeten worden aangevat na de Rally. Aangezien de weg tijdens het evenement als sluipweg gebruikt werd. Daarnaast zijn er ook bezorgdheden over de omleiding en het daarbij horende vrachtverkeer. Werken moeten altijd een veiligheidcheck doorgaan, we hopen dat dit dus niet voor effectieve ongevallen zal zorgen. 

      Op de opeenstapeling van werken is er al vaak commentaar gekomen, maar het beleid volgt duidelijk niet. Het probleem blijft zich elke keer opnieuw stellen. Wat gaat de stad in de toekomst doen om zulke problemen te vermijden? 

      We willen ook echt dat de inzet groter wordt op vlak van fietser en voetganger. Het is voor ons als fractie gedaan met morellen in de marge. Grote steden in West-Vlaanderen zoals Oostende en Kortrijk doen het een stuk beter. Wij willen deze gemeenteraad dus echt aangrijpen om op te roepen tot concrete actie en het plan te finaliseren, te verbeteren voor fietsers en voetgangers en woorden eindelijk om te zetten in de daden. 

      We stellen ook enkele concrete vragen: 

      -      Wat heeft de stad dit jaar extra gedaan om schoolomgevingen veiliger te maken?

      -      Welke concrete acties gaan er de komende maanden genomen worden om onze stad en deelgemeentes fietsveiliger te maken?

      -      Welke zaken gaan er gedaan worden op vlak van betere en veiligere mobiliteit voor voetgangers?

    • Een hart voor ontharding. (Interpellatie van raadslid Vancayseele)

      Feiten, context en argumentatie

      Wie soms nog eens facebook opent, zal het al gemerkt hebben. De Ieperling vindt de Leet een dode steenvlakte. Afgaand op de vakken die bedoeld zullen zijn voor bomen, hebben we toch onze bedenkingen. Meer dan ooit hebben we nood aan groen binnen de stadsmuren en in de kernen.

      Het is in onze ogen niet alleen belangrijk om bomen te hebben in de stad, maar ook de wortel voldoende ruimte te geven. In die zin zien we ook verbeteringsmogelijkheden op de markt en hopen we dat er snel verandering komt in de Maloulaan (zoals we al eerder aanbrachten).

      Pas als we het goede voorbeeld geven, kunnen we ook onze inwoners aanmoedigen. Ook daar zien we toch steeds vaker versteende voortuinen, al dan niet voorzien van de bijhorende sierelementen. 

      Vanuit Groen hebben we dan ook volgende vragen: 

      -      Zal er in de toekomst nog de mogelijkheid zijn om de ruimte voor bomen op de Leet uit te breiden?

      -      Wil de stad bekijken hoe de wortels van de bomen op de markt meer adem- en bewegingsruimte kunnen krijgen?

      -      Wat is de planning voor de bomen in de Maloulaan?

      -      Hoeveel geveltuinen kwamen er bij de afgelopen jaren?

      -      Hoe zal de stad de Ieperlingen aanmoedigen om stenen voortuinen om te vormen tot groene, koele en waterabsorberende voortuinen?

    • Frontnacht. (Interpellatie van raadslid Vancayseele)

      Feiten, context en argumentatie

      Er zijn heel wat brieven, teksten en artikels over gegaan, maar uiteindelijk nam het stadsbestuur de beslissing om Frontnacht niet te laten doorgaan. Volgens het stadsbestuur had men onvoldoende juridische grondslag om het evenement te weigeren, terwijl de aanvraag laat, onduidelijk en tegen de waarden van de stad was. 

      We hebben heel wat bedenken bij het verloop van het hele gebeuren tussen de gemeenteraad van 30 mei en zaterdag 27 augustus. We beperken ons tot volgende concrete vragen en opmerkingen en horen graag van collega’s als er nog opmerkingen zijn:

      -      Blijkbaar geldt het inzagerecht van raadsleden niet voor een OCAD-advies. Graag hadden we van jullie dus vernomen wat nu concreet het verschil was tussen beide adviezen, waardoor het stadsbestuur plots haar kar keerde?

      -      Lag de inschattingsfout hier bij het stadsbestuur of bij OCAD, wie zal de verantwoordelijk opnemen voor deze laattijdige beslissing? Heel wat info die in de pers als “nieuw” werd bestempeld, werd al zwart-op-wit meegegeven in de gemeenteraad van 30 mei.

      -      Een artikel met kop “Ik raad mensen van kleur af om eind augustus in de buurt van Ieper te komen” hebben wel degelijk schade berokkend aan het imago van onze stad, maar bovenal aan haar inwoners en de mensen die deze titel aanspreekt. Waarom werd er niet duidelijk gecommuniceerd tegen deze titel?

      -      Waarom laat onze burgemeester als boegbeeld van onze stad schepen Desmadryl alle interviews geven en dat op zijn verjaardag? Het hele gegeven wordt door nationale politieke kopstukken onder de loep genomen, maar onze eigen burgemeester blijft een opvallende afwezige.

      -      Ook afwezig was een reactie van N-VA. We weten dat lokale kopstukken graag aanwezig zijn op de Ijzerwake, maar buiten een tweet van Theo Franken was er nul reactie?

      -      Wat ons vooral stoort is hoe deze organisator jullie heeft bespeeld. Zo waren er verschillende geruchten rond de gastspreker. Het was duidelijk dat hij graag zaken verzwijgt, waardoor een correcte beoordeling van de aanvraag niet mogelijk is. Kan en wil de stad nog aanvragen van zo een onbetrouwbaar figuur aanvaarden?

      -      Wat is het oordeel van het bewuste weekend? Hoeveel heeft de stad dit gekost? Hoeveel heeft het extra toezicht gekost? Kan hiervan een deel aan de organisatie worden gefactureerd?

      -      Hoe zal de stad dergelijke activiteiten in de toekomst beoordelen? Wat hebben we hieruit geleerd en wat zal men hiermee doen? Zal het stadsbestuur het reglement aanpassen? Zodat er voldoende eigen handvaten zijn en men niet moet wachten op andere adviezen, waarmee men dan klaarblijkelijk toch niets mee is.

    • Statiegeld. (Interpellatie van raadslid Vancayseele)

      Feiten, context en argumentatie

      Raadslid Laurens is in de gemeenteraad al meermaals tussengekomen rond de statiegeldalliantie en de vraag om door te drukken bij de hogere overheden. 

      Aanvullend daarop vragen we het stadsbestuur om zich te laten inspireren door Bredene. Daar is recent een proefproject met statiegeld afgelopen. In drie strandbars betaalde je de voorbije maand 20 cent extra op blikjes en plastic flesjes. Het proefproject blijkt een succes en de gemeente hoopt nu dat anderen snel hun voorbeeld volgen.

      Volgens onze partij kunnen we dit proefproject overtreffen in de zone waar IVVO actief is. Op deze manier kunnen 12 gemeenten een gezamenlijk statiegeldsysteem uitrollen, een proefproject waar de hogere overheid echt mee aan de slag kan. En zoals toch vaak denken: “wat de Westhoek zelf doet, doet ze vaak beter.”

      Concreet is onze vraag: 

      -      Wil de schepen het idee grondig en op een serieuze manier bespreken in IVVO?

      -      Wil de stad bij een negatieve beslissing van IVVO zelf kijken om een eigen proefproject te starten?

      De statiegeldalliantie ligt al te lang in de schuif van de hogere overheid. Het is tijd voor actie. Als ook andere besturen en regio het initiatief van Bredene volgen, dan zal men uiteindelijk tot een initiatief moeten komen vanuit de hogere overheid.

  • Vragen en antwoorden

    • Oplopende energiefacturen. (Vraag van raadslid Six)

      Feiten, context en argumentatie

      IEPER2030 had graag geweten welke inspanningen het stadsbestuur zelf zal doen om de oplopende energiefacturen op te vangen. Hopelijk gaan we geen winter tegemoet met donkere straten want donkere straten zijn onveilige straten…En als er al lichten gedoofd zouden worden, waar en wanneer zal dat zijn?

      Zal de thermostaat enkele graden lager gezet worden?

      Graag een verduidelijking aub.

    • Een zomer vol evenementen. (Vraag van raadslid Sabels)

      Feiten, context en argumentatie

      Er zijn heel wat evenementen gepasseerd nu Corona voorbij lijkt te zijn. Evenementen hebben uiteraard ook impact op onze omgeving en het draagvlak is niet altijd even groot. Zo was het enkele weken geleden duidelijk dat de rally niet door iedereen gesmaakt wordt, maar dat geldt evengoed voor andere evenementen die georganiseerd worden. 

      Met die feedback iets doen is moeilijk aangezien het steeds gaat over berichten op sociale media en deze niet makkelijk gecentraliseerd kunnen worden. We willen daarom voorstellen om een evenementenbevraging te lanceren vanuit de stad. Zo kan de weerstand of de liefde voor bepaalde evenementen gedocumenteerd worden en kunnen we hier als stad van leren om de kalender beter op te bouwen en keuzes te maken. 

      Is Stad Ieper bereid om zo een impactbevraging voor evenementen te lanceren naar inwoners en handelaars?

    • Energie. (Vraag van raadslid Vancayseele)

      Feiten, context en argumentatie

      In de laatste gemeenteraad stelden we voor om een uitdoofplan van openbare verlichting op te maken. Als de uitgave tussen 2020 en 2021 voor de openbare verlichting steeg met meer dan 40%, lijkt het ons niet meer dan normaal om het licht opnieuw wat meer uit doen. Besparen op energie is nu echt een noodzakelijk.

      -      Is het stadbestuur bereid om het licht wat meer uit te doen?

      -      Welke investeringen rond hernieuwbare energie staan er nog gepland? Kunnen er investeringen versneld worden ingezet?

      -      Welke andere energiemaatregelen neemt het stadsbestuur in overweging?

    • Nieuwe inwoners. (Vraag van raadslid Dehaerne)

      Feiten, context en argumentatie

      We stellen vast dat Ieper de kaap van 35000 inwoners bereikt heeft. We zijn daar als CD&V enthousiast over. Een mooi cijfer in deze tijden van eerder negatieve cijfers.

      Tot 2020 werden onze nieuwe Ieperlingen verwelkomt op een tweejaarlijkse onthaaldag.

      Daar werden de meest belangrijke plaatsen in onze stad bezocht en maakten we de inwoners wegwijs in onze administratieve diensten.

      We menen dat het tijd is om die draad terug op te pikken.

      Daarom onze vraag: Wanneer is de stad van plan om de nieuwe inwoners terug een warm onthaal te geven? En kunnen geïnteresseerde Ieperlingen ook eens mee aansluiten?

  • Mededelingen

    • Mededelingen.

  • Besloten

    • GECORO - ontslag effectief deskundig lid en benoeming mandaat effectief deskundig lid

      Juridische grond en bevoegdheden

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 56 en 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn navolgende wijzigingen, meer specifiek afdeling 3, artikel 1.3.3. §3 stelt dat de gemeenteraad de voorzitter, de effectieve leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening benoemt.

      Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 19 mei 2000 (Belgisch Staatsblad 3 juni 2000), gewijzigd op 5 juni 2009 (Belgisch Staatsblad 26 augustus 2009).

      Besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de Vlaamse, provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 3 juli 2009 (Belgisch Staatblad 25 augustus 2009).

      Decreet van 4 april 2014 houdende de wijziging van diverse decreten met betrekking tot de ruimtelijke ordening en het grond- en pandenbeleid (B.S. 15 april 2014).

       

      Feiten, context en argumentatie
      1. Huidige samenstelling GECORO

      De huidige samenstelling van de GECORO werd door de Gemeenteraad van 28 januari 2019 goedgekeurd.
      In de samenstelling zijn 11 effectieve en 11 plaatsvervangende mandaten ter beschikking gesteld voor de maatschappelijke geledingen en zes mandaten voor effectieve deskundigen waaronder de voorzitter en vijf deskundige plaatsvervangers en een ondervoorzitter.

      De leden werden benoemd door de Gemeenteraad in zitting van 4 november 2019. Ondertussen werd de benoeming een aantal keren gewijzigd ifv ontslagen en nieuwe benoemingen, zie hieronder:

      • De benoeming van de leden voor de maatschappelijke geleding sector handelaars (UNIZO) werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 6 september 2021.
      • De benoeming van de leden voor de voor de maatschappelijke geleding sector werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van handelaars of landbouwers (VOKA) werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 6 december 2021.
      • De benoeming van de leden voor de voor de maatschappelijke geleding sector milieu- en natuurverenigingen werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 28 maart 2022.
      • De benoeming van de leden voor de maatschappelijke geleding sector sociale huisvesting werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 30 mei 2022. 

      B. Vraag tot wijziging van de samenstelling van de GECORO voor een effectief deskundig mandaat 

      Voorliggende wijziging behelst het ontslag van een effectief deskundig lid. 

      STEMGERECHTIGDE DESKUNDIGE LEDEN

      EFFECTIEF LID

      PLAATSVERVANGEND LID

      Deskundige

      Dries Heyte

      Bruno Debaenst

      De heer Dries Heyte dient zijn ontslag in wegens persoonlijke omstandigheden.

      De heer Dries Heyte werd door de gemeenteraad als effectief deskundig lid benoemd in zitting van 4 november 2019.

      De heer Bruno Debaenst werd benoemd als plaatsvervanger. Aangezien de heer Bruno Debaenst in Gent woont, is het praktisch moeilijk om de maandelijkse vergaderingen van de GECORO fysiek bij te wonen. 

      Verwiijzend naar de collegebeslissing van 16 mei 2022 – agendapunt 2022/1933 – “GECORO – ontslag plaatsvervangend deskundig lid Baneux Helene – herinvulling mandaat plaatsvervangend lid”, heeft mevrouw Wyffels Marlies via mail laten weten dat zij bereid is om het mandaat over te nemen als plaatsvervangend lid van Helene Baneux.

      Gelet dat er op heden een effectief mandaat vrijkomt door het ontslag van Dries Heyte, wordt voorgesteld om mevrouw Marlies Wyffels te benoemen als effectief deskundig lid. Mevroux Marlies Wyffels heeft bevestigd dit mandaat te willen opnemen.

      De vervanging van het plaatsvervangend deskundig mandaat van Helene Baneux wordt dan opnieuw open gesteld en kan ingenomen worden door een man of een vrouw. 

      Volgende motivatie wordt gegeven:

      GECORO – effectieve deskundige voordracht

      Wyffels Marlies

      Motivering voor het mandaat in de GECORO:

      Als industrieel ingenieur bouwkunde ben ik momenteel werkzaam als projectcoördinator/assistent-projectleider bij studiebureau Establis in Roeselare, afdeling industrie.

      Met ons team en ons partnerschap in de maatschap Devi komen wij dagelijks in contact met het ontwikkelen en herontwikkeling van industriële sites en hun impact op de omgeving, milieu, verkeersbelasting... Enkele voorbeelden hiervan zijn de Lingang site te Zeebrugge, nieuwe site Vandervlist te Zeebrugge, herontwikkeling site Vanheede te Rumbeke, Site Cosucra Provital in Warcoing, nieuwbouw Zoutman in Gent... Voor de overstap naar team industrie was ik werkzaam binnen Establis in het residentiële team. Hierin werkte ik mee aan diverse residentiële projecten zoals de T&T site in Brussel, project Hertogensite te Leuven, Elektrion site in Gent, projecten voor De Mandel, assistentiewoningen voor Senior Homes...

      Als lid van GECORO Ieper wens ik mijn ervaring te delen bij het advies rond een duurzaam beleid omtrent de ruimtelijke ordening van de stad en zijn buitengebied alsook het vinden van een goede balans tussen het bouwkundig/culturele erfgoed, een leefbare, dynamische stad/woonkern, plaats voor landbouw, industrie en groen met een duidelijke visie op de toekomst waarin de verschillende domeinen in harmonie naast elkaar kunnen functioneren.

       Beraadslaging over de ingediende kandidatuur van mevrouw Marlies Wyffels.

      De kandidatuur kan gunstig beoordeeld worden.  

      D. Toetsing van de nieuwe voordrachten aan de man-vrouwverhouding

      Artikel 304 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 over de geslachtsverhouding stelt dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, van hetzelfde geslacht is. 

      Effectieve leden (17 mandaten)

      Maatschappelijke gedingen (11 mandaten)

      man

      6

      vrouw

      5

      Deskundigen (6 mandaten incl. de voorzitter)

      man

      3

      vrouw

      3

      Totaal

      man

      9

      vrouw

      8

      Man-vrouwverhouding:

      2/3 verhouding is behaald

      Plaatsvervangende leden (16 mandaten – geen plaatsvervanger voor de voorzitter)

      Maatschappelijke gedingen (11 mandaten)

      man

      7

      vrouw

      4

      Deskundigen (5 mandaten)

      man

      3

      vrouw

      2

      Totaal

      man

      10

      vrouw

      6

      Man-vrouwverhouding:

      2/3 verhouding is behaald

      Het Agentschap Binnenlands Bestuur Stelt dat het 2/3-quotum van toepassing is op de effectieve leden van de GECORO.

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen beslist de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :

      Artikel 1:  Het ontslag van de heer Dries Heyte als effectief deskundig lid te aanvaarden.

      Artikel 2:  Mevrouw Marlies Wyffels als effectief deskundig lid te benoemen

       

    • Aanwijzen tot vaststeller van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie

      Voorgeschiedenis

      De GAS-wet van 24 juni 2013 annex het Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties, legt volgende voorwaarden op opdat personeelsleden van de stad zouden kunnen optreden als vaststellers van deze overtredingen :
      1. Ten minste 18 jaar oud zijn
      2. Niet veroordeeld geweest zijn, zelfs niet met uitstel, tot een correctionele of criminele straf bestaande uit een boete, een werkstraf of gevangenisstraf, behoudens veroordelingen wegens inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer andere dan die bestaan uit een verval van het recht om een motorvoertuig te besturen uitgesproken voor andere redenen dan voor lichamelijke ongeschiktheid;
      3. minstens beschikken over een getuigschrift van het secundair onderwijs;
      4. voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding, inclusief slagen in het examen voor:
      een algemene opleiding van 40 uur gedurende een maximale periode van 10 dagen met vier onderdelen:
      • de wetgeving m.b.t. GAS, o.m. de verplichtingen van de vaststeller en de rechten en plichten van burgers
      • conflictbeheersing, inbegrepen positieve conflictbeheersing met minderjarigen;
      • het vaststellen van de overtredingen en de redactie van de vaststelling;
      • de werkingsbeginselen van de politiediensten.
      Van alle gedoceerde vakken, wordt een examen afgenomen. De kandidaat is geslaagd indien hij voor elk vak minimum 50% van de punten heeft gehaald en minimum 60% van de punten heeft gehaald voor het totaal van alle vakken.

      De kandidaat slaagde glansrijk voor het examen (95 %).

      Juridische grond en bevoegdheden

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018);

      Nieuwe gemeentewet, artikel 119, 119 bis en 135;

      Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

      Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.

      Feiten, context en argumentatie

      In uitvoering van het bestuursakkoord zet het bestuur in op de verdere ontwikkeling van GAS.

      In het kader hiervan volgde nog een extra personeelslid van het stadsbestuur, met name Dominique Parrein (groendienst) met succes de opleiding tot gemeentelijke ambtenaar bevoegd tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.

      Deze persoon moet aangesteld worden door de gemeenteraad in besloten zitting.

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 27 ja stemmen en 2 onthoudingen om Dominique Parrein (groendienst) aan te stellen als gemeentelijke ambtenaar bevoegd tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie geven

    • Veiligheid baliemedewerkers. (Vraag van raadslid Six)

      Feiten, context en argumentatie

      Terwijl sommigen (opgehitst door de media en vanuit linkse hoek) als ware angsthazen hun hart vasthielden voor het IJzerwake-weekend,  kwam het schokkende nieuws binnen dat een gewapende man het stadhuis van Ieper was binnengestapt. Neen…het was echter geen ‘neo-nazi’ die naar de geviseerde IJzerwake wou afzakken, het was (volgens de kranten) een asielzoeker uit Togo waarvan de asielprocedure ten einde loopt. 

      Volgens diezelfde kranten  zou het niet eens de eerste keer zijn dat een wanhopige asielzoeker naar het stadhuis trekt met een mes. Blijkbaar zou dit ook al eens voorgevallen zijn toen de stadsdiensten nog in de Lakenhallen zaten. Via GoPress heb ik eens gezocht naar artikels over dat eerdere voorval maar vond daar niets van terug. Wellicht werd daar geen ruchtbaaheid aan gegeven want dat past natuurlijk niet in het multiculturele plaatje. 

      Groot was mijn verontwaardiging toen ik las dat een stadsmedewerkster, die gekend staat als lansbreker voor vluchtelingen, tijdens haar diensturen alsnog begrip vraagt voor de asielzoeker die met een mes naar het stadhuis kwam en er haar collega- stadsmedewerkers angst aanjoeg. Hoe kan je nu begrip vragen voor iemand die in een openbare instelling met een mes staat te zwaaien? Of het nu tegen zichzelf is of tegenover een ander, of het nu allochtoon of autochtoon is: het maakt niets uit. Dreigementen met wapens of wat dan ook mogen geen drukkingsmiddel zijn!

      Tijdens de diensturen moeten neutraliteit en objectiviteit evident zijn en er kan al zeker niet gevraagd worden om geweld te begrijpen onder de noemer van menselijkheid.          Dat diezelfde stadsmedewerkster vervolgens op de ochtend voor de IJzerwake bloemen had neergelegd in het gezelschap van een Iepers Stalin-adept die graag zijn neus steekt in alles en wat onder de noemer “Vrede” valt (denk maar aan de Vredesloop), is haar volste recht want de gedachten zijn vrij. Men schrijft dat de initiatiefneemster van de bloemneerlegging zich zorgen maakt over de opkomst van extreem-rechts en niet wou provoceren want het was enkel een wake up-call naar de beleidsmensen. En de bloemen werden neergelegd onder jawel de noemer Vrede…Wanneer gaat men in Ieper eens inzien dat men vanuit de linkse en extreem-linkse hoek de noemer “vrede” misbruikt en zich infiltreert in allerlei clubjes van 10 man en een paardenkop… alhoewel, veelal gaat het hier om te marginaliseren groepjes van pakweg nog geen 5 personen die er dan bovendien nog wonderwel in slagen om de pers voor hun kar te spannen.  Vreemd toch die selectieve voorkeuren hier in Ieper…… alhoewel niet verwonderlijk dat de nationale epidemie van samenspel tussen pers en alles wat uit de linkerhoek komt, zich ook in de Westhoek manifesteert…. 

      Mijn concrete vragen zijn:

      1/ Hoeveel gevallen van geweldpleging met een wapen en fysiek geweld zijn er tot op heden gekend?

      2/ Waar of bij wie kunnen personeelsleden terecht die met geweld geconfronteerd werden?

      3/ Is de medewerkster die begrip vraagt voor de gewapende asielzoeker misschien een opgeleide Psycho-analyste? Staat zij rechtstreeks in verbinding met de snelbalie voor als er zich problemen voordoen?

      4/ Welke bijkomende maatregelen worden er genomen om in de toekomst de veiligheid van het personeel te verhogen?

Namens Gemeenteraad,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter