Terug
Gepubliceerd op 04/02/2025

Notulen  Raad Maatschappelijk Welzijn

ma 16/12/2024 - 21:30 Raadzaal
Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen van 4 november en 2 december 2024

      Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
      Juridische grond en bevoegdheid

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      Feiten, context en argumentatie

      De notulen van de raad van 4 november en 2 december 2024 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

       

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen de notulen van 4 november en 2 december 2024 goed te keuren.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Huishoudelijk reglement van de raad maatschappelijk welzijn.

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en in het bijzonder de artikels 77 en 78 inzake de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018);

        Feiten, context en argumentatie

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin die aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad.

        Het huishoudelijk reglement moet minimaal bepalingen bevatten over de toekenning van de presentiegelden, de oproeping van de raadsleden, de modaliteiten van de vergadering, het inzage- en vraagrecht van de raadsleden, de notulering.

        Een ontwerp van huishoudelijk reglement werd met de fractieleiders besproken en bijgestuurd tot huidig voorstel.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 18 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo) tegen 12 neen stemmen (de raadsleden Goudeseune, Bolle, Despeghel V., Verkruysse, Vandamme N., Vandamme W., Bossaert, Despeghel J., Bibuljica, Deygers, Demeyere en Louwyck)het huishoudelijk reglement, zoals in bijlage toegevoegd, vast te stellen.

         

      • Deontologische code voor politici en personeel

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        De Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals tot op heden gewijzigd voor wat het Vlaams grondgebied betreft;

        Het decreet lokaal bestuur van 22.12.2017 en in het bijzonder de artikels 77 en 78 inzake de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018); 

        Feiten, context en argumentatie

        In een vorige legislatuur heeft men ervoor geopteerd om de deontologische plichten van raadsleden en van ambtenaren in één code vast te leggen. Deze code is een synthese van de deontologische rechten en verplichtingen voor alle ambtenaren en politici. Ze omvat het geheel van beginselen, gedragsregels, richtlijnen en principes, die de lokale mandatarissen tot leidraad dienen bij de uitoefening van hun mandaat en bij de dienstverlenende activiteiten ten behoeve van de bevolking. Ze dient een weerspiegeling te zijn van de centrale waarden voor de organisatie en dient mee richting te geven aan het streven naar modern en correct overheidshandelen. Daarbij gaat het over loyaliteit, objectiviteit, spreekrecht en spreekplicht, professionalisme, klantgerichtheid, wettelijkheid/correctheid.

        Door een wijziging van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) moeten alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er een oprichten. Hiertoe werd in zitting van 8 mei 2023 de deontologische code in die zin aangepast.

        In het overleg met de fractieleiders van 4 november 2024 werd de bestaande code besproken en voorgesteld met deze code verder te gaan.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 30 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo) de deontologische code voor politici en ambtenaren, zoals in bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

      • Samenwerkingsovereenkomst stad - O.C.M.W. Goedkeuring.

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, en in het bijzonder artikel 77, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en artikel 196 §2;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018);

        Feiten, context en argumentatie

        Om een verregaande geïntegreerde samenwerking mogelijk te maken tussen de Stad en het OCMW werd reeds in 2013 tussen beide besturen een samenwerkingsovereenkomst afgesloten. Deze werd in 2019 hernieuwd.

        Het is noodzakelijk om een nieuwe overeenkomst af te sluiten, onder meer om blijvend een beroep te kunnen doen op elkaars personeelsleden en om kruiselingse delegatie van beslissings- en / of ondertekeningsbevoegdheid mogelijk te maken.
        Deze nieuwe overeenkomst is afgestemd op de huidige geïntegreerde werking van de diensten en het beleid en op de bepalingen ter zake van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen zijn goedkeuring te verlenen aan het voorgelegde ontwerp van samenwerkingsovereenkomst.

         

      • Vereniging Onze Lieve Vrouweziekenhuis - afvaardiging algemene vergadering

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikel 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en in het bijzonder deel 3, titel 4, hoofdstuk 2.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

         

        Feiten, context en argumentatie

        In de statuten van de Vereniging Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis is bepaald dat door het OCMW 9 vertegenwoordigers worden aangeduid in de algemene vergadering.

        Het betreft een welzijnsvereniging in de zin van deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur.

        De stemming gebeurt overeenkomstig artikel 484 decreet lokaal bestuur.

        De voorzitter roept op om de afgevaardigden bij geheime stemming en in één ronde aan te wijzen. Elk raadslid beschikt hierbij over één stem. 

         

        De stemming geeft de volgende uitslag:

        Raadslid Philip Bolle bekomt 3 stemmen

        Burgemeester Katrien Desomer bekomt 5 stemmen

        Raadslid Marianne Deygers bekomt 4 stemmen

        Raadslid Ives Goudeseune bekomt 4 stemmen

        Raadslid Thomas Kinoo bekomt 3 stemmen

        Schepen Eva Ryde bekomt 4 stemmen

        Raadslid Lies Sampers bekomt 2 stemmen

        Schepen Emmily Talpe bekomt 4 stemmen

        Raadslid Brecht Vangheluwe bekomt 3 stemmen

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad raadslid Bolle Philip, burgemeester Desomer Katrien, raadslid Deygers Marianne, raadslid Goudeseune Ives, raadslid Kinoo Thomas, schepen Ryde Eva, raadslid Sampers Lies, schepen Talpe Emmily en raadslid Vangheluwe Brecht aan te stellen als vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Vereniging Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis.

      • Vereniging Onze Lieve Vrouweziekenhuis - afvaardiging bestuursorgaan.

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 77 en 78 inzake de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 inzake welzijnsverenigingen;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen;

        Bestuursdecreet van 7 december 2018;

         

         

        Feiten, context en argumentatie

        In de statuten van de Vereniging Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis is bepaald dat door het OCMW 4 vertegenwoordigers en één raadgevend lid in het bestuursorgaan van de vereniging. het raadgevend lid is de algemeen directeur van de stad en het O.C.M.W. Ieper of een door hemzelf aangestelde vervanger.

        Het betreft een welzijnsvereniging in de zin van deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet Lokaal Bestuur.

        De stemming gebeurt overeenkomstig artikel 484 Decreet Lokaal Bestuur.

        De voorzitter roept op om de afgevaardigden bij geheime stemming en in één ronde aan te wijzen. Elk raadslid beschikt hierbij over 1 stem. 

         

        De stemming geeft de volgende uitslag:

        Raadslid Philip Bolle bekomt 6 stemmen

        Burgemeester Katrien Desomer bekomt 9 stemmen

        Raadslid Marianne Deygers bekomt 6 stemmen

        Schepen Eva Ryde bekomt 6 stemmen

        Schepen Emmily Talpe bekomt 6 stemmen

        Adviezen

        Alge

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad om raadslid Bolle Philip, burgemeester Desomer Katrien, schepenen Ryde Eva en Talpe Emmily aan te stellen als vertegenwoordigers in het bestuursorgaan van Vereniging Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis.

      • Vereniging Ons Tehuis - afvaardiging algemene vergadering

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 inzake welzijnsverenigingen;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

         

        Feiten, context en argumentatie

        In een schrijven van 28 oktober 2024 vraagt Vereniging Ons Tehuis om voor de nieuwe samenstelling van de algemene vergadering 5 vertegenwoordigers aan te duiden, dit op basis van art. 13 van de statuten. 

        De stemming gebeurt overeenkomstig artikel 484 Decreet Lokaal Bestuur.

        De voorzitter roept op om de afgevaardigden bij geheime stemming en in één ronde aan te wijzen. Elke raadslid beschikt hierbij over één stem.

         

        De stemming geeft de volgende uitslag:

        Raadslid Philip Bolle bekomt 1 stem

        Voorzitter Sarah Bouton bekomt 6 stemmen

        Raadslid Valentijn Despeghel bekomt 6 stemmen

        Raadslid Joke Despeghel bekomt 6 stemmen

        Raadslid Ann-Sophie Himpe bekomt 6 stemmen

        Raadslid Thomas Kinoo bekomt 3 stemmen 

        Raadslid Stefaan Williams bekomt 5 stemmen 

         

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad om de volgende personen af te vaardigen naar de algemene vergadering van Vereniging Ons Tehuis:

        Voorzitter Bouton Sarah, de raadsleden Despeghel Valentijn, Despeghel Joke, Himpe Ann-Sophie en Williams Stefaan.

      • Vereniging Ons Tehuis - afvaardiging bestuursorgaan.

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 77 en 78 inzake de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 inzake welzijnsverenigingen;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

         

         

        Feiten, context en argumentatie

        In een schrijven van 28 oktober 2024 vraagt Vereniging Ons Tehuis om voor de nieuwe samenstelling van de raad van bestuur 4 vertegenwoordigers aan te duiden in het bestuursorgaan, dit op basis van artikel 25 van de statuten. Daarnaast is de algemeen directeur van de stad en het O.C.M.W. Ieper of een door hemzelf aangestelde vervanger raadgever voor de algemene vergadering en het bestuursorgaan.

        De stemming gebeurt overeenkomstig artikel 484 Decreet Lokaal Bestuur.

        De voorzitter roept op om de afgevaardigden bij geheime stemming en in één ronde aan te wijzen. Elke raadslid beschikt hierbij over één stem.

         

        De stemming geeft de volgende uitslag:

        Burgemeester Katrien Desomer bekomt 8 stemmen

        Raadslid Valentijn Despeghel bekomt 1 stem

        Schepen Ives Goudeseune bekomt 12 stemmen

        Schepen Eva Ryde bekomt 6 stemmen

        Raadslid Lies Sampers bekomt 6 stemmen

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad om de volgende personen af te vaardigen naar het bestuursorgaan van Vereniging Ons Tehuis: Burgemeester Desomer Katrien, raadslid Goudeseune Ives, schepen Ryde Eva en raadslid Sampers Lies.

      • Huis van het Kind: afvaardiging algemene vergadering en bestuursorgaan

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 77 en 78 inzake de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Feiten, context en argumentatie

        Huis van het Kind is een samenwerkingsverband tussen een aantal lokale besturen en private en publieke partners (waaronder CLB's, Vereniging Ons Tehuis, Kind en Gezin, CAW) dat zich uitstrekt over de zorgregio Ieper. Hiermee wordt bedoeld het grondgebied van Ieper, Langemark-Poelkapelle, Mesen, Zonnebeke, Heuvelland en Lo-Reninge.

        Het doel van het samenwerkingsverband bestaat erin een Huis van het Kind op te bouwen dat in een geïntegreerde en afgestemde dienstverlening rond gezins- en opvoedingsondersteuning voorziet.

        In het samenwerkingsverband Huis van het Kind moet één vertegenwoordiger van het OCMW worden aangeduid in de volgende beslissingsorganen:

        - Algemene Vergadering / stuurgroep

        - Bestuursorgaan

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen om:

        Artikel 1: Eva Ryde aan te stellen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering, zijnde de stuurgroep

        Artikel 2: Eva Ryde aan te stellen als vertegenwoordiger in het bestuursorgaan.

      • Aanduiding vertegenwoordiger Algemene Vergadering en Bestuursorgaan Eerstelijnszone Westhoek

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijns zorgaanbieders van 26 april 2019. 

        het Besluit van de Vlaamse regering tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en over de inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 over de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijns zorgaanbieders.

        Feiten, context en argumentatie

        Op grond van artikel 15 van de statuten vaardigen de leden behorend tot de cluster lokale besturen maximum 10 stemgerechtigde leden af naar de algemene vergadering. Hierbij mag maximum één lid per lokaal bestuur en één vertegenwoordiger van de Dienstverlenende Vereniging Westhoek worden afgevaardigd.

        Op grond van artikel 19 van de statuten bestaat het bestuursorgaan uit minimum 14 en maximum 25 personen. De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering op voordracht van de onderscheiden actoren of clusters. Uit de kandidaten die worden voorgedragen door de cluster lokale besturen worden minimum 4 en maximum 7 bestuurders benoemd. Tot de cluster lokale besturen behoren de O.C.M.W.'s van Ieper, Poperinge, Langemark-Poelkapelle, Zonnebeke, Heuvelland, Lo-Reninge, Houthulst, Vleteren en Mesen en de Dienstverlenende Vereniging Westhoek.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad voor maatschappelijk welzijn met algemeenheid van stemmen om:

        Artikel 1: Eva Ryde als stemgerechtigd vertegenwoordiger van het OCMW Ieper af te vaardigen in de algemene vergadering van de vzw Eerstelijnszone Westhoek.

        Artikel 2: De afvaardiging van Eva Ryde als kandidaat-lid van het bestuursorgaan van de vzw Eerstelijnszone Westhoek te bevestigen.

    • Financiële dienst

      • Vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in kader van overheidsopdrachten en visum financieel directeur

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        Wetgeving:

        -  het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 77 en 78 en artikel 266 en 273.

        -  de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere aanvullingen/wijzigingen

        -  het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en latere aanvullingen/wijzigingen

        -  het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten

        -  het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, in het bijzonder artikel 99;

         

        Voorafgaande besluiten:

         - de beslissing van de Raad Maatschappelijk Welzijn van 28 januari 2019 waarbij het begrip ‘dagelijks bestuur’ en de regeling van het visum van de financieel directeur werden vastgesteld;

         

        Bevoegdheidsverdeling inzake overheidsopdrachten. De hoofdlijnen van het DLB bepaalt dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen:

        - de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten enerzijds, en

        - het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten anderzijds.

         

        Voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten is volgens het Decreet Lokaal Bestuur steeds het Vast Bureau bevoegd (artikel 56, § 3, 4°). 

        Voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten is volgens het Decreet Lokaal Bestuur de Raad Maatschappelijk Welzijn bevoegd, tenzij:

        - er sprake is van dwingende en onvoorziene omstandigheden (artikel 56, § 4)

        - de Raad Maatschappelijk Welzijn de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden voor de betreffende opdracht nominatief aan het Vast Bureau heeft toevertrouwd (artikel 41, tweede lid, 10°, b) en artikel 56, § 3, 6°)

        -het gaat om een opdracht die past binnen het begrip “dagelijks bestuur” (artikel 41, tweede lid, 10°, a) en artikel 56, § 3, 5°).

         In deze gevallen is het Vast Bureau bevoegd.

        Feiten, context en argumentatie

        Situering

         Het begrip ‘dagelijks bestuur’ moet het OCMW in staat stellen om, in functie van de omvang van het OCMW, haar bestuur en haar administratie, op eigen maat en naar eigen inzichten, nadere afspraken te maken over de taakverdeling tussen de Raad Maatschappelijk Welzijn en het Vast Bureau.   

        Het uitgangspunt hierbij is dat de Raad Maatschappelijk Welzijn de belangrijke richtinggevende beleidskeuzes maakt en het daarbij behorende budget goedkeurt. Het vast bureau voert deze beslissingen onder de vorm van dagelijks bestuur uit. Het is dus van belang het begrip dagelijks bestuur goed te definiëren. Het bepaalt immers de bevoegdheidsverdeling tussen de Raad Maatschappelijk Welzijn en het Vast Bureau.

         

        Het is aan de Raad Maatschappelijk Welzijn om vast te stellen wat onder het begrip “dagelijks bestuur” moet worden verstaan en concreet welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur. Het is hierbij relevant te weten dat het begrip “dagelijks bestuur” enkel een betekenis heeft binnen de context van overheidsopdrachten (en bv. niet meer in het kader van daden van beschikking, noch met betrekking tot de visumverplichting van de financieel directeur.

          

        Voorstel

         Er wordt voorgesteld aan de Gemeenteraad om te bepalen dat alle uitgaven op het exploitatiebudget beschouwd kunnen worden als verrichtingen van dagelijks bestuur.

        Daarnaast wordt ook voorgesteld dat alle uitgaven op investeringsbudget van minder 100.000 euro excl btw kunnen beschouwd worden als verrichtingen van dagelijks bestuur, uitgezonderd projecten met architect.   Voorstel is om projecten met ontwerper hiervan om niet te beschouwen als dagelijks bestuur.

         

        Het Vast Bureau is derhalve bevoegd om voor de verrichtingen van dagelijks bestuur de wijze, waarop overheidsopdrachten worden gegund, evenals de vast te stellen voorwaarden, bestekken of lastenboeken te bepalen, uiteraard binnen de perken van de op het budget ingeschreven kredieten.

        Daarnaast wordt voorgesteld is dat het Vast Bureau bevoegd is tot het gunnen van bijkomende investeringsuitgaven voor zover deze niet meer bedragen dan 10% van de oorspronkelijke waarde van de opdracht levering en diensten en 15% van de opdracht werken mits er budget beschikbaar is. 

         

        De bevoegdheid om binnen de grenzen van een goedgekeurd budget wijzigingen aan te brengen aan een overheidsopdracht indien het bedrag waarmee de wijziging gepaard gaat lager  is dan elk van beide volgende bedragen:

        1° de drempel voor de Europese bekendmaking; en

        2° tien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor leveringen en diensten en vijftien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor werken.

        Wanneer een aantal opeenvolgende wijzigingen plaatsvinden, wordt het in het eerste lid, bedoelde bedrag bepaald op basis van de nettocumulatieve waarde van de opeenvolgende wijzigingen.

        Voor de berekening van het in het eerste lid, 2°, bedoelde waarde van de aanvankelijke opdracht wordt, voor zover de opdracht een indexeringsclausule bevat, de geactualiseerde waarde als referentiewaarde gehanteerd. De wijziging mag de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst evenwel niet veranderen.

         

        Er wordt voorgesteld dat het Vast Bureau haar bevoegdheid kan doordelegeren aan de Algemeen Directeur voor een bedrag van 8.500 EUR excl btw voor exploitatie- en investeringsuitgaven.

         

        Daarnaast is het voorstel om bij de huidige visumverplichting te behouden.  Verrichtingen waarvan de geraamde waarde lager is dan het bedrag van aangenomen factuur (momenteel 30.000 euro exclusief btw), zowel op het exploitatie-als het investeringsbudget, worden vrijgesteld van visumverplichting mits er voldoende budget is.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 18 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo) tegen 12 neen stemmen (de raadsleden Goudeseune, Bolle, Despeghel V., Verkruysse, Vandamme N., Vandamme W., Bossaert, Despeghel J., Bibuljica, Deygers, Demeyere en Louwyck):

         

        Artikel 1:  de definitie van het “dagelijks bestuur”, met betrekking tot de overheidsopdrachten zoals opgenomen in artikel 41 10° van het decreet lokaal bestuur als volgt vast te stellen:

        • Alle overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten die betrekking hebben op de uitgaven van het exploitatiebudget.

         

        • Alle overheidsopdrachten van werken, leveringen en diensten die betrekking hebben op het investeringsbudget, indien het totaal bedrag van de verbintenis niet hoger is dan 100.000 EUR excl BTW.  Van deze toepassing wordt uitgesloten het gebruik van percelen volgens art.90.3° van het KB plaatsing overheidsopdrachten van 18 april 2017.  Projecten met ontwerper worden evenmin gedelegeerd en niet beschouwd als dagelijks bestuur

         

        • De bevoegdheid om binnen de grenzen van een goedgekeurd budget wijzigingen aan te brengen binnen de beperkingen van artikel 38/4 (de minimis-regel) van het KB van 14 januari 2013.

         

        Artikel 2:  het Vast Bureau toelating te geven om deze bevoegdheid door te delegeren naar de Algemeen Directeur tot een bedrag van 8.500 EUR excl. BTW voor zowel exploitatie- als investeringsuitgaven.

         

        Artikel 3:  uitgaven van een bedrag lager dan het bedrag van aangenomen factuur volgens artikel 92 van de wet van 17 juni 2016  (op heden 30.000 EUR) vrij te stellen van visumverplichting op voorwaarde dat er voldoende budget is op de jaarbudgetrekening voor de uitgave.

    • Personeel en organisatie

      • Vaststelling begrip dagelijks personeelsbeheer

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 77 en 78 betreffende de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn; 

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018); 

         

        Feiten, context en argumentatie

        Artikel  170 Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat "de algemeen directeur instaat voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

        Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en hij is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijkse personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden.

        De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comité voor de sociale dienst."

         

        Overeenkomstig artikel 77 Decreet Lokaal Bestuur beschikt de raad voor maatschappelijk welzijn over de volheid van bevoegdheid voor alle aangelegenheden die aan het OCMW bij wet of decreet zijn toevertrouwd. Behoudens delegatie van deze bevoegdheid aan het vast bureau komt het dus aan de raad toe om het begrip “dagelijks personeelsbeheer” in te vullen.

         

        Bij het invullen van het begrip dagelijks personeelsbeheer moet de raad er over waken dat alle dwingende wettelijke bepalingen, bijvoorbeeld op het gebied van de rechtspositieregeling, het arbeidsrecht, voor zover van toepassing op het personeel, en het socialezekerheidsrecht, kunnen worden toegepast op wettige wijze en binnen de wettelijk opgelegde termijnen. Om dit te kunnen naleven is het noodzakelijk dat minstens een belangrijk deel van het feitelijke personeelsbeheer gedefinieerd wordt als dagelijks personeelsbeheer en op die wijze ook daadwerkelijk toevertrouwd wordt aan de algemeen directeur.

         

        Het begrip “dagelijks personeelsbeheer” is niet nieuw. Op dit vlak herneemt het decreet lokaal bestuur in essentie de vroegere bepalingen uit het Gemeente- en O.C.M.W.-decreet. 

         

         
        Beschikkend gedeelte

        Naast de taken die expliciet zijn toegewezen aan de algemeen directeur in het rechtspositieregelingsbesluit en het arbeidsreglement (zoals terug te vinden in bijlage) worden de volgende taken beschouwd als dagelijks personeelsbeheer en zijn ze aldus de bevoegdheid van de algemeen directeur:

         

        Artikel 1: met betrekking tot instroom:

        • functiebeschrijvingen vaststellen, met uitzondering van die van de decretale graden;
        • Individuele weddevaststelling. De individuele weddevaststelling houdt ook de beslissing over de overname van anciënniteiten in. Het is dus de algemeen directeur, of het door hem/haar aangewezen personeelslid, dat bijvoorbeeld beslist welke ervaring in de privésector relevante beroepservaring is, weliswaar binnen de grenzen inzake meerekenbaarheid van anciënniteiten die raad (in de RPR) en de aanstellende overheid (in de vacature) gesteld hebben. 
         

        Artikel 2: met betrekking tot werkorganisatie:

        • instaan voor werkorganisatie, taakverdeling en taaktoewijzing;
        • opmaak van dienstroosters en bijhouden van de geleverde prestaties, opdracht tot permanentieplicht en presteren van overuren;
        • maatregelen van inwendige orde nemen. Dit zijn maatregelen om de goede werking van de dienst te verbeteren of te verzekeren, bijvoorbeeld een reorganisatie of de uitoefening van het hiërarchisch gezag;
        • ongewettigde afwezigheid van een personeelslid vaststellen;
        • individuele toewijzing van de bevoegdheid aan een personeelslid om elektrische toestellen te bedienen
        • terugbetalen van individuele onkostenvergoedingen
         

         Artikel 3: met betrekking tot afwezigheden:

        • medische controle bij ziekte van een personeelslid organiseren;
        • uitlenen van personeel aan een gebruiker zonder overdracht van het werkgeversgezag
        • beslissen over individuele arbeidsongevallen
        • beslissen over het toestaan van individuele aanvragen tot progressieve tewerkstellingen
         
         
         
      • Delegatie bevoegdheid personeelsformatie, organogram, reglementen personeelsaangelegenheden en dadingen met personeelsleden aan het vast bureau.

        Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere
        Voorgeschiedenis

         

         

        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 o.m. de artikels 78 en 85 en meer bepaald de bepalingen betreffende personeelsaangelegenheden, organogram en personeelsformatie.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018). 

        Feiten, context en argumentatie

        Volgens artikel 78, tweede lid, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 kan de raad de bevoegdheid met betrekking tot (onder meer) het organogram, de personeelsformatie en de reglementen i.v.m. personeelsaangelegenheden delegeren naar het vast bureau. De personeelsformatie wordt in het Decreet Lokaal Bestuur zelfs niet meer opgelegd als een verplicht instrument.

        Artikel 85, eerste lid DLB laat toe dat het vast bureau zijn bevoegdheid delegeert naar de algemeen directeur, onder voorbehoud van de niet-delegeerbare bevoegdheden vermeld in het tweede lid. Zo kunnen het organogram en de personeelsformatie, als die er nog is, verder toevertrouwd worden aan de algemeen directeur, deze met betrekking tot de rechtspositieregeling niet.

        Het lijkt opportuun om voor de vaststelling van de reglementen inzake personeelsaangelegenheden (d.i. rechtspositieregeling, arbeidsreglement, diverse personeelspolicies, ...) en het afsluiten van dadingen met personeelsleden inzake de beëindiging van het dienstverband delegatie te verstrekken aan het vast bureau.

        Wat het eerste betreft blijven de minimale voorwaarden vastgelegd door de decreetgever. Daarnaast is het enerzijds in het kader van wijzigende regelgeving, anderzijds om te kunnen (bij)sturen wat betreft de dagdagelijkse werking, wenselijk dat er snel kan gehandeld worden en dat nodige wijzigingen aan de rechtspositieregeling e.a. meteen kunnen doorgevoerd worden. Het betreft trouwens vaak maar beperkte wijzigingen doch ook deze dienen conform opgenomen te zijn om toepassing te kunnen hebben.

        Inzake dadingen met personeelsleden in het kader van het beëindigen van het dienstverband lijkt het logisch dat de aanstellende overheid hierover ook de onderhandelingen voert en tot slot tot het afsluiten ervan kan overgaan. Bovendien zou er ook hier tijdsdruk kunnen zijn en komen dadingen algemeen, en zeker dadingen inzake personeelszaken slechts zeer uitzonderlijk voor.

        Gezien de geïntegreerde samenwerking van de stads- en OCMW-diensten wordt voorgesteld om voorgestelde delegatie van bevoegdheden toe te passen in beide besturen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 30 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo):

        Artikel 1: De bevoegdheden voor de vaststelling van de reglementen inzake personeelsaangelegenheden (d.i. rechtspositieregeling, arbeidsreglement, personeelspolicies, e.a.), het organogram en de personeelsformatie en het afsluiten van dadingen met personeelsleden die de beëindiging van het dienstverband, en meer bepaald de gevolgen daarvan, tot voorwerp hebben, te delegeren aan het vast bureau.

        Artikel 2: Dat het vast bureau de bevoegdheid over het organogram en de personeelsformatie verder kan delegeren.

  • Mededelingen

    • Mededelingen

      Aanwezig: Sarah Bouton, Katrien Desomer, Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Joke Despeghel, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Nancy Six, Saskia Dehollander, Thomas Kinoo, Lieven Stubbe, Stefan Depraetere

Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Sarah Bouton
Voorzitter