Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de raad van 2 september 2024 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 22 ja stemmen en 5 onthoudingen (de raadsleden Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Dehaerne) de notulen van 2 september 2024 goed te keuren
In zitting van 02.09.2024 besloot de raad voor maatschappelijk welzijn om toe te treden tot de raamovereenkomst ‘Modulaire Woningen van het Agentschap Wonen in Vlaanderen’ met het oog op het optrekken van 10 modulaire woonentiteiten op de site Sint-Janshof.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 43, § 6 (Opdracht in het kader van een raamovereenkomst met meerdere ondernemers), en meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Omdat de sociale dienst en het CAW een stijging vaststellen in het aantal dak- en thuislozen en gezien de private huisvestingsmarkt onder druk staat heeft het Vast Bureau in zitting van 22 april 2024 besloten om een dossier in te dienen voor minimaal 6, maximaal 10 modulaire woonentiteiten op de site van het Sint-Janshof n.a.v. de projectoproep van Wonen in Vlaanderen. Deze projectoproep ‘woningen voor dak- en thuislozen’ heeft als doel in het Vlaamse gewest woningen te realiseren specifiek voor het huisvesten van dak- en thuislozen en dit door lokale besturen hiervoor de nodige financiële tegemoetkomingen te geven. Het Vlaamse gewest wil hierbij ook de bouw van modulaire woningen met het oog op het huisvesten van dak- en thuislozen door lokale besturen stimuleren. Hiertoe werd aan de lokale besturen een aanbod gedaan om af te nemen van het raamcontract voor modulair gebouwde woningen. De site Sint-Janshof is hiervoor de aangewezen locatie. De modulaire entiteiten kunnen er ingepast worden ter vervanging van een aantal oorspronkelijk te renoveren woningen.
Met mail van 7 juni 2024 bevestigt de Vlaams Minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Mathias Diependaele dat ons projectvoorstel gunstig werd beoordeeld en dat de Vlaamse Regering hiervoor een subsidie voorziet van 50% van de subsidieerbare kosten op basis van de doorgegeven kostenraming en het maximale subsidiebedrag per noodwoning (159.500,00 euro) of een subsidie van 517.750,00 euro voor dit totale project. Dit subsidiebedrag is de maximale subsidie voor het project en kan niet meer opgetrokken worden (ook niet als de uiteindelijke kostprijs (na gunning) de raming blijkt te overschrijden).
De eerste schijf van deze subsidie (50%) werd reeds gestort. Voor de uitbetaling van de tweede subsidieschijf zal Wonen Vlaanderen op basis van facturen controleren of alle opgegeven kosten in overeenstemming zijn met de subsidieerbare kosten uit de projectoproep. Als de subsidieerbare kosten uiteindelijk lager liggen dan de initieel geraamde kosten, wordt het subsidiebedrag beperkt tot 50% van de werkelijke kosten.
Er wordt bijgevolg voorgesteld om een blok met 10 modulaire woonunits (minimum 6, maar bij voorkeur meer en maximum 10 (voor zover inpasbaar) in te planten op de huidige locatie van woonblok G3 (2 woningen) en (eventueel gedeeltelijk) op deze van woonblok G2 (6 woningen).
Met het oog op de uitvoering van deze opdracht kunnen we beroep doen op de raamovereenkomst ‘Modulaire woningen (WM2023)’ van Wonen in Vlaanderen. De drie weerhouden laureaten dienen hiertoe in een minicompetitie opnieuw in mededinging gebracht voor de opmaak van een definitief ontwerp en realisatie van modulaire wooneenheden op deze locatie. In die optiek werd het modelbestek verfijnd met refertenr. 2024/PAT_02/OCMW.
De uitgave voor deze opdracht werd in de projectoproep geraamd op 80.000 euro aankoopkost, 15.000,00 euro bouwkost en 7.500,00 euro inrichtingskost + 66.500,00 studiekosten architect of een totaal bedrag van 1.091.500,00 EUR, incl. 21% btw voor 10 modulaire woningen.
Het Vast Bureau heeft in zitting van 2 september 2024 dan ook besloten om de traditionele renovatie van de 14 woongelegenheden stop te zetten, ook omdat het definitief ontwerp, zoals heden voorliggend, nu op een bedrag van 1.834.963,35 euro, excl. btw wordt geraamd en hiervoor onvoldoende budget beschikbaar is. Om deze redenen werd tevens de ontwerpopdracht met het architectenbureau Spoor 9 bvba uit Ieper verbroken in toepassing van artikel 62/1 omdat de opdracht zodanig wezenlijk werd gewijzigd dat een nieuwe plaatsingsprocedure is vereist op grond van de artikelen 37 tot 38/19 van het KB uitvoering overheidsopdrachten.
Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
2024 |
AC081/0930-1/221007 |
2.197.949,50 |
119.466,18 |
2.078.438,32 |
1.095.000,00 |
983.438,32 |
07/10/2024 |
Op basis van deze overwegingen besluit de Raad voor Maatschappelijk Welzijn met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1 : Met het oog op de levering en plaatsing van 10 (minimum 6, maar bij voorkeur meer en maximum 10 voor zover inpasbaar) modulaire woningen op de site Sint-Janshof worden op basis van het verfijnd modelbestek met refertenr. 2024/PAT_02/OCMW de drie laureaten van de raamovereenkomst van Wonen in Vlaanderen opnieuw in mededinging gebracht. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 1.091.500,00 EUR, incl. 21% btw.
Artikel 2: De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode AC081/0930-1/221007.
Artikel 3: Het Vast Bureau te gelasten met de uitvoering van dit besluit.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
De principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 26 oktober 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “de verwerving van standaard software en bijhorende dienstverlening”.
De in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
Het bestek waar het stelt (punt 4.8): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
Het bestek waar het stelt (punt 4.6): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.”;
De beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat Het OCMW gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Het OCMW is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
De nodige budgetten zijn beschikbaar.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad voor maatschappelijk welzijn met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Een beroep te doen op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT-infrastructuur en bijbehorende dienstverlening aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Artikel 2: Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
De principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 26 oktober 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “de verwerving van standaard software en bijhorende dienstverlening”.
De in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
Het bestek waar het stelt (punt 4.9): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
Het bestek waar het stelt (punt 4.7): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.”;
De beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 12 september 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan SoftwareONE BE bv met maatschappelijke zetel te Esplanade 1, 1020 Brussel.
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat Het OCMW gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Het OCMW is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
De nodige budgetten zijn beschikbaar.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad voor maatschappelijk welzijn met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Een beroep te doen op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTSOFT23b).
Artikel 2: Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.
Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Ann-Sophie Himpe
Voorzitter