Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de vergadering van 25 maart 2024 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 20 ja stemmen en 8 onthoudingen (raadslid De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert en Gheysens) de notulen van de zitting van 25 maart 2024 als goedgekeurd te beschouwen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
De statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28
De stad Ieper is vennoot van de cvba Zefier.
In gemeenteraadszitting van 25 februari 2019 werd gemeenteraadslid Isabelle Duquesne aangeduid als volmachthouder en schepen Ives Goudeseune als plaatsvervangend volmachthouder van de stad Ieper om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier. Mevrouw Duquesne maakt geen deel meer uit van de gemeenteraad. Er werd voorzien in haar vervanging en raadslid Danny Metsu werd in zitting van 27 maart 2023 aangeduid als volmachthouder van de stad Ieper om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier.
Met mail van 12 maart 2024 wordt de stad uitgenodigd tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 13 juni 2024 . Deze vergadering vindt plaats in het Auditorium4 - CommunicatieCampus te Gent.
Bij de uitnodiging zitten de ter beschikking gestelde documenten. Op de agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting).
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
5. Statutaire benoemingen.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 25 ja stemmen en 3 onthoudingen (raadslid Six, Dehollander en Vancayseele):
Artikel 1 : Na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te geven aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 13 juni 2024, zijnde
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023.
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting).
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
5. Statutaire benoemingen.
Artikel 2 : De volmachtdrager van de stad die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van Zefier van 13 juni 2024 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de gewone algemene vergadering van Zefier van 13 juni 2024, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.
Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en er kennis van te geven aan Zefier, Koning Albert II laan 37, 1030 Brussel.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De statuten van WVI;
Ieper is deelnemer van de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI.
In zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd schepen Diego Desmadryl aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Ieper op de algemene vergaderingen van de WVI.
In zitting van de gemeenteraad van 27 maart 2023 werd raadslid Danny Metsu aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Ieper op de algemene vergaderingen van de WVI.
Met aangetekend schrijven van 28 maart 2024 wordt de stad uitgenodigd op de algemene vergadering van de WVI op 12 juni 2024 om 18.30 uur in OC de kleine beer in Beernem.
De agenda van deze vergadering vermeldt :
- Goedkeuring verslagen buitengewone algemene vergaderingen van 13 december 2023
- Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2023)
- Verslag van de commissaris
- Jaarrekeningen 2023
- Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
- Mededelingen.
Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 4 onthoudingen (raadslid Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1 : De agenda en de voorstellen van de algemene vergadering van 12 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de zitting van deze algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3 : Een afschrift van deze beslissing te sturen aan de WVI.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De stad is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De stad werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 18 juni 2024 plaatsheeft in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6, te 9690 Kluisbergen.
Het dossier met documentatiestukken werd aan de stad overgemaakt per brief van 29 maart 2024 met op de agenda:
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering. Voor de stad is schepen Ives Goudeseune aangeduid als vertegenwoordiger en schepen Philip Bolle als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 4 onthoudingen (raadslid Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1 :Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 18 juni 2024:
Artikel 2 : De vertegenwoordiger van de stad, schepen Goudeseune of schepen Bolle, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3 : Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 432 houdende de intergemeentelijke samenwerking, waardoor de benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van vertegenwoordiger herhaald moet worden voor elke algemene vergadering;
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
- De statuten van de DVV Westhoek.
Met mail van 11 april 2024 wordt de stad uitgenodigd tot de algemene vergadering van de DVV Westhoek op 26 juni 2024 om 18 uur in het Streekhuis Westhoek, Diksmuide.
De agenda van deze algemene vergadering vermeldt:
In de zitting van 28 januari 2019 besliste de raad om raadslid Thijs Descamps af te vaardigen om de stad Ieper effectief te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek.
voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke agendapunten goed te keuren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 4 onthoudingen (raadslid Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1. de agenda en de voorstellen van de algemene vergadering van 26 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 2. de vertegenwoordiger van de stad, raadslid Thijs Descamps op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3 : afschrift van deze beslissing te sturen aan DVV Westhoek.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikelen 119, 133, 134 § 1 en 135 § 2;
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;
De wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart en het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling van de luchtvaart;
Het koninklijk besluit van 10 april 2016 met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim; (KB Drones)
Van 19 tot en met 22 juni 2024 wordt de Ardeca Ypres Rally 2024 georganiseerd. De vraag is gekomen van de organisatoren om een verbod in te stellen op het gebruik van drones op de locaties van hun organisatie en op de plaatsen van het wedstrijdverloop.
Het gebruik van drones kan de deelnemers in verwarring brengen en zo de oorzaak zijn van ongevallen.
Naar aanleiding van deze manifestatie wordt een grote volkstoeloop verwacht. Gezien dergelijke toestellen massaal in de handel te koop zijn en er geen waarborgen zijn van de behendigheid van de bedienaars, kan dit een reëel gevaar betekenen. Dit kan een weerslag hebben op de openbare orde.
In die zin is de vraag terecht om het gebruik van drones te reglementeren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 4 onthoudingen (raadslid Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1 : Van 19 tot en met 22 juni 2024 van 7 tot 22 uur is het opstijgen en landen van op afstand bestuurde luchtvaartuigen (zoals bedoeld in art 1.4° van het K.B. dd 10/04/2016) in de zone van en op 2 km van het afgebakende parcours van de rally en van de rally-evenementenzone in Ieper net als het in bezit zijn van een op afstand bestuurd luchtvaartuig (zoals bedoeld in art. 1.4° van het K.B. dd 10/04/2016) op 1 km van het afgebakende parcours van de rally en van de rally-evenementenzone in het centrum van Ieper verboden zonder voorafgaande schriftelijke machtiging van de Burgemeester.
Artikel 2 : Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie tussen de 50 en 350 EUR, overeenkomstig het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en de toepasselijke wettelijke bepalingen.
Artikel 3 : Alle goederen die het voorwerp zijn van of gebruikt zijn bij de in deze verordening verboden handelingen of gedragingen, kunnen door de vaststeller bestuurlijk in beslag genomen worden. De goederen worden vanaf de maandag 24 juni 2024 om 9 uur terug ter beschikking gesteld van de eigenaar op het hoofdcommissariaat van de lokale politie.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135 §2, ingevoegd bij wet van 27 mei 1989, en op artikel 119, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het K.B. van 30 mei 1989.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het K.B. van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12 gewijzigd bij het K.B. van 30 december 1982,
Het K.B. van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III gewijzigd bij de K.B.’s van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991,
Het K.B. van 28 november 1997 en van 28 maart 2003 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatsvinden en de omzendbrief OOP 25 dd 1 april 2006;
De wet van 25 juni 1993 met betrekking op de uitoefening van de ambulante activiteiten;
De algemene zonale en lokale politieverordening
Op 15 januari 2024 werd een aanvraag voor het organiseren van de Arceda Ypres Rally 2024 ingediend door Superstage VZW, Korte Torhoutstraat 35, 8900 Ieper.
Bij dergelijke manifestaties kan door de te talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars, de veiligheid van het voetgangersverkeer in het gedrang komen.
Om veiligheidsredenen dient, vooral binnen de zones van de snelheidsparcours, het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken beperkt te worden en in overeenstemming te zijn met de plaatsen ingetekend in het veiligheidsboek dat goedgekeurd werd door de “Veiligheidscommissie”.
De verkoop en het gebruik van dranken in blik op en in de omgeving van de snelheidsparcours moet gemeden worden om de gevolgen van het restafval van de aluminium blikken voor de landbouw en de veeteelt maximaal te beperken. In die context is een plaatselijk verbod wenselijk.
Naar aanleiding van deze manifestatie moeten servicewagens ook de mogelijkheid hebben om aan rallyvoertuigen herstellingen of onderhoudswerken uit te voeren op of langs de openbare weg.
Er wordt daarbij ook gewezen op de aanbevelingen van de “veiligheidscommissie” betreffende het gevaar van barbecues in servicezones.
Er wordt een grote volkstoeloop verwacht.
Om alles veilig en vlot te laten verlopen is het wenselijk een en ander te reglementeren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 4 onthoudingen (raadslid Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1: Op 19 juni 2024 tot en met 22 juni 2024 tussen 7 en 22 uur is het uitoefenen van ambulante activiteiten verboden, binnen onderstaande (denkbeeldig afgebakende) zones, met inbegrip van de vernoemde straten die de zones afbakenen, uitgezonderd voor diegenen die in het bezit zijn van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester en voor de permanente eet- en drankgelegenheden :
zone afgebakend van de Steenstraat tot de Kapellestraat en Steenstraat met Elverdinge-dorp tot de Diksmuidseweg.
Artikel 2: Op 19 juni tot en met 22 juni 2024 tussen 7 en 22 uur is het uitoefenen van ambulante handel verboden, binnen onderstaande (denkbeeldige afgebakende) zones, met inbegrip van de vernoemde straten die de zones afbakenen, uitgezonderd voor diegenen die in het bezit zijn van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester en voor de permanente eet- en drankgelegenheden.
a) zone afgebakend door de Meenseweg vanaf Zuiderring tot gemeentegrens met Zonnebeke, de Zuiderring, de Rijselseweg vanaf Zuiderring tot gemeentegrens met Heuvelland.
b) zone afgebakend door de Krommenelststraat, de Dikkebuseweg vanaf Krommenelststraat tot gemeentegrens met Heuvelland, de Noorderring vanaf Krommenelststraat tot gemeentegrens met Poperinge.
Artikel 3: Alle drank-, VIP- en eettenten gelegen binnen de in artikel 1 en artikel 2 vermelde gebieden moeten opgenomen worden in het “veiligheidsboek”. Deze inrichtingen moeten op een veilige plaats worden opgesteld en minstens 100 meter van het parcours verwijderd te zijn.
Dit is eveneens van toepassing op de private terreinen die voor het publiek openbaar worden gemaakt en zo een openbaar karakter verkrijgen.
Dit verbod is niet van toepassing op vaste handelaars die hun gewone handelsactiviteiten uitoefenen binnen hun normale handels- of verkoop ruimten. Evenwel dienen deze handelaars toch in het bezit te zijn van een voorafgaandelijke schriftelijke machtiging of kunnen beperkingen aan de uitbating worden opgelegd in het kader van de veiligheid van de toeschouwers.
Artikel 4: Het is verboden op de plaatsen vergund onder artikel 1 en artikel 2, dranken in blik te verkopen, te verbruiken of uit te delen. Dit verbod is niet van toepassing binnen de bebouwde kom.
Artikel 5: Conform artikel 3.1.5. van de algemene zonale verordening, met betrekking tot het smeren van – en werken aan voertuigen op de openbare weg, wordt op 23 en 24 juni 2023 toelating gegeven aan de deelnemers aan – en de servicewagens van de rally, onder volgende voorwaarden:
a) het verlenen van service is gedurende het ganse rallygebeuren uitsluitend toegestaan op de punten hiervoor aangeduid door de organisatie. Buiten deze punten zijn alleen noodreparaties toegestaan.
b) Service-auto’s moeten voorzien zijn van:
- een stuk servicefolie (ondoordringbaar) van minimaal 4x3 m;
- een opvangbak voor vloeistoffen van circa 50 cm x 50 cm met aftapvoorziening;
- een voorziening voor het opvangen van brandstof, indien bij het tanken brandstof kan worden gemorst;
- een container voor afvalvloeistoffen van ten minste 10 liter inhoud en een
afvalzak.
c) - Op alle servicepunten moet de auto, gedurende de ganse duur der werkzaamheden, op servicefolie staan.
- In alle gevallen waarin de kans bestaat in het morsen van vloeistof, moet de opvangbak of een andere voorziening worden gebruikt
- Servicepunten moeten steeds schoon worden achtergelaten. Afvalstoffen, auto-onderdelen, materialen en andere voorwerpen, moeten in het servicevoertuig worden meegenomen.
- Indien toch nog verontreiniging van de ondergrond heeft plaatsgevonden, is de
serviceploeg verplicht dit, binnen de kortste tijd, aan de milieu-official of rechtstreeks aan de wedstrijdleiding mede te delen, onder opgave van alle relevante gegevens. Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing bij noodreparaties buiten de voorziene servicepunten.
- Het schoonspuiten van auto’s is uitsluitend toegestaan op plaatsen die daarvoor door het organisatiecomité zijn aangewezen.
Artikel 6: Op de in het veiligheidsboek voorziene serviceplaatsen moet ieder team op zijn stand uitgerust zijn met de nodige brandbestrijdingsmiddelen.
Het gebruik van barbecue toestellen op de servicestanden is verboden.
Artikel 7: Op 19 tot en met 22 juni 2024 is het aan eenieder verboden om op enige manier het normale verloop van de wettelijk vergunde manifestatie van de organisatie Ardeca Ypres Rally 2024 te hinderen, hetzij door op het parcours te lopen, hetzij door voorwerpen op het parcours te leggen of eender welke hindernis, behalve deze voorzien in het “veiligheidsboek, aan te brengen die het normale verloop van de wedstrijd zouden kunnen hinderen.
Artikel 8: Deze verordening wordt van kracht de dag waarop ze bekend wordt gemaakt. Zij zal van kracht blijven zolang deze aangelegenheid duurt.
Artikel 9: Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie tussen de 50 en 350 euro, overeenkomstig het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en de toepasselijke wettelijke bepalingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de M.B. van 8 december 1997, 32 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 01 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991, 11 maart 1991, en volgende;
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Het K.B. van 28 november 1997 houdende reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaats vinden, gewijzigd bij het K.B. van 28 maart 2003;
De omzendbrief OOP 25 van 1 april 2006;
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;
Het is opportuun het gebruik van quads en andere vierwielige motorfietsen ter gelegenheid van de Ardeca Ypres Rally 2024 te vermijden. De schade die kan toegebracht worden aan onverharde wegen evenals aan fauna en flora langs deze wegen maar ook aan private eigendommen (akkers en weilanden) is immers reëel. Daarnaast zijn er trouwens ook de veiligheidsrisico's die hiermee kunnen gepaard gaan.
Naar aanleiding van deze manifestatie wordt bovendien een grote volkstoeloop verwacht. Dit kan dan ook een weerslag hebben op de openbare orde en wordt bijgevolg beter gereglementeerd. Het gebruik van deze toestellen gedurende de organisatie en vooral dan in de buurt van de parcours wordt daarom beter tijdelijk verboden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 4 onthoudingen (raadslid Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1 : Het is verboden zich met quads en vierwielige motorfietsen te begeven in een straal van 250 meter rond het uitgestippelde parcours van de Ardeca Ypres Rally 2024 op 19 tot en met 22 juni 2024 telkens tussen 7 en 22 uur.
Artikel 2 : Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie van minimum 50 euro tot maximum 350 euro, overeenkomstig het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en de toepasselijke wettelijke bepalingen.
Artikel 3 : Deze verordening wordt van kracht de dag waarop ze bekend wordt gemaakt. Zij zal van kracht blijven zolang de aangelegenheid duurt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De Kerkfabriek St Vedastus Vlamertinge is eigenaar van de annexe kerk Heilige Familie gelegen aan de Brandhoek in Vlamertinge.
De eigendom behelst de volgende kadastrale percelen:
- het gebouw, de kerk zelf, kadastraal gekend als Ieper, 12e afdeling, Vlamertinge, sectie A, nr. 0491G met een kadastrale oppervlakte van 393 m²;
- het plein, kadastraal gekend als Ieper, 12e afdeling, Vlamertinge, sectie A, nr. 0490B met een kadastrale oppervlakte van 1013 m².
In de feiten bevindt een gedeelte van de oprit naar de achterliggende school zich op het kadastraal perceel van het plein. Het is niet wenselijk dat de stad dit gedeelte mee overneemt; het dient van de over te nemen eigendom te worden afgesplitst. Het plan van landmeter Cyriel Bakeroot van 30.03.2024 geeft hier uitvoering aan.
Via schrijven van 06.03.2024 deelde het bisdom de beslissing van Bisschop Lode Aerts mee om de annexe Heilige Familie op te heffen en het kerkgebouw te onttrekken aan de eredienst zodat de eigenaar het gebouw kan overdragen voor een symbolische euro, met als notariële voorwaarde het naleven van de beoogde bestemming van algemeen nut, aan de stad Ieper teneinde het gebouw te slopen en er een groenzone met evenementenplein aan te leggen.
De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie dient te worden vrijgesteld van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
De overdracht gebeurt om redenen van openbaar nut.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: akkoord te gaan met de verwerving voor één symbolische euro om reden van algemeen nut van de volgende onroerende goederen:
- het gebouw, de brandhoekkerk zelf, kadastraal gekend als Ieper, 12e afdeling, Vlamertinge, sectie A, nr. 0491G met een kadastrale oppervlakte van 393 m²;
- het gedeelte van het plein, kadastraal gekend als Ieper, 12e afdeling, Vlamertinge, sectie A, nr. 0490B aangegeven als lot 2 met een oppervlakte van 1282 m² op het plan van landmeter Cyriel Bakeroot van 30.03.2024.
Artikel 2: het voorwerp van deze verwerving te bestemmen tot algemeen nut; het kerkgebouw te slopen en er een groenzone met evenementenplein aan te leggen.
Artikel 3: de akte te laten verlijden door de dienst Vastgoedtransacties.
Artikel 4: de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 5: het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 6: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de akte en alle bijgaande stukken te ondertekenen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In zitting van 5 februari 2024 keurde de gemeenteraad de aangepaste lastvoorwaarden en de wijze van gunnen goed voor de heraanleg van het sport- en speelterrein Wielewaal te Hollebeke. Deze aanleg maakt deel uit van het project "Ontmoetings- en recratieplekken Ieper" met een aantal realisaties (Astridpark, speelbos Brielen en een drieluik wijkspeelpleintjes Wielewaal-Heidestraat en Steendam) die werden goedgekeurd voor subsidiëring bij de Vlaamse Landmaatschappij in het kader van Platteland Plus. We hopen de gunningsprocedure van dit deelproject binnenkort af te kunnen ronden.
De buurt van Heidestraat/Sint-Jorisstraat in Elverdinge is het grootste onderdeel binnen het plan, het verder inzetten op het weefsel en netwerk aan openbare ruimtes en terreintjes en dit decentraal doen, en op een kwalitatieve manier, waardoor ook kleinere buurten en dorpen een aangename plek hebben om elkaar te ontmoeten. Zo willen we terreintjes die op dit moment verouderd zijn, kaal en vlak en maar een beperkte functie invullen multifunctionele kwalitatieve plaatsen maken waar ruimte is om elkaar te ontmoeten, om te sporten, om te spelen, voor verenigingen in een groen kader.
Het gaat om een grote groene zone tussen de 2 wijken Heidestraat en Sint-Jorisstraat met een centraler plein, maar met vele uitlopers en zachte verbindingen tussen de huizen. Het is de grootste openbare groenzone in deze deelgemeente. Ook de jeugdbeweging (KSA Elverdinge) is een frequente gebruiker. De inrichting, speeltoestellen en sportterreinen zijn aan een volledige update toe. Uit de bevraging kwamen verschillende zaken naar voor : voetbal, skaten, basket, tennis, tafeltennis, een ontmoetingsplek, verschillende speelfuncties (glijden, klimmen) en dat alles in een mooie groene omgeving met natuurlijke speelimpulsen.
Voor de uitwerking van dit speel- en sportterreintje werd een ontwerp opgesteld door landschapsarchitect Philippe Haven in samenspraak met de jeugd-, sport- en groendienst. De bestaande toestellen worden verwijderd door de technische dienst voor herbruik. Het project omvat het leveren en plaatsen van een speeltoren, glijbaan, speelelementen in duurzaam hout, skatetoestellen. Zitbanken en een picknicktafel met een vuilnisbakje ronden het geheel af.
Met het oog op de uitvoering van deze opdracht werd een bestek met nr. 2024/GD_16/STAD opgesteld. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 68.597,70 EUR excl. btw of 83.003,22 EUR incl. 21% btw (14.405,52 EUR btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
2024 |
AC056/0711-0/222107 |
189.905,81 |
18.012,97 |
171.892,84 |
83.003,22 |
|
5 april 2024 |
De werken komen in aanmerking voor subsidiering via het project Platteland Plus van de Vlaamse Landmaatschappij onder de noemer Ontmoetings- en recreatieplekken Ieper (projectnummer WVL22/P/103) ten belope van 30% en de aan het project toegekende steun bestaat uit Vlaamse en provinciale cofinanciering.
In functie van het project 'Steendam' zal een budgetwijziging noodzakelijk worden. In samenspraak met de financiële dienst wordt voorgesteld hiertoe budgetten van de 'financiële lasten zoals gedefinieerd in de gemeentelijk stedenbouwkundige verordening lasten bij omgevingsvergunningen’ in de budgetwijziging van juli a.s. op te nemen teneinde het dossier in een volgende zitting te kunnen inleiden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Het bestek met nr. 2024/GD_16/STAD en de raming voor de opdracht “Heraanleg speel- en sportterrein Heidestraat te Elverdinge” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 68.597,70 EUR excl. btw of 83.003,22 EUR incl. 21% btw (14.405,52 EUR btw medecontractant).
Artikel 2: Deze opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0711-0/222107/BESTUUR/CBS/0/IP-80 (actie AC056), mede te financieren met subsidies van de Vlaamse Landmaatschappij en de provincie in het kader van Platteland Plus.
Artikel 4: Voor de realisatie van het project Steendam budgetten van de 'financiële lasten zoals gedefinieerd in de gemeentelijk stedenbouwkundige verordening lasten bij omgevingsvergunningen’ in de budgetwijziging van juli a.s. op te nemen teneinde het dossier in een volgende zitting te kunnen inleiden.
Artikel 5: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn navolgende wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, artikel 4.
Besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, artikel 4.
Tijdens de vergadering van 16 april 2024 heeft de GECORO het jaarverslag over de werking van de GECORO, de door de GECORO verrichte activiteiten en het beheer van de werkingsmiddelen tijdens het kalenderjaar 2023 besproken en goedgekeurd. Het jaarverslag 2023 van de GECORO bevat zeven hoofdstukken:
De voorzitter van de GECORO moet over o.a. het beheer van de werkingsmiddelen verslag uitbrengen aan de gemeenteraad.
Op basis van deze overwegingen beslist de gemeenteraad kennis te nemen van het bij dit besluit gevoegde jaarverslag 2023 over de werking van de GECORO, de door de GECORO verrichte activiteiten en het beheer van de werkingsmiddelen tijdens het kalenderjaar 2023.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen, in bijzonder de artikel 40,41 en 56, inzake de bevoegdheden van respectievelijk de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen.
Decreet houdende de gemeentewegen van 03 mei 2019.
Gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) van 15/05/2009.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019, vaststelling van de gemeentelijke procedure voor het uitvoeren van uitrustings- en infrastructuurwerken bij verkavelings- en groepswoningbouwprojecten en goedkeuring van het stappenplan voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen of bijstellen van een verkaveling of een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor een bouwproject met openbare wegenis.
Door de bouwheer Pecceu - Nottebaert (Veropec) is het studiebureau Cnockaert aangesteld om het bestek op te maken voor de uitvoering van uitrustings- en infrastructuurwerken tot verbreding van het voetpad thv de gronden gelegen langs de Komenseweg 152-156, kadastraal gekend Ieper, 15de afdeling, sectie A, nrs 0271K, 127H, 270G en 270Y. Het bijzonder bestek met dossiernr. IE0062, de raming en de plannen voor de wegen- en rioleringswerken met inbegrip van de rooilijn worden ter goedkeuring voorgelegd.
Met het oog op de opmaak van de overeenkomst voorziet het bestek in de omgevingsaanleg. Dit is de verbreding van het voetpad van het openbaar domein van de Komenseweg. De totaliteit van de werken wordt geraamd op 15.986,00 EUR, btw niet inbegrepen en is integraal ten laste van de private ontwikkelaar.
Het ontwerp voorziet in de realisatie van de aanleg van de infrastructuur voor de bouw van 5 woningen Komenseweg 152, 152A, 152B, 154 en 156. Het voorliggend dossier omvat volgende werkzaamheden: de opbraak van huidige aanleg voortuinzone met aanleg van een voetpadstrook als verbreding van het voetpad om vervolgens deze strook na aanleg kosteloos over te dragen aan het openbaar domein.
Met het oog op de uitvoering van de infrastructuurwerken, de oplevering ervan en de inlijving in het openbaar domein dient de verkavelaar zich contractueel met de Stad te verbinden. Een overeenkomst dient afgesloten waarin de verplichtingen van de ontwikkelaar worden opgenomen overeenkomstig de procedure voor het uitvoeren van uitrustings- en infrastructuurwerken bij verkavelings- en groepswoningbouwprojecten en het stappenplan voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor een bouwproject met openbare wegenis, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 februari 2019. Afdoende waarborgen dienen gesteld ter verzekering van een kwaliteitsvolle uitvoering.
Resultaten openbaar onderzoek
In toepassing van art. 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een beslissing over de voorgestelde wegenwerken en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek teneinde deze mee te nemen in de bespreking. Volgens de toelichting van het besluit bespreekt de gemeenteraad enkel de bezwaren die handelen over de zaak der wegen
Het openbaar onderzoek liep van 11 maart 2024 tot en met 9 april 2024. Daarbij werd 2 bezwaarschrift(en) ontvangen, deze hebben echter geen betrekking op de zaak der wegen.
Alle kosten voor de uitrustings- en infrastructuurwerken van dit project worden gedragen door de projectontwikkelaar.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1 : In functie van de bespreking kennis te hebben genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren m.b.t. de zaak van de wegen die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Artikel 2 : Goedkeuring wordt verleend aan 'de zaak der wegen', met name het wegentracé, de rooilijn en het ontwerpbestek IE0062 met plannen van omgevingsaanvraag met projectnummer OMV_2023157325 opgesteld door het studiebureau Cnockaert in opdracht van de bouwheer Pecceu - Nottebaert (Veropec) met het oog op de uitvoering van de uitrustings- en infrastructuurwerken om de gronden langs de Komenseweg 152-156, kadastraal gekend Ieper, 15de afdeling, sectie A, nrs 0271K, 127H, 270G en 270Y te voorzien van een bredere voetpadzone, overeenkomstig het gemeentelijk reglement van 25 februari 2019 en in uitvoering van artikel 31, eerste lid van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Artikel 3 : Voor de realisatie van deze werken en de kosteloze grondafstand na definitieve oplevering wordt een overeenkomst tussen de stad Ieper en de bouwheer afgesloten en dienen afdoende waarborgen gesteld voor een gegarandeerde en kwalitatieve uitvoering met kosteloze overdracht naar het openbaar domein.
Artikel 4 : Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
We zijn zelf de tel kwijt ondertussen maar op vraag van velen uit de horeca zijn wij nog maar eens genoodzaakt om terug te komen op het terrassenreglement in de GR.
Het gaat eigenlijk zelfs over meer dan het terrassenreglement. Het gaat over inname openbaar domein, over bouwovertredingen, noem maar op.
Specifiek gaat het over het aanbouwen aan bestaande terrassen, geen doorgang voor de terrassen wegens het plaatsen van extra tafels en stoelen voor die terras, extra borden tegen buitenkant terras, belettering op het terras, plaatsen van terrassen zonder vergunning enz….
Dit begint moeilijk te worden, zelfs onaanvaardbaar voor de ondernemers die wel een vergunning aanvragen en wel het reglement volgen.
Voor ons is het heel duidelijk nu en naar de toekomst toe voor wie met ons samenwerkt een reglement is een reglement en dat moet gevolgd worden.
Wij hebben volgende concrete vragen….
1) Kan u ons de foto’s laten zien die moesten opgestuurd worden ivm het reinigen onder de terrassen wat volgens het reglement jaarlijks moet gebeuren?
2) Werden er al maatregelen opgelegd tegen de uitbaters die het reglement niet volgen?
3) Heel wat uitbaters hebben tussen duizenden euro geïnvesteerd in nieuwe terrassen zoals het werd voorgeschreven in 2018. Wat met de verouderde, niet winterbestendige terrassen die er ook nog staan? Na 6 jaar staan die er nog steeds, terrassen van meer dan 15 jaar oud en gebouwd enkel voor de zomer?
4) Na 6 jaar staan ook nog steeds parasols die over het voetpad hangen, borden tegen de terrassen enz. Zal dit nu eindelijk eens aangepakt worden of wat zijn de plannen daarmee?
Om correct te kunnen werken moet het reglement gevolgd worden en dit is met alles zo! Dan pas zijn we correct naar de ondernemers toe die het reglement wel volgen. Voor ons kan het na 6 jaar op deze manier niet verder. Dit is niet onze stijl van werken.
Veiligheid boven alles.., maar dan op een efficiënte doordachte manier beoordelen vooraleer uit te voeren.., is een andere manier van aanpak tov de aanpak vh huidig bestuur.
Het plaatsen van straatmeubilair op de baan Vlamertinge -Brielen is terug het zoveelste voorbeeld van een projectje dat gewoon ondoordacht is geplaatst. Het beveiligen en of voorkomen van de snelheid bij binnenkomen van een woonwijk kunnen we alleen maar stimuleren, maar de manier waarop is een ander paar mouwen.
Verkeersmaatregelen organiseren naar meer veiligheid is meer dan alleen maar straatmeubilair plaatsen…
Na het obstakel dat is geplaatst in de St Pieterstraat, de Zandvoordestraat en de Rodenbachstraat, en waar het amper één week stond en daarna is omver gereden, hebben we hier terug te maken met een constructie waarover niet is nagedacht, integendeel die meer lijkt op een initiatief “a la tete de client “, dan wel een doelgerichte oplossing.
En dan willen we het vooral nog hebben over de exacte plaats. Collega’s ga eens kijken om het met Jullie eigen ogen vast te stellen. Komende vanuit Vlamertinge, voorafgaand aan het binnen komen van Brielen is er een weg versmalling geplaatst NET NA EEN BOCHT. Niet te begrijpen… Dit is levensgevaarlijk gezien je het niet kan zien dat dit obstakel er aankomt en dat deze plaats niet is verlicht!!
Ten tweede stellen we vast dat er naast het betonnen viaduct amper 3.2 -3.4 m doorgang is op de grond. Dan staan er twee gele paaltjes. Dan heb je tussen de gele paaltjes en de grasberm amper 80-90 cm, wellicht voor de fietsers.
Onze vraag luidt
De werken in Boezinge zijn reeds 2 jaar ver en we zijn nu gekomen in het hart van het dorp.
Twee jaar geleden werd er een info moment georganiseerd voor de inwoners en toen werden de verschillende fases uitgelegd.
Er werd toen ook gemeld dat er enkele grote fases waren en die moesten afgewerkt zijn om naar een volgende fase te gaan. Tot op heden is er eigenlijk geen enkele fase afgewerkt.
De wakkere Boezingenaars namen daarom contact op met onze fractie en stelden net als ons vast dat de fases elkaar aan het overlappen zijn. Werken veroorzaken hinder en dat kan je niet uitsluiten, maar correcte informatie geven blijkt toch moeilijk. Wij weten dat dit een verantwoordelijkheid is van de aannemer, maar misschien moeten jullie hem toch meer bij de hand nemen en hem tijdens de werfvergadering verplichten zijn informatieve taken uit te voeren. Een aantrekkelijk dorp beschikt over de nodige handel en een beetje overleg en informatie kan ervoor zorgen dat deze na de werken nog aanwezig zijn in het dorp.
Daarom deze vragen:
* Kreeg de aannemer de toestemming om fases te overlappen?
* Wanneer worden de eerste fases volledig afgewerkt?
In de notulen van het SC van 25 maart 2024, punt 48 staat te lezen dat er op 16 maart 2024 een aanvraag werd ontvangen tot het organiseren van de projectaanvraag.
De voorliggende omgevingsaanvraag betreft een tijdelijke aanvraag voor het inrichten van een asielcentrum voor de duur van 36 maanden (dus 3 jaar en niet voor maximaal 2 jaar wat ons tot voor kort altijd werd gezegd en waar IEPER2030 toen al twijfelachtig tegenover stond…).
Het SC besloot een projectvergadering te organiseren via teams op woensdag 24 april.
Naar aanleiding van die projectvergadering hebben wij enkele vragen:
1/ Hoe zit het nu met die zogenaamde tijdelijke termijn: gaat het nu over 2 of over 3 jaar? En is dit effectief een maximaal of zal nog verlengd worden (zoals bv in het naburige asielcentrum op De Vijfwegen het geval is).
2/ Vanaf welke datum begint die termijn te lopen: is dat vanaf de dag dat eerste asielzoekers zijn aangekomen of pas vanaf de dag dat de omgevingsvergunning werd zal worden goedgekeurd.
Tijdens de nationale flitsmarathon 19 april. In de politiezone Arro Ieper waren er 17 bemande locaties en reed 13% van de meer dan 4000 gecontroleerde bestuurders te snel. 2,3% werd geflitst aan de vaste flitspalen. Er waren ook enkele echte wegpiraten: Iemand reed 108 kilometer per uur in de bebouwde kom en iemand reed 140, waar 70 is toegelaten.
Elke snelheidsduivel is er één teveel, maar 13% is toch wel zeer veel. We moeten als stad hieruit lessen kunnen trekken en de veiligheid van andere weggebruikers verbeteren.
Vanuit Groen stellen we ons volgende vragen:
- Wat zijn de resultaten voor Ieper zelf?
- Welke lessen trekt het stadsbestuur hier uit?
- Zijn er resultaten waarmee het stadsbestuur nog mee aan de slag wil met bijvoorbeeld tijdelijke ingrepen?
- Staan er nog ingrepen gepland om de veiligheid in bijvoorbeeld de bebouwde kom te verbeteren? Ik denk maar aan wegversmallingen.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Ann-Sophie Himpe
Voorzitter