Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de vergadering van 8 mei 2023 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 21 ja stemmen en 9 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Gheysens, Feys en Dehaerne) de notulen van de zitting van 8 mei 2023 als goedgekeurd te beschouwen.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 432 houdende de intergemeentelijke samenwerking, waardoor de benoemingsprocedure met de vaststelling van het mandaat van vertegenwoordiger herhaald moet worden voor elke algemene vergadering;
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
- De statuten van de DVV Westhoek.
Met mail van 3 mei 2023 wordt de stad uitgenodigd tot de algemene vergadering van de DVV Westhoek op 21 juni 2021 om 18 uur in streekhuis Westhoek.
De agenda van deze algemene vergadering vermeldt:
In de zitting van 28 januari 2019 besliste de raad om raadslid Thijs Descamps af te vaardigen om de stad Ieper effectief te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Westhoek.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1. de agenda en de voorstellen van de algemene vergadering van 21 juni 2023 goed te keuren.
Artikel 2. de vertegenwoordiger van de stad, raadslid Thijs Descamps op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3 : afschrift van deze beslissing te sturen aan DVV Westhoek.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De statuten van IVVO - artikel 31 § 2 inzake aanwezigheid om geldige beslissing te nemen.
Met aangetekend schrijven van 27 april 2023 wordt de stad Ieper uitgenodigd op de algemene vergadering van de aandeelhouders van 20 juni 2023 om 18 uur in het gemeentehuis van Nieuwpoort.
De agenda van deze algemene vergadering vermeldt :
1. Verslag van de raad van bestuur over het dienstjaar 2022 - akteneming.
2. Lezing van de jaarrekening per 31.12.2022.
3. Verslag van de commissaris - akteneming.
4. Goedkeuring van de jaarrekening 2022.
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.
6. Verlenen van kwijting aan de commissaris en aan haar vertegenwoordigers.
7. Herbenoeming commissaris voor de boekjaren 2023-2024-2025
8. Benoeming nieuwe bestuurder voor lokaal bestuur Veurne en Koksijde.
In gemeenteraadszitting van 27 maart 2023 werd raadslid Gaetan Dumoulin aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Danny Metsu als plaatsvervanger in de (buitengewone) algemene vergadering van IVVO.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1 : zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de voorstellen van beslissing van de algemene vergadering van de aandeelhouders van 20 juni 2023 van IVVO
1. Verslag van de raad van bestuur over het dienstjaar 2022 - akteneming.
2. Lezing van de jaarrekening per 31.12.2022.
3. Verslag van de commissaris - akteneming.
4. Goedkeuring van de jaarrekening 2022.
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders.
6. Verlenen van kwijting aan de commissaris en aan haar vertegenwoordigers.
7. Herbenoeming commissaris voor de boekjaren 2023-2024-2025
8. Benoeming nieuwe bestuurder voor lokaal bestuur Veurne en Koksijde.
Artikel 2 : de vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de aandeelhouders van IVVO op 20 juni 2023 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3 : afschrift van deze beslissing te sturen aan de IVVO.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Met aangetekend schrijven van 8 mei 2023 nodigt Ons Onderdak uit op de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders op 9 juni 2023 om 17.30 uur in het Auris, Ieper.
De agenda van deze vergadering vermeldt :
1. Partiële splitsing door overneming
2. Goedkeuring van het intern reglement
3. Wijziging van de statuten
4. Goedkeuring jaarrekening
5. Herbenoeming van de commissaris.
6. Bijzondere volmacht.
Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.
In zitting van 25 februari 2019 werd schepen Patrick Benoot aangeduid als vertegenwoordiger voor de stad Ieper op de algemene vergaderingen van Ons Onderdak.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 19 ja stemmen en 11 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six en Dehollander) :
Artikel 1 : De agenda en de voorstellen van de buitengewone algemene vergadering van 9 juni 2023 goed te keuren en schepen Benoot op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 2 : een afschrift van deze beslissing over te maken aan bouwmaatschappij Ons Onderdak.
De gemeenteraad keurde op 1 oktober 2007 het interne controlesysteem goed. Begin 2009 is, onder impuls van vzw Bbest, met enkele andere gemeenten (Essen, Stekene en Temse) een samenwerking aangegaan voor de implementatie van het EFQM-systeem van zelfevaluatie in onze stedelijke organisatie met oplijsting van sterke en zwakke punten. Op 5 maart 2012 nam de gemeenteraad akte van de stand van zaken van deze verbeteracties.
In 2016 was het tijd voor een nieuwe zelfevaluatie, dit keer voor de geïntegreerde organisatie stad en OCMW. Hiervoor stapte Ieper mee in het Begeleidingstraject Organisatiebeheersing van De School voor Bestuursrecht ism WIVO (ondertussen VONK). Samen met enkele andere West-Vlaamse steden en gemeenten werd Ieper aan de hand van een zestal sessies doorheen de implementatie van een organisatiebeheersingssysteem geloodst (zelfevaluatie, bepalen verbeteracties, periodieke opvolging, ...). Het schepencollege, het MAT, de diensthoofden en enkele medewerkers werden bevraagd over de organisatiebeheersing van stad en OCMW Ieper. Deze bevraging gebeurde a.h.v. vragenlijsten die opgesteld werden door VONK op basis van de Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen. Deze leidraad is opgemaakt door Audit Vlaanderen en geeft een blauwdruk hoe een lokaal bestuur de organisatie kan beheersen op 10 thema's van organisatiemanagement. Uit deze bevraging volgden een reeks verbeteracties die midden 2017 geprioriteerd werden door het managementteam en op 18 september 2017 ter kennis werden gegeven aan het schepencollege.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad evenals de artikels 217 tot 224 betreffende organisatiebeheersing.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert over de organisatiebeheersing aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Hoewel onze organisatie regelmatig goede stappen zet om haar werking te verbeteren, is het kader organisatiebeheersing aan vernieuwing toe. Hiertoe werden in 2022 de eerste stappen gezet met de bedoeling een nieuw kader uiterlijk in juni 2023 ter goedkeuring voor te leggen.
In afwachting van het op punt zetten van het nieuwe kader, werden in 2022 wel heel wat initiatieven rond organisatiebeheersing genomen dit zowel naar sensibilisering van medewerkers, procesoptimalisatie en risicobeheersing. Hieronder een aantal voorbeelden:
- 2022 bracht een aantal financiële uitdagingen met zich mee. In het traject om herstelmaatregelen uit te werken om de financiële gezondheid van de stad te behouden; werden een aantal nieuwe opportuniteiten geïdentificeerd om processen te optimaliseren. Deze worden verder uitgewerkt oa. in de diensten leven en welzijn.
- Oprichting van de dienst overheidsopdrachten om de organisatorische werking te versterken en ons ervan te verzekeren de wettelijke vereisten te volgen.
- Actualisatie klachtenreglement met goedkeuring in GR en RMW van 7 maart 2022.
- Voor de (mobiele) dienstencentra werd het kwaliteitshandboek geactualiseerd in lijn met hun nieuwe missie/visie.
- Er werden nieuwe beheersplannen opgesteld voor de musea en het archief in aanloop naar hun nieuwe erkenningsaanvraag die eind 2022 ingediend werden.
- (regionale) Uitrol van het proces in het kader van de GAS4 wetgeving (fout-parkeren).
- Het gebruik van de software topdesk om problemen/vragen door te geven, op te volgen en te analyseren werd in 2022 uitgebreid naar vragen voor de diensten communicatie, archief, Informatiebeheer en informatieveiligheid, alsook voor ondersteuning ivm softwaretoepassingen eNotulen, Primetime, Postbeheer en Beeldbank.
- Het uitlenen van analoog archief werd geoptimaliseerd. Dit om het risico van verlies van informatie te beheersen.
- In december 2022 ging een opleiding informatieveiligheid door; de helft van de medewerkers kon deze reeds volgen. We plannen in 2023 nog bijkomende opleidingen te voorzien.
Er werd verder werk gemaakt van de verbeteracties die in 2017 geprioriteerd werden door het managementteam. Het statusrapport over deze verbeteracties geeft hierover meer duiding. Er is evenwel nood aan een nieuwe zelfevaluatie organisatiebeheersing. De meeste acties die in 2017 geprioriteerd werden zijn uitgevoerd of lopende. Ondertussen zijn ook nieuwe inzichten en prioriteiten ontstaan, niet in het minst n.a.v. Covid-19. Zo kregen een aantal thema's van de ene dag op de andere hoogste prioriteit zoals personeelsbeleid (telewerkbeleid, uitgebreidere uurregeling, interne preventie, ...), digitalisering/ICT (bandbreedte, mobiele toestellen, digitale samenwerking en informatiedeling, security, ...), informatieveiligheid en facilitair management (veilige bureaus, vergaderzalen, balies,...).
Daarnaast stelde de organisatie zich in 2020 kandidaat om als vrijwillige piloot door Audit Vlaanderen een thema-audit te laten uitvoeren over het beheer van de financiële processen die gerelateerd zijn aan het aankoopproces. Het auditrapport werd afgerond in februari 2021. Het werd voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 1 maart 2021. Het rapport gaf ons bevestiging dat de aankoopflow (inclusief goedkeurings- en betalingsflow) binnen onze organisatie op een goede manier werkt. De geformuleerde verbeteracties werden toegevoegd aan het overzicht van de acties dat in 2017 werd opgemaakt.
In het schepencollege van 10 mei 2021 werd beslist in te tekenen op de basisaudit ICT-veiligheid conform de raamovereenkomst van Audit Vlaanderen hierrond. Uit de audit werden een aantal kwetsbaarheden en risico's geïdentificeerd, zoals deze ook worden aangetroffen bij andere besturen. De organisatie ging in 2022 verder aan de slag met de suggesties tot verbetering die hieromtrent werden gedaan.
In 2022 werd OCMW Ieper door VDAB geselecteerd voor de financiële controle op de loontoelage en de subsidie voor de periode 2018, 2019 en 2020 in het kader van Tijdelijke Werkervaring. De resultaten van de audit werden voorgelegd in het vast bureau van 13 juni 2022. De feedback werd geïntegreerd in het proces van de administratieve verwerking van verdere TWE-dossiers te optimaliseren.
In 2022 was er ook een inspectie van de POD MI (Programmatorische Overheidsdienst voor Maatschappelijke Integratie). Zij deden nazicht op aantal thema's onder andere controle stookoliefonds, knipperlichten, participatie en sociale activering, fonds gas en elektriciteit; telkens voor bepaalde kalenderjaren. Het rapport konden we eind 2022 nog niet ontvangen.
De raad neemt hiervan akte.
De gemeenteraad keurde op 1 oktober 2007 het interne controlesysteem goed. Begin 2009 is, onder impuls van vzw Bbest, met enkele andere gemeenten (Essen, Stekene en Temse) een samenwerking aangegaan voor de implementatie van het EFQM-systeem van zelfevaluatie in onze stedelijke organisatie met oplijsting van sterke en zwakke punten. Op 5 maart 2012 nam de gemeenteraad akte van de stand van zaken van deze verbeteracties.
In 2016 was het tijd voor een nieuwe zelfevaluatie, dit keer voor de geïntegreerde organisatie stad en OCMW. Hiervoor stapte Ieper mee in het Begeleidingstraject Organisatiebeheersing van De School voor Bestuursrecht ism WIVO (ondertussen VONK). Samen met enkele andere West-Vlaamse steden en gemeenten werd Ieper aan de hand van een zestal sessies doorheen de implementatie van een organisatiebeheersingssysteem geloodst (zelfevaluatie, bepalen verbeteracties, periodieke opvolging, ...). Het schepencollege, het MAT, de diensthoofden en enkele medewerkers werden bevraagd over de organisatiebeheersing van stad en OCMW Ieper. Deze bevraging gebeurde a.h.v. vragenlijsten die opgesteld werden door VONK op basis van de Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen. Deze leidraad is opgemaakt door Audit Vlaanderen en geeft een blauwdruk hoe een lokaal bestuur de organisatie kan beheersen op 10 thema's van organisatiemanagement. Uit deze bevraging volgden een reeks verbeteracties die midden 2017 geprioriteerd werden door het managementteam en op 18 september 2017 ter kennis werden gegeven aan het schepencollege.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad evenals de artikels 217 tot 224 betreffende organisatiebeheersing.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de algemeen directeur, na overleg met het managementteam, het organisatiesysteem vaststelt. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Hoewel onze organisatie regelmatig goede stappen zet om haar werking te verbeteren, was het kader organisatiebeheersing aan vernieuwing toe. Hier werd in 2022 aan gewerkt met de bedoeling het nieuw kader uiterlijk in juni 2023 ter goedkeuring voor te leggen.
Het nieuwe kader organisatiebeheersing omvat volgende aspecten:
- Het regelgevend kader: Decreet lokaal bestuur en andere aanvullende regelgeving
- Aanpak organisatiebeheersing met oa. de keuze van de leidraad organisatiebeheersing als model.
- Toelichting van de externe organisatiebeheersing
- De interne aanpak van organisatiebeheersing met oa. een zelfevaluatie
Het is de intentie nog in 2023 de maturiteitsinschatting, onderdeel van de zelfevaluatie, aan te vatten.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen het nieuwe kader voor organisatiebeheersing goed te keuren.
CO7 (CultuurOverleg Zeven) is het samenwerkingsverband voor cultuur en erfgoed tussen de zeven gemeenten Heuvelland, Ieper, Langemark-Poelkapelle, Mesen, Poperinge,
Vleteren en Zonnebeke.
CO7 werd opgericht in 2005 als projectvereniging. Op vandaag is binnen de projectvereniging een erfgoedcel en een intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst (IOED) actief. Daarnaast zet CO7 ook in op een bovenlokale cultuurwerking en staat ze in voor de regionale depotwerking vanuit Erfgoeddepot DEPOTYZE. De werking wordt gefinancierd met Vlaamse subsidies en gemeentelijke bijdragen.
Op 29 januari 2020 werd de akte van verlenging ondertekend waarmee de samenwerking tussen bovenstaande gemeenten werd vernieuwd voor de periode 2020-2025. De gemeentelijke bijdragen werden op dat moment statutair vastgelegd op 1,78 euro/inwoner.
Erfgoeddepot DEPOTYZE opende eind 2017 de deuren. Het depot werd gebouwd door de Stad Ieper en de provincie West-Vlaanderen en fungeert als museumdepot voor de cultureel-erfgoedcollecties van de Ieperse Musea en als regionaal erfgoeddepot. Het depot is erkend als onroerend erfgoeddepot. CO7 staat enerzijds in voor het beheer van het regionaal erfgoeddepot (incl. transitdepot) en anderzijds voor de regionale depotwerking. Deponering in het erfgoeddepot is betalend. De tarieven hiervoor werden vastgelegd door de raad van bestuur van CO7 op 30 mei 2017. Stad Ieper krijgt een korting van 50% op de gehanteerde tarieven.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De algemene stijging van het prijspeil in 2022 deed de kosten voor de werking van CO7 exponentieel toenemen. De loonkosten namen in 2022 met ca. 11% toe.
CO7 voerde de afgelopen jaren een voorzichtig financieel beleid en bouwde een beperkte reserve op die de eerste grote stijgingen kan opvangen, maar geen duurzame buffer vormt voor de hele beleidsperiode.
Vlaanderen voorziet reeds in de indexering van de werkingsmiddelen voor de uitvoering van het cultureel-erfgoedconvenant en sinds 2023 ook in een beperkte indexering van de middelen van de IOED en het onroerenderfgoeddepot.
De gemeentelijke bijdragen werden tot hiertoe niet aangepast aan de stijging van het prijspeil. Gezien de uitzonderlijke budgettaire situatie is het wenselijk om ook deze
bijdragen te indexeren. Om impact van deze verhoging te beperken, zouden de bijdrages niet jaarlijks worden geïndexeerd, maar eenmalig worden aangepast in 2023 op basis van de afgevlakte gezondheidsindex van 2023 en statutair verankerd worden tot en met 2026. Concreet gaat het om een verhoging van 0,20 euro/inwoner.
Voor Ieper zou de verhoging van de gemeentelijke bijdragen een meerkost van 6.976,86 euro met zich mee brengen vanaf 2023.
Ter compensatie van deze onvoorziene stijging van de gemeentelijke werkingsbijdragen, stelt CO7 gratis ruimte ter beschikking in het Erfgoeddepot DEPOTYZE tot eind 2026. Voor de Stad Ieper gaat het dus om een volume dat gratis beheerd wordt door CO7. Momenteel betaalt Ieper (3 euro/m²/maand) voor het beheer van haar archeologische ensembles. In 2022 betaalde Ieper hiervoor 4.080,96 euro.
Het volume gratis depotcapaciteit werd berekend op basis van de beschikbare ruimte in het depot die met de huidige financiële en personele middelen beheerd kan worden. Elke CO7-gemeente krijgt een basisvolume (5 m³) en een variabel gedeelte (1m³/750 inwoners) ter beschikking. Omwille specifieke tariefregeling voor Ieper (50% korting) werd de voorziene basisruimte verdubbeld (10 m³). Ieper krijgt aldus 56,70 m³ gratis ter beschikking. De waarde van deze opslagruimte aan de huidige tarieven bedraagt 7.838,39 euro.
Op vraag van de reeds betalende CO7-gemeenten werd een compensatieregeling uitgewerkt voor de reeds betaalde facturen. De huidige tarieven zijn vijf jaar in voege (2018-2022). Alle reeds betalende gemeenten krijgen daarom 1/5de van het totaal betaalde bedrag in deze periode als compensatie. Dit bedrag wordt in credit gebracht van de eerste facturen. Voor Ieper gaat het om een bedrag van 2.249,91 euro.
Aangezien de gemeentelijke bijdragen statutair zijn verankerd, zal een wijziging van de statuten dienen te gebeuren. Naast de aanpassing van de bijdrage, wordt ook voorgesteld om de looptijd van de huidige projectvereniging met 1 jaar te verlengen tot en met 2026. Zowel het huidig cultureel-erfgoedconvenant als de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaanderen voor de subsidiëring van de intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst (IOED) lopen tot en met 2026. Daarnaast is ook wijziging van het Bovenlokaal Cultuurdecreet in voorbereiding die de beleidsperiode van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met één jaar zal verlengen om deze af te stemmen op de andere beleidsperiodes.
Tot slot werd ook artikel 19 in de statuten aangepast waarbij in geval van ontbinding de activa na aanzuivering van de passiva worden overgemaakt aan een door de raad van bestuur aangeduide vereniging. Deze wijziging wordt doorgevoerd op advies van de boekhouder i.f.v. de regelgeving rond de vennootschapsbelasting.
Jaar | Budgetartikel | Budget | Reeds vastgelegd | Oud beschikbaar | Voorgesteld | Nieuw beschikbaar | Datum consultatie |
2023 | 2023/ACS25/649830/0729-0/CBS/BESTUUR/IP-GEEN | €62.300 | €62.346,28 | €-46,28 | € 6.976,86 | € -7.023,14 | 12/05/2023 |
De indexering van de gemeentelijke bijdragen betekent voor de Stad Ieper een meerkost van 6.976,86 euro/jaar. Daartegenover staat een gratis depotruimte ter waarde van
7.838,39 euro/jaar.
Indien de indexering van de gemeentelijke bijdragen wordt goedgekeurd, zou het volume dat op vandaag (februari 2023) in het erfgoeddepot bewaard wordt geen verdere kosten met zich meebrengen voor de Stad Ieper.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: akkoord te gaan met een eenmalige indexering van de gemeentelijke bijdrage van CO7 vanaf 1 januari 2023.
Artikel 2: akkoord te gaan met verlenging van de projectvereniging met 1 jaar tot 31/12/2026.
Artikel 3: de gewijzigde statuten van CO7 goed te keuren.
Artikel 4: de vereiste budgetverhoging op te nemen in meerjarenplanaanpassing 7.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De consoorten Biebuyck en Joos de ter Beerst wensen de wegenis gekend als 'White Chateaustraat' kosteloos over te dragen in het openbaar domein van de stad.
Het betreft het perceel kadastraal gekend als Ieper, tweede afdeling, sectie B, nummers 210/W, 212/B, 210/V en deel van nummer 210/X, en volgens huidig kadaster gekend onder sectie B, nummer 210B3P0000, met een oppervlakte van zeventien are drieëntachtig centiare (17a 83ca). Dit perceel is op heden in eigendom van de consoorten Biebuyck en Joos de ter Beerst en betreft een zone voor wegenis.
De dienst Openbaar Domein geeft positief advies.
Deze percelen kunnen kosteloos worden overgedragen om redenen van openbaar nut.
De grondeigenaars hebben op hun kosten een notaris aangesteld om het ontwerp van de akte op te maken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze kosteloze overdracht goed te keuren om reden van openbaar nut en de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichtingen ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen om:
Artikel 1: om akkoord te gaan met de kosteloze overdracht door de consoorten Biebuyck en Joos de ter Beerst van de percelen kadastraal gekend als Ieper, tweede afdeling, sectie B, nummers 210/W, 212/B, 210/V en deel van nummer 210/X, en volgens huidig kadaster gekend onder sectie B, nummer 210B3P0000, met een oppervlakte van zeventien are drieëntachtig centiare (17a 83ca) om redenen van openbaar nut.
Artikel 2: om de akte van kosteloze overdracht goed te keuren en te verlijden door een door de overdrager aangestelde notaris met de kosten te hunnen laste.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 4: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze overdracht te ondertekenen.
Artikel 5: de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.
De gemeenteraad heeft in zitting van 27 maart 2023 beslist over te gaan tot de opstart van de procedure tot het wijzigen-afschaffen van de voetweg (sentier) 26 & 29 te Elverdinge. Het openbaar onderzoek werd ingesteld door het college en dit van dinsdag 28 maart 2023 tot en met woensdag 26 april 2023.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Er werd, zoals voorzien in de wetgeving, een particuliere aanvraag gedaan om het tracé van voetweg (sentier) 26 en 29 af te schaffen en te verplaatsen, gelegen tussen de Hospitaalstraat (chemin 6) te Vlamertinge en Vlamertingestraat (chemin 5) te Elverdinge.
Voetweg 29 vertrekt vanaf de Hospitaalstraat (chemin 6) te Vlamertinge en loopt hoofdzakelijk in noordoostelijke richting tot de voetweg 26. Van daaruit loopt voetweg 26 verder in noordoostelijke en oostelijke richting tot de aansluiting met de Vlamertingestraat (chemin 5) te Elverdinge. Voetweg 26 liep oorspronkelijk vanaf de aansluiting met voetweg 29 door in zuidelijke richting, maar dit deel is bij besluit van de Bestendige Deputatie op 28.10.1932 afgeschaft. Het tracé van voetweg 26 en 29 loopt vanaf de Hospitaalstraat door de velden tot aan Waterloop WY.9, nl de Kemmelbeek. Daar steekt het tracé de Kemmelbeek over om de Vlamertingestraat te bereiken . In 1929 werd voetweg 26 afgeschaft. Deze afschaffing is echter nooit uitgevoerd. In 1978 werd deze voetweg opnieuw afgeschaft, ditmaal binnen de ruilverkaveling. Ook deze afschaffing werd niet gerealiseerd. In de nabijheid van de hoeve Vlamertingestraat 75 is het officiële tracé van voetweg 26 en 29 op het terrein niet zichtbaar en deels overbouwd met stallen. Tijdens de vergunningsprocedures voor deze loods en stallen werd indertijd (jaren 1980) geen bezwaar gemaakt omtrent de aanwezigheid van deze voetweg. Op oude luchtfoto's (1971) is het officiële tracé ook niet zichtbaar. Recreatieve wandelaars maken voor de verbinding op heden gebruik van de verharding van de hoeve om de oversteek te maken tussen de Hospitaalstraat en de Vlamertingestraat.
Na de gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2023, stelde het college binnen de 30 dagen een openbaar onderzoek in door aanplakking, aankondiging op de website en afzonderlijke mededeling aan de aanpalende eigenaars.
De resultaten van het openbaar onderzoek moeten opnieuw voorgelegd worden aan de gemeenteraad binnen de 60 dagen na het einde van het openbaar onderzoek.
Via aangetekend schrijven van 20.04.2023 werd het college van burgemeester en schepenen van de stad Ieper, conform artikel 17, § 4 van het decreet houdende de gemeentewegen van 24.04.2019, in kennis gesteld van bezwaarschrift door dhr. Dieter Gheldof, eigenaar van de volgende 3 percelen (aangelande van voorlopige verplaatsing en afschaffing van sentier 26 & 29 te Elverdinge):
• Perceel met hoeve, kadastraal gekend als Ieper, 11e afdeling, sectie B, nr. 397E met een kadastrale oppervlakte van 156 are 53 ca;
• Perceel weiland, kadastraal gekend als Ieper, 11e afdeling, sectie B, nr. 406C met een kadastrale oppervlakte van 5 are 94 ca;
• Perceel hooiland, kadastraal gekend als Ieper, 11e afdeling, sectie B, nr. 396E02 met een kadastrale oppervlakte van 11 are 93 ca.
Behandeling van het bezwaar
In het ingediende bezwaar stelt de bezwaarindiener in het eerste aangehaalde element dat het nieuwe tracé net naast zijn privé zou komen te liggen.
Op basis van de feiten kan er gesteld worden dat dit niet klopt. Het nieuwe tracé ligt op 45 à 57 m afstand van de woning en de vakantiewoning te Vlamertingestraat 73. Dit is ruimschoots voldoende, zelfs voor een landelijke omgeving. Er kunnen ook enkel wandelaars van het tracé gebruik maken. Het huidige tracé behelst een veel zwaardere belasting op de privacy en veiligheid. Zo wordt er momenteel pal langs de woning gepasseerd en geeft dit ook problemen voor de veiligheid van de boerderijdieren (zie advies FAVV Voedselveiligheid).
De bezwaarindiener stelt verder dat een tracé lopende achter het woonhuis van de heer Marc Metsu een betere optie zou zijn.
De voetweg verplaatsen naar de achterkant van de boerderij (Vlamertingestraat 75) is in het begin van de procedure reeds volledig bestudeerd en niet weerhouden. Deze werd niet weerhouden wegens een te beperkte doorgangsbreedte (< 2m) aan de stal achteraan. Op die plaats is er ook een waterdrinkplaats geïnstalleerd voor de koeien. Dit verhoogt het risico op conflicten tussen wandelaars en de hoevedieren significant. Dit is niet wenselijk.
Vervolgens wordt er geponeerd dat wateroverlast in de winter (ter hoogte van de Kemmelbeek) problemen zal geven waardoor het tracé niet te bewandelen zal zijn.
Het kan bij uitzondering voorvallen dat het tracé mogelijks bij te hoog water niet gebruikt kan worden. Dit zal hoogstens enkele dagen per jaar zijn, maar dat is eigen aan het tracé. Dit kan voorvallen bij elke voetweg die langs een beek passeert en vormt op zich geen beletsel.
Daarnaast stelt bezwaarindiener dat er geen fietsers door het grasland kunnen rijden.
Dit klopt inderdaad, want fietsers zijn niet toegelaten. Een voetweg (vastgelegd in de Atlas der Buurtwegen in 1841) dient enkel om wandelaars te laten passeren.
Verder schrijft bezwaarindiener dat er stieren in de weide aanwezig zijn.
Er zal worden opgelegd dat een stier zich niet zonder afdoende omheining gescheiden van de wandelaars in de weide mag bevinden. De eigenaar (bewaarder) van een dier is bovendien ten allen tijde verantwoordelijk bij incidenten met dit dier.
Tot slot werd contact genomen met FAVV om hun standpunt te kennen. FAVV stelt dat zij verkiezen dat wandelaars door een weide passeren eerder dan door de hoevegebouwen. Op heel wat locaties gaan wandeltrajecten door weiden met dieren. Deze zijn dan ook steeds voorzien van (klap)poortjes. Hier zullen ook klappoortjes voorzien worden voor de toegang en de uitgang van de weide, dit door en op kosten van de eigenaar. FAVV geeft mee dat het enige dier, dat met een wandelaar door de weide mag passeren, een hond aan de leiband is.
De elementen aangehaald in de voorlaatste alinea van het bezwaar hebben als dusdanig inhoudelijk niets met het tracé van sentier 26 en 29 te maken. Deze moeten hier dan ook niet behandeld worden.
Op basis hiervan wordt voorgesteld het ingediende bezwaar ontvankelijk maar ongegrond te verklaren.
Hieruit volgt dat het afschaffen en verplaatsen van voetweg (sentier) 26 en 29 te Elverdinge, zoals aangegeven op het rooilijnplan van landmeter D'Hallewin GCV dd. 18.10.2022, het best gelegen en mogelijke tracé is voor deze voetweg.
Sluiting van proces-verbaal van openbaar onderzoek
De definitieve vaststelling en goedkeuring door de gemeenteraad houdt de sluiting van het proces-verbaal van openbaar onderzoek in.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad 29 ja stemmen en 1 niet gestemd (raadslid Metsu) :
Artikel 1: het proces-verbaal van sluiting van het openbaar onderzoek in het kader van de aanvraag tot het afschaffen en verplaatsen van de voetweg (sentier) 26 & 29 te Elverdinge van woensdag 26 april 2023 goed te keuren.
Artikel 2: het bezwaarschrift volgens poststuk IN-2023-1628 van 20.04.2023 vanwege de heer Dieter Gheldof, Vlamertingestraat 73 te 8906 Ieper-Elverdinge ontvankelijk maar ongegrond te verklaren.
Artikel 3: het grafisch plan tot opheffing en verplaatsing van de voetweg 26 en 29 van landmeter D'Hallewin van 18.10.2022 definitief vast te stellen en zo de voetweg (sentier) 26 & 29 te Elverdinge, tussen de Hospitaalstraat en de Vlamertingestraat af te schaffen en te verplaatsen, zoals weergegeven op het rooilijnplan van landmeter D'Hallewin GCV dd. 18.10.2022, waarbij rood af te schaffen is en groen het nieuwe verplaatste tracé is.
Artikel 4: het nieuwe tracé van de voetweg (sentier) 26 & 29 te Elverdinge, zoals weergegeven op het rooilijnplan van landmeter D'Hallewin GCV dd. 18.10.2022, definitief vast te stellen met de expliciete voorwaarde dat een stier zich niet zonder afdoende omheining gescheiden van de wandelaars in de weide mag bevinden.
Artikel 5: om het besluit volgens de wettelijke voorziene manieren bekend te maken en te publiceren.
Artikel 6: het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van het besluit.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen, in bijzonder de artikel 2, 40,41 en 56, inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen.
Gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) van 15/05/2009.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Onder de zaak der wegen wordt begrepen: de aanleg van nieuwe wegenis, de wijziging van het bestaand tracé of de opheffing van wegenis.
De oorspronkelijke bebouwing van Diksmuidsweg 3&3A was niet gepositioneerd tegen de rooilijn. Pyloon wenst op deze gronden over te gaan tot het slopen van de bestaande bebouwing, het bouwen van een meergezinswoning met 9 woongelegenheden en het bouwen van carports.
Door de sloop zou opnieuw gebouwd kunnen worden tot aan de rooilijn. Volgens het aangeleverde landmeterplan bevindt de rooilijn zich momenteel tot tegen de parkeerstrook. Door de huidige aanleg van de parkeerstrook voor de eigendommen Diksmuidseweg 3&3A, zou bij het bouwen tot aan de rooilijn geen voetpad meer overblijven. Dit is de blauwe rooilijn op het rooilijnplan. De nieuwe rooilijn is met rood aangeduid. Deze verlegging van de rooilijn, en uitbreiding van het openbaar domein, is kosteloos.
De afdeling Openbaar Domein staat positief ten opzichte van deze aanpassing.
Over de aanvraag OMV_2023011800 werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 13 april 2023 tot 12 mei 2023. Er werd 1 bezwaarschrift ingediend. Echter betreft dit geen bezwaar tegen het verleggen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen goedkeuring te verlenen aan 'Zaak der Wegen' binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023011800 met name het plan tot verlegging van de rooilijn ter hoogte van Diksmuidsweg 3&3A.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en gewijzigd op 6 juli 2012; in het bijzonder artikel 54 en 55
De omzendbrief BB 2007/01 van 12 januari 2007 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Het Centraal kerkbestuur heeft via de applicatie Religiopoint alle jaarrekeningen 2022 van de rooms-katholieke kerkfabrieken gecoördineerd ingediend bij het gemeentebestuur.
De kerkraad van de protestantse, protestants-evangelische en de anglicaanse kerkfabriek bezorgen via de applicatie Religiopoint hun jaarrekening rechtstreeks aan het gemeentebestuur.
Uit de jaarrekeningen blijkt dat de Stad Ieper in 2022 aan alle kerkfabrieken samen een totale exploitatietoelage van 560.553,21 euro en een totale investeringstoelage van 47.833,28 euro betaalde. Er werd een totaal overschot van 338.770,74 euro in exploitatie en een totaal tekort van 18.929,34 euro in investeringen gerealiseerd. Het exploitatieresultaat in de jaarrekening 2022 dient in het budget 2024 als uitgangspunt voor de berekening van de K-waarde en wordt in mindering gebracht van het exploitatietekort.
Binnen de termijn van 50 dagen, die ingaat de dag na het inkomen van de jaarrekeningen bij de gemeenteoverheid moet de gemeenteraad advies uitbrengen over de rekeningen en dit advies overmaken aan de provinciegouverneur.
Bij ontstentenis van het versturen van advies binnen deze termijn wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 17 ja stemmen en 13 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke) :
Artikel 1: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Maarten - St. Niklaas.
Artikel 2: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Jacob.
Artikel 3: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Pieter.
Artikel 4: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek O.l.v. Middelares
Artikel 5: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Michiel Boezinge.
Artikel 6: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek O.l.v. Hemelvaart Brielen.
Artikel 7: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Jan de Doper Dikkebus.
Artikel 8: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Petrus en Paulus Elverdinge.
Artikel 9: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek O.l.v. Geboorte Hollebeke.
Artikel 10: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Jan.
Artikel 11: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Vedastus Vlamertinge.
Artikel 12: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek O.l.v. Hemelvaart Voormezele.
Artikel 13: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Catharina Zillebeke.
Artikel 14: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St. Leonardus Zuidschote.
Artikel 15: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de Protestantse kerk 'De Rots'.
Artikel 16: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de Evangelische kerk 'De Hoeksteen'.
Artikel 17: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2022 van de Anglicaanse kerk.
Artikel 18: een afschrift van dit besluit via de applicatie Religiopoint digitaal te sturen aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd de jaarrekening 2022 van AGB Vauban positief te adviseren.
Het model J2 van de BBC-jaarrekening eindigt met een gecumuleerd budgettair resultaat van 581.921 euro eind 2022.
Het balanstotaal volgens het model van de Nationale Bank van België bedraagt 11.483.574 euro.
Het boekhoudkundige resultaat van het boekjaar bedraagt 96.967 euro.
Op basis van deze overwegingen en met 17 ja stemmen en 13 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke)
Artikel 1: geeft de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2022 van AGB Vauban;
Artikel 2: verleent de gemeenteraad kwijting aan de bestuurders.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd de jaarrekening van AGB Spie positief te adviseren. Het model J2 van de BBC-jaarrekening eindigt met een exploitatieoverschot van 1.155.912 euro. Dit overschot wordt aangewend ter financiering van de liquiditeitsuitgaven van 479.613 euro. Het budgettair resultaat van 2022 eindigt hierdoor op 676.300 euro. Het balanstotaal volgens het model van de Nationale Bank van België bedraagt 5.474.163 euro. De balans 2022 sluit af met een negatief netto-actief van 17.791 euro. De overgedragen verliezen, tot 852.162 euro opgebouwd uit voorgaande jaren, werden met de winst van 2022 sterk verminderd tot een saldo van 17.791 euro. Het kapitaal van 123.440 euro vertegenwoordigt de inbreng in natura van de niet gesloopte bestanddelen van de oude Picañol-site die later mee het voorwerp van de leasingovereenkomst met de stad Ieper hebben uitgemaakt. Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto-actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de stad ingebrachte kapitaal, dan moet de gemeenteraad conform artikel 37 van de laatst bijgewerkte statuten (GR 4/11/2019) bijeenkomen binnen een termijn van ten hoogste twee maanden nadat het verlies is vastgesteld om, in voorkomend geval, te beraadslagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter sanering van de financiële toestand. De Raad van Bestuur oordeelt dat, ondanks de eerdere verliezen het vermogen aantasten, het autonoom gemeentebedrijf haar activiteiten zal verder zetten. De dubbele leasevergoeding van 2022, zoals in de lease-overeenkomst d.d. 23/09/2006 opgenomen, heeft ertoe bijgedragen dat het overgedragen verlies aanzienlijk is gereduceerd, anderzijds zorgde het ervoor dat het netto bedrijfskapitaal tot 676.300 euro is aangegroeid. Daarenboven realiseerde het AGB in de jaren van verlies een positieve cash-flow. Het zijn met andere woorden de afschrijvingen (niet-kaskosten) die hebben bij gedragen tot het boekhoudkundig verlies. De cash-tekorten die ontstaan door niet resultaat gebonden uitgaven, zoals de kapitaalsaflossingen van de lopende lening, worden bijgelegd door de stad. Het toedekken van tekorten werd expliciet voorzien in de beheersovereenkomst tussen de stad en het AGB en is een concretisering van de decretale plicht van de stad om haar AGB te ondersteunen in het halen van haar doelstellingen. De beslissing van de Raad van Bestuur dd. 23 juni 2014 dat bovenstaande elementen aangeven dat de financiële toestand van het AGB voldoende gewaarborgd is, blijft gehandhaafd. Een bijkomend herstelplan dringt zich niet op.
Op basis van deze overwegingen en met 17 ja stemmen en 13 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke)
Artikel 1: geeft de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2022 van AGB Spie;
Artikel 2: verleent de gemeenteraad kwijting aan de bestuurders.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd de jaarrekening 2022 van AGB Musea Ieper positief te adviseren.
Het model J2 van de BBC-jaarrekening eindigt met een gecumuleerd budgettair resultaat van 7.048 euro eind 2022.
Het balanstotaal volgens het model van de Nationale Bank van België bedraagt 10.819.115 euro.
Het boekhoudkundige resultaat van het boekjaar bedraagt 749.771 euro.
Op basis van deze overwegingen en met 17 ja stemmen en 13 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke)
Artikel 1: geeft de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2022 van AGB Musea Ieper;
Artikel 2: verleent de gemeenteraad kwijting aan de bestuurders.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd de jaarrekening 2022 deel OCMW Ieper goed te keuren.
De jaarrekening kan als volgt worden samengevat :
I.Exploitatiebudget |
8.171.957 |
II.Investeringsbudget |
-7.003.699 |
IV.Financieringssaldo |
-2.322.796 |
V.Budgettair resultaat van het boekjaar |
-1.154.539 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
66.427.089 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
65.272.550 |
VIII. Onbeschikbare gelden |
29.492.441 |
VIII. Beschikbaar budgettair resultaat |
35.780.109 |
Op basis van deze overwegingen keurt de raad met 17 ja stemmen en 13 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke) de jaarrekening deel OCMW Ieper van het dienstjaar 2022 goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de rekening 2022 van de stad en deze vast te stellen.
Deze jaarrekening 2022 kan als volgt worden samengevat :
I.Exploitatiebudget |
8.171.957 |
II.Investeringsbudget |
-7.003.699 |
IV.Financieringssaldo |
-2.322.796 |
V.Budgettair resultaat van het boekjaar |
-1.154.539 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
66.427.089 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
65.272.550 |
VIII. Onbeschikbare gelden |
29.492.441 |
VIII. Beschikbaar budgettair resultaat |
35.780.109 |
Op basis van deze overwegingen stelt de raad met 17 ja stemmen en 13 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke) de jaarrekening van de stad van het dienstjaar 2022 vast.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De stad Ieper maakt samen met Alveringem, Heuvelland, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Mesen, Poperinge, Veurne, Vleteren en Zonnebeke deel uit van de interlokale vereniging Westhoeksportoverleg.
De oprichtingsovereenkomst vermeldt o.a. dat het beheerscomité bestaande uit de schepenen bevoegd voor sport van de 10 aangesloten gemeenten/steden, minstens één keer per jaar moet samenkomen om o.a. het jaarverslag, de jaarrekening van het voorbije jaar en het jaarprogramma en het budget voor het volgende werkjaar goed te keuren. Deze vergadering vond plaats op woensdag 15 maart 2023 om 18.00 uur in het gemeentehuis De Warande in Kemmel (Heuvelland). In deze vergadering werd het WSO-jaarverslag 2022 en de WSO-jaarrekening 2022 goedgekeurd. De jaarrekening en het jaarverslag van het werkjaar 2022 moeten ook goedgekeurd worden door de gemeenteraden van de 10 aangesloten gemeenten/steden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen de WSO-jaarrekening en het jaarverslag 2022 goed te keuren.
Sinds vorige week kan iedereen die interesse heeft op safari in Ieper.
Maar bij deze safari gaat men niet op zoek naar leeuwen of een giraf maar naar de camera’s die ons doen en laten in de openbare ruimte in de gaten houden. Tijdens de korte uitgestippelde route doorheen ons stadcentrum kan je, als je de camera’s in winkels en horecazaken die ook deels de openbare ruimte filmen meetelt, er een groot aantal ontdekken. Een aantal dat de meeste deelnemers aan de safari verbaast.
Beweging.net, die de safari organiseert, zet zich met WOW (Wie Op Weg is, is gezien) en de safari’s niet af tegen het gebruik van camera’s in de publieke ruimte. In tegendeel, camera’s kunnen een goed hulpmiddel zijn bij onderzoeksverrichtingen en/of het vaststellen van een misdrijf.
Omdat het uiteindelijk ook om ieders privacy gaat, lijkt het ons niet abnormaal om ook over dit onderwerp, onze privacy, hier in de gemeenteraad een eerlijk en open debat te voeren. Want uiteindelijk is het aan het lokale bestuur om haar positief advies te geven aan elke camera die geplaatst wordt.
Graag hadden we hier, nu in deze gemeenteraad, van het bestuur en alle aanwezige partijen, een standpunt, mening en of bezorgdheden gehoord zodat er in de toekomst op een correcte manier met deze materie kan worden omgegaan en alle Ieperlingen weten waar ze aan toe zijn.
De zomer breekt aan en heel wat evenementen staan geprogrammeerd.
Heel wat mooie evenementen passeren de revue. Jammer dat heel wat Ieperlingen hier niet van op de hoogte zijn en indien ze het wel weten moeten ze heel diep in de geldbeugel tasten om dit spektakel te kunnen bekijken.
Soms zijn er twee evenementen op hetzelfde moment en concurreren ze elkaar.
Het foodtruck festival op de Grote Markt was qua uitzicht van de kant Les Halles allesbehalve. (zie foto’s). Het middeleeuws festival was echt wel duur.
Het is ook opnieuw het moment dat buitenlandse groepen op bezoek in onze stad muziek spelen op de Grote Markt. Ze brengen sfeer in de binnenstad maar worden altijd in een hoekje gedrukt met hun bands. (zie foto’s)
Maar het belangrijkste is dat kwaliteit boven veelheid aan evenementen moet primeren. En we hopen daarin steun te vinden over de partijgrenzen heen. De lat mag soms gerust wat hoger.
Vragen
1) Screenen jullie de organisatoren vooraf goed genoeg en wordt er ook vooraf afgesproken wat kan en niet.
2) Werd er niet teveel gevraagd voor het middeleeuws spektakel aan onze Ieperlingen?
3) Waar loopt het steeds opnieuw fout bij het communiceren van een evenement. Heel wat Ieperlingen klagen nergens van op de hoogte te zijn.
4) Waarom 2 evenementen op hetzelfde weekend organiseren? Is dat niet wat van het goede te veel.
5) Waarom blijven al de organisatoren hun wagens geparkeerd op de Grote Markt op het wandelgedeelte. Dit terwijl die wagens niet te maken hebben met het evenement.
6) Kan er gekeken worden om voor de buitenlandse bands die op de Grote Markt optreden een betere accommodatie te voorzien.
We konden vaststellen dat Ieper geslaagd is om een goed rapport af te leveren en erkend blijft als fairtrade-gemeente. Maar wat stelt deze erkenning voor? Ja Ieper koopt soms van Oxfam, in totaal ging dit over een paar duizend euro en de koffie ook fairtrade is. Dat de uniformen van de baliemedewerkers van toerisme nu ook fairtrade zijn is een mooie extra.
Echter moeten we vaststellen dat fairtrade geen belangrijk punt is voor dit stadsbestuur, meer nog de huidige functie waaronder dit valt zal niet worden vervangen, de werkdruk dus enkel hoger en de focus zal zo langzaam verdwijnen.
Vanuit Groen stellen we ons dan ook volgende vragen:
- Heeft dit stadsbestuur de ambitie om verder te gaan dan het label, of is een mooi bordje langs invalswegen voldoende?
- Op welke manier wil de stad structureel en diepgaander inzetten op faitrade?
- Hoe zullen jullie de inzet op fairtrade verzekeren en dit verzoenen door het verschuiven van de functie?
- Hoe zullen jullie de fairtrade trekkersgroep verbreden en zorgen dat de toekomst van deze groep gewaarborgd blijft?
Luistervinken en straatmadeliefjes, dat kennen we. Maar "straatvinken" ? Nee, daar hadden we nog nooit van gehoord. Het gaat om een initiatief van de overheid, waarbij mensen gedurende een uur staan turven in hun straat. Ze tellen de voetgangers, de fietsers, auto's, steps, bussen enz. Op die manier wordt een soort streekproef uitgevoerd rond "de gezondheid van de straat". En laat dat nu net iets zijn waar Groen heel erg mee begaan is : de gezondheid en de veiligheid, kortom de leefbaarheid van de straat.
Op de Grote Markt volstaat het om je ogen open te houden en je gezond verstand te gebruiken om te zien hoe ongezond de situatie op bepaalde plaatsen wel is. Straatvinken hoeft niet eens.
Wat daar de straten vooral ongezond maakt, zijn de bussen van De Lijn. Die gevaartes zijn een doorn in het oog van veel weggebruikers in de binnenstad. We hebben dit in het verleden al aangekaart in de verkeerscommissie maar volgens voormalig schepen Dominique Dehaene was het de onwrikbaarheid bij De Lijn, die stokken in de wielen stak.
Trekt het stadsbestuur gewoon deze lijn door en steekt die ook de paraplu op ? Of is mevrouw de burgemeester ook van mening dat dergelijke gevaartes niet thuishoren in de binnenstad en gooit ze haar charmes in de strijd om de lijn om te buigen naar een meer leefbare stadskern ? Mevrouw de burgemeester zal in haar antwoord ongetwijfeld verwijzen naar het nieuwe mobiliteitsplan pagina 57, maar voor Groen Ieper is dat alweer too little too late cfr het Meensewegmemorandum.
Onze vraag is dus, wanneer wordt de belofte op pagina 57 van het mobiliteitsplan waargemaakt ?
Dat het fietspad Elverdinge -Vlamertinge een prachtige realisatie is staat buiten kijf. Doch moeten we vaststellen dat de onduidelijkheid naar signalisatie bij het binnen komen van Vlamertinge verbeterd kan worden. Ik herinner me nog toen er aan de ontwerpers bij de opmaak vh ontwerp de opmerking werd gemaakt waarom verplaats je de middenberm geen 100 m verder richting Vlamertinge teneinde de zichtbaarheid vd gebruiker te verduidelijken dat er in een bebouwde kom wordt aangekomen, meer veiligheid zou bieden. Zo kort na de bocht dergelijks installeren leek ons bijzonder gevaarlijk.
Ook de fietsoversteek geeft voortdurend verwarring. Doch de verkeerstechnische ontwerpers maakten duidelijk dat alles conform de wetgeving is uitgetekend.
Vandaag collega’s moeten we vaststellen dat er destijds toch beter wat meer discussie was overgegaan bij de opmaak vh ontwerp. De middenberm en de chicane zo kort na de bocht hieraan verbonden brengt verwarring met zich mee.
Het jammerlijk dodelijk ongeval van een paar weken terug duidt des temeer deze onduidelijkheid. Het is ook zo dat geen enkele fietsgebruiker daar oversteekt, wetende dat je dan niet meer op een fietspad bevindt en dat dit gevaarlijker is. De bestaande doorgang vh oude fietspad leidt de gebruiker automatisch erop te blijven tot aan de Jan de Cerfstraat straat om daar uiteindelijk waar het niet mag of niets is voorzien over te steken.
Daarom misschien volgende suggesties :
1 Je stelt vast dat de huidige signalisatie onduidelijker wordt naarmate de grasbermen groeien. Akkoord met de toepassing vh bermdecreet, doch waarom zoals AWV stelselmatig doet de bermen eerder maaien waar het de veiligheid ten goede komt.
2. Is het mogelijk de signalisatie aan te passen naar een extra waarschuwingsbord om deze situatie meer aan te duiden?
3. Zou het niet de beste oplossing zijn bij de Provincie aan te kloppen, het gevaar van deze situatie te duiden en aldus de vraag richten om deze chicane 100 m te verplaatsen zoals destijds is voorgesteld en hierbij de steeds onduidelijke situatie voor de fietser naar al of niet oversteek duidelijk te maken.
Hoe dan ook met de huidige situatie blijft het gevaarlijk en zullen er nog ongelukken gebeuren die kunnen vermeden worden mits een aanpassing.
De laatste tijd krijgen we op regelmatige basis de vraag of het hier nu blauwe zone is.
Deze vraag komt door de grote onduidelijkheid. De borden zijn niet altijd goed zichtbaar en vooral de stickers zijn zeer slecht zichtbaar door beschadiging of ze hebben hun levensduur bereikt.
Het is nooit plezant als je als bezoeker een boete oploopt door onduidelijkheid en het is ook geen reclame voor onze stad.
Daarom deze vraag vanuit CD&V:
* Kunnen jullie de opdracht geven om deze stickers te vernieuwen en na te zien of ze op betere plaatsen kunnen komen?
Een jaar of drie terug was er een kortstondig proefproject met een bewaakte fietsparking in een toenmalig leegstaand handelspand.
Dit werd achteraf naar ons toe nooit geëvalueerd. Nochtans werd de parking op regelmatige basis gebruikt en dit ondanks de beperkte informatie daarover.
Steeds meer steden, en dat zijn niet altijd de grootste, zetten volop in op het veilig stallen van de fiets en dit in combinatie met een autoluw centrum wat meer en meer tot levendige steden leidt waar we nog iets van kunnen leren.
De fiets is de laatste jaren populairder en populairder maar is een vervoermiddel die toch een prijskaartje omvat.
Willen we deze (fiets) trein niet missen dan is het tijd om daarin te investeren. Als je dit samen combineert met een effectieve campagne ook naar toeristen toe zal je zien dat Ieper nog meer fietsers zal aantrekken. Laat dit zien aan jullie Nederlandse filmploegen en de markt Nederland wordt een nog groter potentieel.
De fietsparking kan je misschien combineren met de steps. Dan zullen deze alvast niet meer rondslingeren. Want ondanks sterke beloftes zien we ze opnieuw overal staan waar ze niet moeten staan en willen we ze echt populair maken dan moet je ook dat probleem oplossen.
Hierbij de twee vragen van CD&V:
* Zijn jullie bereid om effectief te investeren in een bewaakte fiets – step parking?
* Kunnen we alsnog de cijfers krijgen van het proefproject?
Vanaf 1 januari 2024 is de gescheiden ophaling van voedselresten verplicht.
In Ieper hebben wij reeds een aparte ophaling van GFT maar niet iedereen maakt gebruik van “de groene bak”. Daar zal weldra wellicht verandering in komen.
Naar aanleiding van dat nieuws heeft IEPER2030 enkele vragen
1/ Zal de ophaalfrequentie veranderen?
2/ Kunnen de grote containers die bij sommigen ongebruikt ergens in de berging staan omgeruild worden tegen een kleine afvalbak?
3/ Zal dat financiële gevolgen hebben?
Tijdens het Pinksterweekend streek een ridderkamp neer in het Hamiltonpark.
Het ging er niet alleen om spektakel maar de re-enactors leerden de bezoekers één en ander bij. Ik herinner mij dat ik tijdens de gemeenteraadszitting van januari 2014 een pleidooi hield om re-enactments te verwelkomen in Ieper. Ik kreeg toen het deksel op de neus want dat werd neerbuigend en onterecht omschreven als “toneeltje spelen” en “niet passend in de Vredesstad”. Ik ben dan ook verheugd dat er nu alsnog een re-enactment kon doorgaan en hopelijk zet dit de deur open voor nog meer soortgelijke evenementen.
Mijn concrete vragen zijn:
1/ is er al een evaluatie van het gebeuren?
2/ Komt er een volgende of soortgelijk evenement?
Ik kreeg uit heel betrouwbare bron melding van het feit dat de openbare toiletten aan de Lakenhallen tijdens het voorbije straattheater betalend waren. Maar dat het bovendien een kind was van rond de12 jaar die daar zat om het geld te innen, vind ik absoluut niet kunnen. Bovendien lagen de toiletten er vuil bij.
Is men op de hoogte van het feit dat de toiletten daar betalend waren?
En u ik het toch over toiletten heb: worden mobiele toiletwagens gehuurd bij een Nederlandse firma want er hing een Nederlandse nummerplaat op de toiletwagen? Maar mogelijks is daar een aanvaardbare reden voor maar wij pleiten er toch voor om te huren bij lokale firma’s.
Ik heb geen problemen met het uithangen van de klassieke LGBT-vlag, de vlag met de gekende regenboogstrepen die gebruikt wordt sinds de jaren ’70.
Waar ik wél problemen mee heb is met de nieuwe LGBT-vlag die sinds 2018 gebruikt wordt. De nieuwe vlag is de “Progress Pride flag” of “Intersekse Pride vlag”.
Op de nieuwe vlag zijn driehoeken toegevoegd. Bruine en zwarte die staan voor homo’s met een bruine en zwarte huidskleur. Tot zover absoluut geen probleem.
De witte driehoek verwijst naar mensen die in transitie zijn.
Maar….dan komen de roze en lichtblauwe driehoeken. Een bedenkelijke keuze wetende dat in de Westerse beschaving dat traditioneel de kleuren zijn van jonge kinderen. Blauw (baby blue) voor de jongetjes en roze (baby pink) voor de meisjes. In de nieuwe vlag verwijzen die driehoeken ook naar die sekses.
Net voor de komst van die nieuwe LGBT-vlag was er op internet en de sociale media een vlag verschenen ter ere van pedofielen. Die vlag werd aangeduid als MAP (Minor Attracted People). In die vlag zaten de kleuren baby-roze en baby-blauw eveneens verwerkt.
Dat in de nieuwe LGBT-vlag, die hangt te wapperen aan het Iepers patrimonium meer bepaald aan de gevel van ’t Perron boven de deuren van het JOC en de speelpleinwerking Sporrewoan, is beschamend.
Ofwel kent men de betekenis niet van de nieuwe LGBT-vlag ofwel heeft men er geen probleem mee dat de seksuele aanval op kinderen ingezet is.
Daarom vraagt IEPER2030 met aandrang om de nieuwe LGBT-vlag te vervangen door de traditionele regenboogvlag.
17 mei was internationale dag tegen homofobie en transfobie. Er waren een aantal symbolische acties, maar dat is uiteraard niet voldoende. Er zijn nog steeds queer inwoners die zich niet veilig voelen op straat, voelen dat ze zich op bepaalde locaties anders moeten gedragen en voelen dat ze zich vooral moeten conformeren.
Queerfobie wordt door een steeds grotere groep getolereerd. Deze groep van haatzaaiers groeit verontrustend.
Er kunnen dan ook nog heel wat stappen worden gezet naar inclusieve beeldvorming, taalgebruik, sanitair, bijscholing van politie en informatiesessies op scholen.
Vanuit Groen stellen we ons dan ook volgende vragen:
- Hoeveel meldingen van homo-, bi- en transfoob geweld (al dan niet verbaal) zijn er de voorbije jaren gedaan?
- Welke acties zal dit stadsbestuur nog ondernemen?
Gaselwest. Syntheseverslag m.b.t. de activiteiten in 2022.
Etentje raadsleden/BCSD/MAT op 17 juni 2023 om 19.00 uur.
Internationale conferentie Women at the peace table op 17 juni 2023.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Ann-Sophie Himpe
Voorzitter