Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de vergadering van 7 maart 2022 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad de notulen van de zitting van 7 maart 2022 als goedgekeurd te beschouwen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
In zitting van 2 maart 2020 werd mevrouw Deborah Neirynck voor Open Ieper aangesteld als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de vzw Argos.
Met mail van 21 maart 2022 dient zij haar ontslag in voor dit mandaat.
Mevrouw Deborah Neirynck dient dus vervangen te worden in dit bestuursorgaan.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1 : om namens Open Ieper Sara Descamps aan te stellen als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van vzw Argos.
Artikel 2 : een afschrift van deze beslissing over te maken aan vzw Argos.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
In zitting van 9 november 2020 werd mevrouw Alexandra Moyaert voor CD&V aangesteld als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van AGB Musea. Met mail van 22 maart 2022 dient zij haar ontslag in voor dit mandaat.
Mevrouw Alexandra Moyaert dient dus vervangen te worden in dit bestuursorgaan.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1 : om namens CD&V gemeenteraadslid Katrien Desomer aan te stellen als vertegenwoordiger in de raad van bestuur van AGB Musea.
Artikel 2 : een afschrift van deze beslissing over te maken aan AGB Musea.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De nieuwe gemeentewet, bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op art. 135§2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989 en op artikel 119bis, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het KB van 30 mei 1989.
De wet van 13 mei 1999 houdende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties.
De wetten van 24 juni 2013, 7 mei 2004, de wet van 17 juni 2004 en de Koninklijke Besluiten van 27 december 2013, 17 maart 2005, 5 december 2004 en 7 januari 2001.
De gemeenteraadsbeslissing van 4 juli 2005, 6 december 2010 en 1 februari 2016 houdende het algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties.
Teneinde de openbare orde tijdens de 50 dagen te bewaken en preventief op te treden vraagt de lokale politie een uitbreiding bovenop het zonale en lokale politiereglement.
In het bijzonder wat betreft het bezit en (oneigenlijk) gebruik van vervuilende stoffen alsook het bezit en gebruik van voetzoekers en gelijkaardige tuigen.
Voorgesteld wordt om navolgende tijdelijke politieverordening goed te keuren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 28 ja stemmen tegen 1 neen stem (raadslid Sabels) :
Artikel 1 :
a) Vanaf donderdag 5 mei 2022 om 06.00 uur tot zaterdag 7 mei 2022 om 6.00 uur is het bezit (met uitzondering van beroepsdoeleinden) of het gebruik op openbare wegen of plaatsen van scheerschuim, bloem, vetstoffen, vetstiften, alcoholische dranken en/of andere bevuilende stoffen, goederen of voorwerpen verboden.
b) Vanaf donderdag 5 mei 2022 t.e.m. zondag 8 mei 2022 is het bezit en gebruik van voetzoekers, bommetjes, thunderflashes, vuurwerk, knal- of rookbussen of andere gelijkaardige tuigen verboden.
Artikel 2 :
Alle voorwerpen aangetroffen in strijd met dit reglement zullen administratief in beslag worden genomen. De niet aangebroken levensmiddelen worden overgemaakt aan het OCMW en alle andere voorwerpen worden weggemaakt via het legale afvalcircuit.
Artikel 3 :
Inbreuken op deze verordening zullen bestraft worden met een administratieve sanctie via de procedure vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 1 februari 2016 en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikelen 119, 133, 134 § 1 en 135 § 2;
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;
De wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart en het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling van de luchtvaart;
Het koninklijk besluit van 10 april 2016 met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim; (KB Drones)
Op 08 mei 2022 wordt de Station Le Seau Montebergrally georganiseerd. De vraag is gekomen van de organisatoren om een verbod in te stellen op het gebruik van drones op de locaties van hun organisatie en op de plaatsen van het wedstrijdverloop.
Het gebruik van drones kan de deelnemers in verwarring brengen en zo de oorzaak zijn van ongevallen.
Naar aanleiding van deze manifestatie wordt een redelijke volkstoeloop verwacht. Gezien dergelijke toestellen massaal in de handel te koop zijn en er geen waarborgen zijn van de behendigheid van de bedienaars. Dit kan een weerslag hebben op de openbare orde.
In die zin is de vraag terecht om het gebruik van drones te reglementeren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 26 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Sabels) :
Artikel 1: Op 08 mei 2022 van 07.00 tot 22.00 uur is:
- het opstijgen en landen van op afstand bestuurde luchtvaartuigen (zoals bedoeld in art 1.4° van het K.B. dd 10/04/2016) in de zone van en op 2 km van het afgebakende parcours van de rally en van de rally-evenementenzone in het centrum van Ieper net als
- het in bezit zijn van een op afstand bestuurd luchtvaartuig (zoals bedoeld in art. 1.4° van het K.B. dd 10/04/2016) op 1 km van het afgebakende parcours van de rally en van de rally-evenementenzone in het centrum van Ieper verboden zonder voorafgaande schriftelijke machtiging van de Burgemeester.
Artikel 2: Het niet in het bezit zijn van deze machtiging op het moment van de vaststelling wordt gestraft met een administratieve sanctie via de procedure vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 1 februari 2016 en latere wijzigingen.
Artikel 3: Alle goederen die het voorwerp zijn van of gebruikt zijn bij de in deze verordening verboden handelingen of gedragingen, kunnen door de vaststeller bestuurlijk in beslag genomen worden. De goederen worden vanaf maandag 09 mei 2022 om 14.00 uur terug ter beschikking gesteld van de eigenaar op het hoofdcommissariaat van de lokale politie.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
de nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135 §2, ingevoegd bij wet van 27 mei 1989, en op artikel 119, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het K.B. van 30 mei 1989.
de wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het K.B. van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12 gewijzigd bij het K.B. van 30 december 1982,
het K.B. van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III gewijzigd bij de K.B.’s van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991,
het K.B. van 28 november 1997 en van 28 maart 2003 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatsvinden en de omzendbrief OOP 25 dd 1 april 2006;
de wet van 25 juni 1993 met betrekking op de uitoefening van de ambulante activiteiten en latere wijzigingen;
De algemene zonale en lokale politieverordening
Op 13 februari 2022 werd een aanvraag ingediend door Superstage VZW, Korte Torhoutstraat 35, 8900 Ieper voor de organisatie van de Station Le Seau Rally Monteberg op 8 mei 2022.
Bij dergelijke manifestaties kan door de te talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars, de veiligheid van het voetgangersverkeer in het gedrang komen;
Om veiligheidsredenen dient, vooral binnen de zones van de snelheidsparcours, het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken beperkt te worden en in overeenstemming te zijn met de plaatsen ingetekend in het veiligheidsboek dat goedgekeurd werd door de “Veiligheidscommissie”.
De verkoop en het gebruik van dranken in blik op en in de omgeving van de snelheidsparcours moet gemeden worden om de gevolgen van het restafval van de aluminium blikken voor de landbouw en de veeteelt maximaal te beperken;
Naar aanleiding van deze manifestatie moeten servicewagens ook in de mogelijkheid kunnen verkeren om aan rallyvoertuigen herstellingen of onderhoudswerken uit te voeren op of langs de openbare weg.
Er wordt daarbij eveneens gewezen op de aanbevelingen van de “veiligheidscommissie” betreffende het gevaar van barbecues in servicezones.
Er kan een redelijke volkstoeloop verwacht worden. Om alles veilig en vlot te laten verlopen is het wenselijk een en ander te reglementeren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 26 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Sabels) :
Artikel 1: Op 08 mei 2022 tussen 07.00 en 22.00 uur is het uitoefenen van ambulante activiteiten verboden, binnen onderstaande (denkbeeldig afgebakende) zones, met inbegrip van de vernoemde straten die de zones afbakenen, uitgezonderd voor diegenen die in het bezit zijn van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester en voor de permanente eet- en drankgelegenheden
a)zone afgebakend door de Bellestraat vanaf gemeentegrens met Poperinge tot de Abelestraat, de Abelestraat van Bellestraat tot de Krommenelststraat, de Krommenelststraat van Abelestraat tot Dikkebusseweg, de Dikkebusseweg van Krommenelststraat tot gemeentegrens met Heuvelland.
b) zone afgebakend door Casselstraat tussen Grote Brandersstraat en de grens met Poperinge, Grote Brandersstraat van Casselstraat tot Bellestraat, de Bellestraat van Grote Brandersstraat tot grens met Poperinge.
Artikel 2: Alle drank-, VIP- en eettenten gelegen binnen de in artikel 1 vermelde gebied moeten opgenomen worden in het “veiligheidsboek”. Deze inrichtingen moeten op een veilige plaats worden opgesteld en minstens 100 meter van het parcours verwijderd te zijn.
Dit is eveneens van toepassing op de private terreinen die voor het publiek openbaar worden gemaakt en zo een openbaar karakter verkrijgen.
Dit verbod is niet van toepassing op vaste handelaars die hun gewone handelsactiviteiten uitoefenen binnen hun normale handels- of verkoop ruimten. Evenwel dienen deze handelaars toch in het bezit te zijn van een voorafgaandelijke schriftelijke machtiging of kunnen beperkingen aan de uitbating worden opgelegd in het kader van de veiligheid van de toeschouwers.
Artikel 3: Het is verboden op de plaatsen vergund onder artikel 1, dranken in blik te verkopen, te verbruiken of uit te delen. Dit verbod is niet van toepassing binnen de bebouwde kom.
Artikel 4: Conform artikel 3.1.5. van de algemene zonale verordening, met betrekking tot het smeren van – en werken aan voertuigen op de openbare weg, wordt op 8 mei 2022 toelating gegeven aan de deelnemers aan – en de servicewagens van de rally, onder volgende voorwaarden:
a) het verlenen van service is gedurende het ganse rallygebeuren uitsluitend toegestaan op de punten hiervoor aangeduid door de organisatie. Buiten deze punten zijn alleen noodreparaties toegestaan.
b) Service-auto’s moeten voorzien zijn van:
- een stuk servicefolie (ondoordringbaar) van minimaal 4x3 m;
- een opvangbak voor vloeistoffen van circa 50 cm x 50 cm met aftapvoorziening;
- een voorziening voor het opvangen van brandstof, indien bij het tanken brandstof kan worden gemorst;
- een container voor afvalvloeistoffen van ten minste 10 liter inhoud en een afvalzak.
c) - Op alle servicepunten moet de auto, gedurende de ganse duur der werkzaamheden, op servicefolie staan.
- In alle gevallen waarin de kans bestaat in het morsen van vloeistof, moet de opvangbak of een andere voorziening worden gebruikt
- Servicepunten moeten steeds schoon worden achtergelaten. Afvalstoffen, auto-onderdelen, materialen en andere voorwerpen, moeten in het servicevoertuig worden meegenomen.
- Indien toch nog verontreiniging van de ondergrond heeft plaatsgevonden, is de
serviceploeg verplicht dit, binnen de kortste tijd, aan de milieu-official of rechtstreeks aan de wedstrijdleiding mede te delen, onder opgave van alle relevante gegevens. Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing bij noodreparaties buiten de voorziene servicepunten.
- Het schoonspuiten van auto’s is uitsluitend toegestaan op plaatsen die daarvoor door het organisatiecomité zijn aangewezen.
Artikel 5: Op de in het veiligheidsboek voorziene serviceplaatsen moet ieder team op zijn stand uitgerust zijn met de nodige brandbestrijdingsmiddelen.
Het gebruik van barbecue toestellen op de servicestanden is verboden.
Artikel 6: Op 08 mei 2022 is het aan eenieder verboden om op enige manier het normale verloop van de wettelijk vergunde manifestatie van de organisatie Station Le Seau Rally Monteberg te hinderen, hetzij door op het parcours te lopen, hetzij door voorwerpen op het parcours te leggen of eender welke hindernis, behalve deze voorzien in het “veiligheidsboek, aan te brengen die het normale verloop van de wedstrijd zouden kunnen hinderen.
Artikel 7: Deze verordening wordt van kracht de dag waarop ze bekend wordt gemaakt. Zij zal van kracht blijven zolang deze aangelegenheid duurt.
Artikel 8: Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie overeenkomstig de procedure vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 1 februari 2016 en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het K.B. van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12 gewijzigd bij het K.B. van 30 december 1982;
Het K.B. van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid, op titel III gewijzigd bij de K.B.’s van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 15 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991 en volgende;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de M.B. van 8 december 1997, 32 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 01 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991, 11 maart 1991, en volgende;
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Het K.B. van 28 november 1997 houdende reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaats vinden, gewijzigd bij het K.B. van 28 maart 2003;
De omzendbrief OOP 25 van 1 april 2006;
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;
Het is opportuun het gebruik van quads en andere vierwielige motorfietsen ter gelegenheid van de Station Le Seau Rally Monteberg op 8 mei 2022 te vermijden. De schade die kan toegebracht worden aan onverharde wegen evenals aan fauna en flora langs deze wegen maar ook aan private eigendommen (akkers en weilanden) is immers reëel. Daarnaast zijn er trouwens ook de veiligheidsrisico's die hiermee kunnen gepaard gaan.
Naar aanleiding van deze manifestatie kan bovendien een redelijke volkstoeloop verwacht worden. Dit kan dan ook een weerslag hebben op de openbare orde en wordt beter gereglementeerd. Het gebruik van deze toestellen gedurende de organisatie en vooral dan in de buurt van de parcours wordt bijgevolg beter verboden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 26 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Sabels) :
Artikel 1: Het is verboden zich met quads en vierwielige motorfietsen te begeven in een straal van 250 meter rond het uitgestippelde parcours van de Station Le Seau Rally Monteberg op 08 mei 2022 tussen 07.00 en 23.00 uur.
Artikel 2: Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie overeenkomstig de procedure vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 1 februari 2016 en latere wijzigingen.
Artikel 3: Het besluit treedt in werking op het ogenblik van zijn bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
In het kader van de heraanleg van de rioleringen en wegenis van de Langemarkseweg, Pilkemseweg en Bikschotestraat is het noodzakelijk voor de plaatsing van een pompstation om een klein stukje grond gelegen Langemarkseweg (zonder nummer), kadastraal gekend als Ieper 7e afdeling, Sint-Jan, sectie A, deel van perceelnummer 15B, met nieuw perceelsidentificatienummer 15C, groot 48,06m² aan te kopen. Dit voor een prijs van 1.710,00 EUR. Er werd hiervoor een schattingsverslag opgesteld.
Er wordt voorgesteld de volgende notaris op de beurtrol te nemen.
Aan de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie wordt ontslag van ambtshalve inschrijving bij de overschrijving van de akte verleend.
Er wordt vrijstelling van registratierechten gevraagd om reden van algemeen nut.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd zich akkoord te verklaren om een perceeltje grond gelegen Langemarkseweg (zonder nummer), kadastraal gekend als Ieper 7e afdeling, Sint-Jan, sectie A, deel van perceelnummer 15B, met nieuw perceelsidentificatienummer 15C, groot 48,06m² aan te kopen voor de prijs van 1.710,00 EUR.
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen.
| Jaar | Budgetartikel | Budget | Reeds vastgelegd | Oud beschikbaar | Voorgesteld | Nieuw beschikbaar | Datum consultatie |
| 2022 |
ACS161/119-3/220000 | € 280.000,00 | € 0,00 | € 280.000,00 | € 1.710,00 | € 278.290,00 | 09/03/2022 |
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: de aankoop van een perceeltje grond gelegen Langemarkseweg (zonder nummer), kadastraal gekend als Ieper 7e afdeling, Sint-Jan, sectie A, deel van perceelnummer 15B, met nieuw perceelsidentificatienummer 15C, groot 48,06m² voor de prijs van 1.710,00 EUR goed te keuren.
Artikel 2: de volgende notaris op de beurtrol aan te stellen.
Artikel 3: de vrijstelling van registratierechten voor reden van algemeen nut te vragen.
Artikel 4: de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze akte te ondertekenen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het is voor de stad Ieper noodzakelijk om een goed beheer van goederen in casu Dikkebusvijver te hebben. Het dringt zich dan ook op om het huidige inwendige reglement voor het gebruik van de vijver en omgeving te updaten. Daartoe worden volgende aanpassingen voorgesteld:
Artikel 1: De dagen waarop de trainingen van de Paddel plaatsvinden, worden geen andere gebruikers meer toegelaten na 17u => Dit wordt geschrapt.
Artikel 2: Categorieën => aangepast aan de nieuwe tarieven van beslissing gemeenteraad december 2019
Clubs met afzonderlijke gebruikersovereenkomsten hebben. => datum aangepast naar 1 maart (ipv. 15 februari)
Artikel 3: Dit wordt geschrapt gezien dit in artikel 2 van nieuwe reglement is opgenomen. Afgestapt van een beschikbaarheidswaarborg => dit in het kader van administratieve vereenvoudiging van de opvolging.
Artikel 4: Toevoeging van badgesysteem als toegang.
Artikel 6: Algemenere beschrijving van het gedeelte van de kanoclub dat in hun eigendom is. Dit om te vermijden dat bij nieuwe installatie het inwendig reglement achterhaald is.
Artikel 8: Zwemverbod tijdens activiteiten geschrapt. Dit in functie van de in 2019 gegeven mogelijkheid tot recreatief zwemmen met de triathlon club.
Artikel 10: Schrappen van 'de eerste gebruiker moet instaan voor de kleedkamer…en wordt meegedeeld door de sportdienst aan betrokkenen.' => dit is niet te controleren en zorgt voor discussie.
Artikel 11: Toevoegen van 'lichten op het kajakpoloveld' die door de Paddel gebruikt worden. Dit is een aanpassing aan de huidige situatie.
Artikel 13: Toevoegen van:
- Er wordt aan de verschillende vaste gebruikers infrastructuur toegewezen…
- Er zal een zone dat aangewezen zal worden voor stockage van materiaal … Dit zijn ook aanpassingen aan de huidige situatie.
Een volledige nieuwe toevoeging:
'Artikel 16: drankverkoop op het domein van het watersportcentrum'
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 28 ja stemmen en 1 onthouding (raadslid Sabels) om
Artikel 1: goedkeuring te verlenen aan volgend reglement inzake het beheer van de watersportinfrastructuur te Dikkebus:
'Artikel 1: Het stedelijk sportcentrum staat in voor het dagelijks beheer van de watersportinfrastructuur te Dikkebus. De reservaties van de infrastructuur en de vijver dienen te gebeuren op de sportdienst via sportdienst@ieper.be De reservaties van de dienstgebouwen worden per dagdeel geboekt: voormiddag (8u tot 12 u), namiddag (12u-17u) en avond (17u-22u).
Na 17u wordt op de trainingsdagen van clubwerkingen (De Paddel en de triatlonclub) geen andere gebruikers meer toegelaten.
Artikel 2 : Het watersportcentrum (lokalen en/of vijver) kunnen maximaal door twee gebruikers gelijktijdig gereserveerd worden.
Categorie 1: gebruikers die met de stad een vaste gebruikersovereenkomst hebben afgesloten
Categorie 2 : gebruikers die volgens het geldende tarief bepaald door de gemeenteraad de infrastructuur moeten huren.
De gebruikers die met de stad een afzonderlijke gebruikersovereenkomst hebben afgesloten moeten voor 1 maart hun kalender doorgeven. Deze zullen ter goedkeuring voorgelegd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
Reservaties door gebruikers moeten ten laatste 1 week vooraf aangevraagd worden op de sportdienst. Dit via sportdienst@ieper.be Alle reservatiewijzigingen (annulaties, bijkomende uren, kalenderwijzigingen) moeten vooraf gemeld en goedgekeurd worden. Bij annulaties binnen de 7 dagen wordt de reserveringsvergoeding aangerekend. Dit per annulatie, uitgezonderd bij overmacht (blauwalgen,…)
Activiteiten van de sportdienst Ieper hebben voorrang op alle andere reservaties.
Het watersportcentrum is het hele jaar open voor alle gebruikers. Tijdens de winterperiode moeten de gebruikers instaan voor de vorstbeveiliging van de installatie. (radiatoren aanzetten; deuren en vensters dichthouden; defecten C.V. onmiddellijk melden).
Artikel 3: De toegang wordt door de sportdienst ter beschikking gesteld aan de gebruikers. Indien hiervoor sleutels of badge dient gebruikt te worden, moeten deze op de sportdienst worden afgehaald. Voor sleutels wordt 50€ waarborg aangerekend.
Artikel 4: De gebruikers dragen volledige verantwoordelijkheid inzake het gebruik van hun materiaal en staan in voor het wegbergen ervan na gebruik door hun leden. Ze staan garant dat alle materiaal na gebruik door hun leden onmiddellijk van het wateroppervlakte of de oevers worden weggenomen en opgeborgen, behalve wat betreft de (motor)boten. Deze boten mogen aan de steiger, eigendom van de stad aangemeerd blijven of aan een boei tijdens het sportseizoen (van 1/04 tot en met 30/09).
Artikel 5: Het ponton en de kajakpolodoelen van twee terreinen, eigendom van kajakclub De Paddel mogen permanent in de daartoe bestemde zone van de vijver blijven liggen. Deze pontons zijn exclusief voorbehouden voor De Paddel en mogen zonder hun toelating niet door derden gebruikt worden. Enkel ter gelegenheid van het internationaal tornooi kan via een afzonderlijk collegebesluit, de toelating gegeven worden om meerdere terreinen te plaatsen op de vijver.
Artikel 6 : De gebruikers kunnen enkel gebruik maken van het ponton dat eigendom is van de stad Ieper en dient enkel om vaartuigen in en uit het water te brengen. In geen geval mag de doorgang of het gebruik door anderen belemmerd worden. Er mogen geen vlaggenmasten of reclameborden worden bevestigd op het ponton. Vaartuigen kunnen er niet voor een lange tijd aangemeerd liggen buiten het sportseizoen. Tijdens wedstrijden is het evenwel toegelaten om losse reclamepanelen e.a. te plaatsen die na de wedstrijd moeten worden verwijderd.
Artikel 7: Recreatief zwemmen wordt niet toegestaan op Dikkebusvijver. Dit kan enkel in clubverband met de triatlonclub.
Er mag enkel gebruik worden gemaakt van motorboten indien noodzakelijk voor het lesgeven, bij noodgevallen en opruimacties.
Speedracen en waterskiën, of het gebruik van andere gemotoriseerde vaartuigen zoals jetski, is verboden.
Artikel 8: De gebruikers staan in voor het reinigen van het sanitair, de kleedkamers en het leslokaal na elk gebruik. De reiniging dient te gebeuren binnen de geboekte tijd. (poetsen van de vloer en de douches met nat na gebruik, vuilnis verwijderen uit kleedkamers na gebruik, infrastructuur in propere toestand nalaten na gebruik, eventuele gebruikssporen op de muur verwijderen na gebruik,…)
Bij gelijktijdig gebruik worden de schoonmaaktaken gedeeld door beide gebruikers. De eerste gebruiker moet instaan voor de schoonmaak van de kleedkamer dames, de doucheruimte dames, het sanitair van de dames en de inkomhal en de tweede gebruiker moet instaan voor de schoonmaak van kleedkamer heren, de doucheruimte heren, het sanitair heren, het toilet voor gehandicapten en het leslokaal.
De sportdienst staat in voor het toiletpapier en een wekelijkse poetsbeurt van de kleedkamers en het leslokaal. Dit van 1 april tot en met 30 september.
Indien de lokalen in vuile staat achtergelaten worden zodat reiniging door de sportdienst noodzakelijk wordt, zullen de kosten die gemaakt worden door een schoonmaakfirma, worden aangerekend.
De gebruiker controleert bij het begin van zijn activiteit de toestand van de hem toegewezen ruimten en meldt vervuilingen of beschadigingen onmiddellijk aan de sportdienst die de nodige vaststellingen komt doen binnen een haalbare termijn.
Artikel 9: De gebruikers verbinden er zich toe om alle vuilnis in de lokalen waarvoor ze verantwoordelijk zijn volgens vermelde opdeling, en op het terrein te deponeren in de gemeenschappelijke vuilnisbak aan de ingang van het dienstgebouw. Tevens moet rondzwervend vuil op het terrein na gebruik worden opgeruimd.
Elke gebruiker moet instaan om het restafval, PMD en karton selectief te verzamelen en gebruik te maken van de gebruikelijke ophaalronden van afval of zelf af te voeren naar het containerpark. Indien PMD en restafval in de daartoe bestemde afvalzakken worden verzameld, kunnen de zakken volgens de ophaalkalender van IVVO aan de hoek van de Dikkebusvijverdreef ter hoogte van de inrit van de parking aan de linkerkant op straat worden gezet.
Artikel 10: De gebruikers zijn verantwoordelijk voor het zuinig gebruik van water, elektriciteit en gas, het doven van de lichten en het sluiten van alle kranen in de sanitaire installaties.
De lichten om het kajakpoloveld te verlichten moeten ten laatste voor 21u15 gedoofd worden.
Artikel 11: De gebruikers zijn verantwoordelijk voor de netheid van het terrein en moeten ervoor zorgen dat de grindweg in goede staat bewaard blijft. Er mogen geen handelingen of activiteiten gebeuren die de goede staat ervan schaden. (wegspoelen van grind, slippen met fietsen, zand of aarde aanbrengen, e.d.)
Artikel 12: De gebruikers mogen in geen geval materiaal van een andere werking verplaatsen zonder toelating van de eigenaar. Er wordt aan de verschillende vaste gebruiker infrastructuur toegewezen. Zonder voorafgaande toestemming mag deze accommodatie niet betreden worden door derden.
Er mag geen materiaal op de grindwegen gestockeerd worden zonder voorafgaande afspraak.
Er zal een zone aangewezen worden voor het stockeren van materiaal. Indien geen ruimte beschikbaar is zal de eigenaar het materiaal onmiddellijk van het terrein moeten verwijderen. Indien hieraan geen gevolg gegeven wordt zal deze door de stadsdiensten verwijderd worden. De nodige kosten zullen hiervoor verhaald worden op de eigenaar.
Artikel 13: In de ter beschikking gestelde lokalen mogen geen elektrische of andere toestellen, vreemd aan de accommodatie geplaatst worden zonder voorafgaandelijke toelating. Er mogen evenmin tenten of andere constructies op het terrein worden geplaatst zonder voorafgaandelijke toestemming van het college.
Artikel 14: Op het domein moet de vrije doorgang verzekerd blijven voor hulpdiensten. Daarnaast moet iedere gebruiker zijn ruimte vrij kunnen betreden om de werking uit te voeren. Binnen de omheining van het watersportcentrum is parkeren niet toegestaan.
Artikel 15: Elke gebruiker vergewist er zich van om bij het verlaten van het watersportcentrum alles correct af te sluiten (deuren infrastructuur, poort slibway, toegangspoort,…)
Artikel 16: Drankverkoop wordt niet toegelaten op het domein van het watersportcentrum Dikkebusvijver.
Artikel 17: De gebruikers zijn burgerlijk aansprakelijk voor schade, rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt door hun leden of door henzelf of door
personen die onder hun toezicht staan. De toegebrachte schade moet onmiddellijk aan de sportdienst worden gemeld en zal volledig moeten vergoed worden.
Artikel 18: Het stadsbestuur of zijn aangestelden kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade van lichamelijke of stoffelijke aard opgelopen tijdens de toegestane activiteit. Zij kunnen evenmin aansprakelijk worden gesteld bij verlies of diefstal van persoonlijke bezittingen e.d.
Artikel 19: Zonder voorafgaandelijke schriftelijke machtiging van het college van burgemeester en schepenen is het niet toegelaten
- een andere bestemming te geven aan de aangevraagde infrastructuur en de parking eigendom van de stad.
- verder te verhuren aan derden.
- permanente publiciteitsborden te plaatsen op het terrein of lokalen.
Artikel 20: Het college van burgemeester en schepenen kan steeds een verleende machtiging wijzigen of intrekken. Vooraleer van dit recht gebruik te maken, wordt vooraf overleg gepleegd met de betrokkenen.
Indien de gebruiker zich niet houdt aan de opgelegde voorwaarden of verplichtingen, kan de toelating tot gebruik ten alle tijde en onmiddellijk worden ingetrokken zonder voorafgaandelijk overleg.
Artikel 21: Het college van burgemeester en schepenen kan het watersportcentrum sluiten en/of niet ter beschikking stellen indien zij dit om een of andere reden opportuun vindt of bij overmacht.
Het college kan van dit recht gebruik maken zonder voorafgaandelijk overleg en in geen geval zal schadeloosstelling vanwege het gemeentebestuur kunnen gevorderd worden voor het niet ter beschikking stellen van het centrum.
Artikel 22: Dit reglement wordt onmiddellijk van kracht en vervangt alle voorgaande reglementen. Gevallen die niet voorzien zijn in onderhavig reglement behoren tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.'
Artikel 2: het vorige inwendig reglement goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen van 30 september 2013 hierbij op te heffen vanaf 1 april 2022.
Artikel 3: het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Herasfalteren van de Vijfwegenstraat, de Waterstraat, Kleine Ieperstraat en Oude Zonnebekestraat op de gemeentegrens van Ieper en Zonnebeke” werd een bestek met nr. TD/2022/04 opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Technische Dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 122.212,80 EUR excl. btw of 147.877,49 EUR incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Stad Ieper de procedure zal voeren en in naam van Gemeentebestuur Zonnebeke bij de gunning van de opdracht zal optreden.
Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.
Het schepencollege van gemeentebestuur Zonnebeke besliste in zitting 8 november principieel akkoord te gaan met de samenwerking en de raming. In collegezitting van 28 februari 2022 werd het bestek, de raming en de gunningswijze goedgekeurd. Dit besluit werd bekrachtigd door de gemeenteraad van Zonnebeke in zitting van 14 maart 2022; waarbij mandaat werd gegeven aan de stad Ieper om op te treden als aanbestedende overheid. De kosten van de opdracht worden verdeeld à rato van 50% van de kosten voor elke gemeente.
| Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
| 2021 |
ACS47/0200-0/224007 |
699.082,45 |
212.324,36 |
486.758,09 |
73.938,75
|
412.819,35 |
3 maart 2022 |
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: Kennis te nemen van de besluiten van het college en de gemeenteraad van gemeentebestuur Zonnebeke, inzake de goedkeuring van het bestek, raming en gunningswijze.
Artikel 2: Het bestek met nr. TD/2022/04 en de raming voor de opdracht “Herasfalteren van de Vijfwegenstraat, de Waterstraat, Kleine Ieperstraat en Oude Zonnebekestraat op de gemeentegrens van Ieper en Zonnebeke”, opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 122.212,80 EUR excl. btw of 147.877,49 EUR incl. 21% btw, waarvan de helft ten laste van het gemeentebestuur Zonnebeke.
Artikel 3: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 4: Stad Ieper wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeentebestuur Zonnebeke bij de gunning van de opdracht op te treden.
Artikel 5: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Artikel 6: De uitgave voor het aandeel van de stad Ieper à rato van 50% van deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie ACS47).
Artikel 7: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan het gemeentebestuur Zonnebeke.
Artikel 8: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
De meeste Vlaamse lokale besturen waren tot eind 2021 voor het aanvullende pensioen voor hun contractanten aangesloten bij de groepsverzekering bij Belfius Insurance of Ethias. Deze groepsverzekering kwam in 2010 tot stand na een overheidsopdracht door de toenmalige RSZPPO, mede op initiatief van de VVSG. De beide verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst in juni 2021 opgezegd, met ingang van 1 januari 2022. De VVSG en OFP Prolocus hebben intussen samen voor een nieuw aanbod gezorgd.
Voor alle contractanten die op de payroll staan van de drie besturen (stad, OCMW en AGB Vauban) wordt voorzien in de 2de pensioenpijler. Met deze drie besturen wensen we 1 entiteit (MIPS-groep) te vormen. Op de AGB musea staan géén (contractuele) medewerkers, bijgevolg is aansluiting voor dit AGB zonder voorwerp en hoeft de aansluitingskost ook niet gemaakt te worden. Het is steeds mogelijk om later nog entiteiten toe te voegen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het bestuur wil nog steeds de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen. Daartoe wordt voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd. Bijgevolg moet er gekeken worden naar een alternatief.
Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler, heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT (een organisme voor de Financiering van Pensioenen van de contractuele medewerkers van de publieke werkgevers in de provincie Antwerpen) omgevormd tot OFP PROLOCUS, een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden (instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155).
Door de toetreding bij de OFP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering waarbij, in tegenstelling tot een groepsverzekering, het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt. Naast controlebevoegdheid heeft het bestuur zo ook de mogelijkheid om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. En in tegenstelling tot een groepsverzekering, streeft de OFP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na. Een OFP heeft daarbij ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit evenwel enige garantie inhoudt.
Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een 'in house opdracht' voldaan is gezien:
- het bestuur via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op zijn eigen diensten;
- meer dan 80% van de activiteiten van het OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen;
- er geen directe participatie van privékapitaal is in het OFP PROLOCUS en
- OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, sterk inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, vereist geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Daarbij bestaat de mogelijkheid van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat is de mogelijkheid om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is deze van een vastebijdragenplan waarbij in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen en, wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen zodat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement behaald wordt. Dit is momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (een aangeslotene in dienst van het bestuur), 0% voor passieve aangeslotenen (een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan).
Als bijkomende veiligheid wordt verwacht dat het bestuur de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de eigenlijke pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen (als reserve).
Daarnaast kan het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep (Multi Inrichters Pensioenstelsel) vormen. Door toe te treden tot een zogenaamde MIPS-groep kunnen besturen enkele door de wet bepaalde gevolgen van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst opvangen. Binnen een MIPS-groep is er mogelijkheid tot interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Ook speelt er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit, ze kunnen dus voor de verplichtingen in dit kader een beroep doen op elkaars vrije reserves, wat de kans op een extra tussenkomst een stuk kleiner maakt.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
Met het oog op de toetreding werden de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de toetredingsakte overgemaakt. (bevoegdheid GR / RMW / RVB AGB Vauban).
Daarnaast is er ook de pensioentoezegging: het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement (bevoegdheid CBS / VB / RVB AGB Vauban).
Na overleg met de vakorganisaties werd het protocol goedgekeurd, op Vlaams niveau wat betreft het kaderreglement, op lokaal niveau voor de andere zaken.
Het CBS en VB van 21 februari 2022 en de raad van bestuur van AGB Vauban van 7 maart 2022 stellen voor om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
Daarbij wordt verder de intentie geuit om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen: Stad Ieper, OCMW Ieper en AGB Vauban, om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen en de onderlinge solidariteit te laten spelen.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS, zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS. De nodige kredieten zijn en worden voorzien in de meerjarenplanning.
Voormelde intentieverklaring van het CBS, VB en de raad van bestuur van AGB Vauban en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 11 maart 2022 besproken. Deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: voor akkoord.
Bij toetreding tot OFP PROLOCUS kan een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en moet de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur goedkeuren.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS. De nodige kredieten zijn en worden voorzien in de meerjarenplanning.
Op basis van bovenstaande overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: Kennis te nemen van en in te stemmen met:
Kennis te nemen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Artikel 2: met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3: in te stemmen met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4: dat de pensioentoezegging 3% bedraagt van het pensioengevend loon.
Artikel 5: dat het bestuur samen met OCMW Ieper en met AGB VAUBAN een zogenaamde MIPS-groep vormt.
Artikel 6: de voorzitter van de Raad en de algemeen directeur te machtigen om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, o.a. artikel 48.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Op 31.12.2022 loopt de huidige hospitalisatieverzekering bij AXA Belgium ten einde. Vanaf 01.01.2023 dient een nieuwe hospitalisatieverzekering te worden afgesloten.
Meerdere stads- en gemeentebesturen en aanverwante entiteiten uit de Westhoek hebben hun interesse geuit om zich aan te sluiten bij de overheidsopdracht die de stad Ieper in dit kader zal uitschrijven. Gezamenlijk aanbesteden kan leiden tot het bekomen van gunstiger voorwaarden op de markt, het is ook kostenefficiënter en administratief eenvoudiger.
Concreet zal de stad Ieper een occasionele gezamenlijke overheidsopdracht uitschrijven.
Om te vermijden dat elk deelnemend bestuur elke beslissing apart dient goed te keuren, wat tot een aanzienlijk lang besluitvormingsproces zou leiden, wordt gevraagd dat elk deelnemend bestuur de stad Ieper machtigt:
- om in zijn/haar naam en voor zijn/haar rekening de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht vast te stellen;
- om in zijn/haar naam en voor zijn/haar rekening de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen inzake gunning.
Dienaangaande werd een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: Zijn goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst houdende de gezamenlijke overheidsopdracht "Hospitalisatieverzekering 2023 - 2026" met meerdere stads- en gemeentebesturen en aanverwante entiteiten uit de Westhoek hebben hun interesse geuit om zich aan te sluiten bij de overheidsopdracht.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 56 en 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn navolgende wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening, artikel 4. De voorzitter brengt over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de commissie. Het verslag heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgende jaar.
Besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code.
Tijdens de vergadering van 8 maart 2022 heeft de GECORO het jaarverslag over de werking van de GECORO, de door de GECORO verrichte activiteiten en het beheer van de werkingsmiddelen tijdens het kalenderjaar 2021 besproken en goedgekeurd. Het jaarverslag 2021 van de GECORO bevat zes hoofdstukken:
1. Vergaderingen en behandelde agendapunten
2. Uitgebrachte adviezen
3. Aanwezigheden
4. Werking GECORO
5. Opleiding en studiedag
6. Werkingsmiddelen.
De verslagen en de adviezen van de GECORO zijn raadpleegbaar op het Extranet Raadsleden (documentdeelplatform voor raadsleden).
De voorzitter van de GECORO moet over o.a. het beheer van de werkingsmiddelen verslag uitbrengen aan de gemeenteraad.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad neemt kennis van het bij dit besluit gevoegde jaarverslag 2021 over de werking van de GECORO, de door de GECORO verrichte activiteiten en het beheer van de werkingsmiddelen tijdens het kalenderjaar 2021.
Op regelmatige tijdstippen duiken berichten en foto’s van zwerfvuil en sluikstorten op in de pers of op sociale media. Het blijft een sliuipend probleem. Sluikstorten en zwerfvuil blijft een doorn in het oog van de Ieperlingen. Bovendien trekt zulk afval bijkomend afval aan. Gelukkig zijn er veel “mooimakers” op stap, worden opruimacties georganiseerd maar dit zijn uiteindelijk allemaal maar doekjes tegen het bloeden.
De problematiek vraagt een kordater ingrijpen van het stadsbestuur. Enerzijds door het afval zo snel mogelijk op te ruimen en anderzijds door wie afval illegaal stort of achteloos wegwerpt, te beboeten.
Zwerfvuil en sluikstort opruimen vraagt inzet van personeel en materiaal en dus van financiële middelen. De maatschappelijke kost van sluikstorten is relatief groot voor een vorm van overlast die veel mensen stoort.
Daarom deze vragen:
- Hoeveel meldingen van sluikstorten kwamen er binnen in 2021?
- Hoeveel boetes werden er uitgeschreven voor sluikstorten in 2021?
- Hoeveel kilogram/ton sluikstort werd er in 2021 in Ieper geruimd?
- Hoeveel kilogram/ton zwerfvuil werd er in 2021 in Ieper geruimd?
- Wat is de totaal geraamde kostprijs van deze opruimacties?
- Worden bijkomende mobiele camera’s overwogen in de strijd tegen sluikstorten?
Naar het schijnt bestaan er plannen om in de huidige Ieperse kazerne een museum in te richten van tanks, pantservoertuigen en artillerie, op initiatief van het War Heritage Institute. Uiteraard is deze instelling vrij om musea in te richten waar zij dit wil. Maar vooral de plannen om dit zogenaamde museum ook voor ‘dynamische demonstraties’ open te stellen maken ons zorgen. Dit betekent namelijk dat scholen, groepen en individuen zullen uitgenodigd worden om plaats te nemen in dat tuig en er desnoods ook een ritje mee te maken. Dit is een nieuwe stap in de banalisering van het oorlogsgebeuren in de geesten van de mensen. Reeds jaren hebben wij in Vredesstad Ieper de re-enactment activiteiten negatief benaderd omdat ze indruisen tegen de waarden, die onze stad als vroegere martelaarsstad verdedigt.
Dit zogenaamde ‘belevingsmuseum’ druist in tegen alles waar Ieper Vredesstad voor staat. De educatieve dienst van het IFFM probeert al jaren om de talrijke jongerengroepen, die het museum bezoeken, te overtuigen van wat een oorlog kan teweegbrengen, van het gevaar van een oorlog en de tragedies voor de mensen die het ondergaan (en de oorlog in Oekraïne toont elke dag dat deze boodschap geenszins overbodig is).
Ondertussen zullen één kilometer verder jongeren de kans geboden worden om in tanks en pantservoertuigen van het leger plaats te nemen om er een ritje mee te maken. Er moet namelijk beleving zijn in een belevingsmuseum. Veel groter kan de banalisering van het oorlogsgebeuren niet meer worden. En het is niet onwaarschijnlijk dat scholen met een beperkt schoolreisbudget kiezen voor het gemakkelijke soldaatje-spelen met tanks boven het moeilijkere IFFM-bezoek en de vredeseducatie, die ermee gepaard gaat. Als de toeristische dienst dit tankmuseum in zijn publicaties zal promoten zal ze de concurrentie zélf organiseren tegen een museum, waarin ze zélf in heeft geïnvesteerd, in mensen en in middelen.
Dit druist in tegen de filosofie van het museum, dat in heel de wereld als een voorbeeld wordt geprezen van hoe men met de oorlogsherinnering omgaat. De plannen van het War Heritage Institute staan daar haaks op.
We hebben het nog niet gehad over de mogelijke geluidsoverlast in de naburige wijken wanneer op kazernegrond groepen duchtig met de tanks aan het ‘beleven’ zijn.
Ik heb enkele vragen aan het bestuur:
- Is het stadsbestuur al officieel op de hoogte gebracht van deze plannen?
- Zo ja, welk is de houding die het stadsbestuur al heeft aangenomen of zal aannemen tegenover deze plannen?
- Zal het stadsbestuur kwaliteitseisen stellen aan de inrichters betreffende inhoud, geluidsoverlast en educatieve waarde?
- Is de dienst voor Toerisme van plan om dit tankmuseum in zijn globaal toeristisch aanbod op te nemen?
- Kan het stadsbestuur zijn engagement bevestigen dat het zich verder 100% zal inspannen om voldoende middelen te investeren in het eigen IFFM, dat er met veel menselijke inzet en beperkte financiële middelen in slaagt om telkens weer toonaangevend te zijn op het vlak van vredeseducatie? (de tentoonstelling over de oorlog in het Midden Oosten is daar het recentste bewijs van)
Na 2 moeilijke jaren voor onze stad zou 2022 wel eens het jaar van de herstart kunnen worden. Iedereen voelt de lentekriebels, iedereen begint terug in betere tijden geloven. De mensen komen weer buiten, de handelaars maken lente-etalages, de Ieperse horeca maken hun terrassen klaar, touroperators doen hun best om Ieper terug te promoten en met hun bussen terug te keren naar onze mooie stad.
Iedereen loopt stilletjes aan warm. Maar wij vragen ons af: is het Ieperse stadsbestuur hier klaar voor?
Vorig jaar bracht raadslid Desomer hier nog een interpellatie over met hele goeie ideeën maar daar werd door jullie heel weinig tot niks meegedaan.
Daarom vanuit CD&V geen voorstellen dit jaar (u kan die van vorig jaar gerust nog eens ter hand nemen) maar we hebben wel wat vragen over de herstart van het seizoen, zowel voor de Ieperling als voor de toeristen:
1) Hoe zit het met het terrassenreglement?
- Is 01/04/2022 haalbaar en zal tegen die datum iedereen klaar zijn en nog belangrijker in regel zijn met het reglement?
- Vorige maand kwamen we tussen over het ongedierte. Werd hier ondertussen gevolg aan gegeven en werd er overal gereinigd onder de terrassen?
2) Vorige week konden we een 37 touroperators verwelkomen in onze stad. Op hetzelfde moment was er ook de eerste Engelse school die Ieper bezocht. Al snel was duidelijk dat er een probleem was met de bussen. Niemand was op de hoogte waar ze met hun bus terecht moesten.
- Komen er borden voor de bussen om duidelijk te maken hoe ze bij het goederenstation terecht kunnen.
- Hoe komt het dat geen rekening werd gehouden met de baggerwerken en dat de Leopold III-laan werd afgesloten en geen alternatief was voorzien voor de bussen met uitzondering van de 2 parkeerplaatsen in de Kauwekijnstraat?
- Komen er zoals we al eens hebben aangekaart extra voorzieningen voor de bussen aan het goederenstation? (water, vuilnisbakken, toilet voor chauffeurs)
3) Spijtig genoeg werd de Kattenstoet voor dit jaar geannuleerd. We kunnen er over discussiëren of dit al dan niet te vroeg werd beslist maar des te jammer is het dat de meerderheid beslist heeft om helemaal niets te voorzien het tweede weekend van mei
- Waarom werden de Kattenkronkels waar vorig jaar werd in geïnvesteerd en waar veel mensen hun energie en tijd hebben ingestoken niet gebruikt als alternatief?
Zoals beloofd stellen we onze vraag over de herinrichting dorpskern Boezinge opnieuw. Volgens de schepen zou de opdracht op 21 maart 2022 worden toegewezen. Graag vernemen we wie de aannemer wordt en tegen welke prijs de opdracht werd gegund. Hoe ziet u de timing?
Ondertussen blijft het ook stil rond de herinrichting van Vlamertinge-dorp. Wat is daar de stand van zaken?
In het najaar van vorig jaar had ik via een schriftelijke vraag melding gedaan over de toestand van het speelpleintje in Sint-Jan. Het speelpleintje, dat weliswaar weggedoken ligt achter het OC, lag er toen slordig bij. Het groen kon weleens een onderhoudsbeurt gebruiken en de speeltuigen stonden er afgeleefd en kleurloos bij.
Ik kreeg in oktober het antwoord dat het groenonderhoud ondertussen werd uitgevoerd en dat het verven van het combitoestel ingepland staat.
Nu de lente de intrede heeft gedaan, hoop ik dat die plannen nu effectief snel uitgevoerd zullen worden.
Het is misschien de ideale gelegenheid om eens te kijken of daar geen extra toestel geplaatst kan worden gelet op het feit dat aan de overkant van de straat een basisschool gevestigd is en er in de wijken in de buurt geen speelpleintje is…
Begin februari lazen we dat de laatste watertoren van Ieper te koop staat. De Watergroep wou de toren verpatsen per opbod. Een betrekkelijk laag minimumbedrag voor een constructie die 100 jaar oud is.
De inventaris voor onroerend erfgoed, sprak een vastgesteld bouwkundig erfgoed uit. Bovendien staat deze toren zonevreemd voor bewoning in agrarisch gebied. In februari lazen we dan ook, bij sloop mag er niet herbouwd worden, en kort later ook:”slopen mag niet”, enkel verbouwen tot een woning of een vakantiewoning kan.
Ondertussen is de verkoop rond, en horen we dat een projectontwikkelaar dit heeft opgekocht. We lezen dat er intenties zijn om er 2 of 3 lofts in onder te brengen, en daar stellen we ons vragen bij:
Hoever kan de bestemmingswijziging gaan naar aantal woonentiteiten? Wat met te voorziene parking? Hoever staat het stadsbestuur open voor een bestemmingswijziging tot eventueel 3 lofts?
Kunnen hier zo maar vensters gestoken worden in de kuip bovenin? Wat met de inkijk bij de naaste buur?
Het uitwendig zicht zal volgens erfgoed moeten behouden blijven. Kunnen extra vensters dan wel? De kwaliteitskamer valt soms over details bij beglazing en hier kunnen er zomaar vensters geplaatst worden?
Hoever gaat het stadsbestuur mee in het verhaal van de bouwpromotor? We hebben weet over enkele gelijkaardige precedenten, maar die stonden dan ook in woonzones.
Verwijzingsdocumenten.
Ontslag dd. 22.11.2021 plaatsvervangend vertegenwoordiger maatschappelijke geleding sector milieu- en natuurverenigingen Stubbe Laurens.
Voordracht dd. 24 februari 2022 nieuwe plaatsvervangende vertegenwoordiger van de maatschappelijke geleding milieu- en natuurverenigingen Venus Danny.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 56 en 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn navolgende wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening ((verv. BVR 7 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2019)]
Besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de Vlaamse, provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 3 juli 2009 (Belgisch Staatblad 25 augustus 2009).
Decreet van 4 april 2014 houdende de wijziging van diverse decreten met betrekking tot de ruimtelijke ordening en het grond- en pandenbeleid (B.S. 15 april 2014).
Bevoegdheid
Artikel 1.3.3. §3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening - afdeling 3. de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening – stelt dat de gemeenteraad de voorzitter, de effectieve leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris benoemt.
Ingevolge het decreet van 4 april 2014 houdende de wijziging van diverse decreten met betrekking tot de ruimtelijke ordening en het grond- en pandenbeleid (B.S. 15 april 2014) is het goedkeuringstoezicht op de samenstelling en de benoeming van de GECORO afgeschaft.
Voortaan treedt de nieuwe GECORO aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn vermeld in artikel 255, § 1 van het Gemeentedecreet is verstreken.
Deze beslissingen vallen voortaan dus onder het algemeen bestuurlijk toezicht.
A. Huidige samenstelling GECORO
De huidige samenstelling van de GECORO werd door de Gemeenteraad van 28 januari 2019 goedgekeurd.
In deze samenstelling zijn 11 mandaten ter beschikking gesteld voor de diverse maatschappelijke geledingen
De leden werden benoemd door de Gemeenteraad in zitting van 4 november 2019.
De benoeming van de leden voor de sector handelaars (UNIZO) werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 6 september 2021.
De benoeming van de leden voor de sector werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van handelaars of landbouwers (VOKA) werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 6 december 2021.
Voorliggende wijziging behelst de wijziging van het plaatsvervangend lid voor de sector milieu- en natuurverenigingen.
B. Vraag tot wijziging van de samenstelling van de GECORO voor de maatschappelijke geleding sector milieu- en natuurverenigingen
Voor de sector milieu- en natuurverenigingen werden volgende leden aangesteld en benoemd.
| MAATSCHAPPELIJKE GELEDINGEN |
EFFECTIEF LID |
|
PLAATSVERVANGEND LID |
|
| sector milieu- en natuurverenigingen |
De heer |
Man |
De heer |
man |
Plaatsvervangend lid Stubbe Laurens heeft zijn ontslag ingediend.
De sector dient een nieuwe voordracht in als plaatsvervangend lid.
| MAATSCHAPPELIJKE GELEDINGEN |
PLAATSVERVANGEND LID |
| Milieu- en Natuurverenigingen |
De heer |
Volgende motivatie wordt gegeven:
| GECORO – plaatsvervangende voordracht |
Venus Danny |
Motivering voor het mandaat in de GECORO: |
C. Beraadslaging over de ingediende kandidatuur van de maatschappelijke geleding sector milieu- en natuurverenigingen
De kandidatuur kan gunstig beoordeeld worden.
D. Toetsing van de nieuwe voordrachten aan de man-vrouwverhouding
Artikel 304 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 over de geslachtsverhouding stelt dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, van hetzelfde geslacht is.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur Stelt dat het 2/3-quotum van toepassing is op de effectieve leden van de GECORO.
Effectieve leden (17 mandaten)
| Maatschappelijke gedingen (11 mandaten) |
man |
7 |
vrouw |
5 |
| Deskundigen (6 mandaten incl. de voorzitter) |
man |
4 |
vrouw |
2 |
| Totaal |
man |
11 |
vrouw |
6 |
| Man-vrouwverhouding: |
2/3 verhouding is behaald |
|||
Plaatsvervangende leden (16 mandaten – geen plaatsvervanger voor de voorzitter)
| Maatschappelijke gedingen (11 mandaten) |
man |
6 |
vrouw |
4 |
| Deskundigen (5 mandaten) |
man |
4 |
vrouw |
1 |
| Totaal |
man |
10 |
vrouw |
5 |
| Man-vrouwverhouding: |
2/3 verhouding is behaald |
|||
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen beslist de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: het ontslag van de heer Stubbe Laurens als plaatsvervangend lid voor de maatschappelijke geleding Milieu- en Natuurverenigingen te aanvaarden.
Artikel 2: de voordracht van de heer Venus Danny als nieuw plaatsvervangend lid voor de sector milieu- en natuurverenigingen te aanvaarden.
Artikel 3: de heer Venus Danny als nieuw plaatsvervangend lid voor de sector milieu- en natuurverenigingen te benoemen.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Ann-Sophie Himpe
Voorzitter