Terug
Gepubliceerd op 06/02/2024

Notulen  Raad Maatschappelijk Welzijn

ma 04/12/2023 - 21:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
Verontschuldigd: Edouard Wallays, Hans Feys
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen vorige zitting.

      Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
      Verontschuldigd: Edouard Wallays, Hans Feys
      Juridische grond en bevoegdheid

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      Feiten, context en argumentatie

      De notulen van de raad van 6 november 2023 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

       

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 20 ja stemmen en 9 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Dehaerne) de notulen van 6 november 2023 goed te keuren

  • Openbaar

    • Juridische Zaken

      • Satelliet.K - Belle Godshuis - verhuur expositieruimte - retributiereglement: goedkeuring.

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Edouard Wallays, Hans Feys
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn. 

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De tentoonstellingsruimte van Satelliet.K, gevestigd in de voormalige kapel van het Belle Godshuis, kan in gebruik gegeven worden. Desgewenst kunnen gebruikers de raadzaal van het Belle Godshuis eveneens huren maar dit kan enkel voor activiteiten in het kader van lopende tentoonstellingen en wordt tegelijk aangevraagd met het gebruik van de tentoonstellingsruimte.

        Een ontwerp van retributiereglement werd opgesteld.

        Het gebruik van de exporuimte kan per week en minimaal voor één week en maximaal voor drie weken worden aangevraagd. De raadzaal kan gehuurd worden per dag, per week of voor een periode gelijk aan de huurperiode van de tentoonstellingsruimte.

        Gebruikers worden naar analogie van het reglement tot het vaststellen van de voorwaarden en het innen van retributies bij gebruik van stedelijke infrastructuur de Stadsschouwburg en Het Perron, beheerd door het Cultuurcentrum Het Perron-ACCI vzw onderverdeeld in vier categorieën:

        Categorie A:  Stadsbestuur Ieper, OCMW Ieper en hun (verzelfstandigde) entiteiten, Ieperse stedelijke adviesraden en organisatoren van activiteiten met provinciale of nationale uitstraling die de toelating van het Stadsbestuur Ieper krijgen.

        Categorie B: Ieperse beeldende kunstenaars of curatoren, Ieperse erkende verenigingen, Ieperse openbare diensten, Ieperse onderwijsinstellingen, huurders atelier Satelliet.K en Ieperse politieke partijen

        Categorie C: Niet-Ieperse beeldende kunstenaars of curatoren, Ieperse niet-erkende verenigingen, niet-Ieperse verenigingen en niet-Ieperse openbare diensten

        Categorie D: Rechtspersonen met winstoogmerk

        Erkende verenigingen zijn lid van een Ieperse stedelijke adviesraad of rechtstreeks erkend door het College van Burgemeester en Schepenen of Vast Bureau.

        Naargelang de categorie waartoe de aanvrager behoort, verschilt de periode waarin men het gebruik kan aanvragen alsook het toegepaste tarief.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad voor maatschappelijk welzijn met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: Er wordt een retributie gevestigd op het gebruik van de ruimtes zoals vermeld in artikel 2 van dit reglement gevestigd in het Belle Godshuis,  Rijselstraat 38, 8900 Ieper.

        Artikel 2: De bepalingen van dit reglement gelden voor de volgende lokalen en zalen:

        • Tentoonstellingsruimte (Kapel van het Belle Godshuis)
        • Raadzaal van het Belle Godshuis

        Artikel 3: De in artikel 2 vermelden ruimtes worden ingezet ter ondersteuning van de Beeldende Kunsten en beeldende kunstenaars als ruimte om te creëren, tonen en ontmoeten of voor informatieve tentoonstellingen.

        Artikel 4: Voor elke zaal zijn er specifieke mogelijkheden en beperkingen wat betreft gebruik. Deze worden bepaald in het huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement kan bijgestuurd worden om de goede werking van Satelliet.K en haar doelstellingen maximaal te garanderen. Gebruikers worden daarvan tijdig verwittigd.

        Artikel 5: Onverminderd de bepalingen in artikel 3 en 4 gelden volgende beperkingen:

        5.1: De Tentoonstellingsruimte kan enkel gebruikt worden voor tentoonstellingen. Andere activiteiten kunnen er plaatsvinden als nevenactiviteiten binnen het kader van lopende tentoonstellingen.

        5.2: de Raadzaal kan enkel gebruikt worden voor activiteiten in het kader van lopende tentoonstellingen en wordt tegelijk aangevraagd met de Tentoonstellingsruimte.

        Uitzondering wordt verleend voor plechtigheden in organisatie van de stad. Activiteiten in de raadzaal dienen rekening te houden met en compatibel te zijn met het beschermd karakter van de raadzaal.

        5.3: Publieke activiteiten moeten eindigen om 01.00 uur 's nachts.

        5.4: Mits gemotiveerde aanvraag kan het vast bureau uitzonderlijk zijn instemming verlenen met het gebruik van de tentoonstellingsruimte en/of de raadzaal voor andere doeleinden dan de in artikel 5.1 en 5.2 vermelde en voor een afwijkende termijn dan deze bepaald in artikel 6.

        Artikel 6: Door de eigenaar wordt gestreefd naar een maximaal gebruik van de ruimtes door de verhuurperiodes zo veel mogelijk op elkaar te laten aansluiten.

        De tentoonstellingsruimte kan gehuurd worden per week en voor een periode van minimum 1 week en maximum drie weken startend op de woensdag en eindigend op de dinsdag. De maximumperiode van drie weken kan verlengd worden met 1 week als de kalender dit toelaat.

        De raadzaal kan gehuurd worden per dag, per week of voor een periode gelijk aan de huurperiode van de tentoonstellingsruimte.

        Artikel 7: De gebruiker moet zich houden aan de voorschriften inzake openbare veiligheid, openbare orde, brandveiligheid en alle andere regelgeving die van toepassing is in openbare gebouwen. De gebruiker zal bovendien alle vigerende wetten en alle decretale en reglementaire voorschriften respecteren en naleven.

        Artikel 8: De infrastructuur wordt geacht op orde te staan voor gebruik. Eventuele opmerkingen moeten voor de ingebruikname gemeld worden. De gebruiker moet zelf instaan voor het klaarzetten van de zaal. Er wordt geen technische ondersteuning voorzien door de beheerder. De gebruiker wordt geacht de infrastructuur te gebruiken als een normaal voorzichtig persoon. Van de gebruiker wordt verwacht dat hij toezicht houdt op het rationeel gebruik van energie tijdens het gebruik. De gebruiker moet de infrastructuur na gebruik in de oorspronkelijke staat achterlaten en grondig reinigen. Afval moet door de gebruiker meegenomen worden. Indien de infrastructuur niet in behoorlijke staat achtergelaten wordt, zullen de gemaakte kosten voor de schoonmaak door de Stad Ieper gefactureerd worden aan de gebruiker (met een minimum van 100 euro). Dit alles wordt nader bepaald in het huishoudelijk reglement.

        Artikel 9: De eigenaar heeft voor deze infrastructuur een verzekering tegen brand met afstand van verhaal en een verzekering voor haar algemene en objectieve burgerlijke aansprakelijkheid. De gebruiker zal zelf instaan voor eventuele andere verzekeringen, rekening houdende met zijn aansprakelijkheden en risico’s.

        Artikel 10: Gebruikers worden onderverdeeld in verschillende categorieën:

        Categorie A:  Stadsbestuur Ieper, OCMW Ieper en hun (verzelfstandigde) entiteiten, Ieperse stedelijke adviesraden en organisatoren van activiteiten met provinciale of nationale uitstraling die de toelating van het Stadsbestuur Ieper krijgen.

        Categorie B: Ieperse beeldende kunstenaars of curatoren, Ieperse erkende verenigingen, Ieperse openbare diensten, Ieperse onderwijsinstellingen, huurders atelier Satelliet.K en Ieperse politieke partijen

        Categorie C: Niet-Ieperse beeldende kunstenaars of curatoren, Ieperse niet-erkende verenigingen, niet-Ieperse verenigingen en niet-Ieperse openbare diensten

        Categorie D: Rechtspersonen met winstoogmerk.

        Erkende verenigingen zijn lid van een Ieperse stedelijke adviesraad of rechtstreeks erkend door het College van Burgemeester en Schepenen of Vast Bureau.

        Artikel 11: Het tijdstip waarop het gebruik ten vroegste aangevraagd kan worden, varieert naargelang de categorie tot dewelke de aanvrager behoort. Steeds wordt voorrang gegeven aan de activiteiten georganiseerd door de stad / het OCMW Ieper  of één van de  verzelfstandigde entiteiten.

         

        Tentoonstellingsruimte

        Raadzaal

        Gebruiker Cat A

        onbeperkt

        onbeperkt

        Gebruiker Cat B

        Vanaf 18 maanden voor gebruik

        Vanaf 18 maanden voor gebruik

        Gebruiker Cat C

        Vanaf 12 maanden voor gebruik

        Vanaf 12 maanden voor gebruik

        Gebruiker Cat D

        Vanaf 8 maanden voor gebruik

        Vanaf 8 maanden voor gebruik

        Artikel 12: De gebruiker moet steeds de organisator zijn en de aangevraagde activiteit moet overeenkomen met de effectief georganiseerde activiteit.

        Artikel 13: De aanvraag voor het gebruik van deze ruimtes wordt gericht aan de dienst patrimonium van stad Ieper, die de aanvraag agendeert op de agenda van het bevoegde bestuursorgaan en de aanvrager nadien van de beslissing op de hoogte brengt. 

        Artikel 14: Een aanvraag is maar geldig indien ze gesteld wordt binnen de vooraf bepaalde aanvraagperiodes, binnen de voorwaarden van dit reglement en indien ze compatibel is met de specifieke mogelijkheden en beperkingen van de aangevraagde zaal.

        Artikel 15: De geldige aanvraag die eerst werd ingediend krijgt voorrang op eventuele latere geldige aanvragen.

        Artikel 16: De gebruiker kan een optie aanvragen voor één periode voor zover dit niet de algemene werking verstoort. Indien de gebruiker de gevraagde optie na 1 week niet heeft bevestigd, vervalt de optie.

        Artikel 17: Indien een activiteit door de gebruiker op eigen initiatief wordt afgelast, moet deze de dienst patrimonium onmiddellijk en minstens 3 maanden op voorhand telefonisch en  schriftelijk of per mail op de hoogte stellen, zo niet wordt de voorziene huurprijs toch aangerekend. Bij overmacht (staking, ziekte van artiest/spreker, …) wordt niets aangerekend.

        Artikel 18: In geval van overmacht (natuurrampen, brand, staking, enz.) of wegens wettige redenen (verkiezingen, opeising door hogere overheden) vervalt de huurovereenkomst zonder dat de gebruiker enige aanspraak kan maken op schadevergoeding.

        Artikel 19: Voor het gebruik van de ruimtes worden de volgende huurprijzen aangerekend:

        Gebruikers categorie

         

        A

        B

        C

        D

        Tentoonstellingsruimte

        prijs 3 weken

        gratis

        250

        350

        500

         

        Prijs per week of 1 week verlenging

        gratis

        85

        120

        170

        Raadzaal

        dagprijs

        gratis

        10

        20

        40

         

        prijs 3 weken i.k.v. expo

        gratis

        50

        70

        100

         

        Prijs per week of 1 week verlenging

        gratis

         20

        30

        60

        Artikel 20: De betaling gebeurt ten laatste 30 dagen na ontvangst van de factuur. In geval betalingsherinneringen wordt een administratieve kost van 10,00 euro aangerekend.

        Artikel 21: Reductie voor activiteiten voor een goed doel:

        Het vast bureau kan afwijken van het tarief voor een activiteit ten voordele van een goed doel, indien de actie kadert in een algemeen aanvaard nationaal initiatief en/of evenwaardig gedragen door minstens drie lokale verenigingen, openbare diensten of bedrijven.

        Artikel 22: Alle vergoedingen verbonden met het gebruik van de infrastructuur worden gefactureerd aan de aanvragende persoon of organisatie.

        Artikel 23: Voor alle schade, verlies of ontvreemding ten nadele van de eigenaar wordt de gebruiker die op het ogenblik van de schade, verlies of ontvreemding de betreffende lokalen gebruikt(e) aansprakelijk gesteld.

        Artikel 24:

        Bij niet-naleving van het reglement wordt een boete aangerekend van 100 euro naast en bovenop de vergoeding van de eventueel aangerichte schade.

        De gebruiker en organisator worden gedurende twee jaar uitgesloten van gebruik van de ruimtes in de volgende situaties:

        -       In geval van wanbetaling

        -       Indien de gebruiker en de aangevraagde activiteit niet overeenstemt met de feitelijke organisator en de effectief georganiseerde activiteit

        Artikel 25: Indien er geschillen rijzen i.v.m. de uitbating van een zaal, is de dienst patrimonium aangewezen om deze te onderzoeken waarna een gemotiveerd antwoord wordt gegeven aan de betrokken partijen.

        Artikel 26: Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van dit reglement. 

        Artikel 27: Dit reglement is van toepassing op aanvragen vanaf 01.01.2024.

        Artikel 28:  Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.

  • Mededelingen

    • Mededelingen.

      Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
      Verontschuldigd: Edouard Wallays, Hans Feys

Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter