Terug
Gepubliceerd op 09/02/2022

Notulen  Raad Maatschappelijk Welzijn

ma 06/12/2021 - 21:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
Verontschuldigd: Isabelle Duquesne
  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring notulen vorige zitting.

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Isabelle Duquesne
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de raad van 8 november 2021 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen de notulen van 8 november 2021 goed te keuren

      • Digitale gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Isabelle Duquesne
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 56 en 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID 19 te beperken.

        De richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur  betreffende vergaderingen van de lokale bestuursorganen tijdens de coronacrisis.

        Feiten, context en argumentatie

        Gezien de Coronacrisis kan volgens de laatste richtlijnen van de Vlaamse overheid een gemeenteraad/raad maatschappelijk welzijn digitaal plaatsvinden mits naleving van een aantal voorwaarden:

        1. De wijze van vergaderen (digitaal) en de motivering (gezondheidssituatie) wordt vastgelegd in een burgemeestersbesluit op grond van artikels 134, §1 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.
        2. De digitale gemeenteraad moet openbaar te volgen zijn via een audiovisuele livestream. Een audiostream volstaat niet om aan de openbaarheid te voldoen. De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de livestream.
        3. De procedure voor geheime stemming moet aan de noodzakelijke democratische voorwaarden voldoen.

        De burgemeester heeft bij besluit van 26 november 2021 beslist dat de gemeenteraad en raad maatschappelijk welzijn van de stad Ieper op 6 december 2021 omwille van dwingende redenen voor de volksgezondheid in het kader van de coronacrisis uitzonderlijk zal plaatsvinden achter gesloten deuren. Daarbij wordt door de burgemeester aan de raadsleden voorgesteld om voor deze geplande zitting in te gaan op de mogelijkheid die geboden werd om digitaal te vergaderen.  Hierdoor kunnen de raadsleden zich aan de regels van onder andere social distancing houden.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen akkoord te gaan met de voorgestelde werkwijze waarbij de gemeenteraad en raad maatschappelijk welzijn digitaal worden georganiseerd.

      • Vervanging leden Bijzonder comité voor de sociale dienst - onderzoek geloofsbrieven van de opvolgers.

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Isabelle Duquesne
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en artikelen 87,88, 92,93, 94 en 96 betreffende de organisatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Met mail van 9 november 2021 deelt de heer Steve Mesure mee ontslag te nemen als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst.  Hij stelt zijn mandaat ter beschikking vanaf 1 januari 2022.  Hij was voorgedragen op basis van de lijstenverbinding tussen Open Ieper en Sp.a, thans Vooruit.

        In zitting van de Raad Maatschappelijk Welzijn van 7 januari 2019 werd de heer Marc Clabau verkozen tot effectief lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst.  Zijn mandaat eindigt op 31 december 2021.  Hij was voorgedragen op basis van de lijstenverbinding tussen Open Ieper en Sp.a, thans Vooruit.

        In zitting van de Raad Maatschappelijk Welzijn van 7 januari 2019 werd de heer Alain Vansevenant verkozen tot effectief lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst. Zijn mandaat eindigt op 31 december 2021.  Hij zetelt voor de fractie N-VA.  De heer Ben Glorieux werd aangeduid als zijn opvolger.

         

        Op basis van de lijstenverbinding tussen Open Ieper en Vooruit werd een nieuwe voordrachtsakte ingediend met kandidaat-leden voor de beschikbare plaatsen in het Bijzonder Comité Sociale Dienst. Het betreft de heren Kjell Declercq en Wim Vandamme.

        De heer Kjell Declercq liet op 17 november 2021 weten het mandaat op te nemen.

        De heer Kjell Declercq, geboren te Oostende op 11 augustus 1976, wonende te 8900 Ieper, Kalfvaart 24/2a, is noch door veroordeling, noch door ambtsuitoefening, noch door verwantschap onverkiesbaar volgens art. 58 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van betrokkene door de raad, zoals voorgeschreven in het decreet lokaal bestuur, blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Daarbij heeft hij verklaard zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.

         

        De heer Wim Vandamme laat met mail van 19 november 2021 weten het mandaat op te nemen.

        De heer Wim Vandamme, geboren te Roeselare op 16 februari 1976, wonende te 8900 Ieper, Hovelandpark 36, is noch door veroordeling, noch door ambtsuitoefening, noch door verwantschap onverkiesbaar volgens art. 58 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van betrokkene door de raad, zoals voorgeschreven in het decreet lokaal bestuur, blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Daarbij heeft hij verklaard zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.

         

        De heer Ben Glorieux laat met mail van 19 november 2021 weten het mandaat op te nemen.

        De heer Ben Glorieux, geboren te Poperinge op 6 maart 1985, wonende te 8906 Ieper Elverdinge, Boezingestraat 178, is noch door veroordeling, noch door ambtsuitoefening, noch door verwantschap onverkiesbaar volgens art. 58 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van betrokkene door de raad, zoals voorgeschreven in het decreet lokaal bestuur, blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Daarbij heeft hij verklaard zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 28 ja stemmen en 2 onthoudingen :

        Artikel 1: Kennis te nemen van de aanvaarding van het mandaat van lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst door de heren Kjell Declercq, Wim Vandamme en Ben Glorieux. 

         Artikel 2: De geloofsbrieven van betrokkenen te hebben onderzocht en deze goed te keuren.

        Artikel 3: De de heren Kjell Declercq, Wim Vandamme en Ben Glorieux uit te nodigen de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

    • Patrimonium

      • Verkoop wandeldreef Vlamertinge aan ANB: ter goedkeuring.

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Isabelle Duquesne
        Voorgeschiedenis

        In zitting van 1 april 2019 stemde de Raad voor Maatschappelijk Welzijn in met de realisatie van een nieuwe wandeldreef vanuit Vlamertinge naar de Galgebossen op grond van het OCMW en bestaande sentier nr. 25. 

        In de zitting  van 30 augustus 2021 besloot het vast bureau om principieel akkoord te gaan met de verkoop aan het Agentschap Natuur en Bos van het gedeelte van de wandeldreef dat de dorpskern van Vlamertinge met de Galgebossen verbindt dat zich op de eigendom van het O.C.M.W. Ieper bevindt, in totaal 92a 29ca groot, aan een prijs van 55.755,00 EUR, onder de opschortende voorwaarde dat pachter Marnix Fleurbaey afstand doet van zijn pachtrecht en recht van voorkoop op een klein gedeelte van deze wandeldreef.

        In de zitting van 25 oktober 2021 besloot het vast bureau akkoord te gaan met de pachtverzaking en de voorwaarden die de pachter hieraan koppelt.

        Juridische grond en bevoegdheid

        het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 84, betreffende de bevoegdheden van het Vast Bureau.

        de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Landmeter Harm Boutte maakte op 03.03.2020 een metingsplan op van het voorwerp van de verkoop.

        De wandeldreef kan overeenkomstig de meting worden opgedeeld in drie delen:
        - Lot 5, voorheen kadastraal gekend als Ieper, 12e afdeling, sectie A, nummers 424-ex, 251B-ex, 252/02A-ex, 254-ex, 253-ex, 255-ex, 256-ex, 257-ex, 266-ex, 265-ex, 261-ex, 262C-ex, 304A-ex, met nieuw gereserveerd nummer 614D, is 87a06ca groot.
        - Lot 6, voorheen kadastraal gekend als Ieper, 12e afdeling, sectie A, nummer 304B-ex, met nieuw gereserveerd nummer 304D, is 4a29ca groot.
        - Het laatste strookje lot 1, gelegen op de percelen voorheen kadastraal gekend als Ieper, 11e afdeling, sectie B, nummers 248A-ex en 256-ex, met nieuw perceelsidentificatienummer 858A P0000, is 94ca groot. Dit strookje was in pacht van de heer Marnix Fleurbaey. De pachtverzaking werd ondertekend op 26.10.2021.

        De wandeldreef is in zijn totaliteit 92a29ca groot. 

        De totale verkoopwaarde voor deze 92a29ca grote wandeldreef komt volgens schattingsverslag dd.24.01.2020 van mevr. Lieve Verfaillie van de dienst Vastgoedtransacties op een bedrag van 55.755 euro. 

        Deze onderhandse verkoop kan gebeuren om redenen van algemeen nut aan Agentschap Natuur en Bos, Jacob Van Maerlantgebouw, Koning Albert I-laan 1/2 bus 74 te 8200 Brugge.

        De dienst Vastgoedtransacties wordt aangesteld.

        De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad voor maatschappelijk welzijn met 29 ja stemmen en 1 onthouding (raadslid De Roo) :

        Artikel 1: akkoord te gaan met de onderhandse verkoop om redenen van algemeen nut van de wandeldreef - lot 5 (kadastraal gekend als Ieper, 12e afdeling, sectie A, nummer 614D, 87a06ca), lot 6 (kadastraal gekend als Ieper, 12e afdeling, sectie A, nummer 304D, 4a29ca) en lot 1 (kadastraal gekend als Ieper, 11e afdeling, sectie B, nummer 858A P0000, 94ca) - als aangegeven op het metingsplan van landmeter Harm Boutte van 03.03.2020 en in zijn totaliteit 92a29ca groot aan Agentschap voor Natuur en Bos, Jacob Van Maerlantgebouw, Koning Albert I-laan 1/2 bus 74 te 8200 Brugge.

        Artikel 2: de verkoopprijs te bepalen op 55.755 euro.

        Artikel 3: de dienst Vastgoedtransacties aan te stellen om de verdere afhandeling van deze onderhandse verkoop te verzorgen en de verkoop te formaliseren in een authentieke akte.

        Artikel 4: het vast bureau te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

        Artikel 5: de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur te machtigen om alle stukken aangaande deze verkoop te ondertekenen.

        Artikel 6: de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.

    • OD - Technische dienst

      • Renovatie OCMW-patrimonium tijdens legislatuur 2020-2025 : fase 2 : Rijselstraat 42 : handelspand en woonappartement - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - TD/2020/07/02/B

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Isabelle Duquesne
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 EUR niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        De ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie OCMW-patrimonium tijdens legislatuur 2020-2025 : fase 2 : Rijselstraat 42 : handelspand en woonappartement” werd gegund aan Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper.

         

        In het kader van de opdracht “Renovatie OCMW-patrimonium tijdens legislatuur 2020-2025 : fase 2 : Rijselstraat 42 : handelspand en woonappartement” werd een bestek met nr. TD/2020/07/02/B opgesteld door de ontwerper, Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper.

        Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

        • Perceel 1 (Ruwbouw en voltooiing), raming deel 1 (handelspand) 92.252,92 + 21 % btw en deel 2 (wooneenheden) 153.224,38 + 6% btw of een totaal van 245.477,30 + 28.566,57 btw = 274.043,87 EUR.
        • Perceel 2 (Buitenschrijnwerk), raming deel 1 (handelspand) 20.590,04 + 21 % btw en deel 2 (wooneenheden) 39.991,88 + 6% btw of een totaal van 60.581,92 + 6.723,42 btw = 67.305,34 EUR.
        • Perceel 3 (Technieken), raming deel 1 (handelspand) 21.452,00 + 21 % btw en deel 2 (wooneenheden) 37.796,00 + 6% btw of een totaal van 59.248,00 + 6.772,68 btw = 66.020,68 EUR.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 365.307,22 + 42.062,67 btw = 407.369,89 EUR.

         

        Het voorliggende ontwerp, fase 2, betreft het saneren en conformeren van het handelspand en het implementeren van de wooneenheid vanaf verdiepingsniveau met aparte toegang vanuit de aanliggende ABC-straat.  Het pand dat reeds enkele jaren leegstaat en voormalig als handelspand met verblijf werd verhuurd is een halfopen bebouwing palend aan de ABC-straat.

        Het nieuwe autonome woonappartement dient een aparte toegang te krijgen via de ABC-straat en de aanpalende tuinstrook wordt opengewerkt ten bate van de te creëren kunsttuin/buitenatelier bij het kunstenhuis gevestigd in het aanpalende gebouw, die tevens dienst doet als tweede vluchtroute van het gebouw De Belle en de annex kapel tentoonstellingsruimte. Volgens een te maken gebruiksafspraak kan de tuin of een deel van de tuin eventueel vrijgegeven worden aan de huurder(s) van het(de) woonappartement(en), die via de bestaande toegang in de tuinmuur (zijde ABC straat) bereikbaar kunnen gemaakt worden met een afgestemde cilinder op het sluitplan ten bate van de huurder(s).

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

         

        Financiële gevolgen

         

         SOCIAAL PATRIMONIIUM

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2021

         

        2.285.554,36

         1.449.072,82

         836.481,54

         

         

         

        2022

         

        585.200,00

         

        585.200,00

         

         

         

        2023

         

        474.550,00

         

        474.550,00

         

         

         

        2024

         

        372.990,00

         

        372.990,00

         

         

         

        2025

         

        100.000,00

         

        100.000,00

         

         

         

         

        Totaal

        3.942.515,12

         

         2.369.221,54

         

         

         

         HANDELSPÄTRIMONIUM 

        2021

        ACO005011/0050-1/221007

        125.000,00

         

         

         

         

         

        2022

         

        902.090,00

         

        902.090,00

         

         

         

        2023

         

        25.000,00 

         

        25.000,00 

         

         

         

        2024

         

        25.000,00 

         

        25.000,00 

         

         

         

        2025

         

        25.000,00 

         

        25.000,00 

         

         

         

         

        Totaal

        1.102.090,00

         

        1.102.090,00

         

         

        06/09/2021

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de Raad voor Maatschappelijk Welzijn met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: Het bestek met nr. TD/2020/07/02/B en de raming voor de opdracht “Renovatie OCMW-patrimonium tijdens legislatuur 2020-2025 : fase 2 : Rijselstraat 42 : handelspand en woonappartement”, opgesteld door de ontwerper, Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 365.307,22 + 42.062,67 btw = 407.369,89 EUR.

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van de meerjarenplanning, op budgetcode AC081/0930-0/221007 en ACO005011/0050-1/221007. 

        Artikel 5: Het Vast Bureau te gelasten met de uitvoering van deze opdracht.

      • Renovatie van het handelspand Menenstraat 15 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - TD/2021/21

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Isabelle Duquesne
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 EUR niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

        Het plat dak in de achterbouw van het handelspand in de Menenstraat 15 lijdt onder instortingsgevaar.  Om verder onheil te voorkomen werd stuttingsmateriaal aangebracht en preventieve maatregelen ondernomen.

         

        Na de situatie ten gronde onderzocht te hebben, volgt dat de draagstructuur van het plat dak helemaal rot is en volledig vervangen moet worden.  Zowel de structuur, de isolatie, de waterafvoer en dakafdekking dienen aangepakt worden. Het is tevens aangewezen om ook de reeds voorziene elektriciteitswerken mee uit te voeren en daarnaast een aantal nevenwerkzaamheden uit te voeren om het in orde te stellen zodat het opnieuw voor lange tijd kan in gebruik genomen worden en voor eender welk type uitbating bruikbaar is.

         

        Het betreft :

              Het plaatsen van een 3-tal lichtkoepels in het platform dak, centraal in het pand of in de duisterste zone van de gebruiksruimten, gezien het voorstel tot overbouwen van het koer deel naar lichtinval te compenseren. Het pand heeft een totale bouwdiepte van 20,39 m

              Aanpassen van rioleringsstelsel RWA en uitbreiding DWA naar de verticale kokers

              Uitvoeren van ruwbouw technische werken t.a.v. de stabiliteit van het bijgebouw

              Het herpositioneren van de keuken, die binnen eender welke handelsfunctie dienstig kan zijn als privatieve ruimte

              Uitvoeren van nieuw schrijnwerk in de achtergevel van het hoofdgebouw

              Aanpassen van dragende lenteaus en/of steunpunten in functie van de nieuwe draagstructuur van het platform dak

              Het deels en plaatselijk wegbreken van bestaande niet-dragende metselwerk

              Het voorzien van noodzakelijke verticale kokers m.b.t. nutsvoorzieningen en afvoeren

              Uitvoeren van een standaard plafondafwerking in de atelier, keuken en doorgang

              Bevloeren met keramische tegels vanaf overgang hoofdgebouw naar nieuw platform (doorgang), nieuw gepositioneerde keukenfunctie en het atelier

              Standaardiseren van de elektrische binneninstallatie

        Met het oog op de realisatie van dit project werd een bestek met nr. TD/2021/21 opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Technische Dienst.

        Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

        * Perceel 1 : Ruwbouwwerken en dakdichting : 117.200,00 EUR, excl. btw

        * Perceel 2 : Technieken, raming: 21.500,00 EUR, excl. btw


        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 128.500,00 EUR + btw (21 % voor deel handelsfunctie, 6 % voor deel woonfunctie – te definiëren in functie van definitief bestek).


        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen via onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.



        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2021

        ACO005011/221007/ 0050-1

        125.000,00

        56.168,20

        68.831,80

         

         

         

        2022

        ACO005011/221007/ 0050-1

        902.090,00

         

         

        128.500,00 + btw

         

        28/10/2021

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de Raad voor Maatschappelijk Welzijn met 28 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1: Het bestek met nr. TD/2021/21 en de raming voor de opdracht “Renovatie van het handelspand Menenstraat 15”, opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 128.500,00 EUR + btw.

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2021/ACO005011/221007/0050-1.

        Artikel 4: Het Vast Bureau te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

    • OD - Openbaar domein

      • Restauratie van goudleder in de voormalige raadzaal Belle Godshuis, Rijselstraat 38 te Ieper - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - TD/2021/26

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Isabelle Duquesne
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 EUR niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

        In de gewezen raadzaal van het OCMW, Rijselstraat 38 te Ieper bevindt zich op vier wanden goudleder.  Dat is een wanddecoratie van fijn leer (meestal van gelooide kalfshuiden), waarop afbeeldingen van bladzilver werden bevestigd, afgedekt met een goudkleurige vernis. Goudleerbehang diende tot het behangen van vertrekken in plaats van wandtapijten. De totale oppervlakte van het goudleder behang in de zaal bedraagt ongeveer 26,44 m2Het betreft een vlak goudleder met achtergrondstempeling in reliëf.  Het goudleder bestaat uit eenheden van aan elkaar gelijmde banen die versneden werden om rond de deuren, ramen en lijsten te passen.

         

        Het leder is sterk vervormd, gegolfd en is op verschillende plaatsen losgekomen van de muren. Ter hoogte van de losgekomen randen bolt het leder opvallend naar voren.  Het schadepatroon werd in beeld gebracht met het oog op restauratie.  Hiertoe werd een behandelingsvoorstel uitgetekend, waarbij geopteerd wordt voor een grondige restauratie met volledige afname van het leder.  Tijdens de restauratieperiode zal er apparatuur voorzien worden die de luchtvochtigheid regelt en 24/24 uur constant houdt.  Dit maakt geen deel uit van de voorliggende opdracht en zal afzonderlijk tijdens de periode van restauratie in het atelier van de restaurateur aangepakt worden.

         

        Met het oog op de opdracht “Restauratie van goudleder in de voormalige raadzaal Belle Godshuis, Rijselstraat 38 te Ieper” werd een bestek met nr. TD/2021/26 opgesteld door de stadsdiensten op basis van het vooronderzoek.  De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 40.000,00 EUR excl. btw of 48.400,00 EUR incl. 21% btw.  Hiertoe zal een erfgoedpremie bij het Agentschap Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Overheid aangevraagd worden.

         

        De opdracht omvat het weghalen en transporteren van het goudleder; de restauratiebehandelingen in het atelier van de restaurateur en het terug transporteren en terugplaatsen.

         

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2022

        ACO011002/0110-0/221007

        50.000,00

         

         

         

         

         

         

        ACO011002/0110-0/150010 (ontvangst)

        25.000,00

         

         

         

         

        27/10/2021

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de Raad voor Maatschappelijk Welzijn met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: Het bestek met nr. TD/2021/26 en de raming voor de opdracht “Restauratie van goudleder in de voormalige raadzaal Belle Godshuis, Rijselstraat 38 te Ieper”, opgesteld door OCMW Ieper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 40.000,00 EUR excl. btw of 48.400,00 EUR incl. 21% btw, waarvoor een onroerend erfgoedpremie bij het Agentschap Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Overheid aangevraagd zal worden.

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in ACO011002/0110-0/221007.

        Artikel 4: Het Vast Bureau te gelasten met de uitvoering van dit besluit.

  • Vragen en antwoorden

    • Babytheek. (Vraag van raadslid Durnez)

      Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
      Verontschuldigd: Isabelle Duquesne
      Feiten, context en argumentatie

      Jullie hoorden misschien ook al over het concept babytheek. De eerste babytheek, onder deze naam, ontstond in het jaar 2018 in het Brusselse maar ondertussen zijn er al heel wat bijgekomen.

      Vanuit Vlaanderen Circulair, vanuit de Vlaamse overheid met andere woorden,  wil men het concept van de Babytheek, een uitleendienst voor babyspullen, uitrollen over heel Vlaanderen via de Huizen van het Kind. In West-Vlaanderen bestaat het concept  al diverse jaren o.a. in Kortrijk en Oostende en het idee kreeg nu ook recent navolging in o.a. Poperinge, Izegem… Het wordt dus vanuit de hogere overheden actief gepromoot.

      Voor wie er nog nooit van hoorde, een babytheek moet je zien als een uitleendienst voor babyspullen. Er wordt vooral gefocust op de eerste 12 maanden na de geboorte omdat er dan zoveel spullen nodig zijn voor een korte tijd. De babytheek wil een aanbod voorzien van kwalitatieve en leuke materialen die voor een korte maar ook voor een langere periode (6 maand) kunnen ontleend worden. Denk maar aan een sitter, een buggy, een babybadje, een babybed, babycook enz.

      De voordelen zijn er op diverse vlakken. Enerzijds is er de insteek van de duurzaamheid: zoveel spullen die je maar kort nodig hebt en die erna jaren liggen te wachten op een volgende baby of neefje of nichtje… Producten worden dus intensiever gebruikt. Daarnaast kan je ook zaken uitproberen, niet ieder kind zit bijvoorbeeld graag in een sitter of in een draagzak of in een badtub enz.

      Daarnaast is er ook het sociale aspect. De ontmoeting, op deze dagen misschien nog net iets belangrijker (op een veilige wijzer weliswaar) maar ook het gebruik van kwalitatieve materialen zonder dat je al die dure babyspullen zelf moet aanschaffen. Goed voor ieders portemonnee.

      Onze vragen zijn:

      -         Zijn jullie bereid om met dit concept aan de slag te gaan?  De werking zou mooi kunnen aansluiten bij de Koala – Kokonwerking.

      -         Indien er al over gesproken werd, welke timing hebben jullie voor ogen?

      -         Werd er al nagedacht over locaties? We denken aan de locatie van Koala maar ook aan de link met de bibliotheek en spel-o-theek of misschien kan er in dezelfde adem aan de Fietsbib gedacht worden?

  • Mededelingen

    • Mededelingen

      Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
      Verontschuldigd: Isabelle Duquesne
      Juridische grond en bevoegdheid

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter