Artikel 41, 162 en 170 § 4 van de Grondwet.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 5 september 2001 betreffende de vrijstelling van consulaire rechten op de afgifte van paspoorten aan minderjarigen.
Het ministerieel besluit van 3 maart 2009 houdende beslissing om het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar veralgemeend in te voeren.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
De Europese richtlijn 2006/126/EG legt de lidstaten de invoering van een rijbewijs bankkaartmodel op tegen 19 januari 2013.
Voor tal van administratieve aangelegenheden komt de burger bij de stad terecht. Daarbij gaat het om een diverse dienstverlening waarbij er naargelang de soort aanvraag, documenten, administratieve stukken of afschriften afgeleverd worden. Het is opportuun hiervoor een minimale vergoeding te vragen die nu, waar nodig, geactualiseerd wordt gezien de stijgende kosten (oa. indexeringen).
Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 17 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys en Dehaerne) tegen 2 neen stemmen (de raadsleden Six en Dehollander) :
Artikel 1 : Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve stukken.
Artikel 2 : De belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.
Artikel 3 : De belasting wordt vastgesteld als volgt:
a) Op de afgifte van een elektronisch identiteitsdocument aan personen vanaf 12 jaar :
normale procedure : 4,00 euro
spoedprocedure met levering in de gemeente: 5,00 euro
spoedprocedure met levering in de kantoren van de FOD: 6,00 euro
b) Op de afgifte van een elektronisch identiteitsdocument aan personen met de Belgische nationaliteit van minder dan 12 jaar :
normale procedure: 1,00 euro
spoedprocedure met levering in gemeente: 5,00 euro
spoedprocedure met levering in de kantoren van de FOD: 6,00 euro
c) Op de afgifte van verblijfsdocumenten aan vreemdelingen:
-voor het attest van immatriculatie: 5,00 euro
d) aanvraag duplicaat pin- en pukcode elektronische identiteitsdocumenten 5,00 euro
e) Op de afgifte van identiteitsbewijzen met foto voor kinderen
onder de 12 jaar van vreemde nationaliteit : 2,00 euro
f) Op de afgifte van paspoorten (reispassen) :
- voor de afgifte van een nieuw paspoort: 15,00 euro
- voor minderjarigen 2,00 euro
g) Op de afgifte van een rijbewijs
normale procedure 5,00 euro
h) Op de afgifte van een trouwboekje : 15,00 euro
i) In voorkomend geval dienen de particulieren en privé-inrichtingen die om een administratief stuk verzoeken, alle verzendingskosten ervan te betalen, ook als de afgifte kosteloos is.
j) Op de afgifte van een bestek voor overheidsopdrachten die niet gegund worden ingevolge een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- voor het bestek, indien de werken volgens de raming
minimum 25.000 euro (excl. btw) bedragen 25,00 euro
De tarieven op afgifte van plankopieën en de verzendingskosten zijn ook van toepassing.
k) Op de afgifte van een conformiteitsattest voor het verhuren van een zelfstandige woning of kamer :
- per zelfstandige woning 50,00 euro
- per kamer 50,00 euro
met een maximum van 1.250,00 euro
i) Op de afgifte van allerhande kopieën :
- Kopieën voor private personen en andere instellingen of diensten van openbaar nut:
kopie A4-formaat: 0,15 euro
kopie A3-formaat: 0,30 euro
- plankopieën:
voor private personen en andere instellingen of diensten, vreemd aan de eigenlijke stadsdiensten:
3,00 euro per strekkende meter zonder opzoekingswerk.
3,75 euro per strekkende meter met opzoekingswerk.
Artikel 4: De voormelde tarieven opgenomen in artikel 3 a) tot en met artikel 3 f), vastgesteld in de gemeenteraad van 2 december 2019 en hier hernomen, worden gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de index van november 2019. Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat.
Formule: [huidig tarief] x gezondheidsindexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat / gezondheidsindexcijfer van november 2019. Het zo verkregen getal wordt afgerond tot 1 decimaal na de komma. Enkel wanneer het tweede decimaal uit de voormelde berekening gelijk is aan 5 of hoger wordt er naar boven afgerond.
Artikel 5: Zijn vrijgesteld van de belasting:
a) de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;
b) de machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties;
c) de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;
d) geldigheidsverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de N.M.B.S. en de openbare maatschappijen voor geregeld vervoer;
e) alle stukken die vereist zijn voor eenieder die verklaart dat voormelde stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
f) de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut.
Artikel 6: Bij de aanvraag zal een bedrag gelijk aan de belasting, vermeerderd met de eventuele verzendingskosten in consignatie worden gegeven bij de gemeenteontvanger of bij zijn afgevaardigde, indien het stuk niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgegeven worden.
Artikel 7: De belasting en de eventuele verzendingskosten moeten bij de afgifte van het stuk contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij gebreke van contante betaling, wordt de belasting ingekohierd.
Artikel 8: De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk of per duurzame drager worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn.
De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de datum van de contante inning of ingeval van inkohiering binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde kalenderdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 9: De bepalingen van onderhavig reglement worden van kracht met ingang van 1 januari 2023. Het reglement van 2 december 2019 betreffende de belasting op afgifte van administratieve stukken wordt per 1 januari 2023 opgeheven.
Artikel 10: Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.