Terug
Gepubliceerd op 09/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 05/12/2022 - 19:30

Retributie op de aanvragen tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning, melding, stedenbouwkundig attest en planologisch attest - goedkeuring

Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Emmily Talpe, Burgemeester
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Hans Feys, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Raadsleden
Juridische grond en bevoegdheden

Artikel 170 § 4 van de Grondwet;

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;

Het Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen;

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit;

Feiten, context en argumentatie

Er werd met de invoering van de omgevingsvergunning een grondige wijziging in procedures doorgevoerd. 

Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente en de stijgende kosten oa. indexeringen), is het opportuun bepaalde retributies te actualiseren.

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

Beschikkend gedeelte

Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 17 ja stemmen en 12 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six en Dehollander) :

Artikel 1 : Er wordt voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025 een retributie geheven op het aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten op onroerende goederen in het kader van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.

a) Dossiers waarvoor de stad vergunningverlenende overheid is:

Melding omgevingsvergunning 30 euro
Aanvraag omgevingsvergunning 50 euro
Aanvraag stedenbouwkundig attest 50 euro
Aanvraag planologisch attest 1.500 euro
Aanvraag tot toepassing van art. 7.4.4/1 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening 1.500 euro
Supplementaire kosten  
Openbaar onderzoek 100 euro 
Aanvraag met 'zaak der wegen' 100 euro
Per woongelegenheid voor aanvragen waarin meerdere woongelegenheden aangevraagd worden 50 euro
Per lot van een verkaveling of bijstelling van verkaveling 50 euro
Publicatiekosten 500 euro
Infovergadering bij MER en RVR 100 euro

 b) Dossiers waarvoor de provincie of de Vlaamse overheid vergunningverlenende overheid is

Aanvraag omgevingsvergunning vereenvoudigde procedure 50 euro
Aanvraag omgevingsvergunning gewone procedure 100 euro

Artikel 2 : De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Artikel 3 : Zijn van de retributie vrijgesteld:

  • het stadsbestuur Ieper en haar verzelfstandigde entiteiten en het OCMW van Ieper.
  • de VMSW en de sociale huisvestingsmaatschappijen
  • Fluvius

Artikel 4 : De retributie is verschuldigd door de aanvrager en wordt als volgt vereffend :

  • door overschrijving op rekening van stad Ieper na ontvangst factuur
  • ofwel contant tegen kwitantie

Indien de factuur door de aanvrager niet tijdig betaald wordt, wordt bij een aangetekende aanmaning een bijkomende kost van 10,00 euro aangerekend. 

Artikel 5 : De bepalingen van onderhavig reglement worden van kracht met ingang van 1 januari 2023.  Het reglement van 2 december 2019 betreffende de retributie op de aanvragen tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning, melding, stedenbouwkundig attest en planologisch attest wordt per 1 januari 2023 opgeheven.

Artikel 6:  Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.