Artikel 170 § 4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Het Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen;
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit;
Er werd met de invoering van de omgevingsvergunning een grondige wijziging in procedures doorgevoerd.
Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente en de stijgende kosten oa. indexeringen), is het opportuun bepaalde retributies te actualiseren.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 17 ja stemmen en 12 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six en Dehollander) :
Artikel 1 : Er wordt voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025 een retributie geheven op het aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten op onroerende goederen in het kader van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
a) Dossiers waarvoor de stad vergunningverlenende overheid is:
Melding omgevingsvergunning | 30 euro |
Aanvraag omgevingsvergunning | 50 euro |
Aanvraag stedenbouwkundig attest | 50 euro |
Aanvraag planologisch attest | 1.500 euro |
Aanvraag tot toepassing van art. 7.4.4/1 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening | 1.500 euro |
Supplementaire kosten | |
Openbaar onderzoek | 100 euro |
Aanvraag met 'zaak der wegen' | 100 euro |
Per woongelegenheid voor aanvragen waarin meerdere woongelegenheden aangevraagd worden | 50 euro |
Per lot van een verkaveling of bijstelling van verkaveling | 50 euro |
Publicatiekosten | 500 euro |
Infovergadering bij MER en RVR | 100 euro |
b) Dossiers waarvoor de provincie of de Vlaamse overheid vergunningverlenende overheid is
Aanvraag omgevingsvergunning vereenvoudigde procedure | 50 euro |
Aanvraag omgevingsvergunning gewone procedure | 100 euro |
Artikel 2 : De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 3 : Zijn van de retributie vrijgesteld:
Artikel 4 : De retributie is verschuldigd door de aanvrager en wordt als volgt vereffend :
Indien de factuur door de aanvrager niet tijdig betaald wordt, wordt bij een aangetekende aanmaning een bijkomende kost van 10,00 euro aangerekend.
Artikel 5 : De bepalingen van onderhavig reglement worden van kracht met ingang van 1 januari 2023. Het reglement van 2 december 2019 betreffende de retributie op de aanvragen tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning, melding, stedenbouwkundig attest en planologisch attest wordt per 1 januari 2023 opgeheven.
Artikel 6: Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.