Terug
Gepubliceerd op 09/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 03/10/2022 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Emmily Talpe, Burgemeester
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Delie, Hans Feys, Raadsleden
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen van 5 september 2022.

      Juridische grond en bevoegdheden

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      Feiten, context en argumentatie

      De notulen van de vergadering van 5 september 2022 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met met 20 ja stemmen en 9 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Dehaene) de notulen van de zitting van 5 september 2022 als goedgekeurd te beschouwen.

  • Openbaar

    • Patrimonium

      • Ieper, De Vloei - perceel grond grenzend aan Zonnebeekseweg - openbare verkoop: goedkeuring.

        Voorgeschiedenis

        In zitting van 16.08.2022 besloot het college principieel akkoord te gaan met de klassieke openbare verkoop van het perceel bouwgrond gelegen in de verkaveling De Vloei en kadastraal gekend als Ieper, 2e afdeling, sectie B, nr. 588G met een oppervlakte van 1260 m² voor de minimale prijs van 325.000,00 EUR.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Het perceel bouwgrond gelegen in de verkaveling De Vloei en kadastraal gekend als Ieper, 2e afdeling, sectie B, nr. 588G met een oppervlakte van 1260 m² komt in aanmerking voor verkoop.

        De grond kan ontwikkeld worden met één van de volgende hoofdbestemmingen:

        - kantoren en werkruimtes voor de levering van diensten;

        - kleinhandel;

        - het atelier van een kunstenaar;

        - horeca;

        - wonen;

        of een combinatie van deze functies voor zover ze complementair zijn aan de woonwijk en de ligging aan de Zonnebeekseweg en een duidelijke meerwaarde bieden voor de wijk.

        Voor het kopgebouw wordt een andere functie dan wonen op het gelijkvloers beoogd. Daarboven kunnen één of meerdere woningen ingepast worden. Het mengen van wonen en werken wordt in die zin aangemoedigd.

        Voorgesteld wordt dit onroerend goed te verkopen via een klassieke openbare verkoop.

        In acht genomen het schattingsverslag van 27.07.2022 van landmeter François Brouwers van het landmeterskantoor Geomex.

        De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie dient te worden vrijgesteld van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 27 ja stemmen tegen 2 neen stemmen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1: Akkoord te gaan met de klassieke openbare verkoop van het perceel bouwgrond gelegen in de verkaveling De Vloei en kadastraal gekend als Ieper, 2e afdeling, sectie B, nr. 588G met een oppervlakte van 1260 m² voor de minimale prijs van 325.000,00 EUR.

        Artikel 2: Conform de beurtrol een notaris aan te stellen met het oog op de samenstelling van het dossier en het afhandelen van de verkoop.

        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

        Artikel 4: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de stad te vertegenwoordigen bij de openbare verkoop en alle stukken dienaangaande te ondertekenen.

        Artikel 5: De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

      • Dikkebus Kerkstraat: aankoop groenzone: goedkeuring.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De site van voetbalclub Sparta Dikkebus, gelegen aan de Kerkstraat in Dikkebus, bestaat slechts deels uit onroerende goederen die eigendom zijn van de stad Ieper.

        De heer Willy Carryn is eigenaar van het perceel grond kadastraal gekend als Ieper, 13e afdeling, sectie B, nr. 0682 K03 met een kadastrale oppervlakte van 605m². In het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan van 25.04.2013 "zonevreemde ruimtegebonden recreatie en toerisme - voetbalterreinen Sparta Dikkebus" is het perceel ingekleurd als groenvoorziening met nabestemming landbouw.

        De prijs tegen dewelke de heer Carryn bereid is dit onroerend goed te verkopen, bedraagt 5.000,00 euro voor de totaliteit hetgeen aanvaardbaar is rekening houdend met voormeld schattingsverslag van 02.09.2022  van landmeter Pieter Callewaert.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor reden van algemeen nut deze aankoop goed te keuren.

        Voor het verlijden van de akte wordt een beroep gedaan op een Ieperse notaris conform de beurtrol.

        Voorgesteld wordt de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Financiële gevolgen
        Jaar Budgetartikel Budget Reeds vastgelegd Oud beschikbaar Voorgesteld Nieuw beschikbaar Datum consultatie

        2022

        ACS208/0742-0/220000  € 150.000  € 43.343,29  € 106.656,71  € 5.000,00  € 101.656,71 06/09/2022
        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: In te stemmen met de aankoop om redenen van openbaar nut van het volgende onroerend goed voor de totale prijs van 5.000 euro: het perceel grond kadastraal gekend als Ieper, 13e afdeling, sectie B, nr. 0682K03 met een kadastrale oppervlakte van 605 m².

        Artikel 2: De akte te laten verlijden door een Ieperse notaris conform de beurtrol.

        Artikel 3: De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de beslissing.

        Artikel 5: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de akte en alle stukken betreffende deze aankoop te ondertekenen.

    • Verkeer en mobiliteit

      • Toetreding aankoopcentrale WVI inrichting straatmeubilair en fietsvoorzieningen Hoppinpunten

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        In kader van het vernieuwde decreet basisbereikbaarheid worden in Ieper dertien Hoppinpunten (mobipunten) voorzien waarbij weggebruikers vlot en gemakkelijk van de ene vervoersvorm naar de andere kunnen overstappen. Een mobipunt dient zeker te worden voorzien zodat reizigers hun eigen vervoermiddelen veilig kunnen stallen en er reisinformatie beschikbaar is. Er dienen bijgevolg parkeerplaatsen te worden voorzien waarbij, indien nodig er aangepaste en voorbehouden parkeerplaatsen zijn voor personen met een handicap. Daarnaast dient een fietsenstalling te worden voorzien met ruimte voor buitenmaatse fietsen, informatiedragers en infrastructuur om data-uitwisseling mogelijk te maken. Ook dient het mobipunt volledig toegankelijk te zijn. Daarnaast kunnen een aantal aanvullende diensten voorzien worden op het mobipunt (fietspomp, brievenbus, pakjesautomaat, lockers,...). Van de 13 punten dienen 7 punten volledig door de stad te worden uitgerust. De overige punten worden door AWV ingericht (uitgezonderd de wachtinfrastructuur en fietsenstalling). Voor de inrichting van deze mobipunten kan een subsidie worden verkregen.
        Lokale besturen kunnen een beroep doen op de aankoopcentrale van WVI voor het leveren, onderhouden en indien gewenst ook plaatsen van straatmeubilair en fietsvoorzieningen. Met dit initiatief wenst WVI haar gemeenten zoveel mogelijk te ontzorgen door de administratieve rompslomp voor haar rekening te nemen. Momenteel zijn zitbanken, fietspompen en fietsherstelpalen, fietskluizen, lockers voor batterijen en fietsboxen voorzien in de aankoopcentrale. Later wordt dit aangevuld met schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes en afvalbakken. Om toe te treden tot de aankoopcentrale dient een gemeenteraadsbeslissing te worden goedgekeurd. WVI heeft een groepsaankoop aangaande “straatmeubilair en fietsvoorzieningen voor Hoppinpunten” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “raamovereenkomst voor diensten bestaande uit levering, optionele plaatsing en onderhoud van allerhande straatmeubilair en fietsvoorzieningen voor de inrichting van Hoppinpunten in het werkingsgebied van WVI – WVI8778/RPM/FB/2021 “, voor een periode van 48 maanden.

        WVI treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf nog een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.

        Op 30 maart 2022 heeft de raad van bestuur van WVI de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan volgende partijen:

        • Wolters Mabeg BV voor regulier en modulair zitmeubilair, fietspompen en fietsherstelpalen en elektronische fietskluizen en fietsboxen;
        • Locktec GmbH (in samenwerking met onderaannemer Decatel NV) voor lockers voor batterijen van elektrische fietsen;
        • geen gunning te verlenen voor perceel 1 bestaande uit schuilhuisjes, fietsoverkappingen, fietsnietjes, afvalbakken en afvalbakken voor afvalscheiding.
        Het volledige gunningsverslag kan opgevraagd worden bij WVI. De opdracht werd gesloten op 22 april 2022. De stad Ieper is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst. De stad begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op 16.175,00 euro exclusief BTW. Bij toekenning van perceel 1 kan dit uitgebreid worden. Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen toe te treden tot de aankoopcentrale van WVI aangaande de groepsaankoop "straatmeubilair en fietsvoorzieningen voor Hoppinpunten". Er zal van de raamovereenkomst kunnen afgenomen worden voor een geraamd bedrag van 16.175,00 euro exclusief btw, met mogelijkse uitbreiding na toekenning perceel 1. 

    • Omgeving

      • Herinrichting site openluchtzwembad te Ieper - Aanstelling van een ontwerper - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - RO/HOLZ

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

        In navolging van de ingeleide procedure tot declassering van het openluchtzwembad als beschermd monument werd het planproces visievorming voor de herinrichting van het openluchtzwembad heropgestart. Hiervoor werd met de betrokken diensten alsook met VMM een voorbereidend document opgesteld als startnota voor het verdere ontwerpproces. Inmiddels werd de bescherming als monument via ministerieel besluit van 7 april 2022 definitief opgeheven.

        Op 7 mei 2022 heeft het college beslist om de ontwerpopdracht herinrichting openluchtzwembad her op te starten en de samenwerking met de VMM, de Vlaamse Milieumaatschappij, rond de ontwerpopdracht verder te concretiseren (50%/50%). 

        Voor de 1ste stap, de marktbevraging, werd op 30 mei 2022 door het college beslist een oproep aan geïnteresseerden te publiceren. Deze oproep aan geïnteresseerden werd op 8 juni 2022 gepubliceerd waarbij kandidaten zich konden inschrijven tot en met 22 juli 2022.  Hierop hebben 5 bureau’s een kandidatuur ingediend : Omgeving, U define, Platform architectuur, Osmos en Sweco.  Na evaluatie is besloten om deze kandidaten, eventueel aangevuld met ontwerpers vanuit de ervaring van VMM of de stad Ieper, mee te nemen in de prijsvraag. 

        Er is budgettair 223.000 euro voorzien bij de stad (ACS 113 0720-0 224007). Bij MJPA5 werd dit budget voor grondwerken voor een bedrag van 80.000 euro aangepast naar een budget voor een ontwerpopdracht. 

        De samenwerkingsovereenkomst VMM-Ieper werd opgesteld en goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 mei 2022. 

        Met het oog op de “Aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van het inrichtingsplan tot en met voorontwerp inclusief indiening van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het Open Lucht Zwembad te Ieper” werd een bestek met referte RO/HOLZ opgesteld door de afdeling omgeving & ondernemen en de administratie overheidsopdrachten.  Het bestek bevat een vast gedeelte (Aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van het inrichtingsplan tot en met voorontwerp : visie, overlegproces (projectteam, stuurgroep, ambtelijke werkgroep, overleg met derden), participatie en visualisatie) en een voorwaardelijke gedeelte (Uitwerking visie en voorontwerp : Omgevingsvergunning en enerzijds en Supervisie tijdens de verdere ontwerpopdracht tot technische doorvertaling van het voorontwerp anderzijds).  De sluiting van de opdracht heeft betrekking op de volledige opdracht, maar de aanbesteder is enkel gebonden door de vaste gedeelten. 

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op een bedrag van 80.000,00 EUR incl. 21% btw, waarvan de VMM 50 % ten laste neemt. 

        Er wordt voorgesteld deze opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.  De opdracht zal gegund worden op basis van volgende gunningscriteria :

        1.prijs : 30 punten,

        2.aanzet visievorming: 50 punten,

        3.kwaliteit van het team met referenties: 20 punten. 

        De voorliggende opdracht omvat het vormen van een visie, het aanleveren van een conceptmatig ontwerp met vrijheid van denken voor de herinrichting van het Open Lucht Zwembad te Ieper. 

        Het ontwerp moet een toekomstige inrichting uittekenen die rekening houdt met:

        de open waterverbinding Kasteelgracht – Wieltjesgracht volgens de technische randvoorwaarden

        de stedenbouwkundige voorschriften van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Vestingslandschap

        de identiteit van het erfgoedlandschap als onderdeel van het vestingslandschap 

        De ontwerpopdracht zal in nauw overleg met de stad Ieper en Vlaamse Milieu Maatschappij worden opgemaakt alsook met het Agentschap Onroerend Erfgoed in het kader van de integratie van de nieuwe aanleg binnen het omliggende beschermde vestingsgebied. 

        De technische haalbaarheid van de plannen vormen een aandachtspunt.  Een richtinggevende raming dient opgesteld. 

        De technische doorvertaling richting technisch ontwerp met aansluitend begeleiding (aanbesteding/bestek/uitvoering en opvolging van de werken) maakt geen deel uit van de voorliggende opdracht. 

        Voor de herinrichting openluchtzwembad werd ingeschreven op de oproep Blauwgroene dooradering in de bebouwde ruimte 2.0 waar een subsidie van 70% (max. 600.000 euro) toegekend wordt. In december 2022 wordt bekend gemaakt of dit project geselecteerd wordt. De effectieve opstart van de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking wordt hierop afgestemd.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2022

        ACS113/0729-0/214000

        80.000,00 EUR

         80.000 EUR

         80.000 EUR

        80.000,00 EUR

         

         80.000 EUR

        5 september 2022

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 16 ja stemmen tegen 13 neen stemmen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Dehaene, Six, Dehollander, Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1: Het bestek met referte RO/HOLZ en de raming voor de opdracht “Aanstelling van een ontwerper voor de opmaak van het inrichtingsplan tot en met voorontwerp inclusief indiening van de omgevingsvergunningsaanvraag voor het Open Lucht Zwembad te Ieper”, opgesteld door Afdeling Omgeving & Ondernemen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 80.000,00 EUR incl. 21% btw, waarvan de VMM 50% ten laste neemt.

        Artikel 2: Deze opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0729-0/214000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie ACS113).

        Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

      • Aankoop van bestelwagens en smalspoortractor voor de groendienst - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - GD - 22/37 en 22/38

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

        Er is nood aan een optimalisatie van het voertuigenpark van de stedelijke groendienst.  Volgende aankopen worden voorgesteld : 

        Aankoop van bestelwagen type kipper en gesloten bestelwagen

        Momenteel beschikt de onderhoudsploeg A (wijken) over een bestelwagen met open laadbak van bouwjaar 2008 met een kilometerstand van 180.189,00 km. Deze bestelwagen dient versneld vervangen te worden omwille van hoogoplopende kosten. De koppeling, de versnellingsbak en het vliegwiel dienen vervangen te worden. De offerte voor het plaatsen van deze vervangstukken bedraagt € 6.251,54 incl. btw. Verder werd ook vastgesteld dat het vermogen van de motor niet meer voldoende is. Dit voertuig moet op 24 augustus 2022 naar de autokeuring en zal hoogstwaarschijnlijk afgekeurd worden. De groendienst wenst daarom over te gaan tot de aankoop van een bestelwagen type kipper.  

        De vervanging van dit voertuig werd voorzien in de MJP '20-'25.

        De bestelwagen wordt dagelijks gebruikt door de onderhoudsploeg A (wijken) en moet constant een trailer trekken met in het groeiseizoen de zitmaaier en in de winterperiode de hakselaar. De bestelwagen moet het grasmaaisel of de hakseling kunnen meenemen en storten waardoor de bestelwagen moet kunnen kippen. 

        Er werd uitgekeken naar een elektrische bestelwagen met kipper die een aanhangwagen (≥ 750 kg) kan trekken maar momenteel is er geen volwaardig elektrische model beschikbaar. 

        Onderhoudsploeg B (wijken) beschikt over een bestelwagen type huif van bouwjaar 2004 met een kilometerstand van 129.897,00 km. De bestelwagen vertoont gebreken aan het koetswerk en aan de chassis door corrosie van het metaal. Er werd ook vastgesteld dat het vermogen van de motor niet meer voldoende is. De oorzaak hiervan is het continu rijden met aanhangwagen/trailer en last. De vervanging van dit voertuig werd voorzien in de meerjarenplanning '20-'25. Deze ploeg heeft nood aan een gesloten bestelwagen die een sleepvermogen heeft van 3,5 ton met dubbele cabine en voldoende stockageruimte.

        De bestelwagen wordt ingezet voor onderhoudsploeg B (wijken). De taken van deze ploeg zijn voornamelijk scheren, bosmaaien, snoeiwerken en alle andere vormen van onderhoudswerkzaamheden. Er wordt gekozen voor een gesloten bestelwagen ter vervanging van de bestelwagen type huif omwille van de interessante kostprijs. Deze ploeg werkt voornamelijk met klein gemotoriseerde - en accumachines waardoor dit materiaal in een gesloten bestelwagen steeds veilig opgeborgen is. 

        Er werd ook tevergeefs uitgekeken naar een elektrische gesloten bestelwagen die tot 3,5 ton kan trekken.  Er zijn enkel elektrische gesloten bestelwagens met actie radius van 150-200 km zonder sleepvermogen beschikbaar. 

        Voor deze aankopen werd een bestek met nr. GD - 22/37 “Aankoop van bestelwagen type kipper en gesloten bestelwagen voor de groendienst” opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Groendienst in samenspraak met de administratie overheidsopdrachten.  Beide aankopen worden samengevoegd in één dossier met 2 percelen :

        * Perceel 1 ( Bestelwagen type kipper met enkele cabine (3 zitplaatsen) met opgebouwde kipper met loofhekkens waarvan de maximale toegelaten massa 3.500 kg bedraagt (rijbewijs B)), raming: 37.335,00 EUR excl. btw of 45.000,00 EUR incl. btw overname van Peugeot Boxer bouwjaar 2008 in min.

        * Perceel 2 (Gesloten bestelwagen met 6 zitplaatsen (rijbewijs B), MTM 3500 kg), raming: 32.490,00 EUR excl. btw of 39.000,00 EUR incl. btw, overname van bestelwagen type Opel Movano, bouwjaar 2004 in min.

        De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 69.825,00 EUR excl. btw of 84.000,00 EUR incl. 21% btw. 

        Aankoop van een smalspoortractor voor de groendienst

        De tractor MF 240 (bouwjaar 1980 en +- 7600 werkuren) is door een incident onherstelbaar beschadigd. De groendienst wenst daarom ter vervanging van deze tractor over te gaan tot de aankoop van een smalspoortractor.

        De tractor MF 240 werd gebruikt door ploeg Noord (stelplaats Vlamertinge, 2 werklieden) voornamelijk voor het werkgebied Elverdinge, Dikkebus en Vlamertinge. Een smalspoortractor is een volwaardige vervanging (klein type tractor).

        Ploeg Noord (stelplaats Vlamertinge) beschikt ook over een bestelwagen Fiat Ducato. Door de aankoop van de smalspoortractor blijft het opsplitsen van de werken mogelijk. Op hetzelfde tijdstip kunnen verschillende locaties zo aangepakt worden, waarbij werkzaamheden door 1 persoon kunnen uitgevoerd worden zoals maaien, scheren, onkruidbeheer, ledigen van afvalbakken (ploeg Noord staat tevens in voor de taken die met netheid te maken hebben)... Bovendien moet rekening gehouden worden met het heen en terug rijden naar de stelplaats en begraafplaats voor het begeleiden van een begraving die midden op de dag doorgaat (beide medewerkers zijn ook begraafplaatsmedewerkers). Tijdens de wintermaanden werken ploeg Noord, stelplaats Vlamertinge en Stelplaats Elverdinge (2 werklieden) samen om beheerwerken uit te voeren. Hiervoor moeten zij zich kunnen begeven op onverhard terrein waardoor er nood is aan een tractor.

        De tractor moet in het groeiseizoen een aanhangwagen ≥ 750kg met zitmaaier kunnen trekken en/of in het winterseizoen de hakselaar en het maaisel en/of hakseling mee te nemen.

        De markt werd afgezocht naar een elektrische smalspoortractor maar omwille van de kostprijs, geraamd op 175.000,00 EUR, incl. btw (bron trekkeronline.nl rigitrac), is dit niet mogelijk. Vandaar de keuze voor de dieselvariant die budgetvriendelijk is. De aankoop van een smalspoortractor wordt geraamd op 27.650,00 EUR excl. btw of 35.000,00 EUR incl. 21% btw.

        Ploeg Zuid beschikt over tractor (bouwjaar 1977) gelijkaardig aan de MF 240. Een beperkt aantal onderdelen van de defecte tractor MF 240 van Ploeg Noord kunnen gerecupereerd worden voor de tractor van ploeg Zuid. 

        Voor deze aankoop werd een bestek “Aankoop van een smalspoortractor voor de groendienst” werd een bestek met nr. GD - 22/38 opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Groendienst in samenspraak met de administratie overheidsopdrachten. 

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 30.500,00 EUR excl. btw of 36.905,00 EUR incl. 21% btw. 

        Er wordt voorgesteld de respectieve opdrachten te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking met volgende gunningscriteria : prijs, leveringstermijn, technische waarde en dienst na verkoop.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2022

        ACS46/0680-0/243000

        168.203,51

        117.690,89

        50.512,62

         

         

         

        2023

        ACS46/0680-0/243000

        60.000,00

         

        60.000,00

         

         

         

        2024

        ACS46/0680-0/243000

        29.000,00

         

        29.000,00

         

         

         

         

         

         

         

        139.512,62

        120.905,00

         

        07/09/2022

         

        Er is een dringende nood aan een optimalisatie van het voertuigenpark bij de groendienst, maar mits het verschuiven van de budgetten ingeschreven op de meerjarenplanning kunnen de drie aankopen nu gerealiseerd worden.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 27 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1: Het bestek met nr. GD - 22/37 en de raming voor de opdracht “Aankoop van bestelwagen type kipper en gesloten bestelwagen voor de groendienst” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 69.825,00 EUR excl. btw of 84.000,00 EUR incl. 21% btw.

        Artikel 2: Het bestek met nr. GD - 22/38 en de raming voor de opdracht “Aankoop van een smalspoortractor voor de groendienst” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 30.500,00 EUR incl. excl. btw of 36.905,00 EUR incl. 21% btw.

        Artikel 3: Bovengenoemde opdrachten worden gegund bij wijze van respectieve onderhandelingsprocedures zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 4: De uitgave voor deze opdrachten is voorzien op de meerjarenplanning 2022-2023-2024 en mits verschuiving van deze kredieten op budgetcode 0680-0/243000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie ACS46) kunnen deze aankopen nu ingepland worden.

        Artikel 5: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

  • Toegevoegde agendapunten

    • Behoud regionale uitzending Radio 2 West-Vlaanderen. (Punt van raadslid Desomer)

      Juridische grond en bevoegdheden

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      Feiten, context en argumentatie

      Eind augustus 2022 werd bekendgemaakt dat de regionale uitzendingen van Radio 2 zouden worden stopgezet begin 2023.

      Hier ontstond heel wat commotie rond, niet in het minst in West-Vlaanderen waar ‘start je dag’, het ochtendprogramma van Radio 2 West-Vlaanderen enorm populair is.

      De beslissing van de VRT leidde er reeds toe dat verschillende gouverneurs een oproep deden om deze te herzien. Ook de bevoegde Vlaamse minister, Benjamin Dalle, brak reeds een lans voor het behoud van het regionaal nieuws.

      Ondertussen volgden ook verschillende steden die via de gemeenteraad hun steun uitdrukten voor behoud van de regio-uitzendingen van Radio 2, zoals Oostende en Kortrijk.

      CD&V Ieper wenst met dit punt het belang van de regionale berichtgeving, voor de streek algemeen en voor de stad Ieper in het bijzonder, te onderschrijven en hoopt dat ook de andere politieke fracties dit willen bevestigen.

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen aan de Raad van Bestuur de officiële vraag te richten om het schrappen van het West-Vlaams ochtendprogramma van Radio 2 te willen herzien.

  • Interpellaties

    • Ondersteuning Ieperse verenigingen. (Interpellatie van raadslid Desomer)

      Feiten, context en argumentatie

      We kwamen in het verleden reeds tussen over de 545000 EUR die de stad van Vlaanderen mocht ontvangen voor de sport-, jeugd-, en culturele verenigingen.

      We vernemen dat daar toch wel nog wat middelen beschikbaar zijn.

      Met stijgende energieprijzen, zeker voor verenigingen of clubs die geen gebruik maken van de stedelijke infrastructuur, stellen we voor een deel van de nog beschikbare middelen hiervoor aan te wenden.

    • Kerst in Ieper. (Interpellatie van raadslid De Groote)

      Feiten, context en argumentatie

      Na een prachtige zomer met heel wat activiteiten waar iedereen intens kon van genieten gaan we nu richting een lange moeilijke koude winter…. Een winter die we kunnen breken door een gezellige kerstsfeer te creëren in onze stad en in onze deelgemeenten.

      Het is onze plicht om van deze tijd een gezellig gebeuren te maken maar dit jaar op een nog meer duurzame manier in tijden van niet-betaalbare energiekosten.

      Onze partij vindt dat we de verantwoordelijkheid niet alleen in de schoenen kunnen schuiven van het CM maar dat we met z’n allen moeten meedenken over hoe we ook dit jaar van Kerst de meest gezellige tijd van het jaar maken.

      Daarom deze interpellatie want we zijn begin oktober en in termen van organisatie van het eindejaarsgebeuren slaat de klok ondertussen 12u. Naast eigen suggesties ook graag volgende vragen ter voorbereiding:

      - Wat zijn de plannen met de kerstverlichting dit jaar

      - We vernamen al via de media dat er geen ijspiste komt. Welk alternatief komt in de plaats?

      - Is het geen optie om dit jaar enkele chalets aan te kopen. Momenteel is het bijna goedkoper om die aan te kopen dan te huren en ze kunnen nog gebruikt worden voor andere doeleinden.

    • Meenseweg. (Interpellatie van raadslid Vancayseele)

      Feiten, context en argumentatie

      De scholen zijn ondertussen een maand bezig en er duiken weer verhalen op over hoe onveilig de omgeving rond de Sint-Jozefschool is. Een punt waarover de school zelf meermaals aan de alarmbel trok. Één van de belangrijke punten is de fietsveiligheid. 

      We weten dat er momenteel geen budget is voorzien, maar vroegen ons af of we door middel van bijvoorbeeld tijdelijke betonnen verkeergeleiders het veiligheidsgevoel voor fietsers kunnen vergroten. Daarnaast kunnen ook wegmarkeringen worden gewijzigd en op sommige plaatsen het fietspad worden geplaatst tussen het voetpad en de parkeerplaatsen. 

      Een ander gevaarlijk punt is de uitrit van de parking van de supermarkt, daar vroegen we ons af of auto’s er kunnen worden verplicht om bij uitrijden enkel rechtsaf te mogen. Dit zou één van de maatregelen kunnen zijn om het aantal verkeersconflicten te kunnen beperken.

      -      Zijn er nog kleine ingrepen die de stad wil en kan uitvoeren binnen de huidige budgetten?

      -      Kan er al worden overlegd welke inrichting de school verkiest, zodat kan gekeken worden om via tijdelijke ingrepen deze andere verkeersinrichting uit te testen?

  • Vragen en antwoorden

    • Werken aan de Menenpoort. (Vraag van raadslid De Groote)

      Feiten, context en argumentatie

      Momenteel lijkt onze binnenstad 1 grote bouwwerf. Er is dan ook bijna geen enkele winkelstraat waar er geen grote of kleine werken bezig zijn.

      Binnenkort starten ook de werken aan de Menenpoort en hierover had onze fractie enkele vragen:

      - Wanneer starten de werken en zal de Menenpoort hiervoor volledig afgesloten worden?

      - Hoelang zullen deze werken duren?

      - Werden de ondernemers in de nabije buurt hierover al ingelicht?

    • Veiligheid aan de schoolpoorten. (Vraag van raadslid Baert)

      Feiten, context en argumentatie

      We weten ondertussen, burgemeester, dat u veiligheid aan de schoolpoort hoog in het vaandel draagt. De Octopuspalen om de schoolomgevingen duidelijker te maken voor andere weggebruikers zijn hier een mooi voorbeeld van.

      Maar alles kan beter natuurlijk. Op bepaalde piekmomenten wat politietoezicht, en daarmee bedoelen we niet “elke dag aan elke school” is jammer genoeg dikwijls het enige wat sommige andere weggebruikers op de rem doet staan.

      Nu zien we dat sommige scholen zo goed als altijd politietoezicht krijgen voor en na schooltijd en andere nooit…

      Bij navraag blijkt dat scholen dit zelf moeten organiseren met gemachtigde opzichters of de goodwill van de wijkagent.

      Daarom volgende vragen:

      -Is er een algemene afspraak in de politiezone rond politietoezicht aan schoolomgevingen?

      -Kan er niet op toegezien worden dat alle scholen op geregeld tijdstip toezicht krijgen van een wijkagent? Al dan niet in een beurtrolsysteem tussen scholen.

      -Om gemachtigd opzichter te worden moet je een opleiding volgen van 4 uur. Zou het niet aangewezen zijn om in samenspraak met de scholen bv. in mei de data van opleidingen reeds vast te leggen zodat de scholen vrijwilligers kunnen warm maken voor het komende schooljaar?

    • Federale belastingsdienst Ieper. (Vraag van raadslid Dehaerne)

      Feiten, context en argumentatie

      In Ieper hebben we tot op vandaag nog steeds een federale belastingsdienst, gelegen in de Arsenaalstraat. Dit is en was voor vele inwoners van en buiten Ieper een goede zaak.

      Je kon er terecht met je vragen en documenten. Stilletjes aan werd de dienstverlening afgebouwd. Hoewel nog veel mensen hier nog steeds op beroep zouden doen, wordt deze dienstverlening helemaal ontmanteld. Tot er geen, totaal geen dienstverlening meer zal zijn. En dit ondanks het feit dat deze gebouwen ooit verkocht werden door de regering Verhofstadt in een sale-and-lease-back-operatie die nu nog de belastingbetaler veel geld kost. Ook nadat men het gebouw zou verlaten hebben, zou deze kost doorbetaald moeten worden.

      Maar er zijn misschien ook opportuniteiten voor onze stad.

      Daarom deze vragen:

      Klopt het dat de federale overheidsdienst eind dit jaar de site in de Arsenaalsstraat definitief zal verlaten?

      Voorzien jullie daar nog een finale tussenkomst bij Financiën teneinde een op zijn minst minimale dienstverlening te bekomen?

      Zal er leegstand worden gezet op deze site?

      Misschien is er een mogelijkheid rond parkeergebruik op deze site want de parkeerdruk in deze buurt is groot. Zijn jullie bereid dit te onderzoeken?

      Wat is de stand van zaken inzake dat ander leegstaand pand in de buurt, het oud rtt-gebouw?

  • Mededelingen

    • Mededelingen.

Namens Gemeenteraad,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter