Besluit gemeenteraad van 2 december 2019.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 dd. 15 februari 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding inzake gemeentefiscaliteit
Het decreet van 23 december 2011 betreffende duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (het Materialendecreet genoemd) dat het duurzaam materialenbeheer in Vlaanderen regelt. Meer in het bijzonder is dit decreet de juridische grond op basis waarvan de gemeenten instaan voor de organisatie van de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval dat ontstaat op hun grondgebied. Artikel 26 van dat decreet laat toe dat de gemeente een intergemeentelijk samenwerkingsverband (in casu IVVO) machtigt de door de gemeente goedgekeurde belastingen voor het beheer van huishoudelijk afval te innen in opdracht van die gemeente. Dergelijke machtiging levert voor de gemeente een administratieve vereenvoudiging op.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA genoemd). Het legt de gemeenten op om rekening te houden met diverse kosten bij het bepalen van de gemeentelijke afvalbelastingen en de voorwaarden van de bijdrage in de kosten van huishoudelijk afvalbeheer. Tevens wordt een minimale en maximale tarifering voor bepaalde afvalfracties vastgelegd in bijlage 5 van Vlarema.
Het Uitvoeringsplan voor huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 16 september 2016 dat het Vlaamse afval- en materialenbeleid voor de planperiode 2016-2022 vertaalt.
Het Ministerieel Besluit tot toekenning van een subsidie aan IVVO voor een project in het kader van het asbestafbouwbeleid dd. 03 december 2020.
De door de gemeente verleende beheeroverdracht aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO wiens raad van bestuur voorstelt om de gemeentelijke contantbelasting reglementen te uniformiseren en vereenvoudigen.
De ontvangsten van de diftar huis-aan-huis ophaling werden als voorschot aangewend in de verrekening van de opdracht 'afvalconcessie'. Vandaar dat hiervoor een afzonderlijk afvaltariefreglement werd opgesteld, dat hernieuwd werd in de gemeenteraad van 2 december 2019.
Gezien de opdracht 'afvalconcessie' inmiddels is beëindigd, kan dit reglement ingetrokken worden. De inhoudelijke bepalingen, zijnde de tarifering voor de inzameling van afval huis aan huis wordt opgenomen in een nieuw contantbelastingreglement.
Dit contantbelastingreglement is gebaseerd op het modelreglement van IVVO waarbij de tarifering ongewijzigd blijft voor de afvalinzameling. Naar aanleiding van enkele recente ontwikkelingen zijn eveneens volgende elementen opgenomen:
- de inzameling van vergelijkbaar bedrijfsafval en horeca (waarbij de aanbiedingskost per container voor horeca wegvalt), maar dat dient te voldoen aan de Vlarema-bepalingen. Voor grotere hoeveelheden dient het bedrijf een contract af te sluiten met IVVO of een private ophaler
- de tarifering voor de aankoop van papieren GFT-zakken (klein formaat voor particulier en groot formaat voor bvb. horeca)
- bij het correct gebruik van de containers worden maximale gewichten vermeld
- project bronophaling asbest (tarieven plaatzak of container)
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 28 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Six en Dehollander) :
Artikel 1
Er wordt voor een termijn met ingang van 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 een contantbelasting gevestigd op de inzameling en verwerking van rest- en gft-afval via het diftarsysteem en van pmd-afval. Voor de bronophaling van gebonden asbestafval is de termijn bepaald in artikel 9.
Artikel 2
De definities opgenomen in het Materialendecreet en het VLAREMA zijn van toepassing op dit reglement.
Onder restafval wordt verstaan:
Alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding en/of afvalstoffen ontstaan door een daarmee vergelijkbare bedrijfsactiviteit zowel naar hoeveelheid als naar samenstelling en die in een daartoe bestemd recipiënt kunnen worden aangeboden met uitzondering van alle selectief ingezamelde afvalstoffen aan huis, via brengpunten en/of via recyclagepark.
Onder gft wordt verstaan:
Groente-, fruit- en tuinafval zoals schillen en resten van fruit, groenten en aardappelen, dierlijk en plantaardig keukenafval en etensresten, broodresten, koffiedik en papieren koffiefilters, huishoudpapier, noten, pitten, vlees-en visresten, schaaldierresten (uitgezonderd mosselschelpen, oesterschelpen,..), vaste zuivelproducten (kaasresten), eieren, eierschalen, fijn tuin- en snoeiafval (bladeren, gras, onkruid, haagscheersel, versnipperd snoeihout,..), kamer-en tuinplanten, schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout, mest van kleine huisdieren (hamster, cavia, konijn) en die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en/of bedrijfsactiviteit die gelijkaardig is met een huishouden.
Onder PMD wordt verstaan:
Plastieken verpakkingen, Metalen verpakkingen en drankkartons.
Onder asbest wordt verstaan:
Cementgebonden asbest, waaronder dak- en gevelbekleding, schoorsteenpijpen, bloembakken,…
Artikel 3
De belasting is hoofdelijk verschuldigd door:
- de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister, en die geregistreerd is als aansluitpunt van het DIFTAR-systeem en als dusdanig gekend is als afvalproducent, gebruik makend van container(s) voorzien van een elektronische gegevensdrager
- de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening
- iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en/of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening
- verenigingen, gemeenschapshuizen, kerkfabrieken, openbare en semi-openbare instellingen,… die beroep doen op de dienstverlening
Artikel 4
Containers
Het rest- en gft-afval wordt aangeboden in respectievelijk grijze en groene containers die in opdracht van de gemeente door IVVO ter beschikking worden gesteld. De containers zijn eigendom van IVVO. Andere containers worden niet geledigd.
De containers bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker gekend is. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt. Het gebruik van een restafvalcontainer en/-of officiële restafvalzak is verplichtend.
De ophaler aangeduid door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO waartoe de gemeente behoort, haalt alleen restafval op opgeborgen in de IVVO restafvalcontainer (en de officiële restafvalzakken van de gemeente), overeenkomstig het plaatselijk politiereglement.
De ophaler aangeduid door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO waartoe de gemeente behoort, haalt alleen PMD op opgeborgen in de officiële pmd zakken met IVVO-logo, overeenkomstig het plaatselijk politiereglement.
Het gebruik van een gft-container is niet verplichtend. Het gft-afval mag niet met het restafval aangeboden worden. Naast het gebruik van een gft-container wordt het thuiscomposteren tevens gepromoot. Het standaardvolume van de restafval- en gft-container is 120/140 liter maar aansluitpunten kunnen ook kiezen voor een container van 40l of 240 l.
In specifieke gevallen kan voor rest- en gft-afval tevens gebruik gemaakt worden van een verzamelcontainer van 770l of 1100l.
Artikel 5
Art. 5.1 Contantbelasting
Art. 5.1.1 De contantbelasting voor restafval is samengesteld als volgt :
RESTAFVALCONTAINERS
restafval |
40 l |
120/140 l |
240 l |
770 l en 1100 l |
Tarief Verwerking (per kg) |
0,185 EUR |
Vergelijkbaar bedrijfsafval :
- voor categorie bedrijven en horeca met domicilie met aanbieding op 1 adres : beperkt tot max. 2x 240 liter containers
- voor non-profit organisaties kan afgeweken worden van deze beperking mits hiervoor goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen wordt verleend
Restafval van bedrijven en horeca
|
40 l |
120/140 l |
240 l |
770 l of 1100 l |
Aanbiedingskost (per aangeboden container) |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
4,00 |
Tarief Verwerking (per kg) |
0,185 EUR |
De verwerkingskosten per kg kunnen jaarlijks geïndexeerd worden op basis van de gezondheidsindex (01/01/2020).
RESTAFVALZAKKEN
De contantbelasting op het verstrekken van de officiële restafvalzakken wordt vastgesteld op :
- voor restafvalzakken voor huishoudelijk restafval, klein formaat : 1,35 EUR per zak
De belasting is contant verschuldigd door de koper en dient betaald op het ogenblik van de afgifte van de zakken.
Art. 5.1.2 De contantbelasting voor gft-afval is samengesteld als volgt :
GFT-CONTAINERS
Gft-afval |
40 l |
120/140 l |
240 l |
770 l of 1100 l |
Verwerking (per kg) |
0,085 EUR |
Vergelijkbaar bedrijfsafval :
- voor categorie bedrijven en horeca met domicilie met aanbieding op 1 adres
- voor non-profit organisaties kan afgeweken worden van deze bepaling mits hiervoor goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen wordt verleend
Gft-afval van bedrijven en horeca
|
40 l |
120/140 l |
240 l |
770 l of 1100 l |
Verwerking (per kg) |
0,085 EUR |
De verwerkingskosten per kg kunnen jaarlijks geïndexeerd worden op basis van de gezondheidsindex (01/01/2020).
PAPIEREN GFT-ZAKKEN
De contantbelasting op het verstrekken van papieren zakken voor GFT klein formaat (8 liter) wordt vastgesteld op: 6,00 EUR per bundel van 80 zakjes.
De contantbelasting op het verstrekken van papieren zakken voor GFT groot formaat (45 liter) wordt vastgesteld op: 8,00 EUR per bundel van 20 zakjes.
De belasting is contant verschuldigd door de koper en dient betaald op het ogenblik van de afgifte van de zakken.
Art. 5.1.3 De contantbelasting voor pmd-afval is samengesteld als volgt :
PMD ZAKKEN
De contantbelasting op het verstrekken van de officiële pmd-zakken wordt vastgesteld op
a. voor pmd voor huishoudelijk gebruik, standaard formaat : 0,15 EUR per zak
b. voor pmd voor scholen, zakken voor 120 l containers : 0,30 EUR per zak
De belasting is contant verschuldigd door de koper en dient betaald op het ogenblik van de afgifte van de zakken.
Art. 5.2 Voorschotbedrag containers rest- en gft-afval
De contantbelasting wordt betaald met voorschotten. De voorschotten worden geïnd via een betalingsuitnodiging te betalen via het IVVO klantenportaal, terug de vinden op de IVVO website: https://ivvo.be of via overschrijving. Betaling in cash is enkel mogelijk op de IVVO Klantendienst, Bargiestraat 6 te 8900 Ieper tijdens de kantooruren.
Elk betaald voorschot blijft verbonden aan de referentiepersoon voor de duur van de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt beroep doet op de huis-aan-huis inzameling van restafval en gft-afval wordt het daarmee samenhangend bedrag van de contantbelasting van het voorschot afgehouden.
De voorschotbedragen zijn de volgende :
|
40 l tem 240 l
|
770 l tem 1100 l |
Aansluitpunt met 1 tem 2 containers voor restafval en/of gft-afval |
25 EUR |
Aantal containers * 200 EUR |
Aansluitpunt met 3 tem 5 containers voor restafval en/of gft-afval |
70 EUR |
Aantal containers * 200 EUR |
Aansluitpunt met >5 containers voor restafval en/of gft-afval |
Aantal containers * 35 EUR |
Aantal containers * 200 EUR |
De betalingsuitnodiging vermeldt dat de gebruiker het voorschotbedrag zelf mag aanpassen in functie van zijn behoeften maar met een minimum bedrag van 15 EUR. Indien de betalingsuitnodiging is vervallen en het saldo onder 0 komt, wordt één herinnering overgemaakt.
Art. 5.3 Drempelbedrag containers rest- en gft-afval
Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag ontvangt het aansluitpunt een nieuwe betalingsuitnodiging voor een voorschot. Het drempelbedrag per aansluitpunt is :
|
40 l tem 240 l
|
770 l of 1100 l |
Aansluitpunt |
10 EUR/aansluitpunt |
30 EUR/aansluitpunt |
De historiek van de ledigingen wordt enkel bij de betalingsuitnodiging gevoegd mits aanvraag bij de klantendienst. De historiek is steeds raadpleegbaar op het IVVO klantenportaal, terug de vinden op de IVVO website: https://ivvo.be Indien de gebruiker niet tijdig zijn saldo aanzuivert waardoor zijn voorschot onder 0 EUR komt, worden zijn containers niet meer geledigd bij de eerstvolgende aanbieding indien zijn betalingsuitnodiging én zijn herinnering zijn vervallen tot zijn saldo is aangezuiverd.
Art. 5.4 Activatie/desactivatie containers rest- en gft-afval
IVVO staat in voor de activatie van de containers bij de (her)opening van een (afgesloten) aansluitpunt. De containers worden door IVVO gedesactiveerd indien geen actieve aansluiting.
Artikel 6
Bedrijfsafval
Het vergelijkbaar bedrijfsrestafval kan enkel ingezameld worden als huishoudelijk afval zoals dit wettelijk is bepaald. Dit bedrijfsrestafval dient qua aard, samenstelling en hoeveelheid vergelijkbaar met het huishoudelijk afval van een gemiddeld gezin (zie definitie ‘met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen’ in het VLAREMA, artikel 1.2.1, §2, 54°). Op dit restafval gelden sorteerverplichtingen (voor een lijst van verplichte selectieve fracties : zie VLAREMA, artikel 4.3.2).
De hoeveelheden vergelijkbaar restafval van bedrijven ingezameld onder dit reglement zijn beperkt als volgt:
- voor categorie bedrijven met domicilie met aanbieding op 1 adres : max. 2x 240 liter containers voor restafval
- voor non-profit organisaties kan afgeweken worden van deze beperking mits hiervoor goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen wordt verleend
Bij het overschrijden van deze hoeveelheden wordt dit gelijkaardig bedrijfsafval genoemd en dient een contract te worden afgesloten rechtstreeks met IVVO of met een private ophaler. Dezelfde sorteerverplichtingen blijven van kracht.
Artikel 7
De contantbelasting wordt geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVVO. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 8
Andere kosten
Art. 8.1 Tarieven omruilen container rest- en gft-afval / plaatsen slot
Art. 8.1.1 Omruiling
Voor de omruiling van een container wordt een omruilingskost aangerekend van 12 EUR per container. Deze kosten worden verrekend via de retributie huis aan huis ophaling rekening. De eerste omruiling is gratis, indien de container leeg, proper en in goede staat wordt aangeleverd.
Art. 8.1.2 Vervanging door oneigenlijk gebruik
De vervanging van defecte containers door oneigenlijk gebruik door de containergebruiker (waaronder meer afval aanbieden dan het maximum toegelaten gewicht waardoor de container scheurt tijdens het ledigen) wordt als volgt aangerekend :
40 liter : 35 EUR per container (max. 20 kg)
120-140 liter : 40 EUR per container (max. 56 kg)
240 liter : 50 EUR per container (max. 96 kg)
770 liter : 240 EUR per container (max. 308 kg)
1100 liter : 300 EUR per container (max. 440 kg)
De vervanging van onderdelen en/of elektronische gegevensdrager : 20 EUR per interventie
Bovenvermelde bedragen zijn inclusief btw. Deze kosten worden aangerekend via een aparte factuur en worden geïnd in naam en voor rekening van IVVO. Deze kosten dienen betaald te worden vooraleer de opdracht wordt uitgevoerd.
Art. 8.1.3 Plaatsing slot
Voor de levering en plaatsing van een kantelslot wordt een kost van 42,35 EUR aangerekend per container inclusief btw. Deze kost wordt aangerekend via een aparte factuur en wordt geïnd in naam en voor rekening van IVVO. Deze kost dient betaald te worden vooraleer de opdracht wordt uitgevoerd.
Art. 8.2 Tarieven stopzetting
Indien de klant de container(s) in goede staat, leeg en proper zelf terugbrengt naar het recyclagepark/milieupark is de stopzetting gratis.
Indien de container(s) niet leeg en proper worden aangeleverd worden de verwerkingskosten van het afval aangerekend, verhoogd met een reinigingskost van 12 EUR per container.
Indien IVVO de container dient op te halen bij stopzetting van het gebruik van de container(s) wordt een kost aangerekend van 12 EUR per aansluitpunt. Deze kosten worden verrekend via de contantbelasting huis aan huis ophaling rekening
Art. 8.3 Administratiekosten/boetes
Voor het versturen van betalingsherinneringen zal IVVO administratiekosten aanrekenen van 5 EUR per herinnering vanaf de 2de herinnering. Misbruik van de containers of het aanbieden van containers met foutieve inhoud kan worden gesanctioneerd volgens het gemeentelijk politiereglement.
Artikel 9
Project bronophaling asbest
Art. 9.1. Er wordt een retributie gevestigd voor de huis-aan-huisinzameling van asbesthoudende cementgebonden bouwmaterialen. In afwijking van artikel 1 zal de begin- en einddatum van dit project afhangen van de beschikbare middelen van de subsidiërende overheden.
Art. 9.2 De retributie is hoofdelijk verschuldigd door iedere projectdeelnemer. De aard van de projectdeelnemer is vastgelegd in de algemene voorwaarden van IVVO en raadpleegbaar op haar website.
Elke projectdeelnemer kan maximaal 6 asbestzakken of maximaal 2 containers ter beschikking krijgen per uniek adres.
Art. 9.3 De retributie wordt vastgesteld als volgt:
- De retributie op een plaat- en/of kuubzak (max. ± 30 m² bouwmateriaal) bedraagt 30 EUR per zak.
- De retributie op een container (max. ± 300 m² bouwmateriaal) bedraagt 170 EUR per container.
Art. 9.4 De retributie wordt geïnd door IVVO en is vooraf betaalbaar bij het indienen van de aanvraag.
Art. 9.5 De algemene voorwaarden zoals vastgelegd door IVVO dienen door de projectdeelnemer nageleefd te worden.
Art. 9.6 Eventuele kosten aangerekend door derde partijen wegens het niet naleven van de algemene voorwaarden zullen door IVVO worden doorgerekend aan de projectdeelnemer.
Artikel 10
Intrekken afvaltariefreglement
Het afvaltariefreglement voor prestaties geleverd door afvalconcessiehouder zoals beslist in de gemeenteraad van 2 december 2019 wordt opgeheven per 31 december 2021.
Artikel 11
Bekendmaking
Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.