Terug
Gepubliceerd op 06/05/2022

Notulen  Raad Maatschappelijk Welzijn

ma 28/03/2022 - 21:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
Verontschuldigd: Sarah Bouton, Sam Vancayseele
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen vorige zitting.

      Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
      Verontschuldigd: Sarah Bouton, Sam Vancayseele
      Juridische grond en bevoegdheid

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      Feiten, context en argumentatie

      De notulen van de raad van 7 maart 2022 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

       

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de raad de notulen van 7 maart 2022 met 19 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Breyne, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Feys) goed te keuren

  • Openbaar

    • Personeel en organisatie

      • Tweede pensioenpijler - Toetreding tot OFP Prolocus - goedkeuring

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Sarah Bouton, Sam Vancayseele
        Voorgeschiedenis

        De meeste Vlaamse lokale besturen waren tot eind 2021 voor het aanvullende pensioen voor hun contractanten aangesloten bij de groepsverzekering bij Belfius Insurance of Ethias. Deze groepsverzekering kwam in 2010 tot stand na een overheidsopdracht door de toenmalige RSZPPO, mede op initiatief van de VVSG. De beide verzekeraars hebben de lopende groepsverzekeringsovereenkomst in juni 2021 opgezegd, met ingang van 1 januari 2022. De VVSG en OFP Prolocus hebben intussen samen voor een nieuw aanbod gezorgd.

        Voor alle contractanten die op de payroll staan van de drie besturen (stad, OCMW en AGB Vauban) wordt voorzien in de 2de pensioenpijler. Met deze drie besturen wensen we 1 entiteit (MIPS-groep) te vormen. Op de AGB musea staan géén (contractuele) medewerkers, bijgevolg is aansluiting voor dit AGB zonder voorwerp en hoeft de aansluitingskost ook niet gemaakt te worden. Het is steeds mogelijk om later nog entiteiten toe te voegen.

        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 77 en 78 betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Het bestuur wil nog steeds de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen. Daartoe wordt voorzien in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.

        Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd. Bijgevolg moet er gekeken worden naar een alternatief. 

        Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler, heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).

        Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT (een organisme voor de Financiering van Pensioenen van de contractuele medewerkers van de publieke werkgevers in de provincie Antwerpen) omgevormd tot OFP PROLOCUS, een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden (instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155).

        Door de toetreding bij de OFP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering waarbij, in tegenstelling tot een groepsverzekering, het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt. Naast controlebevoegdheid heeft het bestuur zo ook de mogelijkheid om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. En in tegenstelling tot een groepsverzekering, streeft de OFP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na. Een OFP heeft daarbij ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit evenwel enige garantie inhoudt.

        Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een 'in house opdracht' voldaan is gezien:

        - het bestuur via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op zijn eigen diensten;

        - meer dan 80% van de activiteiten van het OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen;

        - er geen directe participatie van privékapitaal is in het OFP PROLOCUS en

        - OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

        OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, sterk inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.

        Het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, vereist geen werknemersbijdragen, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

        Daarbij bestaat de mogelijkheid van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat is de mogelijkheid om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

        Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is deze van een vastebijdragenplan waarbij in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

        Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen en, wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen zodat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement behaald wordt. Dit is momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (een aangeslotene in dienst van het bestuur), 0% voor passieve aangeslotenen (een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan).

        Als bijkomende veiligheid wordt verwacht dat het bestuur de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de eigenlijke pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen (als reserve).

        Daarnaast kan het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep (Multi Inrichters Pensioenstelsel) vormen. Door toe te treden tot een zogenaamde MIPS-groep kunnen besturen enkele door de wet bepaalde gevolgen van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst opvangen. Binnen een MIPS-groep is er mogelijkheid tot interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Ook speelt er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit, ze kunnen dus voor de verplichtingen in dit kader een beroep doen op elkaars vrije reserves, wat de kans op een extra tussenkomst een stuk kleiner maakt.

        De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

        Met het oog op de toetreding werden de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de toetredingsakte overgemaakt. (bevoegdheid GR / RMW / RVB AGB Vauban).

        Daarnaast is er ook de pensioentoezegging: het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement (bevoegdheid CBS / VB / RVB AGB Vauban).

        Na overleg met de vakorganisaties werd het protocol goedgekeurd, op Vlaams niveau wat betreft het kaderreglement, op lokaal niveau voor de andere zaken.

        Het CBS en VB van 21 februari 2022 en de raad van bestuur van AGB Vauban van 7 maart 2022 stellen voor om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.

        Daarbij wordt verder de intentie geuit om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen: Stad Ieper, OCMW Ieper en AGB Vauban, om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen en de onderlinge solidariteit te laten spelen.

        De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS, zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS. De nodige kredieten zijn en worden voorzien in de meerjarenplanning.

        Voormelde intentieverklaring van het CBS, VB en de raad van bestuur van AGB Vauban en voormelde documenten werden in het bijzonder onderhandelingscomité van 11 maart 2022 besproken. Deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: voor akkoord.

        Bij toetreding tot OFP PROLOCUS kan een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en moet de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur goedkeuren.

        Financiële gevolgen

        De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS. De nodige kredieten zijn en worden voorzien in de meerjarenplanning.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van bovenstaande overwegingen besluit de raad maatschappelijk welzijn met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: Kennis te nemen van en in te stemmen met

        • de beheersovereenkomst en het financieringsplan via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS ;
        • het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement (met een basisbijdrage van 3% en binnen een MIPS (Stad Ieper - OCMW Ieper - AGB Vauban), zonder step rate, aanvullende toezegging of inhaaltoezegging).

        Kennis te nemen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

        Artikel 2: met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

        Artikel 3: in te stemmen met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

        Artikel 4: dat de pensioentoezegging 3% bedraagt van het pensioengevend loon.

        Artikel 5: dat het bestuur samen met OCMW Ieper en met AGB VAUBAN een zogenaamde MIPS-groep vormt.

        Artikel 6: de voorzitter van de Raad en de algemene directeur te machtigen om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

      • Gezamenlijke overheidsopdracht 'hospitalisatieverzekering 2023 - 2026'

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Sarah Bouton, Sam Vancayseele
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, o.a. artikel 48.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 31.12.2022 loopt de huidige hospitalisatieverzekering bij AXA Belgium ten einde. Vanaf 01.01.2023 dient een nieuwe hospitalisatieverzekering te worden afgesloten.

        Meerdere stads- en gemeentebesturen en aanverwante entiteiten uit de Westhoek hebben hun interesse geuit om zich aan te sluiten bij de overheidsopdracht die de stad Ieper in dit kader zal uitschrijven. Gezamenlijk aanbesteden kan leiden tot het bekomen van gunstiger voorwaarden op de markt, het is ook kostenefficiënter en administratief eenvoudiger.

        Concreet zal de stad Ieper een occasionele gezamenlijke overheidsopdracht uitschrijven.

        Om te vermijden dat elk deelnemend bestuur elke beslissing apart dient goed te keuren, wat tot een aanzienlijk lang besluitvormingsproces zou leiden, wordt gevraagd dat elk deelnemend bestuur de stad Ieper machtigt:

        - om in zijn/haar naam en voor zijn/haar rekening de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdracht vast te stellen;

        - om in zijn/haar naam en voor zijn/haar rekening de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen inzake gunning.

        Dienaangaande werd een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst opgesteld.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad voor maatschappelijk welzijn met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: Deel te nemen aan de gezamenlijke overheidsopdracht voor diensten met als voorwerp "Hospitalisatieverzekering 2023 - 2026".

        Artikel 2: De stad Ieper te machtigen om in het kader van deze plaatsingsprocedure in naam en voor rekening van het OCMW Ieper de procedure en alle voorwaarden ervan alsook de aanbestedingsdocumenten vast te stellen alsook om de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen inzake gunning.

        Artikel 3: Zijn goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst houdende de gezamenlijke overheidsopdracht “Hospitalisatieverzekering 2023 – 2026”.

  • Mededelingen

    • Mededelingen

      Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Jan Breyne, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Stefan Depraetere
      Verontschuldigd: Sarah Bouton, Sam Vancayseele

Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter