Terug
Gepubliceerd op 28/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 06/03/2023 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Emmily Talpe, Burgemeester
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Hans Feys, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Saskia Dehollander, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Edouard Wallays, Nancy Six, Raadsleden
  • Openbaar

    • Bestuurlijke organisatie

      • Ontslag van een raadslid. Aktename.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 13 en 14 in verband met het ontslag van een raadslid.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Mevrouw Isabelle Duquesne, raadslid voor de fractie Open Ieper heeft met mail van 7 februari 2023 haar ontslag ingediend als gemeenteraadslid. 

        Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen neemt de raad akte van het ontslag van raadslid Isabelle Duquesne.

      • Vervanging van een raadslid - Onderzoek geloofsbrieven van de vervanger

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 13 en 14 in verband met het ontslag en vervanging van een raadslid.

        Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikelen 8 en 58

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Mevrouw Issabelle Duquesne, gemeenteraadslid, heeft met mail van 7 februari 2023 haar ontslag ingediend als lid van de gemeenteraad.  De raad heeft hiervan in zitting van 6 maart 2023 akte genomen.

        Er moet worden overgegaan tot het onderzoek van de geloofsbrieven van de wettelijke opvolger.

        De eerste in aanmerking komende opvolger van de lijst nr 7 Open Ieper  bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 is de mevrouw Joke Michiel. Gezien zij niet meer in Ieper woonachtig is, kan zij niet als vervanger aangesteld worden.

        De tweede in aanmerking komende opvolger van de lijst nr 7 Open Ieper bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 is de de heer Danny Metsu.  Hij heeft met mail van 23 februari 2023 laten weten het mandaat te willen opnemen.

        De heer Metsu is geboren te Poperinge op 15 december 1968, wonende te 8900 Ieper, Diksmuidseweg 110 en is noch door veroordeling, noch door ambtsuitoefening, noch door verwantschap onverkiesbaar volgens art. 58 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet. Hij is momenteel actief lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Hij voldoet nog steeds aan alle voorwaarden en hoeft er geen bijkomend onderzoek te gebeuren van de geloofsbrieven van betrokkene door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in artikel  6§3 van het decreet lokaal bestuur. Daarbij heeft hij verklaard zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.

        Gezien door eerder gemaakte plannen de heer Metsu niet aanwezig kan zijn, wordt voorgesteld hem uit te nodigen naar de volgende zitting van de gemeenteraad om de eed af te leggen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen :

        artikel 1: de geloofsbrieven van de heer Metsu goed te keuren.

        artikel 2: Gezien door eerder gemaakt plannen de heer Metsu niet kan aanwezig zijn, wordt hij uitgenodigd naar de volgende zitting om de eed af te leggen.

      • Goedkeuring notulen van 6 februari 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering van 6 februari 2023 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 18 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys en Dehaerne) de notulen van de zitting van 6 februari 2023 als goedgekeurd te beschouwen.

    • Veiligheid

      • Tijdelijke politieverordening naar aanleiding van de 50 dagen viering op 4 en 5 mei 2023 - goedkeuring

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        De nieuwe gemeentewet, bekrachtigd bij de wet van 26 mei 1989, inzonderheid op art. 135§2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989 en op artikel 119bis, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het KB van 30 mei 1989.

        De wet van 13 mei 1999 houdende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties.

        De wetten van 24 juni 2013, 7 mei 2004, de wet van 17 juni 2004 en de Koninklijke Besluiten van 27 december 2013, 17 maart 2005, 5 december 2004 en 7 januari 2001.

        De gemeenteraadsbeslissing van 1 februari 2016 houdende goedkeuring zonale en lokale politieverordening en het algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties.

        Feiten, context en argumentatie

        Teneinde de openbare orde tijdens de 50 dagen te bewaken en preventief op te treden vraagt de lokale politie een uitbreiding bovenop de zonale en lokale politieverordening naar aanleiding van de organisatie van de 50 dagenviering op 4 en 5 mei 2023.

        In het bijzonder wat betreft het bezit en (oneigenlijk) gebruik van vervuilende stoffen alsook het bezit en gebruik van voetzoekers en gelijkaardige tuigen wil men kunnen optreden en dit zo nodig met een gas-sanctie laten beteugelen.

        Voorgesteld wordt om navolgende tijdelijke politieverordening goed te keuren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 26 ja stemmen tegen 2 neen stemmen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1 :

        a) Vanaf donderdag 4 mei 2023 om 06.00 uur tot zaterdag 6 mei 2023 om 6.00 uur is het bezit (met uitzondering van beroepsdoeleinden) of het gebruik op openbare wegen of plaatsen van scheerschuim, bloem, vetstoffen, vetstiften, alcoholische dranken en/of andere bevuilende stoffen, goederen of voorwerpen verboden.

        b) Vanaf donderdag 4 mei 2023 t.e.m. zondag 7 mei 2023 is het bezit en gebruik van voetzoekers, bommetjes, thunderflashes, vuurwerk, knal- of rookbussen of andere gelijkaardige tuigen verboden.

        Artikel 2 :

        Alle voorwerpen aangetroffen in strijd met dit reglement zullen administratief in beslag worden genomen. De niet aangebroken levensmiddelen worden overgemaakt aan het OCMW en alle andere voorwerpen worden weggemaakt via het legale afvalcircuit.

        Artikel 3 :

        Inbreuken op deze verordening zullen bestraft worden met een administratieve sanctie via de procedure vastgelegd in het gemeenteraadsbesluit van 1 februari 2016 en latere wijzigingen.

         

      • Politieverordening houdende tijdelijke ordemaatregelen naar aanleiding van de wielerwedstrijd Gent-Wevelgem op 26 maart 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        De wet betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gecoördineerd door het KB van 16 maart 1968;

        Het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;

        Het KB van 10 augustus 1998 art. 7 § 2, 1° houdende de oprichting van de Commissie voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening;

        De wet van 13 mei 1999 betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 10 juni 1999;

        Het KB van 7 januari 2001 tot vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13 mei 1999 betreffende de invoering van gemeentelijke administratieve sancties, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 2 februari 2001;

        Het KB van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen;

        De omzendbrief OOP 30bis van 3 januari 2005 aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, Belgisch Staatsblad 20 januari 2005 (tweede uitgave);

        De omzendbrief OOP 30ter waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen;

        De wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen;

        De wet van 15 mei 2006 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het Wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk Wetboek, de nieuwe gemeentewet en de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie;

        De nieuwe gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis, 119ter en art. 135 § 2;

        De ministeriële omzendbrief van 10 december 1987 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving;

        De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de stad/gemeente;

        Artikel 119bis, §1, van de nieuwe gemeentewet aan de gemeenteraad de keuzevrijheid laat politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen;

        Feiten, context en argumentatie

        Op zondag 26 maart 2023 doorkruisen één of meerdere van de wielerwedstrijden "Gent-Wevelgem" het grondgebied van onze stad.

        Bij gunstige omstandigheden, brengt de doortocht van deze wielerwedstrijden een volkstoeloop met zich mee, vooral bij de start, aankomst en langs hellingen en kasseistroken.

        Voor de corona-jaren bleef het aantal commerciële activiteiten die langsheen de reisweg van de wielerwedstrijden worden georganiseerd toenemen. Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden.

        Een coördinatie en overleg tussen de verschillende organisatoren van activiteiten op dezelfde locatie is aangewezen. Het is immers aangewezen dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, enz … teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken en de algemene veiligheid op het openbaar domein en plaatsen met een openbaar karakter te vrijwaren.

        Een aantal bijkomende maatregelen dringen zich op om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen:

        -       voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen de reisweg;

        -       voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langsheen de reisweg en de bestuurlijke overheid;

        -       voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 26 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) :

        I. Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein

        Artikel 1  : Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats vindt omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd(en) "Gent-Wevelgem”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, wordt op zondag 26 maart 2023 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft  voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.

        Alle aanvragen tot vergunning moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 13 maart 2023 bij de burgemeester worden ingediend.

        De aanvraag tot vergunning moet de volgende gegevens vermelden :

        1. De naam, adres en contactgegevens van de aanvrager/organisator.
        2. Als de organisatie gebeurt door een rechtspersoon zal haar benaming, haar rechtsvorm, het adres van haar hoofdzetel alsook de statutaire bepaling en/of beslissing van het bevoegde orgaan van de rechtspersoon die de ondertekenaar toelaat haar te vertegenwoordigen, opgegeven moeten worden.
        3. De juiste omschrijving van de geplande éénmalige of bijkomende activiteit met de vermelding of deze publiek of alleen op een uitnodiging toegankelijk is met een raming van het aantal genodigden.
        4. De juiste locatie ervan.
        5. De logistieke faciliteiten (tenten, toiletten, parkings, toegang…) die zullen worden in plaats gesteld.
        6. De interne veiligheidsmaatregelen (nadars, stewards, ….).
        7. De eventuele aanwezigheid van een medische hulppost, met inhoudelijke beschrijving.
        Artikel 2 : Ten laatste op 20 maart 2023 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning.

        In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.

        De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend strikt na te leven.

        Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de commandant van de brandweer bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

        Artikel 3 : Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken.

        Het niet naleven van een of meerdere voorwaarden in het verleden kan door de burgemeester als motief ingeroepen worden om het verlenen van de vergunning te weigeren.

        II. Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter

        Artikel 4 : Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats vindt omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd(en) "Gent-Wevelgem”, en die doorgaat in een besloten plaats maar die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, dient ten laatste op 13 maart 2023 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.

        Artikel 5 : De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen (laten) organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …

        Artikel 6 : De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 5) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid). 

        III. Veiligheidszones

        Artikel 7 : De burgemeester kan op basis van een risicoanalyse, rekening houdend met de volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen.

        Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen,…)

        Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats vindt omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd(en) “Gent-Wevelgem" en die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 13 maart 2023 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.

        De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten zo nodig één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone.

        Artikel 8 : Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing.

        IV. Algemene bepalingen

        Artikel 9 : Sancties

        Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 van deze verordening zullen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.

        Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet, houdt de stad/gemeente zich het recht voor het te doen op kosten en risico van de overtreder.

        De stad/gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht.

        De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.

        Artikel 10 : Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in het decreet lokaal bestuur.

    • Musea

      • Verlenging samenwerkingsovereenkomst tussen In Flanders Fields Museum en Centrum voor Historische en Archeologische Luchtfotografie (CHAL) - Advies

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikel artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Historische luchtfoto’s spelen een belangrijke rol in de museale opstelling, de werking en het publieksbereik van het In Flanders Fields Museum. Het oorlogslandschap in de Westhoek wordt als ‘de laatste getuige’ van de Eerste Wereldoorlog in de Westhoek beschouwd. Luchtfotografie, historische cartografie en Lidar zijn noodzakelijke bronnen en technieken voor de kennis over dit oorlogslandschap. Complementair met de reeds aanwezige kennis in het kenniscentrum is deze specialisatie een verrijking voor de museale werking en verzekert het de internationale voortrekkersrol van IFFM op dit gebied.

        Sinds 2009 werken de Provincie West-Vlaanderen, het In Flanders Fields Museum (IFFM) en de UGent Vakgroep Archeologie intensief samen op het vlak van historische luchtfotografie en erfgoed uit de Eerste Wereldoorlog.  Dit leidde tot een unieke digitale collectie van historische WO1 luchtfoto’s (30.000 beelden) en de opbouw van heel specifieke expertise op het vlak van remote sensing, luchtfotografie en erfgoed. De samenwerking resulteerde in de oprichting van het samenwerkingsverband Centrum voor Historische en Archeologische Luchtfotografie (CHAL). Het Centrum zorgt voor een kennistransfer van wetenschappelijk onderzoek naar de publieke en museale sector, voor de toeristische valorisatie, gebruikt zijn expertise en bronnen voor input in ruimtelijke ordeningsdossiers en gebiedsgerichte werking in West-Vlaanderen en heeft een vlot wetenschappelijk publicatietraject.

        Na een eerste samenwerkingsperiode tussen 2014-2018 werd de overeenkomst verlengd voor de periode 2019-2023. De drie partijen wensen de bestaande samenwerking verder te zetten gedurende de periode 2024-2028 om de opgebouwde expertise te bestendigen en toe te passen binnen de museale werking van het IFFM.

        Deze vraag werd principieel goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB Musea Ieper op 2 februari ll. Aangezien het over een legislatuuroverschrijdende overeenkomst gaat, wordt deze ook voor advies voorgelegd aan de Gemeenteraad van de Stad Ieper.  Voorgesteld wordt positief te adviseren. 

        Financiële gevolgen

        Voor de periode 2024-2028 zou de jaarlijkse bijdrage 40.000 EUR bedragen. De huidige bijdrage van 30.000 EUR/jaar is sinds 2014 niet meer aangepast/geïndexeerd. 

        In het MJP van AGB Musea Ieper is hiervoor momenteel een bedrag van 33.275 EUR/jaar voorzien op het budgetartikel ACM2/0700-1/615201 'Erelonen en vergoedingen voor studies en werken'. Er is dus nog 6.725 EUR nodig. We stellen voor dit bedrag te verschuiven van het budgetartikel ACM2/0700-1/615201 'Overige erelonen en vergoedingen', waar momenteel 20.750 EUR op voorzien is. Op dit budgetartikel kan hiervoor ruimte gecreëerd worden door aanpassing/vereenvoudiging van de museumwegwijzers, die daardoor een stuk goedkoper zouden worden.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen de samenwerkingsovereenkomst 2024 - 2028 van de provincie West-Vlaanderen, het Centrum voor Historische en Archeologische Luchtfotografie (CHAL) en AGB Musea positief te adviseren. 

    • Patrimonium

      • Voormalig gemeentehuis Boezinge - openbare verkoop na herschatting: goedkeuring.

        Voorgeschiedenis

        In de zitting van 04.07.2022 besloot de gemeenteraad over te gaan tot de fysieke openbare verkoop van het voormalig gemeentehuis Boezinge, gelegen te Katspel 1-2, Boezinge en de minimale verkoopprijs te bepalen op 500.000,00 EUR.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Het betreft de eigendom gelegen te Katspel 1-2, Boezinge, kadastraal gekend als Ieper, 8ste afdeling Boezinge, sectie A, nummer 734P met een oppervlakte van 4a 97 ca.

        De fysieke openbare verkoop vond plaats op 20.10.2022. Er was zeer beperkte interesse en het pand kon tegen de vooropgestelde minimale prijs, zijnde de schattingsprijs, niet verkocht worden.

        Het voormalig gemeentehuis Boezinge werd opnieuw geschat door erkend schatter-expert dhr. Chris Bossant, waarbij het volgende werd geschat:

        • Geschatte venale waarde: 285.000 EUR
        • Geschatte waarde bij vrijwillige openbare verkoop: 255.000 EUR
        • Geschatte waarde bij gedwongen openbaar verkoop: 245.000 EUR

        In zijn geactualiseerd schattingsverslag van 20.01.2023 houdt dhr. Chris Bossant onder meer rekening met de geografische gegevens, info vanuit ruimtelijke ordening, factoren die de waarde beïnvloeden (1 positief en 5 negatief) en vergelijkingspunten met verkoop van gelijkwaardige gebouwen.

        Het schattingsverslag resulteert dus in een lagere schatting. Er dient natuurlijk te worden geboden waarbij een lagere instelprijs de interesse breder kan opwekken en zo misschien een hogere verkoopprijs kan bewerkstelligen.

        Het COVAST-systeem is een online biedingssysteem voor onroerende goederen, waarbij COVAST aanbiedt om via hun netwerk van erkende vastgoedmakelaars gericht op zoek te gaan naar kopers voor de door hen aangeboden onroerende goederen. COVAST organiseert en coördineert het systeem. Hun honorarium is ten laste van de koper.

        De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 25 ja stemmen en 1 onthouding (raadslid Dehollander) tegen 2 neen stemmen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1: Akkoord te gaan met de openbare verkoop van het voormalig gemeentehuis Boezinge, gelegen te Katspel 1-2, Boezinge, kadastraal gekend als Ieper, 8ste afdeling Boezinge, sectie A, nummer 734P met een oppervlakte van 4a 97 ca.

        Artikel 2: De minimale verkoopprijs te bepalen op 285.000,00 EUR.

        Artikel 3: Deze verkoop te realiseren mits coördinatie door COVAST cvba en via hun digitaal biedingsplatform.

        Artikel 4: Een Ieperse notaris aangesteld conform de beurtrol te gelasten met de dossiersamenstelling en het verlijden van de akte.

        Artikel 5: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Artikel 6: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen alle stukken aangaande deze verkoop te ondertekenen.

        Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

    • Openbaar domein en gebouwen

      • Verbeteringswerken verbindingsweg Perseweide te Zillebeke - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/TD_12/STAD

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Verbeteringswerken verbindingsweg Perseweide te Zillebeke” werd een bestek met nr. 2023/TD_12/STAD opgesteld.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 50.784,00 EUR excl. btw of 61.448,64 EUR incl. 21% btw (10.664,64 EUR btw medecontractant).

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2023

        0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-94 (actie AC035).

        506.147,33 EUR

        -

        506.147,33 EUR

        61.448,64 EUR

         

        444.698,69 EUR

        16 februari 2023

         

        Ook voor de dossiers 2023/TD_05/STAD, 2023/TD_08/STAD en 2023/TD_09/STAD wordt hetzelfde budgetartikel gebruikt (ramingen 90.686,35 EUR incl. btw, 62.970,82 EUR incl. btw en 43.844,35 EUR incl. btw). 

         

        In bijlage:

        • Bijhorende documenten overheidsopdracht: bestek. 
        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 18 ja stemmen en 1 onthouding (raadslid Durnez) tegen 9 neen stemmen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, De Groote, Baert, Gheysens, Feys en Dehaerne) :

        Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/TD_12/STAD en de raming voor de opdracht “Verbeteringswerken verbindingsweg Perseweide te Zillebeke” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 50.784,00 EUR excl. btw of 61.448,64 EUR incl. 21% btw (10.664,64 EUR btw medecontractant).

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-94 (actie AC035).

        Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

      • Heraanleg KWS-verharding en uitwijkstroken in kasseien Omloopstraat - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/TD_14/STAD

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Heraanleg KWS-verharding en uitwijkstroken in kasseien Omloopstraat” werd een bestek met nr. 2023/TD_14/STAD opgesteld.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 64.255,00 EUR excl. btw of 77.748,55 EUR incl. 21% btw (13.493,55 EUR btw medecontractant).

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2023

        0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie ACS47)

        728.655,12 EUR

        8.201,00 EUR

        720.454,12 EUR

        77.748,55 EUR

         

        642.705,57 EUR

        16 februari 2023

         

        In bijlage:

        • Bijhorende documenten overheidsopdracht: bestek.
        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 16 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) tegen 10 neen stemmen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys en Dehaerne) :

        Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/TD_14/STAD en de raming voor de opdracht “Heraanleg KWS-verharding en uitwijkstroken in kasseien Omloopstraat” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 64.255,00 EUR excl. btw of 77.748,55 EUR incl. 21% btw (13.493,55 EUR btw medecontractant).

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie ACS47).

        Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

      • Heraanleg voetpaden en opritten Vijverstraat te Dikkebus - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/TD_08/STAD

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Heraanleg voetpaden en opritten Vijverstraat te Dikkebus” werd een bestek met nr. 2023/TD_08/STAD opgesteld.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 52.042,00 EUR excl. btw of 62.970,82 EUR incl. 21% btw (10.928,82 EUR btw medecontractant).

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2023

        0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-94

        (actie AC035)

        506.147,33 EUR

        -

        506.147,33 EUR

        62.970,82 EUR

         

        443.176,51 EUR

        16 februari 2023

         

        Ook voor de dossiers 2023/TD_05/STAD, 2023/TD_09/STAD en 2023/TD_12/STAD wordt hetzelfde budgetartikel gebruikt (ramingen 90.686,35 EUR incl. btw, 43.844,35 EUR incl. btw en 61.448,64 EUR incl. btw).

         

        In bijlage:

        • Bijhorende documenten overheidsopdracht: bestek. 
        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/TD_08/STAD en de raming voor de opdracht “Heraanleg voetpaden en opritten Vijverstraat te Dikkebus” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 52.042,00 EUR excl. btw of 62.970,82 EUR incl. 21% btw (10.928,82 EUR btw medecontractant).

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-94 (actie AC035).

        Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

      • Heraanleg voetpaden en opritten Briekestraat - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/TD_09/STAD

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Heraanleg voetpaden en opritten Briekestraat” werd een bestek met nr. 2023/TD_09/STAD opgesteld.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 36.235,00 EUR excl. btw of 43.844,35 EUR incl. 21% btw (7.609,35 EUR btw medecontractant).

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2023

        0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-94 (actie AC035)

        506.147,33 EUR

        -

        506.147,33 EUR

        43.844,35 EUR

         

        462.302,98 EUR

        16 februari 2023

         

        Ook voor dossier 2023/TD_05/STAD, 2023/TD_08/STAD, 2023/TD_12/STAD wordt hetzelfde budgetartikel gebruikt (ramingen 90.686,35 EUR incl. btw, 62.970,82 EUR incl. btw en 61.448,64 EUR incl. btw). 

         

        In bijlage:

        • Bijhorende documenten overheidsopdracht: bestek. 
        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/TD_09/STAD en de raming voor de opdracht “Heraanleg voetpaden en opritten Briekestraat” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 36.235,00 EUR excl. btw of 43.844,35 EUR incl. 21% btw (7.609,35 EUR btw medecontractant).

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-94 (actie AC035).

        Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

      • Vernieuwen van de voetpaden en trottoirbanden in de Sint-Janstraat en Korte Meersstraat te Ieper - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2023/TD_05/STAD

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Vernieuwen van de voetpaden en trottoirbanden in de Sint-Janstraat en Korte Meersstraat te Ieper” werd een bestek met nr. 2023/TD_05/STAD opgesteld.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 74.947,40 EUR excl. btw of 90.686,35 EUR incl. 21% btw (15.738,95 EUR btw medecontractant).

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2023

        0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-94 (actie AC035)

        506.147,33 EUR

        -

        506.147,33,00 EUR

        90.686,35 EUR

         

        415.460,98 EUR

        16 februari 2023

         

        Ook voor de dossiers 2023/TD_08/STAD, 2023/TD_09/STAD en 2023/TD_12/STAD wordt hetzelfde budgetartikel gebruikt (ramingen 62.970,82 EUR incl. btw, 43.844,35 EUR incl. btw en 61.448,64 EUR incl. btw). 

         

        In bijlage:

        • Bijhorende documenten overheidsopdracht: bestek. 
        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/TD_05/STAD en de raming voor de opdracht “Vernieuwen van de voetpaden en trottoirbanden in de Sint-Janstraat en Korte Meersstraat te Ieper” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 74.947,40 EUR excl. btw of 90.686,35 EUR incl. 21% btw (15.738,95 EUR btw medecontractant).

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-94 (actie AC035).

        Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

      • Verbouwen van gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus - Perceel 1 : Afbraak, ruwbouw, dak- en buitenschrijnwerken - 2023/OD_01/P1/STAD - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        De ontwerpopdracht voor de opdracht “Verbouwen van gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus - Perceel 1 : Afbraak, ruwbouw, dak- en buitenschrijnwerken” werd gegund aan Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper.  In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. ‘OC 001_OC DIKKEBUS’ (interne referte 2023/OD_01/P1/STAD) opgesteld door de ontwerper. 

        In 2022 heeft het college het voorliggend dossier verdaagd tot na de goedkeuring van de meerjarenplanaanpassing.  Het dossier werd door de ontwerper herwerkt met het oog op mogelijke besparingen. 

        Het voorliggend perceel omvat de afbraak, ruwbouw, dak- en buitenschrijnwerken met het oog op het verbouwen en uitbreiden van de bestaande gemeenschapslokalen (voormalige schoolgebouwen) gelegen in de Dikkebusseweg 480-482 in functie van het bouwen van een nieuw ontmoetingscentrum. Het perceel wordt geordend door het gewestplan Ieper-Poperinge en is gelegen in een woongebied. De voormalige school is een voorbeeld van wederopbouwarchitectuur en valt in die zin onder de noemer waardevol gebouw van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ter vrijwaring van het woonklimaat en het waardevol bouwkundig erfgoed.De huidige site omvat de voormalige schoolgebouwen aan de straatzijde met bijgebouwen, de oude speelkoer met huidige ontmoetingscentrum achteraan en achterliggende speelzone/groenzone. Het schoolgebouw wordt op heden gebruikt als KSA-heem en repetitiezaal voor de Harmonie ‘De Vijverzonen’, maar is volledig opgebruikt.

        De wens van de stad is om de KSA te verplaatsen naar het huidige OC achteraan de site en met de nieuwe gemeenschapsinfrastructuur plaats te kunnen bieden aan evenementen, activiteiten voor de plaatselijke verenigingen (OKRA, school,…), repetitielokaal voor de harmonie, vergaderingen, ...

        Het schoolgebouw aan de straatzijde is een voorbeeld van wederopbouwarchitectuur en wordt daarom als waardevol erfgoed gedefinieerd. Het maakt ook deel uit van het specifieke straatbeeld van het dorp. Er wordt geopteerd voor grotendeels behoud met uitbreiding van deze bestaande, waardevolle volumes. Hierbij wordt een deel van het schoolgebouw (laag volume aan de Dikkebusseweg) alsook de gelijkvloerse bouwlaag van de schoolmeesterwoning, wordt omgevormd tot zalen. Het resterende deel van het laag volume wordt tot onderkant ramen gesloopt. Daarop wordt een hekwerk geplaatst waardoor een veilige afscherming gecreëerd wordt van de koer tegenover de straat. De verdieping van de voormalige woning wordt als open volume voorzien die geen publieke functie krijgt. De onderdakse bouwlaag van de voormalige woning wordt geen toegankelijke functie toebedeeld.
        De gevels van de bestaande gebouwen worden gereinigd, gerestaureerd en hervoegd. De daken worden vernieuwd met gelijkaardige dakpannen en het buitenschrijnwerk wordt vernieuwd. De ramen van de woning zullen vervangen worden door wit houten buitenschrijnwerk naar authentiek model. De ramen aan de voormalige klassen zullen ingevuld worden met strak, minimalistisch schrijnwerk uit zwart aluminium. Dit schrijnwerk zal verdoken opgesteld worden, zodat voornamelijk enkel glas zichtbaar zal zijn.
        Het resterende programma (sanitair, leskeuken, bergingen, grote zaal) wordt in een achterliggend nieuwbouwvolume voorzien. Dit nieuwbouwvolume heeft een breedte van 21,60 m en een bouwdiepte van 26,64 m.
        Aan de linkerzijde is over de volledige bouwdiepte een luifel voorzien van 3,25 m breed en 2,71 m hoog. Het nieuwe volume wordt afgewerkt met een plat dak van 4,08 m en resp. 6,70 m t.h.v. de grote zaal.
        Qua materialisatie wordt voor de aanbouw achteraan gekozen voor stoot- en slijtvaste gevelpanelen uit architectonisch beton. De ramen zullen bestaan uit aluminium. Aan de koerzijde zal een zonneluifel uit architectonisch beton voorzien worden. De nieuwe platte daken op de zaal worden afgewerkt als groendak. Voor het plein wordt er gekozen voor een vlakke afwerking die maximale toegankelijkheid toelaat. 

        De werken vervat in voorliggend perceel worden geraamd op 935.750,47 EUR excl. btw of 1.132.258,07 EUR incl. 21% btw (196.507,60 EUR Btw medecontractant).  Er wordt voorgesteld de werken te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        In een latere fase worden de resterende percelen definitief uitgewerkt en ter goedkeuring voorgelegd  Deze percelen worden voorlopig als volgt geraamd : 

        Perceel nr

        Omschrijving

        Ramingsbedrag excl. btw

        Perceel 2

        Technieken

        536.000,00

        Perceel 3

        Afwerking

        178.000,00

        Perceel 4

        Buitenaanleg

        161 000,00

        Dit brengt het voorlopig totaal op 1.811.000,00 EUR, excl. btw of 2.191.310,00 EUR, incl. 21 % btw medecontractant.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2023

        AC003/0705-0/221007

        2.429.235,29

        61.994,23

        2.367.241,06

        Voorlopig totaal : 
        2.191.310,00

         175.931,06

        09/06/2022

         

        Via het Fonds Culturele Infrastructuur (FOCI) wordt een subsidie bekomen van 60 % van de kosten, geplafonneerd op 25.000,00 euro voor de verwarming, 20.000,00 euro voor beglazing en 25.000,00 euro voor isolatie voor de werken uit te voeren aan de te verbouwen zone, met name het oud schoolgebouw en de 'schoolmeesters'-woning.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: Het bestek met nr. ‘OC 001_OC DIKKEBUS’ (interne referte 2023/OD_01/P1/STAD) en de raming voor de opdracht “Verbouwen van gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus - Perceel 1 : Afbraak, ruwbouw, dak- en buitenschrijnwerken”, opgesteld door de ontwerper, Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming van dit perceel bedraagt 935.750,47 EUR excl. btw of 1.132.258,07 EUR incl. 21% btw (196.507,60 EUR Btw medecontractant).

        Artikel 2: Deze opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien op budgetcode AC003/0705-0/221007.

        Artikel 5: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

    • Gelijke kansen

      • Aanpassing samenwerkingsovereenkomst en regionaal reglement Uitpas - goedkeuring

        Voorgeschiedenis

        In het voorjaar van 2017 werd de UiTPAS Westhoek gelanceerd, een voordeelkaart voor vrije tijd in de Westhoek. Onder impuls van LEADER Westhoek pionierden vier gemeenten, namelijk Diksmuide, Ieper, Poperinge en Zonnebeke.

        In 2020 sloten 5 gemeenten zich hierbij aan: Heuvelland, Langemark-Poelkapelle, Lo Reninge, Mesen en Zonnebeke. Hierdoor kwam het totaal op 9 deelnemende gemeenten.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De Dienstverlenende Vereniging (DVV) Westhoek verzorgt de algemene UiTPAS-samenwerking en organisatie binnen de Westhoek. In plaats van telkens nieuwe en verschillende overeenkomsten op te maken, voor en tussen de verschillende gemeenten, regelt de DVV als kaartsysteembeheerder deze procedures.

        In 2023 zullen normaal extra gemeenten worden opgenomen in de werking: De Panne, Houthulst, Koksijde, Nieuwpoort, Veurne. In 2024 Alveringem.

        Naar aanleiding van deze uitbreiding heeft de DVV de overeenkomst vernieuwd en geactualiseerd, met input van de verschillende gemeenten.

        In de documenten ‘regionaal reglement’ en ‘gebruikersvoorwaarden’ wordt het recht hebben op het kansenstatuut duidelijker en uitgebreider omschreven. 

        De overeenkomst en het reglement laten toe om als stad/gemeente strengere voorwaarden op te leggen inzake de criteria voor het kansentarief (via de gebruiksvoorwaarden). Voor Ieper blijven dezelfde voorwaarden van toepassing.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen : 

        Artikel 1: De regionale overeenkomst en bijgevoegde bijlagen hieronder vermeld goed te keuren 

        • Regionaal reglement UiTPAS Westhoek
        • Basisovereenkomst Publiq
        • Basisovereenkomst PQ - KSB
        • Lokale gebruiksvoorwaarden UiTPAS Westhoek
        • Samenwerkingsovereenkomst bovenlokale verenigingen
        • Privacybeleid UiTPAS

        Artikel 2: een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan DVV Westhoek.

  • Interpellaties

    • Laten we ons zwembad leeglopen ? (Interpellatie van raadslid Baert)

      Feiten, context en argumentatie

      We kwamen reeds tussen op de AGB Vauban over de schrijnende toestand van ons overdekt zwembad. Dat er vertraging zit op de plannen van de nieuwbouw kan niet ten koste gaan van de vele Ieperse waterkatten. Omdat er weinig beterschap op komst lijkt wensen we dit onderwerp in openbare zitting te bespreken. Er moeten dringend enkele zaken veranderen want het aantal Ieperlingen dat nu naar Poperinge, Menen en Moorslede trekt groeit zienderogen. CD&V trekt aan de alarmbel en vraagt aan alle partijen om tot aan de opening van het zwembad de vraag om een minimum aan comfort te garanderen, te ondersteunen en hiervoor de nodige middelen vrij te maken.

    • Gastvrije gemeente voor iedereen - Iepers toerisme richting toekomst. (Interpellatie van raadslid Sabels)

      Feiten, context en argumentatie

      We werden opnieuw verkozen tot meest gastvrije gemeente van België door Booking.com en daar mogen we als stad oprecht fier op zijn, maar om het toerisme in onze streek nog wat versnellingen hoger te doen schakelen op vlak van bezoekers, diversiteit aan toeristen en toegankelijkheid is er meer nodig dan een gewonnen prijs aan de meet. Gent Wevelgem komt dichterbij en ook daar wordt enorm veel naar verwezen als belangrijk orgelpunt voor de zichtbaarheid van onze stad, maar daar stopt het maar al te vaak.

      We zitten nog steeds met de impact van de Brexit, maar we moeten ons daar over zetten, Ieper naar een volgend niveau tillen op vlak van toerisme. Welke zaken zitten er daaromtrent in de pijplijn van de schepen van toerisme en economie voor 2023, 2024 en de lange termijn? We willen vandaag het debat openen om eens van gedachten te wisselen over de toekomst van de Westhoek als toeristische regio. Durven we daarin een radicale omslag maken? 

      Onze stad moet volgens ons in eerste instantie toegankelijk en gastvrij worden voor iedereen. Mensen met een beperking hebben te weinig ruimte in onze stad. Te weinig toegankelijke parkeerplekken, te weinig deftige openbare toiletten. 

      Toegankelijke openbare toiletten 

      Dit moet echt beter in Ieper. Vele van de huidige openbare toiletten voldoen niet aan de toegankelijkheidsnormen of zijn maar zeer beperkte momenten open. 

      Van de 18 aangeduide toegankelijke toiletten in Ieper: 

      - Hebben er 4 een toegangsdrempel van meer dan 3 cm

      - 5 geen voldoende bereikbare toegang

      - 3 onvoldoende brede toegangsdeur

      - 2 geen voldoende draaicirkel voor rolstoel aan toiletdeur

      - 1 onvoldoende brede toiletdeur

      - 12 scoren slecht om de overgang te maken van rolstoel naar toilet (niet voldoende plaats voor rolstoel voor of naast toilet of ontbreken van steunbeugels)

      Ieder van deze toegankelijke toiletten is gelegen op een locatie die maar beperkte openingsuren heeft. Na 18u heeft men maar één gelegenheid open nl Kazematten tot 22u en niet op dinsdag. Maar hier is het toilet niet helemaal toegankelijk: bereikbaarheid via een gang van 79 cm breed, toegangsdeur toilet is niet breed genoeg en er is geen ruimte in het toilet zelf om de transfer tussen rolstoel en toilet te maken. Toilet in station: sleutel dient afgehaald te worden aan loket. Het loket is alleen op weekdagen open en slechts van 7 tot 10u. 

      Changing place 

      Meer en meer steden, en zeker toeristische steden hebben in hun stadscentrum een Changing place.

      Dat is een ruimte waar men mensen met beperking en incontinentie kan verschonen. Dit vergt veel ruimte met een tillift en plaats voldoende plaats voor de begeleiders. Ieper zou hier een voorbeeld kunnen zijn voor de Westhoek. 

      Fietsvriendelijke stad voor bewoners en toeristen 

      Ja, we hebben eindelijk enkele fietsstraten, neen we zijn nog niet helemaal klaar om toeristisch fietshoofdstad van West-Vlaanderen te worden. Gent-Wevelgem mag dan wel zijn start hier organiseren, toegankelijk en veilig is ons stadscentrum nog niet voor de fietser. Onszelf sterker in de markt zetten als fietsregio is een deel van de toekomst, maar hoe kan je die promotie starten zonder het ook echt te zijn. Welke maatregelen gaan er komen om naast gastvrije stad, ook veilige stad te worden voor fietsers? 

      Doorgedreven plan 2030 

      Het zal misschien niet meer met mij zijn, maar ik zou vandaag nog eens willen oproepen tot constructieve samenwerking over partijgrenzen heen. Organiseer een toeristisch overleg, maak samen een uitgebreid plan 2023-2030 zodat het de legislatuur kan overleven en zet Ieper op de rails naar de toekomst.

      Concreet bevat deze interpellatie dus 4 zaken: 

      -      Oproep tot debat tijdens deze gemeenteraad over toerisme

      -      Vraag of er ingezet kan worden op openbare toiletten en “Changing places”?

      -      Hoe gaan we fietsvriendelijker worden zodat we onszelf nog meer in de markt kunnen zetten als toeristische fietsregio?

      -      Kan er een overleg komen over toerisme met alle fracties?

    • Leegstand in Ieper - Na de campagne, ook stevig beleid ? (Interpellatie van raadslid Sabels)

      Feiten, context en argumentatie

      De meeste onder ons zullen de campagne al hebben gezien. Aan heel wat leegstaande panden hangt er sinds kort affichering met aantrekkelijke slogans om ondernemers aan de trekken. We stellen ons alvast kort enkele vragen bij deze campagne:

      1. Wat is de kostprijs van de campagne?

      2. Wat is de verwachte uitkomst? Hoeveel panden hopen jullie na deze campagne effectief ingevuld te krijgen?

      3. Was dit een samenwerking met de eigenaars en hoe kwam deze tot stand? 

      Een campagne zal niet genoeg zijn om de leegstand in onze stad tegen te gaan. Vandaar dat we deze interpellatie op de agenda zetten om te horen wat de ideeën zijn van dit stadsbestuur om dat verder aan te pakken? In het verleden kwamen ook al andere oppositiefracties aan het woord over dit thema en wij hebben ook al enkele keren ideeën meegegeven. Ik lijst ze nog eens op: 

      -      Komt er een mogelijkheid om pop-upstores te installeren in één van deze panden? Is de stad bereid om één van deze panden zelf te huren om dit concept mogelijk te maken?

      -      Komt er een effectieve strategie om ondernemers van buiten Ieper aan te trekken? Komen er initiatieven zoals een lokale startpremie of een startup-premie zoals je vaak ziet in Limburg? Hasselt heeft enorm veel startende ondernemers door zulke initiatieven vanuit de stad.

      -      Zijn er specifieke doelstellingen gezet qua terugdringen van leegstand? Is er daarvoor een plan vanuit het bestuur?

    • Evaluatie - De Leet, een plein uit de jaren 50. (Interpellatie van raadslid Sabels)

      Feiten, context en argumentatie

      Pleinen die klaar zijn voor de toekomst bevatten groen, gezelligheid, meerdere pleinfuncties en minder doorgaand verkeer en auto’s. Als ik naar de Leet kijk dan hebben we hier een belangrijke trein gemist. Of we hebben de trein genomen samen met Steven Spielberg richting de jaren 50. Back to the future mag dan wel een geniale film zijn, naar de toekomst brengt de nieuwe Leet ons niet en dat is bijzonder jammer.

      De eerste plannen waren veelbelovend, maar uiteindelijk verschoof het groene karakter van de herinvulling zich voornamelijk naar het Astridpark. Het Vandenpeerenboomplein werd vooral een versteende plek zonder ziel en met te weinig groen, bomen en water. Meer borden dan bomen, het zorgde voor heel wat commotie op sociale media, maar eigenlijk is het vooral pijnlijk. Het had anders gekund.

      Kortrijk maakt duidelijk dat het anders kan. Het conservatoriumplein krijgt een groene invulling in het hart van de stad. Waarom hinkt Ieper altijd achterop en gaan we in dit geval zelfs terug in de tijd. Asfalt veranderde in steen, parking werd grotendeels behouden en het plein heeft weinig tot geen uitstraling. Het zal waarschijnlijk wel een wedstrijdje vingerwijzen worden in deze interpellatie, maar toch wil ik dit moment grijpen om een eindevaluatie op te maken van het project samen met alle fracties.

  • Vragen en antwoorden

    • Vraag bufferbekken. (Vraag van raadslid Gheysens)

      Feiten, context en argumentatie

      November vorig jaar namen we nog het woord droogte in de mond. Nu, 3 maanden later, hebben we een nattere december, en januari maand gekend, maar waterputten in onze streek zijn nog niet aangevuld. Februari was terug droog, de grondwatertafel zakt terug. Droogte hangt terug in de lucht en daarom hadden we graag nog eens het bufferbekken in Vlamertinge besproken.

      Concrete vragen:

      Hoever staat het nu met de uitwerking van het bufferbekken?  

      Zijn onze opmerkingen meegenomen? Welke aanpassingen zijn er uitgetekend?

      Is er volume water bij gecreëerd?

      Een landbouwersfamilie is bereid om een ha grasland te schenken, en hiermee na een grondwissel, zou het bekken met 1ha uitgebreid kunnen worden. Houden jullie hiermee rekening?

      We kregen ook reeds meerdere ongeruste buren aan de lijn. Is er hertekend aan de bereikbaarheid, de toegang en het aantal aftappunten? Dit om een minimale hinder voor omwonenden te bekomen?

      Is er een oppomppunt voor spuittoestellen voorzien?

  • Mededelingen

    • Mededelingen.

  • Besloten

    • GECORO - wijziging samenstelling voor de sectie werknemers – ACV - benoeming nieuw effectief lid

      Juridische grond en bevoegdheden

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).

      De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn navolgende wijzigingen.

      Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 19 mei 2000 (Belgisch Staatsblad 3 juni 2000), gewijzigd op 5 juni 2009 (Belgisch Staatsblad 26 augustus 2009).

      Besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de Vlaamse, provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 3 juli 2009 (Belgisch Staatblad 25 augustus 2009).

      Decreet van 4 april 2014 houdende de wijziging van diverse decreten met betrekking tot de ruimtelijke ordening en het grond- en pandenbeleid (B.S. 15 april 2014).

       

      Bevoegdheid

      Artikel 1.3.3. §3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening - afdeling 3. de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening – stelt dat de gemeenteraad de voorzitter, de effectieve leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris benoemt.

      Ingevolge het decreet van 4 april 2014 houdende de wijziging van diverse decreten met betrekking tot de ruimtelijke ordening en het grond- en pandenbeleid (B.S. 15 april 2014) is het goedkeuringstoezicht op de samenstelling en de benoeming van de GECORO afgeschaft.

      Voortaan treedt de nieuwe GECORO aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn vermeld in artikel 255, § 1 van het Gemeentedecreet is verstreken.

      Deze beslissingen vallen voortaan dus onder het algemeen bestuurlijk toezicht.

      Feiten, context en argumentatie

      A. Huidige samenstelling GECORO

      De huidige samenstelling van de GECORO werd door de Gemeenteraad van 28 januari 2019 goedgekeurd.

      In deze samenstelling zijn 11 mandaten ter beschikking gesteld voor de diverse maatschappelijke geledingen

        • 1 mandaat voor de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers
        • 1 mandaat voor de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van de culturele sector
        • 1 mandaat voor de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van de senioren
        • 1 mandaat voor de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer bouwmaatschappijen voor sociale woningbouw
        • 1 mandaat voor de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer milieu- en natuurverenigingen.
        • 1 mandaat voor de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van handelaars 
        • 1 mandaat voor de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van landbouwers 
        • 2 mandaten voor de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werknemers.
        • 1 mandaat voor de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van de sector mensen met een beperking
        • 1 mandaat voor de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van jeugd 

      De leden werden benoemd door de Gemeenteraad in zitting van 4 november 2019.

      De benoeming van de leden voor de sector handelaars (UNIZO) werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 6 september 2021.

      De benoeming van de leden voor de sector werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van handelaars of landbouwers (VOKA) werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 6 december 2021.

      De benoeming van de leden voor de sector milieu- en natuurverenigingen werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 28 maart 2022.

      De benoeming van de leden voor de sector bouwmaatschappijen voor sociale woningbouw werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 30 mei 2022.

      De benoeming van de leden voor de sector senioren werd gewijzigd door de gemeenteraad in zitting van 6 februari 2023

      Voorliggende wijziging behelst de wijziging van het effectief lid voor de sector vereniging van werknemers ACV. 

      B. Vraag tot wijziging van de samenstelling van de GECORO voor de maatschappelijke geleding vereniging werknemers ACV 

      Voor de sector vereniging werknemers ACV werden volgende leden aangesteld en benoemd. 

      MAATSCHAPPELIJKE GELEDINGEN

      EFFECTIEF LID

       

      PLAATSVERVANGEND LID

       

      sector vereniging werknemers ACV

      Mevrouw
      Sabine Goudeseune

      Vrouw

      De heer
      Parick Vandermeersch

      man

      Effectief lid mevrouw Sabine Goudeseune is overleden. 

      Nieuwe voordracht. 

      MAATSCHAPPELIJKE GELEDINGEN

      EFFECTIEF LID

       

      PLAATSVERVANGEND LID

       

      vereniging werknemers ACV

      Mevrouw
      Els Corneillie

      vrouw

      De heer
      Parick Vandermeersch

      man

      C. Beraadslaging over de ingediende kandidatuur van de maatschappelijke geleding vereniging werknemers ACV 

      De kandidatuur kan gunstig beoordeeld worden.  

      D. Toetsing van de nieuwe voordrachten aan de man-vrouwverhouding

      Artikel 304 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 over de geslachtsverhouding stelt dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, van hetzelfde geslacht is. 

      Effectieve leden (17 mandaten)

      Maatschappelijke gedingen (11 mandaten)

      man

      7

      vrouw

      4

      Deskundigen (6 mandaten incl. de voorzitter)

      man

      3

      vrouw

      3

      Totaal

      man

      10

      vrouw

      8

      Man-vrouwverhouding:

      Voldoet aan de geslachtsverhouding van max 2/3

      Plaatsvervangende leden (16 mandaten – geen plaatsvervanger voor de voorzitter)

      Maatschappelijke gedingen (11 mandaten)

      man

      6

      vrouw

      5

      Deskundigen (5 mandaten)

      man

      3

      vrouw

      2

      Totaal

      man

      9

      vrouw

      7

      Man-vrouwverhouding:

      2/3 verhouding is behaald

      Het Agentschap Binnenlands Bestuur Stelt dat het 2/3-quotum van toepassing is op de effectieve leden van de GECORO.

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 25 ja stemmen, 1 onthouding en 2 niet gestemd mevrouw Els Corneillie te benoemen als effectief lid voor de sector vereniging werknemers ACV.

Namens Gemeenteraad,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter