Terug
Gepubliceerd op 03/09/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 01/07/2024 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Emmily Talpe, Burgemeester
Philip Bolle, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Edouard Wallays, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Jan Delie, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Patrick Benoot, Schepen
Andy Verkruysse, Katrien Desomer, Hans Feys, Nancy Six, Saskia Dehollander, Raadsleden
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen van 3 juni 2024.

      Juridische grond en bevoegdheden

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      Feiten, context en argumentatie

      De notulen van de vergadering van 3 juni 2024 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 17 ja stemmen en 8 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Dehaerne) de notulen van de zitting van 3 juni 2024 als goedgekeurd te beschouwen.

  • Openbaar

    • Cultuur

      • Projectvereniging CO7. Jaarrekening 2023 en werkingsverslag 2023.

        Voorgeschiedenis

        De intergemeentelijke culturele samenwerking tussen zeven Westhoekgemeenten uit het arrondissement Ieper vond zijn oorsprong in het najaar van 2002, toen onder impuls van Ieper en Poperinge en met de steun van de Provincie West-Vlaanderen de eerste voorzichtige stappen gezet werden. De Gemeenteraad besliste in de zitting van 8 november 2004 tot de principiële goedkeuring van de oprichting van een projectvereniging voor intergemeentelijke culturele samenwerking. De definitieve goedkeuring van de statuten van de projectvereniging CO7 volgde in de zitting van de Gemeenteraad van 5 september 2005.

        De officiële oprichting van de projectvereniging CO7 geschiedde door het ondertekenen van de oprichtingsakte door de burgemeesters en secretarissen van de zeven gemeenten op 8 november 2005 te Poperinge. De projectvereniging werd oorspronkelijke opgericht voor de periode 1 november 2005 tot 31 december 2007; in 2007 werd de verlenging van de projectvereniging tot 2013 door de zeven gemeenten goedgekeurd.

        De Gemeenteraad dd. 2 september 2013 besloot akkoord te gaan met de verlenging van de projectvereniging CO7 vanaf 1 januari 2014 tot en met 31 december 2019 en goedkeuring te verlenen aan de financiering van de projectvereniging CO7 door de deelnemende gemeenten via een niet-geïndexeerde bijdrage van 1,65 euro per inwoner voor de periode 2014-2019, en hiertoe de nodige kredieten in te schrijven in de gemeentelijke begrotingen 2014-2019.

        Op 29 januari 2014 werd de Akte van Verlenging voor de periode 1 januari 2014 tot 31 december 2019 ondertekend door de burgemeesters en secretarissen van de CO7-regio.

        Op 7 december 2015 verleende de Gemeenteraad goedkeuring aan het onroerend erfgoedbeleidsplan van CO7 ‘Van Intergemeentelijke Archeologische Dienst (IAD) naar Intergemeentelijke Onroerenderfgoeddienst (IOED) in de zuidelijke Westhoek’.

        Op 5 december 2016 verleende de Gemeenteraad goedkeuring aan de statutenwijziging van de projectvereniging CO7 naar aanleiding van de erkenning als onroerend erfgoeddienst.

        Op 2 december 2019 ging de raad akkoord met de deelname aan het intergemeentelijke samenwerkingsverband CO7 voor de periode 2020-2025 en de statuten goed te keuren.

        Feiten, context en argumentatie

        Zoals bepaald in de statuten van het intergemeentelijke samenwerkingsverband CO7 legt de projectvereniging jaarlijks het werkingsverslag, samen met de jaarrekening en het verslag van de accountant, ter aktename voor aan de zeven gemeenteraden.

        Deze documenten voor het jaar 2023 werden goedgekeurd door de raad van bestuur van CO7 in zitting van 28 maart 2024 en aan de stad Ieper bezorgd op 26 april 2024.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen akte te nemen van de jaarrekening 2023 en het werkingsverslag 2023 van de projectvereniging CO7.

      • Agenda statutaire algemene vergadering ACCI vzw 2/07/2024 - standpuntbepaling

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Volgende punten worden op de agenda van de algemene vergadering van de vzw ACCI op 02/07/2024 om 20:00 uur geplaatst:

        1) Balans en resultaatrekening op 31/12/2023;

        2) Begroting 2024;

        3) Kwijting van de bestuurders;

        Voor deze punten moet de gemeenteraad haar standpunt bepalen en de vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten. 

        De gemeenteraad heeft in zitting van 25 februari 2019 raadslid Andy Verkruysse aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering. Raadslid Andy Verkruysse is verontschuldigd.

        Er wordt voorgesteld om schepen Bolle aan te stellen als plaatsvervanger voor deze algemene vergadering.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:

        Artikel 1:  Goedkeuring te verlenen aan de voorgelegde balans en resultaatrekening op 31/12/2023 en de begroting 2024.

        Artikel 2:  Kwijting te verlenen aan de bestuurders van de vzw ACCI op basis van de voorgelegde balans en resultaatrekening op 31/12/2023.

        Artikel 3:   De vertegenwoordiger of zijn plaatsvervanger, in casu schepen Bolle, van de stad binnen de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

    • Patrimonium

      • Aankoop vestingtuin: ter goedkeuring.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De verdere ontsluiting van de vestingen is één van de prioritaire elementen die reeds in de vorige legislatuur werden ingezet. De aanzet hiervoor was het RUP Vestingslandschap dat op 1 juni 2015 door de gemeenteraad definitief werd vastgesteld en nadien op 16 juli van dat jaar door de deputatie werd goedgekeurd. In dit RUP werd een voorkooprecht op alle percelen tuingrond op de vestingen voorzien. 
        Intussen werden veertien perceeltjes aangekocht, waaronder de vier die voor onteigening vatbaar waren verklaard.

        Opnieuw heeft de stad de kans een tuintje aan te kopen. Het perceel is gedeelde eigendom van Jorne en Céline Salomez en kadastraal gekend als Ieper, 1e afdeling, sectie D, perceelnummer 187 14M2. De aan te kopen oppervlakte bedraagt 354 m². Er werd een overeenkomst bereikt op 25.000,00 EUR dit is binnen het schattingsverslag van landmeter-expert Pieter Callewaert dd. 25.03.2024.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor redenen van algemeen nut deze aankoop goed te keuren.

        Voor het verlijden van de akte wordt de volgende notaris op de beurtrol aangesteld.

        Voorgesteld wordt de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Financiële gevolgen

        Het budget dient te worden voorzien in de MJPA 9, dit op artikel ACS 402/610/220000. Er wordt in deze gemeenteraadszitting hiervoor 75.000 EUR voorzien. 

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen om:

        Artikel 1: akkoord te gaan met de aankoop om reden van algemeen nut van een stukje vestinggrond kadastraal gekend als Ieper, 1e afdeling, sectie D, perceelnummer 187

        14M2 en met een oppervlakte van 354 m², voor de prijs van 25.000,00 EUR. 

        Artikel 2: de nodige middelen worden voorzien bij de volgende meerjarenplanaanpassing (9).

        Artikel 3: de akte te laten verlijden door de eerstvolgende notaris op de beurtrol.

        Artikel 4: de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.

        Artikel 5: het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van deze beslissing.

        Artikel 6: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze aankoop te ondertekenen.

      • Aankoop vestingtuin (aanbieding voorkooprecht) - ter goedkeuring

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De verdere ontsluiting van de vestingen is één van de prioritaire elementen die reeds in de vorige legislatuur werden ingezet. De aanzet hiervoor was het RUP Vestingslandschap dat op 1 juni 2015 door de gemeenteraad definitief werd vastgesteld en nadien op 16 juli van dat jaar door de deputatie werd goedgekeurd. In dit RUP werd een voorkooprecht op alle percelen tuingrond op de vestingen voorzien.
        Intussen werden veertien perceeltjes aangekocht, waaronder de vier die voor onteigening vatbaar waren verklaard. In deze gemeenteraadszitting zit ook nog de aankoop van een tweede tuintje wat het totaal (deze incluis) op 16 brengt.

        Opnieuw heeft de stad de kans een tuintje aan te kopen, dit via de aanbieding van een voorkooprecht. Het perceel is gedeelde eigendom van mevrouw A. Delmeire en haar zonen P., B. en M. Verleyen en kadastraal gekend als Ieper, 1e afdeling, sectie D, perceelnummer 0187/08C002. De aan te kopen oppervlakte bedraagt 320 m². Het voorkooprecht wordt aangeboden aan 22.400,00 EUR dit is binnen het schattingsverslag van landmeter-expert Pieter Callewaert dd. 18.06.2024.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor redenen van algemeen nut deze aankoop goed te keuren.

        Het voorkooprecht wordt aangeboden via het notariskantoor Vandenameele-Planckaert.

        Voorgesteld wordt de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Financiële gevolgen

        Het budget dient te worden voorzien in de MJPA 9, dit op artikel ACS 402/610/220000. Er wordt in deze gemeenteraadszitting hiervoor 75.000 EUR voorzien. 

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen om:

        Artikel 1: akkoord te gaan met de aankoop om reden van algemeen nut van een stukje vestinggrond kadastraal gekend als Ieper, 1e afdeling, sectie D, perceelnummer 0187/08C002 en met een oppervlakte van 320 m² voor de prijs van 22.400 EUR.

        Artikel 2: de nodige middelen te voorzien bij meerjarenplanaanpassing (9).

        Artikel 3: de akte te laten verlijden door het aangestelde notariaat Vandenameele-Planckaert.

        Artikel 4: de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.

        Artikel 5: het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van deze beslissing.

        Artikel 6: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze aankoop te ondertekenen

    • Financiën

      • AGB Vauban. Meerjarenplanaanpassing 8 2020-2025. Goedkeuring

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De Raad van Bestuur van AGB Vauban heeft in zitting van 01/07/2024 de meerjarenplanaanpassing 8 2020-2025 vastgesteld.  Deze meerjarenplanaanpassing bestrijkt ook de jaren 2026 en 2027 en bevat eveneens de transactiekredieten voor 2025.

        De raad van bestuur van het AGB Vauban heeft in zitting van 01/07/2024 de meerjarenplanaanpassing 8 2020-2025 vastgesteld.

        De meerjarenplanaanpassing 8 van AGB Vauban kan als volgt worden samengevat:  

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen keurt de gemeenteraad met 17 ja stemmen en 8 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Dehaerne) de meerjarenplanaanpassing 8 2020-2025 van AGB Vauban goed.

      • AGB Spie. Meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025. Goedkeuring

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De raad wordt gevraagd de meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025 van AGB Spie goed te keuren.  Deze meerjarenplanaanpassing bestrijkt ook de jaren 2026 en 2027 en bevat eveneens de transactiekredieten voor 2025.   De raad van bestuur van het AGB Spie heeft in zitting van 24/06/2024 de meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025 vastgesteld.

        De meerjarenplanaanpassing 5 kan als volgt worden samengevat: 

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen keurt de gemeenteraad met 15 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Dehaerne, Vancayseele en Vandenbilcke) de meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025 van AGB Spie goed.

      • AGB Musea Ieper. Meerjarenplanaanpassing 6 2021-2025. Goedkeuring.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De raad wordt gevraagd de meerjarenplanaanpassing 6 2021-2025 van AGB Musea Ieper goed te keuren.  Deze meerjarenplanaanpassing bestrijkt ook de jaren 2026 en 2027 en bevat eveneens de transactiekredieten voor 2025.

        De Raad van Bestuur van AGB Musea Ieper heeft in zitting van 27/06/2024 de meerjarenplanaanpassing 6 2021-2025 vastgesteld.

        De meerjarenplanaanpassing 6 van AGB Musea Ieper kan als volgt worden samengevat: 

         

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen keurt de raad met 15 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Dehaerne, Vancayseele en Vandenbilcke) de meerjarenplanaanpassing 6 2021-2025 van AGB Musea Ieper goed.

      • Stadsbestuur Ieper. Meerjarenplanaanpassing 9 2020-2025

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De raad wordt gevraagd de meerjarenplanaanpassing 9 2020-2025 van de stad vast te stellen en het deel OCMW goed te keuren.  Deze meerjarenplanaanpassing bestrijkt ook de jaren 2026 en 2027 en bevat eveneens de transactiekredieten voor 2025.

        De meerjarenplanaanpassing van de stad Ieper en het OCMW kan als volgt worden samengevat:  

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen en met 15 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Dehaerne, Vancayseele en Vandenbilcke):

        Artikel 1: keurt de raad de meerjarenplanaanpassing 9 2020 - 2025, wat het deel OCMW betreft goed.

        Artikel 2: stelt de raad de meerjarenplanaanpassing 9 2020 - 2025, wat het deel stad betreft vast.

      • Vereniging OLV Ziekenhuis. Meerjarenplanaanpassing 2020-2025: aktename

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De raad wordt gevraagd akte te nemen van het meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van Vereniging OLV Ziekenhuis.   Deze meerjarenplanaanpassing bestrijkt ook de jaren 2026 en 2027 en bevat eveneens de transactiekredieten voor 2025.    De saldi vertonen allemaal een nihil saldo, net zoals het  oorspronkelijke MJP.  Er zijn geen wijzigingen maar formeel en BBC-matig moet er toch een meerjarenplan"aanpassing" worden opgesteld.   Dit is reeds goedgekeurd op de Algemene Vergadering van 15 april 2024 van de Vereniging.

        De meerjarenplanaanpassing  2020-2025 kan als volgt worden samengevat: 

          2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027
        Exploitatiesaldo 0 0 0 0 0 0 0 0
        Investeringssaldo 0 0 0 0 0 0 0 0
        Financieringssaldo 0 0 0 0 0 0 0 0
        Budgettair resultaat boekjaar 0 0 0 0 0 0 0 0
        Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar 0 0 0 0 0 0 0 0
        Gecumuleerd budgettair resultaat 0 0 0 0 0 0 0 0
        Onbeschikbare gelden 0 0 0 0 0 0 0 0
        Beschikbaar budgettair resultaat 0 0 0 0 0 0 0 0
        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen neemt de raad akte van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 van Vereniging OLV Ziekenhuis.

      • Vereniging Ons Tehuis. Jaarrekening 2023 - Aktename

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).

        Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.

        Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        De raad wordt gevraagd akte te nemen van de jaarrekening 2023 van Vereniging Ons Tehuis.  De algemene vergadering van VOT vond plaats op 14 juni 2024.

        Deze jaarrekening 2023 kan als volgt worden samengevat :  

        Beschikkend gedeelte

        De raad neemt akte van de jaarrekening van het dienstjaar 2023 van Vereniging Ons Tehuis.

    • Omgeving

      • Relighting Academie - uitbreiding opdracht met noodverlichting en ontzorging door VEB

        Voorgeschiedenis

        Gemeenteraad 4/7/2022: Aansluiting bij aankoopcentrale Vlaams Energiebedrijf voor dienstverlening op vlak van energie-efficiëntie – goedkeuring. Via het raamcontract van onze energieleverancier VEB kan de stad relightingsprojecten laten uitvoeren en wordt de stad hierbij ontzorgd.

        College van burgemeester en schepenen 13/02/23 Relighting Academie: principiële goedkeuring
        College van burgemeester en schepenen 20/7/2023: Haalbaarheidsstudie ontvangen

        College van burgemeester en schepenen 11/09/2023: Relighting Academie prijzen gekend na haalbaarheidsstudie

        Gemeenteraad 06/11/2023: Goedkeuring relighting Academie

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad heeft zich in zitting van 6 november 2023 akkoord verklaard met de relighting Academie investering + opvolging door VEB, geraamd op 163.550,79 euro (incl. BTW) en deze te laten uitvoeren via het raamcontract van VEB.

        De noodverlichting is echter ook aan vervanging toe gezien deze niet meer aan de wettelijke verplichting voldoet. Het voorstel is om dit aan het bestaande dossier relighting academie toe te voegen zodat de werken gezamenlijk kunnen uitgevoerd worden.
        Hiervoor werd de studie via VEB opgestart en werd een nieuwe offerte bekomen. De noodverlichting op zich wordt geraamd op 34.970,80 euro exl btw.

        Volgens de offerte opgemaakt door VEB komt de investering op 189.264,00 euro tov 154.293,20 euro zonder noodverlichting.

        VEB ontzorgt de stad door het raamcontract voor de opmaak van het bestek, studiewerk, aanbesteding, werfopvolging voor relightingsprojecten. VEB rekent hiervoor een kostendekkende vergoeding en een ereloon aan. De KDV komt op 17.033,76 excl. btw en het ereloon komt op 25.739,90 euro. Hierdoor komt het totaal bedrag op 232.037,66 euro excl. btw of 245.959,92 euro incl. btw.

        Een subsidie van 8.751 euro kunnen we achteraf eventueel bekomen via Fluvius indien verlichting voorzien wordt van daglichtsturing, wat het geval is. 

        De relighting is een actie die past binnen het klimaatplan om de CO2-uitstoot te verminderen. 

        Financiële gevolgen
        Jaar Budgetartikel Budget Reeds vastgelegd Oud beschikbaar Voorgesteld Nieuw beschikbaar Datum consultatie
        2024 AC065/0820-0/221000      €169.000  €245.959,92     

        De bijkomende middelen worden bij meerjarenplanaanpassing voorzien: 

        AC065/0820-0/221000                   investeringsuitgave                       245.959,92 euro incl. btw

        AC065/0703-0/150010                   subsidies                                      8.751 euro via Fluvius (inkomsten)

         

         

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen:

        Artikel 1: de uitbreiding van de opdracht relighting Academie met noodverlichting en ontzorging door VEB goed te keuring op het geraamd bedrag van 82.409,13 EUR, (incl. btw) waardoor het totaal van de opdracht komt op 245.959,92 euro euro (incl. BTW).

        Artikel 2: De relighting en vernieuwen noodverlichting te laten uitvoeren via het raamcontract van VEB.

    • Archief

      • Principiële goedkeuring van straatnamen (Dambrestraat)

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 56 en 57, betreffende de bevoegdheden van de het college van burgemeester en schepenen.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen, gewijzigd op 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002

        Feiten, context en argumentatie

        Voor de verdere verkaveling in oostelijke richting van de ambachtelijke zone Hoge Akker is een nieuwe straatnaam nodig, gezien het doornummeren van de Porreyestraat en/of Hoge Akkerweg niet kan.

        De straatnamencommissie vergaderde op 15 april 2024, hield rekening met voorstellen vanuit heemkring Flambertus en stelt de volgende nieuwe naam voor

         

        Voor de verdere verkaveling in oostelijke richting van de bedrijvenzone Hoge Akker

        DAMBRESTRAAT (met vermelding op het bord: “Hortence °1836-+1925, weldoenster”)

        Verantwoording:  (zie bijlage)

         

        Het college heeft op 3 juni 2024 beslist deze nieuwe straatnaam ter principiële goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen

        Adviezen

        Verslag met advies van de straatnamencommissie van 15 april 2024

        Beslissing schepencollege van 3 juni 2024

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:

        De volgende nieuwe straatnaam principieel goed te keuren

        Voor de verdere verkaveling in oostelijke richting van de bedrijvenzone Hoge Akker: 

        DAMBRESTRAAT (met vermelding op het bord: “Hortence °1836-+1925, weldoenster”)

      • Definitieve goedkeuring van nieuwe straatnamen (Driekoningenpad, Mortagnedreef)

        Voorgeschiedenis

        Een aantal paden hebben nog geen officiële straatnaam

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald de artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad

        De wet van 29 juli 1991 aangaande de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19 december 2018)

        Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, gewijzigd op 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002

        De principiële goedkeuring door de gemeenteraad van 4 maart 2024

        Feiten, context en argumentatie

        De straatnamencommissie vergaderde op 22 januari 2024 en suggereerde volgende nieuwe namen:

        A. Voor het nieuwe wandelpad tussen de Kemmelseweg en de Rijselseweg juist ten zuiden van de (voormalige) kazerne

        DRIEKONINGENPAD  

        Verantwoording: het pad treft de Rijselseweg in de omgeving van de voormalige herberg Drie Koningen, voor het eerst vermeld in 1722; het gebied bezuiden de Rijselpoort staat op kaarten en in de pers vanaf de 18de eeuw tot aan de Eerste Wereldoorlog als "Trois Rois" of "Drie Koningen" aangegeven

        B. Voor de dreef in Elverdinge lopende ten noorden van de Warande en oost-west tussen de Vlamertingestraat en de Sint-Livinusstraat

        MORTAGNEDREEF (met op het straatnaambord: heren van Elverdinge, 13de-14de eeuw)

        Verantwoording: heren van Elverdinge tussen ca. 1250 en ca. 1311. 

        De gemeenteraad keurde met algemeenheid van stemmen deze nieuwe straatnamen op 4 maart 2024 principieel goed.

        Op 22 maart 2024 werd de principiële goedkeuring bekendgemaakt.

        Er zijn geen bezwaren binnengekomen.

        Op 3 juni 2024 besliste het college dit punt ter definitieve goedkeuring op de volgende gemeenteraad te plaatsen.

        Adviezen

        De beslissing van het college van 3 juni 2024 om dit punt op de volgende gemeenteraad te plaatsen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen de volgende straatnamen definitief goed te keuren:

        A. Voor het nieuwe wandelpad tussen de Kemmelseweg en de Rijselseweg juist ten zuiden van de (voormalige) kazerne

        DRIEKONINGENPAD  

        Verantwoording: het pad treft de Rijselseweg in de omgeving van de voormalige herberg Drie Koningen, voor het eerst vermeld in 1722; het gebied bezuiden de Rijselpoort staat op kaarten en in de pers vanaf de 18de eeuw tot aan de Eerste Wereldoorlog als "Trois Rois" of "Drie Koningen" aangegeven

        B. Voor de dreef in Elverdinge lopende ten noorden van de Warande en oost-west tussen de Vlamertingestraat en de Sint-Livinusstraat

        MORTAGNEDREEF (met op het straatnaambord: heren van Elverdinge, 13de-14de eeuw)

        Verantwoording: heren van Elverdinge tussen ca. 1250 en ca. 1311. 

    • Ruimtelijke planning

      • Zaak der wegen - Omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024039301 - Grote Branderstraat 31A, 8908 Vlamertinge - gedeeltelijk verleggen buurtweg

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen, in bijzonder de artikel 2, 40,41 en 56, inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen.
        Gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) van 15/05/2009.
        Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
        Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
        Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019

        Feiten, context en argumentatie

        Zaak der wegen

        In toepassing van art. 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek teneinde deze mee te nemen in de bespreking.

        Het openbaar onderzoek liep van 8 mei tot en met 6 juni 2024.  Tijdens het openbaar onderzoek werden twee bezwaarschriften ingediend, maar de bezwaren handelen niet over de zaak der wegen.

        Onder de zaak der wegen wordt begrepen: de aanleg van nieuwe wegenis, de wijziging van het bestaand tracé of de opheffing van wegenis. Bij onderhavige aanvraag wordt voorzien in het gedeeltelijk verleggen van sentier 43 ter hoogte van de Grote Branderstraat 31.

        Vraag tot gedeeltelijk verleggen sentier 43

        Er werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend voor afsplitsen van een lot voor een vrijstaande woning (éénlots verkaveling) tussen de Grote Branderstraat 31 en 33. Over het te verkavelen terrein loopt volgens de Atlas der buurtwegen een voetweg (sentier 43).

        De huidige voetweg is bereikbaar via de Grote Branderstraat en loopt door tot de Noorderring. Het tracé is al sedert lange tijd niet meer zichtbaar in het landschap.

        Het huidig tracé zal aangepast worden in combinatie met een verkavelingsaanvraag. Door het tracé aan de rand van het perceel te verplaatsen zal deze niet meer door de bouwzone lopen.

        Adviezen

        dienst ruimtelijke ordening: gunstig advies
        dienst mobiliteit: gunstig advies
        dienst landschap: gunstig advies

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:

        Artikel 1: Kennis te hebben genomen dat er geen reacties of bezwaren ingediend zijn tijdens het openbaar onderzoek met betrekking tot de zaak der wegen.

        Artikel 2: Goedkeuring te verlenen aan 'de zaak der wegen' binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024039301 - met name het plan gedeeltelijk verleggen van sentier 43 ter hoogte van de Grote Branderstraat 31A

  • Interpellaties

    • Pop-up (Interpellatie van raadslid Vandenbilcke)

      Feiten, context en argumentatie

      Leegstand van handelspanden is en blijft voor een stadbestuur en de middenstand een pijnpunt. Ook Groen Ieper ziet dat liever niet. Wat is er aangenamer dan een florerend handelscentrum met winkel-wandelstraten, groene pleintjes en schaduwrijke terrasjes?
      De stad Ieper heeft in het verleden initiatieven genomen om een aantal leegstaande panden in de kijker te zetten door ze dicht te plakken. Weliswaar op een creatieve manier, maar toch denken wij dat het anders en beter kan...
      Een pop-up-wedstrijd zoals in Poperinge (met “Mazarine” als winnaar) is een mogelijkheid. Een kortstondige weekend-pop-up, zoals Re-Loved en Lieze Lieze, met de Dolle Dagen, is nog een andere mogelijkheid.
      Een tijdelijke, thematische en betaalbare pop-up, tijdens de week voorafgaand aan de Kattenstoet bijvoorbeeld, zou ook kunnen.
      Of deze die we een tijdje terug in Roermond zagen... “Dit pand is in gebruik... maar te huur”.
      Op die manier staat een handelspand niet leeg maar wordt het nuttig gebruikt en geef je de kans aan jonge creatievelingen om zichzelf in de kijker te zetten - zeker nu Ieper één grote kunstgalerij aan het worden is. Het ijzer smeden terwijl het heet is, heet dat dan.
      Het is nu wellicht zaak de eigenaars van die panden te overtuigen.
      Maar dat het stadbestuur ervan overtuigd is dat het anders en beter kan, daar zijn wij alvast van overtuigd.
      Graag de visie van de bevoegde schepenen en/of de toekomstige plannen.

  • Vragen en antwoorden

    • Vraag Rallydorp (Vraag van raadslid Vancayseele)

      Feiten, context en argumentatie

      Voor heel wat handelaars en bewoners van het centrum is de rally geen fijne ervaring. Heel wat handelszaken sluiten zelfs gedurende het gebeuren, omdat het hen weinig oplevert en ze moeilijk bereikbaar zijn. Dit jaar blijkt ook dat het voor de horeca weinig meerwaarde biedt, met minder volk en weinig sfeer op de Grote Markt.
      Vanuit Groen stellen we ons volgende vraag:
      - Is het niet beter om het rallydorp verplaatsen buiten het centrum, bijvoorbeeld op het industriezone? Hier is er meer ruimte voor de organisatie voor nevenactiviteiten: wat fijn is voor de bezoekers en zo wordt ook het centrum een stuk ontlast.

  • Mededelingen

    • Mededelingen.

Namens Gemeenteraad,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter