Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de vergadering van 29 april 2024 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 18 ja stemmen tegen 9 neen stemmen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Feys) de notulen van de zitting van 29 april 2024 als goedgekeurd te beschouwen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De statuten van TMVS dv.
De stad Ieper is deelnemer van de TMVS dv.
In zitting van de gemeenteraad van 7 december 2020 werd schepen Ives Goudeseune aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Ieper op de algemene vergaderingen van de TMVS dv.
Met aangetekend schrijven van 17 april 2024 wordt de stad uitgenodigd op de algemene jaarvergadering van TMVS dv op 18 juni 2024 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De agenda van deze vergadering vermeldt :
- Wijziging vermogen
- Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
- Verslag van de Raad van Bestuur over boekjaar 2023
- Verslag van de commissaris
- Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023 en goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over boekjaar 2023
- Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
- Actualisering presentievergoeding
- Statutaire benoemingen
- Varia.
Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 16 ja stemmen en 11 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1 : goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.
Artikel 2 : de vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.
Artikel 3 : een afschrift van dit besluit te sturen hetzij per post ter attentie van FARYS | TMVS dv, Stropstraat 1, 9000 Gent, of bij voorkeur per elektronische post op 20240618AV@farys.be
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De statuten van IVVO - artikel 31 § 2 inzake aanwezigheid om geldige beslissing te nemen.
Met aangetekend schrijven van 30 april 2024 wordt de stad Ieper uitgenodigd op de statutaire algemene vergadering van de aandeelhouders van 18 juni 2024 om 18 uur in het administratief centrum Seylsteen te VEURNE, Sint Denisplaats 16.
De agenda van deze algemene vergadering vermeldt:
1. Verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2023- akteneming
2. Lezing van de jaarrekening per 31/12/2023
3. Verslag van de commissaris - akteneming
4. Goedkeuring van de jaarrekening 2023
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
6. Verlenen van kwijting aan de commissaris en aan haar vertegenwoordigers
In gemeenteraadszitting van 27 maart 2023 werd raadslid Gaetan Dumoulin aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Danny Metsu als plaatsvervanger in de (buitengewone) algemene vergadering van IVVO.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1 : zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de voorstellen van beslissing van de algemene vergadering van de aandeelhouders van 18 juni 2024 van IVVO
1. Verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2023- akteneming
2. Lezing van de jaarrekening per 31/12/2023
3. Verslag van de commissaris - akteneming
4. Goedkeuring van de jaarrekening 2023
5. Verlenen van kwijting aan de bestuurders
6. Verlenen van kwijting aan de commissaris en aan haar vertegenwoordigers
In 2016 was er een zelfevaluatie, de eerste voor de geïntegreerde organisatie stad en OCMW. Hiervoor stapte Ieper mee in het Begeleidingstraject Organisatiebeheersing van De School voor Bestuursrecht ism WIVO (ondertussen VONK). Samen met enkele andere West-Vlaamse steden en gemeenten werd Ieper aan de hand van een zestal sessies doorheen de implementatie van een organisatiebeheersingssysteem geloodst (zelfevaluatie, bepalen verbeteracties, periodieke opvolging, ...).
Het schepencollege, het MAT, de diensthoofden en enkele medewerkers werden bevraagd over de organisatiebeheersing van stad en OCMW Ieper. Deze bevraging gebeurde a.h.v. vragenlijsten die opgesteld werden door VONK op basis van de Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen. Deze leidraad is opgemaakt door Audit Vlaanderen en geeft een blauwdruk hoe een lokaal bestuur de organisatie kan beheersen op 10 thema's van organisatiemanagement.
Uit de bevraging volgden een reeks verbeteracties die midden 2017 geprioriteerd werden door het managementteam en op 18 september 2017 ter kennis werden gegeven aan het schepencollege.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert over de organisatiebeheersing aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Kader Organisatiebeheersing
Hoewel onze organisatie regelmatig goede stappen zet om haar werking te verbeteren, was het kader organisatiebeheersing aan vernieuwing toe. Het nieuwe kader organisatiebeheersing kon in 2023 afgewerkt worden en werd voorgelegd aan de GR en RMW van 5 juni 2023. In het kader opteren we opnieuw om te werken volgens de ‘Leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen’. Via het kader willen we met de volledige organisatie drie doelstellingen bereiken: 1) beschikken over een kader dat gebaseerd is op een degelijk model, 2) als organisatie periodiek stil staan bij de werking, de belangrijkste verbeterpunten en risico’s en 3) regelmatig werken aan de manier waarop we organisatiebeheersing opnemen in de organisatie en dit bijsturen waar nodig.
Zelfevaluatie Organisatiebeheersing
In 2023 werd een nieuw zelfevaluatietraject gestart. De bevraging werd georganiseerd volgens de thema’s van de leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen. Hiervoor werd een online tool met vragen ingezet die gehuurd werd bij Probis. Bij de bevraging werden medewerkers van Stad, OCMW en AGB’s betrokken.
Er werden in totaal 320 bevragingen uitgestuurd (totaal over de verschillende entiteiten). We konden op de medewerking van heel wat collega’s rekenen en kregen ongeveer 80% ingevuld terug.
Op het einde van 2023 werden de eerste resultaten door het MAT overlopen en werd gewerkt aan een eerste prioritering van de domeinen waarin we verder analyseren welke verbeteracties noodzakelijk zijn. In 2024 gaan we verder aan de slag met de resultaten van de zelfevaluatie.
Andere audits en opvolging verbeterpunten
We blijven de verbeteracties die in 2017 geprioriteerd werden door het managementteam opvolgen. Het statusrapport over deze verbeteracties geeft hierover meer duiding. De meeste acties die in 2017 geprioriteerd werden zijn reeds geïmplementeerd en ingebed in de werking. (vb onthaalbeleid nieuwe medewerkers, Topdesk, klachtenbeheer.)
De organisatie stelde zich daarnaast in 2020 kandidaat om als vrijwillige piloot door Audit Vlaanderen een thema-audit te laten uitvoeren over het beheer van de financiële processen die gerelateerd zijn aan het aankoopproces. Het auditrapport werd afgerond in februari 2021. Het werd voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 1 maart 2021. Het rapport gaf ons bevestiging dat de aankoopflow (inclusief goedkeurings- en betalingsflow) binnen onze organisatie op een goede manier werkt. De geformuleerde verbeteracties werden toegevoegd aan het overzicht van de acties dat in 2017 werd opgemaakt.
In het schepencollege van 10 mei 2021 werd beslist in te tekenen op de basisaudit ICT-veiligheid conform de raamovereenkomst van Audit Vlaanderen hierrond. Uit de audit werden een aantal kwetsbaarheden en risico's geïdentificeerd, zoals deze ook worden aangetroffen bij andere besturen. De organisatie ging in 2023 verder aan de slag met de suggesties tot verbetering die werden gedaan.
In 2023 was er inspectie van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid & Sociaal overleg met overwegend positief resultaat. De actiepunten die toch moeten aangepakt worden, zullen worden opgenomen in het jaaractieplan van de interne preventiedienst voor 2024.
In 2023 was er een boekhoudkundige inspectie van de POD MI (Programmatorische overheidsdienst voor Maatschappelijke integratie). Zij deden nazicht op volgende thema’s: boekhoudkundige controle Wet ’65 (2020-2021), boekhoudkundige controle recht op maatschappelijke integratie (Leefloon 2020-2021), Controle verantwoording uniek jaarverslag 2021. De aanbevelingen uit het rapport mbt de besteding van de middelen uit het Energiefonds worden opgevolgd en bijgestuurd.
Andere initiatieven rond organisatiebeheersing
Naast het afwerken van ons nieuw kader organisatiebeheersing en het opstarten van de zelfevaluatie werden in 2023 heel wat initiatieven rond organisatiebeheersing genomen dit zowel naar het sensibiliseren van medewerkers, als m.b.t. procesoptimalisatie en risicobeheersing. Hieronder een aantal voorbeelden:
De raad neemt hiervan akte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Met aangetekend schrijven van 14 mei 2024 nodigt Ons Onderdak uit op de buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders op 14 juni 2024 om 17.30 uur in het Auris, Ieper.
De agenda van deze vergadering vermeldt :
1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur over de verrichtingen van het boekjaar 2023 als bedoeld in art. 27 van de statuten en de klachtenrapportering.
2. Kennisname van het verslag van de commissaris-revisor.
3. Onderzoek en goedkeuring van de jaarrekening en toewijzing van het resultaat over het boekjaar 2023.
4. Partiele splitsing door overneming
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
6. Herbenoeming als lid van de raad van bestuur
7. Allerlei.
8. Slotwoord.
Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.
In zitting van 25 februari 2019 werd schepen Patrick Benoot aangeduid als vertegenwoordiger voor de stad Ieper op de algemene vergaderingen van Ons Onderdak. Gezien hij verhinderd is dient een plaatsvervanger aangesteld te worden. Voorgesteld wordt om schepen Ives Goudeseune aan te duiden als plaatsvervanger.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1 : De agenda en de voorstellen van de buitengewone algemene vergadering van 14 juni 2024 goed te keuren.
Artikel 2: Schepen Ives Goudeseune aan te stellen als vertegenwoordiger voor deze algemene vergadering, in vervanging van schepen Patrick Benoot.
Artikel 2 : een afschrift van deze beslissing over te maken aan bouwmaatschappij Ons Onderdak.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, waaronder artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009
De stad is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De stad werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 18 juni 2024 plaatsheeft in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6, te 9690 Kluisbergen.zien
Gezien het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo.
Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die zijn aangewezen als distributienetbeheerder, is uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Voorgesteld wordt om de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Gaselwest in zijn zitting van 19 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (EUR 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 18 juni 2024.
De beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon dient te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Gaselwest keurde in voormelde zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Gaselwest of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Gaselwest recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cash-inbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Het dossier met documentatiestukken werd aan de stad overgemaakt per brief van 29 maart 2024 met op de agenda:
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering. Voor de stad is schepen Ives Goudeseune aangeduid als vertegenwoordiger en schepen Philip Bolle als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 18 juni 2024:
Artikel 2: Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Artikel 3. Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest.
De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 4: De vertegenwoordiger van de stad, schepen Goudeseune of schepen Bolle, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de Gemeenteraad.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
De stad Ieper is aandeelhouder van de woonmaatschappij Thuiswest.
In zitting van 28 januari 2019 werd schepen Philip Bolle aangeduid als vertegenwoordiger en schepen Ives Goudeseune als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de stad Ieper op de algemene vergaderingen van De Mandel.
Op 11 juni 2024 om 18.00 uur vindt de algemene vergadering plaats. Deze vergadering gaat door in de VIP-lounge van Schiervelde, Diksmuidsesteenweg 396 te 8800 Roeselare, gevolgd door een receptie met walking diner. Zowel schepen Bolle als schepen Goudeseune zijn verhinderd en kunnen niet deelnemen aan deze vergadering. Gezien het belang van deze vergadering, wordt aan de raad gevraagd een vertegenwoordiger aan te duiden.
De agenda van deze vergadering vermeldt:
1. Geldigheid bijeenroepen vergadering
2. Goedkeuren jaarverslag 2023
3. Goedkeuren jaarrekening 2023
4. Verslag van de commissaris
5. Kwijting aan de bestuurders
6. Kwijting aan de commissaris
7. Kennisname uittreding aandeelhouders
8. Melding vergoedingen aan commissaris buiten mandaat
9. Zitpenningen bestuursleden
10. Varia
Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1 : Schepen Desmadryl aan te duiden als vertegenwoordiger van de stad Ieper op de algemene vergadering van woonmaatschappij Thuiswest op 11 juni 2024.
Artikel 2 : De agenda en de voorstellen van de algemene vergadering van 11 juni 2024 goed te keuren en schepen Desmadryl op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3 : een afschrift van deze beslissing over te maken aan woonmaatschappij Thuiswest.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De firma Carefin nv, op heden gekend als Vabeld nv met zetel te Meensesteenweg 608, 8800 Roeselare en met ondernemingsnummer BE0728.862.057, is mede-eigenaar van de wegenis Rijselsepoort Ieper. Zij wensen deze inrichting kosteloos over te dragen aan de stad Ieper, dit zoals bepaald in de overeenkomst van 30 april 1999.
Deze grond is kadastraal gekend als Ieper, 1ste afdeling, sectie D met nieuwe perceelnummers 246S (lot D.7a) oppervlakte 2.279,44 m2, 246T (lot D.7b) oppervlakte 189,77 m2, 246V (lot D.7c) oppervlakte 15,30 m2, nieuw perceelnummer 246R (lot D.6) oppervlakte 111,73 m2 en een stuk van perceelnummer 0186R06 (lot D.5) oppervlakte 123,52 m2, met bestemming openbaar domein (wegenis).
Het opmetingsplan dd. 15/02/2022 werd opgemaakt door Landmeterskantoor Sabbe & Co. Dit plan werd herzien door Sabbe & Co dd. 30.03.2023, waarbij de bouwvrije zones uit het plan werden gehaald, behalve de berm langs de weg. Aangezien in die berm nutsvoorzieningen, leidingen, verkeersborden, verlichting,... aanwezig zijn is het aangewezen om deze samen met de wegenis over te dragen.
Overige bedrijven op het terrein dienen ook nog bermen en of wegenis over te dragen.
Alle bedrijven gaven hun akkoord voor overdracht:
Vabeld heeft het nodige werk gedaan om de grachten en bermen in orde te maken.
Het is aan de overdrager te bepalen wie de akte zal verlijden.
De overdracht gebeurt om redenen van algemeen nut.
Van OVAM werd het bodemattest verkregen voor de wegenis D186/06H002, waaruit volgt dat er voor dit kadastraal perceel geen aanwijzingen zijn dat deze grond een risicogrond is, noch dat op deze grond een bodemverontreiniging voorkomt. Uit de overige bodemattesten voor percelen 0177T3, 0186R, 0186B206, 0186R06 volgen geen aanwijzingen dat deze gronden risicogronden zijn, noch dat op deze gronden een bodemverontreiniging voorkomt. Bodemattesten 0185W en 0182T ontbreken nog, maar zijn wel al aangevraagd. De overname kan enkel geschieden, indien ook deze bodemattesten blanco zijn.
Voorstel is om de percelen kosteloos over te nemen en toe te voegen aan het openbaar domein.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze kosteloze overdracht goed te keuren om redenen van openbaar nut en de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze overdracht te ondertekenen en de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij overschrijving van de akte.
Advies Groendienst: akkoord met overdracht .
Advies Technische Dienst: akkoord met overdracht.
Advies Ruimtelijke ordening: akkoord met overdracht.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: de kosteloze overdracht wegenis + bermen Rijselsepoort, kadastraal gekend als Ieper, 1ste afdeling, sectie D met nieuwe perceelnummers 246S (lot D.7a) oppervlakte 2.279,44 m2, 246T (lot D.7b) oppervlakte 189,77 m2, 246V (lot D.7c) oppervlakte 15,30 m2, nieuw perceelnummer 246R (lot D.6) oppervlakte 111,73 m2 en een stuk van perceelnummer 0186R06 (lot D.5) oppervlakte 123,52 m2, met bestemming openbaar domein (wegenis) van de firma Vabeld nv. Nieuw perceelnummer 246L (lot D.4) oppervlakte 403,46 m2, berm en weg, met bestemming openbaar domein van de firma Colruyt. Nieuw perceelnummer 246F (lot D.2a) oppervlakte 38,15 m2, berm, met bestemming openbaar domein van de firma Waregems Immobiliënmaatschappij nv. Nieuw perceelnummer 246A (lot D.1a) oppervlakte 9,23 m2, 246B (lot D.1b) oppervlakte 176,49 m2, 246 C (lot D.1C) oppervlakte 21,54 m2, berm, met bestemming openbaar domein van de firma De Verdronken Weide nv. En nieuw perceelnummer 246H (lot D.3a) oppervlakte 13,32 m2, berm, met bestemming openbaar domein van Ieperwash (VOF) carwash Colony.
Artikel 2: in te stemmen dat de akte verleden zal worden door een notaris naar keuze van de overdragers.
Artikel 3: de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij overschrijving van de akte.
Artikel 4: het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 5: de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze overdracht te ondertekenen.
In zitting van 16.10.2023 besloot het college van burgemeester en schepenen akkoord te gaan met de verkoop via COVAST van het perceel bouwgrond in de verkaveling De Vloei, kadastraal gekend als Ieper, 2e afdeling, sectie B, nr. 588 G met een oppervlakte van 1260 m² voor de minimale prijs van 325.000,00 EUR.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Eerder was het perceel voor dezelfde minimumprijs en zonder succes te koop aangeboden via een traditionele openbare verkoop.
Bij COVAST waren voor dit perceel een 10-tal immokantoren aangemeld. Er werd ruim voorzien in publiciteit. Het dossier stond meer dan vier maanden online maar de interesse was beperkt en het goed kon niet voor de minimumprijs van 325.000,00 EUR verkocht worden.
Het hoogste bod bedraagt 290.000,00 EUR en werd uitgebracht door het Centrum voor Ambulante Revalidatie "De klinker", nu gevestigd in de Cartonstraat 53 in Ieper. Deze vzw was bereid de geldigheid van zijn bod te verlengen tot 30.06.2024.
Gezien de eerder beperkte oppervlakte van 1260 m² en de restrictieve stedenbouwkundige mogelijkheden voor dit perceel op de verkaveling De Vloei bleek de schatting te hoog gegrepen. Een project dat enkel woonmogelijkheid voorziet, is hier bijvoorbeeld niet toegelaten. Op het gelijkvloers van het kopgebouw dient een andere functie (b.v. kantoor, kleinhandel, horeca) te worden ingepast. Ook vertoont de vastgoedmarkt in het algemeen een afkoelende tendens.
Op basis van de omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten is de verkoop van een onroerend goed beneden de schattingsprijs mogelijk mits motivatie op grond van objectieve redenen.
Het is wenselijk het bod van de vzw C.A.R. "De klinker" te aanvaarden.
De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie dient te worden ontslagen van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Het bod van 290.000,00 euro van de vzw Centrum voor Ambulante Revalidatie "De Klinker" te aanvaarden en het perceel bouwgrond in de verkaveling De Vloei, kadastraal gekend als Ieper, 2e afdeling, sectie B, nr. 588 G met een oppervlakte van 1260 m² aan deze vzw te verkopen in het kader van de projectovereenkomst met COVAST.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: Volgens de beurtrol een notaris aan te stellen en deze te gelasten met de samenstelling van het dossier en het verlijden van de akte.
Artikel 4: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen de akte en alle bijgaande stukken te ondertekenen.
Artikel 5: De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
boek 3 “Goederen”, titel 8 “Opstalrecht” van het Burgerlijk Wetboek
Naar analogie met andere voetbalclubs bestaat met voetbalclub Sparta Dikkebus sinds 01.09.1993 een gebruiksovereenkomst betreffende het gebruik van sportinfrastructuur op de locatie aan de Kerkstraat 31+ in Dikkebus. Meer specifiek regelt deze overeenkomst het gebruik door de club van twee voetbalterreinen en kleedkamers.
Via notariële aankoopakte van 08.06.2022 verwierf de stad een sportterrein en de voetbalkantine in de Kerkstraat 31+ in Dikkebus in eigendom. De overige voetbalvelden, de kleedkamers en de tribune behoorden voordien al tot de stadseigendom.
Wat de kantine betreft is het wenselijk een eigendomssplitsing te realiseren tussen de grond, die de eigendom van de stad blijft, en het gebouw, dat via een kosteloos recht van opstal voor de duur van 10 jaar aan de vzw Sparta Dikkebus zal toebehoren. Op die manier berust de bevoegdheid om onderhoudsherstellingen alsook grove herstellingen en bouwwerken uit te voeren bij de club.
De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie dient te worden vrijgesteld van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Akkoord te gaan met het kosteloos verlenen van een opstalrecht voor de duur van 10 jaar met ingang van 1 juli 2024 aan de vzw Sparta Dikkebus op het volgend onroerend goed: de kantine gelegen aan de Kerkstraat 31+ in Dikkebus en kadastraal gekend als Ieper, 13e afdeling, Dikkebus, sectie B, nr. 0682/03M met een kadastrale oppervlakte van 112 m².
Artikel 2: Zijn goedkeuring te verlenen aan het ontwerp van overeenkomst houdende vestiging van een recht van opstal op dit onroerend goed.
Artikel 3: De authentieke akte te laten verlijden voor de burgemeester als instrumenterend ambtenaar.
Artikel 4: De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen de akte en alle bijgaande stukken te ondertekenen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 56 en 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het betreft de eigendom gelegen te Bollemeersstraat 2, 8906 Elverdinge, kadastraal gekend als Ieper, 11de afdeling Elverdinge, sectie B, nummer 799F met een oppervlakte van 100 m2.
Het gebouw zal eind augustus 2024 volledig vrij zijn van gebruikers. De academie verhuist naar een gebouw naast het woonzorgcentrum te Elverdinge, de bib verhuist naar het woonzorgcentrum zelf (win-win) en voor het kermiscomité werd een ander lokaal gevonden om hun materiaal te stockeren (KSA Elverdinge).
Het voormalig gemeentehuis Elverdinge werd geschat door erkend schatter-expert dhr. Chris Bossant, waarbij het volgende werd geschat:
De openbare verkoop te laten gebeuren via het systeem Biddit.
Biddit is het online verkoopplatform van het notariaat. Op Biddit kan je twee soorten verkopen terugvinden: openbare verkopen en de onderhandse verkopen. De verkoop wordt geleid door een notaris, die een onpartijdige speler is voor zowel de verkoper als de koper. Het te verkopen goed wordt aan de hoogst geboden prijs verkocht.
De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 18 ja stemmen, 8 onthoudingen (de raadsleden Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Feys) tegen 1 neen stem (raadslid De Roo):
Artikel 1: in te stemmen met de openbare verkoop via Biddit van het voormalig gemeentehuis Elverdinge, gelegen te Bollemeersstraat 2, 8906 Elverdinge, kadastraal gekend als Ieper, 11de afdeling Elverdinge, sectie B, nummer 799F met een oppervlakte van 100 m2.
Artikel 2: de minimale verkoopprijs te bepalen op 110.000 EUR.
Artikel 3: Een Ieperse notaris aangesteld conform de beurtrol te gelasten met de dossiersamenstelling en het verlijden van de akte.
Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 5: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen alle stukken aangaande deze verkoop te ondertekenen.
Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In zitting van 5 februari 2024 keurde de gemeenteraad de aangepaste lastvoorwaarden en de wijze van gunnen goed voor de heraanleg van het sport- en speelterrein Wielewaal te Hollebeke en in zitting van 29 april 2024 werd het project ‘Heraanleg speel- en sportterrein Heidestraat te Elverdinge’ goedgekeurd . Nu wordt het laatste deel ‘heraanleggen van sport- en speelterrein Steendam te Ieper’ van het project "Ontmoetings- en recratieplekken Ieper" voorgesteld.
De realisatie in het Astridpark, het speelbos Brielen en dit drieluik wijkspeelpleintjes werden goedgekeurd voor subsidiëring bij de Vlaamse Landmaatschappij in het kader van Platteland Plus.
Voor de opdracht “Heraanleggen van sport- en speelterrein Steendam te Ieper” werd een bestek met nr. 2024/GD_17/STAD opgesteld door de ontwerper, de heer Philippe Haven van Haven-Lannoy BV, Stationsstraat 44 te 8830 Gits in samenspraak met in samenspraak met de jeugd-, sport- en groendienst.
Het betreft de optimalisatie van de spel- en sportinfra. Het basketterrein wordt deels onthard en de kleinere speeltoestellen worden aangevuld met nieuwe spelelementen. De groeninrichting wordt versterkt. Groenstructuren zorgen voor een meerwaarde door het creëren van schaduwplaatsen en verkoeling.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 34.483,50 EUR excl. btw of 41.725,04 EUR incl. 21% btw (7.241,54 EUR btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
2024 |
AC056/0711-0/222107 |
189.905,81 |
18.012,97 |
171.892,84 |
41.725,04 |
|
8 mei 2024 |
De beschikbare budgetten zijn voorbehouden voor de projecten Wielewaal en Heidestraat enerzijds en groenaanleg plein Brandhoek anderzijds.
Zoals aangenomen door de gemeenteraad in zitting van 29 april 2024 worden ter financiering van dit deelproject budgetten van de 'financiële lasten zoals gedefinieerd in de gemeentelijk stedenbouwkundige verordening lasten bij omgevingsvergunningen’ in de budgetwijziging van juli a.s. opgenomen op budgetcode AC056/0711-0/222107. Zo kan het dossier ingeleid worden en kunnen de werken uitgevoerd worden binnen de door het Platteland Plus voorziene deadline van eind 2024.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Het bestek met nr. 2024/GD_17/STAD en de raming voor de opdracht “Heraanleggen van sport- en speelterrein Steendam te Ieper”, opgesteld door de ontwerper, de heer Philippe Haven van Haven-Lannoy BV, Stationsstraat 44 te 8830 Gits worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 34.483,50 EUR excl. btw of 41.725,04 EUR incl. 21% btw (7.241,54 EUR btw medecontractant).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0711-0/222107/BESTUUR/CBS/0/IP-80 (actie AC056) door budgetten van de 'financiële lasten zoals gedefinieerd in de gemeentelijk stedenbouwkundige verordening lasten bij omgevingsvergunningen’ in de budgetwijziging van juli a.s. op te nemen.
Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In zitting van 3 juli 2023 werd aan de gemeenteraad het project ‘renovatie van de wandelpaden van de Ieperse binnenvestingen’ toegelicht. De renovatie in het project was drieledig : het hernieuwen van de dolomietverharding op de vlakke en de licht hellende paden, de verharding op de sterke hellingen renoveren met grijze betonklinkers en de verharding op de andere hellingen te vernieuwen met dolomiet en waterafvoeren. De eerste fase van het project, de heraanleg van de dolomietpaden, de hellingen met goten t.b.v. regenwaterafvoer en het herstel van de arduinen trap t.h.v. de Almoezeniersstraat/kazematten of de met erfgoedpremie gesubsidieerde werken zijn ondertussen uitgevoerd en opgeleverd.
Momenteel kan er overgegaan worden tot de tweede fase van de werken. In het kader van de opdracht “Renovatie van de wandelpaden van de Ieperse binnenvestingen, fase 2” werd een bestek met nr. 2023/GD_20/02/STAD opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Groendienst in samenwerking met Haven-Lannoy bv, bureau voor tuin- en landschapsarchitectuur, Stationsstraat 44 te 8830 Gits.
De tweede fase van de renovatie van de vestingspaden betreft de heraanleg van de hellende paden van de binnenvestingen. De werken omvatten voornamelijk de opbraak van fundering en de bestaande verharding in dolomiet en de aanleg van grijze betonstraatstenen 22x11x10 op de bestaande of nieuwe fundering van zandcement.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 66.046,13 EUR excl. btw of 79.915,82 EUR incl. 21% btw (13.869,69 EUR btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
2024 |
AC013/0720-0/224007 |
174.905,42 |
92.625,28 |
82.270,14 |
79.915,82 |
2.354,32 |
3 mei 2024 |
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/GD_20/02/STAD en de raming voor de opdracht “Renovatie van de wandelpaden van de Ieperse binnenvestingen, fase 2”, opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Groendienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 66.046,13 EUR excl. btw of 79.915,82 EUR incl. 21% btw (13.869,69 EUR btw medecontractant).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0720-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-124 (actie AC013).
Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Bouwen en verbouwen van gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus” werd gegund aan Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper.
Nu de bouw- en inrichtingswerken aanbesteed werden en de werken in uitvoering zijn kan werk gemaakt worden van de omgevingsaanleg. Voor dit perceel “Bouwen en verbouwen van gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus - Perceel 4 : Omgevingsaanleg” werd een bestek met nr. 2023/OD_01/P4/STAD opgesteld door de ontwerper.
Het perceel omgevingsaanleg van het bouwproject 'gemeenschapsinfrastructuur' te Ieper-Dikkebus omvat hoofdzakelijk volgende werken :
- grondwerken : afgraving en grondverzet
- aanleg riolering en deksels
- aanleg van buitenverharding : fundering, betontegels, uitgewassen beton en lijnvormige elementen
- leveren en plaatsen van afsluithek en poorten
- leveren en plaatsen van zitbanken
- groenaanleg en onderhoud
- aanleg van een wadi
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 185.588,18 EUR excl. btw of 224.561,70 EUR incl. 21% btw (38.973,52 EUR btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
2024 |
AC003/0705-0/221007 |
2.771.347,52 |
2.070.741,29 |
700.606,23 |
224.561,70 |
476.044,53 |
7 mei 2024 |
Het beschikbaar bedrag houdt geen rekening met het perceel binnenafwerking (nog niet gegund) en het saldo van het ereloon.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/OD_01/P4/STAD en de raming voor de opdracht “Bouwen en verbouwen van gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus - Perceel 4 : Omgevingsaanleg”, opgesteld door de ontwerper, de heer Robrecht Van Hooreweghe van Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 185.588,18 EUR excl. btw of 224.561,70 EUR incl. 21% btw (38.973,52 EUR btw medecontractant).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0705-0/221007/BESTUUR/CBS/0/IP-76 (actie AC003).
Artikel 5: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Ontruimen, ontgraven begraafplaats Brielen, aanplakkingen 2021” werd een bestek met nr. 2024/GD_18/STAD opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Groendienst. De opdracht omvat het graven van een ossuarium, het ontgraven en uitbreken van grafkelders, het ontruimen en ontgraven van vollegrondsgraven, terreinafwerking en herstellingswerken aan graven voor hergebruik.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 43.487 EUR excl. btw of 52.619,27 EUR incl. 21% btw (9.132,27 EUR btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
2024 |
AC073/0990-0/222107 |
157.482,47 |
74.244,81 |
83.247,66 |
52.619,27 |
30.628,39 |
17 mei 2024 |
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 26 ja stemmen en 1 onthouding (raadslid Dehollander):
Artikel 1: Het bestek met nr. 2024/GD_18/STAD en de raming voor de opdracht “Ontruimen, ontgraven begraafplaats Brielen, aanplakkingen 2021”, opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Groendienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 43.487 EUR excl. btw of 52.619,27 EUR incl. 21% btw (9.132,27 EUR btw medecontractant).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0990-0/222107/BESTUUR/CBS/0/IP-100 (actie AC073).
Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en gewijzigd op 6 juli 2012; in het bijzonder artikel 54 en 55
De omzendbrief BB 2007/01 van 12 januari 2007 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Het Centraal kerkbestuur heeft via de applicatie Religiopoint alle jaarrekeningen 2023 van de rooms-katholieke kerkfabrieken gecoördineerd ingediend bij het gemeentebestuur.
De kerkraad van de protestantse, protestants-evangelische en de anglicaanse kerkfabriek bezorgen via de applicatie Religiopoint hun jaarrekening rechtstreeks aan het gemeentebestuur.
De kerkfabrieken ontvingen in boekjaar 2023 samen een totale exploitatietoelage van 526.360,92 euro en een totale investeringstoelage van 77.608,23 euro. Er werd een totaal overschot van 355.195,49 euro in exploitatie gerealiseerd (gecumuleerd over laatste 2 jaar). Het exploitatieresultaat in de jaarrekening 2023 dient in het budget 2025 als uitgangspunt voor de berekening van de K-waarde (223.126,91 euro) en wordt in mindering gebracht van het exploitatietekort.
Binnen de termijn van 50 dagen, die ingaat de dag na het inkomen van de jaarrekeningen bij de gemeenteoverheid moet de gemeenteraad advies uitbrengen over de rekeningen en dit advies overmaken aan de provinciegouverneur.
Bij ontstentenis van het versturen van advies binnen deze termijn wordt de gemeenteraad geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St. Maarten - St. Niklaas.
Artikel 2: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St. Jacob.
Artikel 3: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St. Pieter.
Artikel 4: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek O.l.v. Middelares
Artikel 5: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St. Michiel Boezinge.
Artikel 6: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek O.l.v. Hemelvaart Brielen.
Artikel 7: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St. Jan de Doper Dikkebus.
Artikel 8: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St. Petrus en Paulus Elverdinge.
Artikel 9: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek O.l.v. Geboorte Hollebeke.
Artikel 10: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St. Jan.
Artikel 11: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St. Vedastus Vlamertinge.
Artikel 12: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek O.l.v. Hemelvaart Voormezele.
Artikel 13: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St. Catharina Zillebeke.
Artikel 14: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de kerkfabriek St. Leonardus Zuidschote.
Artikel 15: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de Protestantse kerk 'De Rots'.
Artikel 16: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de Evangelische kerk 'De Hoeksteen'.
Artikel 17: gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening 2023 van de Anglicaanse kerk.
Artikel 18: een afschrift van dit besluit via de applicatie Religiopoint digitaal te sturen aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken en het erkend representatief orgaan.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd de jaarrekening 2023 van AGB Vauban positief te adviseren.
Het model J2 van de BBC-jaarrekening eindigt met een gecumuleerd budgettair resultaat van 309.312 euro eind 2023.
Het balanstotaal volgens het model van de Nationale Bank van België bedraagt 10.756.872 euro.
Het boekhoudkundige resultaat van het boekjaar bedraagt -51.671 euro.
Op basis van deze overwegingen en met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1: geeft de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2023 van AGB Vauban;
Artikel 2: verleent de gemeenteraad kwijting aan de bestuurders.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd de jaarrekening van AGB Spie positief te adviseren. De raad van bestuur van het AGB heeft in zitting van 27 mei de jaarrekening vastgesteld.
Het model J2 van de BBC-jaarrekening eindigt met een exploitatieoverschot van 265.372 euro. Dit overschot wordt aangewend ter financiering van de liquiditeitsuitgaven van 441.671 euro. Voor het verschil wordt het gecumuleerd overschot van vorig jaar aangesproken. Het budgettair resultaat van 2023 eindigt hierdoor op 500.000 euro.
Het balanstotaal volgens het model van de Nationale Bank van België bedraagt 4.806.819 euro. De balans 2023 sluit af met een negatief netto-actief van 197.982 euro. De overgedragen verliezen, tot 852.162 euro opgebouwd uit voorgaande jaren, werden met de winst van 2022 sterk verminderd tot een saldo van 141.231 euro. Het verlies van 2023 van 180.191 euro brengt het overgedragen verlies op 321.422 euro. Het kapitaal van 123.440 euro vertegenwoordigt de inbreng in natura van de niet gesloopte bestanddelen van de oude Picañol-site die later mee het voorwerp van de leasingovereenkomst met de stad Ieper hebben uitgemaakt.
Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto-actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de stad ingebrachte kapitaal, dan moet de gemeenteraad conform artikel 37 van de laatst bijgewerkte statuten (GR 4/11/2019) bijeenkomen binnen een termijn van ten hoogste twee maanden nadat het verlies is vastgesteld om, in voorkomend geval, te beraadslagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter sanering van de financiële toestand.
De Raad van Bestuur oordeelt dat, ondanks de (eerdere) verliezen het vermogen aantasten, het autonoom gemeentebedrijf haar activiteiten zal verder zetten. De dubbele leasevergoeding van 2022, zoals in de lease-overeenkomst d.d. 23/09/2006 opgenomen, heeft ertoe bijgedragen dat het overgedragen verlies aanzienlijk is gereduceerd. Na het verlies van 2023 bedraagt het netto bedrijfskapitaal nog steeds 500.000 euro. De stad betaalde in 2023 een bijdrage van 436.840 euro. Daarenboven realiseerde het AGB in de jaren van verlies een positieve cash-flow. Het zijn met andere woorden de afschrijvingen (niet-kaskosten) die hebben bij gedragen tot het boekhoudkundig verlies.
Tussenkomsten vanuit de stad werden expliciet in de beheersovereenkomst tussen de stad en het AGB voorzien en is een concretisering van de decretale plicht van de stad om haar AGB te ondersteunen in het halen van haar doelstellingen.
De beslissing van de Raad van Bestuur dd. 23 juni 2014 dat bovenstaande elementen aangeven dat de financiële toestand van het AGB voldoende gewaarborgd is, blijft gehandhaafd. Een bijkomend herstelplan dringt zich niet op.
Op basis van deze overwegingen en met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1: geeft de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2023 van AGB Spie;
Artikel 2: verleent de gemeenteraad kwijting aan de bestuurders.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd de jaarrekening 2023 van AGB Musea Ieper positief te adviseren.
Het model J2 van de BBC-jaarrekening eindigt met een gecumuleerd budgettair resultaat van 36.256 euro eind 2023.
Het balanstotaal volgens het model van de Nationale Bank van België bedraagt 13.083.501 euro.
Het boekhoudkundige resultaat van het boekjaar bedraagt 403.378 euro.
Op basis van deze overwegingen en met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke):
Artikel 1: geeft de gemeenteraad positief advies over de jaarrekening 2023 van AGB Musea Ieper;
Artikel 2: verleent de gemeenteraad kwijting aan de bestuurders.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd de jaarrekening 2023 deel OCMW Ieper goed te keuren.
De jaarrekening 2023 kan als volgt worden samengevat :
I.Exploitatiebudget |
15.811.436 |
II.Investeringsbudget |
-10.829.805 |
IV.Financieringssaldo |
-1.459.340 |
V.Budgettair resultaat van het boekjaar |
3.522.291 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
65.272.550 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
68.794.840 |
VIII. Onbeschikbare gelden |
27.274.528 |
VIII. Beschikbaar budgettair resultaat |
41.520.312 |
Op basis van deze overwegingen keurt de raad met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke) de jaarrekening deel OCMW Ieper van het dienstjaar 2023 goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de rekening 2023 van de stad en deze vast te stellen.
Deze jaarrekening 2023 kan als volgt worden samengevat :
I.Exploitatiebudget |
15.811.436 |
II.Investeringsbudget |
-10.829.805 |
IV.Financieringssaldo |
-1.459.340 |
V.Budgettair resultaat van het boekjaar |
3.522.291 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
65.272.550 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
68.794.840 |
VIII. Onbeschikbare gelden |
27.274.528 |
VIII. Beschikbaar budgettair resultaat |
41.520.312 |
Op basis van deze overwegingen stelt de raad met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke) de jaarrekening van de stad van het dienstjaar 2023 vast.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd akte te nemen van de jaarrekening 2023 van OCMW Vereniging OLV Ziekenhuis.
Deze jaarrekening 2023 kan als volgt worden samengevat :
I.Exploitatiebudget |
0,00 |
II.Investeringsbudget |
0,00 |
III.Andere |
0,00 |
IV.Budgettair resultaat van het boekjaar |
0,00 |
V. Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar |
0,00 |
VI. Gecumuleerd resultaat |
0,00 |
VII. Bestemde gelden |
0,00 |
VIII. Resultaat op kasbasis |
0,00 |
De raad neemt akte van de jaarrekening van het dienstjaar 2023 van de Vereniging OLV Ziekenhuis.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen, in bijzonder de artikel 40,41 en 56, inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen.
Decreet houdende de gemeentewegen van 03 mei 2019.
Gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) van 15/05/2009.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van de gemeenteraad van 25 februari 2019, vaststelling van de gemeentelijke procedure voor het uitvoeren van uitrustings- en infrastructuurwerken bij verkavelings- en groepswoningbouwprojecten en goedkeuring van het stappenplan voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen of bijstellen van een verkaveling of een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor een bouwproject met openbare wegenis.
Zaak der wegen - infrastructuuraanleg lokaal bedrijventerrein Hoge Akker II - verlegging buurtweg
In toepassing van art. 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek teneinde deze mee te nemen in de bespreking.
Infrastructuuraanleg
Door de bouwheer Clarebout Geert is het studiebureau Topokor aangesteld om het bestek op te maken voor de uitvoering van uitrustings- en infrastructuurwerken nodig om de gronden gelegen langs de Porreyestraat kadastraal gekend Ieper, 12de afdeling, sectie C, nrs 0131C, 0077H, 0077E, 0138D, 0043E, 0057C en 0088M bouwrijp te maken. Het bijzonder bestek met dossiernr. 190 2925, de raming en de plannen voor de wegen- en rioleringswerken met inbegrip van de rooilijn worden ter goedkeuring voorgelegd.
Met het oog op de opmaak van de overeenkomst is het bestek 2-delig. Fase 1 omvat de riolering- en wegeniswerken. Fase 2 omvat de werken nodig voor de aanleg van voetpaden, opritten en groenaanleg. De totaliteit van de werken wordt geraamd op 2.288.961,58 EUR, btw niet inbegrepen en is integraal ten laste van de private verkavelaar.
Het ontwerp voorziet in de realisatie van de aanleg van de infrastructuur voor wegenis-, riolerings -en omgevingswerken ter uitvoering van het nieuwe KMO-project “Hoger Akker II” te Ieper (Vlamertinge).
Het projectgebied bestaat uit een braakliggend terrein, welke op heden gebruikt wordt voor landbouwactiviteiten.
Het voorliggend dossier omvat volgende werkzaamheden : [%omschrijving werken%].
Om het bestaande project te realiseren zijn volgende voorbereidende werken noodzakelijk :
- Opbreken van bestaande verhardingen incl. funderingen i.f.v. aansluiting nieuwe wegenis,
- Afgraven van teelaarde,
- Dempen van bestaande poel
- Ophoging en afgravingen ter verwezenlijking van de ontworpen peilen zoals aangeduid op de plannen,
- Graven van een bufferbekken
- Aanleg van nieuwe riolering RWA en DWA.
- Het maken van constructies voor het aansluiten van de nieuwe riolering op de bestaande riolering, knijpconstructies, uitlaatconstructies, aansluitingen op bestaande beek, …
- Alle werken noodzakelijk voor het realiseren van een pompput DWA
- Aanleg van nieuwe rijwegverhardingen cfr. de type dwarsprofielen
- Aanleg van zoomwegen, inclusief hoogstammige bomen,
- Aanleg + 2 jaarlijks onderhoud van grasmatten, extensief mengsel, bosgoed, en hoogstammige bomen.
- Aanleggen van openbare nutsleidingen
- Nivelleren van de loten
- …
Met het oog op de uitvoering van de infrastructuurwerken, de oplevering ervan en de inlijving in het openbaar domein dient de verkavelaar zich contractueel met de Stad te verbinden. Een overeenkomst dient afgesloten waarin de verplichtingen van de verkavelaar worden opgenomen overeenkomstig de procedure voor het uitvoeren van uitrustings- en infrastructuurwerken bij verkavelings- en groepswoningbouwprojecten en het stappenplan voor het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen of bijstellen van een verkaveling of een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen voor een bouwproject met openbare wegenis, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 februari 2019. Afdoende waarborgen dienen gesteld ter verzekering van een kwaliteitsvolle uitvoering.
Verlegging buurtweg
Naar aanleiding van de omgevingsaanvraag voor het project “Hoge Akker II” te Ieper (Vlamertinge) dient de bestaande voetweg, in de atlas der buurtwegen gekend als Sentie 23, verlegd te worden. In de praktijk is deze voetweg sedert jaar en dag niet meer in gebruik en niet meer ter plaatse waar te nemen.
Deze nota, in combinatie met de bijgevoegde plannen, heeft als doel de bestaande rooilijn van deze voetweg over het projectgebied te verleggen. Sentier 23 wordt niet afgeschaft, maar het tracé wordt verlegd en opgenomen in het huidige bestaande wegennet zodoende de voetweg op heden terug gebruikt kan worden.
De projectzone wordt doorkruist door een voetweg Sentier n° 23 (breedte 1.50m volgens Atlas der Buurtwegen). De bestaande voetweg is ter plaatse niet waarneembaar. Aan de overzijde van de Porreyestraat is reeds een bedrijfsgebouw geplaatst. Ter hoogte van de Noorderring is een groenbuffer waar geen doorgang is. Een oversteek
van de voetweg over de Noorderring is ook niet mogelijk. Op het projectgebied werd er steeds aan landbouw gedaan. Aldus kan gesteld worden dat bovenvermelde voetweg sinds jaar en dag in onbruik is geraakt en op heden geen maatschappelijk nut meer heeft.
Met deze procedure wordt de bestaande voetweg verlegd en opgenomen in het bestaande wegennet. De verbinding langsheen de Porreyestraat, de Rodenachstraat en de Hazewindstraat zorgt voor een veilige oversteek van de Noorderring. De bestaande rooilijn van de voetweg doorheen het projectgebied wordt hierdoor opgegeven.
Resultaten openbaar onderzoek
In toepassing van art. 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een beslissing over de voorgestelde wegenwerken en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek teneinde deze mee te nemen in de bespreking. Volgens de toelichting van het besluit bespreekt de gemeenteraad enkel de bezwaren die handelen over de zaak der wegen.
Het openbaar onderzoek liep van 3 april 2024 tot en met 2 mei 2024. Daarbij werden geen bezwaarschriften ontvangen.
Alle kosten voor de uitrustings- en infrastructuurwerken van dit project worden gedragen door de projectontwikkelaar.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1 : In functie van de bespreking kennis te hebben genomen dat er geen reacties m.b.t. de zaak der wegen zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Artikel 2 : Goedkeuring wordt verleend aan 'de zaak der wegen', met name het wegentracé, de rooilijn en het ontwerpbestek 19 / 2925 met plannen van omgevingsaanvraag met projectnummer OMV_2024025485 opgesteld door het studiebureau Topokor in opdracht van de bouwheer Clarebout Geert met het oog op de uitvoering van de uitrustings- en infrastructuurwerken om de gronden langs de Porreyestraat, kadastraal gekend Ieper, 12de afdeling, sectie C, nrs 0131C, 0077H, 0077E, 0138D, 0043E, 0057C en 0088M bouwrijp te maken, overeenkomstig het gemeentelijk reglement van 25 februari 2019 en in uitvoering van artikel 31, eerste lid van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en artikel 47 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Artikel 3 : Voor de realisatie van deze werken en de kosteloze grondafstand na definitieve oplevering wordt een overeenkomst tussen de stad Ieper en de bouwheer afgesloten en dienen afdoende waarborgen gesteld voor een gegarandeerde en kwalitatieve uitvoering met kosteloze overdracht naar het openbaar domein.
Artikel 4: Goedkeuring te verlenen aan 'de zaak der wegen' binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024025485 - met name het plan tot verlegging van sentier nr. 23.
Artikel 5 : Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Verwijzingsdocumenten.
Voordracht van UNIZO dd. 13 mei 2024 houdende de wijziging van de samenstelling van de GECORO voor de sector handelaars:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 56 en 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn navolgende wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 19 mei 2000 (Belgisch Staatsblad 3 juni 2000), gewijzigd op 5 juni 2009 (Belgisch Staatsblad 26 augustus 2009).
Besluit van de Vlaamse Regering van 3 juli 2009 tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de Vlaamse, provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening van 3 juli 2009 (Belgisch Staatblad 25 augustus 2009).
Decreet van 4 april 2014 houdende de wijziging van diverse decreten met betrekking tot de ruimtelijke ordening en het grond- en pandenbeleid (B.S. 15 april 2014).
Artikel 1.3.3. §3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening - afdeling 3. de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening – stelt dat de gemeenteraad de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris benoemt.
Ingevolge het decreet van 4 april 2014 houdende de wijziging van diverse decreten met betrekking tot de ruimtelijke ordening en het grond- en pandenbeleid (B.S. 15 april 2014) is het goedkeuringstoezicht op de samenstelling van de GECORO afgeschaft.
Voortaan treedt de nieuwe GECORO aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn vermeld in artikel 255, § 1 van het Gemeentedecreet is verstreken.
A. Huidige samenstelling GECORO
De huidige samenstelling van de GECORO werd door de Gemeenteraad van 28 januari 2019 goedgekeurd.
In deze samenstelling zijn 11 mandaten ter beschikking gesteld voor de diverse maatschappelijke geledingen
Voor de sector Unizo werd door de Gemeenteraad van 4 november 2019 volgende leden benoemd:
MAATSCHAPPELIJKE GELEDINGEN |
EFFECTIEF LID |
PLAATSVERVANGEND LID |
Verenigingen van handelaars |
De heer |
De heer |
Een eerste wijziging van de leden van Unizo werd goedgekeurd door de Gemeenteraad van 5 juli 2021.
De Gemeenteraad benoemde 2 nieuwe leden, in het bijzonder:
MAATSCHAPPELIJKE GELEDINGEN |
EFFECTIEF LID |
PLAATSVERVANGEND LID |
Verenigingen van handelaars |
De heer |
De heer |
B. Vraag tot wijziging van de samenstelling van de GECORO voor de maatschappelijke geleding vereniging van handelaars
Unizo vraagt een 2de aanpassing van de leden van Unizo, in het bijzonder:
MAATSCHAPPELIJKE GELEDINGEN |
EFFECTIEF LID |
PLAATSVERVANGEND LID |
Verenigingen van handelaars |
Mevrouw |
De heer |
C. Beraadslaging over de ingediende kandidatuur van de maatschappelijke geleding vereniging van handelaars
De kandidatuur kan gunstig beoordeeld worden.
D. Toetsing van de nieuwe voordrachten aan de man-vrouwverhouding
Artikel 304 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 over de geslachtsverhouding stelt dat ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, van hetzelfde geslacht is.
Effectieve leden (17 mandaten)
Maatschappelijke gedingen (11 mandaten) |
man |
6 |
vrouw |
5 |
Deskundigen (6 mandaten incl. de voorzitter) |
man |
3 |
vrouw |
3 |
Totaal |
man |
9 |
vrouw |
8 |
Man-vrouwverhouding: |
Voldoet aan de geslachtsverhouding van max 2/3 |
Plaatsvervangende leden (16 mandaten – geen plaatsvervanger voor de voorzitter)
Maatschappelijke gedingen (11 mandaten) |
man |
7 |
vrouw |
4 |
Deskundigen (5 mandaten) |
man |
3 |
vrouw |
2 |
Totaal |
man |
10 |
vrouw |
6 |
Man-vrouwverhouding: |
2/3 verhouding is behaald |
Het Agentschap Binnenlands Bestuur Stelt dat het 2/3-quotum van toepassing is op de effectieve leden van de GECORO.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Het ontslag van de heer Mathieu Depotter als effectief lid van UNIZO te aanvaarden.
Artikel 2: De voordracht van mevrouw Eveline Desomer als nieuw effectief lid voor UNIZO te aanvaarden.
Artikel 3: Het ontslag van de heer Chris Bevernage als plaatsvervangend lid van UNIZO te aanvaarden.
Artikel 4: De voordracht van de heer Mathieu Depotter als nieuw plaatsvervangend lid voor UNIZO te aanvaarden.
Artikel 3: Deze beslissing tot aanstelling van mevrouw Eveline Desomer als effectief lid en de heer Mathieu Depotter als nieuw plaatsvervangend lid voor UNIZO ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad van 3 juni 2024.
1) Is er een mogelijkheid om de werfzone wat op te schuiven richting de parkeerplaatsen voor het gerechtshof in de Menenstraat? (daar zijn geen handelszaken)
2) Kan je ons eens bevestigen Schepen wanneer je hebt samengezeten met de ondernemers uit de Menenstraat? (Ik kreeg een mail binnen dat u zelf geschreven had en waar duidelijk staat dat je overleg (doorgepraat) is geweest met de ondernemers uit de Menenstraat)
3) Is er een mogelijkheid om een stuk van de werfzone af te breken voor één van de drukste weekends van het jaar nl. De Dolle Dagen? (zou zeker gewaardeerd worden)
4) Kan door de dienst ervoor gezorgd worden dat er een goeie communicatie is tussen de ondernemers, aannemer en de verloop van de werken wat nu heel stroef verloopt.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Ann-Sophie Himpe
Voorzitter