Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de vergadering van 3 oktober 2022 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 21 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys en Dehaerne) de notulen van de zitting van 3 oktober 2022 als goedgekeurd te beschouwen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het Energiedecreet van 8 mei 2009
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
de stad Ieper is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 12 september 2022.
De stad Ieper heeft per aangetekend schrijven van 20 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest die op dinsdag 20 december 2022 plaatsheeft in het Fluvius Auditorium, 8500 Kortrijk, President Kennedypark 12.
Een dossier met documentatiestukken was bij deze oproepingsbrief gevoegd.
Het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Gaselwest wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Gelet op het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Gaselwest doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
o open zijn met niet-discriminerende toegangsvoorwaarden voor aanbieders van diensten,
o ultraperformant zijn door hogere datasnelheden,
o toegankelijk zijn voor alle Vlaamse gezinnen en bedrijven en dit zowel in stedelijke als in landelijke gebieden,
o en met de laagst mogelijke kosten voor de samenleving worden uitgerold.
De stad/gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De stad/gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De stad/gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de stad/gemeente aanbelangt. De beslissing van de stad/gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van stedelijk/gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de stad/gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als stad/gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de stad/gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de stad/gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Gaselwest heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 12 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Gelet op het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
1. DOSSIER TRAMONTANA
De wijzigingen met betrekking tot het dossier Tramontana werden in geel gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Gaselwest besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Gaselwest ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Gaselwest in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt een onderscheid gemaakt tussen een deelnemer die reeds aangesloten was voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (heeft recht op vergoeding voor de specifieke en de algemene inbreng) en een deelnemer die dat op heden nog niet is (heeft recht op vergoeding voor de algemene inbreng). Voor de vergoeding van de algemene inbreng zal gevraagd worden om hetzij één aandeel Ak te onderschrijven (voor gemeenten die nog niet aangesloten zijn voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken) hetzij één aandeel Ae dat omgezet zal worden in één aandeel Aek te onderschrijven (voor de gemeente die op heden aangesloten is voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij een andere Opdrachthoudende vereniging van de Fluvius-groep). Het winstsaldo wordt verdeeld op basis van het aantal EAN’s elektriciteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
- de verduidelijking dat het om ‘openbare’ elektronische-communicatienetwerken gaat;
- de omschrijving van de vennootschappen NetCo en HoldCo;
- de Gouden aandelen worden als definitie geschrapt vermits deze deel uitmaken van de inbreng bedrijfstak in Fluvius System Operator cv, maar behouden hun geldende rechten en aandelen Ate in hoofde van de steden/gemeenten van Gaselwest via Fluvius System Operator cv;
- het schrappen van de Fluvius-NET-activiteit vermits deze vervat is in de inbreng van bedrijfstak;
- aanpassingen aan de aandelen(categorieën), winstverdeling en stemrechten voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken zodat de deelnemers vergoed worden voor de algemene inbreng bedrijfstak;
- het uitbreiden van de bevoegdheid in hoofde van de regionale bestuurscomités wat de adviesverlening betreft inzake de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
- de regels die van toepassing zijn bij het beëindigen van de samenwerking voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
- een actualisering van de bijlagen 1 en 1bis.
2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN
De wijzigingen met betrekking tot de structuurwijzigingen werden in blauw gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers .
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Gaselwest in zitting van 12 september 2022:
i. een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, heden ressorterend onder Gaselwest, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo;
ii. een voorstel van fusie door overneming opgesteld van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsing door overneming en de fusie door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing en het fusievoorstel.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsing en fusievoorstel binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsing en fusie zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier structuurwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 en betreffen in het bijzonder:
- het invoegen van de definitie ‘synthetisch dividend’, dat van toepassing is op de gemeenten ex-Fluvius West (BTW BE0205.157.176);
- het toevoegen van de nieuwe bijlage 2 met het overzicht van de gemeenten die deel uitmaakten van de ex-kabelmaatschappijen;
- opname van de specifieke bepalingen van de over te nemen entiteit Fluvius West
• Voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken worden de binnen Fluvius West (= ex-kabelmaatschappij) bestaande aandelen en winstbewijzen overgenomen mits vervanging van de aandelen Atv en Aogtv door aandelen At (creatie van aandelen At binnen de fusie-distributienetbeheerder) en de winstbewijzen Wtv door winstbewijzen Ct. Ook de binnen Fluvius West bestaande aandelen Aek [in hoofde van de deelnemers Diksmuide, Gistel, Harelbeke, Hooglede, Izegem, Koekelare, Kortemark, Ledegem, Lendelede, Middelkerke, Oudenburg, Torhout en Wevelgem] worden ongewijzigd overgenomen in de fusie-distributienetbeheerder. Genoemde aandelen en winstbewijzen behouden hun binnen Fluvius West van toepassing zijnde winstverdeling teneinde de rechten van de gemeenten te vrijwaren voor de door Fluvius West verrichte inbreng bedrijfstak ‘algemeen’ en ‘specifiek’ in Fluvius System Operator cv.
• De verduidelijkende bepalingen die heden in de statuten van Fluvius West vermeld worden in de artikelen 33bis en 44, werden opgenomen in de statuten van de fusie-distributienetbeheerder in de artikelen 29bis en 39.
• In de winstverdeling voor de nevenactiviteit wordt de van toepassing zijnde regeling geborgd voor het segment Hoogspanning voor de ex-Fluvius West-gemeenten die per 31 december 2024 aangesloten zijn voor de activiteit elektriciteit ‘Hoogspanning’. Eveneens wordt in datzelfde artikel de geldende winstverdeling opgenomen voor de ex-Fluvius West-gemeenten met betrekking tot de aandelen Publi-T.
• De in de statuten van Fluvius West voorkomende bepalingen met betrekking tot het voorheen in Fluvius West ondergebracht personeel worden ingeschreven in het artikel 37 punt 4.
- wat de stemrechten betreft op de algemene vergadering worden de nieuw gecreëerde aandelen At toegevoegd;
- het aantal leden van de Raad van Bestuur wordt opgetrokken naar het decretaal voorziene aantal van 15. Immers het Decreet (artikel 434) en de statuten voorzien dat ‘in geval van een significante wijziging in het werkingsgebied van de Opdrachthoudende vereniging, of ingeval de Opdrachthoudende vereniging betrokken is bij een fusie met andere Opdrachthoudende of dienstverlenende verenigingen, het maximaal aantal leden vijftien bedraagt’. Naar afvaardiging binnen de Raad van Bestuur van Fluvius West (fusie-distributienetbeheerder) wordt een verhouding van 9 (ex-Gaselwest) en 6 (ex-Fluvius West) voorgesteld als transitiemaatregel voor de eerste legislatuur startende in 2025;
- er worden 5 RBC’s binnen de fusie-distributienetbeheerder voorzien waarvan de indeling is opgenomen in de bijlage 1bis van toepassing vanaf 1 januari 2025;
- de bijlagen 1 en 1bis zijn per 1 januari 2025 te actualiseren ingevolge de partiële splitsing van de gemeente De Haan van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo en de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
- naamswijziging van ‘Gaselwest’ in ‘Fluvius West’.
3. OVERIGE WIJZIGINGEN
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
- een actualisering van de van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het WVV en de omzendbrief KBBJ / ABB 2022 / 1 betreffende de toepassing van artikel 397, 2de lid van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
- de terminologische verfijning door de introductie van de term ‘distributienetwerken’ bij de activiteiten andere dan elektriciteit en gas;
- de invoeging en/of actualisering van een aantal definities;
- een verfijning in de aanhef van het voorwerp;
- de schrapping van de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat;
- de schrapping van de openbaredienstverplichting voor de openbare verlichting ingevolge het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021;
- de precisering dat voor de activiteit warmte de onderschrijving van één aandeel Aw volstaat;
- de precisering wat het beslissingsquorum op de algemene vergadering betreft;
- winstverdeling voor de nevenactiviteit voor de aandelen Ae en Ag vanaf 1 januari 2023;
- de conformering aan het artikel 422 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van alle activiteiten van de gemeente De Haan van Gaselwest naar Imewo.
Gelet op de uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente De Haan een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente De Haan de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door Gaselwest (met naamswijziging in ‘Fluvius West’) – ontwerpstatuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West.
Fusievoorstel
De Opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en Fluvius West staan samen in voor een aantal nutsvoorzieningen vnl. in West- en Oost-Vlaanderen en voor een aantal gemeenten in de rand rond Brussel (Vlaams-Brabant) en in de Kempen. Gaselwest is distributienetbeheerder voor elektriciteit en/of gas voor 53 gemeenten die zich situeren in de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Fluvius West is distributienetbeheerder voor elektriciteit voor 14 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen en voor gas voor 10 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen. Fluvius West staat daarnaast in voor de kabelactiviteit in 33 gemeenten in West-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant en voor de activiteit riolering in 20 gemeenten uit de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen. Het is de bedoeling de gemeentelijke participaties in deze sectoren te bundelen door de twee voornoemde verenigingen te fusioneren.
Gelet op de verplichting van het Energiedecreet (artikel 4.1.1) om tegen 1 januari 2023 als distributienetbeheerder te beschikken over een aaneensluitend geografisch afgebakend gebied (verplichting in hoofde van de Opdrachthoudende verenigingen/distributienetbeheerders) en de verplichting om als gemeente dezelfde distributienetbeheerder te hebben voor de activiteiten elektriciteit en aardgas (verplichting in hoofde van de gemeenten), vormt deze bepaling in het Energiedecreet aldus de basis voor ‘verplichte’ gebiedsuitwisselingen. Het Energiedecreet bepaalt in artikel 4.1.1 tevens dat de distributienetbeheerders moeten voldoen aan een minimumomvang van 200.000 aangesloten afnemers.
Het voorgestelde fusieproject kadert onder meer in de wens van de Vlaamse Regering tot vereenvoudiging van de organisatie van het distributienetbeheer. In de eerste plaats moet een grotere transparantie ten goede komen van de klanten. Tevens wordt een vermindering van het aantal bestuursmandaten nagestreefd.
Het is de bedoeling dat de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West in de toekomst fungeert als één ‘multi-utility’-entiteit, waarin samen met het distributie¬netbeheer van elektriciteit en gas ook de schaal- en synergie¬voordelen voor de activiteiten openbare elektronische-communicatienetwerken, riolering en warmte maximaal worden geopti¬maliseerd. De fusie van de twee entiteiten zal het uniform werken en de mogelijkheden om nog efficiënter te werken en te organiseren, met alle voordelen van dien, bevorderen doordat er zowel op het terrein als bij de centrale diensten zal kunnen worden gewerkt in één homogeen lokaal geografisch aaneengesloten exploitatiegebied.
Er dient aangestipt dat de voorgenomen fusie door overneming op geen enkele manier afbreuk doet aan de betrokkenheid van elke individuele stad/gemeente bij het lokaal beheer van de huidige activiteiten en de verankering van de operationele werking.
Het gehele vermogen van Fluvius West zal – na de partiële splitsingen van de gemeenten Jabbeke en Vosselaar – ingevolge een ontbinding zonder vereffening overgaan op Gaselwest, en dit vanaf 1 januari 2025. Op het ogenblik van de realisatie van de voorgenomen fusie zal Fluvius West van rechtswege ophouden te bestaan.
De opschortende voorwaarden inzake de fusie door overneming zijn opgenomen in het fusievoorstel.
Ontwerp statuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West
De ontwerpstatuten van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West hernemen de elementen die doorgevoerd zijn in voornoemde tussentijdse statutenwijzigingen en voegen er met ingang van 1 januari 2025 de wijzigingen aan toe ingevolge de structuurwijzigingen zoals hierboven toegelicht onder het punt 2. DOSSIER STRUCTUURWIJZIGINGEN.
AANWIJZING FLUVIUS WEST ALS DISTRIBUTIENETBEHEERDER
Door de geplande fusie door overneming van Fluvius West door Gaselwest ontstaat één nieuwe distributienetbeheerder elektriciteit en gas.
Overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet wijst de reguleringsinstantie voor elk distributie-net de netbeheerder aan. In¬dien het distributienet in kwestie geheel of gedeeltelijk eigendom is van een gemeente of van een groep van gemeenten, gebeurt die aanwijzing op voorstel van deze gemeente of groep van gemeen¬ten. Volgens artikel 4.1.4 van het Energiedecreet eindigt de aanwijzing van de bij de fusie betrokken distributienetbeheerders van rechtswege en moet een nieuwe distributienetbeheerder door de VREG worden aangewezen.
In het vooruitzicht van de geplande fusie van Fluvius West en Gaselwest tot ‘Fluvius West’ op 1 januari 2025 hebben de Raden van Bestuur van Fluvius West en Gaselwest respectievelijk in zitting van 5 september 2022 en 12 september 2022 hun goedkeuring gehecht aan het voorstel tot de aanwijzing van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West als distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas voor het volledige grondgebied waarop beide distributienetbeheerders op 1 januari 2025 actief zullen zijn. Zij hebben beslist dit voorstel ter bekrachtiging door de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten te agenderen op hun respectievelijke buitengewone algemene vergaderingen van 12 en 20 december 2022.
De VREG zal geïnformeerd worden over het standpunt dat de buitengewone algemene vergadering heeft ingenomen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 27 ja stemmen en 4 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander, Sabels en Vancayseele) :
Artikel 1 : Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 20 december 2022:
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en Strategische Participaties (Publi-T en Publigas) van de gemeente De Haan, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 4.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:25, 12:26 en 12:27 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
i. De fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (over te nemen vereniging) en de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de fusie zoals vermeld onder punt 5.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de fusie vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de fusie vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de over te nemen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het fusievoorstel en de bijzondere verslagen over het fusievoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de fusie in de meest brede zin.
ARTIKEL 2 [dossier tramontana]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat impliceert dat de stad/gemeente geacht wordt aangesloten te zijn bij Gaselwest voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Door deze goedkeuring verricht de stad/gemeente haar beheersoverdracht met betrekking tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (het aanleggen, exploiteren en het beschikbaar stellen van openbare elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken in het kader van het voorwerp van de Opdrachthoudende vereniging) alsook de hiermee gepaard gaande inbreng overeenkomstig artikel 9 van de statuten.
Deze uitbreiding van de aansluiting van de stad/gemeente tot de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken bij de Opdrachthoudende verenging Gaselwest zal ter aanvaarding worden voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
De gemeente zal na aanvaarding door de buitengewone algemene vergadering worden uitgenodigd om één aandeel Ak te onderschrijven ter waarde van 25 euro.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag).
ARTIKEL 3 [DOSSIER TRAMONTANA]
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
ARTIKEL 4 [STRUCTUURWIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest met betrekking tot de structuurwijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde naamswijziging.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van de hiermee verband houdende partiële splitsing en fusie en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
ARTIKEL 5 [OVERIGE WIJZIGINGEN]
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Gaselwest met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de wijziging in artikel 30 punt 4b en de bijlage 2 die van toepassing blijven tot en met 31 december 2022.
ARTIKEL 6 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN GASELWEST NAAR IMEWO VOOR ALLE ACTIVITEITEN VAN DE GEMEENTE DE HAAN]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest / Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente De Haan.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente De Haan voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting en strategische participaties (Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden.
ARTIKEL 7 [FUSIE DOOR OVERNEMING VAN FLUVIUS WEST DOOR GASELWEST MET NAAMSWIJZIGING IN FLUVIUS WEST]
ARTIKEL 8
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
ARTIKEL 9
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 20 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 8 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
ARTIKEL 10
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De statuten van TMVS dv.
De stad Ieper is deelnemer van de TMVS dv.
In zitting van de gemeenteraad van 7 december 2020 werd schepen Ives Goudeseune aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Ieper op de algemene vergaderingen van de TMVS dv.
Met aangetekend schrijven van 27 september 2022 wordt de stad uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 13 december 2022 om 14.30 uur. Deze vergadering vindt plaats in Flanders Expo te Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
De agenda van deze vergadering vermeldt :
- Toetreding van deelnemers
- Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetredingen
- Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. DLB, artikel 432)
- Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
- Actualisering presentievergoeding
- Statutaire benoemingen
- Varia.
Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 17 ja stemmen en 14 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Sabels en Vancayseele) :
Artikel 1 : goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 13 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
- Toetreding van deelnemers
- Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetredingen
- Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. DLB, artikel 432)
- Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
- Actualisering presentievergoeding
- Statutaire benoemingen
- Varia.
Artikel 2 : de vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3 : een afschrift van dit besluit te sturen ter attentie van FARYS TMVW.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 40 en 41 inzake bevoegdheden van de Gemeenteraad en artikelen 413 en volgende betreffende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018
De statuten van de DVV Westhoek
Met mail van 4 oktober 2022 wordt de stad uitgenodigd tot de buitengewone algemene vergadering van de DVV Westhoek op 14 december 2022 om 17 uur in OC De Beuk te Kortemark.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering vermeldt :
- Goedkeuring verslag algemene vergadering van 22 juni 2022
- Aanstelling bestuursleden raad van bestuur. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding leden. Benoeming leden bij geheime stemming.
- Aanstelling leden met raadgevende stem in de raad van bestuur. Akteneming van de gemeenteraadslissingen tot aanduiding leden met raadgevende stem. Benoeming van de aangeduide leden met raadgevende stem per administratief arrondissement bij geheime stemming.
- Akteneming van de benoeming van deskundigen in de raad van bestuur door de gemeenteraad van Diksmuide.
- Goedkeuring jaarplan 2023
- Goedkeuring budget 2023
- Vaststelling gemeentelijke bijdrage in de werkingskosten 2023
- Varia.
De documenten betreffende de vergadering werden tijdig ter beschikking gesteld.
Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.
Raadslid Descamps is aangesteld als vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering van DVV Westhoek.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 27 ja stemmen en 4 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander, Sabels en Vancyseele) :
Artikel 1. de agenda en de voorstellen van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022 goed te keuren.
Artikel 2. de vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de zitting van deze algemene vergadering, met name raadslid Thijs Descamps, op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3. : afschrift van deze beslissing te sturen aan de DVV Westhoek.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De statuten van de DVV Westhoek.
Iedere gemeente heeft het recht één gemeenteraadslid verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, aan te duiden tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en deze aanduiding voor te leggen aan de algemene vergadering. Maximum 3 leden met raadgevende stem kunnen deel uitmaken van de raad van bestuur. Indien er meer dan drie leden worden voorgedragen, zal er rekening gehouden worden met de regionale spreiding door één vertegenwoordiger uit het arrondissement Diksmuide, één uit het arrondissement Ieper en één uit het arrondissement Veurne aan te duiden.
De aanstelling van raadgevende leden is voor een duur van twee jaar en is verlengbaar. Iedere gemeente heeft het recht om opnieuw iemand voor te dragen voor de komende 2 jaar.
In zitting van 28 januari 2019 werd raadslid Desomer voorgedragen als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de DVV Westhoek. In zitting van 7 december 2020 werd raadslid Desomer opnieuw voorgedragen als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de DVV Westhoek.
Raadslid Desomer is bereid om de komende 2 jaar verder deel uit te maken van de raad van bestuur van DVV Westhoek.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: raadslid Katrien Desomer voor te dragen als lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur van de DVV Westhoek.
Artikel 2: een afschrift van dit besluit te bezorgen aan DVV Westhoek, Woumenweg 100, 8600 Diksmuide.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de Gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Statuten IVVO - artikel 31 § 2 inzake aanwezigheid om geldige beslissing te nemen.
Met aangetekend schrijven van 13 oktober 2022 wordt de stad Ieper uitgenodigd op de buitengewone algemene vergadering van de aandeelhouders van 20 december 2022 om 18 uur in de raadzaal van het gemeentehuis De Sceure te Oostvleteren.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering vermeldt :
1. Goedkeuring beleidsplan 2023.
2. Goedkeuring budget 2023.
3. Varia.
In gemeenteraadszitting van 28 januari 2019 werd raadslid Isabelle Duquesne aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Gaetan Dumoulin als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Ieper in de (buitengewone) algemene vergadering van IVVO.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 29 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Six en Dehollander) :
Artikel 1 : zijn goedkeuring te hechten aan de agenda en de voorstellen van beslissing van de algemene vergadering van de aandeelhouders van 20 december 2022 van IVVO :
1. Goedkeuring beleidsplan 2023.
2. Goedkeuring budget 2023.
3. Varia.
Artikel 2 : de vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de aandeelhouders van IVVO op 20 december 2022 op te dragen haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3 : afschrift van deze beslissing te sturen aan de IVVO.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de Gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De statuten van de vzw Argos.
Het intern reglement van Argos.
Argos hernieuwt de samenstelling van zijn algemene vergadering. Argos wil de bestaande en gewaardeerde ondersteuning combineren met steun en knowhow die inspeelt op bijkomende noden en ambities. De werkingsregio, schaal van werken, de doelgroep en ook de expertisedomeinen zijn aan verandering onderhevig.
De belangrijkste bepalingen met betrekking tot de hernieuwde samenstelling zijn:
Het aantal leden van de algemene vergadering is beperkt tot maximaal 26. Minstens de helft plus 1 leden zijn deskundigen uit de culturele, sociale, onderwijs en economische milieus. De duur van een mandaat bedraagt normaal 6 jaar.
Er zijn 2 categorieën leden :
Categorie A : maximum 11 leden aangeduid door de lokale besturen waarmee de vzw samenwerkt. Een lokaal bestuur kan maximaal 7 mandaten hebben. Deze mandaten worden toegekend in verhouding tot de inbreng en samenwerking met de lokale besturen en hun bereidheid om die mandaten actief in te vullen.
Categorie B : minimum 12 en maximum 15 leden die deskundigen zijn uit de culturele, sociale, onderwijs en economische milieus.
Gezien de intensieve samenwerking met de stad Ieper vraagt Argos om te voorzien in de voordracht van 7 leden voor categorie A.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1 :
Eva Ryde, schepen
Miet Durnez voor CD&V
Steve Meseure voor Vooruit
Sara Descamps voor Open Ieper
Saskia Dehollander voor Ieper2030
Sam Vancayseele voor Groen
Simon De Vuyst voor N-VA
aan te stellen als vertegenwoordigers in de raad van bestuur van de vzw Argos.
Artikel 2 : een afschrift van deze beslissing over te maken aan het de vzw Argos.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 en in het bijzonder de artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de Gemeenteraad;
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De statuten van de WVI.
Met aangetekend schrijven van 26 oktober 2022 wordt de stad uitgenodigd tot deelname aan de buitengewone algemene vergadering van WVI op 14 december 2022 om 18.30 uur in CC De Beuk te Kortemark.
De agenda van deze vergadering vermeldt :
- Goedkeuring verslag algemene vergadering van 8 juni 2022
- Begroting 2023
- Kennisneming ontslag bestuurder Ingrid Vandeputte (Zonnebeke)
- Benoeming bestuurder
- Mededelingen.
Bij gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2019 werd schepen Diego Desmadryl aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Isabelle Duquesne als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van WVI.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 27 ja stemmen en 4 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander, Sabels en Vancayseele) :
Artikel 1 : De agenda en de voorstellen van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022 goed te keuren.
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de zitting van deze buitengewone algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3 : een afschrift van deze beslissing te sturen aan de WVI.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135 §2, ingevoegd bij wet van 27 mei 1989, en op artikel 119, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het K.B. van 30 mei 1989.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het K.B. van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12 gewijzigd bij het K.B. van 30 december 1982.
Het K.B. van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III gewijzigd bij de K.B.’s van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991.
Het K.B. van 28 november 1997 en van 28 maart 2003 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatsvinden en de omzendbrief OOP 25 dd 1 april 2006.
De wet van 25 juni 1993 met betrekking op de uitoefening van de ambulante activiteiten.
De algemene zonale politieverordening
Op 20 september 2022 werd een aanvraag ingediend door Superstage VZW, Korte Torhoutstraat 35, 8900 IEPER voor de organisatie van de Bernard Degroote Ypres Historic Rally en de Ypres Historic Regularity 2022.
Bij dergelijke manifestaties komt door de te talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars, de veiligheid van het voetgangersverkeer in het gedrang.
Om veiligheidsredenen dient, vooral binnen de snelheidsparcours, het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken beperkt te worden en in overeenstemming te zijn met de plaatsen ingetekend in het veiligheidsboek dat goedgekeurd werd door de “Veiligheidscommissie”.
De verkoop en het gebruik van dranken in blik op en in de omgeving van de snelheidsparcours moet gemeden worden om de gevolgen van het restafval van de aluminium blikken voor de landbouw en de veeteelt maximaal te beperken. In die context is een plaatselijk verbod wenselijk.
Naar aanleiding van deze manifestatie moeten servicewagens in de mogelijkheid kunnen verkeren om aan rallyvoertuigen herstellingen of onderhoudswerken uit te voeren op of langs de openbare weg.
Er wordt ook gewezen op de aanbevelingen van de "veiligheidscommissie" betreffende het gevaar van barbecues in servicezones.
Om alles veilig en vlot te laten verlopen is het wenselijk een en ander te reglementeren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 27 ja stemmen en 4 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander, Sabels en Vancayseele) :
Artikel 1 : Op vrijdag 25 november van 18.00 tot 22.00 uur en op zaterdag 26 november 2022 van 07.00 tot 16.00 uur is het uitoefenen van ambulante activiteiten verboden, binnen onderstaande (denkbeeldig afgebakende) zone, met inbegrip van de vernoemde straten die de zones afbakenen, uitgezonderd voor diegenen die in het bezit zijn van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester en voor de permanente eet- en drankgelegenheden : zone afgebakend door de Boezingestraat, de Steenstraat en de Diksmuidseweg.
Artikel 2 : Alle drank-, VIP- en eettenten gelegen binnen de in artikel 1 vermelde gebied moeten opgenomen worden in het “veiligheidsboek”. Deze inrichtingen moeten op een veilige plaats worden opgesteld en minstens 100 meter van het parcours verwijderd te worden.
Dit is eveneens van toepassing op de private terreinen die voor het publiek openbaar worden gemaakt en zo een openbaar karakter verkrijgen.
Dit verbod is niet van toepassing op vaste handelaars die hun gewone handelsactiviteiten uitoefenen binnen hun normale handels- of verkoop ruimten. Evenwel dienen deze handelaars toch in het bezit te zijn van een voorafgaandelijke schriftelijke machtiging of kunnen beperkingen aan de uitbating worden opgelegd in het kader van de veiligheid van de toeschouwers.
Artikel 3 : Het is verboden op de plaatsen vergund onder artikel 1, dranken in blik te verkopen, te verbruiken of uit te delen. Dit verbod is niet van toepassing binnen de bebouwde kom.
Artikel 4 : Conform artikel 3.1.5. van de algemene zonale verordening, met betrekking tot het smeren van – en werken aan voertuigen op de openbare weg, wordt op 25 t.e.m. 27 november 2022 toelating gegeven aan de deelnemers aan – en de servicewagens van de rally, onder volgende voorwaarden:
a) Het verlenen van service is gedurende het ganse rallygebeuren uitsluitend toegestaan op de punten hiervoor aangeduid door de organisatie. Buiten deze punten zijn alleen noodreparaties toegestaan.
b) Service-auto’s moeten voorzien zijn van:
- een stuk servicefolie (ondoordringbaar) van minimaal 4x3 m;
- een opvangbak voor vloeistoffen van circa 50 cm x 50 cm met aftapvoorziening;
- een voorziening voor het opvangen van brandstof, indien bij het tanken brandstof kan worden gemorst;
- een container voor afvalvloeistoffen van ten minste 10 liter inhoud en een afvalzak.
c) - Op alle servicepunten moet de auto, gedurende de ganse duur der werkzaamheden, op servicefolie staan.
- In alle gevallen waarin de kans bestaat in het morsen van vloeistof, moet de opvangbak of een andere voorziening worden gebruikt
- Servicepunten moeten steeds schoon worden achtergelaten. Afvalstoffen, auto-onderdelen, materialen en andere voorwerpen, moeten in het servicevoertuig worden meegenomen.
- Indien toch nog verontreiniging van de ondergrond heeft plaatsgevonden, is de serviceploeg verplicht dit, binnen de kortste tijd, aan de milieu-official of rechtstreeks aan de wedstrijdleiding mede te delen, onder opgave van alle relevante gegevens. Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing bij noodreparaties buiten de voorziene servicepunten.
- Het schoonspuiten van auto’s is uitsluitend toegestaan op plaatsen die daarvoor door het organisatiecomité zijn aangewezen.
Artikel 5: Op de in het veiligheidsboek voorziene serviceplaatsen moet ieder team op zijn stand uitgerust zijn met de nodige brandbestrijdingsmiddelen.
Het gebruik van barbecue toestellen op de servicestanden is verboden.
Artikel 6 : Op 25 t.e.m. 27 november 2022 is het aan eenieder verboden om op enige manier het normale verloop van de wettelijk vergunde manifestatie van de organisatie van deze wedstrijden te hinderen, hetzij door op het parcours te lopen, hetzij door voorwerpen op het parcours te leggen of eender welke hindernis, behalve deze voorzien in het “veiligheidsboek, aan te brengen die het normale verloop van de wedstrijd zouden kunnen hinderen.
Artikel 7 : Deze verordening wordt van kracht de dag waarop ze bekend wordt gemaakt. Zij zal van kracht blijven zolang deze aangelegenheid duurt.
Artikel 8 : Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie tussen de 50 en 250 euro, overeenkomstig het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en de toepasselijke wettelijke bepalingen.
Artikel 170 § 4 van de Grondwet.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein van 2 december 2019 vervalt op 31 december 2022.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
Gezien de goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, ten einde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
De code werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...
Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 17 ja stemmen en 14 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Sabels en Vancayseele) :
Artikel 1: Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen zijn :
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen,…), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten , palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten…) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2: Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro. Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuw cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3: Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad. Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de stad.
Artikel 4: Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5: Bekendmaking
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Steeds meer worden laadkabels voor elektrische voertuigen vastgesteld op de voetpaden. Conform de wegcode is dit op vandaag verboden. Dit kan via de lokale politieverordening openbare orde toegelaten worden onder bepaalde voorwaarden. In de huidige verordening zijn reeds artikels aanwezig betreffende vlotte doorgang op wegen, voetpaden en bermen (afdeling 3). Hieronder kan een artikel worden toegevoegd.
In het kader van de algemene toegankelijkheid en verkeersveiligheid dient de laadkabel op het voetpad bijkomend te worden beveiligd. Er werden hieromtrent diverse mogelijkheden onderzocht. Om een wildgroei aan beveiligingen te vermijden, wordt voorgesteld dat enkel een laadmat - die vanuit de stad wordt ter beschikking gesteld - toegelaten wordt. Dit helpt ook naar uniformiteit toe. Deze mat heeft een geel-zwarte omranding en een uitsparing voor de laadkabel. De laadmat werd getest door een lid van de toegankelijkheidsraad met een rolstoel, waarbij positief advies wordt verleend. Ook de milieuraad verleende positief advies.
Voorgesteld wordt volgend artikel toe te voegen aan de lokale politieverordening openbare orde:
"Voor het opladen van de elektrische voertuigen vanaf het eigen terrein maar waarbij het voertuig geparkeerd staat op de openbare weg gelden volgende cumulatieve regels:
- Dit wordt enkel toegepast door bestuurders die niet over laadmogelijkheden op privaat domein (garage, oprit,...) beschikken.
- Het betreft een 100% elektrisch of hybride voertuig.
- De openbare parkeerplaatsen kunnen niet geprivatiseerd worden in kader van laadactiviteit.
- De laadkabel moet in veilige staat zijn en mag geen beschadigingen vertonen. Men blijft zelf verantwoordelijk voor eventuele ongevallen.
- De laadkabel mag nooit over de rijweg of het fietspad liggen. Een laadmat kan enkel toegepast worden als de parkeerstrook aan de zijde van de woning ligt. Het laden kan niet gebeuren op plaatsen waar het parkeren verboden is. Bij een woonerf(typologie) wordt de laadmat aangebracht tussen de gevel en parkeerstrook.
- De kabel moet volledig haaks liggen ten opzichte van het voetpad, niet schuin. De kabel wordt voor zover mogelijk langs het trottoir gelegd en kruist slechts beperkt het voetpad.
- De kabel dient afgedekt te worden met een kabelmat zodat andere gebruikers van de voetpadzone geen hinder van de kabel ondervinden en er niet over kunnen struikelen. Hiervoor mogen enkel de laadmatten worden gebruikt die via het stadsbestuur worden aangekocht. Deze laadmatten beschikken over een geel-zwarte rand én uitsparing voor de laadkabel.
- De kabel- en laadmat mogen niet gebruikt worden bij hevige windstoten. In een straat waar openbare verlichting is, kan de laadmat ook bij duisternis worden toegepast. In straten waar geen openbare verlichting is, is het niet toegelaten de laadmat te gebruiken bij duisternis of beperkte zichtbaarheid.
- Nadat het voertuig volledig is vol geladen wordt de kabel en kabelmat verwijderd van het openbaar domen.
- Het stadsbestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen tijdens het gebruik van de laadmat op het openbaar domein.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 20 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys en Dehaerne) :
artikel 1: volgend artikel aan de lokale politieverordening openbare orde toe te voegen:
'Voor het opladen van de elektrische voertuigen vanaf het eigen terrein maar waarbij het voertuig geparkeerd staat op de openbare weg gelden volgende cumulatieve regels:
- Dit wordt enkel toegepast door bestuurders die niet over laadmogelijkheden op privaat domein (garage, oprit,...) beschikken.
- Het betreft een 100% elektrisch of hybride voertuig.
- De openbare parkeerplaatsen kunnen niet geprivatiseerd worden in kader van laadactiviteit.
- De laadkabel moet in veilige staat zijn en mag geen beschadigingen vertonen. Men blijft zelf verantwoordelijk voor eventuele ongevallen.
- De laadkabel mag nooit over de rijweg of het fietspad liggen. Een laadmat kan enkel toegepast worden als de parkeerstrook aan de zijde van de woning ligt. Het laden kan niet gebeuren op plaatsen waar het parkeren verboden is. Bij een woonerf(typologie) wordt de laadmat aangebracht tussen de gevel en parkeerstrook.
- De kabel moet volledig haaks liggen ten opzichte van het voetpad, niet schuin. De kabel wordt voor zover mogelijk langs het trottoir gelegd en kruist slechts beperkt het voetpad.
- De kabel dient afgedekt te worden met een kabelmat zodat andere gebruikers van de voetpadzone geen hinder van de kabel ondervinden en er niet over kunnen struikelen. Hiervoor mogen enkel de laadmatten worden gebruikt die via het stadsbestuur worden aangekocht. Deze laadmatten beschikken over een geel-zwarte rand én uitsparing voor de laadkabel.
- De kabel en laadmat mogen niet gebruikt worden bij hevige windstoten. In een straat waar openbare verlichting is, kan de laadmat ook bij duisternis worden toegepast. In straten waar geen openbare verlichting is, is het niet toegelaten de laadmat te gebruiken bij duisternis of beperkte zichtbaarheid.
- Nadat het voertuig volledig is vol geladen wordt de kabel en kabelmat verwijderd van het openbaar domen.'
- Het stadsbestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen tijdens het gebruik van de laadmat op het openbaar domein.
artikel 2: Deze aanpassing zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Steeds meer worden laadkabels voor elektrische voertuigen vastgesteld op de voetpaden. Conform de wegcode is dit verboden. Er is een mogelijkheid om dit via de lokale politieverordening openbare orde toe te laten onder bepaalde voorwaarden. Vandaar dat hiertoe de lokale politieverordening wordt aangepast.
In het kader van de algemene toegankelijkheid en verkeersveiligheid dient de laadkabel bijkomend te worden beveiligd. Er werden hieromtrent diverse mogelijkheden onderzocht. Om een wildgroei aan beveiligingen te vermijden wordt voorgesteld dat enkel een laadmat - die vanuit de stad wordt ter beschikking gesteld - toegelaten wordt. Dit helpt ook naar uniformiteit toe. Daarbij dient de aanvrager te voldoen aan de voorwaarden zoals omschreven in het toegevoegde artikel aan de lokale politieverordening.
De huidige prijs voor een laadmat van 120 x 40 cm is 55 EUR per stuk, voor een laadmat van 160 x 40 cm is dit 88 EUR. Er wordt voorgesteld om deze aankoopprijs door te rekenen aan de gebruikers en de laadmatten ter beschikking te stellen via het loket van de dienst openbaar domein.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 23 ja stemmen en 7 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Feys en Dehaerne) :
Artikel 1: Er wordt voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025 een gemeentelijk reglement goedgekeurd dat de verkoop van laadmatten voor elektrische en hybride auto's regelt.
Artikel 2: Uniforme laadmatten kunnen aangekocht worden aan de balie van de dienst openbaar domein tijdens de openingsuren van het loket.
Artikel 3: De aankoopprijs van de laadmat betreft 55 EUR per stuk (120 x 40 cm) of 88 EUR per stuk (160 x 40 cm).
Artikel 4: Het reglement zal door de burgemeester worden bekend gemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekend gemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Ondertekenen burgemeestersconvenant 2020.
Klimaatplan 2030 GR 4 juli 2022.
Ondertekening Klimaatpact 1.0 GR 4 oktober 2021.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit is in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie verder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
• De doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur wordt verhoogd van -40% naar -55% CO2-emissies tegen 2030. De scope van deze doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit;
• De primaire energiebesparingsdoelstelling wordt aangescherpt naar -3% per jaar vanaf 2023;
• Geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
• Aanpassingen in de streefdoelen onder de 4 werven:
o Nieuwe uitdaging onder werf 2:
25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024
o Nieuwe uitdaging onder werf 3
1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten) tegen 2030.
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
• Territoriaal coördinatorschap door Vlaanderen (VR 2022 2502) voor het Europese Burgemeestersconvenant om o.a. technische en strategische bijstand aan ondertekende gemeenten te verlenen voor de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van hun actieplannen voor duurzame energie en klimaat (SECAPS);
• Het faciliteren van praktijkoplossingen voor een kwalitatieve ruimtelijke implementatie van het LEKP, het benutten van de synergieën tussen de 4 werven en via een werkplatform met 2.0-ondertekenaars gedetecteerde drempels oppakken. De Vlaamse Regering engageert zich voor een frequente opvolging (minstens jaarlijks) per bevoegd beleidsdomein;
• In plaats van een apart sloopbeleidsplan, kan de renovatiedoelstelling (residentieel en niet-residentieel) worden voorbereid door een geïntegreerde lange termijn lokale renovatiestrategie. Het Netwerk Klimaat van VVSG zal hier een ondersteunende start-analyse voor laten opmaken (timing: begin 2023);
• Verder bouwend op de start-analyse van het Netwerk Klimaat wordt een ‘Wijkrenovatietool’ aangeboden aan lokale besturen en hun partners om collectieve renovatietrajecten data-gestuurd te concretiseren en op te volgen t.e.m. uitvoering. Deze tool kan een handig instrument zijn om de klimaattafels wijkgericht te organiseren;
• Versterking van de basisfinanciering van energiehuizen;
• De invoering van de ‘Mijn VerbouwPremie’ en de ‘Mijn VerbouwLening’ en de versterking van het noodkoopfonds. Zo wordt er gestreefd naar een evenwichtige mix van het activeren van privaat kapitaal door financieringsinstrumenten (premies (waaronder de EPC-labelpremie) en langlopende leningen met incentives voor diepgaande renovaties via het renteloze renovatiekrediet (via banken) of de energielening+ (via energiehuizen)), ontzorging (door energiehuizen en BENOvatiecoaches) en verplichtingen (zoals de niet-residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/22 en residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/23, publieke en overheidsgebouwen moeten een minimaal EPC-label behalen tegen 2028 en alle niet-residentiële gebouwen tegen 2030);
• Blijvend in te zetten op het ondersteunen van de lokale besturen bij het realiseren van fietsinfrastructuur;
• De noodzaak voor een taxshift tussen de energievectoren (elektriciteitsfactuur verlichten door kosten door te schuiven naar fossiele energiedragers) heeft de Vlaamse Regering principieel ondersteund. Eerste stappen hiertoe zijn ondernomen (opkoop groenestroomcertificaten bij de netbeheerders, schrappen kost openbare verlichting, vergoeding REG-premies via de Vlaamse Veerkrachtmiddelen en de kost voor de minimale levering aardgas).
• Een eenmalige additionele budgettaire impuls voor LEKP 2.0 ondertekenaars van 22,5 miljoen euro voor de aangescherpte ambities van LEKP 2.0 te ondersteunen tijdens deze legislatuur. Deze middelen worden verdeeld als volgt: 8,75 miljoen euro voor 2022, 8,75 miljoen euro voor 2023 en 5 miljoen euro voor 2024. Deze engagementen kunnen binnen de perken van de daarvoor op de begroting van de Vlaamse Gemeenschap voorziene en beschikbare middelen en kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de stad Ieper aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeld in LEKP 2.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3. De stad zal hiervoor 45.015 euro ontvangen via trekkingsrecht. De middelen zullen voorzien worden rond half januari 2023. Voor iedere euro die we ontvangen dienen we een euro te investeren.
Mogelijke acties die we in 2023 kunnen uitvoeren zijn :
- Studiekost Jan Ypermanpark
- Relighting projecten
Indienen van het LEKP 2.0 is digitaal mogelijk tot en met 5 december 2022.
| Jaar | Budgetartikel | Budget | Reeds vastgelegd | Oud beschikbaar | Voorgesteld | Nieuw beschikbaar | Datum consultatie |
| 202x | ACSxxx/xxxx/xxxxxx | xx/xx/xxxx |
Inkomsten via het klimaatpact komen op 45.015 euro voor 2023.
Aan de lopende acties binnen het klimaatpact 2.0 wordt gevraagd code ABB-LEKP-2023 toe te voegen via het BBC.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 29 ja stemmen en 1 onthouding (raadslid Dehollander) akkoord te gaan om het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen en digitaal in te dienen tegen 5 december 2022.
In het Afzonderlijk Bijzonder Onderhandelings- en Overlegcomité (ABOC) van 25 oktober 2022 werd het ontwerp van het beleidsplan DKO dé Academie Ieper goedgekeurd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Het decreet betreffende het deeltijds onderwijs van 09/03/2018.
Het Besluit van de Vlaamse regering van 11 mei 2018 houdende organisatie van het deeltijds kunstonderwijs, de artistieke domeinen beeldende en audiovisuele kunsten, dans, woordkunst-drama en muziek.
De omzendbrieven die hierop van toepassing zijn
Een beleidsplan voor het deeltijds kunstonderwijs in dé Academie bevat concreet geformuleerde strategische en operationele doelen, rekening houdend met de visie van het schoolbestuur, met de opdracht en de finaliteit van het onderwijsniveau en eveneens met het Artistiek Pedagogisch Project (APP) van de academie. Daarbij kunnen ook de vacant te verklaren functies worden opgenomen. De vacantverklaringen moeten voor 15 november gepubliceerd worden.
Het uitgangspunt voor de vacantverklaring wordt bepaald door het Decreet rechtspositie. In het DKO geldt niet langer de absolute verplichting tot vacantverklaring van alle betrekkingen, tenzij het gaat om de vacantverklaring van eindeloopbaanverloven en specifieke verlofstelsels.
Het schoolbestuur legt jaarlijks vast welke betrekkingen ze al of niet vacant zal verklaren en legt dit voor onderhandeling voor in het bevoegde onderhandelingscomité. Het schoolbestuur doet dit in het kader van een beleidsplan voor haar academie dat ze voor meerdere jaren opstelt en dat ze voor onderhandeling voorlegt in het bevoegde onderhandelingscomité. Het ABOC heeft dit in het overleg van 25 oktober 2022 goedgekeurd.
Als er in het bevoegde onderhandelingscomité geen akkoord wordt bereikt over bepaalde betrekkingen, zoals voorgesteld door het schoolbestuur in functie van haar beleidsplan, dan moeten de betrekkingen wel vacant verklaard worden voor zover het gaat om betrekkingen die gedurende de drie aan het betrokken schooljaar voorafgaande schooljaren ook al vacant waren.
Dit laat toe dat het schoolbestuur voor haar academie rekening kan houden met de specifieke situatie in bepaalde domeinen of richtingen en snel kan ingrijpen als er plotse dalingen in de instroom zijn. Op deze manier kan het schoolbestuur adequaat inspelen op trends en vermijden dat personeelsleden een vaste benoeming krijgen in een vak dat al snel daarna niet meer kan aangeboden worden omdat er te weinig geïnteresseerde leerlingen zijn. De vacantverklaring en daaropvolgende vaste benoeming absoluut verplichten maakt het voor het betrokken personeelslid ook niet interessant om in het kader van reaffectatie elders aan de slag te moeten of toegewezen te worden in een niet-organieke betrekking. Zeker als het gaat om heel kleine opdrachten is het noch voor het schoolbestuur, noch voor het personeelslid een goede zaak. Voor de overheid is het vanuit budgettair standpunt niet verantwoord
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen het beleidsplan deeltijds kunstonderwijs goed te keuren.
In september wezen we er al op dat de voorlopige herstellingen in de Dikkebusseweg te wensen overlieten. Nu de aanstelling van de aannemer op zich laat wachten gaan we de winter in met een, zacht uitgedrukt, niet-veilige situatie. Buurtbewoners en handelaars trekken samen met CD&V aan de alarmbel. We vragen ons dan ook af of dergelijke toestanden niet vermeden hadden kunnen worden en vragen een reconstructie van de tijdlijn.
Met een koudere lucht doet luchtvervuiling beter hangen. Door het koudere en nattere weer zien we ook meer auto’s in de kernen, daarnaast grijpen mensen vaker naar houtkachels, zorgt de komende Rally voor extra uitstoot en hebben we industrie vlak bij het centrum. Voldoende alarmbellen om dit thema op de gemeenteraad te brengen.
Een gezonde lucht is essentieel voor een stad en haar burgers. Voor de gezondheid én de levenskwaliteit van onze mensen die wandelen en fietsen door onze kernen. Vanuit Groen stellen we ons dan ook volgende vragen:
- Wat doet Ieper momenteel op vlak van luchtkwaliteit?
- Hoe wordt de luchtkwaliteit gemonitord?
- Welke stappen werden er gezet na de resultaten van Curieuzeneuzen?
- Hoe zal de stad ingrijpen indien de luchtkwaliteit daalt?
Daar we, als CD&V-fractie, op de gemeenteraad van oktober, verrast werden met het ontwerp van het nieuwe bufferbekken te Vlamertinge, hadden we dit graag, na grondig bestudeerd te hebben, verder besproken.
Het plan oogt mooi en de laatste grote onweersbui van 2 jaar terug bewijst dat er voor Vlamertinge nog werk aan de winkel is, om overstroming te voorkomen. Maar ook de landbouw heeft recht van spreken en wil geen grote hinder voor omwonenden veroorzaken. Daar dit een ontwerp naar de hand van de provincie is, hadden we graag hierover in debat gegaan met alle andere fracties.
Dat er moet bezuinigd worden op energie dat beseft iedereen… Ook al had deze meerderheid ten stelligste beloofd om de openbare verlichting niet te doven, wij steunen jullie in deze beslissing. Dat jullie daarmee opnieuw een verkiezingsbelofte breken is volledig voor jullie rekening.
Ondertussen is het vanaf 17u30 donker in de Ieperse wijken en straten die niet tot het strooiplan behoren. Maar het is ook donker op de Grote Markt en dit in een toch wel belangrijke periode voor onze stad.
Het valt op bij ons maar ook bij onze toeristen en al zeker aan de kant van de Lakenhallen. Het oogt dan ook als stad bijzonder triestig dat er geen enkel zicht is op of foto mogelijk is van dit monument ‘s avonds. Wij stellen dan ook voor om met een timer te werken en gedurende het seizoen dat nog loopt tot eind december de verlichting te laten branden tussen 18u en 21u tot de mensen terug zijn van de Last Post. Wat ons ook wel verbaasd is dat de verlichting op het gerechtshof wel blijft branden, de fontein wel nog aan staat en het scherm dat zowat iedereen moe gezien is daar nog steeds staat te branden.
Het lijkt ons beter om slim te besparen en dat dus niet te doen op één van de belangrijkste plaatsen van onze stad voor deze periode. Als meest gastvrije stad van het land moet dit beter kunnen.
Daarom deze vragen:
- Kan er een timer geplaatst worden en kunnen de lichten een 3-tal uur worden aangestoken voor de duur van het toeristisch seizoen?
- Kunnen het scherm en de fontein volledig afgelegd worden?
Gaselwest. Presentatie infovergadering najaar.
Genomineerden Vredesprijs 2023.
Besluit van de gouverneur betreffende goedkeuring jaarrekening 2021.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Ann-Sophie Himpe
Voorzitter