Terug
Gepubliceerd op 08/06/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 08/05/2023 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Emmily Talpe, Burgemeester
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Edouard Wallays, Jo Baert, Miet Durnez, Hans Feys, Raadsleden
  • Openbaar

    • Bestuurlijke organisatie

      • Ontslag van een raadslid. Aktename.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 13 en 14 in verband met het ontslag van een raadslid.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De heer Jordy Sabels, raadslid voor de fractie Groen heeft met mail van 19 april 2023 zijn ontslag ingediend als gemeenteraadslid. 

        Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen neemt de raad akte van het ontslag van raadslid Jordy Sabels.

      • Vervanging van een raadslid. Onderzoek geloofsbrieven van de opvolger. Eedaflegging.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 13 en 14 in verband met het ontslag en vervanging van een raadslid.

        Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikelen 8 en 58

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De heer Jordy Sabels, gemeenteraadslid, heeft met mail van 7 februari 2023 zijn ontslag ingediend als lid van de gemeenteraad.  De raad heeft hiervan in zitting van 8 mei 2023 akte genomen.

        Er moet worden overgegaan tot het onderzoek van de geloofsbrieven van de wettelijke opvolger.

        De eerste in aanmerking komende opvolger van de heer Jordy Sabels voor de fractie Groen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 is mevrouw Sanne Six.  Mevrouw Six heeft met mail van 31 maart 2023 laten weten het mandaat niet op te nemen.

        De tweede in aanmerking komende opvolger van de heer Jordy sabels voor de fractie Groen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 is de heer Mattie Archie.  De heer Archie heeft met mail van 14 april 2023 laten weten het mandaat niet op te nemen.

        De derde in aanmerking komende opvolger van de heer Jordy Sabels voor de fractie Groen bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 is de heer Diederik Vandenbilcke.  Hij heeft op 21 april 2023 laten weten het mandaat te willen opnemen.

        De heer Vandenbilcke, geboren te Ieper op 27 mei 1964, wonende te 8900 Ieper, Boomgaardstraat 1/A is noch door veroordeling, noch door ambtsuitoefening, noch door verwantschap onverkiesbaar volgens art. 58 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van betrokkene door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in artikel  6§3 van het decreet lokaal bestuur blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Daarbij heeft hij verklaard zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.

        Beschikkend gedeelte

        De heer Diederik Vandenbilcke wordt in de raadzaal binnengeleid en legt in handen van de voorzitter de eed af waarvan akte als volgt :

        Op acht mei tweeduizend drie en twintig om negentien uur dertig is voor mij Ann-Sophie Himpe, Voorzitter van de gemeenteraad van de stad Ieper, provincie West-Vlaanderen verschenen in openbare raadszitting de heer Diederik Vandenbilcke, opvolgend raadslid verklaard bij beslissing van het hoofdstembureau van Ieper van 14 oktober 2018 en geldig verklaard door de raad voor verkiezingsbetwistingen voor de provincie West-Vlaanderen op 5 december 2018, wiens geloofsbrieven bij besluit van de gemeenteraad van 8 mei 2023 onderzocht werden als gemeenteraadslid ter vervanging van de heer Jordy Sabels, die ontslag nam als gemeenteraadslid.
        De heer Vandenbilcke heeft in uitvoering van artikel 6 § 3 van het decreet algemeen bestuur de volgende eed afgelegd in handen van de voorzitter:

         “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.

        De voorzitter verklaart de heer Diederik Vandenbilcke regelmatig aangesteld als lid van de gemeenteraad.


      • Bekendmaking laureaat Vredesprijs 2023

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        In 1998 installeerde het stadsbestuur Ieper het vredesfonds dat de opdracht kreeg om vanaf 2002 de driejaarlijkse vredesprijs van de stad Ieper te organiseren. De vredesprijs van de stad Ieper wil een persoon of organisatie belonen die zich tijdens de voorbije jaren waar ook ter wereld op een bijzondere manier heeft ingezet voor de wereldvrede. Net zoals voorheen werd voor de editie van 2023 een beroep gedaan op een internationaal selectiecomité om namen aan te dragen op basis van een tekst die door wijlen professor Koen Koch in opdracht van het vredesfonds is geschreven. In zijn tekst behandelt de heer Koch voorwaarden waaraan genomineerden voor de vredesprijs van de stad Ieper (gedeeltelijk) dienen te voldoen om in aanmerking te komen voor deze prijs. Concreet behandelt de heer Koch 4 wegen naar vrede:

        1. Vrede is pas mogelijk als afstand gedaan wordt van oorlog als instrument van internationale politiek. Dit veronderstelt

        - een mondiaal bewustwordingsproces

        - bereidheid om agressie collectief om te buigen

        - het ontwikkelen mechanismen voor vreedzame verandering

        - het ontwikkelen van mechanismen voor conflictoplossing.

        2. Vrede is maar mogelijk als de instrumenten voor oorlogsvoering worden vernietigd.

        Dit veronderstelt algemene ontwapening van zowel gesofisticeerde als relatief primitieve wapens.

        3. Vrede is maar mogelijk als de oorzaken van oorlog weggenomen worden

        Dit veronderstelt

        - het verdwijnen van onderdrukking en het verdwijnen van schending van de mensenrechten

        - het wegwerken van economische ongelijkheid

        4. Blijvende vrede is maar mogelijk onder bepaalde voorwaarden.

        Dit veronderstelt

        - verzoening tussen voormalige vijanden

        - internationale samenwerking en steun aan de democratiseringsbewegingen

        - realisering van de rechten van de mens

         

        Op basis van deze tekst nomineerde het selectiecomité 2023 in mei 2022 zes personen en organisaties voor de vredesprijs 2023:
         - Combatants for Peace

         - Forbidden Stories

         - INEW

         - Karinna Moskalenko

         - Mahbouba Seraj 

         - Princess Okokon

        Leerlingen uit Ieperse scholen werkten tijdens de voorbije maanden rond de vredesprijs. Na de genomineerden te hebben bestudeerd, konden de leerlingen hun stem uitbrengen voor de genomineerde van hun keuze. Daarnaast werden alle inwoners van de stad op tal van manieren opgeroepen om hun stem uit te brengen voor de genomineerde van hun keuze.

        Stemmen kon van november 2022 tot 30 april 2023. Dit gebeurde zowel digitaal via de website van de vredesprijs maar eveneens analoog in de scholen. De stemmen werden door de coördinator van de vredesprijs bijgehouden en geteld. Alle analoge stemmen werden tevens in het digitale systeem ingevoerd.

        Tijdens de bijeenkomst van de gemeenteraad van mei 2023 wordt het stemresultaat overhandigd aan de burgemeester en wordt het stemresultaat bekendgemaakt. De laureaat en de andere genomineerden worden nadien geïnformeerd over de uitslag van de stembeurt. De laureaat wordt uitgenodigd om de Vredesprijs n.a.v. 11 november op te halen in Ieper.

        Financiële gevolgen
        Jaar Budgetartikel Budget Reeds vastgelegd Oud beschikbaar Voorgesteld Nieuw beschikbaar Datum consultatie

        2023

        ACS224/0909-0/649810  € 25000  € 0  € 25000  € 25000  € 0 11/04/2023
        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 25 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Six en Dehollander) :

        Artikel 1: om de vredesprijs van de stad Ieper 2023 toe te kennen aan Princess Okokon.

        Artikel 2: om Princess Okokon uit te nodigen om de prijs n.a.v. 11 november later dit jaar in Ieper in ontvangst te nemen.

      • Goedkeuring notulen van 27 maart 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering van 27 maart 2023 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 20 ja stemmen en 7 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, De Groote, Gheysens en Dehaerne) de notulen van de zitting van 27 maart 2023 als goedgekeurd te beschouwen.

      • Vervanging raadsleden in vzw Centrummanagement.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de Gemeenteraad.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        De toetreding tot de vzw Centrummanagement in gemeenteraadszitting van 6 november 2006.

        Statuten Centrummanagement vzw.

        Feiten, context en argumentatie

        In de gemeenteraadszitting van 8 mei 2023 nam de raad kennis van het ontslag van de heer Jordy Sabels als gemeenteraadslid.

        In zitting van 28 januari 2019 werd de heer Jordy Sabels voor zijn politieke groepering Groen aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van centrummanagement vzw.

        Gezien de heer Sabels niet langer zetelt in de gemeenteraad als raadslid voor de politieke groepering Groen, dient voorzien in zijn vervanging in deze vergadering.

        In gemeenteraadszitting van 2 mei 2022 nam de raad kennis van het ontslag van de heer Jan Breyne als gemeenteraadslid.

        In zitting van 28 januari 2019 werd de heer Jan Breyne voor zijn politieke groepering CD&V aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van centrummanagement vzw.

        Gezien de heer Breyne niet langer zetelt in de gemeenteraad als raadslid voor de politieke groepering CD&V dient nog voorzien in zijn vervanging in deze vergadering.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1 : voor de politieke groepering Groen gemeenteraadslid Diederik Vandenbilcke en voor de politieke groepering CD&V gemeenteraadslid Peter Dehaerne aan te duiden als afgevaardigde op de algemene vergadering van centrummanagement vzw.

        Artikel 2 : een afschrift van deze beslissing over te maken aan het centrummanagement.

         

      • Zefier. Goedkeuring agenda en vaststellen mandaat van de gewone algemene vergadering van 8 juni 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;

        De statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28

        Feiten, context en argumentatie

        De stad Ieper is vennoot van de cvba Zefier.

        In gemeenteraadszitting van 25 februari 2019 werd gemeenteraadslid Isabelle Duquesne aangeduid als volmachthouder en schepen Ives Goudeseune als plaatsvervangend volmachthouder van de stad Ieper om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier.  Mevrouw Duquesne maakt geen deel meer uit van de gemeenteraad.  Er werd voorzien in haar vervanging en raadslid Danny Metsu werd in zitting van 27 maart 2023 aangeduid als volmachthouder van de stad Ieper om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier.

        Met mail van 14 maart 2023 wordt de stad uitgenodigd tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023.  Deze vergadering vindt plaats in het Auditorium4 - CommunicatieCampus te Gent.

        Bij de uitnodiging zitten de ter beschikking gestelde documenten. Op de agenda:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022

        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022

        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)

        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor. 

        Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

        Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1 : Na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te geven aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 8 juni 2023, zijnde

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

        Artikel 2 : De volmachtdrager van de stad die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van Zefier van 8 juni 2023 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de gewone algemene vergadering van Zefier van 8 juni 2023, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.

        Artikel 3:    Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en er kennis van te geven aan Zefier, Koning Albert II laan 37, 1030 Brussel.

      • WVI. Goedkeuring agenda en vaststellen mandaat algemene vergadering van 7 juni 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)


        De statuten van WVI;

        Feiten, context en argumentatie

        Ieper is deelnemer van de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI.

        In zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd schepen Diego Desmadryl aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Ieper op de algemene vergaderingen van de WVI.

        In zitting van de gemeenteraad van 27 maart 2023 werd raadslid Danny Metsu aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Ieper op de algemene vergaderingen van de WVI.

        Met aangetekend schrijven van 29 maart 2023 wordt de stad uitgenodigd op de algemene vergadering van de WVI op 7 juni 2023 om 18.30 uur in Furnevent in Veurne.

        De agenda van deze vergadering vermeldt :

        - Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022

        - Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2022)

        - Verslag van de commissaris

        - Jaarrekeningen 2022

        - Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

        - Akteneming bestuurder met raadgevende stem

        - Mededelingen.

        Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 25 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Vancayseele en Vandenbilcke)  :

        Artikel 1 :   De agenda en de voorstellen van de algemene vergadering van 7 juni 2023 goed te keuren.

        Artikel 2:    De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de zitting van deze algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

        Artikel 3 :   Een afschrift van deze beslissing te sturen aan de WVI.

      • Gaselwest. Goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering van 20 juni 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De stad is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

        De stad werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 20 juni 2023 plaatsheeft in Maelstede te Kuurne.

        Het dossier met documentatiestukken werd aan de stad overgemaakt per brief van 30 maart 2023 met op de agenda:

        1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Statutaire mededelingen.

        Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering. Voor de stad is schepen Ives Goudeseune aangeduid als vertegenwoordiger en schepen Philip Bolle als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 25 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Vancayseele en Vandenbilcke) :

        Artikel 1 :Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 20 juni 2023:

        1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2 : De vertegenwoordiger van de stad, schepen Goudeseune of schepen Bolle, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3 : Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat.

      • TMVS dv. Goedkeuring agenda en vaststellen mandaat algemene vergadering van 20 juni 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        De statuten van TMVS dv.

        Feiten, context en argumentatie

        De stad Ieper is deelnemer van de TMVS dv.

        In zitting van de gemeenteraad van 7 december 2020 werd schepen Ives Goudeseune aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Ieper op de algemene vergaderingen van de TMVS dv.

        Met aangetekend schrijven van 6 april 2023 wordt de stad uitgenodigd op de algemene jaarvergadering van TMVS dv op 20 juni 2023 om 17.30 uur in Flanders Expo, Gent.

        De agenda van deze vergadering vermeldt :

        - Wijziging vermogen

        - Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

        - Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022

        - Verslag van de commissaris

        - Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022 en goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022

        - Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

        - Actualisering presentievergoeding

        - Statutaire benoemingen

        - Varia.

        Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 18 ja stemmen en 9 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, De Groote, Gheysens, Dehaerne, Vancayseele en Vandenbilcke) :

        Artikel 1 : goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.

        Artikel 2 : de vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.

        Artikel 3 : een afschrift van dit besluit te sturen hetzij per post ter attentie van FARYS | TMVS dv, Stropstraat 1, 9000 Gent.

      • Bouwmaatschappij de Mandel. Goedkeuring agenda en aanduiden vertegenwoordiger buitengewone algemene vergadering van 9 juni 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder de artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de Gemeenteraad.

        Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Feiten, context en argumentatie

        De stad Ieper is aandeelhouder van de bouwmaatschappij De Mandel.

        In zitting van 28 januari 2019 werd schepen Philip Bolle aangeduid als vertegenwoordiger en schepen Ives Goudeseune als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de stad Ieper op de algemene vergaderingen van De Mandel.

        Op 9 juni 2023 vindt de buitengewone algemene vergadering plaats in het kader van de oprichting van de woonmaatschappij binnen de regio Midwest West.  Deze vergadering gaat door in de Europahallen in Tielt.  Zowel schepen Bolle als schepen Goudeseune zijn verhinderd en kunnen niet deelnemen aan deze vergadering.  Gezien het belang van deze vergadering, wordt aan de raad gevraagd een vertegenwoordiger aan te duiden. 

        De agenda van deze vergadering vermeldt :

        Akte 1 : 

        1. Met fusie door overneming gelijkgestelde verrichting

        2. Vaststelling verwezenlijking met fusie door overneming gelijkgestelde verrichting.

        Akte 2 :

        1. Wijziging aantal aandelen

        2. Splitsing door overneming

        3. Vaststelling verwezenlijking splitsing door overneming

        4. Omzetting vennootschap in een besloten vennootschap

        5. Organisatie bestuursorgaan

        6. Wijziging naam

        7. Wijziging voorwerp

        8. Nieuwe statuten

        9. Vaststelling zetel vennootschap

        10. Machtiging bestuursorgaan

        11. Machtiging notaris.  

        Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 18 ja stemmen en 9 onthoudingen :

        Artikel 1 : schepen Patrick Benoot aan te duiden als vertegenwoordiger van de stad Ieper op de buitengewone algemene vergadering van De Mandel op 9 juni 2023.

        Artikel 2 :   De agenda en de voorstellen van de buitengewone algemene vergadering van 9 juni 2023 goed te keuren en schepen Benoot op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

        Artikel 3 :   een afschrift van deze beslissing over te maken aan bouwmaatschappij De Mandel.

      • Deontologische code - aanpassing ivm deontologische commissie

        Voorgeschiedenis

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn hebben in zitting van 28 januari 2019 allebei de deontologische code voor politici en ambtenaren goedgekeurd. De deontologische code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen en personeelsleden om deontologisch correct te handelen als ze hun mandaat uitoefenen. 

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Door een wijziging van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) moeten alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er een oprichten. Dat moet zowel in de gemeente als in het OCMW. Lokale besturen die wel al een deontologische commissie hebben, moeten deze conformeren aan de nieuwe bepalingen daarover in het DLB. De deontologische commissie moet erop toezien dat de lokale politieke mandaten op een verantwoorde manier ingevuld worden en dat de deontologische code nageleefd wordt.

        In die zin is de bestaande deontologische code, meer specifiek het luik rond de deontologische commissie (deel G) met de samenstelling ervan, de bevoegdheid en de werking aangepast rekening houdend met de gewijzigde regelgeving.

        In het overleg van 24 april 2023 met de fractieleiders werd deze aanpassing van de code besproken. 

        Voorgesteld wordt deze aanpassingen goed te keuren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 25 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Six en Dehollander) de deontologische code goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2019 op te heffen en te vervangen door volgende deontologische code:

        DEONTOLOGISCHE CODE

        VOOR POLITICI EN PERSONEEL 

         Artikel 39 van het decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad een deontologische code vaststelt. In overeenstemming met artikel 193 van datzelfde decreet is de deontologische code van toepassing op het personeel van zowel de stad als het OCMW. Het decreet laat toe om dezelfde deontologische code voor het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de raad voor maatschappelijk welzijn en voor het bijzonder comité voor de sociale dienst te hanteren. Indien gewenst kan men bijkomende deontologische rechten en verplichtingen opnemen voor deze organen, maar hier werd geopteerd voor een uniforme toepassing van de rechten en plichten voortkomend uit de deontologische code. 

        Deze code is een synthese van de deontologische rechten en verplichtingen voor alle ambtenaren en politici. De deontologische code dient een weerspiegeling te zijn van de centrale waarden voor onze organisatie en dient mee richting te geven aan het streven naar modern overheidshandelen. 

         A. LOYAUTEIT 

        Ambtenaren vertolken steeds op een loyale manier de beleidsbeslissingen van het bestuur, bv naar de burger toe, ook als zij een andere mening hebben. Zij hanteren een professionele en objectieve attitude, zowel naar de politici van de diverse politieke partijen als naar de bevolking toe. Politici zijn op hun beurt loyaal aan de gemeentelijke organisatie. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor ambtenaren:

        1. Het personeelslid zet zich ten volle in om de doelstellingen, aangegeven door de beleidsverantwoordelijken en management, te realiseren. De ambtenaar heeft hierbij uiteraard het recht om zijn meerderen te overtuigen van zijn visie, maar eens een beslissing is genomen dient hij zich hiernaar te schikken.

        2. Beslissingen van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het schepencollege het vast bureau en het bijzonder comité voor de sociale dienst worden op een collegiale wijze uitgevoerd. Zodra de beslissing is genomen voert men de beslissing snel, efficiënt en plichtsbewust uit (met inachtname van de geldende regelgeving).

        3. Ambtenaren dienen in hun handelen politieke neutraliteit aan de dag te leggen. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor politici:

        1. Rechtmatig en correct genomen beslissingen worden door de politici verdedigd tov derden. 

        B. OBJECTIVITEIT 

        Het is onontbeerlijk dat de ambtenaren en politici in hun onderlinge verhoudingen neutraal, objectief, en dus onpartijdig te werk gaan. Zo alleen kan het onderlinge vertrouwen verder groeien en wordt de meest solide basis voor een open en eerlijke communicatie gelegd. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor ambtenaren:

        1. Ambtenaren hebben een adviserende en ondersteunende taak. Hierdoor hebben ze de plicht om steeds een objectief correct advies te geven bij dossiers die geagendeerd worden op de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het schepencollege, het vast bureau en het bijzonder comité voor de sociale dienst. Bij het uitbrengen van hun adviezen moeten zij de maatschappelijke en politieke context van waaruit zij vertrekken kaderen.

        2. In individuele dossiers worden eerlijke en onpartijdige beslissingen genomen op basis van gekende feiten en vastgestelde criteria. Iedere vorm van discriminatie is uit den boze. Bij de uitoefening van zijn functie laat de ambtenaar zich niet beïnvloeden door filosofische, politieke of religieuze overtuigingen, door seksuele geaardheid, geslacht, ras of herkomst.

        3. De objectiviteit van normale procedures en termijnen, die van toepassing zijn op de behandeling van een soortgelijk dossier, aanvraag, klacht,… worden steeds, ongeacht de wijze waarop de vraag bij de ambtenaar terecht komt, toegepast. De te doorlopen stappen en daarmee samenhangende timing, worden duidelijk meegegeven aan de burger.

        4. De ambtenaar houdt de politicus, die de burger heeft doorverwezen, op de hoogte omtrent de verdere afhandeling van het dossier, vraag, klacht.

        5. De personeelsleden mogen geen gift of ander voordeel vragen of aanvaarden dat met het ambt verband houdt. Relatiegeschenken of deelname aan activiteiten, die door anderen worden bekostigd, kunnen alleen wanneer dit past in het kader van een normale professionele verhouding en in het teken staat van het algemeen belang van de organisatie en wanneer dit gemeld wordt aan de leidinggevende, binnen een open en volwassen relatie.  Het mag nooit aanleiding geven tot een tegenprestatie. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor politici:

        1. Politici moeten aan de ambtenaren de ruimte geven hun opdrachten waar te maken. Hierbij moeten ze oog hebben voor de technische en inhoudelijke kennis van de ambtenaren en voor hun ervaring door het dagelijkse contact met het werkveld.

        2. Politici moeten de inbreng van ambtenaren bij de beleidsvoorbereiding stimuleren (aandacht voor het responsabiliseren van ambtenaren).

        3. Uit directe contacten met de burger kunnen vragen om informatie of dienstverlening voortvloeien, doch deze mogen niet leiden tot voorkeursbehandeling of onregelmatige beslissingen. Het bespoedigen van het ene dossier houdt immers automatisch het vertragen van de behandeling van een ander dossier in.

        4. De politici brengen de burger op de hoogte van de werking van het afgesproken klachtenbehandelingsysteem en geven de klacht door aan de bevoegde ambtenaar voor registratie en opvolging.

        5. Elke vorm van rechtstreekse dienstverlening,informatiebemiddeling of doorverwijzing gebeurt zonder materiële of geldelijke tegenprestatie van welke aard ook en mag geen vorm van klantenwerving inhouden.

        6. De politici mogen geen gift of ander voordeel vragen of aanvaarden dat met het mandaat verband houdt. Relatiegeschenken of deelname aan activiteiten, die door anderen worden bekostigd, mogen nooit aanleiding geven tot een tegenprestatie. 

        C. SPREEKRECHT EN SPREEKPLICHT 

        Politici en ambtenaren brengen respect op voor elkaars standpunten en respecteren elkaars spreekrecht en spreekplicht. Feitelijke informatie moet daarbij steeds correct, volledig en objectief worden gepresenteerd. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor ambtenaren:

        1. Ambtenaren hebben het recht om met collega’s, leidinggevenden en beleidsverantwoordelijken informatie uit te wisselen, ideeën te toetsen en hun standpunten te verdedigen.

        2. Wanneer personen van de pers contact opnemen over dienstaangelegenheden, verwijst men hen door naar de algemeen directeur of de communicatiedienst. Dit neemt niet weg dat men tov de pers een persoonlijk standpunt kan vertolken, waarbij men duidelijk maakt dat men spreekt uit eigen naam. Let wel: het spreekrecht mag geen afbreuk doen aan de waardigheid van het ambt en mag het vertrouwen van het publiek in het bestuur niet schaden.

        3. Als personeelslid heeft men het recht op vrije meningsuiting. Men mag zich net als ieder ander kritisch uitlaten over alle openbare zaken. De grens ligt daar, waar het niet meer duidelijk is of men als privé-persoon of als ambtenaar spreekt, waar men negatieve dingen zegt over de gemeente zonder dat men deze zaken eerst binnen de eigen organisatie heeft trachten te verbeteren en waar men geheime informatie aan anderen prijsgeeft.

        4. Wanneer informatie gevraagd wordt betreffende het beleidsdomein, waarvoor het personeelslid bevoegd is, dient hij deze informatie te verschaffen overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 met in acht name van de uitzonderingen, die in vermeld decreet zijn opgesomd.

         

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor politici:

        1. Politici kunnen informatie van burgers ontvangen en dit aan het bestuur doorgeven, of openbare informatie van en over de gemeente en het OCMW aan burgers verstrekken.

        2.  Als politicus gaat men zorgvuldig en correct om met informatie waarover men beschikt vanuit het ambt. Men verstrekt geen geheime of vertrouwelijke informatie aan externen. 

        D. PROFESSIONALISME 

        Van ambtenaren en politici wordt professionalisme verwacht. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor ambtenaren:

        1. Ambtenaren ondersteunen de politici bij de beleidsvoorbereiding en staan in voor de beleidsuitvoering. Ze zorgen ervoor dat er mechanismen worden uitgewerkt die toelaten het gevoerde beleid te evalueren en daar waar nodig bij te sturen.

        2. Van leidinggevende ambtenaren wordt een coachende en situationele leiderschapsstijl verwacht. Zij moeten aanspreekbaar zijn en loyaal tegenover hun medewerkers.

        3. Ambtenaren hebben het recht, maar ook de plicht om zich dmv vorming en zelfstudie permanent op de hoogte houden van ontwikkelingen, regelingen, … die relevant zijn voor hun beroepsuitoefening. Ze moeten hiertoe van hun overste de nodige kansen krijgen.

        4. Onderlinge samenwerking en informatie-uitwisseling wordt door alle ambtenaren consequent toegepast. Samenwerken betekent dat we onze inspanningen richten op het gezamenlijke belang van onze afdeling, dienst, team, de gemeente en het OCMW, met het oog op een zo goed mogelijk resultaat. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor politici:

        1. Van de politici wordt verwacht dat zij voldoende lange termijn-denken aan de dag zullen leggen en zich boven de kleine dagdagelijkse praktijk kunnen stellen om de noodzakelijke strategische visievorming tot stand te kunnen brengen en een strategisch beleid daadwerkelijk gestalte te geven.

        2. Politici maken voldoende tijd vrij om hun mandaat uit te oefenen. Ze plegen op geregelde tijdstippen overleg met de leidinggevende ambtenaren waarbij ze de nodige sturing geven op vlak van de beleidsuitvoering en samen met de ambtenaar instaan voor de voortgangsbewaking en evaluatie van het te voeren beleid.

        3. Geen operationeel management (leidend ambtenarenkorps) zonder een allesoverkoepelend strategisch management (i.f.v. het politieke beleid). 

        E. KLANTGERICHTHEID 

        Politici en ambtenaren laten in hun handelen steeds het algemeen belang boven het particulier belang primeren. Het is immers hun gezamenlijk doel om een kwaliteitsvolle en burgergerichte organisatie na te streven, wars van individueel favoritisme. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor ambtenaren:

        1. Burgers, klanten, leveranciers,… moeten erop kunnen rekenen dat zij in gelijke gevallen gelijk behandeld worden en dat het algemeen belang voorop staat.

        2. Men laat altijd aan de klanten weten wie men is; men maakt zichzelf met naam en functie bekend en is goed bereikbaar voor de klant. Daarnaast spreekt men heldere taal en schrijft men teksten die iedereen begrijpt. Als men informatie geeft vertelt men alles wat ter zake doet, correct en objectief. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor politici: 

        1. Het behoort tot de wezenlijke taken van de raadsleden en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst om informatie te ontvangen en te verstrekken en om door te verwijzen naar de geëigende diensten of instanties. De raadsleden en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst stellen daarbij informatie ter beschikking over de diensten die instaan voor het behandelen van klachten van de burger. Waar mogelijk proberen de raadsleden en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst vraagstellers door te verwijzen naar de geëigende diensten van de administratie. 

        2. Informatie waarop de vraagsteller normaliter geen recht heeft, die de goede werking van de administratie kan doorkruisen of die de privacy van anderen in het gedrang kan brengen, mag door de raadsleden of leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst niet worden doorgespeeld. 

        3. In het kader van hun algemene luisterbereidheid kunnen raadsleden en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst de rol vervullen van vertrouwenspersoon. Zij kunnen de burgers ondersteunen en begeleiden in hun relatie met de administratie of met betrokken instanties.  Zij kunnen de burgers helpen om, via de daartoe geëigende kanalen en procedures, een aanvraag te richten tot de overheid, informatie te verkrijgen over de stand van zaken van een dossier, daarover verdere uitleg en verantwoording te vragen, en voorafgaande vragen te stellen over de administratieve behandeling van dossiers.

        De briefwisseling met de overheid, in het kader van deze ondersteuning en begeleiding, wordt in principe op naam van de burger gevoerd. 

        4. Als er voor een specifiek probleem geen enkele specifieke dienst of instantie bevoegd is, kunnen raadsleden en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst optreden als rechtstreekse en zichtbare bemiddelaar. 

        F. WETTELIJKHEID / CORRECTHEID 

        In de samenwerking tussen politici en ambtenaren worden de wettelijke, reglementaire regels en lokale organisatieregels en afspraken gerespecteerd en nageleefd. Loyaliteit t.a.v. bestuur en bestuurders mag niet verward worden met het langs zich neerleggen van regels die juist bedoeld zin om overheden beter en kwaliteitsvoller te laten functioneren. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor ambtenaren:

        1. Personeelsleden dienen altijd te handelen in overeenstemming met de richtlijnen, wetten, decreten, reglementen en verordeningen die van toepassing zijn op het grondgebied van Ieper.

        2. Vragen van het beleid worden steeds getoetst aan de geldende wettelijke, reglementaire en lokale organisatieregels. Indien de vraag in strijd is met deze regels, dient de betrokken ambtenaar het betreffende bestuurslid hiervan op de hoogte te brengen. 

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten voor politici:

        1. Politici dienen altijd te handelen in overeenstemming met de richtlijnen, wetten, decreten, reglementen en verordeningen die van toepassing zijn op het grondgebied van Ieper.

        2. Politici engageren zich ertoe om geen vragen tot dienstverlening aan ambtenaren te richten waarvan ze weten dat deze ingaan tegen de vastgestelde regels. 

        G. DEONTOLOGISCHE COMMISSIE 

        Er wordt een deontologische commissie ingesteld die waakt over de naleving van deze deontologische code en toeziet op de verantwoordelijke invulling van de lokale politieke mandaten. 

        1. Samenstelling 

        De commissie voor de gemeenteraad en deze voor de raad voor maatschappelijk welzijn is samengesteld uit de drie voorzitters van respectievelijk de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk Welzijn, het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en het bijzonder comité voor de sociale dienst aangevuld met de fractieleider per fractie.

        De voorzitter ervan wordt aangeduid binnen de schoot van de deontologische commissie. De algemeen directeur treedt op als secretaris van de commissie. Wanneer een lid van de commissie zelf de betrokkene van het onderzoek is, kan die niet deelnemen aan de bespreking van en/of beslissing over dat onderzoek. Een lid van de deontologische commissie kan vervangen worden door iemand van dezelfde politieke fractie. Een lid dat deel uitmaakt van een éénmansfractie, kan zich laten vervangen door een mandataris van een andere fractie. Indien de algemeen directeur de betrokkene is, zal hij vervangen worden door een lid van het managementteam. 

        2. Bevoegdheid 

        De deontologische commissie voor de gemeenteraad is bevoegd voor:

        -       de gemeenteraadsleden

        -       de voorzitter van de gemeenteraad

        -       de schepenen

        -       de burgemeester

        -       de algemeen directeur en de financieel directeur

        -       de personeelsleden 

        De deontologische commissie voor de raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor:

        -       de OCMW-raadsleden

        -       de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn

        -       de voorzitter en de leden van het vast bureau

        -       de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        -       de algemeen directeur en de financieel directeur

        -       de personeelsleden 

        De deontologische commissie is bevoegd voor volgende aangelegenheden:

        -       een advies of aanbeveling aan de raad over de aanvulling of wijziging van de deontologische code

        -       een advies over een casus aan het lokaal bestuur op vraag van dat lokaal bestuur

        -       vaststellingen over het gedrag van een mandataris en of dat al dan niet overeenstemt met de deontologische code van het orgaan waarvan die deel uit maakt

        -       sensibiliseringsvoorstellen aan het lokaal bestuur over deontologie en integriteit

        -       een uitspraak van afkeuring ten aanzien van bepaalde gedragingen

        -       de overdracht van meldingen aan het parket

        -       een dossier met de bevindingen van de commissie voor de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen en de betrokken burgemeester, schepen, voorzitter van de gemeenteraad, voorzitter van het vast bureau, lid van het vast bureau of voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst kan schorsen of afzetten wegens kennelijk wangedrag of grove nalatigheid 

        3. Werking

        De commissie wordt in ieder geval bijeengeroepen wanneer dat nodig is omwille van de melding van een mogelijke inbreuk op de deontologische code. De voorzitter is daarenboven gehouden de commissie bijeen te roepen op aanvraag van minstens een derde van haar leden. De voorzitter van de deontologische commissie is verantwoordelijk voor de oproeping en stelt de agenda op. 

        De oproepingen vermelden in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 kalenderdagen voor de vergadering aan de leden bezorgd. In geval van hoogdringendheid, te beoordelen door de voorzitter, wordt de bijeenroeping tenminste 3 kalenderdagen voor de vergadering bezorgd. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn.

        De commissie kan vergaderen als minstens de helft van de leden aanwezig is. Indien quorum niet bereikt wordt, dan zal zo spoedig mogelijk een nieuw overleg samengeroepen worden. In dat geval kan de commissie vergaderen ongeacht het aantal aanwezigen.

        De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar. De betrokkene die het voorwerp uitmaakt van de melding of klacht kan vragen om een openbare behandeling voor zijn eigen tussenkomst.

        Raadsleden, leden van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau, leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst of personeelsleden of andere personen die geconfronteerd worden met een mogelijke inbreuk op deze deontologische code, worden geacht hiervan uiterlijk binnen tien kalenderdagen melding te maken bij de algemeen directeur. De melding kan gebeuren per brief, per mail of mondeling tegenover de algemene directeur die er een schriftelijke neerslag van maakt welke door de melder wordt ondertekend. Kopie van de melding wordt door de algemeen directeur onverwijld ter kennis gebracht van het betrokken raadslid, lid college van burgemeester en schepenen/vast bureau, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst of het personeelslid.

        De algemeen directeur legt de ontvangen meldingen voor aan de deontologische commissie binnen twintig kalenderdagen na ontvangst. De uitnodiging en de stukken worden via elektronische weg ter beschikking gesteld van de leden van de commissie. 

        De commissie onderzoekt die meldingen op hun gegrondheid en verklaart de anonieme klachten onontvankelijk. Daarbij moet het recht van verdediging van de betrokkene worden gevrijwaard. Hiertoe wordt de betrokkene door de algemeen directeur uitgenodigd naar de vergadering van de commissie waar de kans geboden wordt gehoord te worden. Betrokkene kan zich laten bijstaan en/of vertegenwoordigen door een raadsman. Indien hier geen gebruik van wordt gemaakt noch een schriftelijk verweer wordt ingediend tegen de datum van de vergadering, wordt betrokkene geacht afstand te doen van zijn hoorrecht. Ook de melder en eventuele getuigen kunnen worden gehoord door de commissie. Uitspraak moet geschieden binnen dertig kalenderdagen na de eerste bespreking in de commissie. De commissie kan deze termijn met eenzelfde periode verlengen als er bijkomend onderzoek vereist is. 

        Als de commissie een inbreuk op de deontologische code vaststelt, dan zal zij een gepaste sanctie uitspreken. De conclusie van de bespreking wordt door de algemeen directeur overgemaakt aan de betrokkene en ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van het betrokken/bevoegd orgaan indien het een mandataris betreft. Behoudens de voorzitter van de commissie, onthouden de commissieleden zich van communicatie over de conclusies van de besprekingen. 

        Personeelsleden, die een inbreuk plegen op deze deontologische code, kunnen daarnaast het voorwerp uitmaken van een tuchtsanctie overeenkomstig de tuchtregeling zoals vervat in het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en het arbeidsreglement van 4 juli 2022.             

         

    • Veiligheid

      • Tijdelijke politieverordening met betrekking tot het gebruik van drones ter gelegenheid van de Ardeca Ypres Rally Belgium 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikelen 119, 133, 134 § 1 en 135 § 2;

        De wet van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;

        De wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart en het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling van de luchtvaart;

        Het koninklijk besluit van 10 april 2016 met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim; (KB Drones)

        Feiten, context en argumentatie

        Van 23 tot en met 25 juni 2023 wordt de Ardeca Ypres Rally 2023 georganiseerd. De  vraag is gekomen van de organisatoren om een verbod in te stellen op het gebruik van drones op de locaties van hun organisatie en op de plaatsen van het wedstrijdverloop.

        Het gebruik van drones kan de deelnemers in verwarring brengen en zo de oorzaak zijn van ongevallen.

        Naar aanleiding van deze manifestatie wordt een grote volkstoeloop verwacht. Gezien dergelijke toestellen massaal in de handel te koop zijn en er geen waarborgen zijn van de behendigheid van de bedienaars, kan dit een reëel gevaar betekenen. Dit een weerslag kan hebben op de openbare orde.

        In die zin is de vraag terecht om het gebruik van drones  te reglementeren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 23 ja stemmen en 4 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke) dat

        Artikel 1 : Op 23, 24 en 25 juni 2023 van 7 tot 22 uur is het opstijgen en landen van op afstand bestuurde luchtvaartuigen (zoals bedoeld in art 1.4° van het K.B. dd 10/04/2016) in de zone van en op 2 km van het afgebakende parcours van de rally en van de rally-evenementenzone in Ieper net als het in bezit zijn van een op afstand bestuurd luchtvaartuig (zoals bedoeld in art. 1.4° van het K.B. dd 10/04/2016) op 1 km van het afgebakende parcours van de rally en van de rally-evenementenzone in het centrum van Ieper verboden zonder voorafgaande schriftelijke machtiging van de Burgemeester.

        Artikel 2 : Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie tussen de 50 en 350 EUR, overeenkomstig het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en de toepasselijke wettelijke bepalingen.

        Artikel 3 : Alle goederen die het voorwerp zijn van of gebruikt zijn bij de in deze verordening verboden handelingen of gedragingen, kunnen door de vaststeller bestuurlijk in beslag genomen worden. De goederen worden vanaf de maandag 26 juni 2023 om 9 uur terug ter beschikking gesteld van de eigenaar op het hoofdcommissariaat van de lokale politie.

      • Tijdelijke politieverordening met betrekking tot ambulante handel, verbod op verkoop en gebruik van dranken in blik en onderhoudswerkzaamheden aan voertuigen ter gelegenheid van de Ardeca Ypres Rally 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135 §2, ingevoegd bij wet van 27 mei 1989, en op artikel 119, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het K.B. van 30 mei 1989.

        De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het K.B. van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12 gewijzigd bij het K.B. van 30 december 1982,

        Het K.B. van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III gewijzigd bij de K.B.’s van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991,

        Het K.B. van 28 november 1997  en van 28 maart 2003 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatsvinden en de omzendbrief OOP 25 dd 1 april 2006;

        De wet van 25 juni 1993 met betrekking op de uitoefening van de ambulante activiteiten;

        De algemene zonale en lokale politieverordening

        Feiten, context en argumentatie

        Op 15 maart 2023 werd een aanvraag voor het organiseren van de Arceda Ypres Rally 2023 ingediend door Superstage VZW, Korte Torhoutstraat 35, 8900 Ieper. 

        Bij dergelijke manifestaties kan door de te talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars, de veiligheid van het voetgangersverkeer in het gedrang komen.

        Om veiligheidsredenen dient, vooral binnen de zones van de snelheidsparcours, het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken beperkt te worden en in overeenstemming te zijn met de plaatsen ingetekend in het veiligheidsboek dat goedgekeurd werd door de “Veiligheidscommissie”.

        De verkoop en het gebruik van dranken in blik op en in de omgeving van de snelheidsparcours moet gemeden worden om de gevolgen van het restafval van de aluminium blikken voor de landbouw en de veeteelt maximaal te beperken.  In die context is een plaatselijk verbod wenselijk.

        Naar aanleiding van deze manifestatie moeten servicewagens ook de mogelijkheid hebben om aan rallyvoertuigen herstellingen of onderhoudswerken uit te voeren op of langs de openbare weg.

        Er wordt daarbij ook gewezen op de aanbevelingen van de “veiligheidscommissie” betreffende het gevaar van barbecues in servicezones.

        Er wordt een grote volkstoeloop verwacht.

        Om alles veilig en vlot te laten verlopen is het wenselijk een en ander te reglementeren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 23 ja stemmen en 4 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke) dat:

        Artikel 1: Op 23 juni 2023 tussen 7 en 22 uur is het uitoefenen van ambulante activiteiten verboden, binnen onderstaande (denkbeeldig afgebakende) zones, met inbegrip van de vernoemde straten die de zones afbakenen, uitgezonderd voor diegenen die in het bezit zijn van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester en voor de permanente eet- en drankgelegenheden :

        zone afgebakend door de Pilkemseweg vanaf Noorderring tot Langemarkseweg, de Langemarkseweg vanaf Pilkemseweg tot gemeentegrens met Langemark Poelkapelle, de Noorderring vanaf Pilkemseweg tot gemeentegrens met Langemark-Poelkapelle.               

        Artikel 2: Op 24 juni 2023 tussen 7 en 22 uur is het uitoefenen van ambulante handel verboden, binnen onderstaande (denkbeeldige afgebakende) zones, met inbegrip van de vernoemde straten die de zones afbakenen, uitgezonderd voor diegenen die in het bezit zijn van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester en voor de permanente eet- en drankgelegenheden.

        a) zone afgebakend door de Meenseweg vanaf Zuiderring tot gemeentegrens met Zonnebeke, de Zuiderring, de Rijselseweg vanaf Zuiderring tot gemeentegrens met Heuvelland.

        b) zone afgebakend door de Krommenelststraat, de Dikkebuseweg vanaf Krommenelststraat tot gemeentegrens met Heuvelland, de Noorderring vanaf Krommenelststraat tot gemeentegrens met Poperinge. 

        c) zone afgebakend door de Kemmelseweg vanaf Elzenwallestraat tot gemeentegrens met Heuvelland, de Elzenwallestraat, de Abdijmolenstraat vanaf Elzenwallestraat tot Ruuschaertstraat, Voormezeledorp, Sint-Elooisweg en Armentierseweg vanaf rotonde Sint-Elooi tot gemeentegrens met Heuvelland.                               

        Artikel 3:   Alle drank-, VIP- en eettenten gelegen binnen de in artikel 1 en artikel 2 vermelde gebieden moeten opgenomen worden in het “veiligheidsboek”. Deze inrichtingen moeten op een veilige plaats worden opgesteld en minstens 100 meter van het parcours verwijderd te zijn.

        Dit is eveneens van toepassing op de private terreinen die voor het publiek openbaar worden gemaakt en zo een openbaar karakter verkrijgen.

        Dit verbod is niet van toepassing op vaste handelaars die hun gewone handelsactiviteiten uitoefenen binnen hun normale handels- of verkoop ruimten. Evenwel dienen deze handelaars toch in het bezit te zijn van een voorafgaandelijke schriftelijke machtiging of kunnen beperkingen aan de uitbating worden opgelegd in het kader van de veiligheid van de toeschouwers.

        Artikel 4:  Het is verboden op de plaatsen vergund onder artikel 1 en artikel 2, dranken in blik te verkopen, te verbruiken of uit te delen. Dit verbod is niet van toepassing binnen de bebouwde kom.

        Artikel 5:   Conform artikel 3.1.5. van de algemene zonale verordening, met betrekking tot het smeren van – en werken aan voertuigen op de openbare weg, wordt op 23 en 24 juni 2023 toelating gegeven aan de deelnemers aan – en de servicewagens van de rally, onder volgende voorwaarden:

        a) het verlenen van service is gedurende het ganse rallygebeuren uitsluitend toegestaan op de punten hiervoor aangeduid door de organisatie. Buiten deze punten zijn alleen noodreparaties toegestaan.

        b) Service-auto’s moeten voorzien zijn van:                    

        - een stuk servicefolie (ondoordringbaar) van minimaal 4x3 m;

        - een opvangbak voor vloeistoffen van circa 50 cm x 50 cm met  aftapvoorziening;

        - een voorziening voor het opvangen van brandstof, indien bij het tanken brandstof kan worden gemorst;

        - een container voor afvalvloeistoffen van ten minste 10 liter inhoud en een

        afvalzak.

        c) - Op alle servicepunten moet de auto, gedurende de ganse duur der werkzaamheden, op servicefolie staan.

        - In alle gevallen waarin de kans bestaat in het morsen van vloeistof, moet de opvangbak of een andere voorziening worden gebruikt

        - Servicepunten moeten steeds schoon worden achtergelaten.  Afvalstoffen, auto-onderdelen, materialen en andere voorwerpen, moeten in het servicevoertuig worden meegenomen.

        - Indien toch nog verontreiniging van de ondergrond heeft plaatsgevonden, is de

         serviceploeg verplicht dit, binnen de kortste tijd, aan de milieu-official of rechtstreeks aan de wedstrijdleiding mede te delen, onder opgave van alle relevante gegevens. Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing bij noodreparaties buiten de voorziene servicepunten.

        - Het schoonspuiten van auto’s is uitsluitend toegestaan op plaatsen die daarvoor door het organisatiecomité zijn aangewezen.

        Artikel 6:   Op de in het veiligheidsboek voorziene serviceplaatsen moet ieder team op zijn stand uitgerust zijn met de nodige brandbestrijdingsmiddelen.

        Het gebruik van barbecue toestellen op de servicestanden is verboden.

        Artikel 7:   Op 23, 24 en 25 juni 2023 is het aan eenieder verboden om op enige manier het normale verloop van de wettelijk vergunde manifestatie van de organisatie  Ardeca Ypres Rally 2023 te hinderen, hetzij door op het parcours te lopen, hetzij door voorwerpen op het parcours te leggen of eender welke hindernis, behalve deze voorzien in het “veiligheidsboek, aan te brengen die het normale verloop van de wedstrijd zouden kunnen hinderen.

        Artikel 8:   Deze verordening wordt van kracht de dag waarop ze bekend wordt gemaakt. Zij zal van kracht blijven zolang deze aangelegenheid duurt.

        Artikel 9:   Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie tussen de 50 en 350 euro, overeenkomstig het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en de toepasselijke wettelijke bepalingen.

      • Tijdelijke politieverordening met betrekking tot het gebruik van quads en vierwielige motorfietsen ter gelegenheid van de Ardeca Ypres Rally 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de M.B. van 8 december 1997, 32 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 01 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991, 11 maart 1991, en volgende;

        Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;

        Het K.B. van 28 november 1997 houdende reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaats vinden, gewijzigd bij het K.B. van 28 maart 2003;

        De omzendbrief OOP 25 van 1 april 2006;

        De wet van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;

        Feiten, context en argumentatie

        Het is opportuun het gebruik van quads en andere vierwielige motorfietsen ter gelegenheid van de Ardeca Ypres Rally 2023 te vermijden. De schade die kan toegebracht worden aan onverharde wegen evenals aan fauna en flora langs deze wegen maar ook aan private eigendommen (akkers en weilanden) is immers reëel. Daarnaast zijn er trouwens ook de veiligheidsrisico's die hiermee kunnen gepaard gaan.

        Naar aanleiding van deze manifestatie wordt bovendien een grote volkstoeloop verwacht. Dit kan dan ook een weerslag hebben op de openbare orde en wordt bijgevolg beter gereglementeerd. Het gebruik van deze toestellen gedurende de organisatie en vooral dan in de buurt van de parcours wordt daarom  beter tijdelijk verboden.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 23 ja stemmen en 4 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander, Vancayseele en Vandenbilcke) dat:

        Artikel 1 : Het is verboden zich met quads en vierwielige motorfietsen te begeven in een straal van 250 meter rond het uitgestippelde parcours van de Ardeca Ypres Rally 2023 op 23 en 24 juni 2023 telkens tussen 7 en 22 uur.

        Artikel 2 : Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie van minimum 50 euro tot maximum 350 euro, overeenkomstig het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en de toepasselijke wettelijke bepalingen.

        Artikel 3 : Deze verordening wordt van kracht de dag waarop ze bekend wordt gemaakt.  Zij zal van kracht blijven zolang de aangelegenheid duurt.

      • Akteneming besluiten van de burgemeester naar aanleiding van de rally Monteberg op 7 mei 2023.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De nieuwe Gemeentewet, artikelen 133, 134 en 135 

        Het Koninklijk Besluit dd 10/04/2016  inzake het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen  (KB Drones)

        De aanvullende Politieverordening van de stad Ieper, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 1 februari 2016.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 7 mei 2023 wordt de Montebergrally georganiseerd.

        De organisatoren vragen om een verbod in te stellen op het gebruik van drones op de locaties van hun organisatie en op de plaatsen van het wedstrijdverloop.

        Bij dergelijke manifestaties kan door de te talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars, de veiligheid van het voetgangersverkeer in het gedrang komen.  Om veiligheidsredenen dient, vooral binnen de zones van de snelheidsparcours, het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken beperkt te worden.  Ook moet de verkoop en het gebruik van dranken in blik beperkt worden.

        Naar aanleiding van deze manifestatie moeten servicewagens herstellingen of onderhoudswerken kunnen uitvoeren aan de rallywagens op of langs de openbare weg.

        Het is ook opportuun het gebruik van quads en andere vierwielige motorfietsen te vermijden. 

        Gezien er geen gemeenteraadszitting meer was voor het plaatsvinden van de Montebergrally, heeft de burgemeester hiertoe op 17 april 2023 de nodige besluiten uitgevaardigd.

        Aan de raad wordt gevraagd akte te nemen van deze besluiten.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad akte te nemen van de tijdelijke politieverordeningen van de burgemeester van 17 april 2023 naar aanleiding van de Montebergrally op 7 mei 2023  met betrekking tot:

        - het gebruik van drones

        - ambulante handel, verbod op verkoop en gebruik van dranken in blik en onderhoudswerkzaamheden aan voertuigen

        - het gebruik van quads en vierwielige motorfietsen.

      • Verlenging strategisch veiligheids- en preventieplan 2023-2024

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Koninklijk besluit van 20 juli 2022 betreffende de verlenging 2023-204 van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2020-2022.

        Ministerieel besluit van 25 november 2022 tot bepaling van de indienings-, opvolgings- en evaluatievoorwaarden en tot bepaling van de toekennings-, aanwendings- en controlevoorwaarden van de financiële toelage van de strategische veiligheids- en preventieplannen 2023-2024.

        Feiten, context en argumentatie

        Door het Koninklijk besluit van 20 juli 2022 betreffende de verlenging 2023-204 van de strategische veiligheids- en preventieplannen (SVPP) 2020-2022 worden de lopende strategische veiligheids- en preventieplannen verlengd tot en met 31 december 2024. Stad Ieper beschikt sinds 2014 over een SVPP en ook dit plan wordt verlengd tot eind 2024. Jaarlijks krijgt de Stad Ieper van de FOD Binnenlandse Zaken een subsidie van 71.721,810 euro voor de uitvoering van het strategisch veiligheids- en preventieplan.

        Momenteel is het SVPP opgebouwd rond 6 fenomenen. Die fenomenen werden gekozen uit de lijst van fenomenen waar de stad rond kan werken en werden bepaald na het uitvoeren van een lokale veiligheidsdiagnostiek. Volgende fenomenen zijn momenteel opgenomen: inbraak, diefstal van en in auto’s, gauwdiefstal, sociale overlast, druggerelateerde maatschappelijke overlast en cybercriminaliteit. Jaarlijks moet de preventieambtenaar een voortgangsrapport bezorgen aan de FOD Binnenlandse Zaken. De uitvoering van het plan verloopt goed, met telkens een positieve evaluatie door de FOD tot gevolg.

        Binnen West-Vlaanderen werd een sterke samenwerking opgebouwd tussen een aantal preventiediensten van steden, gemeenten en politiezones. Op die manier worden krachten en financiële middelen gebundeld om zo mooie projecten rond de verschillende thema’s uit te werken. Die samenwerking verloopt vlot en wordt gesmaakt door de FOD Binnenlandse Zaken.

        Ieper is gekend voor haar werking rond cybercriminaliteit, in het bijzonder wat betreft het luik dat zich richt tot kinderen van de lagere scholen. In 2018 behaalde onze campagne ‘Veilig online’ een tweede plaats bij de Belgische Prijs voor Veiligheid en Preventie. Er wordt dan ook verder ingezet op dit thema. Begin maart was er in dat verband nog de lancering van de Cybersafe, een escapebox om de kinderen uit het 6e leerjaar op een spelende wijze bewust te maken van de gevaren van het internet. Dit is het resultaat van een samenwerking met de preventiediensten van Kortrijk, Brugge, Blankenberge en politiezone Arro Ieper en van Hogeschool Vives Kortrijk. Het is een luik waar naar de toekomst zeker verder moeten op ingezet worden. Dat blijkt ook uit de cijfers en uit de Veiligheidsmonitor. Daarin zien we namelijk dat heel wat mensen ooit slachtoffer werden, maar dat er weinig mensen daadwerkelijk aangifte doen.

        Op basis van de lokale veiligheidsdiagnostiek, kan de stad wijzigingen aanbrengen aan het plan. Die lokale veiligheidsdiagnostiek kreeg in maart 2023 een update met daarin de meest recente cijfersgegevens. Met een plan dat slechts voor een periode van 2 jaar wordt verlengd, lijkt het niet zinvol om grote veranderingen aan te brengen, want de tijd is dan te kort om het plan nog goed uit te voeren. Daarom het voorstel om rond de reeds opgenomen fenomenen te werken. Inbraak, sociale overlast (afval in de buurt – sluikstort, zwerfvuil, hondenpoep) en cybercriminaliteit blijven trouwens hoog scoren in de Veiligheidsmonitor. Daarnaast wordt gekozen om fietsdiefstal als extra fenomeen op te nemen. Het is een vorm van diefstal waarvoor nog altijd een groot dark number bestaat, heel wat mensen doen geen aangifte van fietsdiefstal. Maar uit de Veiligheidsmonitor blijkt dat mensen de labelacties wel weten te smaken en daar in de toekomst ook verder gebruik van willen maken. Voorstel is dit dan ook structureel in te bedden in de werking.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen het strategisch veiligheids- en preventieplan 2023-2024 goed te keuren.

    • Vrede

      • Goedkeuring toetreding tot TruStone

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        TruStone is een internationaal MVO-convenant (maatschappelijk verantwoord ondernemen) voor de natuursteensector dat een samenwerkingsplatform biedt tussen Nederland en Vlaanderen om internationaal de strijd aan te gaan tegen kinderarbeid en voor duurzaamheid en gelijke lonen in de natuursteensector.

        In 2019 ondertekende de Vlaamse overheid, samen met de Nederlandse Rijksoverheid en een aantal bedrijven uit de natuursteensector, het TruStone-convenant. De Vlaamse Regering steunde dit initiatief met een opstartsubsidie in 2019 en bijkomende financiële steun in 2020. De Vlaamse minister-president en de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur juichen elk bijkomend engagement toe.

        Om impact te kunnen realiseren, is het van belang dat zo veel mogelijk Vlaamse en Nederlandse bedrijven, maar ook gemeentebesturen zich bij het TruStone-initiatief aansluiten. Intussen hebben al meer dan 30 lokale besturen zich aangesloten.             

        Aansluiten kan eenvoudig door de 'Verklaring TruStone-initiatief voor lokale besturen' te ondertekenen na goedkeuring door de gemeenteraad. Aansluiten is gratis en houdt in dat de clausules worden opgenomen in overheidsopdrachten die natuursteen omvatten.

        Het college van burgemeester en schepenen stelt voor dat de stad Ieper in het kader van het ethisch ondernemen aansluit bij het Trustone-initiatief, de clausules opneemt in de overheidsopdrachten en de verklaring ter zake te ondertekent.

        Financiële gevolgen

        niet van toepassing

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: dat de stad Ieper aansluit bij TruStone en de clausules zal opnemen in de overheidsopdrachten.

        Artikel 2: de voorzitter en de algemeen directeur te machtigen de verklaring voor de gemeentes te ondertekenen.

      • Charter voor evenementen in Ieper - goedkeuring

        Voorgeschiedenis

        De stad is sedert vele jaren actief als vredesstad. Daartoe worden diverse initiatieven ondernomen: er is een vredesambtenaar aangesteld, driejaarlijks is er de uitreiking van de Vredesprijs, we hebben de werking van het vredesfonds, zijn stichtend lid van Mayors for Peace Europe, staan in voor de organisatie van het vredeslicht, ….. Op die manier wil de stad via verschillende kanalen de vredesboodschap uitdragen en ondersteunen.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van het verder uitdragen van de waarden van Ieper Vredesstad is nagedacht over hoe organisatoren van activiteiten en evenementen hier ook mee kunnen betrokken worden zodat ook zij die waarden mee onderschrijven. Op voorstel van het bestuur werd geopteerd voor een charter in die zin.
        Na overleg met het Vredescollectief en gesprekken tijdens de bijeenkomsten van het Vredesfonds over het uitwerken van dergelijk charter, is een concreet voorstel van tekst opgemaakt. Bedoeling is dat niet alleen de stad Ieper voor haar evenementen en in haar vergunningenbeleid over de naleving van het charter waakt maar ook de organisatoren zelf hiertoe initiatief nemen. Daartoe worden ze in het kader van de aanvraagprocedure voor een activiteit of evenement, gevraagd dit charter ook te onderschrijven. 

        Het voorstel van charter is door het college van burgemeester en schepenen principieel goedgekeurd en wordt nu dan ook ter goedkeuring voorgelegd aan de raad.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 25 ja stemmen tegen 2 neen stemmen om 

        Artikel 1: akkoord te gaan met de tekst van het charter voor evenementen

        Artikel 2: het charter in de aanvraagprocedure op te nemen zodat initiatiefnemers dit mee onderschrijven.

    • Patrimonium

      • Voormezele, Kalleputstraat: Blue Deal - project - opstalrecht ten voordele van provincie: goedkeuring.

        Voorgeschiedenis

        In zitting van 13.03.2023 besloot het college van burgemeester en schepenen om principieel in te stemmen met het verlenen van een kosteloos recht van opstal voor 99 jaar ten voordele van de provincie West-Vlaanderen op het lot A met een oppervlakte van 1902 m² zoals aangeduid op  het metingsplan van 13.02.2023 opgemaakt door de provincie West-Vlaanderen en geprekadastreerd als Ieper, 14e afdeling, sectie B, nr. 0197E, thans nog in pacht van de heer Bert Vandenbroucke.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Via het Blue Deal project dat in samenwerking met de provincie wordt gerealiseerd, worden subsidies verleend aan projecten die natte natuur realiseren in gebieden waar een maximale meerwaarde gecreëerd kan worden. Het gaat dan vooral om (herstel van) veengebieden, vallei- en moerasgebieden (bv. hydrologieherstel), vochtige graslanden in valleien en polders.

        Ondanks jarenlange inspanningen blijft de waterkwaliteit van onder meer de Bollaertbeek ondermaats. Het sedimentrijk water dat vanuit hoger gelegen gebieden afstroomt, voert nutriënten en residuen van gewasbeschermingsmiddelen aan. Tijdens droge periodes is de waterkwaliteit soms zo slecht dat het productiecentrum van de Watergroep aan de Verdronken Weide de productie stil dient te leggen en water dient aan te kopen vanuit Wallonië. Bovendien worden we de laatste jaren geconfronteerd met langere droogtes en periodes met een intensere neerslag. Naast waterkwaliteit vormt het reguleren van de kwantiteit rond Ieper als waterstad een uitdaging. Om tot een structurele oplossing te komen zijn heel wat inspanningen nodig.

        In de Kalleputstraat in Voormezele grenzen twee percelen landbouwgrond aan de Ieperlee. Bedoeling is om in samenwerking met de provincie en de VMM het volgende project te realiseren:
        Er werd een Blue Deal project goedgekeurd om het overstortwater van de Aquafincollector net afwaarts de Kalleputstraat te Voormezele niet langer rechtstreeks in de Bollaertbeek te lozen maar eerst door een natuurlijk zuiverend systeem te laten stromen. Op die manier moet de kwaliteit van het water dat in de Verdronken Weide toekomt (waterwingebied voor Zillebekevijver) verbeteren en moet langer water voor drinkwaterproductie in de Verdronken Weide kunnen worden ingenomen. Via dit project moeten incidenten door de overstortwerking vermeden worden. 
        Bedoeling is een verder onderzoek te voeren om o.a. te bepalen hoe de overstortconstructie van Aquafin aangepast moet worden om het overstortwater in een naastliggend veld terecht te laten komen. Bijkomend dient op de beschikbare oppervlakte een natuurlijk zuiverend systeem -dat weinig onderhoud vergt- uitgetekend te worden.
        Voor deze studieopdracht (voorstudie, voorontwerp en ontwerp) is momenteel een overheidsopdracht lopende.

        Eén perceel weiland, gekadastreerd als Ieper, 14e afdeling, sectie B, nummer 0197D is eigendom van de stad Ieper en in pacht van dhr Bert Vandenbroucke. De VMM zegt niet het volledige perceel maar wel een strook van 10 meter langs de gracht en verderop de Bollaertbeek nodig te hebben als natuurlijke zuiveringszone van RWA-water. Deze strook, met een totale oppervlakte van 1920 m² zou ingericht worden als plasdraszone. Bijkomend voordeel is dat deze zone op die manier het water dat bij piekdebieten zuidelijker (en dichter bij de kern van Voormezele) blijft staan nu wat meer stroomafwaarts gebufferd kan worden en dus minder problemen zal veroorzaken in Voormezele, zoals de fluviale overstromingskaart duidelijk weergeeft. Gezien perceel 0197D een huiskavel is en de landbouwer aan de provincie aangaf te moeten stoppen bij integrale pachtbeëindiging leek het alle betrokken aangewezen de impact op dit perceel te beperken tot die strook van 10 meter. De landbouwer kan zo het grootste gedeelte van de weide blijven gebruiken en ondertekende inmiddels een overeenkomst houdende pachtbeëindiging betreffende de strook van 10 meter.

        Omwille van de inrichtings- en beplantingswerken die de provincie er zal uitvoeren, hetgeen een  doelstelling van algemeen nut betreft, is het wenselijk hen kosteloos een recht van opstal te verlenen voor 99 jaar waarbij wordt gestipuleerd dat het recht van opstal wordt beëindigd wanneer het onroerend goed niet langer wordt gebruikt voor de hierboven uiteengezette doelstelling.

        De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie dient te worden ontslagen van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.

        Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: In te stemmen met het verlenen van een kosteloos recht van opstal voor 99 jaar vanaf 01.10.2023 ten voordele van de provincie West-Vlaanderen op het lot A met een oppervlakte van 1902 m² zoals aangeduid op het metingsplan van 13.02.2023 opgemaakt door de provincie West-Vlaanderen en geprekadastreerd als Ieper, 14e afdeling, sectie B, nr. 197E P0000.

        Artikel 2: In de akte te stipuleren dat het recht van opstal wordt beëindigd wanneer het onroerend goed niet langer wordt gebruikt voor de doelstelling van algemeen nut.

        Artikel 3: Akkoord te gaan om de akte houdende het verlenen van het recht van opstal te laten verlijden door de gouverneur in zijn hoedanigheid van instrumenterend ambtenaar.

        Artikel 4: Alle kosten verbonden aan het verlijden van de akte ten laste te leggen van de opstalhouder.

        Artikel 5: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Artikel 6: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de akte en alle stukken met betrekking tot dit opstalrecht te ondertekenen.

  • Interpellaties

    • Lente in Ieper. (Interpellatie van raadslid De Groote)

      Feiten, context en argumentatie

      Naar goeie gewoonte ondertussen doet CD&V een interpellatie in de loop van het voorjaar met enkele aandachtspunten voor de meerderheid.
      1) Terrasvergunningen: zijn alle terrassen aangepast volgens reglement en wordt er ook elk jaar opgekuist onder de plankenbodem zoals dit door ons werd voorgesteld? Zijn hier bewijzen van? Vorige week opnieuw heel wat ongedierte op De Markt onder bepaalde terrassen.
      2) Onkruid tegen de gevels van publieke gebouwen: hoe wordt dit geregeld?
      3) Overlast in de binnenstad door oa opgefokte motorfietsen en een roeper op de Kalfvaart? Werden hier reeds maatregelen rond genomen?
      4) Het aanpakken van de te hoge snelheid in de binnenstad. (Vooral stuk Menenstraat tot Rijselstraat)

  • Vragen en antwoorden

    • Urgentie voor aanleg fietspad Elverdinge - Zuidschote / Lizerne. (Vraag van raadslid De Roo)

      Feiten, context en argumentatie

      Dat Elverdinge het mooiste dorp van Ieper is, staat buiten kijf maar het ware nog veel mooier en veiliger mocht het fietspad Elverdinge -Zuidschote reeds lang zijn gerealiseerd. Dit is opnieuw een dossier die een princiepsbeslissing had om het deze legislatuur uit te voeren en helaas niet is gebeurd. Deze meerderheid wou zowiezo niets van het meerjaren plan van cd&v overnemen. Het moest zeker anders zijn. Maar vandaag zitten we met de gebakken peren en wordt of werd er niets gerealiseerd in de deelgemeenten in verderzetting van een veilig landelijk fietsverkeer. Dit is een schrijnende en belabberde toestand. Een toestand waarbij de dienst openbaar domein totaal niet is gestuurd door de schepen. Een paar gemeenteraden terug werd hier het riopact en droogteplan goedgekeurd door de meerderheid voor om en bij de vijfhonderdduizend Euro en de schepen antwoordde dat de dienst geen tijd heeft en werken in overdrive, aldus kunnen ze het zelf niet doen. En wat dan met NIET gerealiseerde dringend noodzakelijke werken die niet zijn uitgevoerd in deze legislatuur?

      Zo is er dus ook tot grote ergernis van de bewoners van de Steenstraat geen werk gemaakt van de aanleg van het fietspad Elverdinge-Zuidschote. Een fietsverbinding collega’s die niet alleen de dagdagelijkse kinderen die naar school gaan dient te beschermen maar vooral ook vele recreanten die dagelijks passeren. Het zijn dus niet alleen de bewoners van de Steenstraat maar ook de recreanten en woon-werkverkeer die hierin Hun beklag doen.

      De aanleg van het fietspad Elverdinge-Zuidschote is het verlengstuk van het recreatieve traject van De Fintele naar West Vlaamse bergen .. Het is een fietstraject in voorstel en samenwerking met de Provincie om Provinciale fietsroutes die de Provincie wenst te realiseren uit te voeren. Dit traject vertrekt vanuit de Fintele naar Lo Reninge via Zuidschote-Elverdinge-Vlamertinge–(Krommenelst–Ruuschaartstraat)  Kemmelseweg .

      Begrijpen wie kan, de subsidies voor de volledige aanleg zijn aanwezig, de Stad hoeft enkel de onteigening te voorzien en opvolging vd werken. En toch werd daar geen werk van gemaakt! De provincie heeft reeds deze beslissing genomen in mei 2018 op vraag van de stad Ieper aan de Provinciale Mobiliteitsraad. U hoeft dus zeker niet te antwoorden dat je het niet wist. Dit hebben we zelfs gevraagd in verderzetting van een eerdere vraag naar subsidie. Maar doordat Vleteren hun projecten wensten op te schuiven kwam er ruimte vrij en deze was voor Ieper.

      Jullie horen goed Geachte collega’s, ook de fietsroute aan de Krommenelststraat dient gerealiseerd nav de verderzetting “veilig fietsverkeer naar de West-Vlaamse bergen. Ook dat traject stond in de steigers met een goedgekeurd voorontwerp plan van AWV ter uitvoering deze legislatuur nav de heraanleg Krommenelststraat ter vervollediging vd ring rond Ieper. Hierbij zijn er twee bochten die meer recht getrokken zullen worden, een fietspad aan beide zijden teneinde een vlotter en veiliger verkeer te voorzien waardoor het zwaar vervoer de binnenstad niet dient te doorkruisen. Ook hier werd geen werk van gemaakt.

      En als laatste is er de verderzetting van het fietspad Ieper-Vlamertinge-Poperinge. Ook hier zijn de plannen klaar met AWV om het traject Vlamertinge de Brandhoek een degelijk fietspad aan te leggen inclusief nieuwe riolering. Ieper-Vlamertinge werd in eerste fase gerealiseerd in de vorige legislatuur teneinde de verderzetting tot in Poperinge te voorzien en uit te voeren in deze legislatuur.

      Ook hier werd geen werk van gemaakt.

      Graag hadden we dan antwoord gekregen op volgende vragen:

      1.  Wanneer denkt U de eerste stappen te zetten ter realisatie vh fietspad Elverdinge -Zuidschote en de mensen die meegedaan hebben aan de handtekenactie van een volwaardig antwoord te bedienen?
      2. Wanneer denkt U verder stappen te zetten in de vervollediging vd Ieperse ring en de aangekoppelde fietspaden?
      3. Wanneer denkt U werk te maken vh fietspad Vlamertinge-De Brandhoek ter vervollediging vh traject Ieper-Poperinge en aldus een veilig fietsverkeer voor de schoolgaande kinderen, woon-werkverkeer en recreant te voorzien?
      4.  En als laatste vraag Waarom is dit alles niet eerder gebeurd ?
    • Bomen op de Grote Markt. (Vraag van raadslid De Roo)

      Feiten, context en argumentatie

      Collega’s, mochten bomen kunnen praten …

      Een paar gemeenteraden terug hebben we vanuit de CD&V de vraag gesteld wat het college van plan is met de desastreuze toestand van de bomen op de Grote Markt.  Een gebrek aan doelgericht onderhoud maakt deze bomen beperkt in hun fleurheid.

      De scheepen antwoordde dat ze ervan bewust zijn en dat deze bomen dienen vervangen te worden omwille dat het plantvak waarin ze zijn geplant te klein zou zijn en vandaar dat ze te traag groeien en dode takken vertonen. Ook het gebrek aan budget maakt dat er om hieraan te verhelpen wordt uitgesteld … zo luidde het …

      Collega’s, jullie herinneren zich nog dat wij toen duidelijk de schepen erop gewezen hebben dat dit niet juist is wat de schepen gaf als antwoord. Dat het een duidelijk gevolg was van niet-doelgericht onderhoud. We wezen erop dat de bomen behoefte hebben aan injectie van lucht aan de wortels, toedienen vd juist voeding additieven en regelmatig voldoende water tijdens de zomer, even goed insnoeien en alle dode takken ter voorkoming van schimmels te verwijderen., EN oppassen met strooizout.

      Maar neen, de bomen hadden geen kans op overleven volgens de schepen en moesten vervangen worden.

      Collega’s, ik nodig Jullie uit om vandaag in deze prille lente te gaan zien naar deze bomen op de Grote Markt. Ze staan er in volle pracht en fierheid binnen de omstandigheden die Hen geboden zijn.

      Daarom onze vraag:

      Bent U alsnog bereid toch onze adviezen dringend te volgen teneinde de bomen op de Grote Markt te bewaren ..?

    • Daar zijn de steps terug. (Vraag van raadslid Desomer)

      Feiten, context en argumentatie

      In de krant konden we lezen dat de steps heel binnenkort terug in het straatbeeld verschijnen. Vreemd wel nu andere steden deze steps bannen of op zijn minst de regels aanpassen gezien uit cijfers blijkt dat dit vervoersmiddel helemaal niet veilig is.

      Niet in Ieper dus waar er niets veranderd is behalve de kostprijs (voortaan wordt 0,99 EUR aangerekend als ontgrendelkost en er wordt gebruik gemaakt van een gedifferentieerd tarief).

      Dit terwijl het project, als het dan toch moet blijven bestaan, echt wel voor verbetering vatbaar was.

      -          Waarom wordt de operationele zone niet uitgebreid? Wat was de meerkost om de hopin-punten te gebruiken als eind- of startpunt?

      -          Waarom wordt niet gewerkt met duidelijk afgebakende zones in de binnenstad waar kan geparkeerd worden in plaats van de virtuele parkeerplaatsen die niemand blijkt te vinden?

      -          Wie zal de controle doen van correct achterlaten? Zal dit gebeuren met foto van de step? Welke boete staat hier tegenover.

      -          Wie doet controle op correct gebruik? (slechts 1 gebruiker per step, fietshelm verplicht)

      -          Hoeveel boetes werden hier vorig jaar voor uitgeschreven.

    • Bomen Augustijnenstraat. (Vraag van raadslid Six)

      Feiten, context en argumentatie

      Wie vanuit de Haiglaan de Augustijnenstraat moet indraaien kan niet naast het in aanbouwzijnde appartementsgebouw kijken.

      Wat er zeker ook opvalt is het feit dat er enkele bomen letterlijk en figuurlijk in de schaduw zijn komen te staan.

      Onze vraag is wat er met die bomen gaat gebeuren: worden deze verplaatst door onze Groendienst of wacht men gewoon af tot die door een “menselijke fout” een krak gaan krijgen? Ik kan me voorstellen dat potentiële kopers toch liever wat meer uitijk gaan hebben dan gewoon de kruin van een boom….

    • Toerismebussen centrum. (Vraag van raadslid Six)

      Feiten, context en argumentatie

      Ik stel vast dat er desondanks de aanwezigheid van het verkeersbord C07a (= verboden voor bussen) toch nog heel wat toeristenbussen het centrum inrijden om de passagiers in -of op te laden. Het Vandenpeereboomplein was tot voor kort een favoriete plaats daarvoor.

      Wij vinden het toch een beetje tegenstrijdig dat er onlangs een kort-parkeerstrook werd voorzien voor 2 bussen tegenover de Dienst Toerisme, dus pal in het centrum…

      Betreft dit hier nu een tijdelijke regeling of hoe zit de vork nu precies aan de steel?

    • Bijkomende parkeerplaatsen mindervaliden. (Vraag van raadslid Six)

      Feiten, context en argumentatie

      Wij kregen het signaal dat er rond ’t Zaalhof nood is aan één of meerdere bijkomende parkeerplaatsen voor mindervaliden. Tot voor kort kon er gebruik gemaakt worden van de privéparking van een gordijnenwinkel in de Arsenaalstraat maar door het plaatsen van een slagboom is die optie verleden tijd. Niet praktisch voor bv mindervalide patiënten van de tandartsenpraktijk of zij die op bezoek willen gaan bij bewoners van het appartementsgebouw.  

      Kan de mogelijkheid onderzocht worden of er één of meerdere bijkomende plaatsen aangelegd kunnen worden? 

      Dat is nu één specifieke locatie waar er nood is aan bijkomende mindervalidenparkeerplaatsen. Dat is wellicht ook de reden waarom er her en der in ’t stad wel een bewoner is die een zelfgemaakte affiche aan het raam hangt met de vraag niet voor zijn/haar deur te parkeren. Het lijkt ons wenselijk dat de bevoegde wijkagent die bewoners toch eens aanspreekt daarover om ergernissen en onnodige discussies te vermijden…

    • Waarom lopen de werken in Boezinge zo moeilijk ? (Vraag van raadslid Gheysens)

      Feiten, context en argumentatie

      Na het ellenlange ontwerpfase en de gunning van de aannemer die op zich liet wachten, dachten we met de bewonersvergadering van mei vorig jaar, om eindelijk met volle moed te kunnen starten. Fase1 en fase2, mede ook dankzij archeologisch onderzoek, zorgden reeds voor veel kopzorgen bij de lokale ondernemers. Het werk ging niet vooruit, de werfleider die opstapte, wegomleiding die op zich liet wachten. De euforie van de start, werd algauw getemperd. En zo ging het verder: onveilige werfsituaties, een gebroken sifonput die er terug uit moet, een ontplofte achtergelaten buisstop, enz.

      Maar wat ons nog meest tegen de borst stoot, is de nalatigheid van ofwel jullie als bestuur, ofwel de aannemer, om de bewoners en belanghebbenden steeds goed te informeren.

      Ondertussen zijn de werken ter hoogte van het kruispunt Boezingestraat – Diksmuidseweg, en is de veiligheid van de schoolgaande jeugd een groot probleem geworden. Door de slechte verkeersgeleiding, laveren kinderen per fiets of te voet tussen het zwaar verkeer van kranen en tractoren, en auto’s naar school. Ongezien!! De omleiding voor mensen die hun kinderen naar school voeren via diksmuidseweg, noorderring, Brielen, Elverdinge, Boezinge, is bij het haar gegrepen!

      Wat zullen jullie ondernemen, om kortbij alle ongenoegen van bewoners, handelaars en school, weg te nemen? Wat zullen jullie doen om de veiligheid van de schoolgaande jeugd te verbeteren? Met wat info op jullie website en een post op FB, los je het niet op?

  • Mededelingen

    • Mededelingen.

Namens Gemeenteraad,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter