Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de raad van 5 mei 2025 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen de notulen van 5 mei 2025 goed te keuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert over de organisatiebeheersing aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Kader Organisatiebeheersing
Het nieuwe kader organisatiebeheersing kon in 2023 afgewerkt worden en werd voorgelegd aan de GR en RMW van 5 juni 2023. In het kader opteren we opnieuw om te werken volgens de ‘Leidraad organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen’. Via het kader willen we met de volledige organisatie drie doelstellingen bereiken: 1) beschikken over een kader dat gebaseerd is op een degelijk model, 2) als organisatie periodiek stil staan bij de werking, de belangrijkste verbeterpunten en risico’s en 3) regelmatig werken aan de manier waarop we organisatiebeheersing opnemen in de organisatie en dit bijsturen waar nodig.
Interne en externe omgevingsanalyse:
In 2024 werd sterk ingezet op de opmaak van de suggestienota. Deze is het resultaat van een intens traject met het managementteam, met alle diensten, met interdisciplinaire werkgroepen, insteken van medewerkers, … Kortom iedereen binnen de organisatie kon zijn inbreng doen, wat een grote meerwaarde is en draagvlak creëert.
Opstart nieuwe legislatuur:
Bij opstart van een nieuwe legislatuur worden heel wat afspraken (her)bevestigd. (Beslissingen gemeenteraad en raad maatschappelijk welzijn van 16 december 2024)
Andere audits en opvolging verbeterpunten
We blijven opvolgen dat de verbeteracties die geprioriteerd werden door het managementteam blijvend uitgevoerd worden. Het statusrapport over deze verbeteracties geeft hierover meer duiding. De meeste acties zijn reeds geïmplementeerd en werden ingebed in de werking. (vb onthaalbeleid nieuwe medewerkers, Topdesk, klachtenbeheer.)
De organisatie stelde zich daarnaast in 2020 kandidaat om als vrijwillige piloot door Audit Vlaanderen een thema-audit te laten uitvoeren over het beheer van de financiële processen die gerelateerd zijn aan het aankoopproces. Het auditrapport werd afgerond in februari 2021. Het werd voorgelegd aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 1 maart 2021. Het rapport gaf ons bevestiging dat de aankoopflow (inclusief goedkeurings- en betalingsflow) binnen onze organisatie op een goede manier werkt. De geformuleerde verbeteracties werden toegevoegd aan het overzicht.
In het schepencollege van 10 mei 2021 werd beslist in te tekenen op de basisaudit ICT-veiligheid conform de raamovereenkomst van Audit Vlaanderen hierrond. Uit de audit werden een aantal kwetsbaarheden en risico's geïdentificeerd, zoals deze ook worden aangetroffen bij andere besturen. De organisatie ging in 2024 verder aan de slag met de suggesties tot verbetering die werden gedaan.
In 2023 was er inspectie van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid & Sociaal overleg met overwegend positief resultaat. De aandachtspunten uit deze audit werden opgenomen in het jaaractieplan van de interne preventiedienst voor 2024 en volgende jaren. Zo werd er in 2024 een opleiding “hiërarchische lijn” voorzien voor de (nieuwe) leidinggevenden, werden hulptools aangereikt aan de diensten om in voorbereiding van de risico-analyse een inventaris op te maken van alle arbeidsmiddelen en taken.
Op 6 maart 2024 werd door de POD MI (Programmatorische overheidsdienst voor Maatschappelijke integratie) een controle uitgevoerd met betrekking tot de aanwending van COVID-subsidies. Er waren geen opmerkingen; er waren geen “overtollige” subsidies.
Op 2 mei 2024 heeft de RSZ-inspectie directie West-Vlaanderen bij de drie besturen (stad, OCMW en AGB) de controle van de socialezekerheidsaangifte vanaf het 1ste kwartaal 2021 tem het 4de kwartaal 2023 beëindigd. Alle vragen en verbeterpunten werden inmiddels aangepakt.
Andere initiatieven rond organisatiebeheersing
In 2024 werden heel wat initiatieven rond organisatiebeheersing genomen of verder geïmplementeerd; dit zowel naar het sensibiliseren van medewerkers, als m.b.t. procesoptimalisatie en risicobeheersing. Hieronder een aantal voorbeelden:
De raad neemt hiervan akte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Naar aanleiding van de installatie van het nieuwe bestuur, dient de Raad voor Maatschappelijk Welzijn een vertegenwoordiger aan te duiden voor de Algemene Vergadering van EthiasCO. Deze vertegenwoordiger zal de belangen van het OCMW behartigen.
Het OCMW (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn) van Ieper bezit 3 aandelen die gelijk zijn aan evenveel stemmen.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 29 ja stemmen en 3 onthoudingen:
Artikel 1: Schepen Emmily Talpe aan te duiden als vertegenwoordiger van het OCMW in de Algemene Vergadering van EthiasCo
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing over te maken aan EthiasCo
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Met schrijven van 2 mei 2025 nodigt EthiasCo uit op de digitale Gewone Algemene Vergadering op 12 juni 2025 om 10 uur.
Het aantal deelbewijzen en dus stemmen bedraagt 3 deelbewijzen/stemmen.
De agenda van deze vergadering vermeldt:
1. Verslag van de Raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
Vanaf 26 mei 2025 ontvangen de vertegenwoordigers alle praktische instructies om te stemmen: ofwel vooraf, tussen 26 mei en 11 juni, ofwel live, tijdens de Algemene Vergadering op 12 juni om 10 uur.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 29 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo):
Artikel 1: De agenda en de voorstellen van de Gewone Algemene Vergadering van EthiasCo goed te keuren:
1. Verslag van de Raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31/12/2024 en bestemming van het resultaat (inclusief
de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
Artikel 2: De vertegenwoordiger van de stad, schepen Emmily Talpe op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de raad voor maatschappelijk welzijn in verband met de te behandelen agendapunten.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing te sturen aan de EthiasCo.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
In de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn en de raad van bestuur AGB Vauban van 28 maart 2022 werd de toetreding tot OFP Prolocus goedgekeurd, voor respectievelijk stad, OCMW en AGB Vauban.
Elk lid van OFP Prolocus dient een vertegenwoordiger en afgevaardigde aan te duiden die voor de algemene vergadering uitgenodigd worden.
De eerstvolgende algemene vergadering van OFP Prolocus vindt plaats op 17 juni 14u30 in het Concertgebouw Brugge. De Raad van Bestuur zal daar onder meer het jaarverslag 2024 van het OFP ter goedkeuring voorleggen.
Op basis van de statuten van het OFP heeft elke toegetreden organisatie dan ook stemrecht in de algemene vergadering, volgens deze spelregels:
In de praktijk is het dus mogelijk om een gemeente en een OCMW door eenzelfde persoon te laten vertegenwoordigen, wanneer deze persoon een beleidsverantwoordelijke is. Indien aangeduid vanuit de administratie dan gelden er striktere voorwaarden (er moet dan een controlebevoegdheid zijn van de ene entiteit over de andere).
Indien er maar één persoon als vertegenwoordiger wordt afgevaardigd voor twee werkgevers dan heeft deze persoon een dubbel stemrecht in de algemene vergadering. Wanneer deze vertegenwoordiger niet kan deelnemen, dan kan er conform de statuten enkel een volmacht gegeven worden aan een ander lid van de algemene vergadering, dus niet aan iemand van de eigen organisatie. Dit is enkel mogelijk indien er minstens twee personen van de eigen organisatie als vaste vertegenwoordiger zijn aangeduid.
Concreet wordt volgend voorstel gedaan (idem als bij vorige legislatuur):
|
Stad |
OCMW |
AGB |
Vertegenwoordiger |
Emmily Talpe |
Emmily Talpe | Emmily Talpe |
Opvolger |
Miguel Gheysens |
Miguel Gheysens | Peter De Groote |
Op basis van deze overwegingen besluit de raad voor maatschappelijk welzijn met 29 ja stemmen en 3 onthoudingen:
Artikel 1: Mevrouw Emmily Talpe wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 2: De heer Miguel Gheysens wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de jaarrekening 2024 van het stadsbestuur Ieper, deel OCMW, en deze goed te keuren en vast te stellen.
De jaarrekening 2024 kan als volgt worden samengevat :
I.Exploitatiebudget |
14.372.536 |
II.Investeringsbudget |
-14.875.923 |
IV.Financieringssaldo |
-1.273.068 |
V.Budgettair resultaat van het boekjaar |
-1.776.455 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar |
68.794.840 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat |
67.018.385 |
VIII. Onbeschikbare gelden |
24.440.664 |
VIII. Beschikbaar budgettair resultaat |
42.577.722 |
Op basis van deze overwegingen neemt de raad kennis van het deel OCMW Ieper van de jaarrekening 2024 van het stadsbestuur en stelt deze vast met 29 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo).
De maatregel van de federale regering om de werkloosheid te beperken in de tijd zal een impact hebben op lokaal vlak. Zo wordt een toename van het aantal leefloners verwacht, wat een financiële impact zal hebben op het OCMW.
Vragen:
1. Heeft het bestuur al zicht op het te verwachten aantal aanvragen tot leefloon en de financiële impact indien de schatting dat een derde van de werkzoekende effectief leefloner wordt?
2. Op welke wijze bereidt het bestuur zich voor op een mogelijke toename van het aantal leefloners?
3. Welke concrete maatregelen zal het bestuur nemen om deze leefloners actief naar een job te begeleiden?
Schepen Ryde
Terechte vraag maar werd al 2 maand geleden gesteld. Exact zelfde.
Vraag 1: neen
Vragen 2 en 3: zie 2 vergaderingen terug.
Raadslid Six
Klopt maar hoopte op een update.
Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Sarah Bouton
Voorzitter