Terug
Gepubliceerd op 08/11/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 06/11/2023 - 19:30

Goedkeuring herziening van het arbeidsreglement voor het deeltijds kunstonderwijs van de stad Ieper na ABOC-overleg.

Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Emmily Talpe, Burgemeester
Edouard Wallays, Jan Delie, Hans Feys, Raadsleden
Voorgeschiedenis

In zitting van 6 december 2022 werd het huidige arbeidsreglement goedgekeurd.

Juridische grond en bevoegdheden

De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;

De wet van 19 december 1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;

De wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;

Het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding en latere wijzigingen;

Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs en de desbetreffende omzendbrieven.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Feiten, context en argumentatie

Het huidige Arbeidsreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 6 december 2022 is aan herziening toe. De wijzigingen betreffen voornamelijk aanpassing aan de nieuwe huisstijl, updaten van algemene info, verplaatsen en/of toevoegen van enkele artikels volgens het OVSG-model, aanpassen bestaande artikels aan de wettelijke formulering in het OVSG-model.

Voor elke academie deeltijds kunstonderwijs moet een arbeidsreglement worden opgesteld dat duidelijke afspraken tussen het personeel het schoolbestuur vastlegt en de personeelsleden informeert over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.

Hiertoe is een nieuw arbeidsreglement opgemaakt en dit wordt, met positief advies van het ABOC in zitting van 26 oktober 2023, ter goedkeuring voorgelegd.

Voor het gehele arbeidsreglement nam dé Academie het OVSG-model met de voorgestelde wijzigingen als referentiepunt.

Het geactualiseerde en goedgekeurde arbeidsreglement en zijn bijlagen worden ter kennisgeving bezorgd aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in dé Academie.

Wijzigingen sinds vorige goedgekeurde versie ABOC 25 oktober 2022 en GR van 6 december 2022 (in het geel gemarkeerd in de bijlage):

 2.1 Algemeen

  • Artikel 16: (…) Deze data kunnen in uitzonderlijke gevallen na vakbondsonderhandeling wijzigen of pas later bekend worden gemaakt.

 2.3 Leraar en begeleider

  • Artikel 28: (…) en/of opdracht samen school maken en/of opdracht ter ondersteuning van de kerntaak en/of opdracht leeractiviteiten op maat en/of opdracht kunstkuur.

 3.3 Afwezigheids- en verlofstelsels

  • Artikel 52bis: Als aan een personeelslid een flexibele werkregeling is toegestaan volgens artikel 17novies van het decreet rechtspositie personeelsleden gesubsidieerd onderwijs, dan geldt een opzeggingstermijn van minstens veertien dagen voor de aanvraag van een eventuele vervroegde stopzetting. Eventuele vakantiedagen schorten deze periode op.

 7 Lesverplaatsingen

  • Artikel 67: (…) leeractiviteit (…) naar een ander tijdstip in de loop van het schooljaar (…)

  • Artikel 68: (…) – Uitzonderlijke persoonlijke redenen.

  • Artikel 69: (…) leerproces van de leerling (…)

  • Artikel 71: (…) behoudens tussenliggende schoolvakanties.

  • Artikel 75: volledig verwijderd. Toelichting: Besluit van de Vlaamse regering van 4/5/2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs, artikel 23 §4. Het schoolbestuur moet de procedure en de criteria om een lesverplaatsing toe te staan of te weigeren, vastleggen. We raden aan om dit niet vast te leggen via een afzonderlijk reglement lesverplaatsingen.

 11.1 Administratief dossier

  • Artikel 99: Bestaand artikel wordt paragraaf 1. Er wordt een nieuwe paragraaf toegevoegd.

  • Artikel 99 §2: Is het personeelslid ook gesubsidieerd tewerkgesteld in onderwijsinstellingen van andere schoolbesturen, dan brengt hij de directeur expliciet op de hoogte van elk van deze gesubsidieerde onderwijsopdrachten (statuut, volume, betrekking, aanstellingsperiode) en bij elke wijziging ervan. Enkel op die manier kan het schoolbestuur de personeelsregelgeving correct naleven.

 13.6 Gebruik van communicatie- en informaticatoepassingen

  • Artikel 157bis Alle afspraken in verband met het recht op deconnectie zijn opgenomen in bijlage 7 bij dit arbeidsreglement. Toelichting: Vanaf 1 september 2023 moet het schoolbestuur in de bijlage van het arbeidsreglement minstens afspraken opnemen in verband met:

    • Beheersbaar houden berichtenstroom

    • Timing van het versturen van berichten

    • Timing van het lezen en beantwoorden van berichten

    • Gebruik van sociale media binnen een professionele context

    • Communicatie en bereikbaarheid bij ziekte

    • Communicatie en bereikbaarheid bij deeltijds werken

    • Communicatie en bereikbaarheid bij overmacht en tijdens noodsituaties

    • Communicatie en bereikbaarheid tijdens vakantieperiodes

 14.3 Reprografierechten onderwijs (werken, databanken en prestaties)

  • Artikel 165 §1: (…) Dit kan op zowel digitale als klassieke wijze.
    Hiervoor hoeft geen toestemming te worden gevraagd aan de rechthebbende, maar er moet wel een vergoeding worden betaald aan de beheersvennootschap van de rechten.

  • Artikel 165 §2: (…) en/of meedelen, voor zover dit verantwoord is door de nagestreefde niet-winstgevende doelstelling en wanneer er geen afbreuk wordt gedaan aan de uitgave van het oorspronkelijke werk. Het personeelslid mag de vermelde werken, databanken en prestaties enkel meedelen, 1) voor zover (…) 2) voor zover dit verantwoord is door de nagestreefde, niet-winstgevende doelstelling en op voorwaarde dat het gebruik plaatsvindt onder de verantwoordelijkheid van een onderwijsinstelling, in haar gebouwen of elders, of door middel van een beveiligde elektronische omgeving die alleen toegankelijk is voor de leerlingen of studenten en het onderwijzend personeel van de onderwijsinstelling.

17. Onthaal van nieuwe personeelsleden

  • Artikel 203: (…) – de lijst met instellingsgebonden opdrachten; – de overeenkomst inzake aanvangsbegeleiding (bij starters)

 Bijlagen

  • 5. Evaluatiereglement:

o   “De algemeen directeur” aangepast naar “Het Afdelingshoofd Vrije Tijd & Ontwikkeling”.

o   Binnen de Academie zijn er 4 functiebeschrijvingen: (…), ambt leraar en ambt ICT-coördinator. (zie bijlage (…) 5sexies)

  • 7. Afsprakenkader (de)connectie dé Academie Ieper

Het geactualiseerde en goedgekeurde arbeidsreglement en zijn bijlagen worden ter kennisgeving bezorgd aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in dé Academie.

Gewijzigde bijlagen: Bijlage 5 Evaluatiereglement en de functiebeschrijvingen en Bijlage 7 Afsprakenkader (de)connectie. De niet gewijzigde bijlagen uit het vorige goedgekeurde arbeidsreglement worden niet meer opnieuw opgeladen ter inzage.

Beschikkend gedeelte

Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen :

Artikel 1: het bestaande arbeidsreglement en zijn bijlagen, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 6 december 2022 wordt opgeheven;

Artikel 2: het bij deze beslissing gevoegde arbeidsreglement en zijn bijlagen voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in dé Academie wordt goedgekeurd en treedt op heden in werking;

Artikel 3: een afschrift van dit besluit en van het arbeidsreglement en zijn bijlagen wordt ter kennisgeving bezorgd aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in dé Academie;

Artikel 4: een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving bezorgd aan de Directie Toezicht op de Sociale Wetten.