Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de vergadering van 3 juli 2023 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 17 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys en Dehaene) de notulen van de zitting van 3 juli 2023 als goedgekeurd te beschouwen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
De statuten van de Zefier, meer specifiek de artikelen 27 en 28.
De stad Ieper is vennoot van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”).
Er werd een uitnodiging bezorgd via e-mail van 12 juni 2023 voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023. Bij de uitnodiging zaten ook de ter beschikking gestelde stukken.
Naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) dient Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV.
In dat verband heeft de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de stad werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben.
De wijzigingen aan de statuten van Zefier dienen notarieel te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de stad Ieper te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 14 ja stemmen en 13 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Deholander en Vancayseele) :
Artikel 1 : De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2 : Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3 : De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.
Artikel 4 : De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5 : Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De verdere ontsluiting van de vestingen is één van de prioritaire elementen die reeds in de vorige legislatuur werden ingezet. De aanzet hiervoor was het RUP Vestingslandschap dat op 1 juni 2015 door de gemeenteraad definitief werd vastgesteld en nadien op 16 juli van dat jaar door de deputatie werd goedgekeurd. In dit RUP werd een voorkooprecht op alle percelen tuingrond op de vestingen voorzien.
Intussen werden 13 perceeltjes aangekocht waaronder de vier die voor onteigening vatbaar waren verklaard.
opnieuw heeft de stad de kans een tuintje aan te kopen. Het perceel is eigendom van mevrouw Anne Marie Rosseel en kadastraal gekend als Ieper, 1e afdeling, sectie D, perceelnummer 187 14R. De aan te kopen oppervlakte bedraagt 318 m². De voorgestelde prijs bedraagt 15.000 EUR. Dit bedrag ligt binnen het schattingsbedrag.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor redenen van algemeen nut deze aankoop goed te keuren.
Voor het verlijden van de akte wordt de volgende notaris op de beurtrol aangesteld.
Voorgesteld wordt de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Jaar | Budgetartikel | Budget | Reeds vastgelegd | Oud beschikbaar | Voorgesteld | Nieuw beschikbaar | Datum consultatie |
2023 |
ACS402/610/220000 | € 15.000,00 | € 0,00 | € 15.000,00 | € 15.000,00 | € 0,00 | 18/08/2023 |
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen om:
Artikel 1: akkoord te gaan met de aankoop om reden van algemeen nut van een stukje vestinggrond kadastraal gekend als Ieper, 1e afdeling, sectie D, perceelnummer 187 14R en met een oppervlakte van 318 m², voor de prijs van 15.000,00 EUR. Op artikel ACS 402/610/220000 is er momenteel 15.000,00 EUR beschikbaar.
Artikel 2: de akte te laten verlijden door de eerstvolgende notaris op de beurtrol.
Artikel 3: de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 4: het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 5: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze aankoop te ondertekenen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De voetpaden langs de Brielenstraat zijn in slechte staat. Een heraanleg dringt zich op. Er wordt voorgesteld om gelijktijdig de parkeerstrook in asfalt tussen de voetpadzone en de rijbaan in beton her aan te leggen. De Brielenstraat sluit aan op de gewestweg Veurnseweg. Om deze werken te optimaliseren is voorgesteld in samenspraak met het Agentschap Wegen en Verkeer om de aansluitende trechter mee her aan te leggen. AWV heeft de intentie geformuleerd om deze ‘trechter’ die te ruim gedimensioneerd is, op termijn, in te snoeren. Dit kan op eenvoudige wijze bij middel van bijkomende wegmarkeringen na de heraanleg.
In het kader van deze opdracht “Vernieuwen van voetpaden en opritten en herasfalteren parkeerstrook Brielenstraat te Ieper-Brielen” werd een bestek met nr. 2023/TD_15/STAD opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Technische Dienst. De voetpaden worden heraangelegd met betonstraatstenen 22x22x8 aan beide zijden van de Brielenstraat vanaf het kruispunt met de Veurnseweg tot aan de Breydelhofstraat aan de kant van de pare huisnummers en tot aan de huisnummers 25/27 aan de kant van de onpare huisnummers. Tevens worden de boorstenen vernieuwd en de parkeerstroken worden voorzien van een nieuwe asfaltlaag type AB-4C dikte 4 cm en afgebakend met nieuwe wegmarkeringen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 101.495,00 EUR excl. btw of 122.808,95 EUR incl. 21% btw (21.313,95 EUR btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
2023 |
AC035/0200-0/224007 (voetpaden) |
898.572,92 |
613.638,80 |
284.937,12 |
122.808,95 |
162.128,17 |
17/08/2023 |
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/TD_15/STAD en de raming voor de opdracht “Vernieuwen van voetpaden en opritten en herasfalteren parkeerstrook Brielenstraat te Ieper-Brielen”, opgesteld door de Afdeling Openbaar Domein Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 101.495,00 EUR excl. btw of 122.808,95 EUR incl. 21% btw (21.313,95 EUR btw medecontractant).
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode AC035/0200-0/224007.
Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Bouwen en verbouwen van gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus” werd gegund aan Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper.
In zitting van 6 maart heeft de gemeenteraad het perceel 1 (afbraak, ruwbouw, dak- en schrijnwerken) goedgekeurd op een geraamd bedrag van 935.750,47 EUR, excl.btw of 1.132.258,07 EUR, incl. 21 % btw goedgekeurd (196.507,60 EUR medecontractant). Deze deelopdracht werd gegund ingevolge een openbare procedure door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 8 mei 2023 aan de firma Verhaege nv uit Dentergem voor de som van 1.094.892,39 EUR excl. btw of 1.324.819,79 EUR incl. 21% btw (229.927,40 EUR medecontractant). Na de startvergadering zal de aanvang van de werken vervat in dit perceel bevolen worden.
Op heden worden de volgende percelen ter goedkeuring voorgelegd :
Deel 2 : Het perceel technieken, opgesplitst in 2 deelpercelen (elektriciteit enerzijds voor een geraamd bedrag van 212.133,89 EUR, excl. btw en HVAC, sanitair en brandbestrijding en theatertechnieken anderzijds voor een geraamd bedrag van 442.930,54 EUR, excl. btw) wordt nu geraamd op 665.064,43 EUR excl. btw of 792.627,96 EUR incl. 21% btw (137.563,53 EUR btw medecontractant). De hogere prijs wordt deels verantwoord door de aparte bediening van de zalen (bijkomende luchtgroep), regenwaterpomp, biertaptafel, uitbreiding kookinstallatie, voorzien van elektrische toestellen, Astriddekking en screens, kosten internet en theatertechnieken, die door het studiebureau technieken niet voorzien werden in de rudimentaire raming, zoals voorgesteld aan de gemeenteraad van 6 maart 2023. Om aanbestedingstechnische redenen werd geopteerd om de technieken op te splitsen in twee percelen. In het onderdeel elektriciteit zit ook een hoofdstukje elektrische keukentoestellen voor een totaal geraamd bedrag van 6.049,00 EUR, excl.btw, opgenomen als optionele post. Die toestellen zijn ook begrepen in het perceel afwerking, als optionele post. Zo kunnen we kiezen of ze dan wel door de elektricien, dan wel door de keukenbouwer geplaatst worden. De kost zal dus in één van deze dossiers ook weer wegvallen.
Deel 3 : Het perceel binnenafwerking wordt geraamd op 237.192,06 EUR excl. btw of 287.002,39 EUR incl. 21% btw (49.810,33 EUR btw medecontractant). De binnenafwerking van het bouwproject gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus omvat volgende werkzaamheden : pleisterwerken, plaatafwerkingen, vloeren, leveren en plaatsen van binnendeuren en -ramen, leveren en plaatsen van binnen- en zoldertrap ; binnenmeubilair, tablet- en wandbekledingen ; zonnewering en uitvoeren van schilderwerken. De raming overstijgt de initiële, rudimentaire raming van 178.000,00 EUR, excl. btw, voornamelijk omwille van de beslissing om het verdiepingslokaal dan toch volledig af te werken. Ook de trap werd dus opnieuw opgenomen. Daarnaast werd het bepleisteren van de binnenzijde van de betonpanelen in de grote zaal opgenomen als optionele post, enkel uit te voeren indien de vlakheid van deze wanden te wensen over zou laten. Ook het gevraagde rolluik tussen leskeuken en grote zaal werd opgenomen alsook enkele optionele posten voor uitvoering van materialen in kleur (akoestisch spuitpleister en tegelplafonds). In dit perceel is dus ook het optioneel deel keukentoestellen opgenomen.
Na uitvoering van de bouwwerken kan overgegaan worden tot de buitenaanleg, initieel rudimentair geraamd op 161.000,00 EUR, excl. btw.
De totale kost van het project bedraagt bijgevolg voorlopig 2.397.501,86 EUR, excl. btw of 2.900.977,25 EUR, incl. 21 % btw, voorafgaande kosten, ereloon- en andere studies inbegrepen.
Er wordt voorgesteld de voorliggende opdrachten te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
2020 |
AC003/0705-0/221007 |
18.758,03 |
18.758,03 |
|
256.682,01 |
|
|
|
|
2.915.000,00 |
|
1.447.063,70 |
1.079.630,35 |
367.433,35 |
17/08/2023 |
In functie van de definitieve biedingen zal moeten nagegaan worden of een bijsturing van het krediet noodzakelijk wordt.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/OD_01/P2A/STAD en de raming voor de opdracht “Bouwen en verbouwen van gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus - Perceel 2A : Technieken - Elektriciteit”, opgesteld in onderaanneming van de ontwerper, de heer Robrecht Van Hooreweghe van Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 212.133,89 EUR excl. btw of 256.682,01 EUR incl. 21% btw (44.548,12 EUR btw medecontractant).
Artikel 2: Het bestek met nr. 2023/OD_01/P2B/STAD en de raming voor de opdracht “Bouwen en verbouwen van gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus - Perceel 2B : Technieken - HVAC, sanitair en brandbestrijding en theatertechnieken”, opgesteld in onderaanneming van de ontwerper, de heer Robrecht Van Hooreweghe van Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 442.930,54 EUR excl. btw of 535.945,95 EUR incl. 21% btw (93.015,41 EUR btw medecontractant).
Artikel 3: Het bestek met nr. 2023/OD_01/P3/STAD en de raming voor de opdracht “Bouwen en verbouwen van gemeenschapsinfrastructuur Dikkebus - Perceel 3 : Binnenafwerking”, opgesteld door de ontwerper, de heer Robrecht Van Hooreweghe van Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 237.192,06 EUR excl. btw of 287.002,39 EUR incl. 21% btw (49.810,33 EUR btw medecontractant).
Artikel 4: Deze opdrachten worden gegund bij wijze van de openbare procedure en de aankondigingen van de opdrachten worden ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0705-0/221007/BESTUUR/CBS/0/IP-76 (actie AC003).
Artikel 6: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het artikel 263 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er voor het einde van het derde kwartaal aan de gemeenteraad en aan de raad voor maatschappelijk welzijn een opvolgingsrapport over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het opvolgingsrapport bevat stand van zaken van de uitvoering van het meerjarenplan tot 30 juni 2023.
De gemeenteraad neemt hiervan kennis.
De huidige boekscanner werd aangekocht in 2014 en is toe aan vervanging. Regelmatig zijn er mechanische problemen met de afdekplaat of de scancamera. Ondertussen is de computer waarmee de scanner verbonden is ook aan vervanging toe, maar dat kan niet zonder bijkomende kosten: de scanner heeft een niet alledaagse aansluiting (Firewire) die niet meer gangbaar is bij hedendaagse computers en er is nood aan een update van de scansoftware die een eenmalige kost van 4.600 euro bedraagt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het stadsarchief gaat op zoek naar een boekscanner met dezelfde functionaliteiten als de huidige scanner, namelijk een A1-scanner die digitale bestanden kan maken volgens de geldende erfgoedstandaarden.
In het kader van de opdracht “Aankoop en onderhoud van een boekscanner inclusief software en pc.” werd een bestek met nr. 2023/ARCH_01/STAD opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 48.400,00 euro incl. 21% btw voor de investering (=aankoop) en 16.000,00 euro incl. 21% btw voor de exploitatie (=onderhoudscontract voor 5 jaar).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
2023 |
0113-0/241000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (Actie ACS1) |
60.000,00 |
0 |
60.000,00 |
48.400,00
|
11.600,00
|
6 juli 2023 |
2023 |
0113-0/614001/STAD/IP-GEEN (Actie ACS1) |
5.850,00 |
883,74 |
4.966,26 |
3.200,00 |
1.766,26 |
6 juli 2023 |
Het saldo kan aangewend worden voor exploitatiekost de volgende jaren.
In bijlage:
De archiefcommissie adviseerde eveneens om de boekscanner te vervangen om de continuïteit van de werking niet in het gedrang te laten komen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: Het bestek met nr. 2023/ARCH_01/STAD en de raming voor de opdracht “Aankoop en onderhoud van een boekscanner inclusief software en pc.” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 53.223,14 euro excl. btw of 64.400,00 euro incl. 21% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0113-0/241000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie ACS1) en in het exploitatiebudget van 2023 en volgende jaren 0113-0/614001/STAD/IP-GEEN (actie ACS1).
Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
In 2008 heeft de stad Ieper een perceel grond geruild om een nieuwe sentier (voetweg) aan te leggen richting Dikkebusvijver. Deze nieuwe sentier was effectief bedoeld als verlegging van sentier 22 (zie opmetingsplan in bijlage). Toen werd sentier 22 niet officieel verlegd waardoor deze op heden nog steeds het tracé volgens de Atlas der Buurtwegen kent. Vandaar wordt nu de gedeeltelijke verlegging en gedeeltelijke afschaffing van de sentiers gevraagd.
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen, in bijzonder de artikel 2, 40,41 en 56, inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Schepenen.
Gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) van 15/05/2009.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
Zaak der wegen
In toepassing van art. 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning neemt de gemeenteraad een beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg en neemt zij daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek teneinde deze mee te nemen in de bespreking.
Het openbaar onderzoek liep van 21 juni 2023 tem 20 juli 2023. Tijdens het openbaar onderzoek werden twee bezwaarschriften ingediend, maar de bezwaren handelden niet over de zaak der wegen.
Onder de zaak der wegen wordt begrepen: de aanleg van nieuwe wegenis, de wijziging van het bestaand tracé of de opheffing van wegenis. Bij onderhavige aanvraag wordt voorzien in het gedeeltelijk afschaffen en gedeeltelijk verleggen van sentiers 34 en 22 ter hoogte van de Kriekstraat 12.
Vraag tot gedeeltelijk afschaffen van sentiers 22 en 34
Er werd een omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door Agrim voor het bouwen van een stal, stapmolen en mestvaalt, aanleg buitenpiste, buitenverharding en paddock en exploitatie paardenfokkerij in de Kriekstraat 12.
De nieuwe stal wordt voorzien ter hoogte van sentiers (voetwegen) 22 en 34 volgens de Atlas der Buurtwegen, waardoor gevraagd wordt deze deels af te schaffen, deels te verleggen.
Motivatie van de aanvrager
Er wordt vastgesteld dat deze buurwegen niet langer aanwezig zijn en reeds gedeeltelijk verplaatst zijn. Bij nazicht van Giswest Geoloket, is er echter nog geen officiële verplaatsing van deze buurtwegen gekend.
Sentier nr. 34:
Deze sentier loopt niet langer langs de hoeve van aanvrager, maar wordt afgeleid naar Dikkebusvijver ter hoogte van de percelen met nr. 485C en 459 E. De buurtweg wordt op
deze plaats aangeduid en wordt tevens onderhouden door de Stad Ieper.
Bijgevolg dient het gedeelte van de Sentier nr 34 dat voorbij dit punt tussen de percelen met nr. 485C en 459B verderloopt, afgeschaft te worden.
Sentier nr. 22:
De buurtweg nr. 22 heeft geen signalisatie door de Stad Ieper en wordt niet onderhouden. Meer zelfs deze buurtweg loopt dwars door de velden en akkers en is reeds jarenlang niet
zichtbaar en ook niet in gebruik. De sentier nr 34 heeft op de plaats waar deze wordt aangeduid/afgeleid wel aansluiting op de Sentier nr 22.Bijgevolg kan ook hier afgeleid worden dat voorbij het punt tussen de percelen nr. 485C en 459E de sentier nr. 22 geen nuttige invulling meer heeft en bijgevolg kan afgeschaft
worden.
In ieder geval verstoort de huidige aanvraag tot bouw van de paardenstal en aanleg van de zandpiste, de buurtwegen niet aangezien deze niet meer aanwezig zijn op het terrein.
dienst ruimtelijke ordening: gunstig advies
dienst mobiliteit: gunstig advies
dienst landschap: gunstig advies
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 26 ja stemmen tegen 1 neen stem (raadslid Vancayseele) :
Artikel 1: Kennis te hebben genomen dat er geen reacties of bezwaren ingediend zijn tijdens het openbaar onderzoek omtrent de zaak der wegen.
Artikel 2: Goedkeuring te verlenen aan 'de zaak der wegen' binnen de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023012859 - met name het plan tot gedeeltelijke verlegging en gedeeltelijke afschaffing van sentiers 22 en 34 ter hoogte van de Kriekstraat 12.
Het is niet de eerste keer dat we hier als partij over tussen komen. En het is heel jammer dat we dit nu opnieuw moeten doen want de maatregelen, als die al genomen werden, om de stad er toch iets properder te laten uitzien, zijn in ieder geval voor ons niet voldoende.
De klachten van onze inwoners over hoe de stad er uit ziet blijven aanhouden. Heel wat toeristen spreken ons aan over de netheid van ons centrum. De winkelstraten verloederen terwijl jullie er staan op te kijken. De nieuwe vuilbakken op de Grote Markt werden nog steeds niet geplaatst. Het onkruid blijft maar groeien.
We vragen ons af of jullie dit niet zien? Of misschien niet willen zien? Op het centrummanagement komt dit elke vergadering aan bod. Waarom wordt hier geen actie voor ondernomen en waarom moeten wij hier blijven op terugkomen. Het is de hoogste tijd met de start van het nieuwe schooljaar om eindelijk werk te maken van een grote schoonmaak. De inwoners en talrijke bezoekers zouden jullie in ieder geval heel dankbaar zijn.
In het Kriekebos wil men opnieuw extra weekendverblijven bouwen. Al weet iedereen hier dat deze in de realiteit vaak bewoond zijn. Niet alleen worden deze verblijven vergund, ook is dit opnieuw een dossier waar de stad ontbossing toelaat.
Deze verdere ontbossing en bouw in het Kriekebos betekent nu wel echt de doodsteek van het bos en maakt de vele plantacties toch plots minder rooskleurig. In dit dossier, waar Agentschap Natuur en Bos negatief advies verleende en er voldoende grond zou moeten zijn in het kader van goede ruimtelijke ordening, wordt de kap vergund.
- Hoe is het mogelijk dat we een bos gewoon volledig laten doodbloeden?
- Waarom werden vergunningsaanvragen bij de Nonnebossen enkele jaren terug wel geweigerd en deze niet?
- Wat is de waarde nog van al die jonge boompjes die werden geplant tegenover de verschillende kapvergunningen van de voorbije legislatuur? Wordt er wel eens bij stilgestaan hoe contradictorisch het is om zo veel nieuwe bomen te planten, maar volgroeide bomen te kappen? Wordt dit naar waarde vergeleken?
Week van de Mobiliteit loopt van 16 tot 22 september en wil aandacht geven aan duurzame mobiliteit. Het lijkt ons het moment om samen te praten over de fietsveiligheid in onze binnenstad.
Hier zijn er voor ons twee punten:
- Een evaluatie van de fietsstraten dringt zich op. Proefondervindelijk merk ik dat er nog steeds heel wat chauffeurs zich niet houden aan de zone 30, laat staan achter de fietser blijven in de fietsstraten. Wat zijn de bevindingen? Kwamen er al klachten van burgers? Werd er al controle gevoerd door de politie? Wat zijn de volgende stappen?
- Voor de Rijselpoort werd een fietssorteervak aangebracht, toch merken we dat auto’s hier aan volle snelheid gewoon overrijden en vaak de voorrang uit tegengestelde richting negeren. Ook aan de oversteek tussen de Rijselpoort en het rondpunt negeren bestuurders de gewijzigde situatie. Komen er hier nog aanpassingen die bestuurders effectief moeten aanmoedigen om veiliger te rijden, de zone 30 te respecteren en fietsers te beschermen?
Tot onze grote spijt stellen we vast dat een prachtige lindeboom die in de omgeving vd kerk sedert jaar en dag het dorp siert aan het sterven is …
Wat is er hier aan de hand? Ik meen te weten dat jullie een bomenexpert onder jullie hoede hebben. Welnu dan zou je denken hier komt een oplossing voor. Meer nog, verleden jaar zag men een lichte achteruitgang. Dit werd gemeld door de mannen ter plaatse, doch tot op heden is er niets gebeurd.
Daarom onze vraag: Wat is er tot op heden van actie ondernomen teneinde de boom in al zijn glorie te redden?
Tijdens de voorbije komkommertijd werden de spreekwoordelijke duivels losgelaten op enerzijds de vzw IJzerwake en anderzijds op de deelnemers.
Opgehitst door enkelingen die zich verenigen in het rood-groene- “Vredescollectief” werden beslissingen genomen door het Schepencollege die beschamend zijn voor Ieper Vredesstad.
Want andersdenkenden pogen de mond te snoeren is totaal ongepast in een democratie.
Het is bedenkelijk dat een liberale burgemeester zich zo voor de kar laat spannen van een paar onverdraagzamen.
Vanuit de hoek van N-VA bleef het tijdens de hele heisa toch wel verrassend stil…Een beetje steun aan een herdenking van de Vlaamse IJzersoldaten zou hen toch niet misstaan hebben. De 2 Ieperse N-VA-schepenen lopen dus duidelijk liever mee in de pas van hun coalitiepartners. Wellicht voor “de goede vrede” of met het oog op de verkiezingen van 2024….Maar van het begrip “godsvrede” hebben ze blijkbaar nog nooit gehoord…
Mevrouw de Burgemeester, had u nu echt gedacht dat de vzw IJzerwake zich hun grondwettelijke rechten zou laten ontnemen?! Vrijheid van vergaderen, vrijheid van meningsuiting…. Rechten waarvan ik dacht dat u die als liberaal wel zou kennen.
Uiteindelijk nam de Raad van State de enige beslissing die kon en dat volledig in de lijn van vorige beslissingen.
Burgemeester, u bent toch zelf juriste en moet toch wel geweten hebben dat jullie kansen onbestaande waren voor de Raad van State. Ik veronderstel dat de door jullie geraadpleegde advocaten dat toch ook wel moeten geweten hebben.
U dreef het echt wel tot op de spits. Waarom toch? Om je burgemeestersjerp te redden? Om gevolg te geven aan een vraag van Vooruit? Om de 2 man en een paardenkop van het zogenaamde “Vredescollectief” te sussen? …
En dat alles (kosten van een nutteloze procedure en de advocaten) op kosten van de Ieperse belastingbetalers, mezelf en onze kiezers incluis.
Maar een verloren procedure voor de Raad van State was nog niet genoeg voor jullie.
Via de media vernam ik dat er waarnemers zouden uitgezonden worden naar de Ijzerwake en zou er ook extra politioneel toezicht zijn.
Mevrouw, even ter uwer inlichting; in de 22 jaar is er één klein incident geweest toen een “verdraagzame” belgicist met een “tricoloortje” het podium bestormde. De man werd ontzet en van het terrein verwijderd. Tot daar de “incidenten” van de voorbij 22 jaar.
Via de sociale media vernam ik dat de burgemeester en het zogenaamde “Vredescollectief” zullen samen zitten om het evenement grondig te evalueren. Ik veronderstel dat er ook samengezeten zal worden met de vzw IJzerwake voor een evaluatie of geldt het aanbod enkel voor de verzuurde betweters?
Dat de oud-directeur van het IFFM het tot slot in de media nodig achtte, om de volgende uitspraak te doen: (ik citeer)” Het is gevaarlijk hoe racisten hier relicten van de Eerste Wereldoorlog misbruiken” (einde citaat) is voor het IFFM geen goeie zaak. Het toont niet alleen aan dat hij beter binnen zijn expertise zou blijven, namelijk WO I, maar het toont nog maar eens aan dat sommigen binnen het IFFM en de bijhorende vriendenkring graag het laatste woord hebben en niet verlegen zijn om iemand met het belerende vingertje terecht te wijzen of uit te schelden zonder kennis van zaken. Denk maar aan het nog recent in het geheugen liggend artikel over het Hoge Crater museum dat laagdunkend een “café museé” werd genoemd.
Ik definieer “vrede” als zijnde: geen oorlog, respect voor de mening van iedereen in een geweldloze samenleving. Voor mij is vrede als het ware een “werkwoord” wat wil zeggen dat eenieder van ons daartoe een steentje kan bijdragen.
Maar zeg me nu eens, burgemeester, waarmee u het begrip “vrede” associeert? U hebt daar hopelijk toch zelf een mening over of kan u zich enkel laten inspirereren door een handvol zelfverklaarde pacifisten of door één of andere “expert” want tegenwoordig draven die zowat overal op….?
Terwijl ik de term “vrede” aanschouw als een werkwoord lijkt het voor Ieper eerder een voorvoegsel: vredesfonds, vredesroute, vredescollectief, vredescharter, vredesambtenaar, vredesprijs, vredesloop, en jawel….men wil er zelfs vredesmolens plaatsen. Wie weet komen er ooit nog weleens vredespralines op de markt. Maar alle gekheid op een stokje: ondanks al die Ieperse vredesinitiatieven om zogenaamd de wereld te gaan redden, dat bijft een utopie.
Mijn concrete vragen zijn:
1/ Wie waren de waarnemers die uitgezonden werden? Er werd gesproken van politie, “onafhankelijken”, …? Over hoeveel personen ging het?
2/ Wat is het kostenplaatje van de demarches voor Stad Ieper? Advocaten, extra inzet personeel/politie, ….
En graag naast de mondelinge toelichting zou ik die ook graag gedetailleerd schriftelijk ontvangen.
3/ Waar en wanneer kan de factuur van het advocatenkantoor ingekeken worden?
4/ Waar en wanneer kan het evaluatierapport opgemaakt door politie en “onafhankelijken” van deze manifestatie ingekeken worden?
5/ Is er eventuele evaluatie met IJzerwake voorzien?
Nog steeds zie je heel wat mensen te voet gaan langs de Dehemlaan, heel vaak richting Auris. Elke dag passeren daar ook heel wat wagens en vrachtwagens. Dit is echt wel niet ideaal.
Daarom vragen we of het mogelijk is om een bord te plaatsen aan de hoek van de Dehemlaan en de Pilkemseweg zodat het duidelijk is voor iedereen wat de veiligste weg is naar Auris. We moeten echt proberen om die mensen van het drukke verkeer weg te houden.
Het is ook jammer dat er op het laatste stuk vanaf het wit-gele Kruis op de Pilkemseweg tot aan Auris geen voetpad ligt. Ook daar is de situatie niet ideaal en vragen we of een doortrekking voorzien is?
We willen vanuit Groen Ieper starten met het uitdrukken van onze walging voor de uitspraak van Dries van Langenhove, die u mevrouw de burgemeester uitmaakt voor dictator. Ook de uitspraak van Wim De Wit die Ieper bestempelt als facistisch is complete waanzin.
Volgens de media was er geen haatspraak op de Ijzerwake op zondag 27 augustus. Dat kan misschien wel zijn. Toch doken er foto’s op die op zijn zachts verontrustend zijn.
- Op één van de foto’s is een vlag van SS Langemarck aanwezig. SS Langemarck was een Vlaamse Waffen-SS-eenheid, waar dus op deze manier hulde wordt aan gebracht.
- Daarnaast waren er ook 4 doodskisten met onder andere een belgische vlag, een euro teken, een regenboog vlag en een minaret. Ik en ook anderen zien dat aan het verklaren van de dood aan België, Europa, de LGBTQIA+-gemeenschap en de Islam
Beide zaken zijn discriminerend, haatdragend en het is een schande dat dit kon plaatsvinden. Dit is geen kwajongensstreek, maar doordachte intimidatie.
- Hoe kijkt het stadsbestuur naar deze twee elementen?
- Zijn er PV’s opgemaakt tijdens de twee evenementen?
Enkele maanden terug werd de kruising van het majoorpad en Dehempad met de Rijselstraat herschilderd. Dit stuk van het buitenvest maakt deel uit van de fietsring, en is een fietspad geworden met voorrang op oversteekplaatsen. De fietsers hebben hier voorrang op het doorgaand verkeer van
de Rijselstraat en is zone 30. Een goeie zaak om fietsverkeer te promoten, en fietsers meer vrijheid te geven, maar het moet nog altijd veilig gebeuren, en dat kan beter in deze specifieke situatie!
Een drietal opmerkingen:
Voor automobilisten is de aanduiding van zone 30 onvoldoende zichtbaar. Veel bestuurders, komende van het rondpunt, draaien in en merken het bord die net achter de boomkruin geplaatst is, niet op. Beter is het bord plaatsen bij het bord van bebouwde kom.
Indien een bestelwagen geparkeerd staat op het laatste vak rechts, dan is de zichtbaarheid te beperkt om het voorrangsbord, en fietsers uit de richting van het zwembad op te merken. Het voorrangsbord beter op de gearceerde strook plaatsen.
De kruising met het fietspad langs de Rijselstraat, is tevens erg onduidelijk. Hier zijn geen rode kleur en haaientanden aangebracht. Wie heeft voorrang? Hier is de zichtbaarheid geen issue, maar zijn de voorrangsregels voor de fietsers erg onduidelijk.
Voor fietsers op de fietsring zijn alle mogelijke aandachtspunten om met gematigde snelheid deze oversteek te maken, weggenomen. Elektrische fietsen maken deze oversteek aan 25km/u, en auto’s die de binnenstad binnenrijden zijn verrast. Zonder bijkomende maatregelen voorspellen we hier ongelukken. Pas deze onveilige situatie aan. Maan de fietsers aan tot aangepaste snelheid en voorzichtigheid.
Naast een duidelijkere plaatsing van de verkeersborden, zou een kleine asverschuiving of vernauwing voor de automobilist een oplossing tot meer veiligheid kunnen bieden. Mooier zou zijn om het fietspad op een verhoogd plateau de Rijselstraat te laten kruisen.
Beste burgemeester, met 1 september gepasseerd is het fietsverkeer veel toegenomen en we vragen dan ook om dringend deze oversteekplaats veiliger te maken.
- Centrum voor Lokale Politiek Universiteit Gent. Bevraging Vlaamse gemeenteraadsleden.
- Uitnodiging voor de infomarkt “Robuuste waterlopen Westhoek” op 12 september. Doelstelling is de drinkwaterproductie in de Zillebekevijver en Dikkebusvijver veilig te stellen.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Ann-Sophie Himpe
Voorzitter