Terug
Gepubliceerd op 20/01/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 02/05/2022 - 19:30

Goedkeuring subsidiereglement renovatie leegstaande handelspanden

Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Emmily Talpe, Burgemeester
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Delie, Raadslid
Juridische grond en bevoegdheden

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

Feiten, context en argumentatie

Het stadsbestuur draagt ondernemers een warm hart toe en wil haar stad verder uitbouwen tot een levendige handels- en horecastad. Leegstaande handelspanden zijn een doorn in het oog voor elke attractieve (binnen)stad. De stad Ieper wil dan ook het leegstandcijfer onder controle houden en ondernemers stimuleren om leegstaande panden in te vullen.

De stad Ieper wil de aantrekkelijkheid van handelspanden en het straatbeeld in Ieper en deelgemeenten verhogen. Dit door het toekennen van een subsidie voor duurzame werkzaamheden en investeringen in leegstaande handelspanden (binneninrichting) en verfraaiingswerken van het handelspand die duidelijk zichtbaar zijn in het straatbeeld (gevelrenovatie). Het subsidiereglement moet ertoe bijdragen dat commerciële panden een meerwaarde betekenen voor het straatbeeld én de aantrekkelijkheid van de handelskern. Ook buurtwinkels komen in aanmerking.

Financiële gevolgen

 Relanceplan Economie - subsidiereglement renovatie leegstaande handelspanden gelegen in Ieper en deelgemeenten:

 Kost

 Budgetartikel

 #

 2022

 #

 2023

 #

 2024

 Totaal

 Exploitatie

 Investering

 € 5.000,00

 ACS157/0500-0/664710

 5

 € 25.000,00

 10

 € 50.000,00

 5

 € 25.000,00

 € 100.000,00

 

 € 100.000,00

Beschikkend gedeelte

Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 16 ja stemmen tegen 14 neen stemmen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Sabels en Vancayseele) :

Artikel 1: volgend subsidiereglement renovatie leegstaande handelspanden goed te keuren:

Subsidiereglement renovatie leegstaande handelspanden

HOOFDSTUK I: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Definities

§ 1       Handelszaak

Elke actieve onderneming of eenmanszaak waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO) is vereist, dewelke hoofdzakelijk strekt tot de uitoefening van een kleinhandel, namelijk een rechtstreekse en persoonlijke verkoop van goederen en/of diensten aan eindverbruikers.

§ 2       Handelaar

De uitbater, natuurlijke of rechtspersoon, van de handelszaak zoals bedoeld in § 1. De zelfstandige activiteit moet worden uitgeoefend in hoofdberoep.

§ 3       Handelspand

Het onroerend goed, gelegen binnen de grenzen van het doelgebied (volledig grondgebied Ieper) van het huidig reglement, waarin de handelszaak wordt uitgebaat door de handelaar, zoals gedefinieerd in dit artikel, met uitsluiting van alle delen van een onroerend goed die niet uitsluitend worden gebruikt ten behoeve van de uitbating van de handelszaak, en met uitsluiting van elk onroerend goed waarin geen handelszaak wordt uitgebaat op het gelijkvloers.

§ 4       Doelgebied

Ieper en deelgemeenten (Boezinge, Brielen, Dikkebus, Elverdinge, Hollebeke, Sint-Jan, Vlamertinge, Voormezele, Zillebeke, Zuidschote)

§ 5       Leegstaand handelspand

Elk handelspand dat vóór aanvang van de werken minstens 6 opeenvolgende maanden niet als publiek toegankelijke winkelruimte werd gebruikt. Het bewijs wordt geleverd door het stedelijk leegstandsregister, of via een bewijs door de aanvrager zelf.

§ 6       Publiek toegankelijke winkelruimte

Een publiek toegankelijke winkelruimte is een ruimte die openstaat voor het publiek of bedoeld is voor gemeenschappelijk gebruik.

§ 7       Gevelrenovatie

De werkzaamheden verricht door geregistreerde aannemers, die tot doel hebben de voor- en/of zijgevel van een leegstaand handelspand binnen het doelgebied te renoveren. De uitgevoerde werken dienen volledig zichtbaar te zijn vanop het openbaar domein.

§ 8       Binneninrichting

De werkzaamheden verricht door geregistreerde aannemers, die tot doel hebben de publiek toegankelijke winkelruimte van een leegstaand handelspand binnen het doelgebied te renoveren.

 

Artikel 2: Doelgroep en toepassingsgebied

§ 1       De subsidie kan enkel aangevraagd worden voor renovatie-, verfraaiings- en / of inrichtingswerkzaamheden van een leegstaand handelspand.

§ 2       De subsidie kan maximum één maal aangevraagd worden per handelspand binnen de looptijd van dit reglement door de uitbater van een handelspand.

§ 3       De volgende economische activiteiten worden uitgesloten van subsidie:

  • callshop, nachtwinkel, tabakswinkel, CBD shop, automatenshop, goktent, seksshop, peepshow, dancing, lunapark, privéclub, louter e-commerce
  • financiële- en verzekeringsinstellingen, immo-, interim- en andere zakenkantoren
  • vrije of intellectueel dienstverlenende beroepen (zoals bv. (huis)artsen, advocaten, notarissen, architecten, psychologen, …)
  • winkels met activiteit telefonie en/of internet
  • hotel en recazaken

§ 4       De subsidie wordt niet toegekend in de volgende gevallen:

  • Indien niet voldaan is aan alle wettelijke verplichtingen inzake het uitoefenen van de handelszaak;
  • Indien de handelszaak niet over de vereiste vergunningen beschikt;
  • Indien de aanvrager een negatief advies of weigering van de stad Ieper bekomt in het kader van een aangevraagde omgevingsvergunning;
  • in geval van negatief advies van de brandweer.

§ 5       De subsidie is cumuleerbaar met andere steunmaatregelen van de stad tenzij deze andere steunmaatregel dit uitsluit. 

§ 6       Voorafgaand aan de uitvoering dient afgetoetst of er een omgevingsvergunningsplicht geldt en dient, indien de werken omgevingsvergunningsplichtig zijn voorafgaand een uitvoerbare omgevingsvergunning te worden bekomen. Bv. voor het wijzigen van de voorgevel, voor de nieuwe functie-invulling, het voorzien van publiciteit, het wijzigen of vervangen van het buitenschrijnwerk alsook het wijzigen of vervangen van de dakbedekking binnen een erfgoedcontext (extra omgevingsvergunningsplichtig gesteld op basis van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ter vrijwaring van het woonklimaat en het waardevol bouwkundig erfgoed).

HOOFDSTUK II: SUBSIDIEERBARE WERKEN

Artikel 3: Verbeteringswerken en / of verfraaiing gevel handelspand (gevelrenovatie)

§ 1       Volgende werken die de renovatie en/of verfraaiing van de gevel van een handelspand tot gevolg hebben, komen in aanmerking voor de subsidiëring:

  • schilderwerken met verplicht gebruik op de benedenverdieping van antigraffiti gevelverf (Bij een erfgoedcontext dient opgemerkt dat het schilderen van gevels niet evident is in centrumstraten met aaneengesloten wederopbouwbebouwing alsook bij individueel bouwkundig erfgoed, enkel waar reeds een beschildering aanwezig is kan dit aangehouden worden bij renovatie.);
  • het mechanisch (borstelen, schuren, lagedruk stralen, …), nat (bevloeiing, verzadigde stoom, water onder druk, …) en/of chemisch reinigen van de gevel. De reinigingstechniek dient aangepast aan het gevelmateriaal;
  • pleisteren (Bij een erfgoedcontext dient opgemerkt dat het pleisteren van gevels niet evident is in centrumstraten met aaneengesloten wederopbouwbebouwing alsook bij individueel bouwkundig erfgoed, enkel waar reeds een bepleistering aanwezig is kan dit aangehouden worden bij renovatie.);
  • de werken nodig voor een goede afwerking zoals glad schuren, afkrabben, ontmossen, ontvoegen, (her)voegen en dichten van barsten;
  • buitenschrijnwerk (ramen en deuren) (Bij een erfgoedcontext, waardevol bouwkundig erfgoed, is het vervangen of wijzigen van het buitenschrijnwerk omgevingsvergunningsplichtig op basis van de gemeentelijk stedenbouwkundige verordening ter vrijwaring van het woonklimaat en het waardevol bouwkundig erfgoed.);
  • veiligheidsglas op het gelijkvloers;
  • dakgootwerken (Bij een erfgoedcontext, waardevol bouwkundig erfgoed, is het vervangen of wijzigen van het buitenschrijnwerk omgevingsvergunningsplichtig op basis van de gemeentelijk stedenbouwkundige verordening ter vrijwaring van het woonklimaat en het waardevol bouwkundig erfgoed.);
  • herstellen van gevelsierelementen;
  • plaatsen van stelling, beschermzeilen en raambescherming zonder publiciteit;
  • alle vergunde sloopwerken die verband houden met de renovatie van de voor- en/of zijgevel;
  • alle werken betreffende het plaatsen van een aparte toegang naar de bovenverdiepingen of achterliggende ruimtes van het handelspand;
  • alle werken die de toegang tot de commerciële ruimte voor personen met een handicap verbeteren of mogelijk maken conform de normbepalingen van de gewestelijk stedenbouwkundige verordening integrale toegankelijkheid;
  • passende publiciteit van het handelspand conform de bouwverordening op reclames, uithangborden, opschriften en andere publiciteitsmiddelen, aangebracht op vaste constructies;

§ 2       Volgende leveringen, diensten en werken worden uitdrukkelijk uitgesloten van subsidiëring:

  • aankoop en installatie van roerende goederen die niet onroerend worden door bestemming;
  • eigen prestaties en prestaties van niet geregistreerde aannemers;
  • erelonen en kosten van architecten of veiligheidscoördinatie;
  • plaatsen en vervangen van garagepoorten;
  • gewone beglazing (ramen en deuren).

§ 3       Andere werken die betrekking hebben op de renovatie van de voor- en/of zijgevel kunnen enkel mits toestemming van het College van burgemeester en schepenen in aanmerking komen voor de subsidie.

§ 4       De in § 1 en § 3 vermelde werken komen enkel in aanmerking als:

  • zij in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften;
  • voor omgevingsvergunningsplichtige werken een omgevingsvergunning werd verkregen;
  • zij zichtbaar zijn voor de consument in het straatbeeld vanaf het openbaar domein;
  • zij zichtbaar de commerciële activiteit ondersteunen. Zo zijn vb. dakwerken of renovaties aan achtergevels niet subsidieerbaar. Uitzondering hierop is het voorzien van een afzonderlijke toegang voor de bovenliggende verdiepingen of achterliggende ruimtes die niet in gebruik zijn door de gevestigde economische activiteit.

§ 5       De aanvrager is verplicht alle niet-relevante uithangborden, onvergunde reclamepanelen en andere onvergunde gevelconstructies te verwijderen.

 

Artikel 4: Duurzame werkzaamheden en investeringen in handelspanden (binneninrichting)

§ 1       Volgende werken die de renovatie en/of verfraaiing van de commerciële ruimte tot gevolg hebben, komen in aanmerking voor de subsidie:

(a) Ruwbouwwerken commerciële ruimte (niet limitatieve lijst):

  • sloopwerken;
  • verbouwingswerken betreffende herindeling van de commerciële ruimte;
  • alle zichtbare werken om panden samen te voegen;
  • gyproc- en pleisterwerken;
  • vloer- en plafondwerken;
  • isolatie (muur, vloer, geluids-);
  • elektriciteitswerken;
  • gasinstallatie, -leidingen en -aansluitingen;
  • waterinstallatie;

(b) Aanpassingswerken voor een integraal toegankelijkheid conform de normbepalingen van de gewestelijk stedenbouwkundige verordening integrale toegankelijkheid.

(c) Inrichting commerciële ruimte (niet limitatieve lijst):

  • behangwerken;
  • schilderwerken;
  • binnenschrijnwerk;
  • vloer- en plafondwerken;
  • binnenisolatie (muur, vloer, geluids-);
  • sanitair (publiek toegankelijk);
  • werken die het handelspand beter toegankelijk maken voor rolstoelgebruikers en minder mobiele personen;
  • installaties die de commerciële ruimte toegankelijker en veiliger maken voor slechthorenden en slechtzienden (vb. ringleiding, pictogrammen, vloermarkeringen, geleidelijn, enz.);
  • brandtechnische preventieve maatregelen (vb. brandblussers, noodverlichting, veiligheidspictogrammen, brandvertragende gordijnen, enz.)
  • technopreventieve en beschermingsmaatregelen;
  • vaste installaties (bv. toonbanken, verlichting, koeltoog);
  • energiezuinige aanpassing van binnenverlichting (relighting);
  • duurzame verwarmings- of koelingstechnieken (wand- of vloerverwarming gekoppeld aan een laagtemperatuursysteem, warmtepomp);
  • instore digitaliseringstools (bv. slimme passpiegel, 3D-voetenscan, interactieve touchscreen);

§ 2       Volgende werken worden uitdrukkelijk uitgesloten van subsidiëring:

  • de installatie van een warmtepompairco-, ventilatiesysteem
  • luchtgordijn

§ 3       Andere werken die betrekking hebben op de renovatie van de commerciële ruimte kunnen enkel mits toestemming van het College van burgemeester en schepenen in aanmerking komen voor de subsidie.

§4        De in §1 en §3 opgesomde werken komen enkel in aanmerking als:

  • zij in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften;
  • voor omgevingsvergunningsplichtige werken een omgevingsvergunning werd verkregen
  • zij plaats vinden in de commerciële ruimte die toegankelijk is voor de consument en daar zichtbaar zijn;
  • zij zichtbaar de commerciële activiteit ondersteunen;
  • zij (in geval van isolatiewerken) voldoen aan de minimale voorwaarden die van toepassing zijn op het verkrijgen van premies van de netbeheerder voor overeenkomstige werken in niet-woongebouwen.

Artikel 5: Bijkomende voorwaarden

  1. Een aparte toegang tot de bovenverdieping of achterliggende ruimtes moet altijd behouden blijven, maar mag wel verplaatst worden mits voorlegging van een gunstig brandpreventieverslag en verkregen omgevingsvergunning ingeval een omgevingsvergunningsplicht geldt.
  2. De gesubsidieerde werken moeten
    • de ruimtelijke kwaliteit van het handelsapparaat en het straatbeeld bevorderen
    • zich ruimtelijk inpassen in architectonische en ruimtelijke kwaliteiten van zowel de gevel als geheel van het pand waar ze deel van uitmaken
  3. De werken moeten uitgevoerd worden in kwalitatieve en esthetisch verantwoorde materialen die voldoende duurzaam en stevig zijn voor het bedoelde gebruik.
  4. De aanvrager moet zich akkoord verklaren met een eventuele controle (plaatsbezoek)

HOOFDSTUK III: SUBSIDIE

Artikel 6: Subsidiebedrag

De subsidie bestaat uit een tussenkomst in de kosten van de werken ten belope van 50% van het factuurbedrag excl. BTW met een maximum van € 5.000,00.

Artikel 7: Beperkingen

§ 1       De subsidie kan maximum éénmalig per pand bekomen worden binnen de looptijd van het reglement.

§ 2       Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de beschikbare kredieten die voor dit reglement beschikbaar zijn gesteld en overeenkomstig vigerende regelgeving houdende de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen.

HOOFDSTUK IV: PROCEDURE

Artikel 8: Aanvraag

§ 1       De aanvraag dient te gebeuren vóór 31/12/2024 via het daartoe voorziene aanvraagformulier te verkrijgen te verkrijgen bij de dienst Lokale Economie.

§ 2       Het aanvraagformulier moet aangetekend verstuurd worden per post naar de dienst Lokale Economie, AC Auris, Ter Waarde 1, 8900 Ieper of via e-mail naar economie@ieper.be. Ook persoonlijke afgifte op de dienst Lokale Economie is mogelijk, in dit geval wordt een ontvangstbewijs door de dienst Lokale Economie afgeleverd.

§ 3       De geleverde gegevens worden door de bevoegde stadsdiensten strikt vertrouwelijk behandeld.

§ 4       De aanvragen worden chronologisch behandeld volgens tijdstip waarop de aanvraag werd ontvangen. De postdatum van de aangetekende zending, het tijdstip van ontvangst van de mail of dat van het ontvangstbewijs is bepalend.

§ 5       De aanvraag kan enkel gebeuren na de uitvoering van de werken en mits de handelszaak (opnieuw) geopend voor het publiek en volledig operationeel is. De uitbetaling van de subsidie gebeurt op basis van de betaalde facturen.

§ 6       De aanvrager dient volgende documenten bij het aanvraagformulier te voegen:

(a) gedetailleerde oplijsting en prijsaanduiding van de verschillende werkzaamheden en materialen.

(b) recente kleurenfoto’s voor aanvang van de werken, tijdens de werken en van het eindresultaat.

(c) een document waaruit het bouwrecht van de aanvrager blijkt:

  • ofwel een kopie van de onderhandse koopovereenkomst van het pand
  • ofwel een kopie van de notariële koopakte van het pand
  • ofwel een kopie van de huurovereenkomst van het pand
  • ofwel elke andere titel waaruit het bouwrecht blijkt

(d) een schriftelijk akkoord over de werken tussen vermelde partijen, indien er verschillende eigenaars zijn of de eigenaar en de gebruiker verschillend zijn.

(e) een origineel attest afgeleverd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid waaruit blijkt dat de handelaar of de handelsvennootschap voldaan heeft aan zijn/haar sociale verplichtingen tot en met het voorlaatst verschuldigd kwartaal.

(f) een origineel getuigschrift van de administratie van de directe belastingen niet ouder dan 1 kwartaal waaruit blijkt dat de handelaar of de handelsvennootschap geen directe belastingschulden en nalatigheidinteresten en vervolgingskosten schuldig blijft, met uitzondering van startende ondernemers.

(g) de verleende omgevingsvergunning indien de werken omgevingsvergunningsplichtig zijn (de referentie met het OMV-nummer volstaat).

(h) alle facturen inclusief betalingsbewijzen.

§ 7       Binnen de maand na de aanvraag wordt deze voorgelegd aan het College van burgemeester en schepenen.

Artikel 9: Ontvankelijkheid

§ 1       De ontvankelijkheid van de subsidieaanvraag wordt beoordeeld door de dienst Lokale Economie. Het aanvraagdossier is ontvankelijk als het volledig ingevuld en ondertekend is en alle gevraagde documenten en adviezen werden bijgevoegd.

§ 2       De elementen uit het aanvraagformulier dienen conform te zijn met alle bepalingen in voorliggend reglement. De aanvrager dient alle wettelijke regels en reglementen te respecteren.

§ 3       De eigenlijke subsidie wordt berekend op basis van de voorgelegde facturen die betrekking hebben op de werkzaamheden die uitgevoerd zijn door een geregistreerd aannemer.

§ 4       De facturen moeten betrekking hebben op de werkzaamheden die uitgevoerd zijn door een geregistreerd aannemer.

§ 5       Sommige facturen kunnen (gedeeltelijk) geweigerd worden omdat de werkzaamheden waarop ze betrekking hebben niet in aanmerking komen. Bijgevolg dient de aanvrager op de facturen aan te duiden welke werken in aanmerking komen. Facturen die onduidelijk zijn of waarvan niet af te leiden valt over welke werken het precies gaat worden onontvankelijk verklaard.


Artikel 10: Goedkeuring subsidie op basis van aanvraagformulier

§ 1       Het College van burgemeester en schepenen beslist op advies van de dienst Lokale Economie, over de ontvankelijkheid van de subsidieaanvraag en de al dan niet toekenning van de subsidie.

§ 2       De beslissing over de ontvankelijkheid en de subsidietoekenning vindt plaats binnen een termijn van zes maanden na ontvangst van het aanvraagformulier.

§ 3       De aanvrager wordt door de dienst Lokale Economie binnen de maand na de beslissing over de ontvankelijkheid en subsidietoekenning op de hoogte gebracht van deze beslissing.

Artikel 11: Uitbetaling

§ 1       De subsidie wordt binnen de 2 maand na goedkeuring van de subsidietoekenning uitbetaald op voorwaarde dat op dat moment het recht op subsidie niet vervallen is (cfr. artikel 12).

§ 2       De uitbetaling gebeurt op het door de aanvrager opgegeven bankrekeningnummer. Een bankattest die de rekeninghouder aantoont, is vereist.

§ 3       De aanvrager verbindt zich ertoe stad Ieper schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens bankrekeningnummer.

§ 4       De aanvrager verbindt zich ertoe om na uitbetaling van de subsidie gedurende minimum 6 maanden een sticker aan te brengen waarop vermeld staat dat voor de werken een subsidie werd ontvangen van de stad Ieper.

Artikel 12: Verval van recht op de subsidie

Het recht op de subsidie vervalt van rechtswege wanneer tussen de aanvraag en de uitbetaling van de subsidie het volgende plaatsvindt:

(a) de ontbinding of het faillissement van de aanvrager of elke andere hypothese van sluiting of stopzetting van de handelszaak in het handelspand dat het voorwerp van de subsidie uitmaakt

(b) het niet meer publiek toegankelijk zijn van het handelspand en/of niet meer voldoen aan de bepalingen van dit reglement

(c) de onteigening van de houders van zakelijke rechten op het handelspand

HOOFDSTUK V: SLOTBEPALINGEN

Artikel 13: Controle

§ 1       Stad Ieper heeft het recht om ter plaatse de elementen die voorwerp uitmaken van de subsidieaanvraag in functie van de ontvankelijkheid ervan te controleren.

§ 2       Stad Ieper heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende subsidie te controleren.

§ 3       Ingeval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie en/of verliest hij/zij het recht op subsidie.

Artikel 14: Sancties (en strafbepalingen)

§ 1       De subsidie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd. Zo niet dient de subsidie terugbetaald te worden.

§ 2       In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan stad Ieper beslissen om de toekenning van de subsidie te weigeren en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.

Artikel 15: Non-discriminatieclausule

§ 1       De aanvrager verbindt er zich toe:

(a) geen enkele vorm van discriminatie op grond van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst te dulden.

(b) toegankelijk te zijn voor iedereen.

(c) elk discriminerend gedrag op de werkplaats te voorkomen en indien nodig te bestrijden en te bestraffen.

(d) de wetten en reglementen die de toepassing van de non-discriminatie en gelijke kansen bevorderen en verdedigen na te leven.

(e) indien men beroep doet op derden onderhavige non-discriminatieclausule aan hen ter kennis te brengen en er voor te zorgen dat ook zij die naleven in de bijdrage die zij leveren in het kader van het toepasselijke reglement.

§ 2       Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan stad Ieper beslissen om de toekenning van de subsidie te weigeren en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.

Artikel 16. Inwerkingtreding (en duurtijd)

Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na publicatie, zijnde 15 mei 2022 en eindigt op 31 december 2025.

Artikel 2: Het reglement wordt door de Burgemeester bekend gemaakt op de webtoepassing van de stad Ieper, met vermelding van zowel de datum waarop het reglement werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.

Artikel 3: Het College van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering, opvolging en beoordeling van dit reglement.