Terug
Gepubliceerd op 01/06/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 02/05/2022 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Emmily Talpe, Burgemeester
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Hans Feys, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
  • Openbaar

    • Bestuurlijke organisatie

      • Ontslag van een raadslid. Aktename.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikels 13 en 14 in verband met het ontslag van een raadslid.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De heer Jan Breyne, raadslid voor de fractie CD&V heeft met brief van 28 maart 2022 zijn ontslag ingediend als gemeenteraadslid. 

        Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.

         

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen neemt de raad akte van het ontslag van raadslid Jan Breyne.

      • Vervanging van een raadslid. Onderzoek geloofsbrieven van de opvolger. Eedaflegging.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 13 en 14 in verband met het ontslag en vervanging van een raadslid.

        Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikelen 8 en 58

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De heer Jan Breyne, gemeenteraadslid, heeft met brief van 28 maart 2022 zijn ontslag ingediend als lid van de gemeenteraad.  De raad heeft hiervan in zitting van 2 mei 2022 akte genomen.

        Er moet worden overgegaan tot het onderzoek van de geloofsbrieven van de wettelijke opvolger.

        De eerste in aanmerking komende opvolger van de heer Jan Breyne voor de fractie CD&V bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 is de heer Peter Dehaerne. Hij heeft met mail van 11 april 2022 laten weten het mandaat te willen opnemen.

        De heer Dehaerne, geboren te Ieper op 30 juni 1968, wonende te 8900 Ieper, Capucienenstraat 23 is noch door veroordeling, noch door ambtsuitoefening, noch door verwantschap onverkiesbaar volgens art. 58 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet. Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van betrokkene door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in artikel  6§3 van het decreet lokaal bestuur blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Daarbij heeft hij verklaard zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.

        Beschikkend gedeelte

        De heer Peter Dehaerne wordt in de raadzaal binnengeleid en legt in handen van de voorzitter de eed af waarvan akte als volgt :

        Op twee mei tweeduizend twee en twintig om negentien uur dertig is voor mij Ann-Sophie Himpe, Voorzitter van de gemeenteraad van de stad Ieper, provincie West-Vlaanderen verschenen in openbare raadszitting de heer Peter Dehaerne, opvolgend raadslid verklaard bij beslissing van het hoofdstembureau van Ieper van 14 oktober 2018 en geldig verklaard door de raad voor verkiezingsbetwistingen voor de provincie West-Vlaanderen op 5 december 2018, wiens geloofsbrieven bij besluit van de gemeenteraad van 2 mei 2022 onderzocht werden als gemeenteraadslid ter vervanging van de heer Jan Breyne, die ontslag nam als gemeenteraadslid.
        De heer Dehaerne heeft in uitvoering van artikel 6 § 3 van het decreet algemeen bestuur de volgende eed afgelegd in handen van de voorzitter:

         “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.

        De voorzitter verklaart de heer Peter Dehaerne regelmatig aangesteld als lid van de gemeenteraad.


      • Goedkeuring notulen van 28 maart 2022.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De notulen van de vergadering van 28 maart 2022 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 20 ja stemmen en 10 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys en Dehaerne) de notulen van de zitting van 28 maart 2022 als goedgekeurd te beschouwen.

      • Zefier. Goedkeuring agenda en vaststellen mandaat van de gewone algemene vergadering van 9 juni 2022.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;

        De statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28

        Feiten, context en argumentatie

        De stad Ieper is vennoot van de cvba Zefier.

        In gemeenteraadszitting van 25 februari 2019 werd gemeenteraadslid Isabelle Duquesne aangeduid als volmachthouder en schepen Ives Goudeseune als plaatsvervangend volmachthouder van de stad Ieper om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier.

        Met brief van 17 maart 2022 wordt de stad uitgenodigd tot de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier op 9 juni 2022.

        Bij de uitnodiging zitten de ter beschikking gestelde documenten. Op de agenda:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021

        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021

        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)

        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor

         

        Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 28 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1 : Na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te geven aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 9 juni 2022, zijnde

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

        Artikel 2 : De volmachtdrager van de stad die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van Zefier van 9 juni 2022 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de gewone algemene vergadering van Zefier van 9 juni 2022, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.

        Artikel 3:    Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en er kennis van te geven aan Zefier, Koning Albert II laan 37, 1030 Brussel.

      • WVI. Goedkeuring agenda en vaststellen mandaat algemene vergadering van 8 juni 2022.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)


        De statuten van WVI;

        Feiten, context en argumentatie

        Ieper is deelnemer van de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI.

        In zitting van de gemeenteraad van 28 januari 2019 werd schepen Diego Desmadryl aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Isabelle Duquesne als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de stad Ieper op de algemene vergaderingen van de WVI.

        Met aangetekend schrijven van 31 maart 2022 wordt de stad uitgenodigd op de algemene vergadering van de WVI op 8 juni 2022 om 18.30 uur in het OC Vondel te Meulebeke.

        De agenda van deze vergadering vermeldt :

        - Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering van 15 december 2021

        - Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)

        - Verslag van de commissaris

        - Jaarrekeningen 2021

        - Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

        - Mededelingen.

        Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 27 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1 :   De agenda en de voorstellen van de algemene vergadering van 8 juni 2022 goed te keuren.

        Artikel 2:    De vertegenwoordiger van de stad die zal deelnemen aan de zitting van deze algemene vergadering op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

        Artikel 3 :   Een afschrift van deze beslissing te sturen aan de WVI.

      • Gaselwest. Goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering van 28 juni 2022.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De stad is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

        De stad werd per aangetekend schrijven van 1 april 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 28 juni 2022 plaatsheeft in de HypoLoggia, Holstraat 95/11 te 8790 Waregem.

        Het dossier met documentatiestukken werd aan de stad overgemaakt per brief van 1 april 2022. op de agenda:

        1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2021.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Benoeming van een commissaris.
        8. Statutaire mededelingen.

        Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering. Voor de stad is schepen Ives Goudeseune aangeduid als vertegenwoordiger en schepen Philip Bolle als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.

        Op heden zijn we geconfronteerd met het covid 19, waarbij het nog niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden. Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent covid 19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op de onderhavige bijeenkomst, kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 28 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1 :Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 28 juni 2022:

        1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling van de uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2021.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Benoeming van een commissaris.
        8. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2 : De vertegenwoordiger van de stad, schepen Goudeseune of schepen Bolle, die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Artikel 3 : Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Gaselwest.

      • TMVS dv. Goedkeuring agenda en vaststellen mandaat algemene vergadering van 21 juni 2022.

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        De statuten van TMVS dv.

        Feiten, context en argumentatie

        De stad Ieper is deelnemer van de TMVS dv.

        In zitting van de gemeenteraad van 7 december 2020 werd schepen Ives Goudeseune aangeduid als vertegenwoordiger van de stad Ieper op de algemene vergaderingen van de TMVS dv.

        Met aangetekend schrijven van 5 april 2022 wordt de stad uitgenodigd op de algemene jaarvergadering van TMVS dv op 21 juni 2022 om 14.30 uur in Flanders Expo, Gent.

        De agenda van deze vergadering vermeldt :

        - Toetreding van deelnemers

        - Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge de toetredingen

        - Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021

        - Verslag van de commissaris

        - Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021 en goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021

        - Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

        - Actualisering presentievergoeding

        - Statutaire benoemingen

        - Aanstelling commissaris

        - Varia.

        Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 18 ja stemmen en 12 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Sabels en Vancayzeele) :

        Artikel 1 : goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten.

        Artikel 2 : de vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 22 juni 2022, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betredding tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.

        Artikel 3 : een afschrift van dit besluit te sturen hetzij per post ter attentie van FARYS | TMVS dv, Stropstraat 1, 9000 Gent

    • Cultuur

      • Kunstenhuis Satelliet.K: retributiereglement ateliers

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Stad Ieper engageerde zich in het meerjarenplan 2020-2025 om “een kunstenhuis waar creatievelingen kunnen creëren en ontmoeten” te realiseren (Actie 'AC006: Kunstenhuis realiseren'). Het kunstenhuis 'Satelliet.K' bestaat uit twee delen, zijnde de ateliers en de expositieruimte in de kapel. De ateliers zijn ondertussen afgewerkt en zijn klaar voor verhuur. Daarom dit retributiereglement. 

        De ateliers van Satelliet.K richten zich op beeldende kunstenaars die de intentie hebben een artistieke carrière uit te bouwen.

        Satelliet.K wil in het bijzonder aandacht schenken aan beginnende kunstenaars. De vraag naar werkruimte is bij recent afgestudeerde kunstenaars het grootst, aangezien zij na hun opleiding hun vertrouwde atelier op school verliezen. Bovendien is hun financiële positie aan het begin van hun artistieke loopbaan bijzonder fragiel. Maar het is voor de synergie en voorbeeldfunctie van belang dat in een pand ook meer ervaren kunstenaars zijn opgenomen.

        Collectieven met onderlinge samenwerking op vlak van artistieke creatie, reflectie en/of toonmomenten en hybride kunstvormen kunnen ook een plek krijgen binnen de atelierwerking van Satelliet.K. 

        De kwaliteit van het werk, professionaliteit van de praktijk en ambitie en motivatie van de aanvrager zijn van doorslaggevend belang bij de beoordeling. Hierbij speelt het ontwikkelingsperspectief een belangrijke rol. Concrete plannen voor artistieke projecten kunnen meegenomen worden in de beoordeling.

         Een ontvankelijk dossier bestaat uit:

        • een uitgebreid artistiek cv
        • visuele documentatie
        • tekstmateriaal om het werk te kaderen (max. 500 woorden)
        • motivatie m.b.t. het gebruik van het atelier

        In het uitgebreid artistiek CV staan de belangrijkste gegevens over de praktijk met de nadruk op de laatste 2 à 3 jaar. Vermeld tentoonstellingen (aangeven solo- of groeps-), manifestaties, opdrachten, prijzen, publicaties, eventuele verkopen,... met vermelding van jaartallen.

        De visuele documentatie bevat minstens 20 beelden van werk van de laatste 2 tot 4 jaar, met vermelding van titel, jaartal, afmetingen en gebruikte media.

        Met het tekstmateriaal om het werk te kaderen (max. 500 woorden) doelen we op de toelichting van het werk en de zich ontwikkelende artistieke praktijk. De kunstenaar beschrijft inhoudelijke en artistieke uitgangspunten en hoe die tot uitdrukking komen in zijn/haar werk en in de praktijk. Indien van toepassing dient ook eventuele samenwerking en het eigen aandeel daarin beschreven te worden.

        De motivatie met betrekking tot het gebruik van het atelier gaat bijvoorbeeld over waar het atelier voor gebruikt zal worden, de intensiteit van het gebruik, de motivatie voor de aanvraag, eventueel concrete plannen over te realiseren artistieke projecten,…

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :

        Artikel 1: om volgend reglement voor de verhuur van de atelierruimtes van kunstenhuis Satelliet.K goed te keuren:

        Retributiereglement voor de verhuur van de atelierruimtes van kunstenhuis Satelliet.K

        Artikel 1: Doelstelling van het gebouw

        Binnen het pand gelegen in de Rijselstraat 40, 8900 Ieper zijn 10 ruimtes voorzien voor kunstateliers binnen het kader van het Kunstenhuis Satelliet.K.

        De atelierruimtes worden enkel verhuurd met als doel actieve kunstbeoefening binnen de beeldende kunsten. Ze worden niet als stockageruimte verhuurd.

        Artikel 2: Doelgroep

        Deze ateliers worden verhuurd aan  kunstenaars die de intentie hebben een artistieke carrière uit te bouwen. Er wordt in het bijzonder aandacht geschonken aan beginnende kunstenaars, desondanks is er ook ruimte voor meer ervaren kunstenaars omwille van synergie en voorbeeldfunctie. Bij de toewijzing van de ateliers wordt aandacht besteed aan diversiteit zoals gender, cultureel, leeftijd en woonplaats waarbij er gestreefd wordt naar een bezetting van minstens 50% kunstenaars die inwoner zijn van de stad Ieper.

        Artikel 3: Oppervlakte van de ateliers en huurprijzen

        De huurprijs bedraagt 3,8 euro per m² per maand. 

        Ateliers Satelliet.K

        Oppervlakte (m²)

        Huurprijs per maand (euro)

        Atelier 1

        16,2

        62

        Atelier 2

        25,2

        97

        Atelier 3

        19,8

        76

        Atelier 4

        15,5

        59

        Atelier 5

        16,5

        63

        Atelier 6

        24,6

        94

        Atelier 7

        19,4

        74

        Atelier 8

        14,9

        57

        Atelier 9

        35,4

        136

        Atelier 10

        47,0

        180

        In deze huurprijs is verwarming, elektriciteit, water en internet inbegrepen.

        Dit zijn basishuurprijzen voor de periode 1/07/2022 tot 30/06/2023, die vervolgens jaarlijks worden aangepast aan de schommelingen van de gezondheidsindex.

        Artikel 4: Beschrijving van doel van de gemeenschappelijke ruimtes (trappen, keuken, tuin, gemeenschappelijke rekkenkast, kelder, gelijkvloerse verdieping, toiletten).

        De tuin en gelijkvloerse ruimte staan ter beschikking van de huurders en kunnen gebruikt worden als presentatie – en ontmoetingsplaats op voorwaarde dat het gebruik kadert binnen de werking van Satelliet.K of in het verlengde ligt van de atelierwerking. Het gebruik moet steeds in onderlinge afspraak met de huurders en de beheerder van het gebouw gebeuren.

        Alle gemeenschappelijke ruimtes worden door de huurders van de kunstateliers onderhouden en zijn steeds gevrijwaard van opslag of vuilnis. Precieze afspraken betreffende het gebruik worden geconcretiseerd in een huishoudelijk reglement dat als bijlage aan het huurcontract wordt toegevoegd.

        De gelijkvloerse ruimte kan gebruikt worden door externen in onderlinge afspraak met de huurders en na schriftelijk akkoord van de beheerder van het gebouw.

        Artikel 5: Termijn van huur

        Een atelier kan verhuurd worden voor een periode van minimum van 6 maanden en maximum 2 jaar. Op voorwaarde van een gefundeerde motivatie kan deze periode verlengd worden met 1 jaar. Na deze periode kan een nieuwe aanvraag ingediend worden.

        Vroegtijdige opzeg door de huurder is mogelijk na 6 maanden op voorwaarde dat deze schriftelijk gebeurt en met in acht neming van een opzegtermijn van minimum 1 maand.

        Artikel 6: Toewijzing van een atelier

        Aanvragen gebeuren schriftelijk of online. Een ontvankelijk dossier bestaat uit:

        • een uitgebreid artistiek cv
        • visuele documentatie (20 beelden)
        • tekstmateriaal om het werk te kaderen (max. 500 woorden)
        • motivatie m.b.t. het gebruik van het atelier

        De toewijzing van de kunstateliers gebeurt door het college van burgemeester en schepenen op advies van een selectiecommissie bestaande uit de programmator van de tentoonstellingen in organisatie van Cultuurcentrum Het Perron, de directeur van de afdeling Beeldende Kunst van dé Academie en een vertegenwoordiger van de cultuurdienst CO7. Deze commissie kan uitgebreid worden met één externe persoon met raadgevende stem.

        Artikel 7: Onderverhuring en huuroverdracht

        Onderverhuring en huuroverdracht zijn niet toegelaten.

        Artikel 8: Aansprakelijkheid en verzekeringen

        De kunstenaar is aansprakelijk voor de kunstactiviteiten die in de atelierruimte plaatsvinden en sluit hiervoor zelf de nodige verzekeringen af. De stad en het O.C.M.W. Ieper kunnen niet aansprakelijk gesteld worden voor lichamelijke en/of materiële schade ten gevolge van deze activiteiten.

        Het gebouw wordt door de verhuurder verzekerd voor brand-, water-, storm- en glasschade met afstand van verhaal ten voordele van de huurders.

        Kunstwerken die de huurder in de gehuurde atelierruimte achterlaat, dienen desgewenst door hemzelf verzekerd te worden.

        Artikel 9: Dit reglement treedt in werking op 01/07/2022.

        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit reglement. 

        Artikel 3: Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.

         

    • Patrimonium

      • Verkoop stukje restgrond Kerkplein, Vlamertinge - goedkeuring

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De woning gelegen Kerkplein 13, 8908 Ieper-Vlamertinge stond lange tijd te koop. In de vorige aankoopakte stond de zogezegde kadastrale oppervlakte vermeld met name 1a 95ca (195m²), in de realiteit klopt deze oppervlakte niet. De werkelijke oppervlakte van het perceel van de woning is ongeveer 65 m². Het perceel ernaast (dat optisch wel één geheel vormt met de woning) blijkt eigendom van de stad. Dit perceel is evenwel niet nuttig of noodzakelijk voor de werking van de stad.

        Begin 2021 werd er een koper voor de woning gevonden. Deze wenste het perceeltje aan te kopen. De gemeenteraad keurde in haar zitting van 1 februari 2021 aan de toenmalige koper de verkoop van het desbetreffende perceel goed. Na een gerechtelijke procedure werd de koop (compromisovereenkomst) evenwel ontbonden.

        In een mail van 25 maart 2022 liet de huidige eigenares, mevrouw Mira Drooduin, weten interesse te hebben om aan te kopen.

        De oppervlakte van het perceel bedraagt 52,52 m² en werd geschat op 7.000 EUR (133,28 EUR/m²).

        Hoewel de openbaarheid van verkoop de regel is zijn er in deze geen juridische bezwaren om dit rechtstreeks aan de huidige eigenaar van de woning van Kerkplein 13, 8908 Ieper-Vlamertinge te verkopen want alleen voor deze eigenaar kan dit stukje restgrond nuttig zijn. Er kan hiervoor verwezen worden naar de bepalingen van de Omzendbrief KB/ABB 2019/3 d.d. 03 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten waarbij gesteld wordt dat de onderhandse verkoop kan als het desbetreffende perceel enkel nut kan hebben voor één welbepaalde persoon of entiteit.

        De koper staat in voor het aanstellen van een notaris. Alle kosten zijn ten laste van de koper.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze verkoop goed te keuren en de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichtingen ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Financiële gevolgen

        Er is een netto-inkomst van 7.000 EUR

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 28 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Sabels en Vancayzeele) om:

         Artikel 1: het stukje restgrond, kadastraal gekend als Ieper 12e afdeling, sectie A met perceelnummer 59T002 en een oppervlakte van 52,52 m², gelegen Kerkplein, te verkopen aan mevrouw Mira Drooduin voor een bedrag van 7.000,00 EUR.

         Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van de beslissing.

         Artikel 3: de akte te laten verlijden door een notaris aangesteld door de koper.  

         Artikel 4: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur aan te stellen om de akte en alle bijgaande stukken te ondertekenen.

         Artikel 5: de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij overschrijving van de akte.

      • Kosteloze overdracht wegenis Tramstraat en Steenovenpad - goedkeuring

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Heritage Real Estate met maatschappelijke zetel gevestigd te Kapellestraat 117, 8020 Oostkamp met ondernemingsnummer 0473.589.533, thans ontbonden en vereffend, en naamloze vennootschap Groep Huyzentruyt met maatschappelijke zetel gevestigd te Wagenaarstraat 33, 8791 Waregem (Beveren-Leie) met ondernemingsnummer 0424.720.537 hebben een verkaveling gerealiseerd op de gronden gelegen Tramstraat en Steenovenpad, 8900 Ieper. Zij wensen deze openbare infrastructuur kosteloos over te dragen aan de stad Ieper.

        Deze grond is kadastraal gekend als Ieper, 1e afdeling, sectie C met nieuw perceelnummer 86/T/P0000 met een oorspronkelijke kadastrale oppervlakte van 5.036 m² en met een geprekadastreerde oppervlakte volgens meting van 5.156m² met bestemming openbaar domein (wegenis).

        Het opmetingsplan werd opgemaakt door beëdigd landmeter de heer Timo Lootens.

        Voor het verlijden van de akte heeft Heritage Real Estate eertijds het notariaat Annelies Himpe aangesteld.

        De overdracht gebeurt om redenen van algemeen nut.

        Van OVAM werd het bodemattest dd. 9 maart 2022 verkregen waaruit het volgt dat er voor dit kadastraal perceel geen aanwijzingen zijn dat deze grond een risicogrond is noch dat op deze grond een bodemverontreiniging voorkomt.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze kosteloze overdracht goed te keuren om redenen van openbaar nut en de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze kosteloze overdracht te ondertekenen en de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij overschrijving van de akte.

        Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 27 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) om:

        Artikel 1. de kosteloze overdracht van de gronden ingericht als wegenis gelegen Ieper, 1e afdeling, sectie C met perceelnummer 86/T/P000 met een opgemeten en geprekadastreerde oppervlakte van 5.156 m² en met bestemming openbaar domein, te aanvaarden van Heritage Real Estate met maatschappelijke zetel gevestigd te Kapellestraat 117, 8020 Oostkamp met ondernemingsnummer 0473.589.533, thans ontbonden en vereffend, en naamloze vennootschap Groep Huyzentruyt met maatschappelijke zetel gevestigd te Wagenaarstraat 33, 8791 Waregem (Beveren-Leie) met ondernemingsnummer 0424.720.537.

        Artikel 2. de ontwerpakte opgemaakt door het notariaat Annelies Himpe goed te keuren.

        Artikel 3. de Algemene Documentatie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Artikel 4. het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van deze beslissing.

        Artikel 5. de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze kosteloze overdracht te ondertekenen.

    • Economie

      • Goedkeuring subsidiereglement renovatie leegstaande handelspanden

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Het stadsbestuur draagt ondernemers een warm hart toe en wil haar stad verder uitbouwen tot een levendige handels- en horecastad. Leegstaande handelspanden zijn een doorn in het oog voor elke attractieve (binnen)stad. De stad Ieper wil dan ook het leegstandcijfer onder controle houden en ondernemers stimuleren om leegstaande panden in te vullen.

        De stad Ieper wil de aantrekkelijkheid van handelspanden en het straatbeeld in Ieper en deelgemeenten verhogen. Dit door het toekennen van een subsidie voor duurzame werkzaamheden en investeringen in leegstaande handelspanden (binneninrichting) en verfraaiingswerken van het handelspand die duidelijk zichtbaar zijn in het straatbeeld (gevelrenovatie). Het subsidiereglement moet ertoe bijdragen dat commerciële panden een meerwaarde betekenen voor het straatbeeld én de aantrekkelijkheid van de handelskern. Ook buurtwinkels komen in aanmerking.

        Financiële gevolgen

         Relanceplan Economie - subsidiereglement renovatie leegstaande handelspanden gelegen in Ieper en deelgemeenten:

         Kost

         Budgetartikel

         #

         2022

         #

         2023

         #

         2024

         Totaal

         Exploitatie

         Investering

         € 5.000,00

         ACS157/0500-0/664710

         5

         € 25.000,00

         10

         € 50.000,00

         5

         € 25.000,00

         € 100.000,00

         

         € 100.000,00

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 16 ja stemmen tegen 14 neen stemmen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1: volgend subsidiereglement renovatie leegstaande handelspanden goed te keuren:

        Subsidiereglement renovatie leegstaande handelspanden

        HOOFDSTUK I: ALGEMENE BEPALINGEN

        Artikel 1. Definities

        § 1       Handelszaak

        Elke actieve onderneming of eenmanszaak waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank Ondernemingen (KBO) is vereist, dewelke hoofdzakelijk strekt tot de uitoefening van een kleinhandel, namelijk een rechtstreekse en persoonlijke verkoop van goederen en/of diensten aan eindverbruikers.

        § 2       Handelaar

        De uitbater, natuurlijke of rechtspersoon, van de handelszaak zoals bedoeld in § 1. De zelfstandige activiteit moet worden uitgeoefend in hoofdberoep.

        § 3       Handelspand

        Het onroerend goed, gelegen binnen de grenzen van het doelgebied (volledig grondgebied Ieper) van het huidig reglement, waarin de handelszaak wordt uitgebaat door de handelaar, zoals gedefinieerd in dit artikel, met uitsluiting van alle delen van een onroerend goed die niet uitsluitend worden gebruikt ten behoeve van de uitbating van de handelszaak, en met uitsluiting van elk onroerend goed waarin geen handelszaak wordt uitgebaat op het gelijkvloers.

        § 4       Doelgebied

        Ieper en deelgemeenten (Boezinge, Brielen, Dikkebus, Elverdinge, Hollebeke, Sint-Jan, Vlamertinge, Voormezele, Zillebeke, Zuidschote)

        § 5       Leegstaand handelspand

        Elk handelspand dat vóór aanvang van de werken minstens 6 opeenvolgende maanden niet als publiek toegankelijke winkelruimte werd gebruikt. Het bewijs wordt geleverd door het stedelijk leegstandsregister, of via een bewijs door de aanvrager zelf.

        § 6       Publiek toegankelijke winkelruimte

        Een publiek toegankelijke winkelruimte is een ruimte die openstaat voor het publiek of bedoeld is voor gemeenschappelijk gebruik.

        § 7       Gevelrenovatie

        De werkzaamheden verricht door geregistreerde aannemers, die tot doel hebben de voor- en/of zijgevel van een leegstaand handelspand binnen het doelgebied te renoveren. De uitgevoerde werken dienen volledig zichtbaar te zijn vanop het openbaar domein.

        § 8       Binneninrichting

        De werkzaamheden verricht door geregistreerde aannemers, die tot doel hebben de publiek toegankelijke winkelruimte van een leegstaand handelspand binnen het doelgebied te renoveren.

         

        Artikel 2: Doelgroep en toepassingsgebied

        § 1       De subsidie kan enkel aangevraagd worden voor renovatie-, verfraaiings- en / of inrichtingswerkzaamheden van een leegstaand handelspand.

        § 2       De subsidie kan maximum één maal aangevraagd worden per handelspand binnen de looptijd van dit reglement door de uitbater van een handelspand.

        § 3       De volgende economische activiteiten worden uitgesloten van subsidie:

        • callshop, nachtwinkel, tabakswinkel, CBD shop, automatenshop, goktent, seksshop, peepshow, dancing, lunapark, privéclub, louter e-commerce
        • financiële- en verzekeringsinstellingen, immo-, interim- en andere zakenkantoren
        • vrije of intellectueel dienstverlenende beroepen (zoals bv. (huis)artsen, advocaten, notarissen, architecten, psychologen, …)
        • winkels met activiteit telefonie en/of internet
        • hotel en recazaken

        § 4       De subsidie wordt niet toegekend in de volgende gevallen:

        • Indien niet voldaan is aan alle wettelijke verplichtingen inzake het uitoefenen van de handelszaak;
        • Indien de handelszaak niet over de vereiste vergunningen beschikt;
        • Indien de aanvrager een negatief advies of weigering van de stad Ieper bekomt in het kader van een aangevraagde omgevingsvergunning;
        • in geval van negatief advies van de brandweer.

        § 5       De subsidie is cumuleerbaar met andere steunmaatregelen van de stad tenzij deze andere steunmaatregel dit uitsluit. 

        § 6       Voorafgaand aan de uitvoering dient afgetoetst of er een omgevingsvergunningsplicht geldt en dient, indien de werken omgevingsvergunningsplichtig zijn voorafgaand een uitvoerbare omgevingsvergunning te worden bekomen. Bv. voor het wijzigen van de voorgevel, voor de nieuwe functie-invulling, het voorzien van publiciteit, het wijzigen of vervangen van het buitenschrijnwerk alsook het wijzigen of vervangen van de dakbedekking binnen een erfgoedcontext (extra omgevingsvergunningsplichtig gesteld op basis van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ter vrijwaring van het woonklimaat en het waardevol bouwkundig erfgoed).

        HOOFDSTUK II: SUBSIDIEERBARE WERKEN

        Artikel 3: Verbeteringswerken en / of verfraaiing gevel handelspand (gevelrenovatie)

        § 1       Volgende werken die de renovatie en/of verfraaiing van de gevel van een handelspand tot gevolg hebben, komen in aanmerking voor de subsidiëring:

        • schilderwerken met verplicht gebruik op de benedenverdieping van antigraffiti gevelverf (Bij een erfgoedcontext dient opgemerkt dat het schilderen van gevels niet evident is in centrumstraten met aaneengesloten wederopbouwbebouwing alsook bij individueel bouwkundig erfgoed, enkel waar reeds een beschildering aanwezig is kan dit aangehouden worden bij renovatie.);
        • het mechanisch (borstelen, schuren, lagedruk stralen, …), nat (bevloeiing, verzadigde stoom, water onder druk, …) en/of chemisch reinigen van de gevel. De reinigingstechniek dient aangepast aan het gevelmateriaal;
        • pleisteren (Bij een erfgoedcontext dient opgemerkt dat het pleisteren van gevels niet evident is in centrumstraten met aaneengesloten wederopbouwbebouwing alsook bij individueel bouwkundig erfgoed, enkel waar reeds een bepleistering aanwezig is kan dit aangehouden worden bij renovatie.);
        • de werken nodig voor een goede afwerking zoals glad schuren, afkrabben, ontmossen, ontvoegen, (her)voegen en dichten van barsten;
        • buitenschrijnwerk (ramen en deuren) (Bij een erfgoedcontext, waardevol bouwkundig erfgoed, is het vervangen of wijzigen van het buitenschrijnwerk omgevingsvergunningsplichtig op basis van de gemeentelijk stedenbouwkundige verordening ter vrijwaring van het woonklimaat en het waardevol bouwkundig erfgoed.);
        • veiligheidsglas op het gelijkvloers;
        • dakgootwerken (Bij een erfgoedcontext, waardevol bouwkundig erfgoed, is het vervangen of wijzigen van het buitenschrijnwerk omgevingsvergunningsplichtig op basis van de gemeentelijk stedenbouwkundige verordening ter vrijwaring van het woonklimaat en het waardevol bouwkundig erfgoed.);
        • herstellen van gevelsierelementen;
        • plaatsen van stelling, beschermzeilen en raambescherming zonder publiciteit;
        • alle vergunde sloopwerken die verband houden met de renovatie van de voor- en/of zijgevel;
        • alle werken betreffende het plaatsen van een aparte toegang naar de bovenverdiepingen of achterliggende ruimtes van het handelspand;
        • alle werken die de toegang tot de commerciële ruimte voor personen met een handicap verbeteren of mogelijk maken conform de normbepalingen van de gewestelijk stedenbouwkundige verordening integrale toegankelijkheid;
        • passende publiciteit van het handelspand conform de bouwverordening op reclames, uithangborden, opschriften en andere publiciteitsmiddelen, aangebracht op vaste constructies;

        § 2       Volgende leveringen, diensten en werken worden uitdrukkelijk uitgesloten van subsidiëring:

        • aankoop en installatie van roerende goederen die niet onroerend worden door bestemming;
        • eigen prestaties en prestaties van niet geregistreerde aannemers;
        • erelonen en kosten van architecten of veiligheidscoördinatie;
        • plaatsen en vervangen van garagepoorten;
        • gewone beglazing (ramen en deuren).

        § 3       Andere werken die betrekking hebben op de renovatie van de voor- en/of zijgevel kunnen enkel mits toestemming van het College van burgemeester en schepenen in aanmerking komen voor de subsidie.

        § 4       De in § 1 en § 3 vermelde werken komen enkel in aanmerking als:

        • zij in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften;
        • voor omgevingsvergunningsplichtige werken een omgevingsvergunning werd verkregen;
        • zij zichtbaar zijn voor de consument in het straatbeeld vanaf het openbaar domein;
        • zij zichtbaar de commerciële activiteit ondersteunen. Zo zijn vb. dakwerken of renovaties aan achtergevels niet subsidieerbaar. Uitzondering hierop is het voorzien van een afzonderlijke toegang voor de bovenliggende verdiepingen of achterliggende ruimtes die niet in gebruik zijn door de gevestigde economische activiteit.

        § 5       De aanvrager is verplicht alle niet-relevante uithangborden, onvergunde reclamepanelen en andere onvergunde gevelconstructies te verwijderen.

         

        Artikel 4: Duurzame werkzaamheden en investeringen in handelspanden (binneninrichting)

        § 1       Volgende werken die de renovatie en/of verfraaiing van de commerciële ruimte tot gevolg hebben, komen in aanmerking voor de subsidie:

        (a) Ruwbouwwerken commerciële ruimte (niet limitatieve lijst):

        • sloopwerken;
        • verbouwingswerken betreffende herindeling van de commerciële ruimte;
        • alle zichtbare werken om panden samen te voegen;
        • gyproc- en pleisterwerken;
        • vloer- en plafondwerken;
        • isolatie (muur, vloer, geluids-);
        • elektriciteitswerken;
        • gasinstallatie, -leidingen en -aansluitingen;
        • waterinstallatie;

        (b) Aanpassingswerken voor een integraal toegankelijkheid conform de normbepalingen van de gewestelijk stedenbouwkundige verordening integrale toegankelijkheid.

        (c) Inrichting commerciële ruimte (niet limitatieve lijst):

        • behangwerken;
        • schilderwerken;
        • binnenschrijnwerk;
        • vloer- en plafondwerken;
        • binnenisolatie (muur, vloer, geluids-);
        • sanitair (publiek toegankelijk);
        • werken die het handelspand beter toegankelijk maken voor rolstoelgebruikers en minder mobiele personen;
        • installaties die de commerciële ruimte toegankelijker en veiliger maken voor slechthorenden en slechtzienden (vb. ringleiding, pictogrammen, vloermarkeringen, geleidelijn, enz.);
        • brandtechnische preventieve maatregelen (vb. brandblussers, noodverlichting, veiligheidspictogrammen, brandvertragende gordijnen, enz.)
        • technopreventieve en beschermingsmaatregelen;
        • vaste installaties (bv. toonbanken, verlichting, koeltoog);
        • energiezuinige aanpassing van binnenverlichting (relighting);
        • duurzame verwarmings- of koelingstechnieken (wand- of vloerverwarming gekoppeld aan een laagtemperatuursysteem, warmtepomp);
        • instore digitaliseringstools (bv. slimme passpiegel, 3D-voetenscan, interactieve touchscreen);

        § 2       Volgende werken worden uitdrukkelijk uitgesloten van subsidiëring:

        • de installatie van een warmtepompairco-, ventilatiesysteem
        • luchtgordijn

        § 3       Andere werken die betrekking hebben op de renovatie van de commerciële ruimte kunnen enkel mits toestemming van het College van burgemeester en schepenen in aanmerking komen voor de subsidie.

        §4        De in §1 en §3 opgesomde werken komen enkel in aanmerking als:

        • zij in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften;
        • voor omgevingsvergunningsplichtige werken een omgevingsvergunning werd verkregen
        • zij plaats vinden in de commerciële ruimte die toegankelijk is voor de consument en daar zichtbaar zijn;
        • zij zichtbaar de commerciële activiteit ondersteunen;
        • zij (in geval van isolatiewerken) voldoen aan de minimale voorwaarden die van toepassing zijn op het verkrijgen van premies van de netbeheerder voor overeenkomstige werken in niet-woongebouwen.

        Artikel 5: Bijkomende voorwaarden

        1. Een aparte toegang tot de bovenverdieping of achterliggende ruimtes moet altijd behouden blijven, maar mag wel verplaatst worden mits voorlegging van een gunstig brandpreventieverslag en verkregen omgevingsvergunning ingeval een omgevingsvergunningsplicht geldt.
        2. De gesubsidieerde werken moeten
          • de ruimtelijke kwaliteit van het handelsapparaat en het straatbeeld bevorderen
          • zich ruimtelijk inpassen in architectonische en ruimtelijke kwaliteiten van zowel de gevel als geheel van het pand waar ze deel van uitmaken
        3. De werken moeten uitgevoerd worden in kwalitatieve en esthetisch verantwoorde materialen die voldoende duurzaam en stevig zijn voor het bedoelde gebruik.
        4. De aanvrager moet zich akkoord verklaren met een eventuele controle (plaatsbezoek)

        HOOFDSTUK III: SUBSIDIE

        Artikel 6: Subsidiebedrag

        De subsidie bestaat uit een tussenkomst in de kosten van de werken ten belope van 50% van het factuurbedrag excl. BTW met een maximum van € 5.000,00.

        Artikel 7: Beperkingen

        § 1       De subsidie kan maximum éénmalig per pand bekomen worden binnen de looptijd van het reglement.

        § 2       Het verlenen van de subsidie kan enkel binnen de perken van de beschikbare kredieten die voor dit reglement beschikbaar zijn gesteld en overeenkomstig vigerende regelgeving houdende de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen.

        HOOFDSTUK IV: PROCEDURE

        Artikel 8: Aanvraag

        § 1       De aanvraag dient te gebeuren vóór 31/12/2024 via het daartoe voorziene aanvraagformulier te verkrijgen te verkrijgen bij de dienst Lokale Economie.

        § 2       Het aanvraagformulier moet aangetekend verstuurd worden per post naar de dienst Lokale Economie, AC Auris, Ter Waarde 1, 8900 Ieper of via e-mail naar economie@ieper.be. Ook persoonlijke afgifte op de dienst Lokale Economie is mogelijk, in dit geval wordt een ontvangstbewijs door de dienst Lokale Economie afgeleverd.

        § 3       De geleverde gegevens worden door de bevoegde stadsdiensten strikt vertrouwelijk behandeld.

        § 4       De aanvragen worden chronologisch behandeld volgens tijdstip waarop de aanvraag werd ontvangen. De postdatum van de aangetekende zending, het tijdstip van ontvangst van de mail of dat van het ontvangstbewijs is bepalend.

        § 5       De aanvraag kan enkel gebeuren na de uitvoering van de werken en mits de handelszaak (opnieuw) geopend voor het publiek en volledig operationeel is. De uitbetaling van de subsidie gebeurt op basis van de betaalde facturen.

        § 6       De aanvrager dient volgende documenten bij het aanvraagformulier te voegen:

        (a) gedetailleerde oplijsting en prijsaanduiding van de verschillende werkzaamheden en materialen.

        (b) recente kleurenfoto’s voor aanvang van de werken, tijdens de werken en van het eindresultaat.

        (c) een document waaruit het bouwrecht van de aanvrager blijkt:

        • ofwel een kopie van de onderhandse koopovereenkomst van het pand
        • ofwel een kopie van de notariële koopakte van het pand
        • ofwel een kopie van de huurovereenkomst van het pand
        • ofwel elke andere titel waaruit het bouwrecht blijkt

        (d) een schriftelijk akkoord over de werken tussen vermelde partijen, indien er verschillende eigenaars zijn of de eigenaar en de gebruiker verschillend zijn.

        (e) een origineel attest afgeleverd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid waaruit blijkt dat de handelaar of de handelsvennootschap voldaan heeft aan zijn/haar sociale verplichtingen tot en met het voorlaatst verschuldigd kwartaal.

        (f) een origineel getuigschrift van de administratie van de directe belastingen niet ouder dan 1 kwartaal waaruit blijkt dat de handelaar of de handelsvennootschap geen directe belastingschulden en nalatigheidinteresten en vervolgingskosten schuldig blijft, met uitzondering van startende ondernemers.

        (g) de verleende omgevingsvergunning indien de werken omgevingsvergunningsplichtig zijn (de referentie met het OMV-nummer volstaat).

        (h) alle facturen inclusief betalingsbewijzen.

        § 7       Binnen de maand na de aanvraag wordt deze voorgelegd aan het College van burgemeester en schepenen.

        Artikel 9: Ontvankelijkheid

        § 1       De ontvankelijkheid van de subsidieaanvraag wordt beoordeeld door de dienst Lokale Economie. Het aanvraagdossier is ontvankelijk als het volledig ingevuld en ondertekend is en alle gevraagde documenten en adviezen werden bijgevoegd.

        § 2       De elementen uit het aanvraagformulier dienen conform te zijn met alle bepalingen in voorliggend reglement. De aanvrager dient alle wettelijke regels en reglementen te respecteren.

        § 3       De eigenlijke subsidie wordt berekend op basis van de voorgelegde facturen die betrekking hebben op de werkzaamheden die uitgevoerd zijn door een geregistreerd aannemer.

        § 4       De facturen moeten betrekking hebben op de werkzaamheden die uitgevoerd zijn door een geregistreerd aannemer.

        § 5       Sommige facturen kunnen (gedeeltelijk) geweigerd worden omdat de werkzaamheden waarop ze betrekking hebben niet in aanmerking komen. Bijgevolg dient de aanvrager op de facturen aan te duiden welke werken in aanmerking komen. Facturen die onduidelijk zijn of waarvan niet af te leiden valt over welke werken het precies gaat worden onontvankelijk verklaard.


        Artikel 10: Goedkeuring subsidie op basis van aanvraagformulier

        § 1       Het College van burgemeester en schepenen beslist op advies van de dienst Lokale Economie, over de ontvankelijkheid van de subsidieaanvraag en de al dan niet toekenning van de subsidie.

        § 2       De beslissing over de ontvankelijkheid en de subsidietoekenning vindt plaats binnen een termijn van zes maanden na ontvangst van het aanvraagformulier.

        § 3       De aanvrager wordt door de dienst Lokale Economie binnen de maand na de beslissing over de ontvankelijkheid en subsidietoekenning op de hoogte gebracht van deze beslissing.

        Artikel 11: Uitbetaling

        § 1       De subsidie wordt binnen de 2 maand na goedkeuring van de subsidietoekenning uitbetaald op voorwaarde dat op dat moment het recht op subsidie niet vervallen is (cfr. artikel 12).

        § 2       De uitbetaling gebeurt op het door de aanvrager opgegeven bankrekeningnummer. Een bankattest die de rekeninghouder aantoont, is vereist.

        § 3       De aanvrager verbindt zich ertoe stad Ieper schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens bankrekeningnummer.

        § 4       De aanvrager verbindt zich ertoe om na uitbetaling van de subsidie gedurende minimum 6 maanden een sticker aan te brengen waarop vermeld staat dat voor de werken een subsidie werd ontvangen van de stad Ieper.

        Artikel 12: Verval van recht op de subsidie

        Het recht op de subsidie vervalt van rechtswege wanneer tussen de aanvraag en de uitbetaling van de subsidie het volgende plaatsvindt:

        (a) de ontbinding of het faillissement van de aanvrager of elke andere hypothese van sluiting of stopzetting van de handelszaak in het handelspand dat het voorwerp van de subsidie uitmaakt

        (b) het niet meer publiek toegankelijk zijn van het handelspand en/of niet meer voldoen aan de bepalingen van dit reglement

        (c) de onteigening van de houders van zakelijke rechten op het handelspand

        HOOFDSTUK V: SLOTBEPALINGEN

        Artikel 13: Controle

        § 1       Stad Ieper heeft het recht om ter plaatse de elementen die voorwerp uitmaken van de subsidieaanvraag in functie van de ontvankelijkheid ervan te controleren.

        § 2       Stad Ieper heeft het recht om ter plaatse de aanwending van de verleende subsidie te controleren.

        § 3       Ingeval de aanvrager zich verzet tegen de uitoefening van de controle, is hij/zij gehouden tot terugbetaling van de subsidie en/of verliest hij/zij het recht op subsidie.

        Artikel 14: Sancties (en strafbepalingen)

        § 1       De subsidie moet steeds gebruikt worden voor het doel waarvoor ze is toegekend en het gebruik ervan dient gerechtvaardigd. Zo niet dient de subsidie terugbetaald te worden.

        § 2       In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan stad Ieper beslissen om de toekenning van de subsidie te weigeren en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.

        Artikel 15: Non-discriminatieclausule

        § 1       De aanvrager verbindt er zich toe:

        (a) geen enkele vorm van discriminatie op grond van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst te dulden.

        (b) toegankelijk te zijn voor iedereen.

        (c) elk discriminerend gedrag op de werkplaats te voorkomen en indien nodig te bestrijden en te bestraffen.

        (d) de wetten en reglementen die de toepassing van de non-discriminatie en gelijke kansen bevorderen en verdedigen na te leven.

        (e) indien men beroep doet op derden onderhavige non-discriminatieclausule aan hen ter kennis te brengen en er voor te zorgen dat ook zij die naleven in de bijdrage die zij leveren in het kader van het toepasselijke reglement.

        § 2       Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan stad Ieper beslissen om de toekenning van de subsidie te weigeren en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.

        Artikel 16. Inwerkingtreding (en duurtijd)

        Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na publicatie, zijnde 15 mei 2022 en eindigt op 31 december 2025.

        Artikel 2: Het reglement wordt door de Burgemeester bekend gemaakt op de webtoepassing van de stad Ieper, met vermelding van zowel de datum waarop het reglement werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.

        Artikel 3: Het College van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering, opvolging en beoordeling van dit reglement.

         

    • Wonen

      • Vorming van nieuwe woonmaatschappij - verdeling stemrechten

        Juridische grond en bevoegdheden

        Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

        Woonmaatschappijen worden in uitvoering van art. 4.36 e.v. van voornoemd decreet en art. 4.96 e.v. van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 erkend. Het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van verschillende besluiten over wonen van 17/12/2022 stelt een aantal voorwaarde aan deze erkenning.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de hervorming van de woonmaatschappijen, heeft de gemeenteraad van 4 oktober 2021 de Vlaamse Regering geadviseerd om de stad Ieper tot een werkingsgebied van de woonmaatschappij Ons Onderdak te laten behoren met volgende gemeenten: Heuvelland, Mesen, Langemark-Poelkapelle, Poperinge, Vleteren en Zonnebeke.

        Bij Besluit 4 februari 2022 heeft de Vlaamse Regering besloten dat Ieper, Mesen en Heuvelland het werkingsgebied Westhoek-Zuid vormen.

         

        Wettelijk moeten de gemeenteraden geen advies uitbrengen over de erkenningsaanvraag van een te vormen woonmaatschappij, maar wel over “de wijze waarop de woonmaatschappij ingebed en verankerd wordt in het lokale netwerk. Deze adviezen moeten bij de erkenningsaanvraag van de woonmaatschappij gevoegd zijn. Het voornemen bestaat om deze erkenning tijdig en voor de vorming van de besloten vennootschap woonmaatschappij aan te vragen.

        Bij brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed dd. 7 februari 2022 aan het college van burgemeester en schepenen worden criteria voorgesteld voor de verdeling van de stemrechten over de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van de nieuwe woonmaatschappij.

        De Vlaamse Regering moet bij de verdeling van de stemrechten in elk geval rekening houden met de volgende twee objectieve criteria:

        1. de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente;

        2. de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente, maar zij kan ook rekening houden met bijkomende criteria die door de gemeenten worden voorgesteld, evenals met het advies van de gemeenten over het gewicht dat aan elk criterium wordt gehecht.

        In het schrijven wordt het advies van de gemeenteraad tav de verdeling stemrechten gevraagd. 

        Bij het louter toepassen van de criteria, zoals voorgesteld door de minister, zou Ieper een te aanzienlijk aandeel krijgen t.o.v. Heuvelland en Mesen.

        Daarom wordt voorgesteld om aan Ieper, Heuvelland en Mesen samen 15.001 aandelen (stemmen) toe te wijzen (één extra omwille van afronding).

        • 5.001 van die aandelen worden gelijk verdeeld onder de drie gemeenten m.a.w. elk 1667.
        • de overige 10.000 stemmen worden verdeeld zoals in de bijgevoegde tabel voorgesteld en in de lijn van de criteria door de minister voorgesteld.

        Hierbij wordt gevraagd rekening te houden met het feit dat in Heuvelland het BSO (bindend sociaal objectie) niet is behaald, waardoor de stemverhouding in het nadeel is. Daarom worden bij het sociaal aanbod van Heuvelland ook de unieke kandidaten die woonachtig zijn in Heuvelland meegeteld.

        Van de 10.000 stemmen komen er 8.126 toe aan Ieper, 1.505 aan Heuvelland en 369 aan Mesen.

        Samen met de verdeling van 5001 aandelen betekent dit: Ieper (65,28%) - Heuvelland (21,15%) - Mesen (13,57%)

        Het advies van het lokaal bestuur dient tegen 13 mei 2022 bezorgd te worden aan de minister van wonen.

        Op voorstel van  het college van burgemeester en schepenen;

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 16 ja stemmen en 14 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six, Dehollander, Sabels en Vancayseele) :

        Artikel 1: 

        haar akkoord en steun te geven aan het voornemen van de sociale huisvestingsmaatschappij (SHM) cvba Ons Onderdak en het sociaal verhuurkantoor (SVK) vzw De Woonsleutel om:

        • in het werkingsgebied bestaande uit de stad Ieper en de gemeente Heuvelland en de stad Mesen de sociale huisvestingsmaatschappij Ons Onderdak juridisch en operationeel om te vormen tot woonmaatschappij, waarin alle activiteiten van de vernoemende sociale huisvestingsmaatschappij en het sociaal verhuurkantoor in die gemeenten worden ondergebracht;
        • de lokale netwerkvorming, de lokale inbedding en verankering van de onder punt 1 te vormen woonmaatschappij te garanderen door het engagement op te nemen om zichzelf volop in te schakelen in en in te zetten voor de uitvoering van het lokaal woonbeleid in de betrokken gemeenten en de huidige partners van de betrokken SHM en SVK die actief zijn in de vermelde gemeenten op een minstens even intensieve wijze te blijven betrekken bij haar werking, en de bevindingen van de visitatiecommissie in het visitatierapport van 6 juli 2020 van de SHM Ons Onderdak bij de doelstellingen 1.1, 1.4, 1.5, 4.1, 4.3, 6.1, 6.2 daarbij als minimaal richtpunt te hanteren, in afwachting van eventuele andere of meer verregaande verplichtingen die op dit vlak nog worden uitgevaardigd.”

        Artikel 2: om de stemrechten van de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij, te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht: 

        Criterium

        Bron

        Gewicht

        1) Een gelijk aantal stemmen voor de drie gemeenten in het werkingsgebied (voor 1/3 van het totaal aantal stemmen van de lokale besturen van het werkingsgebied, om tot een groter evenwicht te komen in het stemmenaantal van de 3 gemeenten)

        Totaal aantal stemmen voor de 3 gemeenten van het werkingsgebied

        33,34 %

        2) De verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente.

        Statbel. Fgov.be (meest recente datareeks)

        33,33 %

        3) De verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen, te vermeerderen met unieke kandidaten die gedomicilieerd zijn in de gemeente die het BSO niet haalt, per gemeente.

        VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente gecorrigeerde datareeks) en data SHM’s (Sociopack)

        33,33 %

         

         

        Totaal: 100,00%

        Dat er m.b.t. criterium 2) in Ieper 15.649 huishoudens zijn, er in Heuvelland 3.380 huishoudens zijn en in Mesen 461 huishoudens zijn.

        En dat er voor criterium 3) in Ieper 1.393 sociale huurwoningen zijn, er in Heuvelland 162 sociale woningen zijn te vermeerderen met 54 unieke kandidaten woonachtig in Heuvelland en in Mesen 85 sociale woningen.

        Resulteert in volgende stemverdeling op 31/03/2022:

        -          Ieper: 65,28 %

        -          Heuvelland: 21,15 %

        -          Mesen: 13,57 %

        Artikel 3: om deze beslissing te bezorgen aan de provinciegouverneur en aan de Vlaamse minister van wonen via het mailadres woonmaatschappij@vmsw.be  


  • Interpellaties

    • Opheffing bescherming openluchtzwembad. (Interpellatie van raadslid Six)

      Feiten, context en argumentatie

      Via de pers konden we vernemen dat het voormalig Openluchtzwembad niet langer het statuut van beschermd monument draagt. Hiermee valt dus definitief het doek over de site en kunnen de vele Ieperlingen enkel nog met een beetje heimwee terugdenken aan deze nostalische plek …

      Na jaren van verloedering doken er tijdens de vorige legislatuur plannen op om er een watertuin van te maken. Wat er van die plannen nog overblijft, zal wellicht niet veel zijn…

      IEPER2030 wil graag weten welke werken er op korte termijn al kunnen plaatsvinden en wat er op langere termijn, tegen 2027, zal gebeuren.

      We willen ook graag weten wat er over blijft van de studie en plannen uit de vorige legislatuur voor de Watertuin…

    • Een veilige en aangename uitgaansbuurt voor onze jeugd. (Interpellatie van raadslid De Groote)

      Feiten, context en argumentatie

      Steeds meer en meer zakken jongeren van buiten onze stad af naar Ieper om amok te maken in en rond de Ieperse uitgaansbuurt. Bij de heropening na Corona-sluiting kon ik dit samen met twee schepenen zelf vaststellen: onze jongeren waren zich, na lange tijd, eindelijk nog eens aan het uitleven tot een bende jongeren aankwam uit de grensstreek. Onmiddellijk sloeg de sfeer op.

      Diezelfde avond gingen we ook enkele café’s binnen en werden we geconfronteerd met binnenterrassen waar brandveiligheid ver te zoeken was en er geen vluchtweg mogelijk was bij brand tot zelfs plaatsen waar openlijk drugs werden gerookt.

      Buiten was het ondertussen niet veel beter want de jongerenbende sloeg ondertussen aan het vechten. Bij aankomst van onze politiemensen werden die meteen uitgedaagd. Respect voor onze politiemensen was heel ver te zoeken. Er moesten extra combi’s worden opgetrommeld om dan finaal enkele van die jongeren op te pakken.

      Van een gezellige uitgaansbuurt naar een gevechtszone. Weg sfeer, weg gezelligheid. De terrassen liepen één voor één leeg.

      We horen dit verhaal de laatste tijd meer en meer van mensen bij de politie. Elk weekend dezelfde problemen met dezelfde jongeren. Ook caféuitbaters bevestigen dit verhaal. Tot op vandaag.

      Als we navraag doen wij onze Ieperse jongeren horen we eenzelfde verhaal. Zij trekken nu liever naar de buurgemeenten om te feesten dan dat ze dit kunnen doen in eigen stad.

      En als laatste groep betrokkenen zijn ook de bewoners in en rond de uitgaansbuurt het beu. Niet alleen de ruzies maar ook de straatraces en nog meer het onveiligheidsgevoel dat heerst als ze zelf ’s avonds over straat lopen. We lazen ongetwijfeld allemaal in de kranten de verhalen van de buurtbewoners die werd aangevallen door een bende en in elkaar werd geslagen of van de vechtpartijen en het vandalisme rond het station. Ook wagens die geparkeerd staan in de binnenstad worden al te vaak beschadigd de laatste tijd.

      Daarom is het tijd dat er actie wordt ondernomen. Want de jongeren zouden toch mogen verwachten dat het politiek bestuur zorgt voor een veilige aangename uitgaansbuurt waar ze elkaar kunnen ontmoeten, samen lachen, samen een pint drinken. En ook de ouders verwachten dat hun kind kan uitgaan in veilige omstandigheden.

      We rekenen er dan ook op dat hier werk zal van gemaakt worden en hier absolute prioriteit aan zal gegeven worden. We willen van de Vis- en Kiekenmarkt een gezellige uitgaansbuurt maken zowel voor onze jeugd als voor onze plaatselijke horeca.

      Zelf hebben we ook enkele voorstellen

      1)      Gebruik opnieuw de daartoe voorziene paaltjes en sluit op vrijdag- en zaterdagavond de straat af.

      2)      Zit samen met de politie, uitbaters en afgevaardigden van de jeugd en werk een plan uit.

      3)      Zorg voor extra security in het weekend

    • Actuadebat : wat met fusies ? (Interpellatie van raadslid Sabels)

      Feiten, context en argumentatie

      Er is veel inkt gevloeid over fusies. Mechelen en Boortmeerbeek blijkt geen succesvol huwelijk te worden. In Wingene en Ruislede zijn er ook gesprekken en in Brugge denkt men er ook stilaan over na. Wat met Ieper? Zijn er gesprekken en vooral wat denken de andere fracties over fusies naar de volgende legislatuur toe? Ik zou graag via dit actuadebat een platform willen creeëren om open en eerlijk te horen hoe het voor onze stad staat en wie wat denkt op dit moment over fusies voor Ieper met de omliggende gemeentes ?

    • Het openluchtzwembad is geen erfgoed meer ? (Interpellatie van raadslid Sabels)

      Feiten, context en argumentatie

      In de pers mochten we eindelijk het resultaat lezen van lang gelobby bij Vlaams minister Diependaele. Het oude openluchtzwembad verliest zijn stempel als erfgoed. Welke gevolgen heeft dit nu voor de site? Wat met het ontwerp dat al voorlag? Is dit nu volledig van de tafel? Zal er toch een deel van de site worden bewaard?

      Ik wil graag met alle  fracties van gedachten wisselen over het verdwijnen van deze erfgoedstempel.  Wat is hun mening over deze wending in het dossier en waarom?

  • Vragen en antwoorden

    • Statiegeld. (Vraag van raadslid Laurens)

      Feiten, context en argumentatie

      Op woensdag 27 april konden we net als vele West-Vlamingen tijdens het ochtendritueel luisteren naar radio 2 West Vlaanderen.

      Daar hoorde we de voorzitter van de IVVO een relaas brengen van de afgelopen zwerfvuilactie.

      We zijn als cd&v blij dat de resultaten beter zijn en dat dit terecht een verdienste is van de vele Mooimakers.

      Maar het venijn zat in de staart. Het PMD probleem blijft wel duidelijk aanwezig en dat moet dringend aangepakt worden. De schepen noemde dan ook duidelijk dat statiegeld dit probleem grotendeels kan oplossen.

      Beste schepen daarin krijg je de volle steun van de Ieperse cd&v fractie.

       We zijn dan ook benieuwd hoe je de hogere overheden kan overtuigen om daar werk van te maken. Is het via IVVO of via de connecties in jullie meerderheid?

      Daarom twee korte vragen:

      -         Welke acties hebt u in gedachten om dit waar te waren?

      -         Wordt u hierin gesteund door alle collega’s uit de meerderheid?

  • Mededelingen

    • Mededelingen.

      Feiten, context en argumentatie

      Infovergadering gemeenteraadsleden op 12 mei 2022 om 19 uur in IVVO, Bargiestraat 6, Ieper naar aanleiding van de AV op 21 juni 2022.

Namens Gemeenteraad,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter