Terug
Gepubliceerd op 01/07/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 30/06/2025 - 19:30

Belasting op de afgifte van administratieve stukken - goedkeuring wijziging

Juridische grond en bevoegdheden

Artikel 41, 162 en 170 § 4 van de Grondwet.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 5 september 2001 betreffende de vrijstelling van consulaire rechten op de afgifte van paspoorten aan minderjarigen.

Het ministerieel besluit van 3 maart 2009 houdende beslissing om het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar veralgemeend in te voeren.

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.

De Europese richtlijn 2006/126/EG legt de lidstaten de invoering van een rijbewijs bankkaartmodel op tegen 19 januari 2013.

Besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 meer bepaald artikel 3.3. 

Feiten, context en argumentatie

Voor tal van administratieve aangelegenheden komt de burger bij de stad terecht. Daarbij gaat het om een diverse dienstverlening waarbij er naargelang de soort aanvraag,  documenten, administratieve stukken of afschriften afgeleverd worden.  Het is opportuun hiervoor een minimale vergoeding te vragen.

Sedert 1 juni 2024 kan er geen vergoeding meer gevraagd worden voor het conformiteitsattest, wel enkel nog voor een conformiteitsonderzoek.

Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente.

voorgesteld wordt bijgevolg om het reglement van 5 december 2022 betreffende de belasting op afgifte van administratieve stukken in die zin te wijzigen.

Beschikkend gedeelte

Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 18 ja stemmen en 14 onthoudingen (de raadsleden Goudeseune, Bolle, V. Despeghel, Verkruysse, N. Vandamme, Bossaert, J. Despeghel, Bibuljica, Deygers, Demeyere en Louwyck):

Artikel 1: Artikel 3k van de gemeenteraadsbeslissing van 5 december 2022 betreffende de belasting op afgifte van administratieve stukken wordt opgeheven en vervangen door:

Er  wordt een vergoeding gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen.

In volgende gevallen:

  • o In kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen
  • o In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen
  • o In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen

 Het basisbedrag wordt vastgesteld op:

  • 100,00 euro voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een zelfstandige woning;
  • 100,00 euro voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een kamer;
  • 30,00 euro voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek voor een zelfstandige woning of kamer waarvoor binnen een termijn van 3 maanden voorafgaand aan dit onderzoek al een eerder conformiteitsonderzoek heeft plaatsgevonden.

Er is geen vergoeding verschuldigd voor woningonderzoeken uitgevoerd in woningen verhuurd door de woonmaatschappij Ons Onderdak, dit zowel voor de ingehuurde woningen als de woningen in eigendom.

Artikel 2: Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.