Terug
Gepubliceerd op 04/06/2024

Notulen  Raad Maatschappelijk Welzijn

ma 29/04/2024 - 21:30 Raadzaal
Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
Verontschuldigd: Diego Desmadryl, Edouard Wallays, Hans Feys, Peter Dehaerne
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen vorige zitting.

      Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
      Verontschuldigd: Diego Desmadryl, Edouard Wallays, Hans Feys, Peter Dehaerne
      Juridische grond en bevoegdheid

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      Feiten, context en argumentatie

      De notulen van de raad van 25 maart 2024 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

       

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 19 ja stemmen en 8 onthoudingen (raadslid De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert en Gheysens) de notulen van 25 maart 2024 goed te keuren

  • Openbaar

    • Patrimonium

      • Ondergrondse erfdienstbaarheid - plaatsen en onderhouden van ondergronds leidingen voor elektriciteit en gas thv volledige site St-Janshospitaalstraat: ter goedkeuring.

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Diego Desmadryl, Edouard Wallays, Hans Feys, Peter Dehaerne
        Juridische grond en bevoegdheid

        het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatsschappelijk welzijn.

        de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Voor plaatsen en onderhouden van ondergrondse leidingen thv. Sint-Janshospitaalstraat op eigendom van het O.C.M.W. zal een kosteloze erfdienstbaarheid gevestigd moeten worden, samen met een recht van doorgang voor het personeel dat voor Fluvius werkt.

        De kosteloze erfdienstbaarheid voor plaatsen en onderhoud van ondergrondse leidingen betreft in en over een strook grond met volgende afmetingen:

        • voor elektriciteit: 120,45m lengte - 1m breedte
        • voor gas: lengte: 129,25m lengte - 1m breedte
        De recht van doorgang voor het personeel, dat voor Fluvius werkt, betreft in en over een strook grond met volgende afmetingen:
        • voor elektriciteit: 120,45m lengte - 3m breedte
        • voor gas: nog op te meten
        Dit volgens het voorontwerpplan van landmeter-expert Feys dd. 13.06.2013.

        De erfdienstbaarheidszone moet in functie van de exploitatie ten alle tijde bereikbaar zijn.

        De vestiging van voormelde erfdienstbaarheid wordt bevestigd via een overeenkomst tussen Fluvius en het O.C.M.W. dd. 09.08.2013.

        Alle leidingen werden reeds geplaatst door Fluvius in de periode aug-sep-okt 2013. Fluvius heeft op 29.10.2013 alle nodige gegevens doorgestuurd naar notaris Platteau voor opmaak akte. De akte werd echter nooit opgemaakt. Zie e-mail in bijlage.

        Alle kosten van de overeenkomst, eventuele akte, de registratierechten, het afleveren van een bodemattest evenals de eventuele kosten van de opmeting door een landmeter vallen ten laste van de aanvrager.

        De aanvrager staat in voor de coördinatie en het overleg tussen de diverse nutsmaatschappijen voor het gebruik maken van de erfdienstbaarheidszone voor de aanleg van de nutsleidingen.

        De akte zal verleden worden door een notaris, volgens de beurtrol aangesteld door de aanvrager (Fluvius).

        Aan de Raad van Maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld deze kosteloze vestiging van ondergrondse erfdienstbaarheid goed te keuren en de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichtingen ambsthalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad voor maatschappelijk welzijn met algemeenheid van stemmen:

        Artikel 1: Om redenen van openbaar nut in te stemmen met de ondergrondse kosteloze erfdienstbaarheidzone thv. site Sint-Hospitaalstraat op eigendom van het O.C.M.W., samen met een recht van doorgang voor personeel van Fluvius dit cfr. het ontwerpplan landmeter-expert Feys dd. 13.06.2013.

        Artikel 2: De overeenkomst voor de ondergrondse kosteloze erfdienstbaarheidzone thv. Sint-Hospitaalstraat tussen O.C.M.W. en Fluvius goed te keuren.

        Artikel 3: In te stemmen met de aanstelling van een notaris, conform de beurtrol.

        Artikel 4: de voorzitter en de algemeen directeur aan te stellen om de akte en alle bijgaande stukken te ondertekenen.

        Artikel 5: Alle kosten van de overeenkomst, eventuele akte, de registratierechten, het afleveren van een bodemattest evenals de eventuele kosten van de opmeting door een landmeter vallen ten laste van de aanvrager.

        Artikel 6: de Algemene Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambsthalve inschrijving te nemen bij overschrijving van de akte.

    • OD - Openbaar domein

      • Optimalisatie van het patrimonium in de Menenstraat : Percelen ruwbouw, gevel- en binnenafwerking en technieken appartement Menenstraat 19 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2024/OD_02/OCMW

        Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
        Verontschuldigd: Diego Desmadryl, Edouard Wallays, Hans Feys, Peter Dehaerne
        Juridische grond en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 EUR niet) en artikel 42, § 1, 1° a) (Waarde ligt lager dan de drempel - Perceel met een 'klein' bedrag).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        De opdracht “Aanstelling van een architect voor de optimalisatie van het OCMW-handelspatrimonium in de Menenstraat te Ieper” werd gegund aan architect Wim Baekelandt van Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.

         

        In deze opdracht zat, naast de vervanging van het schrijnwerk van het handelspatrimonium in de Menenstraat (percelen 1a en 1b), ingevolge de goedkeuring door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 8 mei 2023, ook de optimalisatie van het appartement boven de handelszaak Menenstraat 19.

         

        Hiertoe worden op heden de bestekken voor de uitvoering van deze deelopdracht voorgesteld.  Het dossier voor de optimalisatie van het appartement Menenstraat 19a omvat volgende percelen :

         

        • Perceel 2 ruwbouw, gevelafwerking en binnenafwerking. Dit perceel omvat volgende werken : diverse afbraak- en aanpassingswerken, dakwerken en uitbekledingen, diverse binnenschrijnwerken (gipskartonwanden en plafonds), vloerwerken, pleisterwerken, schilderwerken en het leveren en platsen van een keuken met toestellen.De uitgave voor dit perceel wordt geraamd op 143.133,22 EUR + 6% btw = 151.721,21 EUR.
        • Perceel 3 : Elektrische installatie. Dit perceel omvat het vernieuwen van de elektrische installatie : het leveren en plaatsen van elektrisch leidingwerk, schakelmateriaal, armaturen en het voorzien van data-aansluitingen.De uitgave voor dit perceel wordt geraamd op 15.500,00 EUR + 6% btw = 16.430,00 EUR.
        • Perceel 4 : Sanitair en HVAC. Het vernieuwen van de sanitaire installatie en de hvac omvat de afbraak- en ontmantelingswerken, leveren en plaatsen van leidingwerk, sanitaire toestellen, kraanwerk. Daarnaast wordt er een nieuwe centrale verwarmingsinstallatie voorzien (condenserende gaswandketel) en wordt er een ventilatiesysteem type D voorzien.De uitgave voor dit perceel wordt geraamd op 34.730,00 EUR + 6% btw = 36.813,80 EUR. 

        De totale kostprijs van de opdracht wordt bijgevolg geraamd op 193.363,22 EUR + 6% btw = 204.965,02 EUR.

         

        Er wordt voorgesteld de opdrachtPerceel 2 ruwbouw, gevelafwerking en binnenafwerking’ te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. 

        De opdrachten ‘Perceel 3 : Elektrische installatie’ en ‘Perceel 4 : Sanitair en HVAC’ kunnen, gezien kleine percelen, gegund worden ingevolge een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking in toepassing van artikel 90 van het KB plaatsing van 18 april 2017.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2024

        ACO0050-1/0050-1/221007

         

         

        208.965,63 

        204.965,02

        4.000,61

        28 maart 2024

        Er is momenteel voldoende budget om het dossier te agenderen.  Maar na afrekening van de lopende projecten op deze budgetcode (Rijselstraat 42 en schrijnwerk Menenstraat) zal een tekort ontstaan omwille van de prijsherzieningen en afrekeningen van het ereloon.  Voorgesteld wordt een bijkomend krediet van 100.000,00 EUR te voorzien.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen:

        Artikel 1: Het bestek met nr. 2024/OD_02/OCMW en de raming voor de opdracht “Optimalisatie van het patrimonium in de Menenstraat, appartement Menenstraat 19a : Perceel 2-3 en 4”, opgesteld door de ontwerper, de heer Wim Baekelandt van Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 193.363,22 EUR + 6% btw = 204.965,02 EUR.

        Artikel 2: Perceel 2 van deze opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: De aankondiging van dit perceel van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Artikel 4 : De kleine percelen 3 en 4 worden gegund ingevolge een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking in toepassing van artikel 90 van het KB plaatsing van 18 april 2017.

        Artikel 5: De uitgave voor deze opdrachten is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0050-1/221007/OCMW/RVMW/0/IP-AF (actie ACO005011), budget bij meerjarenplanaanpassing bij te sturen in functie van de aanrekeningen van de projecten 'Rijselstraat 42' en 'schrijnwerk Menenstraat'.

        Artikel 6: Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van de opdracht.

  • Mededelingen

    • Mededelingen

      Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Emmily Talpe, Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Stefan Depraetere
      Verontschuldigd: Diego Desmadryl, Edouard Wallays, Hans Feys, Peter Dehaerne

Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Ann-Sophie Himpe
Voorzitter