Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de raad van 25 maart 2024 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 19 ja stemmen en 8 onthoudingen (raadslid De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert en Gheysens) de notulen van 25 maart 2024 goed te keuren
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatsschappelijk welzijn.
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Voor plaatsen en onderhouden van ondergrondse leidingen thv. Sint-Janshospitaalstraat op eigendom van het O.C.M.W. zal een kosteloze erfdienstbaarheid gevestigd moeten worden, samen met een recht van doorgang voor het personeel dat voor Fluvius werkt.
De kosteloze erfdienstbaarheid voor plaatsen en onderhoud van ondergrondse leidingen betreft in en over een strook grond met volgende afmetingen:
De erfdienstbaarheidszone moet in functie van de exploitatie ten alle tijde bereikbaar zijn.
De vestiging van voormelde erfdienstbaarheid wordt bevestigd via een overeenkomst tussen Fluvius en het O.C.M.W. dd. 09.08.2013.
Alle leidingen werden reeds geplaatst door Fluvius in de periode aug-sep-okt 2013. Fluvius heeft op 29.10.2013 alle nodige gegevens doorgestuurd naar notaris Platteau voor opmaak akte. De akte werd echter nooit opgemaakt. Zie e-mail in bijlage.
Alle kosten van de overeenkomst, eventuele akte, de registratierechten, het afleveren van een bodemattest evenals de eventuele kosten van de opmeting door een landmeter vallen ten laste van de aanvrager.
De aanvrager staat in voor de coördinatie en het overleg tussen de diverse nutsmaatschappijen voor het gebruik maken van de erfdienstbaarheidszone voor de aanleg van de nutsleidingen.
De akte zal verleden worden door een notaris, volgens de beurtrol aangesteld door de aanvrager (Fluvius).
Aan de Raad van Maatschappelijk welzijn wordt voorgesteld deze kosteloze vestiging van ondergrondse erfdienstbaarheid goed te keuren en de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichtingen ambsthalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad voor maatschappelijk welzijn met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Om redenen van openbaar nut in te stemmen met de ondergrondse kosteloze erfdienstbaarheidzone thv. site Sint-Hospitaalstraat op eigendom van het O.C.M.W., samen met een recht van doorgang voor personeel van Fluvius dit cfr. het ontwerpplan landmeter-expert Feys dd. 13.06.2013.
Artikel 2: De overeenkomst voor de ondergrondse kosteloze erfdienstbaarheidzone thv. Sint-Hospitaalstraat tussen O.C.M.W. en Fluvius goed te keuren.
Artikel 3: In te stemmen met de aanstelling van een notaris, conform de beurtrol.
Artikel 4: de voorzitter en de algemeen directeur aan te stellen om de akte en alle bijgaande stukken te ondertekenen.
Artikel 5: Alle kosten van de overeenkomst, eventuele akte, de registratierechten, het afleveren van een bodemattest evenals de eventuele kosten van de opmeting door een landmeter vallen ten laste van de aanvrager.
Artikel 6: de Algemene Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambsthalve inschrijving te nemen bij overschrijving van de akte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 EUR niet) en artikel 42, § 1, 1° a) (Waarde ligt lager dan de drempel - Perceel met een 'klein' bedrag).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De opdracht “Aanstelling van een architect voor de optimalisatie van het OCMW-handelspatrimonium in de Menenstraat te Ieper” werd gegund aan architect Wim Baekelandt van Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie.
In deze opdracht zat, naast de vervanging van het schrijnwerk van het handelspatrimonium in de Menenstraat (percelen 1a en 1b), ingevolge de goedkeuring door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 8 mei 2023, ook de optimalisatie van het appartement boven de handelszaak Menenstraat 19.
Hiertoe worden op heden de bestekken voor de uitvoering van deze deelopdracht voorgesteld. Het dossier voor de optimalisatie van het appartement Menenstraat 19a omvat volgende percelen :
De totale kostprijs van de opdracht wordt bijgevolg geraamd op 193.363,22 EUR + 6% btw = 204.965,02 EUR.
Er wordt voorgesteld de opdracht ‘Perceel 2 ruwbouw, gevelafwerking en binnenafwerking’ te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De opdrachten ‘Perceel 3 : Elektrische installatie’ en ‘Perceel 4 : Sanitair en HVAC’ kunnen, gezien kleine percelen, gegund worden ingevolge een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking in toepassing van artikel 90 van het KB plaatsing van 18 april 2017.
Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
2024 |
ACO0050-1/0050-1/221007 |
|
|
208.965,63 |
204.965,02 |
4.000,61 |
28 maart 2024 |
Er is momenteel voldoende budget om het dossier te agenderen. Maar na afrekening van de lopende projecten op deze budgetcode (Rijselstraat 42 en schrijnwerk Menenstraat) zal een tekort ontstaan omwille van de prijsherzieningen en afrekeningen van het ereloon. Voorgesteld wordt een bijkomend krediet van 100.000,00 EUR te voorzien.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: Het bestek met nr. 2024/OD_02/OCMW en de raming voor de opdracht “Optimalisatie van het patrimonium in de Menenstraat, appartement Menenstraat 19a : Perceel 2-3 en 4”, opgesteld door de ontwerper, de heer Wim Baekelandt van Verba bvba, Fabriekstraat 23 te 8850 Ardooie worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 193.363,22 EUR + 6% btw = 204.965,02 EUR.
Artikel 2: Perceel 2 van deze opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De aankondiging van dit perceel van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4 : De kleine percelen 3 en 4 worden gegund ingevolge een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking in toepassing van artikel 90 van het KB plaatsing van 18 april 2017.
Artikel 5: De uitgave voor deze opdrachten is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0050-1/221007/OCMW/RVMW/0/IP-AF (actie ACO005011), budget bij meerjarenplanaanpassing bij te sturen in functie van de aanrekeningen van de projecten 'Rijselstraat 42' en 'schrijnwerk Menenstraat'.
Artikel 6: Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van de opdracht.
Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Ann-Sophie Himpe
Voorzitter