Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de vergadering van 30 mei 2022 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 19 ja stemmen en 8 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Dehaerne) de notulen van de zitting van 30 mei 2022 als goedgekeurd te beschouwen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De nieuwe gemeentewet, inzonderheid op de artikelen 119, 133, 134 § 1 en 135 § 2;
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;
De wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart en het koninklijk besluit van 15 maart 1954 tot regeling van de luchtvaart;
Het koninklijk besluit van 10 april 2016 met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim; (KB Drones)
Op 18 tot en met 21 augustus 2022 wordt de WRC Ardeca Ypres Rally Belgium 2022 georganiseerd. De vraag is gekomen van de organisatoren om een verbod in te stellen op het gebruik van drones op de locaties van hun organisatie en op de plaatsen van het wedstrijdverloop.
Het gebruik van drones kan de deelnemers in verwarring brengen en zo de oorzaak zijn van ongevallen;
Naar aanleiding van deze manifestatie wordt een grote volkstoeloop verwacht. Gezien dergelijke toestellen massaal in de handel te koop zijn en er geen waarborgen zijn van de behendigheid van de bedienaars, kan dit een reëel gevaar betekenen. Dit een weerslag kan hebben op de openbare orde.
In die zin is de vraag terecht om het gebruik van drones te reglementeren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Sabels en Vancayseele) dat
Artikel 1: Op 19, 20 en 21 augustus 2022 van 07.00 tot 22.00 uur is:
- het opstijgen en landen van op afstand bestuurde luchtvaartuigen (zoals bedoeld in art 1.4° van het K.B. dd 10/04/2016) in de zone van en op 2 km van het afgebakende parcours van de rally en van de rally-evenementenzone in Ieper net als
- het in bezit zijn van een op afstand bestuurd luchtvaartuig (zoals bedoeld in art. 1.4° van het K.B. dd 10/04/2016) op 1 km van het afgebakende parcours van de rally en van de rally-evenementenzone in het centrum van Ieper
verboden zonder voorafgaande schriftelijke machtiging van de Burgemeester.
Artikel 2: Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie tussen de 50 en 350 EUR, overeenkomstig het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en de toepasselijke wettelijke bepalingen.
Artikel 3: Alle goederen die het voorwerp zijn van of gebruikt zijn bij de in deze verordening verboden handelingen of gedragingen, kunnen door de vaststeller bestuurlijk in beslag genomen worden. De goederen worden vanaf de maandag 22 augustus 2022 om 09.00 uur terug ter beschikking gesteld van de eigenaar op het hoofdcommissariaat van de lokale politie.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
Koninklijk Besluit van 21 december 2013 - vaststellers
Koninklijk Besluit van 21 december 2013 - sanctionerend ambtenaar
De gemeente Langemark-Poelkapelle heeft momenteel, door de afwezigheid van de algemeen directeur, geen GAS-ambtenaar meer en vraagt aan stad Ieper of er hier een oplossing analoog aan het systeem van GAS 4 kan worden geboden. Grosso modo zijn er een tiental dossiers per jaar. Zelf kunnen ze geen ander personeelslid aanstellen omdat daartoe eerst een specifieke opleiding moet gevolgd worden, waarvoor er momenteel geen aanbod is. De behandeling van dit aantal (10) stelt geen probleem om te verwerken door onze GAS-ambtenaren. In zitting dd. 30 mei van de gemeenteraad van Langemark-Poelkapelle werd de samenwerkingsovereenkomst en de aanstelling van Stefan Depraetere en Yann Mertens als GAS-ambtenaren goedgekeurd. Voorstel is om deze samenwerking en de bijhorende overeenkomst goed te keuren.
Er wordt per dossier een bedrag van 30 EUR aangerekend, dit voor de kosten software, personeel en administratie te dekken. Het bedrag wordt geïndexeerd zoals de lonen van ambtenaren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 25 ja stemmen en 2 onthoudingen (de raadsleden Sabels en Vancayseele) de samenwerkingsovereenkomst inzake de verwerking van GAS 1-2-3 dossiers met de gemeente Langemark-Poelkapelle goed te keuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135 §2, ingevoegd bij wet van 27 mei 1989, en op artikel 119, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het K.B. van 30 mei 1989.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het K.B. van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12 gewijzigd bij het K.B. van 30 december 1982,
Het K.B. van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III gewijzigd bij de K.B.’s van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991,
Het K.B. van 28 november 1997 en van 28 maart 2003 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatsvinden en de omzendbrief OOP 25 dd 1 april 2006;
De wet van 25 juni 1993 met betrekking op de uitoefening van de ambulante activiteiten;
De algemene zonale en lokale politieverordening
Op 15 april 2022 werd een aanvraag ingediend door Superstage VZW, Korte Torhoutstraat 35, 8900 Ieper.
Bij dergelijke manifestaties kan door de te talrijke aanwezigheid van ambulante handelaars, de veiligheid van het voetgangersverkeer in het gedrang komen.
Om veiligheidsredenen dient, vooral binnen de zones van de snelheidsparcours, het aantal verkooppunten van eetwaren en dranken beperkt te worden en in overeenstemming te zijn met de plaatsen ingetekend in het veiligheidsboek dat goedgekeurd werd door de “Veiligheidscommissie”.
De verkoop en het gebruik van dranken in blik op en in de omgeving van de snelheidsparcours moet gemeden worden om de gevolgen van het restafval van de aluminium blikken voor de landbouw en de veeteelt maximaal te beperken. In die context is een plaatselijk verbod wenselijk.
Naar aanleiding van deze manifestatie moeten servicewagens ook in de mogelijkheid kunnen verkeren om aan rallyvoertuigen herstellingen of onderhoudswerken uit te voeren op of langs de openbare weg.
Er wordt daarbij ook gewezen op de aanbevelingen van de “veiligheidscommissie” betreffende het gevaar van barbecues in servicezones.
Er wordt een grote volkstoeloop verwacht.
Om alles veilig en vlot te laten verlopen is het wenselijk een en ander te reglementeren.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Sabels en Vancayseele) dat:
Artikel 1: Op vrijdag 19 augustus 2022 tussen 07.00 en 22.00 hr is het uitoefenen van ambulante activiteiten verboden, binnen onderstaande (denkbeeldig afgebakende) zones, met inbegrip van de vernoemde straten die de zones afbakenen, uitgezonderd voor diegenen die in het bezit zijn van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester en voor de permanente eet- en drankgelegenheden :
zone afgebakend door de Pilkemseweg vanaf Noorderring tot Langemarkseweg, de Langemarkseweg vanaf Pilkemseweg tot gemeentegrens met Langemark Poelkapelle, de Noorderring vanaf Pilkemseweg tot gemeentegrens met Langemark-Poelkapelle.
Artikel 2: Op zaterdag 20 augustus 2022 tussen 07.00 en 22.00 hr is het uitoefenen van ambulante handel verboden, binnen onderstaande (denkbeeldige afgebakende) zones, met inbegrip van de vernoemde straten die de zones afbakenen, uitgezonderd voor diegenen die in het bezit zijn van een schriftelijke vergunning van de Burgemeester en voor de permanente eet- en drankgelegenheden.
a) zone afgebakend door de Meenseweg vanaf Zuiderring tot gemeentegrens met Zonnebeke, de Zuiderring, de Rijselseweg vanaf Zuiderring tot gemeentegrens met Heuvelland.
b) zone afgebakend door de Krommenelststraat, de Dikkebuseweg vanaf Krommenelststraat tot gemeentegrens met Heuvelland, de Noorderring vanaf Krommenelststraat tot gemeentegrens met Poperinge.
c) zone afgebakend door de Kemmelseweg vanaf Elzenwallestraat tot gemeentegrens met Heuvelland, de Elzenwallestraat, de Abdijmolenstraat vanaf Elzenwallestraat tot Ruuschaertstraat, Voormezeledorp, Sint-Elooisweg en Armentierseweg vanaf rotonde Sint-Elooi tot gemeentegrens met Heuvelland.
Artikel 3: Alle drank-, VIP- en eettenten gelegen binnen de in artikel 1 vermelde gebied moeten opgenomen worden in het “veiligheidsboek”. Deze inrichtingen moeten op een veilige plaats worden opgesteld en minstens 100 meter van het parcours verwijderd te zijn.
Dit is eveneens van toepassing op de private terreinen die voor het publiek openbaar worden gemaakt en zo een openbaar karakter verkrijgen.
Dit verbod is niet van toepassing op vaste handelaars die hun gewone handelsactiviteiten uitoefenen binnen hun normale handels- of verkoop ruimten. Evenwel dienen deze handelaars toch in het bezit te zijn van een voorafgaandelijke schriftelijke machtiging of kunnen beperkingen aan de uitbating worden opgelegd in het kader van de veiligheid van de toeschouwers.
Artikel 4: Het is verboden op de plaatsen vergund onder artikel 1, dranken in blik te verkopen, te verbruiken of uit te delen. Dit verbod is niet van toepassing binnen de bebouwde kom.
Artikel 5: Conform artikel 3.1.5. van de algemene zonale verordening, met betrekking tot het smeren van – en werken aan voertuigen op de openbare weg, wordt op 19 en 20 augustus 2022 toelating gegeven aan de deelnemers aan – en de servicewagens van de rally, onder volgende voorwaarden:
a) het verlenen van service is gedurende het ganse rallygebeuren uitsluitend toegestaan op de punten hiervoor aangeduid door de organisatie. Buiten deze punten zijn alleen noodreparaties toegestaan.
b) Service-auto’s moeten voorzien zijn van:
- een stuk servicefolie (ondoordringbaar) van minimaal 4x3 m;
- een opvangbak voor vloeistoffen van circa 50 cm x 50 cm met aftapvoorziening;
- een voorziening voor het opvangen van brandstof, indien bij het tanken brandstof kan worden gemorst;
- een container voor afvalvloeistoffen van ten minste 10 liter inhoud en een
afvalzak.
c) - Op alle servicepunten moet de auto, gedurende de ganse duur der werkzaamheden, op servicefolie staan.
- In alle gevallen waarin de kans bestaat in het morsen van vloeistof, moet de opvangbak of een andere voorziening worden gebruikt
- Servicepunten moeten steeds schoon worden achtergelaten. Afvalstoffen, auto-onderdelen, materialen en andere voorwerpen, moeten in het servicevoertuig worden meegenomen.
- Indien toch nog verontreiniging van de ondergrond heeft plaatsgevonden, is de
serviceploeg verplicht dit, binnen de kortste tijd, aan de milieu-official of rechtstreeks aan de wedstrijdleiding mede te delen, onder opgave van alle relevante gegevens. Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing bij noodreparaties buiten de voorziene servicepunten.
- Het schoonspuiten van auto’s is uitsluitend toegestaan op plaatsen die daarvoor door het organisatiecomité zijn aangewezen.
Artikel 6: Op de in het veiligheidsboek voorziene serviceplaatsen moet ieder team op zijn stand uitgerust zijn met de nodige brandbestrijdingsmiddelen.
Het gebruik van barbecue toestellen op de servicestanden is verboden.
Artikel 7: Op 19, 20 en 21 augustus 2022 is het aan eenieder verboden om op enige manier het normale verloop van de wettelijk vergunde manifestatie van de organisatie WRC Ardeca Ypres Rally Belgium 2022 Rally te hinderen, hetzij door op het parcours te lopen, hetzij door voorwerpen op het parcours te leggen of eender welke hindernis, behalve deze voorzien in het “veiligheidsboek, aan te brengen die het normale verloop van de wedstrijd zouden kunnen hinderen.
Artikel 8: Deze verordening wordt van kracht de dag waarop ze bekend wordt gemaakt. Zij zal van kracht blijven zolang deze aangelegenheid duurt.
Artikel 9: Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie tussen de 50 en 350 euro, overeenkomstig het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en de toepasselijke wettelijke bepalingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de M.B. van 8 december 1997, 32 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 01 juni 1984, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991, 11 maart 1991, en volgende;
Het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
Het K.B. van 28 november 1997 houdende reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto’s die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaats vinden, gewijzigd bij het K.B. van 28 maart 2003;
De omzendbrief OOP 25 van 1 april 2006;
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;
Het is opportuun het gebruik van quads en andere vierwielige motorfietsen ter gelegenheid van de WRC Ardeca Ypres Rally Belgium 2022 te vermijden . De schade die kan toegebracht worden aan onverharde wegen evenals aan fauna en flora langs deze wegen maar ook aan private eigendommen (akkers en weilanden) is immers reëel. Daarnaast zijn er trouwens ook de veiligheidsrisico's die hiermee kunnen gepaard gaan.
Naar aanleiding van deze manifestatie wordt bovendien een grote volkstoeloop verwacht. Dit kan dan ook een weerslag hebben op de openbare orde en wordt bijgevolg beter gereglementeerd. Het gebruik van deze toestellen gedurende de organisatie en vooral dan in de buurt van de parcours wordt bijgevolg beter verboden.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 24 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Dehollander, Sabels en Vancayseele) dat:
Artikel 1: Het is verboden zich met quads en vierwielige motorfietsen te begeven in een straal van 250 meter rond het uitgestippelde parcours van de WRC Ardeca Ypres Rally Belgium 2022, op 19 en 20 augustus 2022 telkens tussen 07.00 en 22.00 uur.
Artikel 2: Inbreuken op deze verordening worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie van minimum 50 euro tot maximum 350 euro, overeenkomstig het reglement op de gemeentelijke administratieve sancties en de toepasselijke wettelijke bepalingen.
Artikel 3: Deze verordening wordt van kracht de dag waarop ze bekend wordt gemaakt. Zij zal van kracht blijven zolang de aangelegenheid duurt.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Volgende punten worden op de agenda van de volgende algemene vergadering van de vzw ACCI op 13/07/2022 om 19:30 uur geplaatst:
1) Balans en resultaatrekening op 31/12/2021;
2) Begroting 2022;
3) Kwijting van de bestuurders;
Voor deze punten moet de gemeenteraad haar standpunt bepalen en de vertegenwoordiger van de stad in de algemene vergadering opdragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan de voorgelegde balans en resultaatrekening op 31/12/2021 en de begroting 2022.
Artikel 2: Kwijting te verlenen aan de bestuurders van de vzw ACCI op basis van de voorgelegde balans en resultaatrekening op 31/12/2021.
Artikel 3: De vertegenwoordiger van de stad binnen de algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De VMSW heeft een verkaveling gerealiseerd op de gronden gelegen langs de Zandvoordestraat in Ieper-Zillebeke. De eigenaars van deze gronden zijn respectievelijk de Koning Boudewijnstichting, de consoorten Garrein en Ons Onderdak cvba. Zij wensen deze openbare infrastructuur kosteloos over te dragen aan de stad Ieper.
Deze grond is kadastraal gekend als Ieper, 16e afdeling, sectie B met nieuwe perceelnummers 574D, 574E en 574I (oud: 574D2, 574E2, 574G2, 574F2, 574L2 en 262V) met een oppervlakte van 9.256 m², ingericht als openbaar domein.
In zitting van 9 augustus 2021 heeft het college beslist om akkoord te gaan met de voorwaarden voor deze kosteloze grondafstand.
Het opmetingsplan werd opgemaakt door het bureau Geomex.
Voor het verlijden van de akte hebben de verkopende partijen het notariaat Ghesquière, Degryse en Debrabandere aangesteld.
De overdracht gebeurt om redenen van algemeen nut.
Van OVAM werden de bodemattesten verkregen waaruit het volgt dat er voor deze kadastrale percelen geen gegevens beschikbaar zijn.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze kosteloze overdracht goed te keuren om redenen van openbaar nut en de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze overdracht te ondertekenen en de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij overschrijving van de akte.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen om:
Artikel 1. de kosteloze overdracht van de gronden gelegen Ieper 16e afdeling, sectie B met nieuwe perceelnummers 574D, 574E en 574I (oud: 574D2, 574E2, 574G2, 574F2, 574L2 en 262V) met een oppervlakte van 9.256 m² en met bestemming en ingericht als openbaar domein, voor openbaar nut te aanvaarden jegens Koning Boudewijnstichting, de consoorten Garrein en Ons Onderdak cvba.
Artikel 2. de ontwerpakte opgemaakt door het notariaat Ghesquière, Degryse en Debrabandere goed te keuren.
Artikel 3. de Algemene Documentatie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van zijn verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.
Artikel 4. het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 5. de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur te machtigen om de stukken met betrekking tot deze overdracht te ondertekenen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De stad Ieper is eigenaar van het voormalig gemeentehuis Boezinge, gelegen te Katspel 1-2, 8904 Boezinge, kadastraal gekend als Ieper, 8ste afdeling Boezinge, sectie A, nummer 734P met een oppervlakte van 4a 97ca. Het kadastraal inkomen bedraagt 1.612 EUR.
Het gebouw is momenteel leeg en volledig vrij van huurders. Omdat het voormalig gemeentehuis Boezinge niet voor andere doeleinden zal worden ingezet, is verkoop de beste optie. De opbrengst van de verkoop kan aangewend worden voor andere noden van gemeentelijk belang.
Het schattingsverslag met referentie BOZ8379-080222, werd opgesteld op 30 mei 2022 door V&C Experten BV. De verkoopwaarde werd bepaald op 500.000,00 EUR.
Een Ieperse notaris zal volgens beurtrol worden aangesteld en gelast met de volledige afhandeling van het dossier.
Voorgesteld wordt ook de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij overschrijving van de akte.
Omwille van de uitstekende ligging van het voormalig gemeentehuis Boezinge is het belangrijk om deze verkoop maximaal bekend te maken en er zo veel en zo breed mogelijk ruchtbaarheid aan te geven.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze verkoop via klassieke openbare verkoop goed te keuren.
Op voordracht van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: akkoord te gaan met de klassieke openbare verkoop van het voormalig gemeentehuis Boezinge, gelegen te Katspel 1-2, 8904 Boezinge, kadastraal gekend als Ieper, 8ste afdeling Boezinge, sectie A, nummer 734P met een oppervlakte van 4a 97ca en de minimale verkoopprijs te bepalen op 500.000,00 EUR.
Artikel 2: Een Ieperse notaris volgens beurtrol aan te stellen en te gelasten met de volledige afhandeling van het dossier.
Artikel 3: de stad op de openbare verkoop te laten vertegenwoordigen door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur en hen te machtigen alle akten, processen-verbaal en stukken aangaande de klassieke openbare verkoop te ondertekenen.
Artikel 4: de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie te ontslaan van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij overschrijving van de akte.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd akte te nemen van de jaarrekening 2021 van Vereniging Ons Tehuis.
Deze jaarrekening 2021 kan als volgt worden samengevat :
| I.Exploitatiebudget |
840 018 |
| II.Investeringsbudget |
352 049 |
| IV.Andere |
- 44 482 |
| V.Budgettair resultaat van het boekjaar |
443 487 |
| VI. Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar |
4 526 993 |
| VII. Gecumuleerd resultaat budgettair resultaat |
4 970 481 |
| VIII. Onbeschikbare gelden |
1 251 243 |
| VIII. Beschikbaar resultaat |
3 719 238 |
De raad neemt akte van de jaarrekening van het dienstjaar 2021 van Vereniging Ons Tehuis.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Besluit Vlaamse Regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeente, provincies, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en latere wijzigingen.
De raad wordt gevraagd akte te nemen van de jaarrekening 2021 van OCMW Vereniging OLV Ziekenhuis.
Deze jaarrekening kan als volgt worden samengevat :
| I.Exploitatiebudget |
0,00 |
| II.Investeringsbudget |
0,00 |
| III.Andere |
0,00 |
| IV.Budgettair resultaat van het boekjaar |
0,00 |
| V. Gecumuleerd resultaat vorig boekjaar |
0,00 |
| VI. Gecumuleerd resultaat |
0,00 |
| VII. Bestemde gelden |
0,00 |
| VIII. Resultaat op kasbasis |
0,00 |
De raad neemt akte van de jaarrekening van het dienstjaar 2021 van de Vereniging OLV Ziekenhuis.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De raad wordt gevraagd de meerjarenplanaanpassing 3 2021-2025 van AGB Musea Ieper goed te keuren.
De meerjarenplanaanpassing 3 van AGB Musea Ieper kan als volgt worden samengevat:
De raad van bestuur van AGB Musea Ieper heeft in zitting van 30/07/2022 de meerjarenplanaanpassing 3 2021-2025 vastgesteld.
Op basis van deze overwegingen keurt de raad met 16 ja stemmen en 11 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Dehaerne, Dehollander, Sabels en Vancayseele) de meerjarenplanaanpassing 3 2021-2025 van AGB Musea Ieper goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De raad van bestuur van AGB Vauban heeft in zitting van 04/07/2022 de meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025 vastgesteld.
De meerjarenplanaanpassing 5 van AGB Vauban kan als volgt worden samengevat:
Op basis van deze overwegingen keurt de gemeenteraad met 16 ja stemmen en 11 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Dehaerne, Dehollander, Sabels en Vancayseele) de meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025 van AGB Vauban goed.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De raad wordt gevraagd de meerjarenplanaanpassing 5 2020-2025 van de stad vast te stellen en het deel OCMW goed te keuren.
De meerjarenplanaanpassing van de stad Ieper en het OCMW kan als volgt worden samengevat:
Op basis van deze overwegingen en met 16 ja stemmen en 11 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Dehaerne, Dehollander, Sabels en Vancayseele) :
Artikel 1: keurt de raad de meerjarenplanaanpassing 5 2020 - 2025, wat het deel OCMW betreft goed.
Artikel 2: stelt de raad de meerjarenplanaanpassing 5 2020 - 2025, wat het deel stad betreft vast.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Onze energieleverancier Vlaams Energiebedrijf treedt op als aankoopcentrale en biedt een raamcontract aan voor allerlei energiebesparende maatregelen, zoals het aanbrengen van dak-, vloer- en muurisolatie, beglazing, verwarmen en koelen, relighting, opmaak EPC's, energieaudit, ... en het opwekken van energie zoals het plaatsen van PV-panelen, warmtepompen, geothermie, WKK, … tot het aanbieden van een totaalproject of een energieprestatiecontract.
Een aankoopcentrale is een aanbestedende overheid die gecentraliseerde aankoopactiviteiten verricht (art.2, 6° wet overheidsopdrachten. Door beroep te doen op een aankoopcentrale wordt de stad vrijgesteld van de verplichting om zelf de plaatsingsprocedure te organiseren.
De Stad Ieper wenst, gelet op de hogergenoemde overwegingen, aan te sluiten bij genoemde aankoopcentrale. Door aan te sluiten bij de aankoopcentrale kunnen we gebruik maken van die gecentraliseerde aankoopactiviteiten en ook sneller bepaalde doelstellingen van het klimaatplan realiseren.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Voor het aansluiten op zich bij het raamcontract van het Vlaams Energiebedrijf zijn er geen financiële gevolgen.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 19 ja stemmen en 8 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Dehaerne) :
Artikel 1: Akkoord te gaan om aan te sluiten bij de aankoopcentrale Vlaams Energiebedrijf voor de plaatsing van opdrachten, die door de aankoopcentrale zullen worden gegund aan opdrachtnemers. Deze aansluiting verplicht de Stad echter niet tot een effectieve plaatsing van een opdracht.
Artikel 2: Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de Stad opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund, zonder hiervoor zelf een plaatsingsprocedure te hoeven organiseren.
Artikel 3: De Stad staat zelf in voor de uitvoering van de geplaatste opdracht (levering, opvolging, betaling van facturen, …) en vrijwaart de aansprakelijkheid van de aankoopcentrale voor eventuele schade ten gevolge van fouten en/of leemten in de opdrachtdocumenten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De lichten in de bibliotheek branden 6 op 7 dagen en dit zorgt voor een groot energieverbruik van 121.000 kWh/jaar. De lichten bestaan hoofdzakelijk uit T5-lampen die regelmatig stuk gaan en vervangen moeten worden. Tijdens de laatste telronde moesten opnieuw 56 lampen worden vervangen, wat naast de kostprijs van de lamp ook makkelijk 2 mandagen werk is om deze lampen te vervangen. Het tellen en vervangen van de lampen gaat 2 à 3 keer per jaar door. Enkele armaturen kunnen ondertussen niet meer hersteld worden omdat de onderdelen niet meer te verkrijgen zijn in de handel. De armaturen kunnen op vandaag vervangen worden door LED. Het verbruik komt na de relighting op 75.000 kWh/jaar of een besparing van 38%.
De relighting gebeurt via het raamcontract van VEB waardoor er geen aparte gunningsprocedure moet gelopen worden. Volgens de offerte opgemaakt door VEB kwam de investering + opvolging door VEB op 137.665,46 euro (incl. BTW).
Voor de plaatsing van de LED-lampen kunnen we rekenen op 50% subsidie via het lokaal klimaatpact wat neerkomt op 68.832,73 euro. Daarbovenop kunnen we 20.000 euro subsidie verkrijgen via Fluvius indien verlichting voorzien wordt van daglichtsturing wat hier het geval is. De overige 48.832,73 euro kan gefinancierd worden met middelen vanuit het legaat die enkel en alleen voor de bibliotheek kan worden gebruikt.
De terugverdientijd bedraagt 6,6 jaar zonder de steunmaatregelen. Indien we de middelen van het klimaatpact en subsidie Fluvius meerekenen komt de terugverdientijd op 3 jaar. De relighting is een actie die past binnen het klimaatplan om de CO2-uitstoot te verminderen.
| Jaar | Budgetartikel | Budget | Reeds vastgelegd | Oud beschikbaar | Voorgesteld | Nieuw beschikbaar | Datum consultatie |
| 2022 | AC065/0703-0/221000 |
Middelen worden via meerjarenplanaanpassing voorzien. Echter is het relightingsproject budgetneutraal omdat voor de eigen inbreng gebruik wordt gemaakt van de middelen beschikbaar via het legaat.
De middelen worden zo voorzien :
AC065/0703-0/221000 investeringsuitgave 137.665,46 euro
AC065/0703-0/150010 subsidies 88.832,73 euro (68.832,73 euro klimaatpact + 20.000 euro Fluvius)
OBG1/0090-0/090100 financiering met legaat 48.832,73 euro
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 19 ja stemmen en 8 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Dehaerne) :
Artikel 1: De relighting bibliotheek, spelotheek en archief, investering + opvolging door VEB, geraamd op 137.665,46 euro (incl. BTW) goed te keuren.
Artikel 2: De relighting te laten uitvoeren via het raamcontract van VEB.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
In het kader van het Burgemeestersconvenant 2030 werd er samen met de stad Poperinge een tweede klimaatplan opgemaakt, met doelstellingen richting 2030. In 2021 konden stedelijke diensten, adviesraden en – via een digitale bevraging – alle inwoners hun insteken en ideeën voor lokale klimaatacties bezorgen. Op basis van deze insteken werden er mogelijke lokale klimaatacties gebundeld, die in november-december 2021 nog eens werden besproken tijdens vier publieke klimaatavonden in Ieper en Poperinge. Dit participatietraject werd begeleid door Ecolife vzw met financiële steun van de Provincie West-Vlaanderen.
Als resultaat van het participatietraject verwerkten we heel wat mogelijke lokale klimaatacties in het klimaatplan 2030 voor Ieper en Poperinge. Het ontwerp klimaatplan werd – in april-mei – ter advies en voor een laatste lezing voorgelegd aan de adviesraden en de deelnemers van de klimaatavonden.
De adviezen werden samen met de adviezen Poperinge grondig bekeken en aangevuld in het definitieve klimaatplan.
Na de goedkeuring in de gemeenteraad wordt er verwacht het klimaatplan te bezorgen aan Europa via het online platform https://www.burgemeestersconvenant.eu/
Om het klimaatplan nauwgezet te kunnen opvolgen zal minstens om de 2 jaar een klimaatraad georganiseerd worden zodat het plan eventueel bijgestuurd kan worden ifv nieuwe technieken, subsidiedossiers, enz.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 16 ja stemmen en 11 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Dehaerne, Dehollander, Sabels en Vancayseele) het klimaatplan 2030 voor Ieper en Poperinge (SECAP 2030) goed te keuren.
Artikel 170 § 4 van de Grondwet.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Vlaamse Codex ruimtelijke ordening van 15 mei 2009 en wijzigingen.
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Bij verkoop van onroerende goederen dient verplicht vastgoedinformatie (stedenbouwkundige informatie, milieu-informatie, etc.) opgevraagd te worden bij de gemeente. Dit verloopt op heden individueel per gemeente. Sommige gemeenten werken met een softwaretoepassing (zoals stad Ieper), anderen doen dit nog manueel. Daarbij gaat het om een specifieke dienstverlening waarbij administratieve stukken afgeleverd worden. Het is opportuun hiervoor een vergoeding te vragen.
Momenteel wordt een digitaal platform ontworpen, het Vastgoedinformatieplatform, waar alle aanvragers via één kanaal de vastgoedinformatie dienen aan te vragen. Vanaf januari 2024 is het gebruik van het Vastgoedinformatieplatform decretaal verplicht. Alle gemeenten zullen de aanvragen vanaf deze datum moeten behandelen via dit platform. Stad Ieper stapt over op het vastgoedinformatieplatform voor het verlenen van stedenbouwkundige uittreksels vanaf 3 oktober 2022.
Het innen van de retributie zal nog tot 1 januari 2024 via de stad Ieper zelf gebeuren. Daarna zal de gemeentelijke retributie betaald moeten worden via het Vastgoedinformatieplatform. De gemeentelijke retributie zal maandelijks doorgestort worden naar de stad Ieper. In die zin dient het retributiereglement aangepast te worden.
Het huidig stedelijk reglement betreffende de retributie op de aanvragen om stedenbouwkundige inlichtingen dateert van 2 december 2019. Met het huidig retributiereglement wordt 30 euro aangerekend per kadastraal perceel voor vastgoedinformatie. Dit bedrag is laag in vergelijking met de rest van de Vlaamse steden en gemeenten. Dit werd ook aangegeven door de VVSG. Er is niet de intentie om met de invoering van het vastgoedinformatieplatform naar een zelfde tarief te gaan voor alle steden en gemeenten.
Met de aanpassing van het retributiereglement wordt voorgesteld het tarief te verhogen van 30 euro naar 80 euro (=mediaan van Vlaamse gemeenten) per kadastraal perceel, met ingang van 1 oktober 2022, de instapdatum voor stad Ieper voor het vastgoedinformatieplatform.
Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 18 ja stemmen en 1 onthouding (raadslid Dehaerne) tegen 8 neen stemmen (de raadsleden De Roo, Laurens, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens en Dehollander) :
Artikel 1: Er wordt voor een termijn met ingang van 1 oktober 2022 en eindigend op 31 december 2025 een retributie gevestigd op het verstrekken van inlichtingen over onroerende goederen. De informatie wordt aangevraagd en afgeleverd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 2: De gemeentelijke retributie is verschuldigd door de aanvrager en dient vanaf 1 januari 2024 te worden betaald via het Vastgoedinformatieplatform.
Tot 1 januari 2024 staat stad Ieper zelf in voor het innen van de retributies. De retributie is verschuldigd door de aanvrager en wordt vereffend door overschrijving op rekening van de stad Ieper na ontvangst factuur. Indien de factuur door de aanvrager niet tijdig betaald wordt, wordt bij een aangetekende betalingsherinnering een administratieve kost van 10 euro aangerekend.
Artikel 3: De geleverde informatie omvat alle gegevens uit zowel de algemene vastgoedinformatie, het uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister, als de milieu-informatie van telkens 1 kadastraal perceel.
Artikel 4: De retributie bedraagt 80 euro per kadastraal perceel.
Artikel 5: Van zodra de betaal- en facturatiecomponent via VIP verloopt volgen alle gemeenten dezelfde van gemeentelijke retributie vrijgestelde organisaties die opgenomen worden in het decreet.
Tot dan zijn in Stad Ieper volgende entiteiten vrijgesteld van gemeentelijke retributie:
Artikel 6: Het retributiereglement op de aanvragen om stedenbouwkundige inlichtingen zoals beslist in de gemeenteraad van 2 december 2019 wordt per 1 oktober 2022 opgeheven.
Artikel 7: Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking
Volgens de ‘Barometer Digitale Inclusie’ van de Koning Boudewijnstichting (2020) ervaren mensen in een kwetsbare positie in de samenleving een hoger risico op digitale uitsluiting. Kansengroepen hebben vaak ongelijke toegang tot technologie zoals een laptop of internetverbinding. Ook beschikken ze soms over minder digitale vaardigheden waardoor ze minder gebruik maken van e-dienstverlening.
Vanuit de bevoegd Vlaams minister voor economie, innovatie, werk, sociale economie en landbouw, worden middelen ter beschikking gesteld voor de oprichting van digibanken. Het streefdoel is om 100 digibanken in Vlaanderen op te starten om kwetsbare groepen mee te krijgen in de digitaliseringsgolf.
Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen (laaggeschoolden, senioren, kansarmen,…) te verkleinen via drie doelstellingen:
Het Departement Werk en Sociale Economie keurde in januari 2022 de projectoproep ‘voortraject digibank regio Ieper’ goed waarbij een subsidie voorzien werd van 14 500 euro om binnen een periode van 4 maand de nodige lokale partners te zoeken, een samenwerkingsovereenkomst uit te werken en een samenwerkingsstrategie uit te tekenen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
Het voortraject werd op 31/05/2022 afgerond met als resultaat de samenwerkingsstrategie, de samenwerkingsovereenkomst en de begroting voor het implementatietraject. Hiermee kan de projectsubsidie voor het implementatietraject aangevraagd worden. Deze projectsubsidie bedraagt max. 500 000 euro.
Aan de partners wordt gevraagd om het implementatietraject en de subsidieaanvraag goed te keuren. Digibank regio Ieper voorziet aldus bij goedkeuring in de uitrol van de digibankwerking op niveau van de lokale besturen Langemark-Poelkapelle, Ieper en Zonnebeke.
DVV Westhoek én POM West-Vlaanderen zullen doorheen de verdere implementatie een ondersteunende rol blijven opnemen.
De subsidieaanvraag voor het implementatietraject moest uiterlijk op 16/06/2022 aangevraagd worden. Om deze deadline te halen besloot het college van burgemeester en schepenen op 13/06/2022 akkoord te gaan dat Stad Ieper optreedt als initiatiefnemer voor de aanvraag van de subsidie voor projectoproep “Digibank - implementatietraject” en de samenwerkingsovereenkomst tussen de partners van Digibank Regio Ieper goed te keuren net als de ingevulde verklaring op eer inzake DAEB en de analyse inzake “ernstige afbreuk”. Het afdelingshoofd vrije tijd & ontwikkeling Sven Geldof werd gemachtigd om de aanvraag namens stad Ieper in te dienen.
Gevraagd wordt dit het besluit van het college te bekrachtigen.
Er is geen eigen financiële inbreng vereist.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen om de beslissing van het college van 13/06/2022 houdende goedkeuring van de subsidieaanvraag voor het implementatietraject van Digibank regio ieper te bekrachtigen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De dienst Welzijn gebruikt momenteel verschillende toepassingen om aan cliëntbeheer te doen. De belangrijkste toepassing is einde leven en zal niet langer ondersteund worden door de softwareleverancier. Om efficiënter te kunnen werken, gaat de dienst op zoek naar een nieuwe toepassing die voldoet aan de huidige processen en taken.
In het kader van de opdracht “Vernieuwing welzijnstoepassing” werd een bestek met nr. WELZ/2022/01 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 53.500,00 excl. btw als éénmalige opstartkost en een jaarlijkse huurprijs van 21.000,00 EUR excl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
| Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
| 2022 |
ACS14/0900-0/242100 |
65.000 |
|
65.000 |
64.735,00 |
265,00 |
|
| 2022 | ACS14/0900-0/614001 |
25.500/jaar |
De éénmalige opstartkost zal gefinancierd worden met investeringskredieten en de onderhoudskost zal voorzien worden op de jaarlijkse exploitatiekredieten.
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: Het bestek met nr. WELZ/2022/01 en de raming voor de opdracht “Vernieuwing welzijnstoepassing” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 53.500,00 excl. btw als éénmalige opstartkost en een jaarlijkse huurprijs van 21.000,00 EUR excl btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode ACS14/0900-0/242100 voor de éénmalige opstartkost en op budgetcode ACS14/0900-0/614001 voor de jaarlijkse onderhoudskost.
Artikel 4: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
In zitting van 2 december 2013 heeft de gemeenteraad het reglement op het toekennen van een werkingstoelage voor buitenschoolse opvang toegekend. Voorgesteld wordt de toelagen voor de buitenschoolse opvang vermeld in artikel 3, 4 en 6 aan te passen. Belangrijkste reden hiervoor is een aanpassing aan de huidige realiteit, met name stijgende kosten voor de organisatie van buitenschoolse kinderopvang.
Samengevat komt het op volgende neer:
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen
| Jaar | Budgetartikel | Budget | Reeds vastgelegd | Oud beschikbaar | Voorgesteld | Nieuw beschikbaar | Datum consultatie |
| 2022 |
ACS203/0945-0/649830 | € 73 750,00 | € 1264,40 | € 72 485,60 | € 15 750 | € 56 735,60 | 13/06/2022 |
Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen het reglement op het toekennen van toelagen voor buitenschoolse opvang als volgt goed te keuren:
Artikel 1: Aan de Ieperse scholen of verenigingen van scholen van het basisonderwijs die op een bestendige wijze zelf instaan voor opvang van leerlingen buiten de schooluren wordt een stedelijke toelage van 500,00 euro toegekend per schooljaar.
Artikel 2: De opvang dient minstens iedere schooldag georganiseerd te worden in de tijdsperiode begrepen tussen 07.30 u en 08.15 u en 15.30 u en 17.30 u. De opvang op woensdagnamiddag wordt hiervan uitgesloten.
Artikel 3: Aan scholen die zelf instaan voor buitenschoolse opvang op woensdagnamiddag wordt een aanvullende stedelijke toelage van 500,00 euro toegekend per schooljaar.
Artikel 4: Aan scholen die buitenschoolse opvang mogelijk maken op woensdagnamiddag door het organiseren van vervoer wordt een aanvullende stedelijke toelage van 250,00 euro toegekend per opstapplaats per schooljaar.
Artikel 5: De bij dit besluit bedoelde opvang dient georganiseerd te worden met naleving van de regels van de daartoe voorgeschreven wetten en besluiten. Tevens dienen alle regels in verband met verzekering van de kinderen en toezichthoudend personeel geëerbiedigd te worden.
Artikel 6: Ieperse scholen en/of vestigingsplaatsen van Ieperse scholen die een samenwerkingsverband afsluiten om de buitenschoolse opvang gemeenschappelijk te organiseren, kunnen als tussenkomst in de lasten van eerste inrichting een starttoelage genieten van 2.500,00 euro mits voorlegging van de bewijsstukken van de samenwerkingsovereenkomst en de verantwoordende stukken. Een éénmalige starttoelage is te combineren met een jaarlijkse werkingstoelage.
Artikel 7: De werkingstoelage wordt uitbetaald na afloop van het lopende schooljaar en na voorlegging van het aanvraagformulier waarvan het model vastgelegd wordt door het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 8: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt ertoe gemachtigd alle onderzoeken in te stellen die nodig of nuttig zijn in verband met de betoelaging. Tevens is het College gemachtigd nazicht uit te oefenen op de juistheid der verstrekte gegevens.
Artikel 9: De bepalingen van dit besluit treden in werking met ingang van 1 september 2022. Het reglement van 2 december 2013 op het toekennen van een werkingstoelage voor buitenschoolse opvang, wordt per 1 september 2022 opgeheven.
Artikel 10: De toelagen voorzien bij dit besluit worden toegekend binnen de perken van de op het stedelijk budget voorziene kredieten.
Artikel 11: Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
Realisaties als het nieuwe stadspark en toekomstige plannen zoals de herafbakening van het klein stedelijk gebied hebben bijzondere implicaties op onze landbouwgronden.
Het heeft grote gevolgen voor zowel de landbouwers in de eerste plaats als voor de eigenaars van de grond.
Waardeverminderingen als waardevermeerderingen, vergunningen enzovoort zijn steeds de eerste bekommernissen .
Vanuit de studiebureaus wordt er maar getekend en gepuzzeld ,terwijl transparantie hier meer aan de orde zou moeten zijn .
De lokale besturen zouden het eerste aanspreekpunt moeten zijn .
Hierbij drukken wij als partij onze bezorgdheid uit en wensen we dit graag te bespreken.
De jaarlijkse dorpskermis is één van die uitstekende gelegenheden om onder de mensen te zijn . Zo kwam onze fractie vorig weekend niet alleen in Elverdinge, maar ook in Dikkebus.
De grote bekommernis van de Dikkebussenaren is de stilte rond de bouw al of niet van het nieuwe ontmoetingscentrum.
Dat er vertraging op de werken zou zitten, dat er wordt nagedacht om misschien toch te verhuizen naar het sportterrein, dat de werken helemaal zullen worden stilgelegd.
We hebben beloofd dit op de raad te brengen zodat de inwoners van Dikkebus weten waar ze aan toe zijn. Kunt u hier duidelijkheid in scheppen?
Een tijdje terug werden we opgebeld omdat arbeiders bezig waren met de plaatsing van palen voor een nieuwe buszone te Boezinge.
De keuze om daar een buszone te maken is echter zeer merkwaardig.
Collega Desomer maakte onze opmerkingen reeds over tijdens het behandelen van het punt van de heraanleg van Boezinge in deze raad.
Maar omdat deze opmerkingen blijkbaar niet aanhoord werden willen we ze nogmaals opsommen.
De plaats van de buszone is nabij het drukste kruispunt van Boezinge. Als er op één punt geen extra hinder moet gecreëerd worden is het net daar.
De nog aanwezige handelszaken bevinden zich nabij het kruispunt van de Brugstraat en de Diksmuidseweg en er is daar dan ook extra fiets- en voetgangersverkeer aanwezig. Ook de parkeerplaatsen worden steeds kort maar heel frequent gebruikt. Neem daarbij nog de toelevering voor deze zaken en dan is het totaal onlogisch dat er daar een halte wordt gecreëerd.
Eerst dachten we nog aan een proefzone. Maar gezien de betonnering kan je moeilijk spreken van een proefproject.
Daarom hebben we als CD&V volgende vragen:
* Zijn jullie nauw betrokken geweest bij de keuze om daar een buszone aan te leggen?
* Waarom werd er met de aanwezige handelszaken geen overleg gepleegd over de aanleg?
* Zijn jullie bereid om samen met de lijn deze aanleg te herzien?
Het stikstofakkoord kwam vorige maand hier al ter sprake maar gelet op de belangrijkheid van het onderwerp, willen wij alsnog het punt ter sprake brengen.
We kennen ondertussen allen de problematiek naar aanleiding van het stikstofarrest. De impact ervan voor de land- en tuinbouwsector is enorm. Als gevolg ervan sloot de Vlaamse regering het stikstofakkoord. Een akkoord dat direct voor heel wat commotie en onzekerheid zorgde. Nochtans toont de oorlog in Oekraïne hoe belangrijk het is een goeie eigen landbouwsector te hebben met toekomstmogelijkheden. Een vooruitzicht dat nu volledig onder druk staat. Jonge landbouwers zitten met de handen in het haar, en veelal met een enorme schuldenberg vanwege aangegane leningen om te investeren in maatregelen voor stikstofreductie.
Voor Ieper, het kloppend hart van de Westhoek als motor van de landbouw, maar zeker voor onze landbouwers zal dit zeer grote – negatieve- gevolgen hebben. Belangrijk is dat we dus duidelijk signaal geven.
IEPER2030 vraagt dan ook of het stadsbestuur alsnog een schrijven zal richten aan de Vlaamse regering voor 1 augustus om negatief advies te geven aan dit akkoord en de bezorgdheid over de leefbaarheid.
Wie was verantwoordelijk voor de organisatie van de gratis 2000 kaarten voor het reuzenrad?
Wie zorgde voor de communicatie naar de handelaars en horeca toe?
Wie was verantwoordelijk voor het uitdelen van de gratis kaarten en is dit correct verlopen?
Waarom stond niet op de site dat het 1 kaart per gezin was.
Waarom werd een mail gestuurd over het mobiliteitsplan naar de verschillende handelsorganisaties en comité’s enkele uren na de vorige Gemeenteraad.
Het ging meer specifiek over de knip en het autoluwer maken van de binnenstad wat wij vanuit de CD&V 2 uur voordien naar voor hadden gebracht in deze raad.
Er wordt dus 3,5 jaar gewerkt aan een plan, jullie brengen dit in deze raad en nadat de meerderheid dit goedkeurt vragen jullie de mening van de handelaars.
Hadden jullie niet beter vooraf overlegd. Of wordt jullie plan nu al in twijfel getrokken?
In tijden van hitte en verdroging zijn bomen in de weide meer dan welkom voor het vee. Ze zorgen voor schaduw en verkoeling. Ze vormen als het ware de airconditioning in de graasweide. Dat weidebomen beeldig staan in het landschap en bovendien een opsteker zijn voor de natuur, is natuurlijk ook mooi meegenomen.
Met deze woorden lanceerde de Provincie op 2 februari de actie met 12 deelnemende gemeenten in samenwerking met het regionaal landschap. Op 20 juni werd meegedeeld dat er dankzij dit project 362 extra gratis bomen komen in de deelnemende gemeenten. Opvallende is dat onze stad als bomenkampioen niet deelnam, vandaar mijn vraag:
Waarom was Ieper geen deelnemende gemeente en kan Ieper zelf een lokale actie organiseren met een focus voor schaduwbomen in en rond graasweides?
Bij het begin van de schoolvakantie past het om eens terug te blikken naar het voorbije schooljaar. Ook als fractie deden we dit.
We vinden het als CD&V-fractie een goede zaak dat verkeersveiligheid op de agenda staat van het huidig bestuur. Als oppositiepartij kunnen we dit enkel onderschrijven. Ikzelf had in het begin van mijn aanstelling gezegd het gezin, in de ruimste zin, als leidraad te nemen. Vandaar deze vraag!
We stellen vast dat op gebied van verkeersveiligheid er toch wel wat vragen onbeantwoord blijven en veel inwoners, zeker jonge gezinnen en senioren, wat op hun veilige mobiliteitshonger blijven zitten.
De Octopuspalen aan elke schoolomgeving zijn een goed begin en signaal naar ALLE weggebruikers. Toch stellen we een uitdrukkelijke vraag naar de volledige uitrol van ECHT veilige schoolomgevingen. Wat is de stand van zaken in deze uitrol?
Hoe maken we de zone 30 echt verkeersveilig? We zijn overtuigd dat dit enkel met octopuspalen of beschilderen van het wegdek in steeds wisselende kleuren niet echt vlot zal gaan. Er is meer nodig. Elk schooljaar zonder verkeersslachtoffers is een geslaagd schooljaar op gebied van verkeersveiligheid.
En dat is ook jullie verdienste en de verdienste van de mensen op het terrein. Maar we vinden dat er meer nodig is om het ECHT veilig te maken. Aanwezigheid van politie op niet structurele momenten in de schoolomgeving tijdens de piekmomenten vinden we een noodzaak. Hier liggen kansen tot positieve contacten met alle weggebruikers: jonge en minder jonge. Maar ook de snelheid van motorvoertuigen in de binnenstad of dorpskernen baart ons zorgen. Recentelijk het binnenrijden in het kapsalon van Immaculata We stellen regelmatig ook buiten schoolmomenten snelheidsraces vast, zeker in de Rijselstraat. Buurtbewoners spreken me hier regelmatig over aan! Welke acties hier best aangewezen zijn, laat ik aan bevoegden over. Het is onze zaak dit aan te kaarten. Eén slachtoffer zou er één te veel zijn.
Maar naast de verkeersveiligheid zijn de scholen ook dankbaar voor de geleverde inspanningen rond hogere vergoeding voor transport naar de opvangplaats. Het is positief dat er een verhoging komt van de toelagen om opvang verder mogelijk te maken. Maar het zal een financiële uitdaging zijn dit betaalbaar te houden voor alle ouders. We hopen dat het bestuur hier snel met voorstellen kan komen naar ouders toe om de schoolfactuur betaalbaar te houden.
Als de meerderheid deze beide zaken positief kan opvolgen zullen we dit met onze fractie zeker ondersteunen.
Gaselwest. Slidepresentatie informatiesessie van 25 mei 2022.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Ann-Sophie Himpe
Voorzitter