Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de raad van 4 oktober 2021 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 21 ja stemmen en 9 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Breyne, Williams, De Groote, Baert, Gheysens en Feys) de notulen van 4 oktober 2021 goed te keuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De raad wordt gevraagd de meerjarenplanaanpassing 4 2020-2025, deel OCMW, vast te stellen en goed te keuren.
De meerjarenplanaanpassing van de stad Ieper en het OCMW kan als volgt worden samengevat:
Op basis van deze overwegingen stelt de raad maatschappelijk welzijn de meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2025, wat het deel OCMW betreft, vast en wordt deze goedgekeurd met 17 ja stemmen en 13 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Breyne, Williams, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Six, Dehollander, Sabels en Vancayseele).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 40 en 41 en artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de raden.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 48 die een gezamenlijke uitvoering van opdracht voor rekening van verschillende aanbestedende overheden toelaat (met inbegrip van alle latere wijzigingen, aanvullingen en/ of errata).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.
Het BVR van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies, maakt het mogelijk voor lokale besturen om fietslease aan te bieden voor de medewerkers.
Doordat er bij lokale besturen gewerkt wordt met vaste barema's kan er echter niet zomaar een stuk van het brutobaremaloon ingeruild worden. Wel is er vanaf nu een vorm van flexibel loonbeleid mogelijk door het inruilen van één of meerdere persoonlijke loonelementen:
- het inruilen van verlofdagen (men moet minstens 28 vakantiedagen overhouden, of nog 24 voor de bijzondere diensten).
- het inruilen van de eindejaartoelage (geheel of gedeeltelijk)
- het inruilen van de fietsvergoeding. Dit laatste is niet wenselijk want moeilijk te budgetteren (vb. periode telewerk). In dit geval is er ook geen voordeel uit patronale rsz als hefboom want bruto = netto bij de fietsvergoeding.
Het toepassen van bovenstaande werkwijzen is op zich budgetneutraal voor de werkgever. Enkel indien er een ondersteunende tool nodig is (vb. berekeningsmodules bij het sociaal secretariaat) kan dit een (beperkte) kost zijn.
Het voorzien van dergelijke fietsleasemogelijkheid is interessant om volgende redenen:
Het lijkt dan ook opportuun om dit ook voor de medewerkers van onze organisatie te voorzien.
Vanuit de Westhoekgemeenten kwam de suggestie om de krachten te bundelen voor de implementatie van fietslease:
− het is opportuun om een gezamenlijke overheidsopdracht te voeren voor de Westhoekgemeenten om zo schaalvoordelen te genereren (efficiëntie en betere voorwaarden);
− het is aangewezen de samenwerking formeel vast te leggen in een overeenkomst met duidelijke afspraken rond de wijze van samenwerken, de diverse bevoegdheden (o.a. van de leidende gemeente), de verantwoordelijkheden van de diverse deelnemende gemeenten,…;
Het lokaal bestuur De Panne wil hierin het voortouw nemen en engageert zich om de gezamenlijke overheidsopdracht te voeren voor de aanstelling van een leasemaatschappij en ondersteuning te bieden met een stappenplan en voorbeeldteksten.
Daartoe hebben ze het samenwerkingskader voor de fietslease Westhoekgemeenten opgemaakt. In eerste instantie dient een overheidsopdracht uitgeschreven te worden.
Aan de raad wordt gevraagd om de samenwerking in het hiertoe opgemaakte samenwerkingskader voor de gezamenlijke overheidsopdracht fietslease Westhoekgemeenten goed te keuren.
Op basis van deze overwegingen beslist de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen :
Artikel 1: Het samenwerkingskader waarin de samenwerking voor de gezamenlijke overheidsopdracht fietslease met de Westhoekbesturen verwerkt is, goed te keuren.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing over te maken aan de dienst P&O Ieper, team HR De Panne en de lokale besturen aangesloten bij DVV Westhoek.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van 750.000,00 EUR niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In zitting van 3 februari 2020 heeft de Raad voor Maatschappelijk Welzijn de lastvoorwaarden en de wijze van gunnen voor het aanstellen van een ontwerper voor de renovatie van 21 sociale wooneenheden en 1 handelspand met 1 wooneenheid van het OCMW tijdens legislatuur 2020-2025 goedgekeurd.
Ingevolge een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking werd de studieopdracht gegund aan Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper.
De opdracht is drieledig. Momenteel wordt de eerste fase van het project, de renovatie en uitbreiding van 3 sociale woningen, Boomgaardstraat 21-23-25 ter goedkeuring voorgelegd.
Het betreft drie kleine woningen die dringend aan opwaardering toe zijn om de woningen op te krikken naar hedendaagse comfort- en energienormen. De bestaande woningen beschikken over een kleine leefruimte met open keuken, met directe toegang vanaf de straat (geen sas), een kleine badcel en slaapkamer. De kleine aanbouw bevat een toilet en buitenberging, gelegen aan de achterliggende koer. De zolderverdieping is op heden onbereikbaar en dus ook onbenut.
Voorliggende plannen willen de woningen ruimer en comfortabeler maken, en ook de zolderverdieping erbij betrekken. Daartoe worden de achterbouwen afgebroken en vervangen door twee nieuwe volumes ten dienste van de uiterste woningen 21 en 25.
De woningen 21 en 25 hebben minder nuttige oppervlakte op de verdieping. Daarom wordt voor deze woningen enkel de slaapkamer onder het dak geplaatst. De badkamer wordt op het gelijkvloers gesitueerd aan het inkomsas dat ook een apart toilet, de trap en technische kast bevat.
Achteraan deze woningen wordt telkens een kleine aanbouw voorzien die de zitruimte bevat, opengewerkt naar het terras. De tweede helft van het bestaand gebouw zal eetruimte met open keuken bevatten. Achter de aanbouw wordt een overdekte buitenruimte voor vuilnisbakken ten tuinmeubilair voorzien.
In woning 23 kan zowel een slaapkamer als een open badkamer op de verdieping geplaatst worden. Hierdoor kunnen alle benodigde functies in het bestaande volume gesitueerd worden en behoeft deze woning geen bijkomende uitbreiding. De inkomsas bevat vestiaire en toilet en biedt toegang tot de open keuken en achterliggende leefruimte met schuifraam naar het terras. Het uitzicht van de woningen aan de straatzijden zal ongewijzigd blijven. Het dak werd eerder al vernieuwd en geïsoleerd. De gevels zullen gereinigd en hervoegd worden.
Het buitenschrijnwerk aan de straatzijde wordt vernieuwd door nieuw houten buitenschrijnwerk, identiek aan het bestaande schrijnwerk qua vorm, uitzicht en dimensionering.
De kleine luikjes op de verdieping worden vervangen door raampjes in dezelfde historische stijl.
De opdracht wordt opgesplitst in 2 percelen :
* Perceel 1 (Ruwbouw en voltooiing), raming: 206.937,79 EUR excl. btw of 219.354,06 EUR incl. 6% btw;
* Perceel 2 (Technieken), raming: 56.503,00 EUR excl. btw of 59.893,18 EUR incl. 6% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 263.440,79 EUR excl. btw of 279.247,24 EUR incl. 6% btw.
Het perceel ruwbouw omvat volgende onderdelen : afbraak, grondwerken, funderingen op staal, vloerlagen onderbouw, thermische isolatie onderbouw, ondergrondse leidingen, (gevel) metselwerk, dorpels, plinten en dekstenen, structuurelementen hout, beton en staal, dakvloer plat dak, thermische isolatie, afdichting en afwerking plat dak, daklichtopeningen, dakranden en kroonlijsten, dakwaterafvoer, buitenschrijnwerk, binnenpleisterwerken, binnenplaatafwerkingen, dek- en bedrijfsvloeren, binnenvloerafwerkingen, binnendeuren en -ramen, binnentrappen en leuningen, vast binnenmeubilair, tablet- en wandbekledingen, elektriciteit binnennet, binnenschilderwerken, buitenverhardingen, buitenconstructies en afsluitingen en buitenmeubilair en uitrustingselementen.
Het perceel technieken omvat volgende onderdelen : afbraak, sanitair leidingnet, sanitaire toestellen en toebehoren, - kranen en kleppen, sanitair warm water, gasinstallaties, verwarming individuele installaties, ventilatie, opbouwkanalen rookgas en ventilatie, elektriciteit binnennet, schakelaars en contactdozen, lichtarmaturen, bel & parlofoon, telecom en domotica, branddetectie.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Fase 2 ‘Rijselstraat 42 : handelspand en woonappartement’ en fase 3 ‘Saneren van 18 woningen Sint-Janshospitaalstraat’ zijn in voorbereiding en worden in één van de volgende zittingen ter goedkeuring voorgesteld.
| Jaar |
Budgetartikel |
Budget |
Reeds vastgelegd |
Oud beschikbaar |
Voorgesteld |
Nieuw beschikbaar |
Datum consultatie |
| 2021 |
AC081/0930-0/221007 |
2.285.554,36 |
1.454.893,01 |
830.661,35 |
279.247,24 |
551.414,11 |
11/10/2021 |
Op basis van deze overwegingen besluit de Raad van Maatschappelijk Welzijn met 29 ja stemmen en 1 niet gestemd (raadslid Desomer) :
Artikel 1: Het bestek met nr. TD/2020/07/02/A en de raming voor de opdracht “Renovatie OCMW-patrimonium tijdens legislatuur 2020-2025 : fase 1 : Boomgaardstraat 21-23-25”, opgesteld door de ontwerper, Spoor 9 Architecten bvba, Tempelstraat 20/1A te 8900 Ieper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 263.440,79 EUR excl. btw of 279.247,24 EUR incl. 6% btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode AC081/0930-0/221007.
Artikel 5: Het Vast Bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Eind vorige maand telde men in Zuid- West- Vlaanderen voor het eerst alle dak- en thuislozen.
LUCAS (het Centrum voor Zorgonderzoek en Consultancy van de KU Leuven)
en de universitieit van Louvain-la-Neuve, namen de leiding van het project op zich, terwijl W13 (de vereniging van de 14 OCMW's en het CAW van Zuid-West-Vlaanderen) regionaal coördineerde.
In totaal telden er op hetzelfde moment minstens 54 organisaties. Het gaat om de OCMW's, het CAW, organisaties uit jeugdhulp en jeugdwerk, de sociale verhuurkantoren, de sociale huisvestingsmaatschappijen, de politiezones, de ziekenhuizen, armoedeverenigingen …
De medewerkers van al die organisaties kunnen nog tot 14 november de vragenlijst invullen. Die zijn zo opgemaakt dat dubbele tellingen vermeden worden, maar de vragenlijsten toch geanonimiseerd verwerkt kunnen worden.
Het begrip dak- en thuislozen is overigens veel ruimer dan de personen die op straat slapen. Er is vaak sprake van verdoken dak- en thuisloosheid. Er zijn ook mensen die tijdelijk bij familie of vrienden verblijven. Je hebt ook mensen die slapen in auto's en garages of in opvangcentra. Dan heb je nog personen die bijna een instelling kunnen verlaten zonder woonoplossing en mensen die uit huis dreigen te worden gezet.
Mijn concrete vragen zijn nu:
1/ Is er ooit al eens een dergelijke telling geweest in Stad en bij uitbreiding Regio Ieper?
2/ Kan een gelijkaardige actie in overweging genomen worden om deze bij voorkeur op korte termijn ook bij ons te doen?
Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Ann-Sophie Himpe
Voorzitter