Terug
Gepubliceerd op 09/12/2022

Besluit  Raad Maatschappelijk Welzijn

ma 05/12/2022 - 21:30

Tariefreglement Boodschappendienst.

Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Emmily Talpe, Voorzitter van het vast bureau
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Leden van het vast bureau
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Jan Delie, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Hans Feys, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Jordy Sabels, Sam Vancayseele, Nancy Six, Saskia Dehollander, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Isabelle Duquesne, Edouard Wallays, Raadsleden

Goedgekeurd

Juridische grond en bevoegdheid

het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 77-78, betreffende de bevoegdheden van het Vast Bureau.

de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

Feiten, context en argumentatie

De boodschappendienst is er voor elke inwoner uit Ieper die nog af en toe graag zelfstandig boodschappen wil doen maar die niet op eigen kracht of met behulp van derden tot aan het warenhuis geraakt.

Het cliënteel bestaat in hoofdzaak uit ouderen, aangevuld met cliënten die niet over eigen vervoer beschikken om boodschappen te kunnen doen. 

De planning van de boodschappendienst zit vervat in de vervoersplanning.

Er wordt voorgesteld om de huidige tarieven jaarlijks te actualiseren aan de index. 

Beschikkend gedeelte

Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 17 ja stemmen en 12 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six en Dehollander) volgend Tariefreglement Boodschappendienst goed te keuren:

 

Tariefreglement Boodschappendienst

Hoofdstuk 1 – Doel van de dienstverlening

Artikel 1:

De boodschappendienst is er voor elke inwoner uit Ieper die nog graag zelf boodschappen doet maar die niet op eigen kracht of met behulp van derden tot aan het warenhuis geraakt.

De boodschappendienst staat in voor doen van boodschappen in de plaats van de aanvrager indien die niet met hulp van derden en ook niet zelf kan instaan voor het zelf boodschappen doen in het warenhuis. Dit na onderzoek van de situatie door een maatschappelijk werker van het Zorgnetwerk.

Hoofdstuk 2 – Waarvoor kan boodschappenhulp gevraagd worden?

Artikel 2: 

De boodschappendienst haalt de aanvrager aan huis op en brengt de aanvrager naar één van de warenhuizen aan de rand van Ieper-Centrum.

Artikel 3: 

Voor een aanvrager die niet zelfstandig de boodschappen in de winkel kan doen, voorziet de dienst in een persoonlijke begeleider tijdens het winkelen.

Hoofdstuk 3 – Betaling

Artikel 4:

Voor de boodschappenhulp zonder begeleiding in de winkel betaalt de aanvrager voor de rit heen en terug naar het warenhuis en de hulp bij het in- en uitladen 1,50 euro. 

Artikel 5:

Voor de boodschappenhulp met begeleiding in het warenhuis betaalt de aanvrager voor de rit heen en terug naar het warenhuis en de hulp bij het in- en uitladen 1,50 euro.

Voor de persoonlijke begeleiding tijdens het winkelen of het winkelen in plaats van de aanvrager zelf, betaalt de aanvrager 5,00 euro.

Artikel 6:

De voormelde tarieven opgenomen in artikels 4 en 5, vastgesteld in de raad van 2 december 2019 en hier hernomen, worden gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de index van november 2019. Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat.

Formule: [huidig tarief] x gezondheidsindexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat / gezondheidsindexcijfer van november 2019.  Het zo verkregen getal wordt afgerond tot 1 decimaal na de komma.  Enkel wanneer het tweede decimaal uit de voormelde berekening gelijk is aan 5 of hoger wordt er naar boven afgerond.

Artikel 7:

Het te betalen bedrag dient betaald te worden binnen de 30 kalenderdagen na factuurdatum.  Bij gebrek aan tijdige betaling kan dit tot verval van toelating tot gebruik van de boodschappendienst leiden.  In geval van aangetekende betalingsherinneringen wordt een administratieve kost van 10,00 euro aangerekend.

Artikel 8:

Annuleert de aanvrager, behoudens overmacht, de geplande hulp niet tijdig, dan rekent de dienst een bedrag aan dat gelijk staat met de kost van de uit te voeren hulp. 

Artikel 9: 

De bepalingen van onderhavig reglement worden van kracht met ingang van 1 januari 2023.  Het reglement van 2 december 2019 betreffende het vaststellen van de tarieven voor boodschappendienst wordt per 1 januari 2023 opgeheven.

Artikel 10:

Het reglement zal door de voorzitter van het vast bureau worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.