Goedgekeurd
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 77-78, betreffende de bevoegdheden van het Vast Bureau.
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
In de Raadzitting van 06/07/2006 besliste de Raad om over te gaan tot de opstart van een klusjesdienst binnen OCMW Ieper, een goedkeuring van de voorgestelde werkvorm en aanwerving van een klusjesman en de modaliteiten en voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de klusjeshulp. Op 5/03/2007 startte de klusjesdienst effectief op.
Er wordt voorgesteld om het huidig tarief van 11.50 euro per uur per klusjesman jaarlijks te actualiseren aan de index.
Cliënteel zijn voornamelijk ouderen (70+) en eigen cliënteel van de dienst welzijn. Daarnaast worden ook mensen toegeleid vanuit verschillende Ieperse welzijnsorganisaties.
Verhoogde tegemoetkoming vormt de hoofdvoorwaarde. Analoog aan de toelating van de Uitpas willen we een dezelfde bijkomende voorwaarden toevoegen om mogelijk onterecht gebruik tegen te gaan.
Bij elke nieuwe aanvraag wordt voorafgaandelijk een huisbezoek gepland om de aard en de omvang van de aanvraag na te gaan. Past de vraag niet binnen de mogelijkheden van de dienst dan wordt de aanvraag, ondanks het genieten van een verhoogde tegemoetkoming, door de dienst geweigerd.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 17 ja stemmen en 12 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six en Dehollander) volgend tariefreglement kleine klussen en tuinonderhoud goed te keuren: :
Tariefreglement kleine klussen en tuinonderhoud
Hoofdstuk 1 – Doel en voorwaarden van de dienstverlening
Artikel 1:
De dienst kleine klusjes en tuinonderhoud helpt inwoners uit Ieper met allerhande kleine klusjes waarvoor het moeilijk is een vakman in te schakelen. Daarnaast staat de dienst ook in voor het onderhoud van kleine tuinen. Dit enkel indien de aanvrager zelf niet kan instaan voor de hulpvraag, noch beroep kan doen op anderen hiervoor.
Aanvragers die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering komen meteen in aanmerking voor hulp bij de dienst kleine klussen en tuinonderhoud.
Daar bovenop gelden nog een aantal bijkomende voorwaarden:
- de aanvrager bezit geen 2 of meer eigendommen
- de aanvrager maakt geen deel uit van een vennootschap (BVBA, NV, ...)
- de aanvrager gaat akkoord met een mogelijke controle van de financiële situatie door de dienst Welzijn, uitgevoerd door een maatschappelijk werker
Voldoet de aanvrager niet aan de verhoogde tegemoetkoming en heeft de aanvrager een bescheiden inkomen, dan is een voorafgaand financieel onderzoek van de dienst Welzijn vereist.
Hoofdstuk 2 – Waarvoor kan hulp gevraagd worden?
Artikel 2:
Voor elk klein werk waarvoor je moeilijk een vakman (zelfstandige) kan inschakelen: kleine behang- en schilderwerken, kleine sanitaire herstellingen, klein tuinonderhoud, kleine herstellingswerken, ...
Artikel 3:
De gebruiker kan enkel hulp inroepen voor de eigen woning.
Artikel 4:
Een klus mag niet langer dan 4 uur in beslag nemen.
Artikel 5:
Hulp bij klein tuinonderhoud is beperkt tot maximaal 1 beurt om de 14 dagen.
Hoofdstuk 3 – Betaling
Artikel 6:
Het te betalen bedrag dient betaald te worden binnen de 30 kalenderdagen na factuurdatum. Contante betaling is uitgesloten. Bij gebrek aan tijdige betaling kan dit tot verval van toelating tot gebruik van de dienst klussen en tuinonderhoud leiden. In geval van aangetekende betalingsherinneringen wordt een administratieve kost van 10,00 euro aangerekend.
Artikel 7:
Het tarief per uur bedraagt € 11,50 per klusjesman. De dienst rekent minimaal 1 uur aan, daarna per begonnen kwartier.
Artikel 8:
Het voormelde tarief opgenomen in artikel 7, vastgesteld in de raad van 2 december 2019 en hier hernomen, wordt gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemt overeen met de index van november 2019. Ze wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat.
Formule: [huidig tarief] x gezondheidsindexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat / gezondheidsindexcijfer van november 2019. Het zo verkregen getal wordt afgerond tot 1 decimaal na de komma. Enkel wanneer het tweede decimaal uit de voormelde berekening gelijk is aan 5 of hoger wordt er naar boven afgerond.
Artikel 9:
Voor bijkomende kosten (containerpark, verbruiksgoederen, huur materiaal, …) rekent de dienst de effectieve kostprijs aan de gebruiker aan.
Artikel 10:
Annuleert de gebruiker, behoudens overmacht, de geplande hulp niet tijdig, dan rekent de dienst een bedrag aan dat gelijk staat met de kost van 1 werkuur per klusjesman.
Artikel 11:
De bepalingen van onderhavig reglement worden van kracht met ingang van 1 januari 2023. Het reglement van 2 december 2019 betreffende het vaststellen van de tarieven voor kleine klussen en tuinonderhoud wordt per 1 januari 2023 opgeheven.
Artikel 12:
Het reglement zal door de voorzitter van het vast bureau worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.