Goedgekeurd
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 77 - 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Cliënteel van de verhuisdienst bestaat voor het merendeel uit cliënten van de dienst Welzijn of wordt toegeleid vanuit Ieperse Welzijnsorganisaties. Voor alle andere aanvragers wordt op de dienst intake een inkomensonderzoek gevoerd.
Los van de inkomensvoorwaarde gebeurt voor elke aanvraag een plaatsbezoek om na te gaan of de omvang van de verhuis door de dienst naar behoren kan uitgevoerd worden. Indien niet dan weigert de dienst de aanvraag. Jaarlijks krijgt de dienst een 30-40 aanvragen voor hulp bij verhuis, opgenomen in een gezamenlijke planning met de dienstverlening Kleine klussen en tuinonderhoud.
Er wordt voorgesteld om de huidige tarieven jaarlijks te actualiseren aan de index.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 17 ja stemmen en 12 onthoudingen (de raadsleden De Roo, Laurens, Desomer, Williams, Durnez, De Groote, Baert, Gheysens, Feys, Dehaerne, Six en Dehollander) volgend Tariefreglement Verhuisdienst goed te keuren:
Tariefreglement Verhuisdienst
Hoofdstuk 1 – Doel en voorwaarden van de dienstverlening
Artikel 1:
De dienst staat in voor de verhuis van particulieren die in Groot-Ieper komen wonen, binnen Groot-Ieper verhuizen en vanuit Groot-Ieper naar elders verhuizen.
De OCMW’s van de gemeenten Heuvelland, Mesen, Vleteren, Langemark-Poelkapelle en Zonnebeke kunnen, mits borgstelling, voor hun inwoners eveneens beroep doen op de verhuisdienst.
Sociale organisaties kunnen hulp van de verhuisdienst aanvragen. Elke vraag wordt voorgelegd op het Vast Bureau die beslist of de vraag al of niet weerhouden wordt.
Hoofdstuk 2 – Waarvoor kan hulp bij de verhuisdienst gevraagd worden?
Artikel 2:
Algemeen: verhuis van meubilair en huisraad.
Optioneel: afbreken en opslaan van meubilair, wegbrengen van resterend afval naar containerpark
Artikel 3:
De gebruiker heeft een bruto gezinsinkomen dat niet hoger is dan 1,5 x leefloon.
Om dit te berekenen voert de dienst Welzijn een inkomensonderzoek.
Hoofdstuk 3 – Betaling
Artikel 4:
Het te betalen bedrag dient betaald te worden binnen de 30 kalenderdagen na factuurdatum. Contante betaling is uitgesloten. Bij gebrek aan tijdige betaling kan dit tot erval van toelating tot gebruik van de verhuisdienst leiden. In geval van aangetekende betalingsherinneringen wordt een administratieve kost van 10,00 euro aangerekend.
Artikel 5:
Het tarief per uur bedraagt € 11,50 per klusjesman. De dienst rekent minimaal 1 uur aan, daarna per begonnen kwartier. Standaard worden 2 verhuismannen ingeschakeld.
Artikel 6:
Per verhuis wordt een forfait van 26,00 euro aangerekend.
Artikel 7:
Voor de verplaatsingskost van de verhuiswagen wordt € 0,40/km aangerekend.
Artikel 8:
De voormelde tarieven opgenomen in artikels 5, 6 en 7, vastgesteld in de raad van 2 december 2019 en hier hernomen, worden gekoppeld aan de evolutie van de gezondheidsindex en stemmen overeen met de index van november 2019. Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het gezondheidsindexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat.
Formule: [huidig tarief] x gezondheidsindexcijfer van de maand november die aan de aanpassing voorafgaat / gezondheidsindexcijfer van november 2019. Het zo verkregen getal wordt afgerond tot 1 decimaal na de komma. Enkel wanneer het tweede decimaal uit de voormelde berekening gelijk is aan 5 of hoger wordt er naar boven afgerond.
Artikel 9:
Voor bijkomende kosten (containerpark, verbruiksgoederen, huur materiaal, …) rekent de dienst de effectieve kostprijs aan de gebruiker aan.
Artikel 10:
Annuleert de gebruiker, behoudens overmacht, de geplande hulp niet tijdig, dan rekent de dienst een bedrag aan dat gelijk staat met de kost van 1 werkuur per verhuisman.
Artikel 11:
De bepalingen van onderhavig reglement worden van kracht met ingang van 1 januari 2023. Het reglement van 2 december 2019 betreffende het vaststellen van de tarieven voor verhuisdienst wordt per 1 januari 2023 opgeheven.
Artikel 12:
Het reglement zal door de voorzitter van het vast bureau worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.