Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de raad van 31 maart 2025 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen de notulen van 31 maart 2025 goed te keuren.
In de kadernota van het managementteam van april 2024 lezen we onder andere: “Nieuw lokaal dienstencentrum: zoektocht naar geschikte locatie, dringend aan vernieuwing toe.”
In het verleden werden hierover in de gemeenteraad al vragen gesteld, logischerwijs kregen we nu, in functie van de opmaak van het nieuwe meerjarenplan door de huidige bestuursploeg, graag een duidelijk zicht op de plannen voor en de visie op een nieuw of vernieuwd dienstencentrum.
We merken dat het doelpubliek van de meeste dienstencentra de voorbije jaren wat beperkt blijft tot gepensioneerde mensen, terwijl er in Ieper zeker nood is aan nabije en laagdrempelige dienstverlening voor minder kansrijke medeburgers en iedereen die op een andere manier op hulp is aangewezen. Vanuit Groen Ieper zien we in de vernieuwing van het lokaal dienstencentrum dan ook een kans om de bredere bevolking te bereiken en zich te profileren als een dienstencentrum voor alle Ieperlingen.
Concreet pleiten we er bijvoorbeeld voor om binnen het centrum loketruimte te voorzien voor een ‘antennepunt’ voor het OCMW, met zitdagen van de sociale diensten alsook voor de dienst burgerzaken. Verder ook:
- Een ‘antennepunt’ voor de politie die zo sneller hulp kan bieden bij crisismeldingen of meldingen door toeristen.
- Gespreksruimtes voor welzijnsorganisaties
- Sanitair met douches, zowel voor daklozen als voor mensen die niet over sanitaire voorzieningen beschikken en geen netwerk hebben om zich te verhelpen.
- Voldoende grote kluizen waar daklozen persoonlijke bezittingen in kunnen opbergen. De kluisjes die de stedelijke bibliotheek aanbiedt zijn hiervoor niet bedoeld en bovendien niet groot genoeg.
Tenslotte vinden we het belangrijk om te blijven inzetten op betaalbare maaltijden voor kansarme mensen. Bestaat er een systeem van sociaal tarief voor deze mensen? We zien op de website dat een maaltijd 10 euro kost. Dat is te hoog voor mensen in armoede, meestal bedraagt het kansentarief tussen 2 en 5 euro.
We vernemen ook dat door de toenemende vraag naar maaltijden de keuken in de Kersencorf te klein wordt om aan deze vraag te voldoen. We vroegen ons dan ook af of hier niet kan worden samengewerkt met de keuken van het Woonzorgcentrum, zowel voor de keukenfaciliteiten als voor ruimte om de maaltijden te nuttigen.
Ook willen we het belang van participatie naar voren schuiven bij de opmaak van het ‘programma van eisen' voor een nieuw centrum. Afhankelijk van welke noden het bestuur met een toekomstig dienstencentrum wenst in te vullen kunnen dit senioren, thuislozen, mantelzorgers, ervaringsdeskundigen, vrijwilligers, personen in armoede, minder mobiele mensen of personen uit andere doelgroepen zijn.
We beseffen dat het stadsbestuur voor een grote budgettaire uitdaging staat. Maar gezien dit over basisdienstverlening gaat en dit zo hoog in de prioriteitenlijst van de kadernota staat, vinden we het belangrijk om dit hier onder de aandacht te brengen.
Als samenvatting stel ik het bestuur graag volgende vragen:
Raadslid Bolle
In vorige legislatuur al menig uurtje aan besteed. Diverse alternatieven werden besproken. Consensus dat we voor een nieuw DC zouden gaan, bij voorkeur op eigen gronden. 2 locaties bleven over: Kersecorf en Sint-jansgodshuis.
Beslist tot een haalbaarheidsstudie eind vorige legislatuur. hoort graag resultaat maar vraag is of er ook middelen gevonden worden hiervoor? Huidig DC is echter dringend aan vervanging toe.
Over invulling van de dienstverlening is er uitgebreide nota van de dienst.
Ook een sociaal restaurant is heel belangrijk!
Vraag blijft of bestuur wil investeren hierin?
Schepen Eva Ryde
Laat me starten met te omschrijven dat het dienstencentrum veel meer is dan 1 locatie, maar echt een
netwerk aan warme plekken en ook dienstverlening aan huis. Ik denk dat iedereen hier versteld zou staan
van het diverse publiek dat we ondertussen bereiken, al heeft elke locatie een profiel en dat lijkt me ook
geen probleem. Weet dat we gaan richting 1 op 3 Ieperlingen die 65+ is, en zij een belangrijke doelgroep zijn
en blijven voor mensen die verbinding zoeken. Het lijkt me interessant om dit ook op een toelichting van
dienst welzijn wat breder te kunnen duiden dan hier in de gemeenteraad.
Specifiek over de Kersecorf, want daar gaat uw interpellatie vooral over, zijn we met het stadsbestuur
inderdaad absoluut van plan die punaise op het stadsplan te planten en daar actief naartoe te werken. In
afwachting daarvan zijn de wellicht laatste updates gebeurd aan de Kersecorf om de periode kwalitatief te
overbruggen: buitenruimte is onthard en zonder struikelen gemaakt en de interne systemen van verwarming
en netwerk aangepakt. Er zijn studies gemaakt van stadspatrimonium dat in aanmerking kwam in het
oostelijke gedeelte van de stadskern. Belangrijk daarbij: voldoende ruimte, bereikbaarheid, toegankelijkheid
en budgettair haalbaar in het geheel, de 9 B’s vormen daarbij ook een richtlijn.
Op vandaag is altijd al een maatschappelijk werker aanwezig in de werking, en waar aangewezen ook een
aanwezigheid van extra mensen uit de sociale dienst. In de Wissel bijvoorbeeld al elke vrijdag.
Gespreksruimte is ook in elke locatie voorzien, niet uitsluitend voor eigen dienst. Sanitair is ook voorzien op
2 locaties. Sinds september is er een tussenkomst in de warme maaltijden van 3 euro per dag, als sociaal
tarief voor dit aanbod, dit alles in samenwerking met het woonzorgcentrum.
Kluisjes als idee kunnen we meenemen. Participatie wordt uiteraard een belangrijk onderdeel van het finale
traject, in de eerste plaats ook vanuit de gemeenteraad
Raadslid Stubbe
Dank voor antwoord en gaat graag in om actief mee te werken.
Nog vraagje: oosten van de stad, St-Pieterskerk als mogelijk piste?
Raadslid Bolle
Blij met belofte om met alle partijen aan tafel te zitten.
Ook verheugd dat er centen zouden vrijgemaakt worden en gerealiseerd. Dat laatste nog te betwijfelen.
Voor vooruit moet er wel een sociaal restaurant bij voorzien worden.
Schepen Ryde
St-Pieterskerk werd vorige legislatuur inderdaad ook onderzocht. toen vastgelopen op standpunt onroerend erfgoed, nu misschien meer openheid. Idem met kerkelijke overheid. Wordt verder bekeken.
Hoop dat er echt een start komt deze legislatuur.
Sociaal restaurant: verschil van mening. Voor bestuur belangrijker dat er aan een sociaal tarief kan gegeten worden, niet persé dat het zelf gemaakt wordt.
Raadslid Bolle
Sint-Pieterskerk: was inderdaad interessante piste. Er moet iets gebeuren met de kerken in de stad. Eén van de 2 problemen was het onroerend erfgoed en het niet loslaten van de liturgie. Dat kan niet voor vooruit.
Schepen Ryde
Dank en klopt. De kerk is een interessante piste maar verder te bekijken. Voortschrijdend inzicht is er stilaan.
Raadslid Stubbe
De dorstigen laven en hongerigen spijzen is ook een opdracht.
Vooruit heeft gestreden en bekomen, het BOA-decreet is er. Dit decreet zal een serieuze hervorming met zich meebrengen binnen de buitenschoolse kinderopvang en legt meer autonomie bij de lokale besturen.
Caroline Genez heeft als minister van Welzijn het licht op groen gezet voor duizenden extra betaalbare plaatsen in de kinderopvang. Er wordt fors geïnvesteerd in plaats, prijs en personeel. Bij dit laatste zal de kindratio aangepast worden van 1 begeleider op 9 kinderen naar 1 begeleider op 7 kinderen. Dit maakt de job aantrekkelijker en verhoogt de aandacht voor onze kinderen.
Er komen in Vlaanderen 10.000 extra plaatsen, waarvan 6000 extra inkomen gerelateerde plaatsen. Dit maakt het systeem sociaal en betaalbaar voor iedereen.
Het statuut van de onthaalouders wordt hervormd tot een werknemersstatuut, waardoor zij kunnen rekenen op het opbouwen van hun sociale rechten en een stabiele verloning. Dergelijke verandering in statuten zal gecoördineerd worden vanuit Vlaanderen, maar zal ook lokaal voor heel wat vragen zorgen. Zij-instromers zullen ook de mogelijkheid hebben om een nieuwe graduaatsopleiding kindbegeleider aan te vatten.
De ouderbijdrage wordt hervormd: vereenvoudigd, gerechtvaardigd en transparanter gemaakt. Naast het uitbreiden van het aantal opvangplaatsen, komt er ook 60 miljoen extra voor het bouwen van nieuwe crèches. Normaal stond Vlaanderen in voor het dekken van 60 % van die kosten en nu zal dit opgetrokken worden naar 70 %.
Dat zijn natuurlijk mooie woorden op Vlaams niveau, maar hoe vertaalt zich dit dan lokaal?
Ieper kan zich inschrijven in de oproep en heeft recht op 18 extra plaatsen (60 binnen onze eerstelijnszone). De tijdspanne dat vooropgesteld wordt vanuit Vlaanderen is vijf jaar.
Onze eerste vraag is : Hoe zal de stad deze extra plaatsen concreet toewijzen?
Zal er vooral geopteerd worden om deze middelen aan te wenden om het huidig aanbod uit te breiden of zal de stad vooral het opzetten van nieuwe initiatieven en ondersteunen?
Het vernieuwde kader geeft de lokale besturen de kans om autonoom te beslissen over het opleggen van bepaalde spelregels: bijvoorbeeld minimale openingsuren. Het speelveld werd uitgetekend op Vlaams niveau, maar de spelregels bepalen de lokale besturen zelf. Gemeente per gemeente zullen er dus andere accenten liggen.
Bijkomende vragen:
- Hoe zal er beslist worden wie mag opstarten?
- Wie zal instaan voor het toezicht en op de kwaliteit en het geven van sancties?
Dit en nog heel wat andere beslissingen liggen nu in de schoot van de lokale besturen. Een mooie kans om binnen onze stad met dit BOA-decreet adequaat aan de slag te gaan. Autonomie zorgt natuurlijk automatisch voor een gewicht op de schouders van de stad
dat als regisseur gaat optreden. We willen dan ook vanuit de oppositie mee zijn in hoe dit zal aangepakt worden.
Naast de extra plaatsen krijgt de stad ook extra middelen. Zien jullie hiaten binnen de huidige werkingen waar deze extra middelen voor zullen ingezet worden? Zien jullie nieuwe kansen?
Schepen Eva Ryde
Kinderopvang heeft 2 verschillende domeinen in financiering en regelgeving: baby’s en peuters tot 2,5 jaar
en anderzijds buitenschoolse opvang vanaf schoolgaand. In uw vragen worden beide verhalen door elkaar
gehaald.
Als er kinderopvangplaatsen baby’s en peuters worden toegewezen, wordt er een advies gevraagd aan de
stad. Hiertoe is een reglement opgesteld en door de gemeenteraad goedgekeurd. Wij volgend dit en maken
ons advies over aan Opgroeien die de uiteindelijke beslissing neemt.
Voor buitenschoolse opvang werkt men helemaal niet met plaatsen, wel met organisatoren. Enkel voor het
kwaliteitslabel kleuteropvang zullen er nog normen gehanteerd worden. De ingang van BOA is voor volgend
jaar. Dus ook hiervoor zal een kader en regelgeving uitgewerkt worden, die aan de raad zal worden
voorgelegd. Daar zijn we nu mee bezige, ook al is het decreet nog niet aangepast en is er uiteindelijk nog
altijd wel onduidelijkheid.
Wat de handhaving en opvolging betreft lijkt het een interessante piste om dit gezamenlijk met andere
gemeenten op te nemen. Dit vraagt nog wat onderzoek.
Lacunes in het aanbod zijn ons inziens het werken aan een betere, eenvormige bekendmaking van het
aanbod van alle partners en afgestemde inschrijving. Dit idee wordt in het BOA-verhaal concreter gemaakt.
Raadslid J. Despeghel
Dank en zal inderdaad nodig zijn om in te zetten op communicatie en wil graag aansluiten op dergelijk overleg.
Goed dat aan inclusie wordt gedacht, heel belangrijk.
Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Sarah Bouton
Voorzitter