Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De notulen van de raad van 3 februari 2025 worden voor goedkeuring ter inzage van de raadsleden gelegd. Er zijn geen opmerkingen geformuleerd, waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen de notulen van 3 februari 2025 goed te keuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
In een schrijven van 6 februari 2025 naar aanleiding van de installatie van de gemeenteraad dient over gegaan tot de aanduiding van een vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Zuidijzerpolder.
De volmachten zullen uiterlijk op 3 maart 2025 om 12.00 aangetekend moeten aankomen op het kantoor en ieder lid van de Algemene Vergadering mag slechts over een volmacht beschikken, vertegenwoordigingen namens rechtspersonen dienen op 26/02/2025 aangetekend aan te komen op het kantoor (zie p.7).
Voorstellen van algemeen belang en tussenkomsten die een voorafgaand onderzoek vereisen, moeten uiterlijk op 3 maart 2025 schriftelijk worden aangevraagd, zo niet kan er geen gevolg aan worden gegeven. Gezien de algemene vergadering een besloten karakter heeft, moet u zich aanmelden met bijgevoegde genummerde identificatiestrook en uw identiteitskaart om toegang te krijgen.
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 30 ja stemmen en 3 onthoudingen:
Artikel 1: Lies Sampers aan te duiden als vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Zuidijzerpolder.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing aangetekend over te maken aan Zuidijzerpolder.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
Met schrijven van 6 februari 2025 wordt OCMW uitgenodigd op de Algemene Vergadering van Zuidijzerpolder op 7 maart 2025 om 13u30. Deze vergadering gaat door in OC Stationshuis te Merkem (9de Linieplein 1, 8650 Houthulst). Deze vergadering vindt fysiek plaats.
De agenda van deze vergadering vermeldt:
Verwelkoming door de dijkgraaf
1) Goedkeuring verslag van de algemene vergadering van 22 maart 2024
2) Toelichting neerslag en waterpeilbeheer 2024
3) Goedkeuring werkingsverslag 2024, werkingsprogramma en onderhoudskaart 2025
4) Goedkeuring vastgoedtransacties
5) Goedkeuring intentie tot fusie met Polder Bethoostersche Broecken en mandateren bestuur voor uitwerking fusie
6) Goedkeuren staat van onwaarden 2022
7) Goedkeuren dienstjaarrekening 2024
8) Vaststelling aanslagvoet polderbelasting en goedkeuring begroting 2025
9) Verkiezing van 5 bestuursleden voor een mandaat van 6 jaar
10) Verkiezing van een dijkgraaf
11) Mededeling, rondvraag en varia
De volmachten zullen uiterlijk op 3 maart 2025 om 12.00 aangetekend moeten aankomen op het kantoor en ieder lid van de Algemene Vergadering mag slechts over een volmacht beschikken, vertegenwoordigingen namens rechtspersonen dienen op 26/02/2025 aangetekend aan te komen op het kantoor (zie p.7).
Voorstellen van algemeen belang en tussenkomsten die een voorafgaand onderzoek vereisen, moeten uiterlijk op 3 maart 2025 schriftelijk worden aangevraagd, zo niet kan er geen gevolg aan worden gegeven. Gezien de algemene vergadering een besloten karakter heeft, moet u zich aanmelden met bijgevoegde genummerde identificatiestrook en uw identiteitskaart om toegang te krijgen.
Op basis van deze overwegingen beslist de raad met 30 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo):
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering van Zuidijzerpolder van 7 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2 : De aangeduide vertegenwoordiger op te dragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Zuidijzerpolder vastgesteld op 7 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3 : Een afschrift van deze beslissing aangetekend over te maken aan Zuidijzerpolder.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
De Vlaamse Overheid en het Agentschap Opgroeien lanceerden in 2024 een oproep om te participeren in pilots ‘lokale netwerken zorg en ondersteuning’. Deze pilots bouwen voort op de goede praktijken Huizen van het Kind die er nu al zijn maar deze werkingen dienen een stap verder te gaan m.n.:
De Huizen van het Kind Houthulst, Poperinge-Vleteren en Zorgregio Ieper dienden samen een dossier in ‘pilootproject Huis van het Kind Westhoek’. Dit werd goedgekeurd voor 2 jaar (01/09/2024 – 31/08/2026), met een jaarlijks budget van 225.000 EUR. In het kader van de uitvoering van dit project dient een stuurgroep samengesteld te worden met volgende vertegenwoordigers:
De vertegenwoordigers van de stuurgroep pilootproject participeren op basis van gelijkwaardigheid en engageren zich om hun ‘sectorale’ achterban bij belangrijk te nemen beslissingen te consulteren en te informeren.
De opdracht van de stuurgroep pilootproject Huis van het Kind Westhoek is beleidsmatig van aard. De stuurgroep is verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen en het prioriteren en opvolgen van acties binnen de doelstellingen van een pilootproject Huis van het Kind Westhoek. Meer concreet betekent dit:
Inhoudelijke opvolging van het project
Financiën[1]
Governance
Personeelsbeleid
Externe profilering
Dienstverlening
De vertegenwoordigers van de stuurgroep pilootproject participeren op basis van gelijkwaardigheid. De vertegenwoordigers van de stuurgroep pilootproject engageren zich om hun ‘sectorale’ achterban:
Op basis van deze overwegingen besluit de raad met algemeenheid van stemmen:
Artikel 1: de teamcoach Welzijn af te vaardigen om als vertegenwoordiger van stad/OCMW Ieper toe te treden als effectief lid van de stuurgroep pilootproject Huis van het Kind Westhoek. Afdelingshoofd Leven & Welzijn treedt op als plaatsvervanger in diezelfde stuurgroep.
Artikel 2: de coördinator Huis van het Kind zorgregio Ieper af te vaardigen om als vertegenwoordiger van Huis van het Kind zorgregio Ieper toe te treden als effectief lid van de stuurgroep pilootproject Huis van het Kind Westhoek.
Artikel 3: schepen van Welzijn af te vaardigen om vanuit het penhouderschap pilootproject Huis van het Kind Westhoek in de stuurgroep pilootproject Huis van het Kind Westhoek te zetelen. De penhouder neemt tevens de voorzittersrol van deze vergadering op zich.
Artikel 4: dat het gezien de regierol van de lokale besturen in Huizen van het Kind, aangewezen is dat de projectcoördinator gehuisvest wordt dichtbij de huidige coördinatoren van Huizen van het Kind.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018).
De statuten van de VZW Jan Yperman ziekenhuis.
De Vereniging Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis is een welzijnsvereniging met twee deelgenoten: O.C.M.W. Ieper en VZW "Intramurale zieken- en bejaardenzorg Wieltjesgracht" of kortweg "VZW Wieltjesgracht".
Door de Vereniging worden kandidaten afgevaardigd in de algemene vergadering en de raad van bestuur van de VZW Jan Yperman ziekenhuis.
Het betreft in totaal 7 afgevaardigden in de algemene vergadering.
Het is gebruikelijk dat de VZW Wieltjesgracht 3 van de 7 mandaten in de algemene vergadering invult. Worden aldus vanuit de VZW Wieltjesgracht afgevaardigd in de algemene vergadering van de VZW Jan Yperman ziekenhuis: dhr Jan Durnez, dhr Piet Casaer en dhr Bruno De Rynck.
Vanuit de zijde van het O.C.M.W. Ieper dienen 4 afgevaardigden te worden aangeduid in de algemene vergadering van de VZW Jan Yperman ziekenhuis.
Vereist wordt dat deze afgevaardigden lid zijn van de Vereniging die hen voordraagt en dus deel uitmaken van de algemene vergadering van de Vereniging Onze Lieve Vrouweziekenhuis.
Ingevolge de beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 16.12.2024 worden vanuit het O.C.M.W. de volgende personen afgevaardigd naar de algemene vergadering van de Vereniging Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis: raadslid Bolle Philip, burgemeester Desomer Katrien, raadslid Deygers Marianne, raadslid Goudeseune Ives, raadslid Kinoo Thomas, schepen Ryde Eva, raadslid Sampers Lies, schepen Talpe Emmily en raadslid Vangheluwe Brecht.
De volgende personen worden voorgedragen om deel uit te maken van de algemene vergadering van de VZW Jan Yperman ziekenhuis:
1. Katrien Desomer
2. Emmily Talpe
3. Eva Ryde
4. Brecht Vangheluwe
Op basis van deze overwegingen beslist de raad met 31 ja stemmen en 2 onthoudingen:
Artikel 1: De volgende personen af te vaardigen naar de algemene vergadering van de VZW Jan Yperman ziekenhuis:
1. Katrien Desomer
2. Emmily Talpe
3. Eva Ryde
4. Brecht Vangheluwe
Artikel 2: Deze beslissing ter kennis te brengen van de Vereniging Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 77 en 78, betreffende de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)
de statuten van de VZW Jan Yperman ziekenhuis.
De Vereniging Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis is een welzijnsvereniging met twee deelgenoten: O.C.M.W. Ieper en VZW "Intramurale zieken- en bejaardenzorg Wieltjesgracht" of kortweg "VZW Wieltjesgracht".
Door de Vereniging worden kandidaten voorgedragen voor het bestuursorgaan van de VZW Jan Yperman ziekenhuis.
Het betreft in totaal 3 afgevaardigden.
Het is gebruikelijk dat de VZW Wieltjesgracht 1 van de 3 mandaten invult in het bestuursorgaan van de VZW Jan Yperman ziekenhuis. Wordt aldus vanuit de zijde van de VZW Wieltjesgracht afgevaardigd: dhr Jan Durnez.
Vanuit de zijde van het O.C.M.W. Ieper dienen 2 afgevaardigden te worden voorgedragen voor het bestuursorgaan van het Jan Yperman ziekenhuis.
Vereist wordt dat deze afgevaardigden lid zijn van de Vereniging die hen voordraagt en dus deel uitmaken van de algemene vergadering van de Vereniging Onze Lieve Vrouweziekenhuis.
Ingevolge de beslissing van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 16.12.2024 worden vanuit het O.C.M.W. de volgende personen afgevaardigd naar de algemene vergadering van de Vereniging Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis: raadslid Bolle Philip, burgemeester Desomer Katrien, raadslid Deygers Marianne, raadslid Goudeseune Ives, raadslid Kinoo Thomas, schepen Ryde Eva, raadslid Sampers Lies, schepen Talpe Emmily en raadslid Vangheluwe Brecht.
De volgende personen worden voorgedragen om deel uit te maken van het bestuursorgaan van de VZW Jan Yperman ziekenhuis:
1. schepen Emmily Talpe
2. schepen Eva Ryde
Op basis van deze overwegingen beslist de raad met 19 ja stemmen en 3 onthoudingen tegen 11 neen stemmen:
Artikel 1: De volgende personen af te vaardigen in het bestuursorgaan van de VZW Jan Yperman ziekenhuis:
1. Schepen Emmily Talpe
2. Schepen Eva Ryde
Artikel 2: Deze beslissing ter kennis te brengen van de Vereniging Onze-Lieve-Vrouweziekenhuis.
Namens Raad Maatschappelijk Welzijn,
Stefan Depraetere
Algemeen directeur
Sarah Bouton
Voorzitter