Terug
Gepubliceerd op 02/06/2026

Notulen  Gemeenteraad

ma 04/05/2026 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Sarah Bouton, Voorzitter
Katrien Desomer, Burgemeester
Emmily Talpe, Stephaan De Roo, Miguel Gheysens, Peter De Groote, Diego Desmadryl, Danny Metsu, Eva Ryde, Schepenen
Stefaan Williams, Ann-Sophie Himpe, Edouard Wallays, Jo Baert, Dimitry Soenen, Lies Sampers, Stijn Kimpe, Brecht Vangheluwe, Valentijn Despeghel, Philip Bolle, Nathalie Vandamme, Wim Vandamme, Jeroen Bossaert, Andy Verkruysse, Elvera Bibuljica, Marianne Deygers, Gregory Demeyere, Kim Louwyck, Ives Goudeseune, Thomas Kinoo, Saskia Dehollander, Nancy Six, Lieven Stubbe, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Joke Despeghel, Raadslid
  • Goedkeuring notulen vorige zitting

    • Goedkeuring notulen van 30 maart 2026

      Juridische grond en bevoegdheden

      Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

      Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

      Feiten, context en argumentatie

      De notulen van de vergadering van 30 maart 2026 werden conform de bepalingen van het gemeentedecreet opgemaakt en tijdig ter beschikking gesteld van de raadsleden.  Er zijn geen opmerkingen geformuleerd waardoor ze als goedgekeurd kunnen beschouwd worden.

      Beschikkend gedeelte

      Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen de notulen van de zitting van 30 maart 2026 als goedgekeurd te beschouwen.

  • Openbaar

    • Bestuurlijke organisatie

      • Fluvius West: Goedkeuring van agenda, vaststelling van het mandaat voor de Algemene Vergadering van 9 juni 2026

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        De stad werd met aangetekend schrijven van 2 april 2026 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Fluvius West die op 9 juni 2026 om 18.00 uur plaats heeft in feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.

        De documentatiestukken werd zowel per brief als per mail overgemaakt en kunnen ook elektronisch geraadpleegd worden op het Extranet van Fluvius West.

        De agenda van deze Algemene Vergadering vermeldt:

        1. Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West over het boekjaar 2025.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2025 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2025.
        5. Hernieuwing aanwijzing als elektriciteits- en aardgasdistributienetbeheerder door VNR en toestemming om beroep te doen op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv.
        6. Aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        7. Statutaire benoemingen.
        8. Statutaire mededelingen.

        In de zitting van 3 februari 2025 besliste de raad om schepen Diego Desmadryl af te vaardigen als vertegenwoordiger van de stad Ieper en schepen Miguel Gheysens aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering van Fluvius West.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 29 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo):

        Artikel 1: de agenda en de voorstellen van de Algemene Vergadering van 9 juni 2026 goed te keuren:

        1. Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West over het boekjaar 2025.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2025 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2025.
        5. Hernieuwing aanwijzing als elektriciteits- en aardgasdistributienetbeheerder door VNR en toestemming om beroep te doen op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv.
        6. Aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        7. Statutaire benoemingen.
        8. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2: De plaatsvervangend vertegenwoordiger, Schepen Gheysens, die de stad zal vertegenwoordigen op de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 9 juni 2026 (of op elke latere datum waarop deze wordt uitgesteld of verdaagd), wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de gemeenteraad heden heeft genomen inzake de voormelde agendapunten.

        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

         
      • WVI - Goedkeuring van agendapunten en vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering van 10 juni 2026

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017 en in het bijzonder de artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de Gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        De statuten van de WVI.

        Feiten, context en argumentatie

        Met mail van 1 april 2026 wordt de stad uitgenodigd tot deelname aan de algemene vergadering van WVI op 10 juni 2026 om 18.30u in de Europahal, Generaal Maczekplein 5, 8700 Tielt.

        De agenda van deze vergadering vermeldt:
        1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 10.12.2025
        2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2025)
        3. Verslag van de commissaris
        4. Jaarrekening 2025
        5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        6. Mededelingen

        Bij gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2024 werd raadslid Stefaan Williams aangeduid als vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van WVI.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 29 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo):

        Artikel 1: De agenda en de voorstellen van de algemene vergadering van 10 juni 2026 om 18.30u goed te keuren:
        1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 10.12.2025
        2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2025)
        3. Verslag van de commissaris
        4. Jaarrekening 2025
        5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        6. Mededelingen

        Artikel 2: De vertegenwoordiger van de stad, raadslid Stefaan Williams die zal deelnemen aan de zitting van deze algemene vergadering op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

        Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing te sturen aan de WVI.

      • Zefier cv - Goedkeuring agenda en vaststellen mandaat van de gewone algemene vergadering van 11 juni 2026

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;

        Feiten, context en argumentatie

        Met mail van 24 maart 2026 wordt de stad uitgenodigd tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 11 juni 2026. Deze vergadering vindt plaats in het Auditorium 4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent. Bij de uitnodiging zitten de ter beschikking gestelde documenten.

        De agenda van deze gewone algemene vergadering vermeldt:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2025;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2025;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2025 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Terugbetaling van ‘andere beschikbare inbreng buiten kapitaal’; 
        5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

        Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

        Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda goed te keuren.

        In gemeenteraadszitting van 16 december 2024 werd schepen Miguel Gheysens aangeduid als volmachthouder en schepen Diego Desmadryl als plaatsvervangend volmachthouder van de stad Ieper om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cv Zefier.  

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 29 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo):

        Artikel 1: Na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring te geven aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 11 juni 2026, zijnde

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2025;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2025;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2025 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Terugbetaling van ‘andere beschikbare inbreng buiten kapitaal’; en
        5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

        Artikel 2: De volmachtdrager van de stad die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 11 juni 2026 op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 11 juni 2026, waarvoor een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.

        Artikel 3: Het College van Burgemeester en Schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en er kennis van te geven aan de cv Zefier, Koning Albert II laan 37, 1030 Brussel.

      • Ons Onderdak: Goedkeuring agenda en vaststellen mandaat Algemene en buitengewone algemene Vergadering van 12 juni 2026

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Met mail van 17 april 2026 nodigt Ons Onderdak uit op de algemene vergadering en buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders op 12 juni 2026 om 17.30 uur in het Auris, Ieper.

        De agenda van de algemene vergadering vergadering vermeldt :

        1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur over de verrichtingen van het
        boekjaar 2025 als bedoeld in art. 27 van de statuten en de klachtenrapportering.
        2. Kennisname van het verslag van de commissaris-revisor.
        3. Onderzoek en goedkeuring van de jaarrekening en toewijzing van het resultaat over het
        boekjaar 2025.
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
        5. Benoeming nieuwe commissaris-revisor 2026 - 2029
        6. Uitsluiting aandeelhouders ingevolge artikel 37 van de statuten

        Op de agenda van de buitengewone algemene vergadering staat:

        1. Partiële splitsing door overneming
        2. Statutenwijziging
        3. Tweede partiële splitsing door overneming
        4. vaststelling verwezenlijking tweede partiële splitsing en uitgifte aandelen
        5. Statutenwijziging
        6. Machtiging

        Voorgesteld wordt de agenda en alle afzonderlijke punten van de beide vergaderingen goed te keuren.

        In zitting van 16 december 2024 werd raadslid Jo Baert aangeduid als vertegenwoordiger voor de stad Ieper op de algemene vergaderingen van Ons Onderdak. 

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de raad met 29 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo):

        Artikel 1: De agenda en de voorstellen van de algemene vergadering van 12 juni 2026 goed te keuren:

        1. Kennisname van het jaarverslag van de raad van bestuur over de verrichtingen van het
        boekjaar 2025 als bedoeld in art. 27 van de statuten en de klachtenrapportering.
        2. Kennisname van het verslag van de commissaris-revisor.
        3. Onderzoek en goedkeuring van de jaarrekening en toewijzing van het resultaat over het
        boekjaar 2025.
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
        5. Benoeming nieuwe commissaris-revisor 2026 - 2029
        6. Uitsluiting aandeelhouders ingevolge artikel 37 van de statuten

        Artikel 2: De agenda en de voorstellen van de buitengewone algemene vergadering van 12 juni 2026 goed te keuren:

        1. Partiële splitsing door overneming
        2. Statutenwijziging
        3. Tweede partiële splitsing door overneming
        4. vaststelling verwezenlijking tweede partiële splitsing en uitgifte aandelen
        5. Statutenwijziging
        6. Machtiging

        Artikel 3: Raadslid Jo Baert wordt verontschuldigd voor de algemene vergadering. In haar plaats wordt schepen Gheysens aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen en het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.

        Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing over te maken aan bouwmaatschappij Ons Onderdak.

    • Sport

      • Westhoeksportoverleg - goedkeuring jaarverslag 2025 en jaarrekening 2025

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        In de zitting van 2 juni 2025 verleende de gemeenteraad zijn goedkeuring voor de samenwerkingsovereenkomst Westhoeksportoverleg. Dit tussen de gemeenten Alveringem, Heuvelland, Ieper, Langemark-Poelkapelle, Lo-Reninge, Mesen, Poperinge, Veurne, Vleteren en Zonnebeke. 

        De oprichtingsovereenkomst vermeldt o.a. dat het beheerscomité bestaande uit de schepenen bevoegd voor sport van de 10 aangesloten gemeenten/steden, minstens één keer per jaar moet samenkomen om o.a. het jaarverslag, de jaarrekening van het voorbije jaar en het jaarprogramma en het budget voor het volgende werkjaar te bespreken en voor te bereiden. Deze jaarlijkse vergadering van het beheerscomité vond plaats op 19 februari 2026. Hierbij werden de jaarrekening en het jaarverslag 2025 van het WSO voorgelegd aan het beheerscomité.

        De jaarrekening van de samenwerkingsovereenkomst WSO dient jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd te worden aan de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten. De rekening is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten ze goedkeurt. 

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 29 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo) de WSO-jaarrekening en het jaarverslag 2025 goed te keuren.

    • Bevolking - burgerlijke stand

      • Tariefreglement stedelijke begraafplaatsen - goedkeuring wijziging

        Juridische grond en bevoegdheden

        Artikel 41, 162 en 170 § 4 van de Grondwet;

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018);

        De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit;

        Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en zoals tot op heden gewijzigd;

        Het besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria;

        Het besluit van de gemeenteraad van 4 oktober 2021 tot vaststelling van het tariefreglement Stedelijke begraafplaatsen;

        Het besluit van de gemeenteraad van 9 november 2015 betreffende het huishoudelijk reglement op de begraafplaatsen en gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 6 juli 2020 en 1 december 2025

        Feiten, context en argumentatie

        De laatste versie van het 'tariefreglement stedelijke begraafplaatsen' werd door de Gemeenteraad goedgekeurd in haar zitting van 1 december 2025.

        Het is noodzakelijk een bepaling te verduidelijken met name deze met betrekking tot de kinderbegraafplaats. Er wordt voorgesteld in artikel 2 expliciet toe te voegen dat kinderbegravingen tot zeven jaar op de kinderbegraafplaats retributievrij zijn, aangezien dit in het vorige reglement niet specifiek was opgenomen.

        Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 29 ja stemmen en 3 onthoudingen (de raadsleden Six, Dehollander en Kinoo) om het reglement goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van 1 december 2025 houdende de vaststelling van de tarieven van de graf- en columbariumconcessies met ingang van 4 mei 2026 op te heffen en te vervangen door volgend reglement:

        Tariefreglement stedelijke begraafplaatsen

        Artikel 1: Het tarief is verschuldigd door de persoon die de begraving, de uitstrooiing, de opgraving of de concessie aanvraagt.

        Artikel 2: Tarief van de graf- en columbariumconcessies (inclusief bij herbruik graven):

        • Een concessie van 2m2  voor een periode van 30 jaar in een grafkelder bedraagt: 500,00 euro (exclusief arduinen grafsteen)

        -     leveren en plaatsen van éénpersoonskelder:       895,00 euro 

        -     leveren en plaatsen van tweepersoonskelder:     985,00 euro 

        -     leveren en plaatsen van driepersoonskelder:     1.205,00 euro 

        • Een concessie van 1m2 voor een periode van 30 jaar in een urnenkelder op het urnenveld bedraagt: 500,00 euro.

        -     leveren en plaatsen urnenkelder:                      375,00 euro 

        • Een concessie voor een periode van dertig jaar in een columbariumnis bedraagt: 500,00 euro

        -     voorzien en aanbrengen afsluitplaat columbariumnis: 295 euro

        • Bijzetting van asurne of boventallige kleine kist in een bestaande concessie grafkelder, urnenkelder of columbarium: 250,00 euro / bijzetting 
        • Een concessie voor een periode van 30 jaar in volle grond bedraagt: 500,00 euro (inclusief arduinen grafsteen)

        -    Voorziening voor één kist in volle grond:         1.000,00 euro 

        -    Voorziening voor twee kisten in volle grond     1.600,00 euro 

        -     bijzetting van een asurne in volle grond :         400,00 euro / bijzetting (max. 4 asurnes in 1 graf)

        • Gegraveerd naamplaatje aan de strooiweide: 40,00 euro per naamplaatje
        • Uitstrooiing as niet-inwoners:   25,00 euro
        -  Op de kinderbegraafplaats worden perken voorbehouden voor het begraven van kinderen tot zeven jaar in niet-geconcedeerde grond. Op die begraafplaats is het plaatsen van kelders niet toegelaten. Aan deze begraafvorm is geen retributie verbonden.

        Artikel 3: Concessies van 30 en 50 jaar kunnen hernieuwd worden voor een periode van 30 jaar. Het tarief voor het hernieuwen van een concessie in volle grond, grafkelder, urnenkelder of columbariumnis bedraagt 500,00 euro.

        Eeuwigdurende concessies: kosteloze en onbeperkte verlenging telkens met 50 jaar.

        Artikel 4: Mogelijkheid tot hernieuwing van de bestaande concessie bij bijzetting

        Het tarief voor het verlengen van een concessie na bijzetting wordt vastgesteld volgens de formule (a:b) x c waarbij:

        a   staat voor het aantal jaren van de nieuwe concessietermijn die de lopende concessietermijn overschrijdt.

        b   staat voor het totaal aantal jaren van de nieuwe concessie

        c   staat voor het tarief zoals deze bepaald werd in artikel 3 van dit besluit

         Artikel 5: Ontgravingen

        • Ontgravingen van lijkkisten: het tarief is verschuldigd door diegenen die de machtiging tot ontgraven aanvraagt.

        -     Ontgraven van een lijkkist: 850,00 euro 

        -     Ontgraven van een kinderkistje: 300,00 euro

                        Eventuele bijkomende kosten van de ontgraving die niet vooraf te bepalen zijn, vallen ten laste van de aanvrager.

        • Ontgraven van een asurne uit volle grond of kelder: 250,00 euro
        • Ontgraven van een asurne uit columbarium of urnenveld: 60,00 euro
        • Terugplaatsen van een asurne: 250,00 euro.

        Ontgraven van meerdere asurnes op éénzelfde locatie wordt 1x aangerekend.

        • Geven geen aanleiding tot de toepassing van het tarief op de ontgravingen:

        -      verricht in uitvoering van gerechtelijke beslissing

        -      deze ambtshalve verricht door de gemeente

        -      voor het vaderland gestorven militairen of burgers

        Artikel 6: Algemeen

        De tarieven worden verdubbeld voor personen die op het ogenblik van de aanvraag of van het overlijden niet in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de stad Ieper ingeschreven waren.

        De verhoging is niet van toepassing op de concessies verleend voor personen die niettegenstaande ze niet in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de stad Ieper ingeschreven waren op het ogenblik van hun overlijden:

        a)     de personen die op basis van artikel 14 van het decreet begraven worden of personen die te Ieper overleden zijn en waarvoor niemand de begrafenis regelt;

        b)     de personen die recht hebben om in een eerder nominatief toegekende grafconcessie bijgezet te worden;

        c)     de personen die in Ieper hun verblijfplaats hebben en van die inschrijving zijn vrijgesteld bij wet of bij internationale overeenkomst;

        d)     de gewezen inwoners van Ieper, die vanuit Ieper opgenomen werden in een psychiatrisch ziekenhuis, een woonzorgcentra, een rust- en verzorgingstehuis;

        e)     de personen die minstens 20 jaar in Ieper gewoond hebben en aansluitend voor verzorging hun intrek genomen hebben bij familie of kennissen in een andere gemeente.

        Artikel 7: Betaling

        De bedragen zijn verschuldigd door de aanvrager. Het verschuldigd bedrag dient te worden betaald binnen de 30 dagen na het toezenden van de schuldvordering.

        Bij gebrek aan betaling in der minne worden de verschuldigde bedragen ingevorderd overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur. 

        Concreet: bij gebrek aan betaling wordt de vergunde concessie beschouwd als niet-vergund en wordt de grafrust van 10 jaar gerespecteerd en zijn verdere bijzettingen/begravingen niet mogelijk.

        Artikel 8: Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking. 

    • Landschap

      • Aanleg van Ypermanpark - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - ARA 442/2026

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        De ontwerpopdracht voor de opdracht “Aanleg van Ypermanpark” werd gegund aan Studio Basta, Stasegemsesteenweg 72-1 te 8500 Kortrijk.

        In het kader van de opdracht “Aanleg van Ypermanpark” werd een bestek met nr. ARA 442/2026 opgesteld door de ontwerper. De opdracht omvat volgende inrichtingswerken: grondverzet, aanleg grachten, poelen, wadi’s, aanleg brug, optimalisatie Bellewaerdebeek + aanleg winterbed, aanleg betonnen wandel- en fietspad, aanleg natuurlijke waterspeelzone, aanplant bomen en struiken en aanleg zitinfrastructuur.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.357.270,64 EUR excl. btw of 1.642.297,47 EUR incl. 21% btw en opties (285.026,83 EUR btw medecontractant) waarvan 308.946,07 EUR excl. btw of 373.824,74 EUR incl. 21% btw ten laste van de stad.  Daarnaast zijn een aantal optionele posten opgenomen die, naargelang de prijszetting bij de gunning, eventueel ook zullen uitgevoerd worden.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Europa - INTERREG ARC, Vlaamse Overheid - Agentschap voor Natuur en Bos, Provincie West-Vlaanderen, Kronospan NV, Rotary Club Ieper en Lions Club Ieper-Poperinge.

        Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat Stad Ieper de procedure zal voeren en in naam van Provincie West Vlaanderen bij de gunning van de opdracht zal optreden. Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.

         

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2026

        0610-0/222107/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN

        337.364,32

        150.886,65

        186.477,67

        181.560,74 

             4.916,93

         

        14 april 2026

        2026

        0610-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN

        192.264,00

        0

        192.264,00

        192.264,00 

         

         0

        14 april 2026

         

         

         

         

        In bijlage:

        • Bijhorende documenten overheidsopdracht: bestek met nr. ARA 442/2026.
        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen:

        Artikel 1: Het bestek met nr. ARA 442/2026 en de raming voor de opdracht “Aanleg van Ypermanpark”, opgesteld door de ontwerper, Studio Basta, Stasegemsesteenweg 72-1 te 8500 Kortrijk worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 1.357.270,64 EUR excl. btw of 1.642.297,47 EUR incl. 21% btw en opties (285.026,83 EUR btw medecontractant) waarvan 308.946,07 EUR excl. btw of 373.824,74 EUR incl. 21% btw en exclusief opties ten laste van de stad.

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        Artikel 3: Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instanties Europa - INTERREG ARC, Vlaamse Overheid - Agentschap voor Natuur en Bos, Provincie West-Vlaanderen, Kronospan NV, Rotary Club Ieper en Lions Club Ieper-Poperinge.

        Artikel 4: Stad Ieper wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Provincie West Vlaanderen bij de gunning van de opdracht op te treden.

        Artikel 5: In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

        Artikel 6: Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.

        Artikel 7: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Artikel 8: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2026, op budgetcode 0610-0/222107/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie AC095) en 0610-0/224007/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie AC095) en in het budget van de volgende jaren.

        Artikel 9: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

    • Mobiliteit

      • Ondertekening overeenkomst Claus 2 You betreffende autodelen tijdens dienstverplaatsingen

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018 (B.S. 19.12.2018)

        Feiten, context en argumentatie

        Ter stimulatie van het autodelen kan ingetekend worden bij Claus 2 You zodat ook medewerkers gebruik kunnen maken van deelwagens in functie van dienstverplaatsingen. Dit vervangt dan deels de verplaatsingen met een eigen voertuig. In eerste instantie zou een deelwagen voorzien worden nabij AC Auris, deze is meteen ook voor andere bedrijven op Ter Waarde en omgeving bruikbaar. 

        In de overeenkomst tot gebruik zijn zaken opgenomen zoals vlootbeheerders, verantwoordelijkheden, facturatie,... 

        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen keurt de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen de overeenkomst voor het gebruik van deelwagens Claus2You door medewerkers van stad Ieper voor dienstverplaatsingen goed te keuren. 

      • Aanleg toegankelijke bushalte Poternebrug (Leopold III-laan) - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2026/MOB_01/STAD

        Juridische grond en bevoegdheden

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van 216.000,00 EUR niet), en meer bepaald  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht “Aanleg toegankelijke bushalte Poternebrug (Leopold III-laan)” werd een bestek met nr. 2026/MOB_01/STAD opgesteld. Dit gaat over de aanleg van een nieuwe, toegankelijke bushalte als alternatief voor de huidige bushalte Grote Markt. De aanleg bevat een ontharding van +/- 105m² (bestaand vs. nieuw). De voorziene verharding is noodzakelijk in functie van integrale toegankelijkheid voor slechtzienden, rolstoel- en kinderwagengebruikers. Bussen moeten daarbij langs beide kanten kunnen stilstaan aan een verhoogd perron. Er is voldoende oppervlakte aan verharde wachtruimte nodig mits deze bushalte drukke piekmomenten heeft met veel middelbare studenten.

        Het dossier is één van de stappen in het nieuwe mobiliteitsplan: "10 puntenplan 'Ieper in Beweging' - slim op weg naar morgen". Het 10 puntenplan 'Ieper in beweging - slim op weg naar morgen' werd op 2 maart 2026 goedgekeurd op de Gemeenteraad (GR/2026/038). De nieuwe bushalte aan de Poternebrug zit vervat in het tweede actiepunt: Nieuwe circulatie Lijn- en toeristenbussen.

         

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 142.448,20 EUR excl. btw of 172.362,32 EUR incl. btw (29.914,12 EUR btw medecontractant).

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Vlaamse Overheid - MOW - Wegen en Verkeer West-Vlaanderen, Markt 1 te 8000 Brugge. Dit deel wordt geraamd op 12.000,00 EUR.

        Financiële gevolgen

         

        Jaar

        Budgetartikel

        Budget

        Reeds vastgelegd

        Oud beschikbaar

        Voorgesteld

        Nieuw beschikbaar

        Datum consultatie

        2026

        ACS67/0200-0/2300000

        317.468,34

        31.711,63

        285.756,71

        172.362,32

        113.394,39

        09/04/2026

         

         

        In bijlage:

        • Bijhorende documenten overheidsopdracht: bestek met nr. 2026/MOB_01/STAD.
        • Rotonde poterne bestaand 02-03-2026.
        • Rotonde poterne doorsnedes 03-04-2026.
        • Rotonde poterne ontwerp 03-04-2026.
        Beschikkend gedeelte

        Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met 21 ja stemmen en 11 onthoudingen (de raadsleden Goudeseune, Bolle, V. Despeghel, Verkruysse, N. Vandamme, W. Vandamme, Bossaert, Bibuljica, Deygers, Demeyere en Louwyck):

        Artikel 1: Het bestek met nr. 2026/MOB_01/STAD en de raming voor de opdracht “Aanleg toegankelijke bushalte Poternebrug (Leopold III-laan)” worden in kennis genomen. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 142.448,20 EUR excl. btw of 172.362,32 EUR incl. btw (29.914,12 EUR btw medecontractant).

        Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3: Een subsidie van 12.000,00 EUR zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Vlaamse Overheid - MOW - Wegen en Verkeer West-Vlaanderen, Markt 1 te 8000 Brugge.

        Artikel 4: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Artikel 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2026, met budgetcode ACS67/0200-0/2300000.

        Artikel 6: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van deze beslissing.

         

  • Interpellaties

    • 50 dagen (Interpellatie van raadslid Six)

      Feiten, context en argumentatie

      Vlaams Belang had graag geweten hoe de 50 dagen dit jaar uiteindelijk zijn verlopen want in het verleden durfde het weleens uit de hand te lopen: comazuipen, vandalisme, voetzoekers en knalbommetjes, …
      Gelukkig zijn er ook mooie kanten aan dergelijke feestjes: de samenhorigheid, de fuiven, de karrenoptocht, enz.
      Dat er dus nood was en is aan een reglement heeft het verleden al bewezen.
      Dergelijk reglement is er niet om de laatstejaars te viseren maar om hen te beschermen tegen eventuele baldadigheden van enkelingen.
      Dat er, toevallig of niet, in de week van de 50 dagen een brand is geweest in de Menenstraat die ontstaan werd door pyrotechnisch materiaal (een vuurpijl) is toch wel heel bedenkelijk.
      We hopen dat de camerabeelden de dader(s) kunnen vatten.
      Langs deze weg wensen wij de getroffen eigenaars veel sterkte en hoopt Vlaams Belang samen met hen dat de dader(s) snel gevat zullen worden.
      Graag hadden wij asap het politierapport gekregen van de 50dagen editie 2026.

      Burgemeester Desomer
      Allereerst een pluim aan de leerlingen voor hun voorbeeldig gedrag.
      De sfeer werd dit jaar algemeen positief ervaren en het evenement verliep zonder grote escalaties, op 1 feit na.
      Het is dan ook jammer van het vuurpijlincident, maar los daarvan verliep de 50-dagenviering rustig. De dader
      van het vuurpijlincident is ondertussen ook gevat, het parket volgt deze zaak verder op.
      Er werd sterk proactief gewerkt: in samenspraak met de schooldirecties werd een tijdelijk politiereglement
      opgesteld. Alle leerlingen en hun ouders kregen hierover een brief met toelichting. Daarnaast ben ik zelf, samen
      met collega-schepen Miguel Gheysens, langsgegaan in alle middelbare scholen om dit tijdelijk politiereglement
      toe te lichten. Ook ben ik aanwezig geweest op de fuif op woensdagavond en het ontbijt op donderdagochtend.
      Daar mocht ik positieve feedback ontvangen van de zesdejaars.
      Wat het politierapport betreft: tot op heden is er één GAS-dossier geregistreerd bij de politie. Het is wel zo dat
      dergelijke dossiers pas binnen de maand dienen te worden overgemaakt voor verdere verwerking. Indien
      gewenst, kan ik u tegen de volgende gemeenteraad een volledig en geactualiseerd cijferoverzicht bezorgen.
      De politie voerde tijdens de 50-dagenviering 17 vaststellingen en interventies uit, o.a. met betrekking tot
      ordeverstoring, openbare dronkenschap, ontploffend pyrotechnisch materiaal en brand aan een gebouw
      (vuurpijlincident).
      Tot slot: ook bij toekomstige edities zullen we sterk blijven inzetten op veiligheid en het tegengaan van overlast.
      De proactieve aanpak van dit jaar heeft alvast haar nut bewezen.

      Raadslid Six
      Dank voor de inspanningen die gedaan zijn. Heeft positief effect gehad.
      Toch voldoende kijken naar handhaving want een week duurt lang.

      Burgemeester Desomer
      Op zich is het evenement 1 dag.

    • Sluiting drinkwaterproductiecentra Zillebeke en Dikkebus (Interpellatie van raadslid V. Despeghel)

      Feiten, context en argumentatie

      Drinkwater is een thema dat deze raad al vaak heeft beziggehouden. Vandaag wil ik echter inzoomen op één concrete en ingrijpende ontwikkeling voor Ieper zelf.

      Mijn tussenkomst vanavond gaat niet over het drinkwaterplan als dusdanig, maar over het voorstel van De Watergroep om de drinkwaterproductiecentra in Zillebeke en Dikkebus binnen een periode van tien jaar te sluiten. Volgens hun langetermijnstrategie is dit nodig om efficiëntie en betaalbaarheid te garanderen. Samen leveren deze sites ongeveer 2 miljoen kubieke meter water, goed voor 1,2% van de totale productie. Technisch zou dit volume kunnen worden opgevangen door andere productiecentra. Maar technisch haalbaar betekent daarom nog niet dat dit voor Ieper zonder gevolgen blijft.

      Ten eerste: de financiële impact.
      De stad ontving tussen 2010 en 2024 gemiddeld 215.000 euro per jaar aan vergoedingen voor wateronttrekking uit Zillebeke- en Dikkebusvijver. In 2025 liep dat zelfs op tot 362.000 euro. Op één legislatuur praten we dus al snel over 1,25 tot 1,5 miljoen euro. Hieromtrent heb ik volgende vragen:

      • De Watergroep spreekt over een sluiting “binnen tien jaar”. Hoe concreet is die timing vandaag? Wat als deze sluiting sneller realiteit wordt?
      • Welke garanties hebben wij dat de wateronttrekking de komende tien jaar op hetzelfde niveau blijft?
      • Wat met de overeenkomst die loopt tot 31 december 2039? Kan die eenzijdig worden stopgezet?

      Ten tweede: de toestand van de oeverzones van Zillebekevijver.
      Het is bekend dat sommige zones vandaag in relatief slechte staat verkeren, met onderspoeling en risico op afkalving. In de vorige legislatuur was er een duidelijke intentie om samen met De Watergroep een studie uit te voeren: zij rond waterpeilbeheer, de stad rond oeverstabiliteit. Daarvoor was 30.000 euro voorzien. In het huidige meerjarenplan zie ik dat budget niet meer terug.

      • Klopt het dat dit onderzoek vandaag niet meer is voorzien?
      • En is het niet cruciaal dat we dit expliciet meenemen in het overleg met De Watergroep? Als we hier te lang wachten, riskeren we dat toekomstige schade én kosten volledig op het bord van de stad belanden.

      Ten derde: de waterveiligheid en buffering.
      Zillebeke- en Dikkebusvijver en De Verdronken Weide spelen vandaag een belangrijke rol als waterbuffer bij hevige regenval. Indien er geen water meer wordt onttrokken voor drinkwaterproductie, vermindert dat bufferend vermogen. Dat betekent: sneller water moeten afvoeren, met extra druk op onze infrastructuur. En net nú zijn we bezig met ingrijpende projecten, zoals de grotere koker onder de Frenchlaan en de openwaterverbinding aan het voormalige openluchtzwembad. Hieromtrent heb ik volgende vraag:

      • Zal men op korte termijn herberekenen of de voorziene waterafvoermogelijkheden met de nieuwe plannen voldoende zijn om toekomstige overstromingen te kunnen voorkomen? Zal er op korte termijn hieromtrent een overleg zijn met de betrokken waterloopbeheerders?

      Tot slot, ik begrijp dat De Watergroep vertrekt vanuit economische logica en betaalbaarheid, en dat is legitiem. Net daarom is het belangrijk dat wij als lokaal bestuur niet enkel volgen, maar ook actief meedenken, alert blijven en onze belangen – en die van onze inwoners – duidelijk verdedigen.

      Meedenken is geen formaliteit. Het vraagt betrokkenheid, duidelijke afspraken en tijdige beslissingen.

      Ik kijk uit naar jullie antwoorden en het verdere debat.

      Samen met interpellatie van raadslid Stubbe.

      Schepen Gheysens
      Het klopt dat de toekomstige sluiting van de waterproductiecentra in Dikkebus en Zillebeke zeer recent
      bevestigd werd door De Watergroep. En daarom hebben we ook een overleg gevraagd, die ergens begin juni
      zal plaats vinden.
      Zoals door jullie beiden aangegeven zal deze sluiting heel wat gevolgen met zich meebrengen:
      • Impact op de watervoorziening voor de Westhoek
      De Watergroep zal zich technisch moeten organiseren om de te schrappen watercapaciteit op te vangen via
      andere productiecentra om zo de watervoorziening in de Westhoek te kunnen blijven garanderen. De
      toekomstige sluiting gekoppeld aan 2 andere projecten: het masterplan Kluizen en de transportleiding van het
      WPC in Kluizen naar het transportnet van Farys in Merendree. Deze projecten zijn lopende, uitvoering is
      afhankelijk van het verkrijgen van de nodige vergunningen en grondinname.
      • Financiële impact voor de stad
      De modaliteiten van de jaarlijkse vergoeding die de stad ontvangt voor het ruwe water uit de stadsvijvers
      worden geregeld via een overeenkomst tussen De Watergroep en de stad, lopende nog tot 2030. Wijzigingen
      aan deze overeenkomst ten gevolge van de recente berichten zullen deel uitmaken van de gesprekken tussen
      ons beiden.
      • Waterhuishouding en ecologische impact
      Het op termijn niet meer capteren van drinkwater uit Dikkebus- en Zillebekevijver zal een wijziging van de
      waterhuishouding met zich meebrengen. Dit zal grondig bekeken, berekend en afgewogen worden in nauw
      overleg met de verschillende waterbeheerders en actoren in het afstoomgebied. Het brengt opportuniteiten om
      de potentiële ecologische meerwaarde en kansen van een stabielere waterstand in de vijvers te
      bewerkstelligen.
      • Wat betreft de oeverproblematiek werd dit inderdaad besproken in een overleg van De Watergroep naar
      aanleiding van de vraag in 2021 om het waterpeil te verhogen (tot het maximaal voorziene peil). De
      Watergroep heeft toen expliciet gesteld dat ze wel input konden bezorgen voor de studie maar de eventuele
      studie zelf ten laste van de stad zou zijn. Ook eventuele oeverwerken zijn volgens De Watergroep ten laste van
      de stad gezien deze eigenaar is van de vijver en er omtrent peilen reeds een overeenkomst loopt. Er is
      momenteel geen expliciet budget voor een dergelijke studie of oeverwerken. Vraag is ook -gezien de recente
      berichtgeving- of een (uitgebreide) studie nu nog zinvol is. We nemen deze specifieke problematiek wel mee in
      verder overleg en ruimere context.
      Conclusie: Het nieuws van de sluiting van beide productiecentra is zeer recent, en gelekt uit een intern
      werkdocument binnen het Strategisch plan voor drinkwatervoorziening. Meer info over de concrete timing en
      eerder vermelde gevolgen hebben we zelf nog niet.
      Als bestuur en administratie beseffen we de impact van deze beslissing. We zullen ons op korte termijn het
      totaalbeeld van deze impact te schetsen en om het overleg met De Watergroep op een correcte, en
      constructieve manier aan te gaan.

      Raadslid V. Despeghel
      Toch belangrijk dat ze water blijven onttrekken; anders geen inkomsten meer. Dit zeker meenemen.
      Kan overeenkomst vroegtijdig opgezegd worden?
      En is dat geld nu nog voorzien voor de oeverstudie?
      Goed dat we dezelfde bezorgdheden hebben en kennen; Best zo vlug mogelijk aan de slag gaan!
      Meer water zal niet direct oplossing bieden voor de blauwalgen want in de zomer is er minder water.

      Raadslid Stubbe
      Waarom afwachten? Is een verkeerde houding, niet doen, nu al actie ondernemen.
      Zowel technisch als financieel voorbereiden wat nodig zal zijn.
      Quid inspanningen om waterkwaliteit hoe dan ook te verbeteren; want het water wordt ook aan de Blankaart geleverd. Dus zeker aan te pakken.
      En dus graag een Watercommissie op te zetten op stadsniveau. En graag spoedig.

      Schepen Gheysens
      Ze kunnen nog niet sluiten, moeten nog hun capaciteit opdrijven in Kluizen en vergunningen nodig, persleiding aanleggen, ... Overleg moet daar meer duidelijkheid geven.
      Overeenkomst: niet eenzijdig opzegbaar, is niet in overeenkomst voorzien.
      Mbt de oevers: De Watergroep wil ondersteunen maar niet participeren. Was toen het antwoord, benieuwd of dit veranderd zal zijn.
      Technisch voorbereiden en timing: eerst nu in juni overleg afwachten, is maar een maand.
      Waterkwaliteit: overloop gaat inderdaad naar de Blankaart; dus blijft belangrijk, dat klopt. Wordt ook bevestigd door de Watergroep.
      Mbt oprichten commissie: nog te bekijken of en hoe dit best verder op te volgen, met de technici daarin beslagen. Ook VMM zal daarin een rol spelen.

      Raadslid V. Despeghel
      Schrik is dat ze nu al minder water zullen onttrekken en produceren.
      Vraag om toch te onderhandelen dat ze zoveel mogelijk blijven produceren.
      En is 30.000 EUR nu voorzien? Gaat studie verder?

      Raadslid Stubbe
      Zaak wordt zeer technisch bekeken maar vijvers behoren tot DNA van de stad; nu al vragen wat ermee zal gebeuren. Is logisch toch?

      Schepen Gheysens
      Zal in college besproken worden maar eerst overleg met de Watergroep.
      Mbt de studie: afspraken met de Watergroep moeten opnieuw besproken worden.

    • Sluiting van Ieperse drinkwaterproductiecentra: wake-up call voor toekomstgerichte aanpak van de Ieperse waterhuishouding (Interpellatie van raadslid Stubbe)

      Feiten, context en argumentatie

      De beslissing van de Watergroep om binnen de komende 10 jaar de beide Ieperse drinkwaterproductiecentra te sluiten, sluimerde al een tijdje, maar is nu dus definitief en publiek bekendgemaakt. Voor vele Ieperlingen een onverwachte, zelfs abrupte wending. Maar wie de problematiek van de systematische erosie in onze landbouwgebieden en de daarmee verbonden penibele kwaliteit van ons oppervlaktewater van nabij volgt, zag de bui al een tijdje hangen.

      Vanuit de Watergroep zelf wijst men met zoveel woorden vooral naar de klimaatsverandering en langere droogteperiodes als grote oorzaak. Dat verdoezelt vanzelfsprekend de échte reden voor deze radicale beslissing, namelijk de aanhoudende vervuiling door allerlei gifstoffen, die via onze kleine en grote waterlopen in de drie Ieperse waterbekkens terechtkomen, en waarvan de Watergroep moet toegeven dat een aantal gifstoffen zeer moeilijk tot bijna niet uit het ruwe water kunnen gefilterd worden.

      Dat deze problemen zich tijdens drogere periodes veel duidelijker manifesteren, is natuurlijk zéér logisch: hoe minder water, hoe minder de verdunning van allerlei pesticiden en meststoffen in ons water. Dat dwingt de Watergroep ertoe om gemiddeld 4 tot 6 maanden per jaar geen beekwater in de vijvers toe te laten. Dat levert op zijn beurt onnatuurlijke, grote fluctuaties van de waterniveaus op, wat voor het waterbiotoop en al wat er leeft zeker geen goede zaak is.

      Het einde van 800 jaar Ieperse drinkwaterwinning valt dan ook te vertalen als het faillissement van 20 jaar maatregelen om in onze regio erosie aan te pakken en een goede waterkwaliteit aan de bron, in het landschap zelf, te herstellen.

      Het weze duidelijk dat de beslissing van de Watergroep geen vrijgeleide mag en kan worden om nu de teugels te vieren, en de inspanningen te verwaarlozen. Immers, onze valleigebieden blijven essentiële drinkwaterwingebieden voor het bekken van de Blankaart, dat 350.000 Westhoekers van drinkwater zal blijven voorzien.

      Het moeilijke overleg over het omstreden Drinkwaterplan van de Vlaamse minister Brouns werd ook vorige dinsdag, voor de tweede keer niet afgerond. Voorlopig blijft de minister zijn fel omstreden aanpassing van de Europese norm voor residu’s van 1,2,4-triazool aanhouden, ook over het verbod op pesticiden op basis van PFAS en TFA en de verplichte onbewerkte bufferstroken langs beken, een basismaatregel waar wij al meer dan 20 jaar voor pleiten, liggen op tafel. Vanuit onze streek zijn intussen zeer duidelijke en ruim ondersteunde signalen en aanbevelingen doorgegeven, die duidelijk aantonen dat de Westhoek het recht op gezond water blijft opeisen. We rekenen hierbij absoluut op de steun van onze eigen vertegenwoordigers in het Vlaamse parlement.

      Naar aanleiding van deze historische veranderingen vraag ik het stadsbestuur graag om bijzondere aandacht, gekoppeld aan echte daadkracht, voor de toekomst van het Ieperse waterbeheer en waterhuishouding. Wat zijn de consequenties van het stopzetten van de drinkwaterproductie, hoe gaan wij omspringen met onze vijvers? Zo zal er bijvoorbeeld dagelijks veel meer water naar en doorheen Ieper vloeien, richting kanaal en IJzer, namelijk tussen 5.000 en 6.000 m³ via de Ieperlee, en tot 4.000 m³ via de Dikkebusvijverbeek en de vestinggrachten. Dit was tot nog toe niet voorzien.

      Er zullen goede en vooral wijze afspraken moeten gemaakt worden over een totaal nieuwe waterhuishouding, met nieuwe evenwichten tussen instromend en uitstromend water naar en vanuit de 3 stadsvijvers. Wellicht zal de natuurlijke voeding van Zillebekevijver via de Vijverbeek, zoals het was tot 1995, voor de inrichting van de Verdronken Weide, best hersteld worden. Maar hoe zal het vijverwater overlopen richting Ieperlee? En hoe zal men omspringen met de aanslibbing van vooral Dikkebusvijver en intussen ook de Verdronken Weide. De noodzaak om te baggeren, met gedeelde kosten tussen stad en provincie, zal niet meer vanzelfsprekend zijn.

      Een ander probleem: hoe zal men omgaan met voorstellen van derden of van projectontwikkelaars om onze vijvers nieuwe functies te geven? In de periode dat het Vijverhuis van Dikkebusvijver verkocht werd, stond er een private ontwikkelaar klaar met een stevig voorbereid dossier om van de vijver een soort waterpretpark met spectaculaire licht- en muziekshows te maken. Gelukkig kon dit toen, dankzij de maatschappelijke functie van drinkwaterbekken, verhinderd worden. Maar nu verandert alles … Ongetwijfeld komen er ook vanuit de landbouw vragen om vijverwater op te pompen, wat tot nog toe ondenkbaar was. Als de rust op en om de Verdronken Weide in de toekomst verstoord zou worden door andere activiteiten dan enkel de huidige wandelrecreatie, dan mag men de uitzonderlijke natuurwaarden met meer dan 160 verschillende vogelsoorten zo dicht van het stadscentrum, helemaal vergeten.

      Er zijn nog veel meer vragen, bedenkingen, aanpassingen die op een degelijke wijze moeten onderzocht en voorbereid worden naar aanleiding van deze ingrijpende beslissing. Bijvoorbeeld alleen al de toekomst en het beheer van de site met het huidige drinkwaterproductiecentrum én het als erfgoed beschermde historische Waterstation, dat officieel ook eigendom is van de Watergroep.

      Om de complexe gevolgen van deze voor Ieper ongekende, nieuwe situatie op de best mogelijke wijze voor te bereiden en aan te pakken, stellen wij dan ook voor om, analoog met bijvoorbeeld de verkeerscommissie of de cultuurraad, een ‘Ieperse watercommissie’ in het leven te roepen, waarbij betrokken schepenen, ambtenaren, overheidsdiensten, enkele experten terzake, en vertegenwoordigers uit de fracties binnen de gemeenteraad, op regelmatige basis overleggen hoe wij vanuit Ieper deze nieuwe situatie op de beste en meest verantwoorde wijze toekomstgericht en duurzaam kunnen aanpakken.

      Er wordt hiermee best niet lang gewacht: de nodige maatregelen zullen ook een prijskaartje hebben en daar is er voorlopig, logischerwijs, geen enkele euro voor voorzien.

      Samen met interpellatie van raadslid V. Despeghel

      Schepen Gheysens
      Het klopt dat de toekomstige sluiting van de waterproductiecentra in Dikkebus en Zillebeke zeer recent
      bevestigd werd door De Watergroep. En daarom hebben we ook een overleg gevraagd, die ergens begin juni
      zal plaats vinden.
      Zoals door jullie beiden aangegeven zal deze sluiting heel wat gevolgen met zich meebrengen:
      • Impact op de watervoorziening voor de Westhoek
      De Watergroep zal zich technisch moeten organiseren om de te schrappen watercapaciteit op te vangen via
      andere productiecentra om zo de watervoorziening in de Westhoek te kunnen blijven garanderen. De
      toekomstige sluiting gekoppeld aan 2 andere projecten: het masterplan Kluizen en de transportleiding van het
      WPC in Kluizen naar het transportnet van Farys in Merendree. Deze projecten zijn lopende, uitvoering is
      afhankelijk van het verkrijgen van de nodige vergunningen en grondinname.
      • Financiële impact voor de stad
      De modaliteiten van de jaarlijkse vergoeding die de stad ontvangt voor het ruwe water uit de stadsvijvers
      worden geregeld via een overeenkomst tussen De Watergroep en de stad, lopende nog tot 2030. Wijzigingen
      aan deze overeenkomst ten gevolge van de recente berichten zullen deel uitmaken van de gesprekken tussen
      ons beiden.
      • Waterhuishouding en ecologische impact
      Het op termijn niet meer capteren van drinkwater uit Dikkebus- en Zillebekevijver zal een wijziging van de
      waterhuishouding met zich meebrengen. Dit zal grondig bekeken, berekend en afgewogen worden in nauw
      overleg met de verschillende waterbeheerders en actoren in het afstoomgebied. Het brengt opportuniteiten om
      de potentiële ecologische meerwaarde en kansen van een stabielere waterstand in de vijvers te
      bewerkstelligen.
      • Wat betreft de oeverproblematiek werd dit inderdaad besproken in een overleg van De Watergroep naar
      aanleiding van de vraag in 2021 om het waterpeil te verhogen (tot het maximaal voorziene peil). De
      Watergroep heeft toen expliciet gesteld dat ze wel input konden bezorgen voor de studie maar de eventuele
      studie zelf ten laste van de stad zou zijn. Ook eventuele oeverwerken zijn volgens De Watergroep ten laste van
      de stad gezien deze eigenaar is van de vijver en er omtrent peilen reeds een overeenkomst loopt. Er is
      momenteel geen expliciet budget voor een dergelijke studie of oeverwerken. Vraag is ook -gezien de recente
      berichtgeving- of een (uitgebreide) studie nu nog zinvol is. We nemen deze specifieke problematiek wel mee in
      verder overleg en ruimere context.
      Conclusie: Het nieuws van de sluiting van beide productiecentra is zeer recent, en gelekt uit een intern
      werkdocument binnen het Strategisch plan voor drinkwatervoorziening. Meer info over de concrete timing en
      eerder vermelde gevolgen hebben we zelf nog niet.
      Als bestuur en administratie beseffen we de impact van deze beslissing. We zullen ons op korte termijn het
      totaalbeeld van deze impact te schetsen en om het overleg met De Watergroep op een correcte, en
      constructieve manier aan te gaan.

      Raadslid V. Despeghel
      Toch belangrijk dat ze water blijven onttrekken; anders geen inkomsten meer. Dit zeker meenemen.
      Kan overeenkomst vroegtijdig opgezegd worden?
      En is dat geld nu nog voorzien voor de oeverstudie?
      Goed dat we dezelfde bezorgdheden hebben en kennen; Best zo vlug mogelijk aan de slag gaan!
      Meer water zal niet direct oplossing bieden voor de blauwalgen want in de zomer is er minder water.

      Raadslid Stubbe
      Waarom afwachten? Is een verkeerde houding, niet doen, nu al actie ondernemen.
      Zowel technisch als financieel voorbereiden wat nodig zal zijn.
      Quid inspanningen om waterkwaliteit hoe dan ook te verbeteren; want het water wordt ook aan de Blankaart geleverd. Dus zeker aan te pakken.
      En dus graag een Watercommissie op te zetten op stadsniveau. En graag spoedig.

      Schepen Gheysens
      Ze kunnen nog niet sluiten, moeten nog hun capaciteit opdrijven in Kluizen en vergunningen nodig, persleiding aanleggen, ... Overleg moet daar meer duidelijkheid geven.
      Overeenkomst: niet eenzijdig opzegbaar, is niet in overeenkomst voorzien.
      Mbt de oevers: De Watergroep wil ondersteunen maar niet participeren. Was toen het antwoord, benieuwd of dit veranderd zal zijn.
      Technisch voorbereiden en timing: eerst nu in juni overleg afwachten, is maar een maand.
      Waterkwaliteit: overloop gaat inderdaad naar de Blankaart; dus blijft belangrijk, dat klopt. Wordt ook bevestigd door de Watergroep.
      Mbt oprichten commissie: nog te bekijken of en hoe dit best verder op te volgen, met de technici daarin beslagen. Ook VMM zal daarin een rol spelen.

      Raadslid V. Despeghel
      Schrik is dat ze nu al minder water zullen onttrekken en produceren.
      Vraag om toch te onderhandelen dat ze zoveel mogelijk blijven produceren.
      En is 30.000 EUR nu voorzien? Gaat studie verder?

      Raadslid Stubbe
      Zaak wordt zeer technisch bekeken maar vijvers behoren tot DNA van de stad; nu al vragen wat ermee zal gebeuren. Is logisch toch?

      Schepen Gheysens
      Zal in college besproken worden maar eerst overleg met de Watergroep.
      Mbt de studie: afspraken met de Watergroep moeten opnieuw besproken worden.

    • Nieuw wachtbekken in Vlamertinge: zinloos project (Interpellatie van raadslid Stubbe)

      Feiten, context en argumentatie

      Het spijt mij om het zo hard te moeten stellen, maar het nieuwe wachtbekken dat de provincie in Vlamertinge zal aanleggen tussen de Bellestraat en de Grote Kemmelbeek heeft, zoals het nu voorligt, weinig tot geen zin. Een wachtbekken van amper 0.6 ha oppervlakte die extra buffering van 2.900 m³ zou opleveren is die naam niet waard. Het gaat hier feitelijk om een verbreding van de beek zelf met gemiddeld 25 meter over ongeveer 220 m lengte. Op zich is dat een goede zaak voor de kwaliteit van het beekwater, maar in vergelijking met echte wachtbekkens is dat peanuts. Ter vergelijking: in de Verdronken Weide kan tot 350.000 m³ opgevangen worden (nota bene: ook met een gevuld spaarbekken), in het gecontroleerde droge wachtbekken van Voormezele kan er meer dan 50.000 m³ terecht.

      Officieel stelt de provincie dat het bestaande overstroombare weiland langsheen de Kemmelbeek wordt afgegraven en geoptimaliseerd om bij piekdebieten het wateroverlastrisico voor het centrum van Vlamertinge mee te beperken. Ik geef u op een blaadje: bij intensieve neerslag in de regio wordt dergelijk klein volume op korte tijd volledig opgevuld, en zullen eventuele overstromingen amper een tot anderhalf uur worden uitgesteld. Van extra bescherming is hier geen sprake. Iedereen met kennis van zaken omtrent waterhuishouding en de inrichting van bufferbekkens weet dat er minstens 5 ha oppervlakte met 1 meter diepte nodig is om megabuien in de toekomst op te vangen.

      Dit project zou wel zinvol kunnen worden wanneer ook het laaggelegen grasland aan de overzijde van de beek, naar de spoorweg toe, mee in het project wordt opgenomen. Daar is extra capaciteit beschikbaar van grootteorde 6 tot 6,5 ha, of tussen 50 en 60.000 m³, mits de nodige inrichtingswerken. Dan pas mag je van een echt wachtbekken spreken.

      Bovendien roep ik hier graag op om binnen Ieper dringend werk te maken van meerdere (al dan niet droge) wachtbekkens en gebieden waar de sponsfunctie kan verbeterd of hersteld worden. Dat laatste is bijvoorbeeld mogelijk door het enorm intensieve afwateringssysteem met honderden grachtjes in onze Gasthuisbossen op geschikte plaatsen te dempen, waardoor de bosbodems meer water kunnen vasthouden en de voeding van de beken veel meer gespreid kan gebeuren.

      De middeleeuwse Ieperlingen wisten wel beter, in de loop van de 13de tot begin 14de eeuw werden er meerdere, wellicht een zevental, wacht- en spaarbekkens van grootteorde 5 tot 25 ha aangelegd op de voedingsbeken van de Ieperlee, waardoor de jonge groeistad in de vallei van de Ieperlee gevrijwaard bleef van overstromingen.

      Kijken naar het verleden kan soms erg leerrijk zijn!

      Schepen De Roo
      Ik ben eigenlijk blij dat je de vraag stelt, in de zin van de bezorgdheid om Vlamertinge in de toekomst te
      vrijwaren van overstroming.
      Weet dat het de Provincie is die de waterlopen beheert en dat wij daar als stad niets rechtstreeks aan kunnen
      doen. Maar het tegendeel is ook waar: wij hebben een bijzonder goede samenwerking met de dienst
      Provinciale Waterlopen. Zij zullen niets beslissen en/of uitvoeren zonder uitvoerig overleg met ons. Zij zijn er
      ook meer en meer van overtuigd dat wie ter plaatse de situatie goed kent, een belangrijke rol speelt en dat
      overleg met ons noodzakelijk is.
      Ik weet niet of je het weet, maar in de vorige legislatuur hebben we er alles aan gedaan om de Provincie te
      overtuigen om het project in Vlamertinge, zoals het toen werd voorgesteld, te verlaten en te luisteren naar onze
      eerdere voorstellen uit de legislatuur daarvoor. Daarin maakten we duidelijk dat een buffer van amper 35.000
      m³ geen enkele zin had. Het was bijzonder duur en tegelijk als wachtbekken voor de landbouw een zinloos
      verhaal, gezien de onmogelijkheid om landbouw op een praktische en veilige manier, zonder lawaaihinder, te
      realiseren. Bovendien is dit van nature een overstromingsgebied, een lagergelegen vallei. Daar gaan delven
      heeft weinig tot geen zin, wat aansluit bij jouw bezorgdheid.
      Wellicht gaat het hier om een enigszins ongelukkige woordkeuze vanuit de Provincie, wanneer ze stellen dat
      het bestaande overstroombare weiland licht afgraven en optimaliseren de wateroverlast in Vlamertinge bij
      piekmomenten mee kan beperken. In zekere zin klopt het wel dat, hoe beperkt ook, elke bijkomende buffer iets
      kan betekenen: het is vaak de laatste kubieke meter die het verschil maakt.
      Maar wat is nu het doel van deze realisatie, waar wij voor 100% achter staan? Het laatste wat we willen, is dat
      woningen onder water komen te staan. Met deze ingreep zal met de uitgegraven aarde – zowel van de berm
      van de beek als van het weiland – een berm van ongeveer twee meter hoog worden aangelegd langs het
      wandeltoegangswegje achter de woningen in de Bellestraat. Dit betekent dat deze woningen gevrijwaard zullen
      worden, tot aan de autohandel aldaar. 2005 was de laatste keer dat de Bellestraat effectief onder water kwam
      te staan. Sindsdien is het nog dikwijls bijna gebeurd. Met deze ingreep zal dit risico aanzienlijk worden beperkt.
      Met andere woorden: het gaat om het optimaliseren van de huidige situatie tussen de Noorderring en de
      spoorweg.
      Wat je precies bedoelt met je bijkomende mogelijkheid om het laaggelegen stuk grasland aan de overzijde van
      de beek te benutten, is me niet helemaal duidelijk. Mogelijk berust dit op een misverstand. Alles tussen de De
      Montmorencystraat en de beek overstroomt vandaag reeds. Je kan moeilijk verder uitgraven dan het niveau
      van de beek zelf. Dat dit geen extra bescherming zal bieden voor het dorp Vlamertinge, klopt uiteraard. Maar
      we hebben andere en betere ideeën in voorbereiding die veel doelgerichter, efficiënter en goedkoper zijn. Het
      uitgangspunt blijft: het water laten vallen waar het valt en stroomopwaarts gerichte maatregelen nemen om het
      vertraagd af te voeren. Dit betekent dat we de toestroom moeten beperken op de plaatsen waar het risico het
      grootst is dat water woningen binnendringt, namelijk in Zillebeke (’t Riet), in Ieper (Omloopstraat) en in
      Vlamertinge.
      Dit houdt in dat stroomopwaarts maatregelen moeten worden genomen, gelijkaardig aan wat we in het verleden
      al samen met de Provincie hebben gerealiseerd, zoals het ophogen van de Grote Branderstraat, de aanleg van
      bufferbekkens met bijkomende grachten in de Brandhoek en de ophoging in Voormezele met een sluis voor de
      opvang van de druk van de Wijtschatebeek naar de Bollaertbeek.
      Dit gebeurde telkens met goedkeuring van de betrokken landbouwers, die bereid waren hun landerijen tijdelijk
      onder water te laten lopen. Dit is vrij uniek in West-Vlaanderen en daar mogen we best trots op zijn.
      Gelijkaardige maatregelen dringen zich ook in de nabije toekomst op. Zo hebben we recent opnieuw overleg
      gehad met de dienst Provinciale Waterlopen om nog efficiënter te werk te gaan en nieuwe voorstellen uit te
      werken. In tijden waarin ons watersysteem steeds meer onder druk staat, is het duidelijk dat hoe meer buffer-
      en wachtbekkens, poelen en systemen voor vertraagde afvoer we kunnen realiseren, hoe beter dit is voor
      zowel waterbeheer als waterkwaliteit.
      Weet ook dat de Zillebeekvijver 4,5 meter hoger ligt dan onze stad en dat de Dikkebusvijver zelfs 7,5 meter
      hoger ligt. Dit betekent dat er respectievelijk een theoretische druk van 4,5 en 7,5 bar op ons afkomt. Dat is een
      enorme druk. Willen we de stad maximaal beschermen bij zware regenval, dan moeten we deze watermassa’s
      gecontroleerd afvoeren, onder meer via de Vuilebeek richting Vlamertinge. Dit betekent dat we ook daar
      moeten nadenken over bijkomende buffer- en wachtbekkens om deze druk op te vangen. Je weet even goed
      als ik dat, wanneer het waterpeil hoog genoeg stijgt, de wet van de communicerende vaten speelt. Om dit
      zoveel mogelijk te voorkomen en de druk op Vlamertinge, de stad en Zillebeke te beperken, hebben wij
      voorgesteld om in de Zandvoordestraat in Zillebeke – meer bepaald in een zijarm richting het voetbalveld –
      bijkomende maatregelen te nemen.
      Daar bevindt zich een bijzonder grote vallei van meerdere hectares waar zich veel water verzamelt. Ons
      voorstel is om daar een berm aan te leggen zodat water maximaal kan worden vastgehouden en vervolgens
      vertraagd afgevoerd. We zijn samen met de verantwoordelijken van de Provincie ter plaatse geweest en zij
      beschouwen dit als een waardevol voorstel. Een bijkomend gecontroleerd droog wachtbekken, zoals jij het
      noemt, zou hier dus zeker een belangrijke meerwaarde betekenen. Een eerste plan werd reeds door onze
      eigen diensten opgemaakt en zal nu verder verfijnd en doorgerekend worden door de Provinciale diensten. Dit
      kan een aanzienlijke impact hebben op de druk op de Zillebeek en dus ook op Ieper en Vlamertinge.
      We zullen hier zeker verder werk van maken.
      Wat betreft je voorstel om maatregelen te nemen in de Gasthuisbossen: dat lijkt me zeker een interessante
      piste. Het is me echter nog niet volledig duidelijk wat je precies voor ogen hebt. Daarom stel ik voor om samen
      met jou en de betrokken dienst ter plaatse te gaan kijken. Dat zal ongetwijfeld meer duidelijkheid brengen.
      Luisteren naar mensen ter plaatse blijft in dit dossier essentieel.
      Ook het bestuderen van historische gegevens, waterkaarten en reliëf kan bijzonder leerrijk zijn. Blijvende
      aandacht en het actief betrekken van alle relevante diensten blijft voor ons een prioriteit.
      Ik zou zeggen: gezond boerenverstand gebruiken… al weten we allemaal dat dat niet altijd vanzelfsprekend is.

      Raadslid Stubbe
      Dank, min of meer op dezelfde golflengte.
      U offreert het kaartje waar ik ook op steun om het wachtbekken verder te zetten; is inderdaad wateroverstroombaar gebied. Kan nog verruimd worden tot 5 à 6 ha.

      Schepen De Roo
      Zie de foto en kaartje met overstromingszones.
      Beter stroomopwaarts meer doen.

      Raadslid Stubbe
      Beter op zelfde manier als voor Bollaertbeek als meanderende beek.

  • Vragen en antwoorden

    • Verstoring van de openbare orde en verkeersveiligheid naar aanleiding van een trouwstoet (Vraag van raadslid Six)

      Feiten, context en argumentatie

      De bewoners van onze anders zo vredige kattenstad werden tijdens het weekend van 11 april opgeschrikt door een luidruchtige en intimiderende trouwstoet. Wat een feestelijke gebeurtenis hoort te zijn, ontaardde in een flagrante vertoning van wetteloosheid en verkeersovertredingen. Beelden op sociale media bevestigen dat de verkeersregels massaal met de voeten werden getreden, waarbij de openbare veiligheid in de Ieperse straten ernstig in het gedrang kwam.

      Bovendien bleef het niet enkel bij verkeersoverlast. Er zijn concrete aanwijzingen dat diezelfde avond een gewelddadige confrontatie heeft plaatsgevonden op de Grote Markt tussen de betrokkenen van de stoet. Deze escalatie noodzaakte een dringende interventie van de politiezone Arro Ieper om de orde te herstellen. Dergelijke taferelen tasten het veiligheidsgevoel van onze burgers aan en vormen een onaanvaardbare belasting voor onze politiediensten.

      De fractie van het Vlaams Belang vernam hierover graag het volgende:

      1. Kan het College van Burgemeester en Schepenen bevestigen dat er zich in het voorbije weekend in Ieper een trouwstoet heeft verplaatst door of naar het stadscentrum?
      2. Waren het College van Burgemeester en Schepenen en de politiediensten vooraf op de hoogte van deze stoet?
      3. Werd voor deze stoet een voorafgaande machtiging, toelating of melding aangevraagd of afgeleverd? Zo ja, onder welke voorwaarden?
      4. Hoeveel meldingen ontving de politie of de stad over deze trouwstoet?
      5. Kan het College van Burgemeester en Schepenen bevestigen dat er later die avond op of rond de Grote Markt een politie-interventie is geweest naar aanleiding van de incidenten tussen of met de betrokkenen van de trouwstoet?
      6. Werden processen-verbaal, GAS-vaststellingen of andere bestuurlijke of gerechtelijke maatregelen genomen? Zo ja, hoeveel en voor welke feiten?
      7. Beschikt onze stad over een specifiek actieplan of protocol om dergelijke colonnes in de toekomst onmiddellijk te ontbinden en de daders te sanctioneren?
      8. Welke (andere, bijkomende) maatregelen zal het College van Burgemeester en Schepenen nemen om te vermijden dat dergelijke trouwstoeten in de toekomst uitmonden in overlast, verkeerschaos of ordeverstoringen?
      9. Is het College van Burgemeester en Schepenen bereid om, naar het voorbeeld van andere steden en gemeenten, een preventief reglement op te stellen waarbij organisatoren van trouwfeesten vooraf een engagementsverklaring moeten ondertekenen waarin zij zich schikken naar de vigerende wegcode en de lokale politieverordeningen om situaties zoals hierboven omschreven in de toekomst te vermijden?

      Burgemeester Desomer
      Wij kunnen bevestigen dat er op 11 april omstreeks 16.45 uur een telefonische melding werd geregistreerd
      vanuit de Merghelynckstraat bij de politiediensten inzake verkeersopstopping ten gevolge van een trouwstoet.
      Een patrouille is ter plaatse gegaan en stelde vast dat er een 40-tal foutief geparkeerde voertuigen stonden. Na
      tussenkomst en interpellatie door de patrouille normaliseerde de situatie zich.
      Er was een goede medewerking van alle betrokken partijen. De politie kreeg geen melding m.b.t. incidenten
      later die avond op de Grote Markt tussen of met de betrokkenen van de trouwstoet.
      Het stadsbestuur was, net als de politie, niet op de hoogte van enige aanvraag of melding met betrekking tot
      een trouwstoet doorheen het stadscentrum van Ieper. Hiervoor werd geen enkele machtiging of toelating
      aangevraagd noch afgeleverd.
      Er werden geen processen-verbaal of GAS-vaststellingen opgesteld. Er werd enkel bemiddelend opgetreden.
      Indien de nood zich voordoet, of indien dergelijke incidenten zich herhaaldelijk zouden voordoen, zal het
      stadsbestuur zeker in overleg treden met de politie om hiervoor passende (preventieve) maatregelen te nemen.

      Raadslid Six
      U heeft dus geen weet van wat dan op de Markt is gebeurd.

    • Fietsverbinding Brielen - Vlamertinge (Vraag van raadslid V. Despeghel)

      Feiten, context en argumentatie

      Wil Ieper een écht veilige fietsstad worden, dan is er nog werk aan de winkel. Niet alleen het centrum vraagt om investeringen, maar ook betere fietsverbindingen tussen de deelgemeenten en de stad zijn nodig. De zuidelijke deelgemeenten zijn redelijk veilig bereikbaar, maar aan de noordkant ontbreken nog enkele cruciale schakels, net waar het grootste industrieterrein van de stad, het Jan Yperman ziekenhuis en het administratief centrum Auris liggen. De geplande fietstunnel onder de Noorderring en de fietsbrug over het Ieperleekanaal moeten het noorden beter ontsluiten, vooral voor Brielen, dat nu moeilijk veilig met de fiets te bereiken is.

      Naast deze twee ontbrekende schakels moet Brielen zelf ook fietsvriendelijker worden. Dat kunnen we realiseren door eindelijk werk te maken van de bypass rond Brielen, zodat het zware verkeer en de vele auto’s om het dorp geleid worden. Als die bypass er eenmaal is, kan een dorpskernvernieuwing het centrum fietsvriendelijk maken. Wat vervolgens nog ontbreekt, is een veilige fietsverbinding tussen Brielen en Vlamertinge (Brielenstraat).

      Met Vooruit zijn we tevreden dat het stadsbestuur al initiatief heeft genomen en de deputatie heeft gevraagd om de Brielenstraat toe te voegen aan het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Na een positief advies van de wijzigingscommissie en de lokale vervoersregioraad heeft de deputatie op 12 maart 2026, met steun van Vooruit, de toevoeging goedgekeurd. Hierdoor kan het fietsfonds de infrastructuur 100% financieren, maar de stad moet zelf instaan voor eventuele grondverwervingen.

      Hierover heb ik volgende vragen:
      • Is er al een visie over de veilige fietsverbinding? Wordt gekozen voor vrijliggende fietspaden of worden nog andere opties onderzocht?
      • Als er gekozen wordt voor vrijliggende fietspaden, zullen er grondverwervingen nodig zijn. Is er in deze legislatuur hiervoor budget voorzien?
      • Hoe zullen de inwoners van Brielen en Vlamertinge inspraak krijgen bij de uitwerking van het project?
      • Is er al een tijdspad uitgezet?

      Schepen Desmadryl
      U maakt het mij gemakkelijk in deze, want zoals u weet spreken we hier over zaken die reeds beslist zijn.
      Tijdens de eerste maanden van deze legislatuur hebben wij inderdaad de vraag gesteld aan de provincie om de
      verbinding Brielen-Vlamertinge te selecteren voor het Bovenfunctioneel fietsroutenetwerk. Dit wil zeggen dat we
      nu eerst richting een studie moeten, waarvoor de aanvraag zal gebeuren bij de provincie en ik hoef u niet te
      vertellen dat de provincie geen fietspaden zal aanleggen die niet voldoen aan het fietsvademecum en dat
      daarvoor sowieso grondverwervingen zullen nodig zijn. U zal ook ongetwijfeld hebben gelezen in de
      meerjarenplanning wij hiervoor budget hebben voorzien.
      Indien de studie zou uitwijzen dat dit project om één of andere reden niet zou kunnen worden uitgevoerd met
      vrijliggende fietspaden, dan moeten we inderdaad uitkijken naar andere oplossingen voor de fietser op deze
      verbinding, maar laat ons nu eerst verder weken samen met de provincie, om daarna inderdaad ook naar de
      bewoners te stappen en een inspraakronde te organiseren.
      Omtrent het tijdspad is de belangrijkste stap reeds gezet, dat is de toevoegen van de verbinding op het netwerk
      en nu dus richting studie. Daarnaast zal het ook zeer belangrijk zijn dit goed af te stemmen met de
      aankomende rioleringswerken door Vlamertinge, want ook dan zal die verbinding zeer cruciaal zijn.
      In ieder geval dank voor de steun in deze en mogen we uitkijken naar een uiteindelijke veilige verbindingen
      voor de fietsers daar.

      Raadslid V. Despeghel
      Het is verwekt, we kunnen aan de slag gaan. Blij dat over partijen heen aan de slag kunnen gaan.
      Belangrijk dat er regelmatig wordt teruggekoppeld.

    • Inruilactie restafvalzakken (Vraag van raadslid Demeyere)

      Feiten, context en argumentatie

      Vanaf 1 januari 2026 verhoogde afvalintercommunale IVVO de prijs van restafval, onder meer door stijgende ophaal- en verwerkingskosten. In dat kader werd ook een nieuw, duurder type restafvalzak ingevoerd.

      Deze nieuwe gele zakken werden eind december in de handel gebracht. Tot en met 30 april 2026 konden inwoners hun restafval nog aanbieden in de oude witte zakken; vanaf 1 mei 2026 werden die niet langer opgehaald.

      Verschillende gemeentebesturen namen tijdig flankerende maatregelen om hun inwoners in deze overgang te ondersteunen. In Poperinge konden inwoners in maart en april volle rollen oude restafvalzakken omruilen voor nieuwe. Veurne werkte met een terugbetalingssysteem, terwijl Diksmuide vanaf mei een terugbetaling voorziet voor zowel volle rollen als losse zakken. Deze besturen communiceerden duidelijk en namen proactief hun verantwoordelijkheid.

      In Ieper bleef het daarentegen lange tijd stil. In de herinneringscommunicatie begin april werd enkel gewezen op de uiterste gebruiksdatum van de oude zakken, zonder enige vermelding van een mogelijke omruil- of terugbetalingsregeling. Dit zorgde voor begrijpelijke frustratie bij inwoners die nog over volle rollen beschikten of net aan een nieuwe rol waren begonnen.

      Vanuit Vooruit hebben wij het schepencollege hier onmiddellijk op aangesproken, met de vraag om de gebruikstermijn te verlengen en/of een billijke overgangsregeling uit te werken. Pas twee weken later vernamen wij – samen met de betrokken inwoners – via berichtgeving in de pers dat er alsnog een inruilactie zou komen. Die regeling voorziet vandaag twee mogelijkheden: het omruilen van volle rollen tegen nieuwe zakken mits een opleg van 8 euro per rol, of een terugbetaling per volle rol.

      Het laattijdig optreden van het stadsbestuur, en het ontbreken van een vooraf doordachte overgangsregeling, wekt de indruk dat onvoldoende rekening werd gehouden met de realiteit bij vele Ieperlingen die nog over aanzienlijke voorraden oude zakken beschikten.

      Daarom formuleren wij volgende vragen:

      • Waarom heeft het stadsbestuur, in tegenstelling tot andere gemeenten binnen IVVO, niet tijdig en op eigen initiatief een overgangsregeling uitgewerkt voor de omruiling of terugbetaling van oude restafvalzakken?
      • Is het stadsbestuur bereid om de huidige regeling bij te sturen en ook losse overgebleven witte restafvalzakken in aanmerking te laten komen voor omruiling of terugbetaling?

      Schepen Gheysens
      Met het hernieuwen van het afvalbelastingreglement zijn inderdaad - door de fors gestegen verwerkingsprijzen
      van restafval en verdubbeling van de milieuheffing in verbrandingsovens sinds 2026- de tarieven aangepast
      voor zowel restafvalcontainer als de restafvalzak.
      We hadden aanvankelijk een overgangsregeling voorzien om de restafvalzakken van het ‘oude’ type nog te
      laten gebruiken/uitdoven tot juni. Vanuit IVVO werd echter opgeroepen tot uniformiteit over alle gemeenten.
      Voornaamste reden hiertoe is dat het voor de ophaler die in de verschillende gemeenten actief is nog duidelijk
      moest zijn. Er waren gemeenten die geen of een zeer korte overgangsperiode voorzien hadden en Ieper
      wenste een langere periode. Vanuit de Raad van Bestuur van IVVO is toen beslist dat vanaf 1 mei dit jaar
      enkel nog de nieuwe restafvalzakken worden opgehaald (in die gemeenten die nog met restafvalzakken
      werken).
      We hebben hier meermaals en duidelijk over gecommuniceerd, reeds in het eerste stadsmagazine van dit jaar
      dat eind december 2025 in de bussen viel en nadien ook via sociale media. Maar blijkbaar hebben veel
      Ieperlingen een grotere voorraad aan zakken dan we zelf vermoedden. De meesten wellicht uit onwetendheid,
      een aantal zal ook wel gespeculeerd hebben. Reden van de tariefverhoging is trouwens ook de vaststelling dat
      veel restafvalzakken gebruikt of misbruikt worden om (te) zware fracties af te voeren. Wettelijk is het gewicht
      beperkt tot 7 kilogram. We pleiten daarom ook wel om maximaal de restafvalcontainer te gebruiken. Deze
      bestaat ook in een klein formaat, nauwelijks groter dan de restafvalzak en in principe overal inzetbaar.
      En terzijde merken we dat de gemiddelde Ieperling nog veel kan besparen op zijn/haar afvalfactuur door het
      organisch afval beter te sorteren en met het GFT aan te bieden in plaats van met het restafval.
      Door de vele reacties hebben we uiteindelijk toch beslist om een inruilactie te voorzien voor wie nog over volle
      rollen zou beschikken. We kunnen begrijpen dat dit wat vervelend is voor wie nog begonnen rollen over heeft.
      Maar de reeds gebruikte zakken konden wel aan het oude tarief worden aangeboden. Anderzijds is het
      administratief en praktisch een hele klus om zakken te beginnen tellen vanop een begonnen rol.
      Belangrijker is dat wie echt nog meerdere volle rollen heeft deze nog tot eind juni kan inruilen aan de snelbalie,
      ofwel tegen aankoopprijs ofwel inruilen met opleg voor de nieuwe reglementaire zak. Weet ook dat in de
      overgangsperiode 10 ophalingen zijn gebeurd, wat een volle rol wel wegwerkt. Ongetwijfeld had u ook een
      vraag gesteld mochten we dit niet gedaan hebben…
      Ter info: op de eerste ‘inruildag’ werden tot nu 14 rollen teruggebracht. 7 personen ruilden zakken om voor
      nieuwe zakken, 1 iemand kwam 2 rollen binnenbrengen voor uitbetaling. Voorlopig nog geen grote stormloop
      dus.

      Raadslid Demeyere
      Gestreefd naar uniformiteit maar blijkbaar niet in de feiten.
      En communicatie was er misschien maar inruilactie was begin april nog niet gekend.
      Wij vinden dat ook losse zakken moeten kunnen ingeruild worden. Anders is dit verloren geld.

    • “De Laatste Plons” – Een hondenzwemmoment in het oude zwembad (Vraag van raadslid Louwyck)

      Feiten, context en argumentatie

      Hoewel de opening van het nieuwe zwembadcomplex pas gepland staat voor het voorjaar van 2027, komt de definitieve sluiting van ons vertrouwde bad hiermee wel in het vizier. Zo’n sluiting markeert het einde van een tijdperk waar generaties Ieperlingen herinneringen hebben liggen. Het lijkt ons dan ook gepast om dit op een memorabele manier uit te zwaaien.

      In andere gemeenten, zoals recent nog in Bredene, zagen we een zeer succesvol initiatief: de ‘Doggysplash’. Voordat het bad definitief de deuren sluit en het water wordt afgevoerd, krijgen honden en hun baasjes de unieke kans om samen nog één keer het water in te duiken. Dit biedt een veilige zwemomgeving zonder de risico’s van blauwalgen of sterke stroming die we in natuurwater vinden. Bovendien is dit budgettair neutraal: het water wordt nadien toch geloosd en de filters hoeven niet meer steriel te zijn voor publiek gebruik.

      Wat betreft de gezondheid van de dieren leert de ervaring dat dit perfect veilig kan: door de chloorinjectie 48 uur vooraf te stoppen en de honden nadien kort af te spoelen, wordt elke irritatie aan vacht of ogen voorkomen. Het is een laagdrempelige actie die voor enorme positieve visibiliteit en sociale verbinding zorgt.

      Hierover heb ik volgende vragen:

      • Is het college bereid om, in navolging van het succes in andere gemeenten, dit hondenzwemmoment te organiseren als symbolisch slotstuk voor ons oude zwembad in 2027?
      • Ziet de schepen mogelijkheden om hier een sociaal doel aan te koppelen, zoals een inzamelactie voor het plaatselijke dierenasiel?

      Ik hoor graag of het stadsbestuur bereid is om dit samen met de diensten verder te onderzoeken en uit te werken?

      Schepen De Groote
      Voor de sportdienst en mezelf kwam deze vervelende vraag op een ongelukkig moment.
      Enkele maanden geleden kwam collega Schepen Ryde met het idee over het hondenzwemmen. Samen met
      het team van de sportdienst werken we immers al een geruime tijd aan een sterk en doordacht programma
      rond zowel de opening van het nieuwe zwembad als een waardige afsluiting van het huidig zwembad.
      Het spreekt voor zich dat we daar als bestuur tijdig en grondig mee bezig zijn.
      In dat kader staat ook het hondenzwemmen al weken op de planning als feestelijke laatste activiteit in het
      huidig zwembad. Onze medewerkers hebben hiervoor reeds uitgebreid informatie ingewonnen bij andere
      steden en gemeenten die gelijkaardige initiatieven organiseerden. In het bijzonder heeft onze collega Lies hier
      al heel wat werk en engagement in gestoken.
      Net daarom is het jammer dat deze plannen voortijdig naar buiten komen precies of het is een idee van
      Vooruit. Binnen enkele maanden zouden wij samen met de pers het volledig programma officieel voorstellen,
      met onze eigen accenten en visie.
      Wat betreft het dierenasiel hebben we bewust beslist om hier geen aparte inzamelactie aan te koppelen. Dit
      bestuur is immers samen met het bestuur van het dierenasiel bezig met ambitieuze toekomstplannen voor het
      asiel.
      Zodra deze plannen voldoende concreet zijn, zullen wij daar op een gepaste moment uitgebreid over
      communiceren.

      Raadslid Louwyck
      Verheugd met positief antwoord. Mooi signaal en positieve afsluit.

    • Hoe staat het Ieperse stadsbestuur tegenover de geplande wet op woonstbetredingen? (Vraag van raadslid Stubbe)

      Feiten, context en argumentatie

      Onlangs gaf de federale ministerraad groen licht aan een wetsontwerp, ingediend door minister van Asiel en Migratie Anneleen Van Bossuyt en minister van Justitie Annelies Verlinden, dat de politie in staat stelt om zonder gerechtelijk huiszoekingsbevel naar aanleiding van een misdaadsonderzoek, een woning te betreden om iemand bestuurlijk aan te houden.
      Door deze toelating, gegeven binnen een zogenaamd “rechtskader” om woningen te betreden, wil men op zoek gaan naar mensen zonder wettige verblijfsvergunning, en deze oppakken. Er moet nog advies geformuleerd door de Raad van State en het voorstel moet nog door het parlement goedgekeurd worden.

      Op vandaag kan de overheid een woning betreden wanneer er sprake is van een misdrijf, en onder strikte voorwaarden. Door deze voorgestelde aanpak wordt een instrument dat thuishoort in het strafrecht, nu plots verschoven naar het migratierecht. Het gaat immers niet om een misdrijf, maar om een administratieve situatie.
      Dat is geen detail, maar een fundamentele verschuiving.
      We laten mensen uit een woning, een thuis, ophalen, niet omdat ze een misdrijf pleegden, maar omdat ze (nog) niet in het juiste juridische statuut zitten.
      Dat raakt bovendien aan de kern van de ‘onschendbaarheid van de woning’. Een fundamenteel basisrecht van elke burger wordt hierdoor op de helling gezet. En wanneer je die grens verlegt voor één groep, verleg je ze voor iedereen.

      Steden zoals Verviers en Brussel hebben zich hier al tegen uitgesproken via een motie. Ook in andere steden en gemeenten zijn er reacties in voorbereiding.
      Immers, lokale besturen hoeven niet aan de zijlijn te blijven staan wanneer het om de fundamentele rechten van haar bewoners gaat.

      Vandaar onze vraag: welk standpunt neemt het stadsbestuur in, in verband met dit wetsvoorstel? Overweegt de stad al dan niet om zich duidelijk uit te spreken en een motie in te dienen om zich hier principieel tegen te verzetten, in navolging van andere steden die zich hiertegen verzetten.

      Burgemeester Desomer
      Het betreft hier een wetsontwerp dat nog de volledige wetgevingsprocedure moet doorlopen en dus nog niet
      definitief is.
      Het voorstel is strikt afgebakend en richt zich enkel op personen in onwettig verblijf die:
      • reeds een bevel tot het verlaten van het grondgebied hebben gekregen,
      • eerder hebben geweigerd om vrijwillig terug te keren ondanks begeleiding en ondersteuning,
      • én een risico vormen voor de openbare orde of nationale veiligheid.
      Het voorstel dat op tafel ligt is dus het allerlaatste middel in een reeks van stappen, wanneer alle andere
      oplossingen geprobeerd zijn. Maar net als u willen wij ook dat de rechtstaat gevolgd wordt, en er geen
      inbreuken worden gedaan op de fundamentele rechten van ons allen in de hedendaagse samenleving.
      Belangrijk is dat woonstbetreding niet autonoom kan worden beslist door administratie of minister. Dit vereist
      steeds de toestemming van een onafhankelijke rechter, met name de onderzoeksrechter, die bijkomende
      voorwaarden kan opleggen afhankelijk van de situatie.
      Het wetsontwerp wordt daarnaast nog onderworpen aan de bestaande democratische en juridische
      waarborgen, waaronder het advies van de Raad van State, en het voorstel moet nadien nog door het parlement
      worden behandeld.

      Maar u mag er zeker op rekenen dat, indien het wetsontwerp wordt goedgekeurd, het stadsbestuur dit dossier
      zorgvuldig zal bestuderen, en indien nodig, hierover alsnog een standpunt zal innemen.

      Raadslid Stubbe
      Dank voor antwoord.
      Het is die bezorgdheid die Groen heeft, met name loslaten van beperkingen in het ontwerp van wet, waardoor bepaalde groep zeer zwak kan komen te staan.

  • Mededelingen

    • Mededelingen

      Feiten, context en argumentatie

      Kennisname van de beslissing van de gouverneur – klacht inzake gemeenteraadsbesluit 2 maart 2026 (10-puntenplan “Ieper in beweging”):
      Tussen 4 en 6 maart 2026 werden twee klachten ingediend tegen het besluit van 2 maart 2026. Na onderzoek werd geen schending vastgesteld van artikel 27 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

      De gouverneur verzocht om deze beslissing ter kennis te brengen van de eerstvolgende gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Stefan Depraetere
Algemeen directeur

Sarah Bouton
Voorzitter