Terug
Gepubliceerd op 08/11/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 06/11/2023 - 19:30

Retributie op de aanvragen tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning, melding, stedenbouwkundig attest en planologisch attest

Aanwezig: Ann-Sophie Himpe, Voorzitter
Philip Bolle, Patrick Benoot, Ives Goudeseune, Valentijn Despeghel, Diego Desmadryl, Dimitry Soenen, Eva Ryde, Schepenen
Thijs Descamps, Sarah Bouton, Gaetan Dumoulin, Danny Metsu, Evelyn Bouchaert, Andy Verkruysse, Katrien Desomer, Jo Baert, Peter De Groote, Stephaan De Roo, Miet Durnez, Jan Laurens, Stefaan Williams, Miguel Gheysens, Peter Dehaerne, Sam Vancayseele, Diederik Vandenbilcke, Nancy Six, Saskia Dehollander, Raadsleden
Stefan Depraetere, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Emmily Talpe, Burgemeester
Edouard Wallays, Jan Delie, Hans Feys, Raadsleden
Juridische grond en bevoegdheden

Artikel 170 § 4 van de Grondwet;

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (B.S. 15 februari 2018), en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;

Het Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen;

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit;

Feiten, context en argumentatie

Op 28 juli 2023 werd er een digitaal schrijven ontvangen van het Agentschap Binnenlands Bestuur afdeling Lokale Financiën. Zij geven mee dat ze kennis genomen hebben van de beslissing van de gemeenteraad van 5 december 2022 met betrekking tot het retributiereglement op de aanvragen tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning, melding, stedenbouwkundig attest en planologisch attest. 

Artikel 1 van dit besluit geeft aanleiding tot een aantal opmerkingen ten gevolge waarvan een aanpassing van het betreffende retributiereglement nodig is. De Stad Ieper vraagt een retributie van 1.500 euro voor aanvragen ter toepassing van art. 7.4.4./1 VCRO. Deze bepaling stelt evenwel duidelijk dat een herziening of opheffing van stedenbouwkundige voorschriften van algemene en bijzondere plannen van aanleg gebeurt op initiatief van het college van burgemeester en schepenen.
Gezien o.a. het opmaken van ruimtelijke uitvoeringsplannen een taak van algemeen belang is, mogen deze niet vergoed worden. Dit heeft tot gevolg dat het aanrekenen van vergoedingen of kosten naar aanleiding van het opmaken, wijzigen, herzien of opheffen van (bepalingen van) ruimtelijke uitvoeringsplannen of plannen van aanleg niet toegelaten is.

De dienst Omgeving en ondernemen stelt voor om, op basis van de opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur, de retributie voor een aanvraag tot toepassing van art. 7.4.4./1 VCRO te schrappen.

Rekening houdend met de financiële toestand van de gemeente.

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

Beschikkend gedeelte

Op basis van deze overwegingen besluit de gemeenteraad met algemeenheid van stemmen : 

Artikel 1 : Er wordt voor een termijn te rekenen vanaf de 5de dag na bekendmaking en eindigend op 31 december 2025 een retributie geheven op het aanvragen van vergunningen, meldingen en attesten op onroerende goederen in het kader van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.

a) Dossiers waarvoor de stad vergunningverlenende overheid is:

Melding omgevingsvergunning 30 euro
Aanvraag omgevingsvergunning 50 euro
Aanvraag stedenbouwkundig attest 50 euro
Aanvraag planologisch attest 1.500 euro
Supplementaire kosten  
Openbaar onderzoek 100 euro 
Aanvraag met 'zaak der wegen' 100 euro
Per woongelegenheid voor aanvragen waarin meerdere woongelegenheden aangevraagd worden 50 euro
Per lot van een verkaveling of bijstelling van verkaveling 50 euro
Publicatiekosten 500 euro
Infovergadering bij MER en RVR 100 euro

 b) Dossiers waarvoor de provincie of de Vlaamse overheid vergunningverlenende overheid is

Aanvraag omgevingsvergunning vereenvoudigde procedure 50 euro
Aanvraag omgevingsvergunning gewone procedure 100 euro

Artikel 2 : De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Artikel 3 : Zijn van de retributie vrijgesteld:

  • het stadsbestuur Ieper en haar verzelfstandigde entiteiten en het OCMW van Ieper.
  • de VMSW en de sociale huisvestingsmaatschappijen
  • Fluvius

Artikel 4 : De retributie is verschuldigd door de aanvrager en wordt als volgt vereffend :

  • door overschrijving op rekening van stad Ieper na ontvangst factuur
  • ofwel contant tegen kwitantie

Indien de factuur door de aanvrager niet tijdig betaald wordt, wordt bij een aangetekende aanmaning een bijkomende kost van 10,00 euro aangerekend. 

Artikel 5 : De bepalingen van onderhavig reglement worden van kracht met ingang vanaf de 5de dag na bekendmaking.  Het reglement van 5 december 2022 betreffende de retributie op de aanvragen tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning, melding, stedenbouwkundig attest en planologisch attest wordt de 5de dag na bekendmaking opgeheven.

Artikel 6:  Het reglement zal door de burgemeester worden bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.